Sivu 1 / 126 1231151101 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 3780

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #1
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72

    Jousituksen pienet kysymykset

    Aloitan nyt uuden ketjun pohjautuen tähän kommenttiin -> http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...28#post1723728. Ja en keksinyt omalle kysymyksellä muuta paikkaa kuin linkin takaa löytyvä, eikä se ole tarpeeksi iso kysymys ihan omaksi ketjukseen

    Ja se kysymys on, että voinko laittaa keulan alajalkoihin 10W öljyä huolto-ohjeessa mainitun 15W sijaan? Tuo öljyhän oli voitelua varten niin ei kai viskositeetillä tuossa suurta merkitystä ole?

  2. #2
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    911
    Vahvempi öljy voiteluun parempi. Pysyy seinämillä paremmin ja näin voitelee paremmin. Toki sinne voi laittaa ohkasempaakin.
    Respect is not given, it is taken.

  3. #3
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.306
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juu-zo Katso viesti
    Vahvempi öljy voiteluun parempi. Pysyy seinämillä paremmin ja näin voitelee paremmin. Toki sinne voi laittaa ohkasempaakin.
    Näin maalaisjärjellä voisi ainakin luulla että olisi suotavaa käyttää eri viskositeettia talvisin ja kesäisin. Kysytään siis luonnollinen jatkukyssäri: kannattaako talvisin käyttää juoksevampaa öljyä kuin kesäisin?

  4. #4
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juu-zo Katso viesti
    Vahvempi öljy voiteluun parempi. Pysyy seinämillä paremmin ja näin voitelee paremmin. Toki sinne voi laittaa ohkasempaakin.
    No jos laitan paksumpaa? Lähikaupassa oli tarjolla 5W, 10W ja 30W. Saattoi olla myös 20W, tuosta en ole varma. Meneekö 30W jo ihan liian paksuksi?

  5. #5
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    911
    Veikkaisin että 30W on jo vähä liian tuhtia. Voi olla aika tahmeaa varsinkin näin talven tullessa. 10W ei varmaankaan ole ihan huono vaihtoehto nyt kun kylmät kelit on edessä.
    Respect is not given, it is taken.

  6. #6
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.978
    Voiteluöljyn paksuus vaikuttaa vaimenninöljyn ohella herkkyyteen.

    Suosittelen käyttämään ohuinta mahdollista joka vielä voitelee. Omakohtaisten kokemusten mukaan 5W ei ole liian ohutta voiteluun.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  7. #7
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.433
    Jotenkin muistelisin, että ainakin mun Sidissä olisi ollut vakiona 7.5W öljyt ja Eppu vaihto siihen keulahuollon yhteydessä viime talvena 5W öljyt. Smuutisti on toiminut koko viime kesän. Keulasta tuli ehkä hieman herkempi tuon uuden öljyn ansiosta.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  8. #8
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Parin edellisen kommentin perusteella taidan kokeilla tuota 5W öljyä. Välillä tuntuu nimittäin ettei tuossa ole sitä herkkyyttä mistä Sektorin yhteydessä olen kuullut puhuttavan.

  9. #9
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.407
    Uusiin rokkareiden keuloihin kannattaa muutenkin tehdä nopealla aikataululla voiteluainehuolto. Voiteluainetta on aivan liian vähän tehtaan jäljilta ja herkkyys tuntuu paranevan selkeästi ensimmäisen huollon jälkeen.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  10. #10
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    91
    Kellään Foxin RL32 keulaa? Jos saisi tietää että monta astetta Lockout vivun pitäisi kääntyä ääripäästä ääripäähän. Nyt kääntyy vaan noin 35 astetta, kun muisti sanois että on joskus kääntyny huomattavasti enemmän? Keula kyllä menee lukkoon.

  11. #11
    Ainakin 29 versiossa kääntyy n. 180 astetta. Siitä tosin lukituksen käyttöön on tarpeen ehkä n.90 astetta.

  12. #12
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.551
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jokinen83 Katso viesti
    ...monta astetta Lockout vivun pitäisi kääntyä ääripäästä ääripäähän.
    180 asteen verran Foxien lukitusnamikat yleensä kääntyvät.

    Edit: Dynamo ehti ensin, kun olin tallin puolella tekemässä kahdesta Foxista double chekkiä.
    Markku Liitiä muokkasi tätä : 02.11.2011 at 16.30

  13. #13
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Pohjois Helsinki
    Viestit
    636
    Onkosulla ollut keulapurettuna ,ton lukitus vivun paikoilleen asettelu menee helposti väärään asentoon ja silloin liikevara jää pieneksi, Fox,n sivuilla on asennus ohjeet.

  14. #14
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    91
    Ei oo ollu purettuna. Ja tuollaista 180 astetta muistelisinkin.. Mikähän tähän nyt on sitten tullut?

  15. #15
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Saakohan tuota Sektorin, ja varmaan muidenkin keulojen, jousessa alapäässä olevaa metallitappia vaihdettua? 140mm ja 150mm Sektorissa jousi näyttäisi olevan sama mutta tuo tappi on lyhyempi 140mm:ssä. Nuo muoviholkit on pyöritetty jousen kierteelle, mutta saako niitä pyöritettyä irti? Ei ainakaan ihan käsin lähde pyörimään eikä tuota viitsisi väkivalloin alkaa aukomaan.

  16. #16
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Vastaan itselleni, ja muille jos joku tarvitsee samaa tietoa.

    Eli muoviholkit saa suht helposti irti. Ensimmäisenä alemmasta holkista putkisokka irti jolloin metallitappi (alumiinia) lähtee irti holkista. Sen jälkeen metallitappi työnnetään jousen sisään, ja holkit voi tämän jälkeen pyöritellä irti 10mm kuusiokoloavaimella.


    Sitten lisää kysymyksiä.

    Vaihdoin keulaan jäykemmän jousen ja samalla öljyt. Suositus ohjeessa oli se 15W, laitoin kuitenkin 5W öljyt. Nyt kuitenkin tuntuu, että voitelu ei pelaa niin kuin pitää koska keula on "alkujäykkä". Keula tuntuisi jäävän vähän jumiin jos ei ole liikettä, ja ihan selvästi nytkähtää liikkeelle kun tulee isompi töyssy tai vähän pompauttaa keulaa. Jos koko aika liikettä niin ei mitään ongelmaa, hienosti luistaa.

    Onko öljy nyt kuitenkin liian ohutta voidellakseen kunnolla?

  17. #17
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    332
    Ootko rasvannu huulikumit tarpeeksi rakkaudella? Pidä pyörää vaikka yönyli ylösalaisin, niin öljyt valuu tiivisteille.

  18. #18
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    No en ilmeisesti tarpeeksi rakkaudella Täytyy kääntää pyörä yöksi väärinpäin ja katsoa auttaako.

  19. #19
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    91
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jokinen83 Katso viesti
    Ei oo ollu purettuna. Ja tuollaista 180 astetta muistelisinkin.. Mikähän tähän nyt on sitten tullut?
    Edellleen pienenee tuo nyt enää joku 30 astetta..

  20. #20
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sakkeri91 Katso viesti
    Ootko rasvannu huulikumit tarpeeksi rakkaudella? Pidä pyörää vaikka yönyli ylösalaisin, niin öljyt valuu tiivisteille.
    Ei auttanut pyörän väärinpäin pitäminen, eikä uudelleen rasvaus. Nyt laitoin varmasti tarpeeksi rasvaa, vähän sitä uloskin tuli ekalla pikku lenkillä. Nyt se ei _ehkä_ tee sitä koko aika, vieläkin huomaa jumiutuneen vähän ja nytkähtää likkeelle.
    Täytyy vähän ajella tässä ja katsoa muuttuuko.

  21. #21
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    408
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoW Katso viesti
    Ei auttanut pyörän väärinpäin pitäminen, eikä uudelleen rasvaus. Nyt laitoin varmasti tarpeeksi rasvaa, vähän sitä uloskin tuli ekalla pikku lenkillä. Nyt se ei _ehkä_ tee sitä koko aika, vieläkin huomaa jumiutuneen vähän ja nytkähtää likkeelle.
    Täytyy vähän ajella tässä ja katsoa muuttuuko.
    Jos rasvaus aiheutti jonkinlaista muutosta asiaan niin luulisi siitä olevan kiinni. Minkälaista rasvaa laitoit? Yleensä liukuputkien tiivisteisiin laitettavat rasvat ovat aika ohuita ja toimivat hyvin erilaisissa lämpötiloissa. Jos otat fillarin lämpimästä varastosta ajoon, niin muuttuuko jumittaminen ajon aikana vai pysyykö samanlaisena? Tosin jos on ollut uudesta lähtien samanlainen ja keula on vähän käytetty, niin voi olla sisäänajostakin kiinni.

    Muutama todella hinnakas esimerkki tiivisteille tarkoitetuista rasvoista:
    http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...nvaimentimiin/
    http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...kan-stefoille/

    Itse olen kuitenkin käyttänyt normaalia silikonirasvaa ja usein myös pelkkää samaa öljyä mitä käytän alajalkojen voiteluöljynä. Öljyä olen laittanut niin paljon kuin saan tiivisteiden välissä pysymään ja rasvaakin aika reilusti (ylimääräiset kyllä leviää ajan kanssa liukuputkille). Öljy ei siltä kannalta ole parasta tavaraa tuohon, että ei pysy ikuisuuksia tiivisteiden välissä.

  22. #22
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Mielestäni uudelleen rasvaus auttoi vähän. Rasva ei kyllä taida olla parasta mahdollista tähän tarkoitukseen, saattaa olla liian paksua. Tuo on tarkoitettu lähinnä laakereiden rasvaukseen, prässillä työnnetään sisään. Laatutavaraa siihen hommaan muttei ehkä tähän.
    Nyt kun kysyit tuota muuttuuko jumittaminen, niin aamulla kun lähdin töihin, pyörä lämpimästä ulos, ei tainnut jumittaa niin paljon kuin töistä kotiin matkalla, jolloin pyörä oli ollut ulkona päivän.
    En usko, että sisäänajosta on kiinni, on tuolla nyt jo sen verran ajettu. Ei ollut noin hyvin huomattavaa jumittamisesta ennen jousen/öljyn vaihtoa, joku voitelutekninen-kysymys tässä nyt on

    Taidan käydä hakemassa ohuempaa rasvaa ja kokeilla sillä. Palaan sitten asiaan kun tiedän tuloksia.

    Kiitos neuvosta/vastauksesta!

  23. #23
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    408
    Sellaista vinkkiä vielä sen rasvan suhteen, että kannattaa valita jokin tiivisteille ystävällinen rasva. Toiset rasvat kun saattavat turvottaa tiivisteitä, tietääkseni ainakin litiumrasvoja kannattaa vältellä tuossa käytössä. Yksi vaihtoehto joka myös saattaa toimia on rasvan ohentaminen sekoittamalla siihen öljyä, mutta joka tapauksessa rasvan kannattaa olla hyvin keulan käyttölämpötiloille sopiva...

  24. #24
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Laitoin emännän motonetin retkelle huomenna ja sieltä tulee silikonirasvaa Tuossa pitäisi olla kaikki vaaditut ominaisuudet, http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=60-0101

  25. #25
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Eipä tuo auttanut asiaan tuokaan rasva, samanlailla jumittaa edelleen. Tuo rasva on kyllä aika tahmeaa tavaraa, ihan kuin saniteettisilikoonia olisi levittänyt, erotuksena ettei tuo kuivu.
    Tällä rasvalla samanlailla kuin tuolla edellisellä, keula kasaan ja lämpimästä ulos, ei jumita. Taas päivä töissä ja kotimatkalla jumittaminen on taas huomattavaa. Tällä rasvalla erotuksena se, että tosiaan aika tahmeaa tavaraa. Luisto oli tahmeampaa heti alusta asti.

    Kai se pitää ostaa tuollaista hipoarasvaa kohta jos ei halvemmat toimi..


    On kyllä tullut mielee ettei se noista tiivisteiden rasvauksesta johdu vaan jostain muualta. Luulen, että noitten liukuputkien liukupinnat alajaloissa kaipaa voitelua eikä niinkään tiivisteet.

  26. #26
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.978
    http://enduroforkseals.com/id79.html

    Tossa on todella hyvä voide liukuputkille. Hintalappukin on varsin onneton, tosin tuo myyjä on ameriikan ihmemaassa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  27. #27
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.859
    Slick Honey ja Smart Parts Sleek on hyviä, löytyy värikuula-aseliikkeistä.

  28. #28
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Täytyykin tehdä kierros kaupungilla rasvojen perässä. Sen jälkeen sitten tilata tuolta ihmemaasta

  29. #29
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    91
    Osaako kukaan auttaa tossa Fox RL32 lockout ongelmassa. Eli lukitusvipu ei käytännössä enää liiku ollenkaan. Auki asennossa keula toimii normaalisti, jos vipua kääntää sen verran mitä se antaa kääntyä, eli noin pari astetta niin keula menee kyllä jäykäksi, muttei lukkoon. Alunperin vipu taisi kääntyä 180 astetta. Pikkuhiljaa tuo kääntösäde on huonontunut ja on nyt siis lähes olematon.

  30. #30
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.978
    Ota vipu pois ja putsaa sieltä alta. Yleensä kerää sontaa alleen ja alkaa jumittamaan.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •