Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 38

Aihe: Klossien oikea asento

Kymysys Klossien oikea asento

Aika monessa ketjussa puhutaan klosseista ja niiden säätämisestä, mutta yleensä lähtökohtana on erilaiset kiputilat ja niiden välttäminen.

Mutta mites asiaa pitäisi lähestyä pyöritystekniikan kannalta? Muistaakseni vanha ohje neuvoi että poljinakseli pitäisi tulla suunnilleen päkiöiden kohdalle, mutta mitä etuja / vaikutusta on asennon muutoksilla suuntaan tai toiseen?

Maastossa kun tulee ajettua enemmän putkelta kuin maantiellä, ja vielä erityylisestikin, niin pitäisikös tämäkin huomioida klossien sijainnissa?
    Tämä voi olla koko elämämme ihanin päivä
    Ajetaan hiljempaa
    Toivon, että matka jatkuu, jatkuu vaan

-PMMP -

Tämä kiinnostaa itseänikin, ainakin ohjeen mukaan päkiälle säädettynä putkelta ajaminen on aika vaikeata, tuntuu että klossit on varpaissa.

Pyörityksen kannalta tuo päkiöiden kahdalle sijoitus on luonnikkain mutta mikä kieltää käyttää sitä säätövaraa mitä kenkä antaa myöten... On vain jotenkin luonnotonta että polkisi lähes kantapäällä... Itse ajanut noilla perussäädöillä ja ei koskaan ole tuottanut mitään ongelmaa, ei maastossa eikä maantiellä mutta pitkälti kai henk.koht. ongelma kullakin...

Kaippa siinä päkiänaluspisteessä on tavoitteena säären lihasten tasapainoinen aktivaatio.

Yleisesti ihmiset ovat epäsymmetrisiä fyysisiltä ulottuvuuksiltaan, näin myös jalkojen ja jalkaterien pituudessa. Jalkaterien eripituisuutta voi neutraloida mittaamalla jalkaterien pituuseron ja puolittamalla sen klossien etu-taka-suuntaisessa sijoittelussa. Sillä on pieni merkitys lantion kiertymisen ehkäisemisessä ainakin maantiepyörällä ajaessa (kun satula yleensä reivattu korkealle, että säären lihasten aktivaatio on hyvä).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti apuajaja Katso viesti
    Niitä kyllä riittää, vaatii kyllä kunnon kengät, muuten takuulla jalkaholvi kipeytyy!

Tutkailin tuossa maastokenkiäni ja aika tarkasti päkiöiden kohdalla klossit ovat. Joskus kun ajaa pitkään putkelta, niin tulee mieleen että mitähän vaikutusta olisi klossien siirrolla hiukan taaksepäin.

Onkohan tuo päkiä aina se "oikea" paikka klosseille? Luulisi että sinkulalla junttaaminen tai korkealla kadensilla pyörittäminen kuormittaa lihaksia erilailla. Ja että se myös vaikuttaisi siihen klossin "oikeaan" paikkaan.

Tai sitten pelkästään ajotyyli, korkea vs. matala kadenssi.

Mutta tämä nyt on tälläistä puoli-akateemista pohdiskelua.
    Ajetaan hiljempaa

-PMMP -

Esimerkiksi ruotsalainen MM-pyöräilijä Susanne Ljungskog siirsi klossit huomattavasti enemmän taakse melkein keskelle kengänpohjaa.
    Itse olen huomannut että Time kengissä on klossien paikka ainakin minulle hiukan liian edessä että edes päkiäisen kohdalle sais säädettyä poljinakseli.
    Olen ajatellut että kokeilisin siirtää klossit 2 - 5 senttiä taaksepäin normiasennosta ja tsekkaan mikä on vaikutus poljentaan.

Arkan

Itse pidän polkimia mieluumin aika reilusti päkiän takana. jotekin helponpaa,ainaskii pohkeista.

Kopasin vanhoja Spessun kenkiä ja tuuppasin klossit samaan kohtaan (taakse) kuin Shimanoissa. Eipä toiminut ja mittasin klossin paikan ja Spessuissa piti siirtää klossi puoleen väliin, että se oli samassa kohti kuin Shimpassa, joka on hyvä. Kengillä on numeron kokoero, mutta mitassa tuo on 2 mm pohjallisen mittakoon mukaan, joten ei selitä 1 cm siirtotarvetta. Onko klossipaikat tosiaan eri kohdissa eri merkeillä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti di luca Katso viesti
    Onko klossipaikat tosiaan eri kohdissa eri merkeillä?

Hyvä havainto. Lienee niin.

Käytännössä ei paikkaa saa säädettyä kuin kokeilemalla ajaen, jolloin tuntee milloin akseli on päkiän alla (tai yleensä siinä missä on tottunut sen olevan).

Koska monet puhuvat kuinka poljin voisi olla keskemmällä jalkaa, keväällä siirsin kokeeksi taaemmas, noin 10mm. Olin kyllä huonossa kunnossa uusaloittelijana ja talvenkin ainoastaan lumitöillä 'kuntoilleena', ja minua vaivasi joka lenkillä jalkaterien suonenveto, mutta kuinka ollakaan klossien siirto takaisin päkiän alle hävitti ongelman välittömästi.

En huomannut siirrolla juuri mitään eroa vanhaan, paitsi takaisin siirtäessäni ja vielä kun laitoin sitten edelleen vähän enemmän varpaisiin päin, kyllä tuntui luontevalta, tehokkaalta ja mukavalta tuo "varpaisillaan" ajo. Siinä nilkan asento vaikuttaa enemmän suhteessa ylempään kehoon... eli jos nousee varpailleen on ylempänä. Kantapäillä polkiessa olisi nilkka ja jalkaterä jo kokonaan poissa pelistä.

Minulla on jonkin verran taipuvat pohjat kengissä, joten saankin varpaisiin hieman vetoa ylöspäin "varpaisillaan". Joten ehkä toisenlaisilla kengillä havaintoni olisivat toisin. (Ja luultavasti kengänvaihto edessä.)

Myös polvikulma muuttuu kun klossin paikkaa muutetaan. Siten se vaikuttaa myös jalan lihaksiin vähän laajemminkin kuin vain nilkkaa liikuttaviin säären lihaksiin. Suonenvetoni oli sellaista että isovarvas menee kippuraan alaspäin, joten siinä on kyse pyöräilyssä lähes käytöstä poissa olevista jalan lihaksista.
    tienlaita muokkasi tätä : 23.07.2011 at 12.21
    what can be said at all
    can
    be said clearly

No hyvä, että muutkin ihmettelee tätä asiaa, eikä yksistään mun jalat, kun on jotekin vialliset.
    Vaihdoin ahtaat Shimanon kengän Liiterin kenkiin ja jalat huusivat hallelujaata.
    Kolssit säädin ensin päkiän kohdalle, mutta polkeminen tuntui luonnottomalta, ikään kuin varpaisillaan olisi ajellut, kuten rahi kuvailee. Siirtelin kolsseja aikani ja nyt ovat niin takana kuin saa. Mittasin kolssin olevan n. 2 cm päkiän takana.
    Jälkeen päin miettinyt, onko optellut väärän tavan?
    Enään en ota... new life!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti
    No hyvä, että muutkin ihmettelee tätä asiaa, eikä yksistään mun jalat, kun on jotekin vialliset.
    Vaihdoin ahtaat Shimanon kengän Liiterin kenkiin ja jalat huusivat hallelujaata.
    Kolssit säädin ensin päkiän kohdalle, mutta polkeminen tuntui luonnottomalta, ikään kuin varpaisillaan olisi ajellut, kuten rahi kuvailee. Siirtelin kolsseja aikani ja nyt ovat niin takana kuin saa. Mittasin kolssin olevan n. 2 cm päkiän takana.
    Jälkeen päin miettinyt, onko optellut väärän tavan?
    Itsekkin siirsin tuohon about 2-3cm päkiän taakse ja helpottui kummasti. Lisäksi kävin lenkillä kuuskulma-avaimen kanssa ja säädin kulmankin paremmaksi puhtaasti mukavuuden ehdoilla.

Tärkeintä on löytää klosseille paikka, joka tuntuu hyvältä vielä sadankin kilometrin jälkeen, päivästä toiseen. Itse olen kokeillut vuosien saatossa koko säätövaran, mutta ei mun ajelussani / mun koivillani ole kovin merkittävää eroa miten pidän. Pyöritys tai lihasten käyttö tuntuu aika samanlaiselta.

Maantiefillarit: Shimanon maantiepolkimet, punatäpläklossit (ei sivuliikettä), Sidin kengät. Säätövaran keskikohdalla (päkiä).
    Mtb: jokseenkin samoin, mutta ajelu on niin kevyttä, että voisi olla vaikka varpaiden kohdalta

Jim Langley on kirjoittanut hyvän nettiartikkelin aiheesta. Myös sen mukaan lähtökohtana on päkiä. Artikkelissa mainitaan myös poikkeustilanteita: "Conversely, if you tend to ride at a high cadence, spin smaller gears, like sprinting, ride shorter crankarms and are a toes-down pedaler, you might move the cleats forward slightly, but don't overdo it. Maybe about 1/4 to 1/2 inch (about 6 - 10 mm). If you get too far out on your toes you increase the risk of "hot foot" and even Achilles injuries so experiment but only a little at a time.
    Lastly, if you're an ultra-distance rider you may want to push the cleats all the way back."
    10k-kerhon jäsen

Tässä topicissa muuten puhutaan klossien paikasta vaikka otsikossa on mainittu asento

Nooh, puhutaanpa aiheestakin jotain... mun mielestä klossien oikea asento on hieman vinohko, kantapäätä vähän sisään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Harryupp Katso viesti
    Esimerkiksi ruotsalainen MM-pyöräilijä Susanne Ljungskog siirsi klossit huomattavasti enemmän taakse melkein keskelle kengänpohjaa.
    Vielä muutama vuosi pyörityksessä suositeltiin eräänlaista kuopaisua kun polkimen nostovaihe alkaa ja samoin kun painaminen alkaa. Nilkka oli aktivinen. Nykyisin ei enää kun on huomattu, että nilkkaa ojentavat lihakset eivät ole niitä kaikkein vahvimpia. Susannen valmentaja tutki tarkasti mitkä lihakset tekevät pyörityksessä parhaiten työtä ja päätyi sen perusteella laittamaan klossin keskelle kenkää.
    Itsekin olen jo vuosia ajanut klossi niin takana kuin vain saa laitettua.
    Akillesjänne ja jalkapöydän lihakset tykkäävät.

Klossin asento on uusien pokimien käytöönotossa aivan suoralla linjalla isonvarpaan viereisesen varpaan keskeltä kantapään keskelle.
    Ajaessa sitten säätelen niin, että jalka on vapaaliikkeen keskellä ilman, että polvi vääntää sitä kumpaankaan suuntaan. Jalat ovat hieman pihtausasennossa.
    Jos et aja et voi ottaa!

Tukeva ja jäykkä kenkä pitää jalkapöydän lihakset paljolti poissa pelistä. Jos vielä klossi siirretään taakse, vähenee myös säären lihasten mahdollinen mukanaolo. Siksi liikuntana tilanne on köyhempi ja yksipuolisempi.

Sellaisessa pyörityksessä missä nilkkakin liikkuu sääri tekee työtä. Sen mahdollisuus on mainio lenkeillä. Siitä oikein nauttii kun voi vaihdella hetkittäin pyöritystapaa kun on väsynyt niin kummasti pyörä taas saa uutta vauhtia. Ja kun ihan myös nostaa takana niin säären etuosankin saa mukaan avittamaan matkaa. Jalkojen kahlitseminen yhteen mahdolliseen työliikkeeseen ei kauheasti kiinnosta. Jokainen tietenkin säätää parhaaksi itselleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tässä topicissa muuten puhutaan klossien paikasta vaikka otsikossa on mainittu asento
    Miten olisi klossin asema, johon sisältyy molemmat? vrt. asemointi
    tienlaita muokkasi tätä : 27.07.2011 at 11.40
    what can be said at all
    can
    be said clearly

^ Minun sanomani oli kotikutoista päättelyä ja havainnointia lihasten toiminnasta eri nivelten liikkeissä. Ehkä siinä ei tule tarkkaa totuutta esiin.

Tätäkään en nyt pysty lukemaan, pitäisi paneutua kielivaikeuksien vuoksi:

http://bikedynamics.co.uk/fit01.htm
    what can be said at all
    can
    be said clearly

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti

Nooh, puhutaanpa aiheestakin jotain... mun mielestä klossien oikea asento on hieman vinohko, kantapäätä vähän sisään
    Mulla on vasen suorassa linjassa ja oikea vähän kantapää sisään johtuen ulkosyrjän kehräsluun murtumasta,jalka koki jonkin asteen muutoksen parantuessaan ja jäykistyessään.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Kaikki säätöjen suositukset ovat "senttisäätöjä", siitä sitten säätämään itselle sopivat "millisäädöt". Ei ole olemassa "oikeata" kohtaa.
    Omat mitat niin taviksen mittoja, että suositusten avulla helposti löytyy sopivat säädöt. Vaatimustasokin luokatonta, kun ajo on ehdottoman kisatonta.

Äsken heitin ensimmäisen lenkin lukoilla.. Ei ongelmia irroituksessa/kiinnityksessä. Pistin kuitenki näin aluksi jouset miinukselle että tottuu.

Klossit laitoin ihan arvalla päkiän kohtaan ja sivusuunnassa keskelle. Pitää kyllä siirtää klosseja enemmän sisäreunaan ja enemmän varpaille ku nyt oli jotenki niin kaponen ajoasento eikä pohkeet tuntunu olevan juurikaan mukana.

Jännästi alkoi oikean jalan 3 pienintä varvasta puutumaan heti 5km ajon jälkeen. Kai mä vaan jännitin tietämättä. Tai sitte tuo kapea ajoasento sen teki. No, huomenna uus testi!

Tuohon puutumiseen voi vaikuttaa myös klossien asento ja liian kireällä olevat kenkäremmit.

Kolmas puutumiseen vaikuttava tekijä: satulan korkeus/asento. Polkimien ja kenkien vaihtuessa voi olla syytä pieniin säätöihin perskorkeudella.
    10k-kerhon jäsen

Pitääpä tänään tosiaan kokeilla eri variaatioita. Lähden kuitenkin liikenteeseen siitä että siirrän jalkoja ulospäin. Jotenkin tuntui eilen että ajoasento ei ollut luonnollinen. Ehkä jopa kantapäät väännättivät kenkää ulospäin ja ajoasento oli "pihtaava" ----> siitä tuo ulkosyrjän puutuminen. Penkkiä en lähtisi kyllä tuosta nostamaan vaikka nykyinen poljin/kengä yhdistelmä onkin hieman korkeampi kuin vanha. Pyörittäminen tuntui hyvältä, tehokkaalta.

Muuten olin kyllä helvetin tyytyväinen

Tuleepas tässä mietittyä lossin paikka kun oikeassa nilkassa on jo pidemmän ajan ihorikko ja nyt ollut huomavinaan että maantiepöörässä se nilkka osuukin joskus kampiin. Ajanko nyt sitten enemmän nilkat sisäänpäin? Mahtaako johtua siitä että on enemmän ajanut maasturilla, jossa btw munavispilät eli aika hyvä liikkuvuus?? Kassellaan kassellaan. Kuhan tässä suunnitellaan lossin sirtotoimenpiteita.
    http://www.pellossalo.fi/

Vaikka otsikointi ei eroakaan 'normijutusta', pitäisikö silti pitäytyä asetetussa aiheessa, hyvän alun jälkeen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Aika monessa ketjussa puhutaan klosseista ja niiden säätämisestä, mutta yleensä lähtökohtana on erilaiset kiputilat ja niiden välttäminen.

Mutta mites asiaa pitäisi lähestyä pyöritystekniikan kannalta? Muistaakseni vanha ohje neuvoi että poljinakseli pitäisi tulla suunnilleen päkiöiden kohdalle, mutta mitä etuja / vaikutusta on asennon muutoksilla suuntaan tai toiseen?

Maastossa kun tulee ajettua enemmän putkelta kuin maantiellä, ja vielä erityylisestikin, niin pitäisikös tämäkin huomioida klossien sijainnissa?
    what can be said at all
    can
    be said clearly

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Vaikka otsikointi ei eroakaan 'normijutusta', pitäisikö silti pitäytyä asetetussa aiheessa, hyvän alun jälkeen?
    Klosien asennolla on vaikutuksia moneen asiaan ja ne asiat joihin asento tai asemoiminen vaikuttavat kuuluvat tietenkin myös tähän topikkiin.
    Minun mielestäni
    Jos et aja et voi ottaa!

Siirsin lossit sisäreunaan ja eteenpäin. Jalan ulkosyrjä alkoi taas heti puutumaan mutta ei enää niin pahasti. No.. näillä mennään. Ehkä tämä on vain aloittelin jännittämistä. Kengän pehmeys voi toki vaikuttaa osiltaan asiaan. Vanha peruspoljin oli leveä ja tuki jalkaa koko päkiän leveydeltä, kun taas tässä paino on vain tuossa klossin piällä. Nämä nyt on vain arvailuja sen paremmin asiasta tietämättä

Setti on muuten tämä:

Halusin tieten tahtoen kengät millä voi käppäillä halutessaan kauppoihin ja terasseille. Siksi nämä. Ja näillä polkimilla voi ajella vaikka santaalit jalassa.

Juu, eiköhän tähän mahdu klossien asentoa ja sijaintia koskeva keskustelu samalla kertaa.
    Ajetaan hiljempaa

-PMMP -

Heitän tähän, koska arvelen rasituksen johtuvan pyöräilystä, klosseista. Olen paikallistanut oikeaa lihasta, jossa on tuntunut kipua ja arvelen sen olevan Peroneus Longus.

http://www.sportsinjuryclinic.net/cy...eus_longus.php

Kipukohta on polven alapuolella ulkosivulla, lihaksen yläosassa. Pohdin tässä, että onko lihas kipeytynyt lattiapallossa, jossa käytän paljon jalkoja, jalketeriä (taaksepäin ja sivulle juoksua, paljon jalkojen nopeita liikkeitä) vai olisiko sittenkin tullut pyörittämisestä, jalan työntämisestä eteenpäin yläasennossa.

Onko kenelläkään muulla kipeytynyt vastaava lihas? Millä saisi estettyä? Siirtämällä klosseja taaksepäin? Venyttelyä ja lepoa kyllä avuksi, mutta syy pitäisi löytää.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •