Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 46

Aihe: Fox 36 vanilla r.

  1. #1

    Fox 36 vanilla r.

    Minkälainen keula tuo on? joustoa siis 160mm ja jos oikein ymmärsin tuo on öjlykeula? Onko keula yhtä hyvä kuin jokin 160mm ilma keula? Olen tämmöinen kevyt nuori ( alle 70kg ) niin toimiiko tuo hyvin myös kevyillä kuskeilla. Ja ilmakeulojahan voi säätää ilmalla, öljyssähän se on vaikeampaa jos edes voi?


    Kokemuksia?

  2. #2
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    542
    Jousikeulahan tuo näyttäisi olevan. Laadukaskin. Oikeanlaisella jousella toimii varmasti tuommosella huonostisyöneelläkin.

    http://www.foxracingshox.com/bike/10/forks/36_VAN/R

  3. #3
    Liittynyt
    12/2007
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    933
    Tuossa kanssa keskustelua kierrejousi- ja ilmakeulojen eroista. Alkuperäiselle kysyjälle myös vinkkiä vanhojen aiheiden hakuun. Foorumin oma haku on aivan susi, mutta googlella löytyy aika hyvin asiaa kirjoittamalla esim. tässä tapauksessa näin: site:fillarifoorumi.fi jousi ilma. Ja vastaavasti muilla hakusanoilla
    zeizei muokkasi tätä : 11.08.2011 at 09.31 Syy: hakuvinkkiä
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

    -Queen


  4. #4
    Öljykeuloja lähes kaikki ovat. Jousi voidaan toteuttaa ilmalla tai kierrejouselle. Eli jousen jäykkyyttä säädetään ilmalla tai vaihtamalla jousta, öljyllä taas voidaan vaikuttaa vaimennusominaisuuksiin.

  5. #5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nilsson Katso viesti
    Öljykeuloja lähes kaikki ovat. Jousi voidaan toteuttaa ilmalla tai kierrejouselle. Eli jousen jäykkyyttä säädetään ilmalla tai vaihtamalla jousta, öljyllä taas voidaan vaikuttaa vaimennusominaisuuksiin.
    ... ja jossain määrin kierrejousikeulan "jäykkyyteen voi" vaikuttaa myös jousen esijännitystä säätämällä, näin ainakin tuossa kysytyssä Fox 36 VAN R:ssä.

    Fox 36 VAN on erinomainen jousikeula, mutta kuraisemmissa olosuhteissa sen huoltovälit kannattaa pitää lyhyinä jotta liukuputket eivät lähde kulumaan ennenaikaisesti. Keulan vasemmassa jalassa on kierrejousi ja voiteleva öljykylpy, oikeassa jalassa joko vaimenninpatruuna sekä voiteluun öljykylpy (vanhemmat 160mm R-mallit ja kaikki RC2-mallit) tai öljykylpyyn perustuva avoin vaimennin (jotkut uudet 180mm mallit).

    - Tomi

  6. #6
    Okei. Mutta onko ihan jäykkä tämmöiselle kevyelle. Siis se vakio jousi. Kannattaako katsella ihan muita pyöriä, joissa on tuo ilma ratkaisu? Ettei tule ostettua tuommoista ja sitten se joustaa sen pari-kolme senttiä ja jää ihan turhaksi tuo loppu? Ja miten paljon tuossa on säätömahdollisuuksia ja mitä ne ovat?

  7. #7
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.984
    Retail keuloissa tulee mukana kolme jousta, pehmeä normaali ja jäykkä. Jousen vaihtaminen on helppo homma, nuppi irti, uusi jousi ja nuppi kiinni.

    Van R keulassa on säätönä vain paluuvaimennuksen määrä, ja esijännitys. RC2 malleissa paluuvaimennuksen lisäksi myös nopea ja hidas sisäänpäin vaimennus. Nykyisin taitaa olla vielä joku malli jossa on vain paluuvaimennus, hidas vaimennus ja lukitus.

    Retail keula tarkoittaa siis semmoista joka on tullut Foxilta ihan loppukäyttäjille myytäväksi. Välillä halvimmat tarjoukset voivat olla OEM keuloja, eli semmoisia jotka on myyty jollekin pyörävalmistajalle, ja he ovat myyneet osan niistä eteenpäin kaupoille (kannattaa varmistaa siis kauppiaalta tuleeko mukana niitä jousia).

  8. #8
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.881
    Ja jos noista dropin mainitsemista kolmesta vieteristä ei löyty sopivaa, niin sarjaan löytyy vielä yksi noita löysempi (x-soft) ja
    yksi jäykempi (x-stiff) jousi. Jos keula on 2010-mallinen tai vanhempi niin jousien saatavuus on hyvä eikä hintaa oo kun ~30ekua.
    2011-mallisiin oma jousensa ja niiden saatavuus on hiukan hakusessa vielä. Mulla painoa on ~70kg ja toi x-soft jousena -
    jos olet enempikin alle 70kg niin voipi soft olla jäykähkö

    edit: jos keulassa on sama jousi joka sinne on OEM-toimituksessa sisälle laitettu, on se medium eli suht varmaan turhan jäykkä.
    Nuo vieterit erottaa toisistaan värikoodauksesta jos jousen pääsee näkemään.
    PaH muokkasi tätä : 11.08.2011 at 16.18

  9. #9
    Tässä tapauksessa on kyse pyörästä, jossa on kyseinen keula. Ei siis taida tulla mitään jousia. Mutta miten on nyt tuon keulan kanssa että pitääkö olla 90 kiloinen että se toimii? Ymmärtääkseni öljykeulat ovat pintaherkempiä, mutta ilma sopii paremmin kevyille? voi säätää paineet ihan itse. Mutta tässä tapauksessa se tarkoittaisi siirtymistä 140mm joustavaan ilmakeulaan, jossa on tämä 2-position. Ja se on kuulemma huonompi kuin esim yksiasentoinen foxin 140mm joustava keula?


    Ja mikä tuossa vakiona tulee?
    xc-pyöräilijä muokkasi tätä : 11.08.2011 at 16.06 Syy: väärä

  10. #10
    Pyörä on siis radonin slide ed 7.0 : http://www.radon-bikes.de/xist4c/web..._id_15905_.htm

  11. #11
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    911
    On olemassa ilmakeuloja ja kierrejousikeuloja, ei öljykeuloja.
    Respect is not given, it is taken.

  12. #12
    no kierrejousikeula sitten. Anteeksi tietämättömyyteni.

  13. #13
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.984
    Tossa pyörässä on todenäköisesti sisällä se "normaali" jousi. On mahdollista että joudut vaihtamaan pehmeään, tosin myyjältähän voisi kysyä löytyykö heiltä moinen suoraan?

    Muistelen että kun mulla oli taannoin Van RC2 niin itse 70kg painoisena vaihdoin pehmeän jousen sisälle.

  14. #14
    hmm... Alkaa mennä vaikeaksi. Saakohan niitä suomesta ja pystyyköhän joku vaiihtamaan sen.


    No testaan tuon pyörän fillariosa.fi: llä kun menen helsinkiin. He tilasivat juuri tuommoisen testipyöräksi. Onko eri kooissa eri jouset sisällä?
    xc-pyöräilijä muokkasi tätä : 11.08.2011 at 16.22 Syy: lisäys.

  15. #15
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.984
    Kannattaa kysyä fillariosalta, ovat osaavaa porukkaa ja juttelevata mielellään tuotteistaan.

  16. #16
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.136
    Fillariosa.fi varmasti vaihtaa keulaan painollesi sopivan jousen tarvittaessa (mainitse asiasta erikseen), jos ostat sieltä Radonin. Mutta usein valmistajat ovat laittaneet pyöriin eri jäykkyiset jouset pyörän koon mukaan. Eli pienessä koossa tulee kevyempi jousi kuin isossa koossa.

  17. #17
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.407
    Varmaan myös vaihtaavat sulle sopivan jäykkyyksisen jousen keulaan. Noin kevyellä kuskilla kolme vakiojousta on luultavasti liian jäykkiä. Itse käytän 95 kilosena vakio-soft jousta Elkan vaimentimella varustettuna. Ennen Elkaa käytössä oli medium jousi.

    Keula on nyt aika hyvä, mutta alamäkitouhuihin voisi olla ehkä parempi vaihtaa medium jousi...
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  18. #18
    Liittynyt
    09/2009
    Viestit
    45
    Kaapataampas/jatketaan vanhaa aihetta, kun omakin asia (ainakin osittain) liittyy kyseiseen keulaan. Uusi projekti on keulaa vaille valmis, ja ajattelin vielä kysellä neuvoja, että lopputulos on varmasti foorumin pravdan mukainen.

    Eli keulaksi on tulossa joko Foxin Van 160, tai ilma/jousi Lyrik Mission Control vaimennuksella. Float on poissa kaavioista, kun niitä ei halvalla tunnu löytävän, ja Talasta en usko tarvitsevani. Mutta mitenkä noi vaihtoehdot yleisesti vertautuu keskenään, olisiko joku ylivoimaisesti paras/huonoin? Foxit nyt näyttävät olevan hieman kalliimpia, jos niikseen tulee. Ja olisiko 100-200 euron lisäpanostus kannattava Foxin RC2 Fit malliin tai Lyrikien DH patruunoihin? Paljon riippuu tietenkin ajotyylistä ja kuskista sekä muutenkin taitaa pahasti mennä mielipidekysymyksiksi, mutta kysellään nyt kuitenkin...

  19. #19
    Nyt on laitettu fillariosalle viestiä. Odotetaan vastausta innolla

    Ja jottei syytetä off topicista niin kannatan foxin keuloja. Ja vielä ilma keuloja.

  20. #20
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.407
    Tähän mennessä paras keula, jolla olen ajanut on ollut Foxin Van Elkan vaimenninpatruunalla.
    Foxin ilmakeuloista en ole tykännyt, mutta varsinaisesti kokemusta on ainoastaan F100RLC:stä.
    Nähtävästi Lyrik kierrejousella ja DH patruunalla on todella hyvä myös. Koskaan en ole moista kuitenkaan koittanut.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  21. #21
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    5.098
    Mitenkäs tuo Lyrikin DH-patruuna eroaa siitä toisesta kierrejousellisesta?
    ___...ooOÅOoo...___

  22. #22
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Mitenkäs tuo Lyrikin DH-patruuna eroaa siitä toisesta kierrejousellisesta?
    Toisessa (perinteinen Mission Control) on se lukitus blow off venttiilillä joka on aina vähän päällä, ja vähentää herkkyyttä. Tuossa DH-patruunassa on myös parannettu virtauksia paluuvaimennuksessa. Ihmiset ovat myös poistaneet niitä lukituksia jälkikäteen (jolloin koko ominaisuus häviää) joka parantaa ilmeisesti herkkyyttä aika paljonkin.

    Mulla oli Van36 RC2 ennen nykyistä Lyrikkiä, eikä tämä Lyrik mielestäni häpeä tuolle ollenkaan. Ostin tämän ilmajousella ja vaihdoin itse kierrejousen tilalle, suosittelen ottamaan suoraan kierrejousella. Poikkeuksena tuolle jos on jotenkin liian korkea keskiö, niin ilmajousi lyö helpommin alkumatkan läpi jolloin keskiö päätyy alemmaksi. Toki samalla hyödyllisesti käytettävää joustomatkaa on vähemmän (lisäksi se on vielä progressiivisempi lopuksi jolloin sieltä jää taas sentti / pari käyttämättä.

    Joka tapauksessa tuossa ei voi mennä pieleen. Ota halvempi / paremman värinen...

  23. #23
    Jos aikoo huoltaa keulan itse, on syytä huomata että keuloissa on isoja eroja: Rock Shoxit ovat poikkeuksetta yksinkertaisia huoltaa ilman kalliita erikoistyökaluja. Vai ovatko "isot keulat" kuten Lyrik ja Totem jotenkin ratkaisevasti erilaisia?

    Foxin vanhemmanmallinen FIT-patruuna vaatii jo enemmän aikaa ja viitseliäisyyttä uudemmasta inverted FIT-versiosta puhumattakaan. Miksiköhän siitä on pitänyt tehdä noin järkyttävän monimutkainen? Ja Elka-patruunaa ei kaiketi voi avata kotona ollenkaan....

    - Tomi

  24. #24
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.100
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Jos aikoo huoltaa keulan itse, on syytä huomata että keuloissa on isoja eroja: Rock Shoxit ovat poikkeuksetta yksinkertaisia huoltaa ilman kalliita erikoistyökaluja. Vai ovatko "isot keulat" kuten Lyrik ja Totem jotenkin ratkaisevasti erilaisia?
    - Tomi
    Samaa perus Rokkaria huollon puolesta. Very simple.

  25. #25
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.984
    Joo, kyllä Lyrikin avaaminen onnistui hyvin tämmöiseltä tumpeloltakin, tosin en siinäkään uskaltanut kajota vaimennuspatruunan sisälle.

  26. #26
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    5.098
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Toisessa (perinteinen Mission Control) on se lukitus blow off venttiilillä joka on aina vähän päällä, ja vähentää herkkyyttä. Tuossa DH-patruunassa on myös parannettu virtauksia paluuvaimennuksessa. Ihmiset ovat myös poistaneet niitä lukituksia jälkikäteen (jolloin koko ominaisuus häviää) joka parantaa ilmeisesti herkkyyttä aika paljonkin.

    Mulla oli Van36 RC2 ennen nykyis

    Joka tapauksessa tuossa ei voi mennä pieleen. Ota halvempi / paremman värinen...
    Lyrik löytyisi noin 650 €:lla paristakin paikasta, mutta hyllyssä ei missään. 2012 mallikin oli
    jo hinnoteltu. Onko missään parempia tarjouksia? Mitään hirmu alekampanioita ei liene odotettavissa varastosaldojen vähäisyydedtä päätellen.
    Juha Jokila muokkasi tätä : 12.08.2011 at 11.37
    ___...ooOÅOoo...___

  27. #27
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.984
    CRC ja Probikeshop.com myyvät 1.5" kaulaputkella halvemmalla, tosin eivät taida olla tuolla DH vaimennuksella.

  28. #28
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.984

  29. #29
    Sain tänään viestiä fillariosalta ja he pystyvät vaihtamaan siihen keulaan "löysemmän" jousen. Löysin on musta, mutta mikä tuo asteikko on? painan siis 65 kg.

    Onko tämä oikeassa? http://www.foxracingshox.com/fox_tec.../36/36_van.htm


    Tämän mukaan minulle oikea jousi olisi violetti/liila.
    xc-pyöräilijä muokkasi tätä : 12.08.2011 at 16.48 Syy: väärä linkki.

  30. #30
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.859
    65kg kalsarit päällä vai ajokamat + reppu päällä?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •