Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 46

Aihe: 2,5k€ maantiepyörä

2,5k€ maantiepyörä

Elikkä haaveena olisi tulevan talven aikana ostaa tai rakentaa hiilikuituinen maantiepyörä, koska tuo maantiellä ajaminen hybridillä ei enään innosta. Haussa olisi siis ennemmin kuntoilijoille tarkoitetut rungot, eikä äärimmäisen kisamainen ajoasento. Jostain syystä olen ihastunut italialaisiin, vaikka varmasti canyon ja rose hyviä vaihtoehtoja olisivatkin hintaansa nähden. Pinarello, Wilier ja orbea esimerkkeinä valmistajista joiden rungoissa silmä lepää Kysymys kuuluukin että onko näiden valmistajien valikoimista mahdollista saada itselleen hyvä lenkkipyörä kyseisellä rahasummalla? Ja mikäli runko on saapasmaasta tulee osatkin sieltä, ilman sen parempia perusteluja Mihin siis kannattaisi panostaa että ajonautinto olisi mahdollisimman suuri? Hyvät kiekot ja vähän vaatimattomammat osat? Itsellä mittaa 168cm ja jalkaa 78cm eli runkona varmaan 51cm on lähellä?
    Olisiko tälläinen tyyliltään herkkä ja mukava lenkkipyörä vai olenko ajatuksieni kanssa aivan hukassa?

http://www.salden.nl/default.asp?pid...625&catid=2930 +

http://www.salden.nl/default.asp?pid...909&catid=3176

Hieno Wilier. Kyllä sä osaat ton postin perusteella pyörän ostaa, anna mennä vaan. Ite vaihtaisin kiekot joihinkin tonnin korkeaprofiilisiin, koska ne nyt vaan on niin helvetin hienot ja se on kuitenkin aina tärkeintä. Budjetti venyy kuitenkin.
    "The nail that sticks out gets hammered down."

Pinarello FPQuattro edullisilla kiekoilla on suunnilleen budjetissasi.

Nyt itse ajanut tuollaisella noin viisi tonnia ja ostos oli epäilemättä hinnan väärti. Niin ja päivitin siihen korkeaprofiilikiekot juuri Raijkaardin mainitsemista syistä.

Kieltämättä esim tälläiset ainakin ulkonäöllisesti houkuttelevat kovasti: http://www.salden.nl/default.asp?pid...364&catid=3447

Tiedä sitten että onko tuosta aerodynamiikasta muuta iloa kuin silmänilo, kuitenkin melko rauhallista on tuo vauhti ainakin nykyään Kuinkas noiden kestävyys? 75 kilon paino ei liene vielä mikään ongelma?

Ehkä ei ole ihan kuntoilijan kiekot vaikka kuinka hyvältä näyttää, jos haluat kaiken hyvännäköisen niin tuplaa budjetti suosilla!

Itse ostin myös Saldenilta Italialaisen projektin itselleni syksyn ja talven iloksi. Tilasin puna-valkoisen Kuota Kebel rungon. Ensin ajattelin ostaa myös valmiin paketin lähinnä Pinarello oli mielessä, mutta päädyin kuitenkin näpertelemään haluaman kokonaisuuden itse. Eli kannattaa lähteä hakemaan sitä omaa pyörää lähinnä lopun viimein fiilispohjalta. Suosituksia mukavista rungoista ja pyöristä on vaikka kuinka paljon saman tyylisissä topikeissa ... kannattaa katsoa ne läpi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ehkä ei ole ihan kuntoilijan kiekot vaikka kuinka hyvältä näyttää, jos haluat kaiken hyvännäköisen niin tuplaa budjetti suosilla!
    Pah, miksei noi olis kuntoilijalle hyvät, jos budjetti ei ole ongelma? Luulin, että linkki olisi vienyt F6R:iin ja kommentti liittynyt jo hieman ilmeisesti tuuliherkkiin kiekkoihin mutta kai nuo neloset nyt kuntoilijalle käy mitä parhaiten. Paitsi että sopivat toki kisailijallekin (joka ehkä valitsisi tuubi-versiot tosin).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pregasina Katso viesti
    Itse ostin myös Saldenilta Italialaisen projektin itselleni syksyn ja talven iloksi. Tilasin puna-valkoisen Kuota Kebel rungon.
    En ole löytänyt tuosta Kebelistä testejä netistä. Vähän pidemmällä tähtäimellä etsin nyt runkoa. Kebel, Infinto, Cuergiotti Gemini, Izoard ja Gran Turismo ovat tutkailun alla. Kebelistä ja Geministä ei ole tosiaan testejä näkynyt.
    Oletko ollut Kebeliisi tyytyväinen.
    Jos et aja et voi ottaa!

Tuossa kannattaakin olla tarkkana, ettei haksahda ostamaan "kilpapyörää", jos tarkoitus on ostaa mukava ja nautinnollinen maantiepyörä.

Ruotsalaisessa Cykel Tidningen Kadens Juni numerossa on verrattu 20000 kr (n. 2000eur) hiilikuitupyöriä. Testin mukavimmaksi todetaan Specialized Roubaix Elite. Crescent Terasta jutussa arvelevat, että "huolimatta suhteellisen agressiivisesta istuma-asennosta, pyörää tullaan näkemään paljon esim. Vättern Runt kuntoajossa. Niin vahva on Crescent merkin maine." Tulkitsen tämän niin, että toimittajat varoittelevat kuntopyöräilijöitä ostamasta liian urheilullista pyörää. Kilpapyöräilijän ja nautinnokseen ajavan tarpeet ovat erilaiset. Alkaen runkon geometriasta ja suunnittelusta.

Tästä linkistä arviota ranskalaisesta vaihtoehdosta, jonka lähtökohtana ollut mukavuus ja pitkän matkan kuntoajajan tarpeet:
    http://pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=7468

Jossain kaupan lehtihyllyssä selailemassani ulkomaisessa pyörälehdessä oli juuri verrattu nimenomaan mukavia maantiepyöriä. Ei vain lehden nimi tule mieleen.

Joku jo ehti suositella korkeaprofiilisia kiekkoja. Mitenköhän nuo sitä ajomukavuutta parantavat? Tietty, jos mukavuus = mahdollisimman suuri nopeus.

Tuo mukavuusrunkojuttu on hieman riippuvainen myös ruumiinrakenteesta. Mulla on Cervelo R3, joka ei ole mikään mukavuusrunko vaikka mukava onkin, ehdoton kisapeli. Mutta kun mulla on lyhyet jalat, niin 51 cm pyörän 12 cm emäputki on ehdottomasti oikean pituinen mulle, että saan 6 cm droppia tankoon. Jos pyörässä olisi korkeempi emäputki, olisi ainoa kikka laittaa reilusti miinusstemmi. Uudessa R3:ssa on korkeempi putki, jotenka tuo vanha malli on paree persjalkaselle.

Tämä korkeaprofiilisten kiekkojen hyöty minuakin mietityttää, koska haaveena kuitenkin olisi mukava ja herkästi kiihtyvä pyörä. Minun keskinopeuteni tuskin nousevat niin korkeiksi, että niistä mitään muuta hyötyä olisi kuin tämä ulkonäkö No onneksi tässä on aikaa miettiä ennenkö on rahat kasassa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jni Katso viesti
    Minun keskinopeuteni tuskin nousevat niin korkeiksi, että niistä mitään muuta hyötyä olisi kuin tämä ulkonäkö No onneksi tässä on aikaa miettiä ennenkö on rahat kasassa
    Mikäs sen mukavampaa kuin hienonnäköinen pyörä ja eikö just semmoisen pystyasentoisen pappapyörän soisi menevän edes alamäissä vähän kovempaa?
    "The nail that sticks out gets hammered down."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    En ole löytänyt tuosta Kebelistä testejä netistä. Vähän pidemmällä tähtäimellä etsin nyt runkoa. Kebel, Infinto, Cuergiotti Gemini, Izoard ja Gran Turismo ovat tutkailun alla. Kebelistä ja Geministä ei ole tosiaan testejä näkynyt.
    Oletko ollut Kebeliisi tyytyväinen.
    Oma Kebel projekti on ihan alkuvaiheessa vasta eli runkoa tässä odottelen saapuvaksi. Luultavasti tällä viikolla vielä tulee riippuen saldenin toimitusajoista, joten tästä johtuen sen suurempia suosituksia en voi vielä antaa.
    Keebelin valintaan päädyin osaksi tunnepohjalta, koska pidin rungon geometriasta ja näöstä ja tietysti löysin muutamia positiivisia arvosteluita, jotka sitten rohkaisivat ostoon. Tulen varmaankin postaamaan joitakin kuvia ja kysymyksiäkin kunhan projektini edistyy. Seuraavana alkaakin osasarjojen metsästys ja odottelenkin tässä mitä syksyn alennuksiin tulee. Mielessä on ollut Sram Red tai Campan Chorus sarja ja kiekoiksi Sram S60 tai S40. Lopun viimein olen kuitenkin vielä avoin osien kanssa.

Tässä yksi arvostelu
    2009 vuodelta
    http://www.cyclingweekly.co.uk/tech/...ota-kebel.html
    ja tässä hieman lisää höpinöitä
    http://www.roadbikereview.com/cat/la...1_5668crx.aspx

Oma tavoitteeni on saada pyörä näyttämään jotakuinkin tältä

Italialaiseen pyörään italialaiset osat.
    Tuo Sram ei oikein tue italialaisen pyörän kauneutta. Tulee karamellipaperi mieleen. Ei muten kuvahaulla löytynyt yhtään Campan osilla ja vaikkapa Bora-kiekoilla varusteltua pyörää.
    Kebelissä on hienoa se, että se on vain kohtuullisesti sloupattu.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Inline Biker Katso viesti
    Jossain kaupan lehtihyllyssä selailemassani ulkomaisessa pyörälehdessä oli juuri verrattu nimenomaan mukavia maantiepyöriä. Ei vain lehden nimi tule mieleen.
    Heinäkuun Tour.
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Pah, miksei noi olis kuntoilijalle hyvät, jos budjetti ei ole ongelma? Luulin, että linkki olisi vienyt F6R:iin ja kommentti liittynyt jo hieman ilmeisesti tuuliherkkiin kiekkoihin mutta kai nuo neloset nyt kuntoilijalle käy mitä parhaiten. Paitsi että sopivat toki kisailijallekin (joka ehkä valitsisi tuubi-versiot tosin).
    Juuh, mä ostin F6R:t tuubiversiona paljolti ulkonäkösyistä ja ihan peruskuntoilija. Toisina kiekkoina on halpiskiekot, kyllä niissä eroa on, rullaavuudessa ei isoa eroa, mutta kiihtyvyyttä tuli selvästi lisää, keveyden ja jäykkyyden takia. Avokiekot ehkä vähän mukavammat, kun niissä on pitänyt vähemmän painetta, mutta aika pieni ero. Kyllä noilla ihan hyvin lenkkeilee, ainoa takaisku kävi kun tuli niin iso reikä pullonsirusta, että sitä ei paikka-aineella korjattukaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Italialaiseen pyörään italialaiset osat.
    Tuo Sram ei oikein tue italialaisen pyörän kauneutta. Tulee karamellipaperi mieleen. Ei muten kuvahaulla löytynyt yhtään Campan osilla ja vaikkapa Bora-kiekoilla varusteltua pyörää.
    Kebelissä on hienoa se, että se on vain kohtuullisesti sloupattu.
    '

Joo toki Italialainen runko huutaa italialaisia osia. Borat voi muuten väreiltäänkin passata hienosti tuohon. Kebelin rungossa on myös putkissa hienoja omasta mielestä hienoja taitoksia joita ei monessa kuvassa edes huomaa. Luultavasti luonnossa näyttää vielä näyttävämmältä.

Tuo kebel on kyllä tyylikäs! Taas yksi vaihtoehto lisää pähkäiltäväksi

Moi, tässä taas yksi aloittelija, joka kaipaa neuvoja. Viestiketjun otsikko tuntui sopivan muutaman satasen tarkkuudella omiin toiveisiini, joten ajattelin uusiokäyttää ko. ketjua uuden perustamisen sijasta.

Tähän asti olen polkenut Konan sinänsä ihan pätevällä hybridillä, joka on omiaan työmatkakäyttöön yms., mutta pidempää lenkkiä sillä ei ihan hirveän mielellään tee (kokemusta on ~100 km lenkeistä tällä). Osallistuin nyt ensikertaa TdH-kisaan, jossa poljin rauhallisessa 24km/h keskinopeusryhmässä. Fillarina minulla oli työkaverilta lainattu maantiepyörä (Van Nicholas Zephyr). Kokemuksena tapahtumasta jäi niin hyvät fiilikset (ko. nopeusryhmässä en nähnyt juurikaan kiilauksia tai yleistä häröpalloa, joista toisaalla on kovasti valitettu), että allekirjoittaneeseen iski kova ja akuutti maantiepyöräkuume.

Olen tässä sitten viimeiset pävät käyttänyt aikaa tutkimalla tätä foorumia ja pyöräkauppojen tarjontaa. Ilmeisesti Canyon ja Rose -merkit ovat hintalaatusuhteeltaan hyviä pyöriä, jos vähän jaksaa toimitusta odottaa. Mieluusti siis kallistuisin johonkin näiden valmistujien malleista, vaikka toki ummikkoa saa paremmallakin tiedolla opastaa. Sitten kysymyksiin:

Ensin varmaankin koko. Olen 188cm pitkä, paino siinä 80kg:n tienoilla ja inseam oli 91cm. Canyonin kalkulaattori suositteli runkokooksi XL:ää eli kokoa 60. Vanha hybridini on kokoa 58, ja tuntuu ihan kelvolliselta, jos siitä nyt voi mitään päätellä. Sitten se malli. Budjettina minulla olisi noin parituhatta euroa. MUTTA onko ensimmäistä maantiepyörää hankkivan järkevää käyttää näin isoja summia pyörän hankintaan, vai riittäisikö kenties halvempikin peli täyttämään toiveet? Tarkoitus olisi siis harrastaa leppoisaa maantieajoa, pitkähköjä lenkkejä ja kunnon kohottamista, eikä niinkään kilpailla verenmaku suussa.

Canyonin mallistosta hintahaarukkaani näytti hyvin mahtuvan esim. Ultimate AL 2.0 DI2 (jonka sähköinen vaihtaja vetoaa sisäiseen nörttiini) tai hiilarimalleista Ultimate CF 9.0. Roselta puolestaan voisi olla esim. Carbon Pro-RS 4400 (tai vastaavasti rinnakkaismalli Ultegralla)? Onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon. Vasta-alkaja kun olen, minulle kaikenmaailman stemmit ja compact/doublet ovat jossain määrin (vielä) hepreaa, eli hyvät neuvot otetaan mieluusti vastaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti massive Katso viesti
    Olen 188cm pitkä, paino siinä 80kg:n tienoilla ja inseam oli 91cm.
    Mulla on samanlainen tausta ja olen saman kokoinen (painoa "hieman" enemmän). Ostin keväällä ekaksi maantiepyöräksi käytetyn Olmon. Runkokoko 58. Myyjä oli saman kokoinen kuin minä ja pyörä oli Velosportissa hänelle mitoitettu. 1.000 EUR kärsin siitä.

Käytetyn osto on hyvä vaihtoehto. Hyviä käytettyjä kohtuu hintaan on tarjolla. Suurin arvon lasku tapahtuu ensimmäisen vuoden aikana. Maantiepyörä vaatii herkempää kättä korjauksiin ja huoltoon kuin hybridi. Käytetyn kanssa on mukavampi harjoitella.

Hankalin asia on aloittelijalla on pyörän mitoitus. Jos ei ole maantiepyörällä ajellut, ei voi tietää millainen on hyvä ja itselle sopiva ajoasento. Mun kokemus oli sellainen, että alkuun hybridin jälkeen ajoasento tuntui liian pitkältä (stemmi 13 cm). Harkitsin stemmin vaihtamista lyhyempään, mutta en vaihtanut. Tällä hetkellä tuntuu, että pyörä istuu kuin hansikas. Joka kerta on hyvä fiilis nousta satulaan. En tietenkään osaa sanoa, ovatko säädöt minulle täsmälleen oikein.

Ekan pyörän ostaminen netin kautta on aikamoista arpapeliä. Suosittelen tekemään kuin minä eli hakemaan mahdollisimman sopivan käytetyn tai sitten ostamaan uuden fillarin asiantuntevasta suomalaisesta liikkeestä.

Syksy on hyvä aika kierrellä kotimaisia puoteja, hypistellä ja koeistua fillareita ja kiusata kauppialta edullisia tarjouksia.
    Jotkut liikkeet sallivat jopa koeajon.
    Itse ostin ekan hiilikuitufillarin juuri syksyllä kotimaisesta kivijalkaliikkeestä, sain koko fillarin runkosetin hinnalla.
    Ehkä ajoin, ehkä ajoin.

Kiitos vastauksista, lisääkin mielellään otetaan vastaan erityisesti, jos on mainitsemistani merkeistä kokemusta.

jjyrkille ja rantanr:lle lisäkysymys, osaatteko suositella Helsingistä (tai PK-seudulta) liikkeitä, joiden valikoimaan kannattaisi mennä tutustumaan paikanpäälle? Ainakin Velosport on mainittu.

Helsinginkadulla Kurvista eteenpäin on nykyään kolme liikettä 1 km sisällä.
    Hintaluokan sisällä eri merkkien väliset erot ovat lähinnä geometriassa ja väreissä (nyt joku suuttui),
    kiekkojen päiviyksessä suurin ja vielä kuntoilijan kannalta merkitsevä askel otetaan kun kiekot päivitetään tasolle Shimano rs80, Fulcrum R3, Mavic Ksyrium tms.
    Ehkä ajoin, ehkä ajoin.

En osaa suositella. Tuo Nummelan Probike voisi olla mahdollinen, vaikka onkin vähän kauempana http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...robike-Nummela

Minun neuvoni on, että liikkeessä pitäisi olla tarjolla vähintään kahta läheltä oikeaa olevaa runkokokoa, esim. 58 ja 60, ja niistä voi vertailemalla hakea sopivampaa. Jos jäljellä on yksi runkokoko, 100 % varmuudella myyjän mielestä se on sinulle sopiva.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantanr Katso viesti
    Mulla on samanlainen tausta ja olen saman kokoinen (painoa "hieman" enemmän). Ostin keväällä ekaksi maantiepyöräksi käytetyn Olmon. Runkokoko 58. Myyjä oli saman kokoinen kuin minä ja pyörä oli Velosportissa hänelle mitoitettu. 1.000 EUR kärsin siitä.

Käytetyn osto on hyvä vaihtoehto. Hyviä käytettyjä kohtuu hintaan on tarjolla. Suurin arvon lasku tapahtuu ensimmäisen vuoden aikana. Maantiepyörä vaatii herkempää kättä korjauksiin ja huoltoon kuin hybridi. Käytetyn kanssa on mukavampi harjoitella.

Hankalin asia on aloittelijalla on pyörän mitoitus. Jos ei ole maantiepyörällä ajellut, ei voi tietää millainen on hyvä ja itselle sopiva ajoasento. Mun kokemus oli sellainen, että alkuun hybridin jälkeen ajoasento tuntui liian pitkältä (stemmi 13 cm). Harkitsin stemmin vaihtamista lyhyempään, mutta en vaihtanut. Tällä hetkellä tuntuu, että pyörä istuu kuin hansikas. Joka kerta on hyvä fiilis nousta satulaan. En tietenkään osaa sanoa, ovatko säädöt minulle täsmälleen oikein.

Ekan pyörän ostaminen netin kautta on aikamoista arpapeliä. Suosittelen tekemään kuin minä eli hakemaan mahdollisimman sopivan käytetyn tai sitten ostamaan uuden fillarin asiantuntevasta suomalaisesta liikkeestä.
    Jos joutuu ajamaan 13 cm stemmillä runko on kyllä auttamattomasti liian pieni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr Hyde Katso viesti
    Häh?

Onko jokin ohjemitta minkäkokoisella stemmillä rungon pitää sopia?

Perusteluja, kiitos

Lainaus Alkujaan tämän lähetti massive Katso viesti
    osaatteko suositella Helsingistä (tai PK-seudulta) liikkeitä, joiden valikoimaan kannattaisi mennä tutustumaan paikanpäälle? Ainakin Velosport on mainittu.
    Sellon Pyörässä Leppävaarassa on aika hyvä valiko Specializedin pyöriä ja saa koeajaa sekä itse saanut sieltä hyvää palvelua. Lauttasaaressa Larun pyörä myy Focusta. Lauttasaaressa on myös Pyörähuolto.com ja heillä on ainakin Spessua ja siellä olen saanut koeajaa kuten myös Larun Pyörässä. Itä-Helsingin Pyörähuolto myy ainakin Gir'siä, mutta koeajosta en tiedä koska en ole siellä käynyt. Velosport ja toinen Cycle Centerin liike ovat naamat vastakkain eli helppo käydä molemmissa.

Minäkin tykkäsin Sellon Pyörän valikoimasta ja ajomahdollisuudesta mutta asenteesta ja "palvelusta" en.

Silti ostin lahjafillarin sieltä. Valmiiksi kasattu, viimeinen kategorian edustaja, esittelyfillarina rivissä.

Oli btw kokoa L, myyjä sanoi M, stemmi oli hengenvaarallisen löysällä, huomasin kotona, alennusta esittelyfillarista kysyttäessä leuhka "se menee tollakin kaupaksi, ei tarvitse antaa", ei esmes. "sori, ei pysty antamaan"

..kokonaiskokemus jäi vähän "oudoksi" siis mutta spessu on hyvä, käyttäjänainen on aivan ihastunut siihen. Ja mattamusta Vita Sport on halpa mutta näyttää monen mielestä sikakalliilta..

Nyt pitää laittaa pikapikaa mailia aika monelle ammattilaiselle, että korjaavat virheensä.

Aloitetaan vaikka Ivanista: http://www.bikeradar.com/gear/articl...-hi-mod-27037/

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •