Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 63

Aihe: Kengät syksyn sateisille työmatkoille

Kengät syksyn sateisille työmatkoille

Kaapista löytyy kengät kesäajeluihin ja talviajeluihin, mutta kesäkengät kastuu sateella niin pahasti etteivät kerkiä kuivamaan seuraavaksi päiväksi (eikä märkinä muutenkaan niin miellyttävät) ja talvikengät on liian lämpöiset. Mikä olisi paras vaihtoehto syksyn ajoihin, mielellään lyhytvartinen jollain kalvolla varustettu, mutta kuivalla kelillä kuitenkin hyvin hengittävä kenkä - joka saisi olla vielä mukava kävellä eikä maksaisi älyttömiä (spd-klossit).

Sadesuojaviritykset ei kelpaa kun ne päällisukat ei ole kuitenkaan ikinä mukana silloin kun tarvii (esim työpäivän aikana alkanu sade).

Mulla on ollut Shimanon MT 90:t ja ne ovat ajaneet tuota asiaa vallan mallikkaasti. Eivät mitkään Sidit ajo-ominaisuuksiltaan, mutta ihan hyvät yleiskengät.

Kengät saisivat olla yhtä "viileät" kuin noi kesäkengät ainoastaan jollain kalvolla varustettu (kaikki kalvokengät tuntuu olevan noita topattuja "talvimalleja"). Ne ei toimi ainakaan mulla kun jalat tukehtuu kuumuuteen samantien.

Spessun Defrosteria olen ite suunnitellut alkaville ajoille.

Paikallisessa liikkeesä suoritettujen hypistelyiden perusteella ei kovin rajusti vuorattu, jos lainkaan. Näyttää tuo -12 malli aika erilaiselta viimevuotiseen verratuna, tarrat vaihtuneet jonkinsortin Booaan. Shimanoita on ollut tarjolla aika-ajoin kovilla tarjouksilla, mutta kun se lesti ei vaan passaa niin se ei passaa. Nuista joutuu kait melkoisen tukun rahaa tiskiin latomaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hippo Katso viesti
    Spessun Defrosteria olen ite suunnitellut alkaville ajoille.
    Kukas myy spessun kenkiä suomessa/turussa?

Paimiossa Pyöristillä on valikoimaa ja saa tilattua jos ei löydy hyllystä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti timppi Katso viesti
    Kukas myy spessun kenkiä suomessa/turussa?
    www.specialized.com/dealerlocator

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ALVIR Katso viesti
    Paimiossa Pyöristillä on valikoimaa ja saa tilattua jos ei löydy hyllystä...
    Nimenomaan, pitäisi löytyä hyllystä että pääsisi kokeilemaan.. Muutenhan noi voisi tilata samantien netistä..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Kengät saisivat olla yhtä "viileät" kuin noi kesäkengät ainoastaan jollain kalvolla varustettu (kaikki kalvokengät tuntuu olevan noita topattuja "talvimalleja"). Ne ei toimi ainakaan mulla kun jalat tukehtuu kuumuuteen samantien.
    Sidin Diablot. Niissä ei ole kuin pelkkä gore-tex -kalvo ilman vuorausta.

Sidin Diablot on todellakin vedenpitävät: varren suuaukko on laaja ja ottaa hyvin vettä sisälle ja vesi todella pysyy ja lotisee kengässä kotiin asti.
    Joten niiden kanssa on pakko käyttää varren päälle taitettavaa sukkaa tms. viritystä
    Tokaks, ylin kiinnnitys saisi mielellään olla solki eikä tarranauhaa joka löystyy ajon aikana.
    Ehkä ajoin, ehkä ajoin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Kaapista löytyy kengät kesäajeluihin ja talviajeluihin, mutta kesäkengät kastuu sateella niin pahasti etteivät kerkiä kuivamaan seuraavaksi päiväksi (eikä märkinä muutenkaan niin miellyttävät) ja talvikengät on liian lämpöiset. Mikä olisi paras vaihtoehto syksyn ajoihin, mielellään lyhytvartinen jollain kalvolla varustettu, mutta kuivalla kelillä kuitenkin hyvin hengittävä kenkä - joka saisi olla vielä mukava kävellä eikä maksaisi älyttömiä (spd-klossit).

Sadesuojaviritykset ei kelpaa kun ne päällisukat ei ole kuitenkaan ikinä mukana silloin kun tarvii (esim työpäivän aikana alkanu sade).
    Niinhän se on että kiva kelpaa kaikille. Haluamaasi kenkää ei vaan ole. Kalvokenkä on aina kuuma, kalvoton aina kastuu sateella.

Salaisuus on loppujen lopuksi ne kahdet kengät ja kyky seurata säätiedotuksia.

Päällisukkien mukana raahaaminen tarkoittaa, kyllä, sitä että sellaiset on mukana raahattavaksi aina. Niinkuin vararengas.

Autossakin on varoituskolmio ja vararengas. Mikä ihme siinä on ettei polkupyöräilijä voi mukamas olla realisti ja varautua?

Vastaus kysymykseesi on yksinkertainen, sama mikä sinun olisi jo lapsena pitänyt kotona saada: ET SAA! Mahdotonta saa kysyä mutta sitä ei saa. Ota lusikka kauniiseen käteen. Sopeutuminen ei ole kallista jos sen vaihtoehto on autoilu.
    Pyöräily tuntuu tärkeältä.

kivimaa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tunkkireisi Katso viesti
    Kalvokenkä on aina kuuma, kalvoton aina kastuu sateella.
    Kiitos tiedosta, ei mene aikaa popojen etsintään. Jatkan siis kalvon lisäämistä sisäisesti kesäkenkiin pakastemuovipussin muodossa.
    Märkyyden hyvänä puolena on kenkien lisääntynyt paino jolla voi treenata sateen jälkeen kenkien kuivumista odotellessa arviolta viikon verran voimatreeniä. http://www.youtube.com/watch?v=Llq-rXkfV6A (kohdassa 3.00). Mikähän kevyin kesäkenkä kestäs toistuvaa vesihuuhtelua parhaiten? Nuo nykyset eivät näytä kärsineet, mutta polvissa rupee tuntumaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivimaa Katso viesti
    Märkyyden hyvänä puolena on kenkien lisääntynyt paino jolla voi treenata sateen jälkeen kenkien kuivumista odotellessa arviolta viikon verran voimatreeniä. http://www.youtube.com/watch?v=Llq-rXkfV6A (kohdassa 3.00). Mikähän kevyin kesäkenkä kestäs toistuvaa vesihuuhtelua parhaiten?
    No, ei mikään kenkä kestä jos se aina sateen jälkeen on arviolta viikon märkä. Vaikkapa tämmöinen on oiva kapistus:

http://www.scandinavianoutdoorstore....ir-refreshner/
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

Itse olen ratkaissut ongelman Sealskin vedenpitävillä sukilla. Kengät kastuu kuitenkin, mutta näillä jalka pysyy kuivana. Ja villa(?)vuorauksen ansiosta useamman tunnin lenkit menee jalan hikoamatta. Suosittelen. Vedenpitävien shortsien ohella parhaat syyspyöräilyvaatehankintani.
    Eiköhän tämänkin idean joku (kokeilematta) tyrmää...
    Syvän Idän Fat Biker - vikise, sika, vikise

Järpän esittämä juttu on kyllä paras ratkaisu märkien kenkien ongelmaan. Meillä on sellanen neliputkinen halpisversio - ihan ehdoton juttu kun on noita toisiakin ihmisiä perheessä, jotka aina kastelee kenkänsä ja hanskansa yms. Kengät kuivuu parissa tunnissa, kun vaan muistaa ottaa pohjalliset ulos.

Mulla ei tosin pyörälenkillä kengät ees kastu, kun pidän aina mukana satulalaukussa kengänsuojia. Sen vararenkaan, muutaman kolikon, monitoimityökalun ja hätäensiaputarvikkeiden lisäksi. Niinjoo, on siellä myös muovipussi puhelimelle. Ja nyt kun joku kuitenkin aattelee, että hirmuinen painolasti on mukana... Kaikkia mukana raahaamiani tarvikkeita olen joutunut käyttämään, useampaankin kertaan. Jos ei itsellä ole ollutkaan tarvetta, niin kaverilla kyllä.

kivimaa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti järppä Katso viesti
    No, ei mikään kenkä kestä jos se aina sateen jälkeen on arviolta viikon märkä. Vaikkapa tämmöinen on oiva kapistus:

http://www.scandinavianoutdoorstore....ir-refreshner/
    No juu tuota olen miettinyt, tai oikeastaan ChlaesOhlsonin versiota. Mitenköhän muuten taidankin käyttää auton sisälämmitintä.
    Mutta on ne muovipussukat toimineet ja nuo mun poppot ei vielä näytä mitään hajoamisen merkkiä päältä. Saattaa kyllä olla, että polvet tulee kipeeksi myös koska pohjat on kyllä antanut periksi kun ei tunnu enää niin jäykältä.

kivimaa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ahma Katso viesti
    Itse olen ratkaissut ongelman Sealskin vedenpitävillä sukilla. Kengät kastuu kuitenkin, mutta näillä jalka pysyy kuivana. Ja villa(?)vuorauksen ansiosta useamman tunnin lenkit menee jalan hikoamatta. Suosittelen. Vedenpitävien shortsien ohella parhaat syyspyöräilyvaatehankintani.
    Taitaa olla aika arvokkaat noi zukat. Mutta laitan ne toivehankintalistale. Kengänsuojat pitää roudata mukana, ja useimmissa malleissa kastuu kaatosateemmassa kengät sitten kuitenkin ainakin kun olen kysellyt ja lukenut käyttökokemuksia.

Mut edelleen jos löytyy ehdotuksia kesäajopopoista jotka kestää vesihuuhtelua ja kuivausta useasti.
    (Syyskylmä ajoa varten mulla on bilteman neopreenit kengänsuojat, ne ei pidä vettä mutta lämpöä kyllä).

^ auton sisälämppärin ongelma on että se puskee vähän liiankin lämmintä ilmaa ulos. Marketeista ja halpahalleista löytyy ihan käyttökelpoisia ja melko edukkaita kengänkuivaimia.

SealSkinz -sukat on vallan toimivat. Ite tulee käytettyä niitä lähinnä loppusyksyn / alkutalven kosteilla keleillä maastossa. Maastossa ei kengänsuojat oikein tahdo mulla kestää, kun ajotekniikka on "vähän" hakusessa
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

Mä ostin obh nordican version tosta kengänkuivurista missä on kanssa palikka hanskojen kuivaamiseen, litimärät tossut saa kuivaksi 3 tunnin puhalluksella, suosittelen.

kivimaa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti järppä Katso viesti
    ^ auton sisälämppärin ongelma on että se puskee vähän liiankin lämmintä ilmaa ulos.
    Mää voin virittää sisälämppärin pyykinkuivaushuoneeseen sopivalle etäisyydelle. Kengut voi olla rauhassa poissa tieltä lattianrajassa. En kehtaa laittaa vettä valuvia kenkiä siihen pyykkinarulle siitä tulis varmasti sanomista. Ja narulla on kuivumassa tietty mun ajokamat, niin ei mee lämmöt hukkaan.

Mutta oikea kengänkuivain on toivehankintalistalla sekin.

Yhdet kenkäsuojat varalla töissä, lisäksi toiset (tai pelkät kärkisuojat) satulalaukussa. Nämä voi tulla tarpeeseen silloin, kun lähden kotoa ilman suojia.

Useimmiten jalassa on tavalliset popot, jotka saakin kastua - tarvittaessa seuraavana päivänä eri kengillä. Pahimpia kelejä varten Shimano MW80 talvikengät.
    10k-kerhon jäsen

Mistä olet sukat hankkinut?

Sidin Diabloja minäkin ehdottaisin, eivät tosiaan ole sellaisinaan mitkään paukkupakkaskengät. Tuota veden valumista varresta sisään en ainakaan itse tunnista ongelmaksi (varren tarra liian löysällä tai kokonaan auki?), tietysti ei niistä kumisaappaiksi ole. (SealSkinseillä taas olen onnistunut saamaan jalkani likomäriksi kunnon sateessa jollain parin kolmen kilometrin kaupunkiajolla.)
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

Ajoin tänään ja eilen maastossa Northwaven Celsiuksilla ihan sujuvasti pari tuntia, eivät olleet yhtään liian hiostavat. Mitenkähän sitä talvella taas pärjääkään...

kivimaa Guest
    Joten jollain on ehdottaa edullisia neopreenisuojia, jotka ovat kevyitä ja/tai eivät ime vettä niin kiinnostaisi. Yhdessä niitten huuhtelua kestävien kevyitten ajokenkien kanssa voisi olla toimiva yhdistelmä.

Muovipussit muuten pätee loskakeleilläkin. Silloin laitan jalkaan iänikuiset ohutta nahkaa olevat nilkkapituiset nauhakengät, joissa muovipussi pysyy hyvin paikallaan nilkassakin. Ne muuten imee vähemmän vettä kun mun pyöräilykengät. Muovipusseissa on se etu, että voi vetää kuivat sukat jalkaan, muovipussit päälle ja sit jalka märkään kenkään. Muovipussi estää tuulta, ja jalat ehtii lämmetä kunnes muovipussi rupee mahdollisesti falskaamaan. Silti muovipussi estää viilentävän viiman. Ja muovi"pussiksi" kelpaa mikä vaan pala muovia. Hyviä pusseja on myös leipäpussit. Jos matkalla tulee nälkä voi nuolla ne leivänmurut sieltä, houkutella muruilla lähietäisyydelle ankkoja tai muovipussin rapinalla salamia.

Talvella vedän noitten nilkkureitten päälle ne Bilteman neopreenit, ja on erittäin miellyttävät esim. ohuella villasukalla -5 asteessa. Tuossa yhdistelmässä ei tule mun jaloille hiki kun luultavasti nahka ja villa hengittää, ja neopreeni ei estä kosteutta haihtumasta vaikka estääkin viiman.

Sama idea ollut itselläni, joten mahtavaa että joku on kerinnyt jo kokeilemaan. Noi sukat on kuitenkin halvemmat kuin mitkään kengät, enkä ainakaan itse tarvitse kuin parin tai kaksi. Ostin sormikkaat tuota samaa merkkiä ja hienosti ne kyllä pitää vettä näin alustavien kokemusten perusteella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivimaa Katso viesti
    Joten jollain on ehdottaa edullisia neopreenisuojia, jotka ovat kevyitä ja/tai eivät ime vettä niin kiinnostaisi. Yhdessä niitten huuhtelua kestävien kevyitten ajokenkien kanssa voisi olla toimiva yhdistelmä.
    Spessun maasto S-Worksit kestävät ainakin aika hyvin uittamista. Lenkin jälkeen pesu puutarhaletkulla + lenkeillä uimiset päälle, niin eivätpä nuo ole miksikään menneet. Toisaalta, eipä niissä ole kyllä paljon tavaraa, mikä kosteutta ottaisikaan.

Sitten neopreenijutuista parhaat ovat olleet Enduran jotkut mallit, missä on jopa vähän vahviketta kärjessä ja kantapäässä. Kestävät ja toimivat.

Mutta miksi pistää neopreenejä, jos ei saa imeä vettä ja pitää olla kevyet? Maailma on täynnä noita ohuempiakin kengänsuojia vedenestoon...

...Sealskinzin vedenpitävillä sukilla....
    Minä en ainakaan. Käytän itse juuri samoja!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Mistä olet sukat hankkinut?
    Mää olen hankkinut Wiggleltä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Minä en ainakaan. Käytän itse juuri samoja!

Mää olen hankkinut Wiggleltä...
    Minkäs mallin sukkia olette näillä keleillä käyttäneet noista Seal skinzeistä? Näyttäisi olevan usempaa eri sorttia tarjolla.

Samaa kauppaa olen muuten itse käyttänyt ja hyvin on hoitunut kaikki.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti substitute Katso viesti
    Minkäs mallin sukkia...
    Näitä ja näitä mulla on ollut...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •