Sivu 127 / 130 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2777117125126127128129 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.781 - 3.810 / 3894

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

Pyörä kävi iskarihuollossa, jonka jälkeen keulan (Fox 36 Float) menovaimennuksen säädön medium-asento (sellainen selvästi erottuva naksu noiden open- ja firm-asentojen puolivälissä) oli siirtynyt alkuperäisestä kello kolmesta tuohon kuvassa olevaan n. puoli yhteen, josta se liikkuu enää kaksi pikkunaksua auki päin ennen kuin vipu ottaa kruunuun kiinni, eli vaimennus auki ajaminen ei taida nyt olla vaihtoehto...

Kysymys kuuluu, että hoituukohan tuo niinkin helposti, että avaa tuon kuusiokolon, kääntää vivun oikeaan suuntaan ja ruuvi takaisin kiinni, vai vaatiiko se jotain hienostuneempia toimenpiteitä?

Ja joo, oon toki kysyny samaa huollon tehneestä liikkeestä, mutta ei oo kahteen kokonaiseen työpäivään herunu vastausta. 280 € iskareiden huollosta kyllä kelpasi

Heh, ei ole ensimmäinen, eikä varmasti viimeinen, kerta kun k.o. puljusta saa keulan takaisin väärin asemoidulla lukitusvivulla.

Toimenpiteet huoltovideolla ajanhetkestä 11:18 eteenpäin.

Suurkiitokset otski, sehän olikin helppo homma! Siis sitten kun sai käsiinsä T8-torxin, joka tuo ruuvi tarkemmin katsoen oli, oman sarjan pienin avain oli T10 Liike ei ole luonnollisesti vieläkään vastannu

Koska täällä näyttää olevan hyvää tietoa, niin laitan vielä jousituksen pienen jatkokysymyksen: Samalla kertaa huollettiiin myös takaiskari (RS Deluxe RT3 RE:aktiv), joka oli säädetty siten, että tyypillisen enskalenkin jälkeen kumilenkki on 1-2 mm päässä liukuputkeen präntätystä 57,5 mm joustomatkaviivasta. Nyt huollon jälkeen, joka oli ensimmäinen eli tähän asti ollu tehtaan jäljiltä, täsmälleen samoilla paineilla ja asetuksilla samoissa maastoissa samanlaisella lenkillä se olikin vain 46 mm kohdalla, mikä tuntui vähän myös ajossa mm. parina vanteelle lyömisenä alamäessä. Jos nyt oletetaan ettei sinne oo lipsahtanut mitään huollon pöydällä lojuneita volume spacereita, niin mikähän tuon voisi aiheuttaa? Eri määrä tai erilaista öljyä tulee ainakin mieleen, mutta voiko tuollainen melkein 30 asteen ulkolämpö tehdä sen, että ajaessa paine on reilusti koholla vaikka ennen lenkkiä pihalla mitattuna se oli mitä pitikin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jussitre Katso viesti
    280 € iskareiden huollosta kyllä kelpasi
    Olen täysin newbie näissä jousitetuissa pyörissä, mutta mitä ihmettä ne tekevät tuossa iskarihuollossa kun se maksaa noin h***etisti?
    Rupesi heti kauhistuttamaan tämä maastoajelun mukaan ottaminen pyöräharrastuksiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ikispessu Katso viesti
    Olen täysin newbie näissä jousitetuissa pyörissä, mutta mitä ihmettä ne tekevät tuossa iskarihuollossa kun se maksaa noin h***etisti?
    Rupesi heti kauhistuttamaan tämä maastoajelun mukaan ottaminen pyöräharrastuksiin.
    Hiukan samaa pohdin, kun katselin rockshoxin suosittelemaa huoltorytmiä. Onneksi ainakin joistain huolloista näyttäisi olevan myös (rockshoxin) ohjevideot, tarvittaessa ehkä voi sitten askarrella itse.
    If you are not riding solo, you're cheating.

No eipä mielestäni joku keulan täyshuolto hirveästi ole.(rokkarit jotain 130e luokkaa). Keula puretaa atomeiks ja itse osat ja öljyt ostettuna osien hinnat jotai 70e luokkaa ehkä enemmänkin. Jonku pienen perushuollon ehkä viittii vielä itse. Oon silti itse harkinnu et huoltamisen sijaa ostaa uuden keulan ja myy vanhan, ois +-0 tai jopa halvempaa kun huolto.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    No eipä mielestäni joku keulan täyshuolto hirveästi ole.(rokkarit jotain 130e luokkaa). Keula puretaa atomeiks ja itse osat ja öljyt ostettuna osien hinnat jotai 70e luokkaa ehkä enemmänkin. Jonku pienen perushuollon ehkä viittii vielä itse. Oon silti itse harkinnu et huoltamisen sijaa ostaa uuden keulan ja myy vanhan, ois +-0 tai jopa halvempaa kun huolto.
    130€ onkin huomattavasti kohtuullisempi kuin tuossa kyseessä ollu 280€.

Eikö se 280€ ollut etu- ja takakeulasta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    aa, niinpä tietysti. jos tuollaisia joutuu useamman vuodessa maksamaan niin pakkohan noi on ite opetella kuitenkin tekemään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    ehkä halpis keuloilla vielä toimi, kokeilepa saman 1k keulalla

öljy vaihto onnistu jokaisella koti olosuhdissa ilman mitään erikoris työ kaluja öljy ruiskun saa motonetistä samoin öljyt
    mitä itsekin teen, vaihdan öljyt foksin suositun 30h sijan 40h välein ja vien keulat täyshuoltoon 120h tunnin sijan täyshuolto 160h välein.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jep. Eikä siinä mitään, kilpailuhan teoriassa pitää huolen että tuo on sen homman käypä arvo markkinoilla, mutta jos tuohon hintaan sen ensin tekee huolimattomasti ja sen jälkeen ei viikkoon viitsi edes vastata asiakkaalle, joka lopulta korjaa homman itse käytettyään puoli lomapäivää asian selvittämiseen ja tarvittavan työkalun haalimiseen, niin se on aika syvältä Tiedän toki että lomakausi ja kaikkee, mutta silti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VitaliT Katso viesti
    ehkä halpis keuloilla vielä toimi, kokeilepa saman 1k keulalla

öljy vaihto onnistu jokaisella koti olosuhdissa ilman mitään erikoris työ kaluja öljy ruiskun saa motonetistä samoin öljyt
    mitä itsekin teen, vaihdan öljyt foksin suositun 30h sijan 40h välein ja vien keulat täyshuoltoon 120h tunnin sijan täyshuolto 160h välein.
    No jollai perus yarilla/pikellä mitä vähän väliä tyrkyllä ~300e pintaa rcz tai halvemmallakin Vanhasta sais huoltamattomanakin sen pari satkua.

mikähän voisi olla syynä kun paineen lisääminen Fox Float DPS Performance 210x55 takaiskariin tuntuu erittäin hankalalta eikä meinaa oikein onnistua. pumppu on rockshoxin digipumppu. (painoa n.85kg joten joku yli 200psi pitäisi varmaan saada?)
    edit. samalla pumpulla keulaan onnistui helpommin

Takaiskarissa on tyypillisesti ~2,5 kertaa kovempi paine kuin keulassa ja se tuntuu suoraan pumppaamisen hankaluutena, kun tarttee niin kovaa painetta vasten työntää lisää ilmaa. Jossain 200 psi:n nurkilla se alkaa jo käydä työstä, varmaan vähän pumpusta ja käsivarresta riippuen.

^niinpä tietysti. Näytteli myös tuo pumpun mittari jotenkin vähän omiaan. Nyt pitäis olla joku 240 ja sag näyttäis about 25% ni lienee jees.

Sillä lienee hyvä aloittaa, sitten vain kattelet lenkin jälkeen (tai vaikka aikanakin) että mihin asti se liukuputken kumilenkki on liikkunut ja sen mukaan voi säätää vielä tarkemmin omalle ajotyylille ja -maastolle sopivaksi.

Mites tuollaisen RockShox:n Yari SoloAir keulan pitäisi käyttäytyä kun siitä laskee paineet ulos? Tuossa kun äsken testailin paineen vaikutusta levossa aina ilmenevään pieneen sag:iin (5-10mm), niin laskiessa paineet kokonaan ulos keula veti itsensä lähes kokonaan sisään, kuuluuko tämän nyt ihan näin toimia?

Mahtaako kyseessä olla jokin negatiivisen ja positiivisen kammion välinen tukkeuma, josta googlella löytyi jotain tietoa vai joku muu vika/ominaisuus? Voiko tuolle itse yrittää tehdä jotain vai suoraan huoltoon? Jossain siis ohjeistettiin ottamaan täyttökorkki kokonaan irti ja yritää vetää keulaa väkisin ylös jotta mahdollinen rasvan aiheuttama tukkeuma irtoaisi?

Edit: joo eli tää selvisi kun kaivelin lisää ja päästin liukuputkien tiivisteiden välistä pois ilmaa joka ilmeisesti toimii neg. paineena.

Olikohan se sillai,että joissain noissa soloair-keuloissa sieltä jousijalasta ku ottaa sieltä alapäästä sen pultin poies,ni sen alla on venttiili.Sen kautta saa ilmat poies.

Mistäköhän saisi kaikki tarpeelliset tiivisteet, öljyt ym, mitä tarttee Dvo Diamondin, TopazT3air:n ja dvo garnetin huoltamiseen? Linkkiä? Ja mitä kaikkea tuohon takaiskariin huollossa vaihdetaan? Ilmakannun tiivisteet kyllä löysin, mutta en mitään service kittiä mikä kattaisi kaikki.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 3001 Katso viesti
    Mistäköhän saisi kaikki tarpeelliset tiivisteet, öljyt ym, mitä tarttee Dvo Diamondin, TopazT3air:n ja dvo garnetin huoltamiseen? Linkkiä? Ja mitä kaikkea tuohon takaiskariin huollossa vaihdetaan? Ilmakannun tiivisteet kyllä löysin, mutta en mitään service kittiä mikä kattaisi kaikki.
    Kysy Fillariosasta

RockShoc Recon Silver TK Airin etälukitus ei toimi. Löysin videon https://www.youtube.com/watch?v=Y8vb...I&pbjreload=10 jossa laitetaan tuo jousi paikalleen jonka epäilen irronneen. Irrotin tuon "damperin" mutta se on erinäköinen. Mitenköhän sen saa auki? Samanlaista osaa pidetään kädessä ajassa 4:30 tässä videossa https://www.youtube.com/watch?v=LpjK...g&pbjreload=10

Lainaus Alkujaan tämän lähetti htlr Katso viesti
    RockShoc Recon Silver TK Airin etälukitus ei toimi. Löysin videon https://www.youtube.com/watch?v=Y8vb...I&pbjreload=10 jossa laitetaan tuo jousi paikalleen jonka epäilen irronneen. Irrotin tuon "damperin" mutta se on erinäköinen. Mitenköhän sen saa auki? Samanlaista osaa pidetään kädessä ajassa 4:30 tässä videossa https://www.youtube.com/watch?v=LpjK...g&pbjreload=10
    Tuonne kun syöttää sarjanumero niin pitäs löytyä oikee service manual https://trailhead.rockshox.com/en/search/

Onko muillakin keulojen kanssa se että painetaulukot heittää sen 10-20 prosenttia liian isoja paineita. Huvikseen säätelin Revelationia taulukon mukaan niin sägi jäi alle 10 prosenttiin. Päästäkseen sinne 20-30 prosentin tienoille pitää paineet säätää käytännössä 20 psi:tä pienemmäksi mitä keulassa oleva taulukko kertoo. Toki ne on vaan suuntaa antavia mutta näin on ollut ennenkin rokkarin keulojen suhteen. Kesäkin takana niin en usko ainakaan että painan merkittävästi vähemmän mitä mun paino yleensä on

En ole huomannut. Neljällä tokenilla pysty kyllä laittaa pienemmät paineet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Onko muillakin keulojen kanssa se että painetaulukot heittää sen 10-20 prosenttia liian isoja paineita. Huvikseen säätelin Revelationia taulukon mukaan niin sägi jäi alle 10 prosenttiin. Päästäkseen sinne 20-30 prosentin tienoille pitää paineet säätää käytännössä 20 psi:tä pienemmäksi mitä keulassa oleva taulukko kertoo. Toki ne on vaan suuntaa antavia mutta näin on ollut ennenkin rokkarin keulojen suhteen. Kesäkin takana niin en usko ainakaan että painan merkittävästi vähemmän mitä mun paino yleensä on
    Tämän huomasin säätäessäni uuden Stumpjumperin iskareita (Fox), takaiskari ok, mutta edessä sai tiputtaa reilusti suositellusta. Ensin epäilin oman ymmärrykseni puutetta, kyseessä eka maasturi n. 20 vuoden jälkeen. Tiputettava oli, jotta sai joustovaraa käyttöön.

Itse teen varmasti väärin, mutta ite laitan paineet keulaan, hyppään koko painolla keulan päälle, ja laitan paineet niin että jää se pari senttiä käyttämättä tuossa. 160mm keula kyseessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti N-K Katso viesti
    Magnum taitaa olla sama keula kuin Mattoc sisällöltään.
    https://www.youtube.com/channel/UC_j...El_lm5A/videos
    Tuolta löytyy ohjeita. Todella helppoa, mutta vaatii toki muutaman välineen. https://www.bike-components.de/de/Ma...ol-Kit-p42333/ Tätäkään ei helpolla kyllä löydä.
    Muut noista voi soveltaa muista työkaluista, mutta toi 8mm ohutseinänen hylsy voi olla hankalampi tehdä.
    Jos asustat Turun lähistöllä niin voin lainata omia työkaluja.

Ainakin alajalkojen öljyt voi joutua vaihtamaan heti uudestakin. Tuntuu kaikki olevan aina kuivia merkistä riippumatta.
    Jos omistaa akkuporakoneen ja metalliviilan, niin tuollaisesta normi "ohuesta" hylsystä on helppo tehdä vieläkin ohuempi. Tein itse ja säästin.

Pyörässäni on RockShox Recon Silver TK Air, 100mm, PopLock -keula. Pitäisikö keulan toimia niin, että se vänkää itseään koko ajan joustoasentoon ja lukitusasento perustuu siihen, että painamalla etälukituskahvaa vaijeri vetää haarukan lukitustilaan ja sitten etälukitusnappi salpaa vaijerin tiukalle?

Sama kysymys toisin esitettynä: Jos irroitan etälukitusvaijerin keulasta ja asentaisin siihen iskarin kohtaa, jossa etälukitusvaijeri on kiinni, sellaisen kaksi asentoisen lukitusvivun, kuten kuvassa, joka on viestissä #3781 (kuvassa on ilmeisesti useampi asentoinen), niin tulisiko ongelmaksi se, että haarukkaa ei saa pysymään lukittuna vaan se haluaa palautua aina joustoasentoon?

RockShox Recon Silver TK Air, 100mm, PopLock

Kihlatulle ostettiin stumpjumper 130mm recon keulalla, ja itselläni 160mm diamond, niin sanoi vaan että mun pyörällä parempi ajaa, kun se keula on paljon pintaherkempi. Saako reconista sellaista tekemälläkään, vai pitääkö vaihtaa joku revelation, pike tai vastaava? Meneekö spessusta takuu jos 140mm keulan laittaa?

Liekkö miten vaarallista jos ilmakeula pohjaa? Täräyttäähän se myös vanteeseen. Isommissa hypyissä paukauttaa pohjaan, mutta normaali ajossa toimii juuri sopivasti ja sägi on kohdallaan (23 mm). Eli välttelenkö sitten vaan isoimpia pomppuja ja nautin pehmeästä kyydistä? Voisi kyllä ihan hinan laittaa ilmaa lisää, niin ei tartteisi niin varoa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •