Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 33

Aihe: 35 vuotta sitten...MTB

  1. #1
    Liittynyt
    09/2001
    Paikkakunta
    Turun lähellä...
    Viestit
    2.362

    35 vuotta sitten...MTB

    Pistetäänpä pieni historiapäläjäys tänne.

    21.10.2011 tuli kuluneeksi tasan 35v kun maastopyöräily alkoi Repack -mountainilla Kaliforniassa.

    Ensin pieni lainaus yhdestä omasta kirjoituksestani:
    "Jos aikoo kirjoittaa tarinaa maastopyöristä ei voi olla aloittamatta sitä seuraavilla nimillä: Charlie Kelly, Joe Breeze ja Gary Fisher. Nämä kolme herraa aloittivat maastopyöräilyn vuonna 1976 Kalifornian Marin Countyssa. Pyörinä oli 30-luvun Schwinn-kruisereista muokatut leveätankoiset ja renkaiset polkupyörät.

    Hajoitettuaan vähintään yhden rungon kuukaudessa vuonna -77 Charlie tapasi Joe Breezen kadulla ajamassa ja kysäisi olisiko Joella kiinnostusta rakentaa hänelle runko erityisesti suunniteltuna maastopyöräilyyn. Joe Breeze oli kiinnostunut asiasta ja näin Charlie Kelly antoi hänelle rahoituksen sekä paikan jossa suunnitella ja rakentaa maastopyörä.
    Alkuvuodesta 1978 Joe toimitti pyörän numero kaksi Charlielle, ensimmäisen kappaleen hän piti itsellään. Kaiken kaikkiaan Joe rakensi kymmenen maastopyörää. Nämä olivat maailman ensimmäiset maastopyöräilyyn suunnitellut pyörät, isoine maastorenkaineen ja vaihteineen.
    Nämä pyörät ovat tällä hetkellä kaikkein himoituimpia keräilijöiden keskuudessa.

    Ensimmäinen pelkästään maastopyöriä valmistava yritys aloitti toimintansa 1978. Charlie Kelly otti yhteyttä entiseen opiskelukaveriinsa Gary Fisheriin sekä nuoreen runkojen valmistajaan Tom Ritcheyyn. Yhdessä he perustivat yrityksen Kelly-Fisher MountainBikes, josta tuli myöhemmin Kellyn lähdettyä pelkkä Fisher MountainBikes.

    Nyt on tullut mainittua kolme nimeä Joe Breeze = Breezer bikes, Tom Ritchey = Ritchey ja Gary Fisher joka nykyisin tekee omia pyöriään Trek-konsernin alaisuudessa. Nämä kaikki ovat melko isoja tekijöitä pyörätehtailussa vielä tänä vuonnakin!

    Ensimmäinen organisoitu maastopyöräilykilpailu ”Repack Downhill” järjestettiin 1976 ja viimeinen saman sarjan kilpailu 1984."

    Nyt vuonna 2011 osa samoista herroista oli mukana 35v juhla-ajelulla samassa paikassa.

    Joe Breeze


    Alan Bonds sekä Ritchey.





    Chris Ioakimedes ja ProCruiser





    Klunkerz















    Charlie Kellyllä uudempi pyörä, mutta alkuperäiset polvisuojat



    Ja vielä videota kyseistä juhla-ajosta:
    http://www.youtube.com/watch?v=u8XOB4XpsBw&hd=1
    *** teamvelocycling.fi / foxcomp.fi / fat-bike.fi / oldklein.com ***

  2. #2
    Liittynyt
    09/2001
    Paikkakunta
    Turun lähellä...
    Viestit
    2.362
    Ja pari kuvaa lisää...





































    *** teamvelocycling.fi / foxcomp.fi / fat-bike.fi / oldklein.com ***

  3. #3
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Milliways, ravintola maailmankaikkeuden lopussa
    Viestit
    7.906
    Historiikki aiheesta löytyy myös DVD:n muodossa - Klunkerz, sisältää paljon puhuvia päitä, mutta paljon wanhaa filmimateriaalia!

    Team yöhöpinät

    Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.
    Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.

  4. #4
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.415
    Klunkerz-filmi tuli toissa kesänä Saksassa lomareissulla ollessamme telkkarista joltain paikalliseselta sporttikanavalta. Ihan hauska pätkä, jopa saksaksi dubattuna.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  5. #5
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.529
    Hauskaa ja rentoa meininkiä nykyiseen verrattuna...

  6. #6
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Vabby
    Viestit
    4.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shamus Katso viesti
    ...Ensin pieni lainaus yhdestä omasta kirjoituksestani:
    "Jos aikoo kirjoittaa tarinaa maastopyöristä ei voi olla aloittamatta sitä seuraavilla nimillä: Charlie Kelly, Joe Breeze ja Gary Fisher. Nämä kolme herraa aloittivat maastopyöräilyn vuonna 1976 Kalifornian Marin Countyssa. Pyörinä oli 30-luvun Schwinn-kruisereista muokatut leveätankoiset ja renkaiset polkupyörät....
    Jos ei ihan pahasti muistini petä niin tämä kirjoitushan oli 90-luvun lopun Fillari-lehdessä.

    Breezer oli ensimmäinen maastopyörämerkki jota 90-luvulla himoitsin, muttei teinillä silloin rahaa löytynyt moiseen.
    haedon muokkasi tätä : 26.10.2011 at 07.37
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  7. #7
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.529
    Mullakin haaveissa oli teräksinen Breezer Lightning...

  8. #8
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.047
    Aika kireet välitykset tuossa sinikiekkoisessa sinkulassa!
    www.icyclelpr.fi

  9. #9
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Vabby
    Viestit
    4.771
    Sitten tuli vielä mieleen 80-luvulta nuo Ritcheyn punaiset maasturit. Pari suomalaista motocross-harrastajaa kävi kisamatkalla USAssa ja toivat tuollaiset Suomeen, jotka olivat tiettävästi ensimmäiset laatuaan täällä. Minäkin pääsin niitä koeajamaan kerran, mutta olivat "hieman" liian isot.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  10. #10
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.408
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Breezer oli ensimmäinen maastopyörämerkki jota 90-luvulla himoitsin, muttei teinillä silloin rahaa löytynyt moiseen.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Mullakin haaveissa oli teräksinen Breezer Lightning...
    Joskus ne haaveet pitää viimeistään toteuttaa. Breezer Lightningia on tehty taas pari vuotta ja äsken Interbikessa esiteltiin Breezer Lightning 29er!!!
    Pakko saada.



  11. #11
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    4.737
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Hauskaa ja rentoa meininkiä nykyiseen verrattuna...
    Hmm ... aika setämäisen näköistä touhua, sanoisin. Ei kaikki kiristä kypärää niin hirmu tiukalle.

    Breezer 29" saattaisi olla seuraava hankinta harkinta
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  12. #12
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.859
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Hauskaa ja rentoa meininkiä nykyiseen verrattuna...
    Älä ala yleistää sun stressiä mun huvinpitoon.

  13. #13
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.408
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmw Katso viesti
    Breezer 29" saattaisi olla seuraava hankinta harkinta
    Nii-i. Runko US$899(!). Siellä. Katotaan jos tilataan kimpassa niin säästetään rahtikuluissa.


  14. Joskus sitä tuntee itsensä niin konkariksi yli 20 vuoden harrastuneisuudellaan, mutta kyllä tuo on jo nostalgista!
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  15. #15
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.415
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Nii-i. Runko US$899(!). Siellä. Katotaan jos tilataan kimpassa niin säästetään rahtikuluissa.
    Hienosti tehty: http://www.youtube.com/watch?v=3Wo-BMxAEXQ

    Jos löytää kauppiaan, joka suostuu lähettämään US-postilla, ei kimpassa tilaamalla taida juuri säästää. Yhden rungon postikulut ovat noin $80, joten hintaa Suomeen tuotuna tulee noin 900€. Suunnilleen saman verran kuin vaikkapa Ninerin vastaavat.

    Viime vuonna Tahkolla oli pari kaveria orkkis-Breezereilla. Sunnuntaina näin pyörät K-kaupan parkkiksella auton katolla. Hienoja olivat.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  16. #16
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.245
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...
    Viime vuonna Tahkolla oli pari kaveria orkkis-Breezereilla. Sunnuntaina näin pyörät K-kaupan parkkiksella auton katolla. Hienoja olivat.
    Oliko toinen niistä kenties tämä?
    Tietääkseni kuvan, "hieman" modattu Breezer on ollut tuttu näky Tahkon ja Kuopion poluilla joskus aikoinaan. Lieneekö pyörä hengissä? Kuski ainakin on.
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

  17. #17
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.415
    Ei ne olivat enemmän retrohenkeen kasattuja, elleivät peräti alkuperäisin osin ja ainakin alkuperäisillä jäykillä keuloilla varustettuja molemmat. Mutta hieno on tuo kuvankin versio!
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  18. #18
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.984
    Eikös noissa ihan alkupään maastopyörissä ollut ihan modernin kaltaiset ohjauskulmat, tyyliin alle 69 astetta?

    Muistelen taannoin lukeneeni artikkelin jossa valiteltiin succis-kuskien vetäneen koko lajin eksyksiin jyrkkine ohjainkulmineen, ja vasta nyt viime vuosina ollaan taas palaamassa lähemmäs juuria (ja loivemmiksikin).

  19. #19
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.496
    Täytyy tässä kai sen verran elvistellä, että minulla oli aikoinaan Breezer Tornado -täysjousto. Hieno URT-perä eikä painanut kuin reilut 11 kiloa, vaikka mallivuosi oli 1998 tai jotain. Rokkarin jalkapalloventtiili-Sid oli varsinainen riesa, levällään kuin vanha Lantikka koko ajan.

    Myin Breezerin sitten kaverilleni, jolla se on edelleen. Ei ole Sauvo tainnut sillä montaa kymmentä kilometriä viime vuosina ajaa.

  20. #20
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.839
    Markku muistatko olikos sillä AFH:n Alillakin Breezer lapin-reissulla?

    Kuva löyty albumista ja Breezer nousukahvoilla oikein..
    ellmeri muokkasi tätä : 26.10.2011 at 20.38
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  21. #21
    zippo Guest
    Sauvo vaan kuvaa.<br>Kiskafillarin noista vanhoista rautakangista voisi tehdä .En ajaisi oikeita maastolenkkejä koska tuon aikaset fillarit olivat jatkuvasti hajalla.<br>Melkoista rienausta laittaa nykyosia museopööriin.Etenkin kiekot.....

  22. #22
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    144
    Skannasin "jostain vanhasta lehdestä" Breezer aiheisen jutun. linkki toimii muutaman päivän.

  23. #23
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.496
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    Markku muistatko olikos sillä AFH:n Alillakin Breezer lapin-reissulla?
    Oli juu, niin kuin albumi kertoo. Alilta minä idean Breezerin hankintaan sainkin.

    Perä oli samanlainen kuin Klein Mantrassa, paitsi vielä parempi kun siinä oli joku patentoitu sweet spot -jutska eli perän nivel oli optimaalisesti sijoitettu. Perä toimi ihan hyvin niin kauan kuin istui satulassa, seisaaltaan ei sitten toiminutkaan. Myös satulan korkeus keskiöön nähden vaihteli jousituksen toimiessa, mutta siihen tottui.

    Edit: Sweet Spot on mainittu Torspon skannaamassa jutussa. Siinä täysjoustomallin nimeksi kerrotaan Twister, minulla oli Tornado. Kyseessä oli sama runko, mutta Twister oli Amerikan markkinoille koottu alemman sarjan osilla kuin Tornado. Oman Tornadoni ostin runkona MT-Bikesta Joensuusta, missä kaverit pistivät siihen kiinni kohtuuhyvät kilkkeet. Äkkäsin tingata kaupassa rungoksi nimenomaan Tornado-tekstillä varustetun kappaleen, kuulosti hienommalta...
    Markku Liitiä muokkasi tätä : 27.10.2011 at 09.03

  24. #24
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    305
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Oli juu, niin kuin albumi kertoo. Alilta minä idean Breezerin hankintaan sainkin.

    Perä oli samanlainen kuin Klein Mantrassa, paitsi vielä parempi kun siinä oli joku patentoitu sweet spot -jutska eli perän nivel oli optimaalisesti sijoitettu. Perä toimi ihan hyvin niin kauan kuin istui satulassa, seisaaltaan ei sitten toiminutkaan. Myös satulan korkeus keskiöön nähden vaihteli jousituksen toimiessa, mutta siihen tottui.
    Itse omistin n. 10 kilosen täpäri-Twisterin 90-luvun lopussa. On muuten edelleen nopein fillari, jolla olen ajanut (olinkohan parhaassa kunnossa tolloin). Mielestäni perä pehmensi aavistuksen verran menoa myös seisovilteen ajellessa, ei tosin paljoakaan.

    Ps. Bobs bicyclessä on 19,5" lightning frame 499$ ja used ebayssa 449$ (molemmat 26" kiekoille)

  25. #25
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.415
    26-tuumaisia neo-Breezereitä saa myös Saksasta: http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=b....c0.m270.l1313. Ei yhtään huonompi vaihtoehto, jos modernia teräsmaasturia joku haikailee. Sivun lopussa oleva Breezer Beamer on evoluution kukkanen.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #26
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.415
    Ei muuten ihan ruma tämä Tompankaan 29-versio ole.




    Videon mukaan tulisivat myyntiin tänä syksynä suositushintaan $999.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  27. Noihan on ihan UUSIA pyöriä... eri juttu oli ajella joskus 80-luvun lopulla kromivanne-Nopsalla. No oli Suomessa saatavissa jo kunnon maastopyöriä silloinkin, mutta hinnat oli tolkuttomia. Nopsa Monterra maksoi n. 300 eur mikä oli jo paljon fillarista mutta hyvä syy mennä ensimmäiseen kesätyöpaikkaan. Painoa fillarilla oli muistaakseni n. 18 kiloa.
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  28. #28
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.408
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Ei muuten ihan ruma tämä Tompankaan 29-versio ole.
    http://nahbs.mtbr.com/wp-content/upl...chey-P29er.jpg

    ...tulisivat myyntiin tänä syksynä suositushintaan $999.
    Tosiaan, eikä edes pahaa €-lisämaksua...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti c_g@twentynineinches.com
    The RITCHEY P29 will come as a frame only and retail in Europe for € 899.- and should make it just in time to sit under your Christmas tree....


  29. #29
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.415
    Noihan on ihan UUSIA pyöriä... eri juttu oli ajella joskus 80-luvun lopulla kromivanne-Nopsalla. No oli Suomessa saatavissa jo kunnon maastopyöriä silloinkin, mutta hinnat oli tolkuttomia. Nopsa Monterra maksoi n. 300 eur mikä oli jo paljon fillarista mutta hyvä syy mennä ensimmäiseen kesätyöpaikkaan. Painoa fillarilla oli muistaakseni n. 18 kiloa.
    Juu niin on, mutta noiden maastopyöräilyn pioneerien tekemiä. Mä ajelin silloin 80-luvun lopussa Muddy Fox Courier Compilla. Se oli hieno peli ja nykymuodin mukaankin trendikäs keltaisine, rungon teksteihin natsaavine vaijerinkuorineen.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #30
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.496
    Kirjoitin tuossa aikaisemmin muinoin omistamastani Breezer Tornadosta, jonka sittemmin myin kaverilleni Sauvolle. Mies oli sattunut bongaamaan Breezer-keskustelun ja lähettää seuraavat terveiset foorumilaisille:

    Satuin - kuin taikaiskusta - vilkaisemaan, vieläkös tuota ihmepyörää on markkinoilla. Ja kas, törmäsin heti mielekiintoiseen keskusteluun.

    Tervehdys foorumilaiset.

    Koska olen jo kovasti pudonnut kärryiltä, sekä teknisen tietämyksen ja ajettujen kilometrienkin suhteen, en kehtaa kirjautua Fillari-lehden keskustelufoorumiin. Toki vierailen siellä satunnaisesti, sillä palstalla on hyvää asiaa ja tarinaa.

    Minun kohtalokseni tulikin juuri vuosi vuodelta kasvava välimatka ajokilometreissä. Nimittäin, taannoiset Markun kanssa ajetut
    Itä-Suomen metsäautoteiden viihdyttävät pyöräilysessiot osoittivat, että jomman kumman olisi muutettava kulkunopeuttaan.
    Tunnistatte varmaan hyvin tilanteen. Ihme, että esimerkiksi Kuhmon kontiomailla väliimme ei koskaan marssinut karhuemoa pentuineen,
    susi kylläkin kerran.

    Itse keskustelun kohde, Breezer Tornado on vielä upeassa alkuperäiskunnossa. Sillä "cruisaillessa" onkin jo vähän samaa fiilistä kuin vanhoissa
    avoautoissa. Mukava omistaa ja ei ole myytävänä.

    Hyvää syksynjatkoa kaikille Fillarifoorumilaisille.

    Sauvo

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •