Sivu 64 / 65 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 145462636465 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.891 - 1.920 / 1937

Aihe: Keski-Uudenmaan kuvarastit

Ensin ihmettelin mitä tekee Aarre Saarisen muistomerkki Keski-Uudellamaalla, Saarinenhan asui ikänsä Helsingissä, soti Ässärykmentissä jne. Eikä se Jean-Paul Sartrenkaan rintakuva voinut olla Sitten vasta lamppu syttyi: Keravalla on onnistuttu omimaan suurmieshohdetta J.K. Paasikiven kautta ja olenhan minä Paasikiven aukion kautta ajanutkin. Rasti oli siis Veikko Leppäsen tekemä Paasikiven muistomerkki ( 1970, rintakuva pronssia, 80 x 50 cm, jalusta punaista graniittia 300 x 200 x 360 cm).

VSS:lle tuplakiitokset: ensiksikin siitä että kävi läheltä ihailemassa hienoa Volvo BM pyöräkuormaajaa ja toiseksi siitä että sain uudesta rastista inspiraation ja sain vähän kurjanpuoleisesta kelistä huolimatta itseni liikkeelle ja ajamaan lenkin josta tulikin oikein mukava. Ja onhan Keravalla aina kiva käydä! Poiskin sieltä pääsin aikani harhailtuani - eli tavanomaiseen tapaan - ja uudeksi rastiksi sain loppujen lopuksi valittua tämän:

Vanha löytyi täältä: https://asiointi.maanmittauslaitos.f...22%3A100%7D%5D

Uusi:

Mistähän mahtaa löytyä tällaiset valot? Pahoittelen kuvien huonoa laatua. Tuolla meikäläisen puhelimella ei oikein parempia kuvia hämärässä saa otettua. Kertokaa, jos parempi kuva tarvitaan, niin käyn joku päivä nappaamassa kameralla kuvan...

"Ahjontien alikulkutunneliin maalattavan taideteoksen on suunnitellut ja sen toteuttaa Igor Multi. Multin työ on musta-harmaa-valkoinen abstraktimaalaus, jota syksyllä uusittava värivalovalaistus tuo esille."

"Igor Multi, originally from St. Petersburg, and since 2012 based in Helsinki, is a street artist and muralist who has graffiti background. He describes his style as structural abstract art."

http://www.g-rex.fi/tekijat/#/igor-multi/
    http://igormulti.com/outdoor

PS Kuvissa ei ole mitään valittamista. Itse tosin tykkään reilunkokoisista kuvista ja siksi kierrätänkin kuvat läppärin ja pic.useful.fin kautta, mutta eipä näitä kuvarastikuvia tarvitse juuri minun mieleiseksi speksata, kyllä rastit löytyvät ja löytävät hakijansa muutenkin. Eikä se suurempi kuva ole ennenkään minua eteenpäin auttanut silloin kun pienemmässä kuvassa ei ole ollut oikein mitään josta tarttua...

Ei kuvien laadulla ole niin hirveästi väliä kunhan käy ajelemassa.

Vanha:
    https://asiointi.maanmittauslaitos.f...22%3A100%7D%5D

Uusi:

Vanha rasti oli Järvenpään talvijuhlavalaistuista puista komein Vanhankyläntien ja Rantakadun kulmauksessa:

Nuoli näyttää uuden rastin paikan:

kuovipolku muokkasi tätä : 08.01.2019 at 12.53 Syy: Lisätty linkkikarttaan (johon merkitsin samalla myös pari edellistä)

Kaikki kuvassa näkyvä ei liene luonteeltan ikuista vaan pikemminkin tilapäiseksi tarkoitettu, joten se kannattaa hakea ennen kuin tehtävä oleellisesti vaikeutuu.

Vihjeenä voin kertoa että kovin kauas yleisesti käytetyiltä pyöräilyreiteiltä ei tarvitse mennä. Mutta senhän taisitte jo tietääkin.

Harrastaja löytänee paikan kartan tai satelliittikuvan avulla, vaikkei olisi tuosta ajanutkaan. Pieni määrä keskiuusmaalaista ajankohtaistietoutta riittää pohjaksi.

Voisiko Kuovipolku antaa lisävihjeen? Vähän näyttäisi pelto vasemmalta laidaltaan putoavan siihen malliin, että siellä voisi olla joki.

Annan kernaasti lisävihjeen! Vasemmalla näkyvän metsikön takaa todellakin työntyy peltoaukealle joki - eikä edes mikä tahansa oja tai joenpahanen - joka sitten kaartuu kohti oikealla näkyvää metsää muttei jatka sinne vaan jonkin matkaa sen reunaa seurattuaan suuntaa hieman kiemurrellen kohti lounasta.

PS En muuten edes väitä unohtaneeni koko tämän kuvarastin olemassaoloa, mutta pidin selviönä että jouduin tämmöiseen kuvarastilimboon ihan muista kuin rastin vaikeudesta johtuvista syistä. Sen verran yleisesti fillaroidulla paikalla ja Keski-Uudenmaan valtaväylien tuntumassa ollaan. Eikä rastia mielestäni muutenkaan olisi pitänyt olla mahdoton tai kiinnostuksen alkuunsa tyrehdyttävän vaikea hakea ja löytää. En minä tuntikausien tiedonhakua ja kartantutkiskelua vaativia rasteja ole yhtäkään laittanut!

Nyt tuli vahva haju paikasta. Taidan kotimatkalla käydä tsekkaamassa, olenko oikeassa. Harmi kyllä olen autolla töissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    ...Harmi kyllä olen autolla töissä.
    Kuvarasteja varten joku Brompton tmv. takapaksiin?

Kuuden kuutiometrin takapaksi. Ei tarvi edes Bromptonia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kuvarasteja varten joku Brompton tmv. takapaksiin?
    Eihän sinne tarvi kuin etukiekon tai tangon ja sitten vaan sopivalla rajauksella kuva. Ööh

^aivan totta. Pitääkin jemmata satula & tolppa takapaksiin, sen saa hankeen pystyyn kätevästi

Pitääkin alkaa kiinnittää enemmän huomiota kuviin, onko henkilöitä, kellä ei rastikuvassa näy koko fillari

Muutoksilta on monessakin tapauksessa vaikea ellei peräti mahdoton täysin välttyä silloin kun rastia ei yli kuukauteen haeta (tai ruvetakaan hakemaan, who knows?). Nyt eroavaisuuksia rastikuvan ja nykyisen tilan välillä on ollut omiaan lisäämään kaksikin tekijää: (1) rasti liittyy tilapäisiiin liikennejärjestelyihin ja (2) vuodenaikaan kuuluu normaaliksi katsottavia mutta maisemaan huomattavasti vaihtelevia säätekijöitä.

Paikan varmistamisessa tai oikean paikan löytämisessä voi auttaa että jos ajoi nuolen osoittamaan suuntaan (eli tuli tuohon L-mutkaan päinvastaisesta suunnasta kuin minä), saapui rastille tavallista pientaloalueen katua eikä mitään poikkeuksellisesti avattua ajoreittiä tms. (Muisti lyö nyt valitettavasti tyhjää sen suhteen että oliko katu normaalisti tuohon päättyvä vai ei.)

Heitän arvauksen että tuusulanjoentie Lahelassa? Siellä on kai vielä niitä tietöitä kesken? Tää on mutu
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^aivan totta. Pitääkin jemmata satula & tolppa takapaksiin, sen saa hankeen pystyyn kätevästi

Pitääkin alkaa kiinnittää enemmän huomiota kuviin, onko henkilöitä, kellä ei rastikuvassa näy koko fillari
    Joskus pitää visuaalisen komposition tai rastikohteen ja pyörän samaan kuvaan saattamisen takia rajata luovemmin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiPee Katso viesti
    Heitän arvauksen että tuusulanjoentie Lahelassa? Siellä on kai vielä niitä tietöitä kesken? Tää on mutu
    Onneksi on niin ohi heitetty arvaus, että panee epäilemään esittäjän tarkoitusperiä? Yrittääkö hän tahallaan ohjata muut hakijat harhaan ja käydä itse hakemassa rastin

Tuusulanjoentiehän on se melko uusi suora ja leveä tie Ruotsinkyläntien ja Lahelantien välillä, vauhdilla alas ja heti taas ylös eli KOM-segmentit kumpaankin suuntaan, ja Lahelantien puolelle on noussut tiheään ja nousee lisää pientaloja. Rasti on oikean vanhanajan omakotialueen ihan tavallinen katu, ilman kelvejä tai jalkakäytäviä. Tsekkasin asian ja tuohon aukean reunaan se päättyy, niin kuin luonnollista onkin.

Tilapäinen kiertotie kulkee - tai kulki, jos kevyen liikenteen järjestelyt ovat palanneet normaalimmiksi - siis tuossa aukean laitaan varta vasten tehtyä reittiä.

PS Jos arvaus olisi osunut oikeaan tai ollut edes oikeansuuntainen, se olisi mielestäni ollut helkkarin törppö temppu. Kuvarastiketjuissa saa kyllä minun puolestani huudella vapaasti sivusta - teenhän niin itsekin - mutta selviä vihjeitä ei pidä mennä antamaan, puhumattakaan nyt siitä että möläyttää rastin paikan tai muuten paljastaa mikä ja missä se on!

Mä en tiedä mitä ajatella, koska en osaa kuvitella että kukaan Keski-Uudellamaalla yhtään liikkunut tai Keski-Uudenmaan uutisia seuraava ei tietäisi liikennetyömaasta jonka kevyen liikenteen kiertoreitistä on rastissa kyse. Ja vaikka työmaita ja niiden liikennejärjestelyjä varmasti onkin useampia ja eri suunnilla, olisin uskonut ettei kovin monen viereen voi sovittaa noinkin laajaa ja kartalta tai satelliittikuvaa selvästi erottuvaa aukeaa.

Mutta on myönnettävä että monasti olen ollut rastinhakijan ominaisuudessa aivan yhtä uuno, joten en rupea ketään kepillä osoittamaan ja aasiksi nimittämään.

Viimeinen vihje:

Alla kuvakaappaus Stravan Global Heat Mapista. Yhtenäinen tumma alue on kuvan aukea ja keskellä sen yläpuolella pitäisi selvästi erottua viiva joka tekee noin 90 asteen käännöksen. Voitaisiin siis sanoa että L näyttää rastin paikan.

(moden editoimaa/poistamaa)

Mä luulen että meillä on nyt ollut sellainen juttu että kun ei voi asian luonteen johdosta käyttää kartalla näkyviä nimiä vaan joutuu ikään kuin ilmaisemaan asian mahdollisimman epäselvästi ja monitulkintaisesti, käy niin kuin on käynyt - eikä selvyyttä saada ennen kuin joku uhrautuu ja laittaa sen ohjaustangon puolikkaan tai satulan autoonsa, ajaa paikalle, ottaa kuvan ja laittaa uuden rastin
    Markku Liitiä muokkasi tätä : 14.02.2019 at 11.30

Editoin viestiketjusta hevon nevadaan pääasiassa omia viestejäni. Ne olivat omiaan sekoittamaan rastinhakua. Yksinkertaistettuna: Kuovipolku oli pellon laidassa pisteessä A (siis rastipisteellä), minä taas kävin saman pellon laidassa pisteessä B. Luulin olevani pisteessä A, sitten en ollut varma, sitten taas olin. Mutta ei, piste B ei ole piste A.

Valitan syvästi sekoiluani!

Rastin paikka tosiaan näkyy Kuovipolun postaamassa Heat Map -kuvassa, kuten hän kertookin.

Ihan turhaa vaivaa näit! Siis mielestäni Erehdykset, sekoilut, väärinymmärrykset ym. ym. ovat aivan oleellinen osa kuvarastipyöräilyä, niin virtuaalista kuin sitä oikeaakin! Eikä homma olisi yhtään niin hauskaa ilman niitä - sattuvatpa ne sitten muille tai osuivatpa ne omalle kohdalle tai ei

Mutta vähän ja aika paljonkin vakavammin: eivät ne ajokelit kaikkialla eivätkä varmaan silläkään suunnalla enää ole niin kaameat ja valoisan hämärän aika ulottuu jo yllättävänkin pitkälle alkuiltaan, joten hakekaa nyt se rasti pois jotta saadaan leikki taas kunnolla käyntiin!

PS On kyllä käynyt mielessä että "Keski-Uusimaa" taitaa olla sittenkin niin keinotekoinen kokonaisuus johon sen asukkaat eivät oikeastaan tunne kuuluvansa ja jonka asioista heitä eivät edes kiinnosta muut kuin oman kuntansa - ja että tämä näkyy jollain tapaa myös tässä ketjussa ajoittain kovin laimeana innostuksena rastinhakuun.

Eräissä kuntapohjaisissa rastiketjuissa on sama ilmiö, joten ei taida pelkästään olla tuo maantieteellinen rajaus syynä. Keski-Uusimaa on toisaalta paljon enemmänkin kuin Tuusula-Kerava-Järvenpää, perinteisesti siihen on laskettu mukaan myös ainakin Nurmijärvi, Hyvinkää ja Mäntsälä, eikä käsite ole mitenkään vakiintunut, kuten tästä artikkelista selviää.

Minusta Keravan, Järvenpään ja Tuusulan käsittävä rastialuerajaus on oikein hyvä. Kerava ja Jäke ovat pinta-alaltaan pieniä (31 ja 39 km2), Tuusula reippaasti suurempi (225 km2), mutta kokonaisuutena alue on hyvin hahmotettavissa ja hallittavissa. Lisäksi täkäläiset pyöräilijät ajelevat jatkuvasti kaikkien kolmen kunnan/kaupungin alueilla lenkkeillessään. Johtuisiko rastien hakemisen puute vuodenajasta?

Mä en nyt viitsi masentaa Liitiää antamalla lukuisia esimerkkejä vuodenajastsa riippumattomasti luvattoman aneemisesta kuvarastipyöräilystä

En minäkään muuten moittinut kuvarastialueen rajausta, sehän on minusta toimiva ja hyvä - ja oikeastaan melko luonnollinen. Myös tällaisen täysin ulkopaikkakuntalaisen ja ainoastaan pyöräillen mainittuihin kuntiin tutustuneen näkökulmasta.

Joku Espoo tai Nurmijärvi on tavallaan paljon "epäluonnollisempi" eli niihin kuuluu alueita joita ei pyöräilijän näkökulmasta yhdistä mikään. Keravalainen voi tuntea Tuusulaa paljon paremmin tai tuusulainen voi ajaa Järvenpään suunnalla useammin kuin mainittujen kuntien eri osa-alueilla asuvat tekevät.

Vanha on jo todella vanha, ja se löytyy toki ton Strava heatmapin perusteella helpohkosti Koskenmäen liikenneympyrän rakentamisen kiertotieltä Tuusulasta

Ja tässä olisi tämmönen uusi rasti ja uusi tie. En ollut itsekään siitä ennen ajanut.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

Et usko miten suuressa arvossa pidän sitä että kävit hakemassa rastin!

Kantatien 45 Koskenmäen kiertoliittymän ja maantien 139 parantaminen välillä Vaunukangas – Koskenmäen kiertoliittymä http://www.ely-keskus.fi/web/ely/3273

https://www.nurmijarvenuutiset.fi/ar...n-kiertoteille

Rantaniityntien varrella:

Paijalaan, Tuusulanjärven länsirannalle, on rakennettu ja rakennetaan lisää pientaloja Anttilanranta-nimiselle alueelle. Satuin ajamaan sen kautta joskus alkutalvesta eli silloin kun aurinko painui mailleen jo iltapäivästä ja rekasta puretut talopaketit vasta odottivat pystyttäjiään.

Mutta koska tykkään ajamisesta, kävin ottamassa vähän tuoreemman kuvan:

Uusi rasti on vähän sellainen no-brainer: rastin laittaja ei paljon aivoja käyttänyt vaan laittoi rastin ihan ex tempore - eikä rastin löytämiseen vaadita erityistä oivallusta eikä mahdollista oivalluksista taida olla hakijoille juurikaan apua. Rastin on joko ajaessaan jo sattunut näkemään ja huomaamaan - tai sen löytää jos sattuu ajamaan ja huomaamaan

Toistan itseäni (mutta kaikeksi onneksi se ei minua kiusaa eikä rasita):

- mä en vie rasteja minnekään syrjäisiin tai muuten vaikeasti löydettäviin paikkoihin joissa juuri kukaan ei aja tai joissa ei aivan yleisesti ajeta
    - mä en ulkopaikkakuntalaisena edes tunne kuvarastialueen kuntia muuten kuin varsin tavanomaisten ja vakiintuneiden maantie- ja cyclocrosslenkkireittien varrelta
    - mä olen aivan vuorenvarma että h-tin moni on tuosta ajanut ja tuntee ja tietää paikan (ja jopa senkin mitä aidan takana on tai miksi alue on aidattu - mitä minä en tiedä)
    - mä olen aivan yhtä varma siitä että rastikuvassa on riittävästi ja niin monenlaista informaatiota että rastin kykenee löytämään vaikkei olisi tuosta ikinä ajanutkaan
    - last but not least, hakekaa tai olkaa hakematta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    ...että rastikuvassa on riittävästi ja niin monenlaista informaatiota että rastin kykenee löytämään...
    Kuten harmaa henkilöauto ja musta fillari, jossa punainen satula... Jotain tuttua tuossa on, mutta tuontapaisia vähän rähjäisiä tontinkulmia on joka paikassa. Hankalaa.

Harjoitus tekee mestarin - ja mestari harjoittelee aina! Tämä pätee myös kuvarasteihin yleensä ja kuvarastikuvien tarkasteluun erityisesti. Täytyykin todeta - ihan ilman pilkanteko- tai mitätöintipyrkimystä - että nyt on tainnut käydä niin että ne kaikenlaisessa pyöräilyssä niin tärkeät "skills" ovat harjoituksen puuttessa päässeet rapistumaan

Muuten: yksi juttu jota itse asiassa tuli tuolla nimenomaisella kuvarastilenkillä vähän pohdittuakin oli sellainen että pitäisiköhän tai mahtaisikohan se yhtään auttaa aktiivisten harrastajien määrän lisäämiseksi jos uuteen rastiin aina liitettäisiin (J), (K) tai (T) - järjestys on puhtaasti aakkosten mukainen - sen mukaan minkä kunnan alueella rasti on?

Hakijat voisivat innostua enemmän oman kuntansa rasteista, voisi muodostua hedelmällinen kilpailuasetelma - ja rastinhakukin helpottuisi hieman tai useammat kokisivat tehtävän mielekkään vaikeaksi tai hankalaksi kun tiedetään minkä kunnan alueelta rastia kannattaa tai siis pitää etsiä?

No, se oli vain sellainen lenkillä vapaasti kulkevan mielen keksimä ajatus, mutta ylläolevaa voi ja saa pitää oikeana ehdotuksenakin! Ja nyt aion itse kokeilla sen toimivuutta eli annan lisävihjeenä kirjaimen

(T)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •