Sivu 106 / 107 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 65696104105106107 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.151 - 3.180 / 3187

Aihe: Helsingin kuvarastit

Mulla on ollut pyrkimyksenä ottaa rastikuva sellaisena kuin sen pyöräilijänä ajaessaan näkee ja vähän laajempana kun sellaisena sinänsä mielenkiintoisena detaljina jota sanotaanko tuommoisen flanöörin katse poimii. Joskus tuloksena voi tietysti olla "liiankin helppo" rasti - mutta liikehän se tässäkin on tärkeintä. Tässä yritin saada kuvasta hahmottumaan sen köyhän miehen serpentiininousun eli kiemurtelevan kelvin joka nousee Hernepellontieltä ylös Kiviteltantielle.

"Vanha" Viikinmäki on tosiaan jossain määrin arkkitehtuuriltaankin omaleimainen (poikkeamatta silti kovin paljon monista muista samana ajankohtana eli 2000-luvun alussa rakennetuista alueista). Ja vaikken muuten kuvauksellisia ansiotani kehu, niin näkyväthän siinä myös ne pistemäisten talojen väliin jäävät avokalliot ja kuusi-istututukset joista sen erottaa esimerkiksi Latokartanon kallioisista osista.

PS Aivan kuten kaikki tavat harrastaa pyöräilyä ovat oikeita, ei mikään tapa harrastaa kuvarastipyöräilyä ole väärä. Tai ei ainakaan kokonaan. Itsekin aloitin pelkkänä foorumiketjun (tai -ketjujen) seuraajana ja satunnaisena kommentoijana. Esitin kommenttini raljeeraaten eli vitsaillen ja kiusoitellenkin JackOjaa, joka on esiintynyt ketjussa etupäässä (tervetulleena) kommentoijana eikä niinkään rastinhakijana ja uuden asettajana ja jota en pidä tosikkona tai erityisen herkkänä loukkaantumaan, mutta sataprosenttisen hyvässä hengessä ja rakentavassa mielessä

PPS Uudessa rastissa näkyy oikea herrain parturi ja ilmeisesti taiteilijan työhuone. Muistomerkistä tai taideteoksesta en ole ihan varma.

Googlekin on pystin kuvannut...

Porvoon bussit menevät Sturenkadun kautta. Rasti 1294 Kulttuuritaloa vastapäätä.
    Pietarin lahja Helsingin kaupungille 2009

Uusi (tai oikeastaan entisiä tönöjä)

Rasti 1295 ei ollut SRV:n purkutyömaa, vaikka Pohjolan entisen ja tyhjilleen jääneen pääkonttorin A-torni näkyykin taustalla. Kuvassa puretaan päiväkoti Lapinmäkeä uudisrakennuksen tieltä:

Seuraavassa rastissa etsitäänkin varjoisaa kujaa:

Ristiretkeläisenkatu Viikinmäessä, rasti 1296

Uusi:

Heii, mä olin pedannut tuota rastiksi. Epää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Heii, mä olin pedannut tuota rastiksi. Epää.
    Heh, sithän toi on pala kakkua hakea

Vanha: Harppi Roomankadun ja Kyläsaarenkujan välissä.

Uusi

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Vanha oli Planmecan rakennus Herttoniemessä.
    Rasti 1298

Mistä löytyy tämmönen kivikasa?

Ei malta odottaa että pääsen duunista. Rastinhakuhousut on jo jalassa.

Vanha kivikasa Tammisalon kanavan päässä:
    Uusi

Täällähän tapahtuu sellaiseen tahtiin ettei kerkiä myöhästymäänkään viimeistä edelliseltä rastilta, mutta sitä edelliselle sentään ehdin käymään liian myöhään.

Mutta vielähän on päivää jäljellä, rasti ehtii vaihtua ja Lare saa mahdollisuuden kolmen rastin päivään...

Rasti 1300 löytyi Vuosaaresta Ramsinniemen tyven tuntumassa. Suurikokoinen puinen jugendtyylinen kaksikerroksinen huvila on 1910-luvulta. Rakennuksessa on ilmeikäs tiilinen taitekatto ja siinä on paljon pieniruutuisia ikkunoita vapaasti julkisivussa sommiteltuna. Sen rakennutti 1910-luvulla pankinjohtaja Walter Fredrik Rosenlew. Suojeltua rakennusta ympäröi korkea luonnonkivinen terassijalusta puutarha-arkkitehti Paul Olssonin suunnitelmien pohjalta. Villa Furugborgina tunnettu huvila oli aiemmin Unitas-pankin (ja sittemmin Yhdyspankin ja sittemmin Nordean) edustustilana, mutta toimii nykyään osana läheistä Hotel Rantapuistoa.

Uudessakin rastikuvassa on kivi, mutta rakennukset lienevät noin sata vuotta nuorempia:

Mun piti ottaa kuva hotellin pääovesta mutta sen kahva oli vaihdettu. Ennen siinä oli massiivinen yhdyspankin logo, nyt siinä on tylsä suora rst malli.

Iltalenkillä kävin minäkin tuolla,

Uudesta ei mitään hajua..

Uudesta en anna vielä lisävihjeitä, koska uskon että sen pystyy kuvan sisältämän informaation perusteella hakemaan sellainenkin joka ei ole tuosta ennen ajanut.

Parisen rastia taaksepäin oltiin Kyläsaaressa ja tänään olin siellä minäkin:

Riikka Purosen taideteokseen "Harppi ja tähdet" asennettiin parhaillan niitä tähtiä taitelijan valvoessa työtä taustalla.

Tässä mitään vihjeitä tarvita vaan aikaa, jotta ehtisi pyörän selkään. Tai noh, kävin mä eilen iltamyöhään kahden kilometrin päässä kotoa asioilla, mutta tuonne olisi vielä ollut reippaasti matkaa.

Hienosti ovat rastit alkaneet liikkua. Onko käynyt niin, että kesäpyöräilijät on kaivettu varastoista esiin?

Aika monta tunnistettavaa rastia on tosiaan mennyt jo vajaan viikon aikana ohi. Ehkä tässä vielä ehtii itsekin apajille...
    casanova muokkasi tätä : 18.04.2018 at 20.18

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Hienosti ovat rastit alkaneet liikkua. Onko käynyt niin, että kesäpyöräilijät on kaivettu varastoista esiin?
    Tunnustan näin Porvoon edustajana varastaneeni välistä yhden rastin, kun satuin tunnistamaan paikan. Muuten tulee kyllä pyöräiltyä ympäri vuoden, mut harvoin näitä osaa hakea, kun käy täällä vaan töissä.

Lasten sairastelussa on se hyvä puoli, että illaksi sovittu ohjelma voidaan joutua perumaan. Ehdin yllättäen hakemaan rastin - ja koukkaamaan Sipoon kautta kotiin.

Mellunkylästä Valtavaarankujan varrelta löytyi Kivi. Kaupungin karttapalvelusta tarkistin, että kivi on todella jäämässä tuohon. Ainakin tähän kohtaan osoitettu asemakaavamerkintä määrää: Avokallio tai siirtokivilohkare, joka tulee säilyttää. Rasti 1301.

Uudessa on tarjolla sallittuja aineita.

casanova muokkasi tätä : 19.04.2018 at 22.21 Syy: karttalinkki, tiedot, 84

Ajatus oli viedä rasti komeasti Rukanlaelle, mutta sopivan kuvauksellista ja hakijalle kiinnekohtia tarjoavaa kohtaa en löytänyt.

Mulla on menossa huumeeton huhtikuu eli kahviton kausi kofeiiniriippuvuuden katkaisemiseksi, joten mä en pysty uutta rastia hakemaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Ajatus oli viedä rasti komeasti Rukanlaelle, mutta sopivan kuvauksellista ja hakijalle kiinnekohtia tarjoavaa kohtaa en löytänyt.

Mulla on menossa huumeeton huhtikuu eli kahviton kausi kofeiiniriippuvuuden katkaisemiseksi, joten mä en pysty uutta rastia hakemaan
    Vai sellaista! Ensimmäiseksi vihjeeksi annan tietysti aukioloajat, jos hakijoita ei syystä tai toisesta ilmaannu.

Juu, kahden jälkeen ei kannata kahvin vuoksi mennä. Eli ei tarvitse vielä antaa vihjeitä.
    Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?

Kahvitupa Viikintiellä. Kuva tien toiselta puolelta koska pyörätie on siellä ja pyörän päältä istuen koska kohdalla ei ollut oikein mitään mihin sen olis laittanut.
    Rasti 1302 kartalla tossa.

Uusi ...lisää diisseliä pannuun.

Vanha rasti (1303) oli lounaskahvila/työmaaruokala Kyläsaarenkadulla.

Uutta rastia hakiessa ei kannata seurata kahvin tuoksua:

(Kuten nopeimmat varmasti jo hoksasivat, kuva on muutaman päivän takainen; olin sen verran laiska paskiainen etten viitsinyt ottaa uutta kuvaa kun tämä jäi käyttämättä siksi että joku oli jo vienyt rastin.)

Mainosplakaatti on Vallilan puun jäämistöä. Se lopetti toiminnan joitakin vuosia sitten.

Katos kummaa! Miksei sitä sitten poistettu samalla kuin ne varsinaiset firman kyltitkin?! Mutta aika huvittavaa tosiaan: olen vain olettanut että siellä on puutavaraliikkeen lisäksi myös kahvia ja ruokaa myyvä yritys. No, mysteerio se on minulle myös miksi Valkan kundin sujuva ulosanti ja asiakkaille tarjotut kahvit eivät riittäneet pitämään buidua pystyssä...

Von Daehnin katu 14, Latokartanossa. Bussin 78 päätepysäkki.

Katsotaan näkyykö kuva:

Maastomauno muokkasi tätä : 21.04.2018 at 12.34 Syy: Kuva ei meinaa näkyä

Uusi rasti on tässä:

Olin siellä minäkin...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •