Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 117

Aihe: Maantiekisojen kehittäminen

  1. #1
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Tallinna
    Viestit
    1.466

    Maantiekisojen kehittäminen

    Päätinpä sitten polkaista tällaisen topikin liikkeelle. Haulla en löytänyt vastaavaa.

    Tähän vauhdin lykkäsi Leppäsen Petrin erittäin hyvä kirjoitus Velo8:n blogissa Tervaetappien osalta. Osa tekstistä lainattu seuraavassa:
    "Kalevan Tervaetappiajoa ajettiin Kajaanin ja Oulun seudulla vuosina 1985-1989. Kilpailu päättyi 1989 traagisiin tapahtumiin. Rattijuoppo ajoi ajajaryhmään. Pahiten loukkaantunut, halvaantunut kilpailija sai tapauksesta oikeudessa tuomion oltuaan ajajien teurastuksen tapahtuessa vasemman kaistan puolella. Edellä ajanut poliisi pysäytti autot tien sivuun. Kyseinen naisrattijuoppo pysähtyi ensin, sitten polki kaasun konehuoneeseen ja ajoi ajajajoukkoon. Jälki oli karua. Vastuunottajia oli vähän. ”Oikeudessa” keksittiin, että joo, pyöräkisoissa olisi pitänyt noudattaa liikennesääntöjä. Tämän tapahtuman satoa niitetään vielä tänäkin päivänä. Missä muussa maassa ”pyöräkilpailussa noudatetaan liikennesääntöjä” ja väistellään autoja henkensä kaupalla. Sama kun Jyväskylän suurajot ajettaisiin liikenteen seassa: hieno idea siis.


    Faktaa on, että liikenteessä joka sadas kuljettaja on riskikuljettaja, jonka ajokyky on syystä tai toisesta puutteellinen. Entäs kun kaikki osuu taas huonosti kohdalleen: toistuuko sama. Väliaikaiset liikennejärjestelyt pitää lain mukaan hyväksyttää tien pitäjällä. Liikenteen ohjaajan valtuudet perustuvat saatuun lupaan ja liikenteenohjaajan valtuudet ovat liikenteen ohjaamisessa luvan perusteella samat kuin poliisilla. Tiellä tapahtuvan rakennustyön takia voi katkaista liikenteen, pysäyttää sen määräajaksi ja ohjata korvaavalle reitille. Sama voidaan tehdä kilpailun takia. Vaatii tietysti hieman vaivannäköä, liitolta yleisluonteiset ohjeet homman järjestämiseksi ja ajattelutavanmuutosta liiton päättäjiltä. Ajajien turvallisuuden hyväksi voidaan siis tehdä paljonkin. Meillä on Pyöräilyunionin puolesta tuomarikoulutus, kilpailujen järjestämisohjeet ja mahdollisuus laatia perusohjeet myös liikennejärjestelyille. Ennen kaikkea ne pitää vaatia järjestettäväksi kunnollisella tavalla. Väitän, että järjestelyt eivät vaadi yhtään sen enempää järkkäreitä kuin nykyisissä kisoissa on. Asia olisi nähdäkseni tärkeämpi kuin tempopyörän 3:1 säännön mittailu. Saataisiinko vihdoinkin tällaista asiaa eteenpäin? Nyt olisi aika laittaa asia kuntoon."

    Erittäin hyvin asiaa, kommenttia tähän? Olisiko matkojen lyhentäminen ja sarjojen yhdistäminen yksi keino, saataisiin isommat porukat ja poliisikin ottaisi enemmän tosissaan kuin 25 ajajan ryhmät? Sitten klassikot voisivat mennä omillaan

    Muutakin kommentointia maantiekisoista, mitä Suomen kisoissa voitaisiin tehdä paremmin?

  2. #2
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.829

  3. #3
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Repovuoren kupeessa
    Viestit
    1.827
    Hyvä topiikkialoitus. Toivottavasti tulee hyviä ideoita.
    Siihen asti laittakaa Stubb sinne keulaan, niin eiköhän poliiseja löydy.
    http://www.pellossalo.fi/

  4. #4
    Asiasta on hyvä keskustella.

    Pyöräilykilpailun järjestäjän vastuut ovat kovat ja mitä enemmän asiaa ajattelee niin sitä enemmän hirvittää... tietysti järjestäjä voi ottaa vakuutuksen mutta korvausten saaminen saattaa silti olla kiven alla.

    Ilman muuta suurin riski liittyy ajajien turvallisuuteen kun ajetaan muun liikenteen seassa. Tarkennettuna ongelma liittyy nimen omaan em. väärällä kaistalla ajamiseen jonka hallinta oman kokemuksen perusteella on lähes mahdotonta, "kalliimpaa puolta" ajetaan surutta välittämättä omasta tai ajajatovereiden turvallisuudesta. Sitten jos/kun kolisee ja tulee henkilövahinkoja niin on mahdollista että myös kilpailun järjestäjän vastuita voidaan ryhtyä perämään. Perusteena voisi vaikka olla se että miksi kisaa ei keskeytetty koska väärällä kaistalla ajettiin paljon ja siihen syyllistyi yli puolet porukasta. Myös liikenteenohjauksessa tapahtuneista virheistä voi tapahtua henkilövahinkoja ja silloin varsinkin järjestäjän vastuita voidaan ryhtyä peräämään... ja silloin vakuutusyhtiö saattaa jättää maksamatta jos liikenteenohjaajan laimminlyönti on törkeä.

    Järjestäjän vastuut voivat muodostua henkilövahinkojen suhteen rahallisestikin suuriksi ja tällainen pelote saattaa laimentaa järjestämisintoa. Vastuita pitäisi jakaa esmes siten että järjestäjä vastaa liikenteenohjauksesta ja kilpailijat siitä että sekä kilpailun järjestys- että liikennesääntöjä noudatetaan. Periaatteessa tällainen vaatisi sopimuksen kilpailun järjestäjän ja kilpailijan välillä jossa sovittaisiin siitä että jos sääntöjä ei noudatetta niin kilpailija ajaa omalla vastuulla ja hänen suorituksensa hylätään. Tietysti em. sopimukseen tulisi paljon "pienellä kirjoitettua" tekstiä jossa tarkemmin määriteltäisiin sopimuksen ehdot.

    Vaikealtahan tuollainen kuullostaa ja varmasti myös olisi sitä mutta jotain konkreettista pitäisi asialle tehdä... ennen kuin taas jotain tapahtuu...
    Myytävänä Bontrager Aelus 5D3 tuubi-kiekot, hieno kunto, hieno hinta!

  5. #5
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    7.518
    Olisiko väärää kaistaa ajavia voitava varoittaa niinkuin aika-ajossa peesaajia. Ainakin helpompaa kuin kilpailun keskeyttäminen.
    Ei luulisi olevan mahdoton homma.
    Vastaantulevaa liikennettä on varmaan aika mahdoton pysäyttää. Vai onko?
    Jos et aja et voi ottaa!

  6. #6
    no tuota kun ollaan Suomessa, niin tuo vastaantulevan liikenteen pysäyttäminen ikävä kyllä on mahdoton temppu vaikka ei tietenkään pitäisi oikeasti olla.

    Mutta millä tuo vasemmanpuoleisella kaistalla ajelu saataaisiin oikeasti kuriin ?

  7. #7
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Tallinna
    Viestit
    1.466
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Vastaantulevaa liikennettä on varmaan aika mahdoton pysäyttää. Vai onko?
    Hyvin se ainakin Virossa toimii...

    Varoitukset on hieman hankalia antaa, jos 70 ajajaa ajaa sivarissa väärää puolta jonossa..

    Eli näissäkin kommenteissa lähdetään edelleen siitä, että liikennesääntöjä on noudatettava ja omalla kaistalla pysyttävä. Entä kun tulee horjahdus ja ketjureaktio sivullepäin kun auto tulee vastaan? Tai kasa joka leviää myös toiselle kaistalle?
    Onko se toinen vaihtoehto Suomessa tosiaan ylitsepääsemätön, vaikka muissa Euroopan maissa ilmeisesti normaali käytäntö?

  8. #8
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Korpi
    Viestit
    2.836
    Poliisilta haettava yleisötilaisuuslupa ja liikenteenohjaajien määräämiset jättävät liikenteenohjauksen toimintamallin ja toteutuksen järjestäjälle. Pyöräilyunionin ja uci:n säännöt antavat maantielle ja kortteliin selkeät ohjeet: maantiellä kilpailun kulkiessa ohi, tiellä kulkeva liikenne on pysäytettävä. Eli ei ohittavia autoja tai vastaan tulevia liikkuvia. Korttelissa oltava suljettu rata. Tieliikennelaista voi sitten tavata keinoja mennä yli sieltä mistä aita on matalin. Yhtä lailla ryhmässä ajaminen rikkoo avoimen liikenteen seassa tieliikennelakia kuin vastaantulevan liikenteen kaistalla ajaminen ja pyörätien käyttämättäjättäminen. Pyöräilyunionin jäsenseurojen toiminnan vastuuvakuutuksen rajoja tuottamuksellisuuden osalta voi pohtia näiden asioiden pohjalta. Huomioitavaa on myös että pyöräilykilpailu on Suomessa ainoa ajoneuvojen nopeuskilpailu jonka viranomaiset antavat järjestää ilman teiden sulkemista. Siinäkin on puolensa.
    "Pythagoraksen mukaan katselemalla oppii lähes aina enemmän kuin päättömästi juoksemalla. Filosofian harrastamisen voi näin ollen kuivien kirjojen lukemisen sijaan aloittaa vaikkapa tilaamalla kotiinsa Englannin Valioliigan ja Formula 1:n sisältävän kanavapaketin. Aidon filosofin on myös syytä muistaa nauttia sohvalla filosofoidessaan käyneitä juomia ja teettää kotityöt orjilla." -http://sata.laif.fi/ 10/07

  9. #9
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.949
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti villef Katso viesti
    Hyvin se ainakin Virossa toimii...
    Satuttiin viime vuonna reitille (vahingossa) kun jannut mankeloi Tallinnasta Tartoon. Kyllä meidät ajettiin sivuun, mutta sen teki poliisi. Poliisi lähti heti eteenpäin, kun paikalle tuli järjestäjän moottoripyörä, joka pidätteli meitä sen aikaa kun kisakaravaani oli kohdalla. Mainittakoon sekin, että oltiin parkissa ainakin 2min... Moottoripyöriä oli sellaiset 10kpl, poliiseja ja järjestäjien.

    Liikenteen pysäyttäminen olisi kyllä ehdottoman hieno homma, mutta ilmeisesti poliisi tarvittaisiin siihen Suomessakin? Siinä missä tikkarimiehellä on oikeus pysäyttää liikenne risteykseen, etuautolla ei taida olla, eikä oikein keinojakaan?
    Itse ajoin tossa kilvan etuautoa keväällä ja niin röyhkeästi kuin kehtasin, työnsin vastaantulijoita sivuun. Mutta liikaa siellä on niitä sankareita, joilla ei kaasu kevene pätkääkään... pari kertaa meinas lähteä vasen peili autosta Sitten kun ajajajoukko ilmaantuu näkökenttään, ne jarruvalot kyllä välähtää. Siinä vaiheessa voi huonossa tapauksessa olla myöhäistä.

    Ja meinasi siinä kisan aikana yksi maajussi ajaa tikkarimiehenkin yli. Tai olisi ajanutkin, jos kaveri ei olisi hypännyt sivuun. Näin meillä Suomessa.
    En tiedä missä vaihessa tutkinta on, mutta rikosilmoituksen kävin tekemässä.
    Kaar ittelles vaa

  10. #10
    [ Liikenteen ohjaajan valtuudet perustuvat saatuun lupaan ja liikenteenohjaajan valtuudet ovat liikenteen ohjaamisessa luvan perusteella samat kuin poliisilla. Tiellä tapahtuvan rakennustyön takia voi katkaista liikenteen, pysäyttää sen määräajaksi ja ohjata korvaavalle reitille. Sama voidaan tehdä kilpailun takia. Vaatii tietysti hieman vaivannäköä, liitolta yleisluonteiset ohjeet homman järjestämiseksi ja ajattelutavanmuutosta liiton päättäjiltä. Ajajien turvallisuuden hyväksi voidaan siis tehdä paljonkin. Meillä on Pyöräilyunionin puolesta tuomarikoulutus, kilpailujen järjestämisohjeet ja mahdollisuus laatia perusohjeet myös liikennejärjestelyille. Ennen kaikkea ne pitää vaatia järjestettäväksi kunnollisella tavalla. Väitän, että järjestelyt eivät vaadi yhtään sen enempää järkkäreitä kuin nykyisissä kisoissa on. Asia olisi nähdäkseni tärkeämpi kuin tempopyörän 3:1 säännön mittailu. Saataisiinko vihdoinkin tällaista asiaa eteenpäin? Nyt olisi aika laittaa asia kuntoon."

    Hyviä tavoitteita, vaan mistä tekijät. Realiteetti on pitkälti se, että järjestäjien resurssit niin esivalmistelujen osalta, kuin toteutuksen osalta tehdään täysin talkootöinä ja seuroissa tekijöitä harmittavan vähän. Itsellä ei ainekaan enempää valosan aikaan olevaa aikaa tähän löydy. Eikä se lupa liikenteen kokonaan pysäyttämiseksi ihan helpolla tule jokaisen kohteen käyt läpi tien omistajan kanssa, poliisin ja pelastusviranomaisen kanssa, sitten tiedoitat sen ympäristön asukkaille hankit liikennemerkit yms yms yms. 2005 tein melko täydellisen pel.turv. suunnitelman SM:ien osalta, siitä oli apua, mutta sen tekeminen vaati aikaa pirusti ja vähän nukuttuja öitä, toiste en siihen ryhdy, ainekaan ennen eläkepäiviä . Samanlaisia suunnitelmia ns "ammatillisin" perustein tietä sulkevat tekevät työkseen ja amattitaidolla, elikkä en vertaisi näitä keskenään. Se on selvä, että kisat pyritään järjestämään niin turvallisesti kun on mahdollista nyky resussein. Tästä eteenpäin vieminen vaatisi varmaan jotain yhteistä sapluunaa seurojen ja unionin kesken. Jos vain yksipuolisesti lyödään vaatimus kisajärjestäjelle, esim että vastaantulevaa liikennettä ei saa olla, pelkään aika monen kisan siirtyvän historiaan. Joka tapauksessa hyviä tavoitteita pitäisi vaan keksiä keinot kuinka se kuormittamatta järjestäjää kohtuuttomasti nykyisestä hoidetaan. Se pitää muistaa ettei kisojen järjetäminen tällä hetkellä seuroille ole mitään bisnestä (paitsi ehkä joku tuhansia vetävä kuntoajo) vaan lähinnä yritystä pitää kisatoimintaa yllä Suomessa.
    Göös(på svenska) muokkasi tätä : 28.06.2011 at 14.55 Syy: virhe

  11. #11
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuomas Katso viesti
    Poliisilta haettava yleisötilaisuuslupa ja liikenteenohjaajien määräämiset jättävät liikenteenohjauksen toimintamallin ja toteutuksen järjestäjälle. Pyöräilyunionin ja uci:n säännöt antavat maantielle ja kortteliin selkeät ohjeet: maantiellä kilpailun kulkiessa ohi, tiellä kulkeva liikenne on pysäytettävä. Eli ei ohittavia autoja tai vastaan tulevia liikkuvia. Korttelissa oltava suljettu rata. Tieliikennelaista voi sitten tavata keinoja mennä yli sieltä mistä aita on matalin. Yhtä lailla ryhmässä ajaminen rikkoo avoimen liikenteen seassa tieliikennelakia kuin vastaantulevan liikenteen kaistalla ajaminen ja pyörätien käyttämättäjättäminen. Pyöräilyunionin jäsenseurojen toiminnan vastuuvakuutuksen rajoja tuottamuksellisuuden osalta voi pohtia näiden asioiden pohjalta. Huomioitavaa on myös että pyöräilykilpailu on Suomessa ainoa ajoneuvojen nopeuskilpailu jonka viranomaiset antavat järjestää ilman teiden sulkemista. Siinäkin on puolensa.
    Tässä nyt on aikamoinen ristiriita sen välillä mitä säännöt sanoo ja mitä liikenteenohjaamisessa tapahtuu. Havainto on ollut sekä järjestämieni että muiden järkkäämien kisojen suhteen se että vastaantulevaa liikennettä on lähes mahdotonta pysäyttää 100% varmuudella. Jos tähän ei pystytä niin silloin en missään nimessä lähtisi kilpailuohjeistuksessa lupaamaan vastaantulevan liikenteen pysäyttämistä. Kilpailuiden järjestämisessä on kysymys "kaupasta" jossa rahaa vastaan luvataan palveluja, kuten liikenteenohjausta. Jos jotain sattuisi tämän tiimoilta niin en haluaisi olla järjestäjän housuissa.

    Kyllä ainoa realistinen vaihtoehto on se että ajajat saadaan pysymään omalla kaistalla, katsoisin että vallesmannilta irtoaa lupa ryhmän suhteen mutta "kalliimpaa puolta" ajamiseen saattaisi olla tiukemmalla... koska liikennettä ei saletisti pysty pysäyttämään.
    Aivan ekaksi pitäisi Junionin säännöistä saada pois tuollainen kohta jota kukaan ei kykene toteuttamaan... ei edes pääjoukon osalta puhumattakaan kun kilpailu on mennyt "päreiksi". Sitten kun vasenta puolta ajaminen on sanktioitu myös PU:n säännöissä niin säätörikkomukseen voidaan puuttua ja tämä aisia oli mahdollista saada johonkin järjelliseen formaattiin... periaatteessa tässä voi käydä niinkin että mikäli tällaista ei saada kuntoon niin se haittaa kisojen järjestämistä...
    Hans Opinion muokkasi tätä : 28.06.2011 at 17.24
    Myytävänä Bontrager Aelus 5D3 tuubi-kiekot, hieno kunto, hieno hinta!

  12. #12
    Liittynyt
    09/2001
    Paikkakunta
    Turun lähellä...
    Viestit
    2.362
    Göössin ja Hansin postauksissa on melkoisesti asiaa!

    Jos ja kun jollain keinolla saa luvan ja mahdollisesti vielä etuauton / poliisin onnistumaan vastaantulevan autoilijan pysäytyksessä, ei se siinä pientareella kauempaa viihdy kun kärkiryhmä on ohi mennyt. Heti kiihdytetään kaistalle ja ajetaan vielä kovempaa , jotta saadaan hukkaan heitetty aika kiinni.

    Poliiseilta ei kovin helposti irtoa reursseja, jotta jokaisen ryhmän eteen saataisiin auto/mopo ja poliisin merkki on ainoa mitä vastaantulevat uskovat.

    Sm-kilpailut taitavat olla ainoat millä on sen verran arvostusta myös tuolla virkamiespuolella, jotta tien muutamiseksi yksisuuntaiseksi / vastaantulijoiden pysäyttäminen on oikeasti mahdollista.

    Ja tuohon Göössin toteamiseen "se pitää muistaa ettei kisojen järjetäminen tällä hetkellä seuroille ole mitään bisnestä vaan lähinnä yritystä pitää kisatoimintaa yllä Suomessa" yhdyn täysin!
    *** teamvelocycling.fi / foxcomp.fi / fat-bike.fi / oldklein.com ***

  13. #13
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    50
    -08 tulva-ajoissa v*tutti kuin pientä oravaa, kun eliten lähtö keskeytettiin kyseisestä syystä. Jos se vastaantulevan liikenteen pysäytys ei omin vapaaehtoisvoimin onnistu, niin silloin voisi mielestäni kysyä apua esimerkiksi naapuriseuralta - tai jättää koko kilpailun järjestämättä. En näe siinä mitään erityistä urheilujuhlan tuntua lähteä enemmän tai vähemmän pitkän matkan päähän kehnosti järjestettyihin kilpailuihin.
    Vapaaehtoisten työmäärän keventämiseksi voitaisiin ottaa mallia Belgiasta ja lyhentää reittiä, joka tekisi siitä helpommin suljettavan ja kilpailusta mukavamman seurattavan.

  14. #14
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    6.102
    Yhteislähtöajojen toimintamallit kannattaisi varmaan hakea esim Virosta, kirjoittaa ne suomeksi ja sitten viedä valtiontasolle päätettäväksi. Paljon pohjatyötähän se vaatii. Periaatteessa Unionilla pitää olla aivan kokonainen esitys valmiina + muutamia eri skenaarioita joita hierotaan esittelevien virkamiesten kanssa. Jokin virkamies saattaa olla eri intressiryhmän asialla ja ei halua nostaa asiaa päätettäväksi. Tuossa saattaisi olla Stubb paikallaan lobbaamassa virkamiestä. Kyseeseen tulee hyvin nopeasti raha. Jos lähdettäisiin siitä, että poliisi antaa virka-apua pyöräkilpailulle osana työtään, siihen pitää osoittaa rahat. Tästä oli muistaakseni Ranskassa kova vääntö tälle kaudelle. On muitakin lajeja joita kiinnostaa 'ilmainen' virka-apu.

    Sanoisin näin että asiassa kannattaisi ratsastaa ennenkaikkea kuntotapahtumilla. Sillä voimme voittaa kahdella rintamalla: Saamme lisää harrastajatason pyöräilijöitä = yleistä SÄÄNNÖLLISEN KUNNONKOHOTTAMISEN pyöräilyn tiedostamista ja hyväksyntää sekä siinä sivussa kilpailukäytön koko tien leveydeltä.

    Yksi asia tuli mieleen. Onko koskaan mietitty onko pisteestä A pisteeseen B kilpailu vaikeampi järjestää kuin x kierrosta 12-20 km reitillä? Tai A-B + pikkukiepat 2-3 km silmukalla?

  15. #15
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Tallinna
    Viestit
    1.466
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jäpis Katso viesti
    -08 tulva-ajoissa v*tutti kuin pientä oravaa, kun eliten lähtö keskeytettiin kyseisestä syystä. Jos se vastaantulevan liikenteen pysäytys ei omin vapaaehtoisvoimin onnistu, niin silloin voisi mielestäni kysyä apua esimerkiksi naapuriseuralta - tai jättää koko kilpailun järjestämättä. En näe siinä mitään erityistä urheilujuhlan tuntua lähteä enemmän tai vähemmän pitkän matkan päähän kehnosti järjestettyihin kilpailuihin.
    Vapaaehtoisten työmäärän keventämiseksi voitaisiin ottaa mallia Belgiasta ja lyhentää reittiä, joka tekisi siitä helpommin suljettavan ja kilpailusta mukavamman seurattavan.
    Niin, ko. kisassahan oli kiellettyä vasemmalla kaistalla ajaminen juuri tuolla tienpätkällä, koska se oli oikeasti vaarallinen. Muualla se ei ollut kiellettyä, joka taasen on mielestäni varsin epätavallista Suomessa. Jos tämä asia tekee kisoista kehnosti järjestetyt, niin sittenpä ei Jäpiksen tarttekaan enää osallistua Suomessa kisoihin (valitettavasti ei muuten ole muutamaan vuoteen näkynyt, olisiko tämä pieni herääminen nyt sitten tuomassa miestä takaisin viivalle, kunhan vain kehnoihinkin kisoihin voisi osallistua?)..

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Yhteislähtöajojen toimintamallit kannattaisi varmaan hakea esim Virosta, kirjoittaa ne suomeksi ja sitten viedä valtiontasolle päätettäväksi.

    Sanoisin näin että asiassa kannattaisi ratsastaa ennenkaikkea kuntotapahtumilla. Sillä voimme voittaa kahdella rintamalla: Saamme lisää harrastajatason pyöräilijöitä = yleistä SÄÄNNÖLLISEN KUNNONKOHOTTAMISEN pyöräilyn tiedostamista ja hyväksyntää sekä siinä sivussa kilpailukäytön koko tien leveydeltä.
    Virossahan kortteleja ja mestaruuskisoja (sekä tietysti UCI-kisoja) lukuunottamatta maantiekisat ovat lisenssivapaita. Voiko olla jopa tuo Markun mainitsema syynä, ainakin jostain historiasta?

  16. #16
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    781
    Vähän erillaisessa valvontakulttuurissa ja erillaisin resurssein:

    Täällä isommissa tapahtumissa tiet suljetaan jopa 2h ennen ensimmäistä starttia, kisoissa saattaa olla jopa pari polisiiautoa/risteys asiaa valvomassa. Tietysti tämä on myös kustannusasia. Järjestäjä (sponsorit) maksaa governementille jopa 15000€ oikeudesta järjestää kisa. Tuohon hintaan nämä sitten järjestää ao. valvontaresurssit kisaan.

    Pienemmissä kisoissa sitten radalle kyllä eksyy kaikkea betonirekasta alkaen, kun tikkarimiehet yrittää liikenteen pitää kurissa.

    Pointi to point kisan jäjestäminen ei liikenteenohjauksen kannalta ole sen kummempi. Ainoa ero tulee logistiikassa tavaroiden roudauksessa tai paluussa lähtöpaikkaan. Ja luvat lienee haettava useammasta paikasta.

    Eikö noihin kisoihin sais tikkarimiehille tai liikentenohjaajille isompia väliaikaisia oikeuksia pysäyttää liikennettä. Tai sitten tarpeeksi raskasta kalustoa etuautoksi.

  17. #17
    Säkylän SM:ssä on tämä asia hoidettu näin:
    "Kilpailussa noudatetaan UCI:n ja SPU:n sääntöjä ja rangaistuksia, kilpailun järjestäjän ohjeita sekä tieliikennelakia ja -asetuksia. Kilpailussa noudatetaan UCI:n (ja SPU:n) rangaistuksia. Kaikki kilpailijat ajavat omalla vastuullaan ja ovat velvollisia huolehtimaan vakuutusturvastaan. Kilpailija voidaan sulkea pois kilpailusta tiehen merkatun tai oletettavan keskiviivan ylityksestä ajon aikana. Tuomarit sekä poliisi valvovat kilpailua ja puuttuvat siihen tarvittaessa. Kaikkien osanottajien (kilpailijat, joukkueenjohtajat ja huoltajat) pitää ennen kilpailuja tutustua tähän oppaaseen, näin he varmistavat tuntevansa kilpailun säännöt ja järjestäjän antamat erikoisohjeet".

    Säkylässä on lähdetty aivan oikealle linjalle vaikka liikenteen pysäyttämisestä ei mitään puhutakkaan. Tämä on hyvä esimerkki siitä kuinka asian suhteen pitäisi toimia... vaikkakin UCI/SP sääntöihin syntyy ristiriitaa. Mielestäni ollaan aivan hukassa jos lähdetään ison maailman tyyliin ottamaan koko tien leveys käyttöön... se vain ei ole tässä maassa mahdollista. Vaikea on myös ymmärtää mikä tässä on niin vaikeaa - ajajat pysykööt omalla kaistalla piste fi.
    Myytävänä Bontrager Aelus 5D3 tuubi-kiekot, hieno kunto, hieno hinta!

  18. #18
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Korpi
    Viestit
    2.836
    Väittäisin että Säkylässä vastaantuleva liikenne seisoo kiltisti pientareella tarpeen vaastiessa, kuten SM:ssä on vuodesta 2005 asti toimittu. Käsien pesemisen takiahan tuokin tuonne kirjoitetaan. Maantiejaostokaan ei periaatteessa myönnä maantie-sm:iä järjestäjälle joilta liikenteenohjaus ei onnistu...

    Poliisin nimeämällä liikenteenohjaajalla on liikenteenpysäytysoikeus, myös etuautosta käsin. Pysäytyslätkän (vain viranomainen saa periaatteessa ohjata hanskalla) noudattamatta jättäminen on rangaistusasteikolla sama kuin liikennemerkin noudattamatta jättäminen. Jos tikkarin varressa on viranomainen, rikkomus on kovempi. Rikosilmoitus ja näyttövelvollisuus on sitten perinteisesti sana sanaa vastaan. No, on vallesmannit täällä pari kertaa luvanneet jollekin törttöilijälle soittaa ja keskustella kun on kerrottu, että esim. joku on autolla työntänyt tikkarimiehen ohi tms.

    Liikenteenohjaaja on vahvoilla ohjatessaan, mutta tienpitäjältä (ely-keskus tai kunta) voi tulla noottia jälkikäteen jos puomittelee "turvallisuuden nimissä" ilman ennakkovaroittelua vähän reilummalla kädellä .

    Paikasta toiseen menevän ajon (tai yksi iso kierros) haaste tulee siinä, että jos jokaiseen liikenteenohjauspaikkaan ei ole laittaa kiinteää kaveria, joutuu liikkuvaan liikenteenohjaukseen ja vaihtuviin toimitsijapaikkoihin kiinnittämään enemmän huomiota. Yleensä em. tehtävät vaativat hieman keskimääräistä parempaa liikenteenohjaaja-ainesta.

    Etuautojen määrä ja koko ovat talkoopohjalta toimien hyvä pointti. Vastaantuleva liiikenne pysähtyy tehokkaammin kolmella auton kokoisella autolla (jotka tulevat siis viuhkassa) kuin yksittäisellä moottoripyörällä. Poliisimoottoripyörällä kyllä pysähtyy, mutta niitä ei valitettavasti seuran tallista löydy
    "Pythagoraksen mukaan katselemalla oppii lähes aina enemmän kuin päättömästi juoksemalla. Filosofian harrastamisen voi näin ollen kuivien kirjojen lukemisen sijaan aloittaa vaikkapa tilaamalla kotiinsa Englannin Valioliigan ja Formula 1:n sisältävän kanavapaketin. Aidon filosofin on myös syytä muistaa nauttia sohvalla filosofoidessaan käyneitä juomia ja teettää kotityöt orjilla." -http://sata.laif.fi/ 10/07

  19. #19
    Jeps kyllä pysäyttäminen on selvästi helpompaa parikympin lenkillä kuin satasen etapilla... jossa se alkaa olla haastavaa ja vaatii kuten Tuomas toteaa riittävän määrän etuautoja. Silti olen sitä mieltä että oman ajokaistan "käyttöpakko" selkeyttäisi järjestäjän vastuita ja helpottaisi kisojen järjestämistä... vai onko kisojen järjestäminen niin haluttua että mitään helpotuksia ei tarvita?
    Myytävänä Bontrager Aelus 5D3 tuubi-kiekot, hieno kunto, hieno hinta!

  20. #20
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Tallinna
    Viestit
    1.466
    Niin, muistetaanpa nyt, että Petrin kirjoituksesta ainakin minä sain sen käsityksen, että joka tapauksessa pysähtynyt auto on turvallisempi kuin vastaan ajava. En voi väittää vastaan. Muistetaan se, että mukana on kaikenlaista suharia tuolla autoilijoiden joukossa.

    Jos koko tie on kilpailijoiden käytössä, tulee vastaan tulevien autojen olla pysähtyneitä.
    Ensimmäisessä viestissä ehdotin sarjojen yhdistämistä ja isompia lähtöjä. Onhan se tietysti hankaa, että se kisatapahtuman ainoa poliisiauto ajaa kahden irtiottajan edessä ja 4 minuuttia myöhemmin tulee 70 ajajan pääjoukko edessään vain arka etuautokuljettaja ja vastaantuleva liikenne liikkeellä..
    Eikö tähän todellakaan ole mitään vaihtoehtoja?

  21. #21
    sanokaapa maantiekisaajat, miksi on niin vaikea pysyä siellä omalla kaistalla (normaali tilanteessa, horjahtelut eriasia ja loppukiri). Eiköhän matka yleensä ole kuitenkin sen verran pitkä/sopiva, että siinä kovakuntoisimmat saavat ajamalla selvyyden jos niin haluavat

  22. #22
    What a fucking police car?
    Varmaan SM-tasoisiin tapahtumiin saadaan mukaan poliisi mutta esmes KevätPolkaisu tyyppisiin kuntoajoihin toive on turha... lopetin kyselemisekin jo aikoja sitten. Se on ilman muuta ongelma jos/kun porukka menee päreiksi. Tämän vuoden 90km Polkaisussa 180ajajan porukka taisi hajota neljään isompaan porukkaan jotka kaikki olisivat tarvinneet etuauton. Kolmeen oli varauduttu joista takana ajanut "lääkäriauto" joutui jäämään onnettomuutta hoitamaan, vain G1 ja G2 saatiin etuautoitettua... ei hjyva...
    villef tuossa kyselee vaihtoehtoja em. kaltaisiin keisseihin... Hanssi ei keksi muuta kuin että etuautoja lisää... mutta mistä pirusta niitä löytyisi?

    Polkaisussa muuten ei saanut, eikä jatkossakaan saa keskiviivaa ylittää... tähän otettaneen jatkossa pilkuntarkka linja... vaikkapa hylkäämällä Tuomaksen ajo...
    Myytävänä Bontrager Aelus 5D3 tuubi-kiekot, hieno kunto, hieno hinta!

  23. #23
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.949
    Resursseistahan se kaikki on kiinni. Omalla seuralla alkoi tehdä tiukkaa hommata neljä etuautoa kisaan. Kolme starttia, elitelle kaksi autoa. Pitäisikö elitellä olla pääjoukon edessä kolme viuhkassa, sitten yksi irtiottoa varten ja yksi vielä varalle jos pääjoukko menee kahteen osaan. Eli viisi. Sitten naiset ja junnut, ei niitäkään voi kaikkia yhteen nippuun lyödä. +2 = seitsemän. Tuomariautot, neljä kappaletta, tekee yksitoista. Kuskin tarttisi vielä ymmärtää jotain pyöräilystäkin, ei sinne voi mitään kälyn kaimaa värvätä. Moneltako seuralta onnistuu?

    Sitten tullaan vielä niihin oikeuksiin. Vaikka etuautoilla olisi oikeus pysäyttää liikenne, niin aina löytyy niitä paksupäitä katumaasturikuskeja joihin tehoaa ainoastaan sininen mehumaija auton katolla, ei mikään muu.

    Siellä omalla kaistalla pysymisessäkin voi olla vaikeutensa jos on iso porukka ja kapoinen kantatie, jossa ei välttämättä edes ole keskiviivaa.
    Kaar ittelles vaa

  24. #24
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maantienässä Katso viesti
    sanokaapa maantiekisaajat, miksi on niin vaikea pysyä siellä omalla kaistalla (normaali tilanteessa, horjahtelut eriasia ja loppukiri). Eiköhän matka yleensä ole kuitenkin sen verran pitkä/sopiva, että siinä kovakuntoisimmat saavat ajamalla selvyyden jos niin haluavat
    Sivutuulessa peltoaukealla kun kärki vinguttaa, niin aika monen kuskin pitää kysyä itseltään: "Jätänkö tähän, vai menenkö peesiin vastaatulijan kaistalle?" Luulen ettei monella ole edes mitään tunnon tuskia, jos näkyvyys on hyvä.
    "Lähdit irtiottoon viimeinkin
    et jäänyt pääjoukon jalkoihin"

  25. #25
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maantienässä Katso viesti
    sanokaapa maantiekisaajat, miksi on niin vaikea pysyä siellä omalla kaistalla (normaali tilanteessa, horjahtelut eriasia ja loppukiri). Eiköhän matka yleensä ole kuitenkin sen verran pitkä/sopiva, että siinä kovakuntoisimmat saavat ajamalla selvyyden jos niin haluavat
    Hansin mielestä kysymys on asenteesta jota vahvistamaan tarvittaisiin sääntömuutos jossa kielletään keskiviivan ylittäminen.
    Myytävänä Bontrager Aelus 5D3 tuubi-kiekot, hieno kunto, hieno hinta!

  26. #26
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    781
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hans Opinion Katso viesti
    Hansin mielestä kysymys on asenteesta jota vahvistamaan tarvittaisiin sääntömuutos jossa kielletään keskiviivan ylittäminen.
    Oispa ihan v*n hauskaa kun jokin tiimi näyttäis tälle oikeaa suuntaa ajamalla 30:ä keulassa kaistan leveydeltä, paukusta maalisuoralle. Toki ennen maalisuoraa voisi lirauttaa pari omaa ukkoa irti.

  27. #27
    Niinpä. Jotenkin vinksalleen tämä keskustelu on menossa, kun ongelmaa (piittaamaton autoilija ja munaton tai väärät ohjeet saanut etuautokuski) ehdotetaan ratkaistavaksi kisaajia rankaisemalla. Seuraavaksi joku ehdottaa, että kielletään se rinnakkain ajaminen kisassa!
    "Lähdit irtiottoon viimeinkin
    et jäänyt pääjoukon jalkoihin"

  28. #28
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Tallinna
    Viestit
    1.466
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti peugeot Katso viesti
    Niinpä. Jotenkin vinksalleen tämä keskustelu on menossa, kun ongelmaa (piittaamaton autoilija ja munaton tai väärät ohjeet saanut etuautokuski) ehdotetaan ratkaistavaksi kisaajia rankaisemalla. Seuraavaksi joku ehdottaa, että kielletään se rinnakkain ajaminen kisassa!
    Puhumattakaan ajoneuvon ohittamisesta keltaisen viivan alueella, väistämisvelvollisuuden noudattamisesta ja kevyenliikenteen käyttämisestä.
    Sinällään tuo liikennesääntöjen noudattamista käskeminen tuossa kisaohjeessa aina on huono asia, kun niitä ei kuitenkaan odoteta noudattavan..

  29. #29
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    98
    Ongelma on ajajien asenteissa.
    En voi mitenkään ymmärtää mitä liikkuu ajajan korvien välissä joka menee porukan keulaan ajamaan väärän kaistan pientareen reunaan tarkoituksena repiä porukka hajalle.

    Lähtöjä yhdistämällä tasoerot kasvavat ja se lisää väärällä kaistalla ajoa.

    Lisäys:
    Vielä asenteista. Lajeissa on ja pitäisi olla "kirjoittamattomat säännöt" joita noudatetaan. Kilpakumppanien kunniotitus ensimmäisenä.
    Ryhmän sisäinen kuri. Häiriökäyttäytyminen kuriin.
    Muutama vuosi sitten muistaakseni jossain Pohjanmaalla oli tapahtunut väärällä kaistalla ajoa. Joku / jotkut ajajat olivat pysähtyneet ja kertoneet etteivät halua osallistua moiseen kilvaajoon.
    Mielestäni ryhdikästä toimintaa.
    Golfissa on voimakas etiketti jota tulee noudattaa ja sitä valvotaan. Pitäisikö pyöräilyssäkin olla?
    Taneli Vartio muokkasi tätä : 30.06.2011 at 15.21
    Terveisin, Taneli Vartio

  30. #30
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Autostania
    Viestit
    6.949
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli Vartio Katso viesti
    Ongelma on ajajien asenteissa.
    En voi mitenkään ymmärtää mitä liikkuu ajajan korvien välissä joka menee porukan keulaan ajamaan väärän kaistan pientareen reunaan tarkoituksena repiä porukka hajalle.

    Lähtöjä yhdistämällä tasoerot kasvavat ja se lisää väärällä kaistalla ajoa.

    Lisäys:
    Vielä asenteista. Lajeissa on ja pitäisi olla "kirjoittamattomat säännöt" joita noudatetaan. Kilpakumppanien kunniotitus ensimmäisenä.
    Ryhmän sisäinen kuri. Häiriökäyttäytyminen kuriin.
    Muutama vuosi sitten muistaakseni jossain Pohjanmaalla oli tapahtunut väärällä kaistalla ajoa. Joku / jotkut ajajat olivat pysähtyneet ja kertoneet etteivät halua osallistua moiseen kilvaajoon.
    Ryhdikästä toimintaa.
    Golfissa on voimakas etiketti. Pitäisikö pyöräilyssäkin olla?
    Kyllä! Lisäisin vielä, että mitä liikkuu sellaisen kuskin päässä, joka laittaa jonon sivutuulessa keskiviivalle porukkaa pilkkoakseen. Muka hauskat kommentit sikseen. Joo on tullut lintattua vastustajan kaistan pientareella, kun jono on yhden seuran toimesta sinne vedetty, ja koittanut sieltä kurkkia, että mille puolelle ne vastaantulevat autot väistelee jos väistelee. Tämä saattoi itse asiassa olla juuri toi Pohjanmaan kisa.

    En tiedä miten sääntömuutos, joka yksiselitteisesti kieltää vasemmalla kaistalla ajamisen, on maantiekilpailujen kehittämistä. Mun mielestä oikealla kaistalla pysyttely ei ole se tavoiteltava tila vaan pakollinen nykytilanne koska siellä oikealla kaistalla ei joka jannu pysy jatkuvasti jos porukassa on yli 20 kuskia, ellei rinnalle ota sääntöä, että kisassa ei saa ajaa useampi kuski rinnakkain.

    Tavoite pitäisi olla se, että maantiekisassa vastaantulevat autot on pysäytetty vasemmalle pientareelle ja vasemmallakin kaistalla voi ajaa turvallisesti. Tämä on tietenkin mun mielipide ja jollain muulla saattaa olla oma mielipide siitä tavoiteltavasta tilanteesta.
    6.7 WTF/kg

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •