Sivu 1 / 6 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 151

Aihe: Pyöräharrastuksen pitäminen yksinkertaisena...

Hymy Pyöräharrastuksen pitäminen yksinkertaisena...

Pitkähkön pyöräharrastuksen seurauksena varastostani löytyi maantiepyörä, CC-pyörä, 29er jäykkäperä, 26" täpäri ja vielä 28" sinkula. Ja tietysti näihin kaikkiin varakiekkoja, pinnoja, sisureita ja päällysrenkaita. Ja kaikki muut varusteet, varaosat ja tarvikkeet siihen päälle.

Jossain vaiheessa huomasin että tämä laaja-alainen harrastaminen alkoi kääntyä itseään vastaan. Pientä stressiä pukkasi milloin mistäkin asiasta, joku pyörä oli vailla korjausta ja johonkin piti uusia renkaita etc. Ja kaikkia filoja olisi pitänyt ehtiä vielä käyttämäänkin.

Ja tästä syystä aloin yksinkertaistamaan tätä palettia, ekana lähdön sai kaikki 26 tuumainen rompe. Ja heti tuli varastoon kummasti tilaa, nyt siellä jopa mahtuu tekemään jotain. Seuraavaksi kiinnostaa yhdistää maantiepyörä ja CC jollain hyvällä ja kevyellä crossarilla...

Mutta onko muilla tullut vastaan tilannetta, että stressin purkuun tarkoitettu harrastus onkin kääntynyt stressin aiheuttajaksi...

Ps. Muistaakseni tätä samaa aihetta käsiteltiin ketjussa jonka nimi oli jotain "Mitä pyöräily sinulle merkitsee" mutta en löydä sitä edes Googlen avulla.
    Tämä voi olla koko elämämme ihanin päivä
    Ajetaan hiljempaa
    Toivon, että matka jatkuu, jatkuu vaan

-PMMP -

Palstaa vilkuillessa karkea arvaus on, että hyvin useille on fillaroinnin rinnalle syntynyt ihan omaa elämäänsä elävä tyyli-, muoti-, paino-, varustelu- ja hankintakierre. Josta irtipääsemiseksi auttanee vain vieroituskuuri palstalta ja nettikaupoista. Jos siis huomaa ja tunnustaa sen. Mitään muutosta tai muutoksen tarvettahan ei tule, ennen kuin huomaa vankilansa, tuskansa, kärsimyksensä.. tunn[u/i]staa ne. Ja jollei huomaa eikä koe, kaikkihan on hyvin ..ja se lienee serkku ilmiölle, joka jatkuu myös kodin muissa hankinnoissa, kodinkoneet, autot..

"Hei, olen S, leluaddikti"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sonnet Katso viesti
    "Hei, olen S, leluaddikti"
    "Hei, olen L, leluaddikti"

Opiskelijan vuosituloni ovat karkeasti jotain 15.000 € luokkaa. Tästä potista harrastukseen uppoaa vuodessa joitakin tuhansia euroja, koko ajan tuntuu menevän enemmän, vaikka en omista kuin 26" jäykkiksen. Säästöön ei jää (aivan vihoviimeisen pahan päivän kassan lisäksi) paljon mitään.

Ahdistaako? -Kyllä.
    Onko se sen arvoista? -Toistaiseksi on/on ollut, jos ei pyörä ole jostakin hajalla.
    Onko harrastusta (= rahanmenoa) vaikea perustella tyttöystävälle? -On.
    Onko koko ajan jotain uutta ostoslistalla? -Kyllä.
    Ovatko resurssit pois muista hankinnoista? -En ole vuosiin ostanut uusia (siviili)vaatteita kuin pakon edessä.

-Lauri

Totta, olen kokenut saman, hakusessa on ainoastaan yksipyörä mutta mutta, yritin yhdessa vaiheessa myydä osan ja sitten tuli kuitenkin hankittua parit. Sitten tuli stressi että nyt ei oo ehtinyt taas 4kk ajaa, että mitä ne kaikki siellä tekee. Sukulaiset antaa jotain vanhoja maantiekiitureita pois ja niitä vielä pitäis ennättää kunnostaa.

Sellainen ajatus että olisi yks esim Crosscheckin tapainen laite johon saa maantiekiekot, cyclocross kiekot ja monstercross kiekot. + etuharukka levyllä crossia ja monsteria varten. perus palikkaa ja ultegraa/durace vaihteet.
    Chuck Norris’ hand is the only hand that can beat a Royal Flush.

Keväällä vähensin pyörien määrää myymällä pois kaksi ja ostamalla vain yhden uuden. Nyt kokonaismäärä on kaksi, cyclocross ja maantiepyörä.

Minulla ei ollut mitään stressiä, taloudellisia syitä ym. Huomasinpa vain, että minulla on varastossa pyöriä, joihin ei kerry kuin alle 1000km vuodessa. Ei niillä kaikilla vain ehdi ajaa, jos muutakin aikoo joskus tehdä. Varasto- ja huoltotilaakaan ei asunnossa liikaa ole, niin silläkin vähennys oli perusteltu. Kaikenlaista kaappeihin kertynyttä ja siellä vuosia lojunutta osaakin olen koettanut häivyttää pois, jotain on lähtenytkin. Vieläkin olen miettinyt, olisiko parempi, jos olisi vain yksi tarpeeksi hyvä crossari kaikkeen lenkkeilyyn ja pitempiin matkoihin. Lisänä sitten joku kohtuu laadukas, mutta riittävän karun näköinen perusmankeli lyhyitä hyötyajoja varten. Sellainen jonka voi huoletta jättää parkkiin ja säilyttää taloyhtiön pyörävarastossa. Cyclo on muuten kyllä sopivasti varusteltuna paras yleispyörä, mutta tuo varkauden riski siinäkin on olemassa.

Toisaalta on kyllä mukava, kun on yksi sellainen "puhtaan kelin lenkkipyörä", eli maantiepyörä, jolla ajetaan kesäaikana ja joka säilyy puhtaana ja hyvänä. Sitten crossari ryvetystä ja huonolla alustalla rymyämistä varten. Siihen vaan sitten ostetaan uutta osaa, kun entisiä kuluu kuitenkin nopeasti. Toistaiseksi mennään varmaankin näin, kun sellaiselle hyötyajopyörälle ei nyt niin suuresti tarvetta ole, kun työt, kaupat ym. päivittäiset kulkemiset on pienen kävelymatkan päässä.

Muuten minulla on sentään homma pysynyt kohtuudessa. Maantiepyöräkin on kahdeksan vuotta vanha ja CC on 800 euroa tarjouksessa maksanut halpamalli. Hyvin toimivat kyllä, enkä hienommista ymmärrä, niin riittää nyt minulle.
    HMK muokkasi tätä : 19.10.2011 at 18.22
    -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mutta onko muilla tullut vastaan tilannetta, että stressin purkuun tarkoitettu harrastus onkin kääntynyt stressin aiheuttajaksi...
    Kyllähän se vähän stressaa, kun iltakymmeneltä rassaa "rikkinäistä" pyörää, jotta aamulla pääsee pyörällä töihin tai Tahkolle. Ratkaisu tosin ei ole välineistön karsiminen, vaan lisääminen. Jos pyörä ei tulekaan "ehjäksi," niin otetaan toinen kutakuinkin tarkoitukseen sopiva väline.

Itsellä on nyt "orgaanisesti kerääntynyt" varastoon maantiepyörä, maantiefiksi, 26" maastosinkula ja ratapyörä. Mieli tekisi vaihtaa fiksi sinkulakrossariksi ja maastosinkula vaihteelliseksi 29er HT:ksi, jotta arsenaali monipuolistuisi varaston täyttymättä. Työmatkat menisivät vaihtoehtoisesti maantiepyörällä, krossarilla tai talvella ja hätätapauksessa 29erilla. Maantiellä voisi ajella maantiepyörällä tai krossarilla kumit vaihtamalla. Maastossa 29er tai krossari. Ratapyörä se vaan on ainoa, jolle ei ole kuin yksi käyttö.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

EN TUNNUSTA, VOIN LOPETTAA PYÖRÄILYN MILLOIN VAIN.

Viime talvena lähti ilmat keulasta ja sen jälkeen olen välillä suhtautunut keulaan vainoharhaisesti. Karkasikohan sieltä pihaus ilmaa...

Nyt tein ratkaisun, että maasturi saa lepäillä varastossa tästä hetkestä eteenpäin kunnes lumet ovat sulaneet. Katotaan miten kunto kehittyy juoksemalla ja hiihtämällä.
    www.icyclelpr.fi

Jos pitäisi valita vain kaksi pyörää, niin olisivatko ne crossari ja 29er?

Jännä topikki Tuota noin, aloitetaan nyt vaikka omasta "tilanteesta": Aktiiviharrastusvuosia takana reilut 2, eli aika vähän. Tallissa on enskatäpäri, 28" sinkula ja 26" HT. Ensin tuli täpäri, sitten piti saada arkiajoihinkin jotain soveltuvampaa kuin mitä talosta löytyi sillä hetkellä (mikälie pikkujopo). Hommasin kaupunkisinkulan. Kesällä loistava, talvella paska. Rakentelin 26" jäykkäperän, joka tulee ihan vaan arkiajoon talviajalle... ja ehkä myös vähän porukkalenkeille, jos siihen sattuu eksymään oikeaan maastoajoon sopivia osia. Budjetin kanssa mennään jatkuvasti ihan limitillä näin opiskelijana. LJL:n postauksessa oli paljon tuttua!

Vaikeaa tuntuu olevan siis tuo simppelinä pitäminen, kun oikein hurahtaa. Kolmella fillarilla tuntuis pärjäävän, mutta toki ois kiva hommata vielä muutama lisääkin. DH-ryskytin, dirt/street pyörä, maantiepyörä nyt ainakin. CC:tä en välttämättä tarvitse, mutta oishan sekin hyvä olla just-in-case. Lähes jokaista uutta pyörää kohti pitäis hankintamenon lisäksi muistaa laskea uusi ajovaatekerta, kypärä, lasit, mahdollisesti kengät ja tietysti vaihtokiekot ja muutamat eri kumivaihtoehdot. Ainakin.
    Mud, sweat and beers.

Säätäminen, huolto, korjaaminen ja päivittäminen ovat osa harrastusta. Siinä missä itse pyöräily pitää kropan kunnossa tekee nuo asiat saman rakkaalle pääkopalleni.
    Ei se elämäntapa ole mutta harrastuksena aika valloittava. Stressiä en siitä kanna, eihän niitä fillareita pidä silloin ropeltaa kun ei halua.

Mulla on aina pari pyörää, yksi pysyy ja muut vaihtuvat rinnalla. Se kestosuosikki on sinkula maantiepyörä. Simppeli, kevyesti etenevä menopeli. Sillä ajaminen on ihan parhautta. Rinnalla on tällä hetkellä ysivaihteinen 29er jäykkis yleispyörä. Suorastaan harmittaa kun joutuu taas kohta ottamaan sen käyttöön. Pitäisköhän pistää vaihtoon ja kokeilla cyclocrossaria...

Hauska topic! Itselläni 2 crossaria, 1 maantiepyörä ja läjä kiekkoja ja muuta härpäkettä. Tällä viikolla alu crossariin tulee 9-tiargan tilalle 10-sarjaa. Kokoajan on joku pyörä tai kiekko vasaran alla niin tällä helpottuu kiekkojen vaihtelu pyörien välillä kun yllättävä tilanne tulee vastaan odotan varsin innolla, samalla katoaa turhaa sälää pois himasta.
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

www.pauliinapohtii.blogspot.com

Minulla on vain yksi polkupyörä yhtä ainoaa tarkoitusta varten, ja se on pitää hauskaa. Stressiä joskus pukkaa vain, kun pitäisi ehtiä crossia ja enskaakin ajaa.

Mulla on 2 pyörää ja täysin vastakohdat. Bianchin hiilikuitu maantiepyörä ja Trekin 6000 maastopyörä(mikä menee kohta vaihtoon joko 8000 tai superfly al eliteen 29"). Näillä on hyvin pärjännyt. Maasturia käytän kevät/syksy ajoon metsässä jne ja töissä käyntiin, ja Bianchia stressin purkuun kesäisin. Hyvin on toiminut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani R. Katso viesti
    Jos pitäisi valita vain kaksi pyörää, niin olisivatko ne crossari ja 29er?
    Tähän kaksikkkoon minä olen päätynyt. Niner on ollu aika työttömänä koko kesän ja syksyn, kun alkukesästä tuli hibriidin tilalle krossari.
    Sillä on hoitunut työmatkat, kauppareissut ja lenkit niin maantiellä, kuin poluillakin.

Lumien tultua käyttö kääntyy päälaelleen. Just tuli laitettua Nineriin 2,4" Ardentit alle lumikelejä odottelemaan, muutama milli jäi haarukkaan tilaa.
    Crossariin sit jossain vaiheessa nastat alle jääkelejä varten.

Nyt vaan kuumottais jäykkä hiilarikeula Reban tilalle talveksi mut ei taida raaskia...Ninerin keulat on törkeen hienoja ja kalliitaaa...mur.
    pedal damn it

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Kyllähän se vähän stressaa, kun iltakymmeneltä rassaa "rikkinäistä" pyörää, jotta aamulla pääsee pyörällä töihin tai Tahkolle. Ratkaisu tosin ei ole välineistön karsiminen, vaan lisääminen...
    Minulla kävi juuri päinvastoin. Kun yksi maasturi oli ajokelvoton, niin oli kiva ottaa se toinen siitä rivistä. Sitten kun se toinen prakasi jostain niin sitten olikin kaksi rikkinäistä maasturia käsissä. Toisesta takaiskari rikki ja toisesta kammet irti odottamassa uutta keskiötä.

Samanlailla ne rikkoontuneet tai kuluneet osat on uusittava vaikka ne onkin kiinni kahdessa rungossa. Ei se pyörien määrän kasvattaminen vähennä sitä korjaustyön määrää.
    Tämä voi olla koko elämämme ihanin päivä
    Ajetaan hiljempaa
    Toivon, että matka jatkuu, jatkuu vaan

-PMMP -

Mulla on 2 maastopyörää, toinen just remontissa, retkipyörä, jolla ajetaan myös asiointimatkat, vanha maantiepyörä fiilistelyyn ja tietenkin tandemi. On se hyvä ku on kaks maasturia, ni voi rempata sitä toista ja kiekkoja voi vaihtaa päikseen, ku on erilaiset rengastukset. No mie vaan höpisen, vaikka korjailen muiden pyöriä myös, se vaan sattuu olee kivaa.
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Itselläni on ainakin toistaiseksi käytössä ainoastaan kaksi pyörää, mutta niiden puhdistaminen, korjaaminen ja yleinen säätäminen on minusta mukavan vapauttavaa puuhaa. Olen kuitenkin huomannut, että koko ajan tuntuu olevan jotain uutta ostettavaa/päivitettävää. Ja kun aiemmin kaavaillut on ostettu, niin taas tulee jotain uutta...

Pyörien määrä kasvattaa pakkomiellettä... Tinkinyt kahteen ja lopettanut pakkomielteisen suhtautumisen hommaan ja otan nykyään vain harrastuksen kannalta. En mittaa kilometrejä enkä sykkeitä enkä lähde lenkille jos ilma on huono tai ei huvita...

Toisaaltaan myös liioittelen ja joskus jopa valehtelenkin...

Täältä löytyy crossari lähinnä työmatkoja varten ja lisäksi halutessaan maantielenkkejä, hiekkateitä ja helppoa maasto varten. Sen lisäksi oikeana harrastusfillarina täysnotku oikeaan maastoajoon. Nämä kaksi majailevat sisällä ja mahtuvat vielä hyvin kämppään. Ovat riittäneet varsin hyvin monenlaiseen ajoon kun ovat vielä riittävän erilaisia. Löytyyhän multa toki fillarikellarista myös Jopo kauppakassiksi ja varastossa on myös yksi jäykkäperäinen maasturin runko... kaksi harrastepyörää kuitenkin tuntuu riittävän ja nehän ne on mitkä tilaa vie kun sisällä joutuu säilyttämään.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Tällä hetkellä, muutaman kiivaan kasailu- ja säätövuoden jälkeen, homma on asettunut. Ylläpitokustannukset ja ylläpidon vaiva tuntuvat olevan hallittavissa, kun minulla on jäykkäperä, rossari kaksilla kiekoilla, fiksi, kännifiksi ja varajäykkis, ja neidolla jäykkäperä, rossari, fiksi ja maantiepyörä.

Yhdistelmä on myös riittävän hauska ja monipuolinen, jos kohta ei kaikilta osin riittävän hipo...

Pyörien lisääminen ei lineaarisesti vähennä yhden pyörän tarvitseman ylläpidon määrää.

En ajatellut vähentääkään. Panostan muuten vaan yksinkertaisuuteen.

Kaksi maantiepyörää ja crossari löytyy kodista. Kiekkosarjoja 5 kpl erilaisia ja vaatteita kodinhoitohuone ja sauna pullollaan. Nyt himottaisi talveksi 29er. En vaan keksi mihin sen saisi enää mahtumaan sillä tavalla että vaimo ei huomaisi uutta tulokasta . Vähän on homma lähtenyt käsistä. Hankinnat on taloudellisesti saanut tähän mennessä jotenkin perusteltua itselleen sillä, että työmatka-ajoa tulee useampi tuhat kilsaa vuodessa. Luulen että mulle olisi optimi 3 pyörää, eli jos vaihtaisin tuon toisen maantiepyörän 29er jäykkikseen, niin kaikille olisi oikeasti järkevää käyttöä ja tulisi kilometrejä alle. Toisaalta kyllä toinen maantiepyörä saattaisi sittenkin olla hyvä rospuuttoajan pyöränä keväällä ja syksyllä, eli olisikohan se sitten 2xmaantiepyörä + crossari + 29er. Jos ajaisin vain kesällä, niin sitten selviäisi yhdellä maantiepyörällä. Stressiä en ole kokenut harrastuksesta, mutta aikaa harrastamiseen menee kohtuullisen paljon. Vaimo on antanut kyllä ymmärtää että hänen mielestä osan ajasta voisi käyttää järkevämminkin.

IncBuff Guest
    Luulin pitäväni homman yksinkertaisena ja jäykkäperämaasturin riittävän. Väärin luultu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    NIPS...
    Onko harrastusta (= rahanmenoa) vaikea perustella tyttöystävälle? -On
    ...NAPS
    -Lauri
    Tässä on se asia, mikä tuottaa itselleni suurimman vaikeuden. Vaikka ei ole kuin yksi pyörä, mutta sen hinnan kun emäntä sai tietää, niin ei hyvä heilunut. Ja nyt, kun tekisi mieli ostaa täpäri. Tätä en vielä ole kertonut, mutta kun emäntä saa sen tietää, niin taitaa olla kastraatio tms. edessä...

Niin ja tosiaan opiskelijan budjetilla pitää yrittää keplotella...
    "On parempi olla kahdentoista tuomittavana kuin kuuden kannettavana"

7

Vain 3½ on aktiiviajossa mutta kaikkien 7 omistamiseen on hyvä syy.

Cyclo sulan maan työmatkoihin, hybridissä nastarenkaat, ja tietenkin maasturi, ja se puoliaktiivi on mummorunkoinen kauppakassi.

Kun ihmisellä on kaksi poikaa niin pyöriä ei kannata hukata ja sitten ostaa jälkikasvulle toista tilalle, varsinkin kun me kaikki kolme olemme tuuman tarkkuudella saman pituisia. Odotan vain aikaa kun heput oppivat tykkäämään ajamisesta ja haluavat toisen ja kolmannen pyörän. Vanhempi kertoi jo kiinnostuksensa toista cycloa kohtaan.

Aika tavaran kaupitsee. Liian kanssa pärjää.

Viisi henkisessä pyöräilevässä perheessä pyöriä riittää ja pelkästään isännällä puolen kymmentä eri vempainta. Itselleni vaihteiden säätö, ketjujen vaihtaminen tai joustokeulan purkaminen on jotain upeaa, joka on rajallista ja hahmotettavaa tässä kiireisessä ja kaoottisessa maailmassa.

Tämän ketjun otsikko taitaakin sopia minulle eli pyöräharrastus, pyöräilyä kun en juurikaan harrasta hyötyajon lisäksi.
    Pyöriä löytyy neljä kappaletta eli työmatkahybridi, 29" maastopyörä, cyclocrossari ja sitten vielä tuollainen pyöräsuojassa pidettävä yleispyörä. Maastopyörällä ja crossarilla tulee tosi vähän ajettua mutta kaikkia pyöriä kyllä säädellään ja päivitetään ahkerasti.
    Ennen kuin aloin tätä foorumia lukea niin pärjäsin yhdellä ATB:llä vallan mainiosti.

Keep it simple, stupid: yksi pyörä (crossari), yksi vaihde, parit kiekot. Näillä mennään läpi vuoden päivittäin kaikki duunimatkasta maantietykitykseen ja maastokolisteluun. Välityksiä toki vaihdetaan välillä. Ei varmaan riitä/sovi kaikille mutta mulle just kivasti!

Ah, maanantaina otin 29:stä otin 8 vaihdetta pois ja jätin yhden. Vaihdeosat on tosin varastossa tallessa. Itselläni oli parhaimillaan 2 maasturia, hybridi, sinkulakrossari ja joku projekti nurkissa. Sitten aloin vähentämään ja nyt ei ole kuin yksi 29 jäykkäperä tallissa. Omat pyörät on vähentynyt, mutta tyttärelle ja pojalle hankin maastopyörät. Heillä on molemmilla myös "asiointipyörät".

Itse olen päässyt vähitellen "aja enemmän rassaa vähemmän" tilanteeseen omassa pyöräilyharrastuksessa. Kunnollinen työmatkapyörä on tulevaisuuden hankinta.
    ---
    Parempi pipo taskussa kuin oksalla.

Itse hurahdin tähän harrastukseen kolme vuotta sitten. Ensin ajeltiin metsissä vanhalla täysjäykällä Marinilla 90-luvulta. Oli aivan helkutin hauskaa. Sitten piti saada täpäri ja sellainen hankittiin (26" AM) ja taas oli hauskaa metsissä. Kaverit osti 29er sinkulan ja minä perässä. Taas oltiin kuin pikkupoikana, himputin hauskaa. Seuraavana piti saada maantiepyörä työmatkoja varten. Sekin oli hauskaa. Sitten AM täpäri oli vähän liian "joustava" joten hankittiin XC täpäri ja isoilla renkailla (29er). Sitten sai AM täpäri lähteä kun siihen ei tullut paljoa kilometrejä ja samalla myös maastosinkula kun sen tilalle hankittiin 29er jäykkäperä sinkulamahdollisuudella.

Mitä jäi käteen? Kaksi 29er fillaria (HT ja FS) ja maantiepeli (+Marin baaripyörä). Fiksu? päätös sillä nyt kummatkin maasturit käy samoilla osilla. (kerran ollut metsässä vaihtamassa satulalaukusta rengasta kun huomasin että pyörä 29" ja sisäkumi 26" ).

Olenko nyt tyytyväinen? En, haluaisin pitkäjoustoisen 29 FS

Vähän harmittaa että on tämä kyllä mennyt vähän varustelun puolelle. Vanhalla Marinilla olen käynyt metsässä ja hyvät kiksit siitäkin tulee!
    ________

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride. ~John F. Kennedy

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •