Sivu 126 / 127 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2676116124125126127 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.751 - 3.780 / 3790

Aihe: Helsingin kuvarastit

Siitä epämääräisestä tiilipömpelistä mulla on hyvin vahva käsitys että se liittyy jotenkin metroon ja lienee sähkönsyöttöasema.

Uudesta rastista mulla on puolestaan hyvin vahva käsitys että sen hakemiseen tarvitaan paikallistuntemuksen tai hyvien hoksottimien lisäksi ripeyttä.

kuovipolku muokkasi tätä : 06.11.2018 at 13.47

Rasti 1430 ei ollut mikään epämääräinen mutta isokokoinen tiilipömpeli, vaan Sörnäisten kruununmakasiini (joka tosin erään käsityksen mukaan sijaitsee Hermannin puolella) eli Venäjän vallan aikana rakennettu viljavarasto:

Kruununmakasiineihin kerättiin maanviljelijöiltä veroina perityt niin sanotut kruununjyvät. Hjalmar Åbergin suunnittelema tiilimakasiini valmistui vuonna 1892 ja kruununjyvät kuljetettiin sinne junalla.

http://urbanex.ninja/kohde/sornaisten-kruununmakasiini/

Uusi rasti:

Vanhempi tiilirakennus:
    https://www.helsinginuutiset.fi/arti...aa-perjantaina

Museoviraston konservaattori esitteli mulle siellä Leninin puhelimen.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Mä kävin siellä kerran joskus kauan sitten, kun olin ensimmäisessä kesäduunissa tsupparina, se oli silloin Valtion hankintakeskuksen varastona.

PS Lisäsin rastikarttaan yhden välistä puuttuneen rastin.

PPS Uusi rasti on mikä on, mutta syksyinen pimeys yllätti jälleen kerran ja piti keksiä joku josta saa edes jonkinlaisen kuvan.

Kai tuonkin pysäköintilaitoksen joku tunnistaa? Minulle aivan vieras.

Eihän sitä tarvitse tunnistaa! Riittää että arvaa - oikein tai väärin - missäpäin sellainen voisi olla ja lähtee ajamaan ja kiertelemään!

Tai jos ei edes arvaa, noudattaa sovellettua Sherlock Holmes -menetelmää eli sulkee ensin pois kaikki ne paikat missä se *ei* voi varmuutta lähestyvällä todennäköisyydella olla ja sen jälkeen päättelee että sen *täytyy* olla jossa jäljelle jääneistä paikoista

PS On mulla toinenkin, hiukan aikaisemmin eli ennen pimeyden laskeutumista otettu kuva, mutta se saakoon odottaa sen verran että nähdään osaako ja viitsiikö joku hakea rastin jo tämän "viiden pisteen vihjeen" avulla.

Juupa juu, tulisin heti hakemaan, jos olisin lähempänä. Lähtee helposti lapsesta, kun lapaset kostuu ja niihin tulee painoa ja viittaa kintaalla. Pahoittelen hyvässä ketjussa innostumista Iloisia polkuhetkiä!
    MäkiHiiri muokkasi tätä : 09.11.2018 at 16.29

Nyt on ymmärretty kuvarastien idea ihan väärin! Tarkoitus ei ole tulla tänne kertomaan että rasti näkyy omalta parvekkeelta, keittiön ikkunasta tai työpaikkana olevan nosturin kopista eikä tarkoitus ole myöskään että kaikki jotka tietävät rastin tulevat ja kertovat sen meille!

Mutta koska emme ole tosikkoja emmekä turhasta niuhottajia, emme ole heti jakamassa bannia (vaikka pitäisikin). Kehotamme kuitenkin tulemaan rohkeasti leikkiin mukaan eli hyppäämään sen oman pyörän selkään ja hakemaan rastin sekä laittamaan uuden rastin. Tai onhan sitä haettu rasti kaupunkipyörälläkin.

Jos vanha rasti on muka liian lähellä, voi ajaa ensin sakkokierroksen - tai voi viedä uuden rastin vähän kauemmaksi kunhan pitää mielessä kymmenen kilometrin säännön (josta mä en millään muista tarkoitettiinko linnuntietä vai suorinta tietä kevyen liikenteen reittikartan mukaan vai omaa mittarilukemaa).

Miten tämä taas lähti näin pahasti sivuraiteelle?

Omalta osaltani voin vain sanoa, että tällä kertaa ei mitään mielikuvaa rastin sijainnista. En myöskään kovin aktiivisesti jaksa etsiä epämääräisiä pysäköintitaloja, risukasoja tai alikulkutunneleita. Tietäjät tietää, mutta saa sen hakeakin.

Sivuraiteethan kuuluvat aivan olennaisena osa kuvarasteihin - ja ehkä on syytä pitää mielessä ettei kukaan jaksa ainakaan pitempään harrastaa kuvarastipyöräilyä tai edes kuvarastifoorumipyöräilyä, ellei ole varustettu riittävällä määrällä huumorintajua.

Kaikenlainen osallistuminen on tervetullutta, vaikka rastin jonnekin fillarilla vienyttä tietysti ilahduttaa eniten se että joku käy sen fillarillaan hakemassa.

PS casanovalle täytyy vielä erikseen huomauttaa ettei rastikuvassa oleva pysäköintitalo ole millään lailla epämääräinen. Satelliittikuvasta sitä ei löydy, mutta satelliittikuvasta voisi silti saada vihjeen...

Jaa siis olisko toi siellä missä tuollaisia on?

.

Maastossa on kivintä ja juurakointa

Rasti 1431. Pysäköintilaitos Kruunuparkki 5 Laajasalon Kruunuvuorenrannassa.

Uusi on kieltämättä epämääräinen rantakivikko, mutta on tässä joku ideakin taustalla.

casanova muokkasi tätä : 10.11.2018 at 17.51 Syy: karttalinkki, tiedot, 109

Jollaksesta vuosaaren suuntaan. Ja Vartiosaaren & Paloluodon. Puuskaniemessä aallonmurtajalla joka teknisesti ottaen taitaa sitten olla Vartiosaaren puolella. Piti kieppaista toista kautta rastille niin pääsin metsään ja märille kallioille kiipeämään himmeän tuikun valossa. Tuolla liikkunut joskus muinoin vedessä ja jäällä ja tuntenut erään ihmisenkin mantereen puolelta.

Ei ollut samalla reissulla noukittu mutta oliko teknisesti tuplat kun oli Espoon rastikin mutta hph noukki kyllä tällä kellonajalla sen. No tuli tuo Espoo-Kirkkonummikin. Ja tulihan tästäkin nyt sitten kuiteskin vahingossa tuplabongaus ton uuden Espoon myötä.

Smo muokkasi tätä : 11.11.2018 at 21.47

Uusi

Smo muokkasi tätä : 11.11.2018 at 21.39

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Jollaksesta vuosaaren suuntaan
    Eipäs vaan Vartiosaaresta!

Puuskaniemessä käytiin - ja sitten ihmetellään että mikä sen Smo:n näin kauas itään toi

Määkin kävin ajelemassa Laajasalon rantoja rastia puolihuolimattomasti miettien. Enpä tänään tuonne sattunut. Mutta ei se mitään, Laajasalo on mun suosikkipyöräilymestoja nykyään.

.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Eipäs vaan Vartiosaaresta!
    Otin kuvan sinisen viivan Jollaksen puoleiselta reunalta!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Puuskaniemessä käytiin - ja sitten ihmetellään että mikä sen Smo:n näin kauas itään toi
    Lähipäivinä piti käydä Teurastamolla niin aattelin nyt yhdistää nämä. Tarkoitus oli kyllä myös vähän katella Laajasalo/Roihis akselia mutta meni taas pimeemyöhään. Joulukuussa kyllä oon pari viikkoa aika tiiviisti Hertsikassa mutta saa nähdä jaksaako fillarilla liikkua paljoakaan. Oli kyllä vähän sellanen kutina että käy just niin että kuovi hakee rastin aiemmin mutta mä postaan kuvan aiemmin

JackOn kuva olis yllättänyt

Länsipuoli on pienimuotoinen ulkoilutieparatiisi, juuri sopiva sellaiselle "gravel light" -lenkille. Uutta rakennetaan ja ihmeteltävää riittää vanhassakin. Jollas on sitten sellainen pientalovaltainen alue jonka sokkeloita ei kovin pian opi tuntemaan, joten se sopii erinomaisesti höpsismiajeluun.

Mutta casanovalta jäi kertomatta mikä idea rastissa oli taustalla! Kylttien betonijalustat joissa oli selvästi samaa muotoa kuin uusissa paikoitustaloissa (ja jotka olisi voinut löytää riittävän erottelukykyisistä satelliittikuvista)? Vai se että rasti näkyi jonkun parvekkeelta?

PS Huomaan nyt ilmeisesti närkästyttäneeni sitä foorumilaista joka kertoi rastin näkyvän parvekkeeltaan, sillä kyseinen viesti näyttäisi olevan poistettu. Vilpitön pahoitteluni! Huono huumori on mulle sitä ruisleipää, jota ilman ei tule toimeen. Ja on hyvä muistaa että jos huumori on huonoa, se on esittäjän häpeä eikä kenenkään muun.

Oli kotikenttä etu ja kaikki. Lisäksi olen varma että näin lauantaina n. 16-16.30 välillä valko-punaisen Whiten (aka. casanova) liukuvan pois Jollaksesta Tämän tosin tajusin vasta myöhemmin samana iltana kun selailin foorumia. Ei auta kuin jäädä väijymään vielä parempaa tilaisuutta, koska pääsin irtautumaan vasta tänä iltana lamppulenkille. (Eli samanlainen myöhässä otettu räpsy itselläkin tallessa kuin muilla + pari vaihtoehtoa jatkoksi)

Uudesta ei ole kuin vahva veikkaus.

Länsipuoli on pienimuotoinen ulkoilutieparatiisi, juuri sopiva sellaiselle "gravel light" -lenkille. Uutta rakennetaan ja ihmeteltävää riittää vanhassakin. Jollas on sitten sellainen pientalovaltainen alue jonka sokkeloita ei kovin pian opi tuntemaan, joten se sopii erinomaisesti höpsismiajeluun.
    Lähinnä pohdin jos joskus siirtyisi vähän pysyvämmin tuolle suunnalle. On tuolla tullut joskus liikuttua mutta ei sillä silmällä ympärille katseltua. Tiiä sitten.

Mutta casanovalta jäi kertomatta mikä idea rastissa oli taustalla! Kylttien betonijalustat joissa oli selvästi samaa muotoa kuin uusissa paikoitustaloissa (ja jotka olisi voinut löytää riittävän erottelukykyisistä satelliittikuvista)? Vai se että rasti näkyi jonkun parvekkeelta?
    Myönnän kyllä, että usein valitsen rastiksi jotain edelliseen (tai sitä edelliseen) viittaavaa, mutta tällä kertaa kyse oli yksinomaan sijainnista 48. kaupunginosassa Vartiosaari - Vårdö, jossa ei yleisen käsityksen mukaan ole tätä aikaisemmin rasteja ollut.

PS Huomaan nyt ilmeisesti närkästyttäneeni sitä foorumilaista joka kertoi rastin näkyvän parvekkeeltaan, sillä kyseinen viesti näyttäisi olevan poistettu. Vilpitön pahoitteluni! Huono huumori on mulle sitä ruisleipää, jota ilman ei tule toimeen. Ja on hyvä muistaa että jos huumori on huonoa, se on esittäjän häpeä eikä kenenkään muun.
    Ilmeisesti sinulla ei ole savolaisia sukujuuria?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti poomus Katso viesti
    Oli kotikenttä etu ja kaikki. Lisäksi olen varma että näin lauantaina n. 16-16.30 välillä valko-punaisen Whiten (aka. casanova) liukuvan pois Jollaksesta Tämän tosin tajusin vasta myöhemmin samana iltana kun selailin foorumia.
    Lokitietojen mukaan olin klo 16.10 Herttoniemenrannassa, joten on täysin mahdollista, että näit minut hetkeä aikaisemmin paluumatkallani.

Myönnän kyllä, että usein valitsen rastiksi jotain edelliseen (tai sitä edelliseen) viittaavaa, mutta tällä kertaa kyse oli yksinomaan sijainnista 48. kaupunginosassa Vartiosaari - Vårdö, jossa ei yleisen käsityksen mukaan ole tätä aikaisemmin rasteja ollut.
    En suostu uskomaan että kukaan olisi ollut niin hullu että olisi päättänyt että Puuskaniemi, pienvenesatama ja aallonmurtaja kyllä kuuluvat Laajasalon kaupunginosaan, mutta aallonmurtajan kärki kuuluukin Vartiosaaren kaupunginosaan. Ei byrokraattikaan niin hullu ole, jos sille ei ole byrokraattisia perusteita. Uskallan arvella että tässä tapauksessa digitaalinen rajaviiva digitaalisella kartalla näyttää väärin eli on kartanpiirtäjän moka.

Wikipedia ei aina ole sataprosenttisen oikeassa, mutta kun se kertoo että "osa-alue käsittää paitsi itse Vartiosaaren myös sen eteläpuolella sijaitsevan Paloluodon (Brändholmen) sekä pohjoispuolella olevat Tervaluodon (Tjärholmen) ja Vasikkaluodon (Kalvholmen) saaret", totuus on kaikessa yksinkertaisuudessaan siinä.

(Aallonmurtaja on muuten rakennettu joskus vuosien 1976-1988 välillä.)

Ilmeisesti sinulla ei ole savolaisia sukujuuria?
    Äitini puolelta olen umpisavolaista sukua. Ei sieltä löydy kuin Hännisiä, Hokkasia, Laitisia, Kuitusia jne. Olenkin viettänyt sielullisen kehitykseni kannalta kriittisiä ajanaksoja Etelä-Savossa - mutta ihmisen tulee kyetä tarvittaessa nousemaan lähtökohtiensa ja kasvuolojensa yläpuolelle

PS Uusi rasti tarjonnee minulle tilaisuuden pikaiseen revanssiin, mutta saa nähdä kuinka miehen käy: työmatkakuvarastipyöräilijän penteleet voivat ehtiä taas edelle!

Vanha rasti1433, Mustikkamaan jädekiska ja tenniskentät

Uusi

En suostu uskomaan että kukaan olisi ollut niin hullu että olisi päättänyt että Puuskaniemi, pienvenesatama ja aallonmurtaja kyllä kuuluvat Laajasalon kaupunginosaan, mutta aallonmurtajan kärki kuuluukin Vartiosaaren kaupunginosaan. Ei byrokraattikaan niin hullu ole, jos sille ei ole byrokraattisia perusteita. Uskallan arvella että tässä tapauksessa digitaalinen rajaviiva digitaalisella kartalla näyttää väärin eli on kartanpiirtäjän moka.

Wikipedia ei aina ole sataprosenttisen oikeassa, mutta kun se kertoo että "osa-alue käsittää paitsi itse Vartiosaaren myös sen eteläpuolella sijaitsevan Paloluodon (Brändholmen) sekä pohjoispuolella olevat Tervaluodon (Tjärholmen) ja Vasikkaluodon (Kalvholmen) saaret", totuus on kaikessa yksinkertaisuudessaan siinä.

(Aallonmurtaja on muuten rakennettu joskus vuosien 1976-1988 välillä.)

En usko vähääkään, että kyse olisi hulluudesta tai edes byrokratian kukkasesta. Todennäköisemmin kyse on siitä, että aallonmurtajaa on jatkettu aiempaa ulommas, jolloin sen kärki ylittää kaupunginosarajan. Ilmakuvien perusteella aallonmurtaja on tosiaan toteutettu tuolla aikavälillä, mutta en usko sen vaiheista löytyvän juuri lisätietoja.

Koska olen luonteeltani paremmintietäjä ja huono häviäjä, en kovin helpolla myönnä polkeneeni kusipoudassa jonnekin Jollaksen perukoille väärän syyn perusteella!

Helsingin karttapalvelun aineistojen perusteella tein hieman tutkimusta, jonka mukaisesti selvisi mm. että alueella on voimassa ensimmäinen asemakaava, joka on laadittu noin välillä 1986-1991. Karttapalvelusta ruksin näkyviin kantakartan (pohjakartta) ja ajantasa-asemakaavan ja tein muutamia mittauksia. Asemakaavahakemistosta kaivoin asemakaavakartta-pdf:n, johon tein vastaavat mittaukset. Tähän liittyy se olennainen huomio, että kaavakartan taustalla oleva kantakartta on kaavan laadinnan ajalta ja karttapalvelussa nähtävillä oleva kantakartta taas paljon uudempi. Koska koordinaattijärjestelmät ja karttojen laatijat ovat välissä varmasti vaihtuneet - eikä kartanpiirtäjän mokaa voi täysin poissulkea - tein mittaukset seuraavin oletuksin:
    1. Lähellä olevat (nykyisin) asemakaavalla suojellut rakennukset ovat säilyneet paikoillaan.
    2. Kantakartalla näkyvät asiat on kartan laatimisajankohtana kuvattu oikein (ts. aallonmurtaja esitetään kartoissa likimain oikein).
    3. Karttakopioiden teknisestä laadusta, mittaustarkkuuteen liittyvästä epävarmuudesta yms. johtuen mittaustuloksissa on hyväksyttävissä prosentin tai parin virhe.

Nykytilanne:

Vertailutilanne:

Rakennusten nurkkapisteiden väliseksi etäisyydeksi mittasin nykytilanteessa 106,6 m ja vertailutilanteessa 106,6 m. Tästä voidaan päätellä, että pdf-kuvan mittakaava on likimain oikein.

Venesatama-alueen ja vesialueen rajan kulmapisteen etäisyys lähemmän rakennuksen nurkkapisteestä on nykytilanteessa 180,8 m ja vertailutilanteessa 180,3 m. Kauempana olevan rakennuksen nurkkapisteestä mitatut etäisyydet samaan kohtaan ovat vastaavasti 257,5 m ja 258,5 m. Mikäli suojellut rakennukset ovat entisillä paikoillaan, ei venesatama-alueen kulmakaan ole suuremmin liikkunut (ja tässä puhutaan nyt kartalla olevasta viivasta, ei fyysistä rakenteista).

Venesatama-alueen kulmasta mitaten kiinteistörajaa pitkin kaupunginosan rajan etäisyys on 90,3 m (vertailukuvassa 90,2 m). Etäisyys kaupunginosarajan taitekohtaan on 102,0 m (vertailukuvassa 101,1 m). Sen sijaan samaisesta kulmapisteestä mitattuna etäisyys aallonmurtajan kärkeen on nykytilanteessa n. 99,0 m ja vertailutilanteessa vain 79,8 m. Aallonmurtaja on siis aiemmin ollut lyhyempi kuin etäisyys kaupunginosan rajaan.

AALLONMURTAJAN KÄRKI ON VARTIOSAAREN KAUPUNGINOSASSA.

Peukalo ylös

AALLONMURTAJAN KÄRKI ON VARTIOSAAREN KAUPUNGINOSASSA.
    Kyllä mä tuon ostan.

.

Lisää Jollas .. Vartiosaarirastitarinaa. Menin tuolta kallioiden päältä, siellä olis ehkä ollut joku reittikin kun oli sammaloituneita portaitakin ja siellä oli tuollainen vanha potero tms ja kynttilä, aallonmurtaja erottuu taustalla. Oliskohan isänpäiväkynttilä edesmenneelle isälle ...

Casanovan "idea taustalla" muuten aattelin rastikuvaa pähkäillessä olevan taustalla näkyvä Vuosaari.

Mä pohdin tätä kuvarasti saaressa asiaa talvella. Tohon Vuosaaren edustalle olisi voinut pudotella rasteja vaikka minne. Jäi toteuttamatta.
    Vasikkasaari on vaikee, Vartiosaari helppo, Villinkiin meni melkein tie.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Huono häviäjä voi olla samalla myös hyvä ja kunnioitettava vastustaja - ja on tuo ainakin työvoittona hyväksyttävä Tosin hyväksyminen on tässä lähinnä sen tosiasian myöntämistä että valituilla aseilla mulla ei ole mitään jakoa. Selitys aallonmurtajan jatkamisesta on sekin tavallaan ihan järkeenkäypä.

Mutta mä en olisi mä, ellen yrittäisi edes vähän panna hanttiin. Verkosta löytyy rakennusviraston katu- ja puisto-osaston tekemä Jollaksen ja Hevossalmen itäosan aluesuunnitelma viheralueille vuosiksi 2008–17 ja nappasin siitä pari kuvakaappausta:

Eihän suunnittelualueen rajoilla välttämättä ole mitään tekemistä kaupunginosarajojen kanssa, mutta väljyyttä näyttäisi olevan sen verran että tilaa on riittänyt myös aallonmurtajan jatkamisellekin...

Vanhat laajasalolaiset muuten tuntevat paikan Vatorin alueena, sillä Vatorin veneveistämö (ja sittemmin lujitemuovin myötä venevalmistamo) sijaitsi siellä. Yritys teki konkurssin vuonna 2009 ja alueen nykyisen omistajan Marinetekin "New Port Jollas" avattiin seuraavana vuonna, joten on hyvinkin mahdollista että aallonmurtajaa jatkettiin juuri tuolloin.

Smo:n seikkailullaan löytämää paikkaa Hepokallion itäosassa kuvataan aluesuunnitelmassa näin: Mäellä on hienoja näköalapaikkoja ja vanha Svalvikin huvilan entisen isännän toteuttamamaisemapolku portaineen ja muine vanhoine rakenteineen. Snellman-korkeakoulun väki on ilmeisesti kunnostanut polkua."

Mutta jotta ei juututtaisi tämän pitemmäksi aikaa sivuraiteelle, niin toteanpahan vain että Lare on onnistunut rajaamaan kuvansa niin etten millään saa päähäni missä tuo 1950-luvun kerrostalo keltaisine parvekkeineen oikein olikaan. Vaikka eihän se muistamani ole Helsingissä läheskään ainoa lajissaan. Talomuuntamosta ei oikein ole apua. Ja töherryksestä vielä vähemmän...

PS Vartiosaaressa olen muutamana talvena käynyt ajamassa silloin kun keli jäällä on ollut sopivaa cyclocrossarillekin - ja viime talvena olin jo viemässä rastia keskelle lahtea merimerkin kohdille, mutta parin päivän vesisadejakso vesitti loistavan idean

^^Espoossa taitaa olla yksi rasti saaressa jonka noukin, sekin aika lähellä rantaraittia. Käväissyt kyllä mielessä.. pitäs laittaa sellaseen paikkaan mihin voi turvallisesti mennä. Espoossahan esim. Iso Vasikkasaareen menee moottorikelkkabaana Nokkalasta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •