Sivu 151 / 152 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 51101141149150151152 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.501 - 4.530 / 4543

Aihe: Helsingin kuvarastit

Ehkä onnistuu, ehkä ei. Näyttäisi kovin tutulta paikalta, mutta onhan sitä ennenkin erehdytty.

Jos seinä on tämä, kannattaa liikahtaa jos aikoo ehtiä ensin.

Helsingin kuvarastit

Siellähän se oli.

https://goo.gl/maps/YwD8afy7SGTXmjoY6

Vanha:

Ja sattuman oikusta, kun otin puhelimen käteeni ottaakseni rastikuvan, ruudulla luki näin.

MH asiamies siis tuossa puskan takana oikealla olevassa talossa.

Uutta mietin hetken, kun ei tällä pyörällä pääse moneen jo valmiiksi katsomaani rastipisteeseen, joten nopea ehtii varastamaan. Tai sitten käytän jonkun arkistoista.

Edit: meinasin käyttää omasta kokoelmasta tämän, mutta se onkin ollut jo rastina. Puolikas piste sille ken tunnistaa.

EI siis uusi rasti, EI:

Ja tässä uusi:

^Ai niin muutit tonne teollisuushelsinkiin .. siellä Sahaajankatu 28 eräässä Enkelifilmiyhtiössä tullut vietettyä aikaa jokunenkin tovi. Hienon seinän löytänyt.

Vanha rasti 1597 Laajasalon kirkko

Uusi

Korjataan numerovirhe: Laajasalon kirkko on Helsingin kuvarasti numero 1599, sillä Kaartin maneesi oli jo numero 1597 ja sitä seurannut rasti, näkymä ulkoilutieltä kallioluolavaraston(?) sisäänkäynnin kohdalta Sahaajankadulle, oli tietenkin numero 1598.

https://copperconcept.org/fi/referen...inan-kaeyttoae

https://www.woodarchitecture.fi/fi/p...jasalon-kirkko

Mutta uusia tilaisuuksia tulee varmasti - ja nyt saattoi käydä niin että jo tämä uusi rasti on mulle uusi tilaisuus...mutta voinhan minä jäädä toiseksi kahdella peräkkäiselläkin rastilla...

Rasti 1600 löytyi umpeen kasvaneelle entiselle pellolle rakennetusta Linnanpellonpuistosta. Leikkipuiston ja kuntoilupaikan lisäksi siellä on hulevesien luonnonmukaista hallintaa ja Mellunmäenpuron virtaaman tasaamista varten rakennettu hulevesiallas kaksine kaskadeineen.

Uusi rasti ei ole sama jonka olisin laittanut eilen ellei Lare olisi voittanut minua fair and square vaan tässä mennään vielä enemmän metsään:

Jaaha, tässä taas kuva ei anna ainakaan tälle paikkaa tuntemattomalle vihjeitä, joten meikäläiselle kyseessä on päättelytehtävä.

Mihin olisi eilen laitettu, mutta nyt vielä enemmän metsään. Ja olisiko se enemmän Laajasalon suuntaan, Mellunkylän suuntaan vai kenties Kurkimäen suuntaan.. tai ei sitten mihinkään suuntaan näistä.

Onko kuvan purolla nimi? Yritin googlata sitä hetken. Mustapuroa se ei taida olla ja Mellunkylän puro alkaa Slåttmossenilta. Mellunmäen puro sopii, mutta sitä nimeä en löytänyt.

Roihiksen vesitornin alla on ainakin kaupungin katupuolen suola ja hiekkasiilot. Täyttöaukot yläpuolella

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Okei. Alempi linkki selvitti asian. Otaksun että veden virtaussuunta vaihtuu Mustapuron puiston kohdalla. Itään Mellaripuro ja länteen Mustapuro.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Otaksun että veden virtaussuunta vaihtuu Mustapuron puiston kohdalla. Itään Mellaripuro ja länteen Mustapuro.
    Mellunkylänpuro laskee Vartiokylänlahteen ja Mustapuro Strömsinlahteen, se on tosiaan selvin ero. Mutta mä olen ollut siinä käsityksessä että niin sanottu vedenjakaja on paljon idempänä eli jossain Linnanherrantien paikkeilla. Voi toki olla että muistan vähän epätarkasti eli kyse saattoi olla puroista luonnontilaisina eli sellaisina kun ne olivat joskus sata vuotta sitten...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Onko kuvan purolla nimi? Yritin googlata sitä hetken. Mustapuroa se ei taida olla ja Mellunkylän puro alkaa Slåttmossenilta. Mellunmäen puro sopii, mutta sitä nimeä en löytänyt.
    Pahoittelen ensin lapsusta eli mokaa eli aivopierua eli automaattikirjoituksen tulosta. Mellunmäenpuro p.o.Mellunkylänpuro. Linnanpellonpuiston sivuhaaralla ei tiettävästi ole omaa erillistä nimeä.

Roihiksen vesitornin alla on ainakin kaupungin katupuolen suola ja hiekkasiilot. Täyttöaukot yläpuolella
    Tiesin ettei kyseessä ole ensimmäisen maailmansodan maalinnoituksen suojaluola ja arvelin tietäväni ettei se ole myöhemmin sota-aikaiseen käyttöön ammusvarastoksi tai -pajaksi rakennettu kallioluola (vaikka se toinen eli viereinen sisäänkäynti kenties näyttääkin siltä että louhinnasta on ainakin sen verran aikaa) eikä myöskään väestösuoja. Yksi syy miksi valitsin tämän rastin olikin että toivoin jonkun tietävän paremmin eli enemmän.

Vanha rasti 1601. Hph:n eli palveluskoirien harjoitusalueen palanut varastokoppi.

Uusi

En voinut olla ajattelematta että rasti 1602 olisi ollut omiaan jäsen MRe:n haettavaksi, hänhän kertoi aivan äskettäin käyneensä Talosaaressa ajamassa. Mutta koska hän ei pystynyt näkemään itseään kuvarastipyöräilijänä - tai jos pystyi, ei pitänyt näkemästään - joten ajattelin että voinhan minäkin sen rastin hakea ja kun sateinen sunnuntai näytti iltaa kohti jopa aavistuksen verran kirkastuvan, en voinut olla sitä hakematta. Fillarilenkki on aina ajamisen arvoinen enkä vielä toistaiseksi ole koskaan kotiin palattuani joutunut tuumaamaan että olipa paska lenkki. (Sää ei tosin ihan sateettomana pysynyt mutta vakka sadetakki olisi jäänyt kotiin lämpimässä kesäillassa ei edes sadekuuron kastelemana olisi tullut vilu.)

"Muu rakennus", lato tai vaja, Talosaarentien ja Kantarnäsintien risteyksessä. Tuttu näky etenkin syksyn ja alkutalven (eli kunnes latu Mustavuoresta Talosaareen ajetaan) cyclolenkeiltä.

Ilman minkäänlaista välijuontoa tai aasinsiltaa:

Firlefanz muokkasi tätä : 12.08.2019 at 06.32

Uuden Porvoontien siirtolohkare, joka tunnetaan myös nimillä Godermanin kivi ja Topeliuksen kivi. Rasti 1603.

Kuvasin kiven alkuun siitä suunnasta, josta sen yleensä pyörän selässä näkee. Paluumatkalla päätin vielä poiketa ajoradalle kuvaamaan komean murikan toisen puolen.

Uuteen ei ole mitään erityistä aasinsiltaa. Kaikkihan me rakastamme alikulkuja ja pimeitä tunneleita.

casanova muokkasi tätä : 13.08.2019 at 23.31 Syy: karttalinkki, tiedot, 152

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Uuden Porvoontien siirtolohkare, joka tunnetaan myös nimillä Godermanin kivi ja Topeliuksen kivi.
    Ollaan tosiaan ryöstetyn Sipoon puolella tai kuten myös sanotaan Lounais-Sipoon liitosalueella. Paikka on nimeltään Sakarinmäki/Zachrisbacken. Luovuttuaan Helsingin yliopiston rehtorin virasta vunna 1878 Topelius muutti Villa Björkuddeniin, joka sijaitsee tien toisella puolella aivan merenrannassa ja asui siellä kuolemaansa asti eli miltei kaksikymmentä vuotta.

Kiven aiemman nimityksen kerrotaan olleen peräisin siitä että Goderman-niminen rakuuna olisi pudonnut hevosensa selästä ja taittanut niskansa. Kerrotaan myös että vanhaa Porvoontietä kulkevilla oli tapana kantaa mukanan pieni kivi ja jättää se ohikulkiessan alaosastaan hieman kovertuneen rapakivigrantiittilohkareen juurelle, johon ajan kuluessa kertyikin melkoinen kivikasa. Joku Östersundomin kartanon myöhemmistä isännistä kuitenkin siirrätti kivet jotka päätyivät johonkin käyttöön ja vanha tapa katosi sen myötä. Kansanperinne tiesi myös että aina kun kirkonkellojen soitto kuului, kivi kääntyi kolme täyttä kierrosta.

Itse kiveä kuvataan pyterliittiseksi, pystyasentoiseksi ja hyvin näkyvillä tien varressa olevaksi seudun tunnetuimmaksi siirtolohkareeksi. Pyterliittinen on yhtä kuin Vehkalahden Pyterlahden mukaan nimensä saanut rapakivimuoto, jonka tuntee sen punaisesta väristä ja siitä että sen "pyöreähköjen maasälpärakeiden ympärillä ei yleensä ole plagioklaasikehää".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyterlahtigranit
    http://www.kristallin.de/rapakiwis/pyterlit.htm

Kuvasin kiven alkuun siitä suunnasta, josta sen yleensä pyörän selässä näkee.
    Suurin osa pyöräilijöistä ei sitä varmasti ole nähnytkään kuin kelvin suunnasta - ei ainakaan satulassa istuessaan - mutta itse näin sen ensimmäisen kerran ja useimmin ajoradan suunnasta, sillä Mustavuoren pikajunanakin tunnetut porukkalenkit ajettiin ennen vanhaan lähes poikkeuksetta "ajoradalla vaikka vieressä kulkee pyörätie", se pyörätie kun oli kulkijoineen ja kuljeksijoineen, koiranulkoiluttajineen ja rullasuksihiihtäjineen ja sivuteiltä eteen tunkevine autoilijoineen huomattavasti vaarallisempi vaihtoehto.

Tuo on itse asiassa uusi porvoontie. Vanha porvoontie kulkee nikkilän kautta.

Muistan kiven siitä että siinä oli todella pitkään spraymaalilla maalattu sana "kivi".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Tuo on itse asiassa uusi porvoontie. Vanha porvoontie kulkee nikkilän kautta.
    Mä olen joskus saanut ankaraa moitetta ja muunmuassa syytteitä henkilökohtaisuuksiin menosta kun olen johonkin kommenttiin vastatessani ilmaissut lyhyesti "Tollo!". Siksi en tee sitä nyt, mutta en malta olla kysymättä että ajattelitko yhtään ennen kuin rupesit esittämään tarpeelliseksi katsomaasi korjausta ja selostamaan meille lukijoille asian oikeaa laitaa?

Vanha Porvoontie ei ole aina yhtä kuiin Vanha Porvoontie

Mutta käypäs, kuule, harald, hakemassa casanovan laittama uusi rasti! Mulla on sellainen tunne että se voisi löytyä sulle tutuilta ajoreiteiltä...

Mä voin hakea tuon uuden illalla jos se on vielä hakematta eikä sada.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mä voin hakea tuon uuden illalla jos se on vielä hakematta eikä sada.
    Eihän meillä idässä ole aamuyön jälkeen satanut pisaraakaan! Mutta illan sää näyttää tosiaan oikeinkin hyvälle ja lupaan sinulle tässä ja nyt olla hakematta rastia jo päivällä!

PS Mutta kyllähän mä kirjoitin aivan luvattoman huonosti ja jopa luokattomasti eli niin että oli aivan liian helppo lukea toisin kuin oli tarkoitettu. Puhuttiin siis ajasta jolloin muistaakseni 1920-1930-lukujen vaihteessa rakennettua Uutta Porvoontietä ei ollutkaan (eikä ollut Knutersintietä eikä monia muitakaan). Silloin tosiaan Porvooseen mentiin - milloin ei purjehdittu - Nikkilän kautta, mutta ensin oli siis mentävä olemassa olleita teitä Nikkilään. Siksi voitiin olla Porvoontiellä kun rapakivigraniittilohkareen juureen jätettiin (sikäli kun kyseessä ei ole pelkkä tarina) se kivi, josta syntyi se kasa jonka Östersundomin kartanon isäntä hävitti ja käytti omiin tarkoituksiinsa.

Mutta mä uskon silti että haraldilla riitti huumorintajua

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Eihän meillä idässä ole aamuyön jälkeen satanut pisaraakaan!
    Ja niinhän se on tauonnut täällä Hellsinkin länsipuolellakin!

EDIT: mitä hittoa, taas näkyy tutkassa sateita!

...lupaan sinulle tässä ja nyt olla hakematta rastia jo päivällä!
    Kerrassaan mainiota. Taidanpa vielä varmistella ja livahtaa töistä ajoissa.

Vanha, Puroniityntie alittaa Porvoon moottoritien

Uudeksi vaikka tälläinen

Illasta mä en luvannut yhtään mitään enkä malttanut olla piipahtamatta rastilla (1604), sillä olihan mahdollista ettei JackOja syystä tai toisesta olisi sitä hakenut.

Uudesta rastista ei voi muuta kuin nousta antamaan aplodit. Selittelemättä olen sataprosenttisen ulalla, en osaa arvata ollanko palattu luovutetusta Sipoosta enkä edes tiedä minkälaisesta rakennuksesta on kyse, sillä vaikka sitä voisi muuntamoksi luulla, veikkaan ettei se sellainen ole koskaan ollutkaan.

Jaa olikin jo lisätty rastikarttaan, kiitokset asianosaiselle. Olisinhan mä itsekin toki...

Mut hei, offtopiccina: onko ihan ok ajaa tästä arboretumin vierestä Hampträskille? Kyllä mä alkukesästä siitä ajelin, mutta kyllä siitä sellainen piha-alue -fiilis tuli.

Offari: On ok. Mietin joskus samaa ja kerran talon pihassa oli asukkaita. Kysyin asiaa ja on ok. Nykyisin moikkaan jos joku on siinä pihalla tai tulee vastaan tiellä.
    Hieno autiotalo siinä Hampträskintien päässä

Edit: tästä pääsee polulle, https://asiointi.maanmittauslaitos.f...22%3A100%7D%5D Yhdistää hyvin reittejä ja voi skipata yhden turhan mutapusikon. Kuvassa autiotalo

Jäipä kiinnostamaan, että miksi Hampträsk - onko siellä muutakin kuin autiotalo? Tai onko siellä nimenomaan se, ettei siellä ole mitään / ketään muuta?
    10k-kerhon jäsen

Siis läpiajoreitti Immersbyntien (tai mielummin Vanhan Immersbyntien, GRÄVELII!) suuntaan. Ja toimii Sipoonkorven siirtymäreittinä.

Ai niin tuo pätkä, kiitos.
    10k-kerhon jäsen

Jaa olikin jo lisätty rastikarttaan, kiitokset asianosaiselle. Olisinhan mä itsekin toki....
    De nada. Tiedän kokemuksesta että hyvältä kuvarastiajolenkiltä palattua on kaikenlaista muutakin tekemistä ja siinä vaiheessa riittää kyllä että tekee vain sen kuvarastien kannalta tärkeimmän. Mulle täpän laittaminen oli tapa (1) onnitella voittajaansa (sillä en mä olisi rastille missään tapauksessa päässyt kuin vasta iltamyöhällä eli liian myöhään, demasiado tarde) ja (2) maksaa takaisin sitä miten muut minun laittamatta jättämiäni tai unohtamiani täppiä lisäilleet.

Mut hei, offtopiccina: onko ihan ok ajaa tästä arboretumin vierestä Hampträskille? Kyllä mä alkukesästä siitä ajelin, mutta kyllä siitä sellainen piha-alue -fiilis tuli.
    Fiilis tulee ehkä pikemmin puistomaisuudesta kuin siita että oltaisiin tultu privaattipuolelle? Minusta se varsinainen piha-alue alkaa selvästi vasta sen jälkeen kun fillarireittiä ajava on jo kääntynyt oikealle sen autotallin jälkeen. (Muuten olen kuullut toisen käden kertomuksena saman minkä Lare pystyi omana kokemuksena ja tietona kertomaan.)

Reittihän menee "Jossängin" alapuolella ässien kohdalla oikeaan kääntyen ja aluksi ikään kuin metsän sisään. Joskus talvella voidaan ajaa myös traktorin tai muun ajopelin jälkiä seuraten aikaisemmin oikealle pelto-/niittyaukean poikki ja sitten ylös vasemmalle Hampträskintien suorana jatkeena olevalle kärrytielle.

Mutta jos ei käännykään Arboretum Saarion kohdalla oikealle vaan jatkaa Puroniityntien päähän, voi jatkaa kärrytietä ja sitten mönkijäpolkua Torpet-nimiseen paikkaan, joka lienee paikallisen metsästysseuran hallinnoima. Ihan käymisen arvoinen ja omanlaisensa, jossain mielessä erikoisen tunnelmankin luova mesta. Polun kunto voi vaihdella kovastikin ja sen kulloisestakin ajettavuudesta cyclolla tai gravelpyörällä voidaan olla monta mieltä jo vähän rengasleveydestä ja käytetystä paineistakin riippuen, mutta eteenpäin on yleensä päässyt ihan ajamalla. Torpetin toisella puolella pääseekin jo Sipoonkorven kulkureiteille. Itse olen valinnut oikealle kääntymisen eli aluksi pohjoiseen päin menevän, sillä vasemmalle kääntymällä voi joutua epähuomiossa sen yhden Storlidintien asukkaan piha-alueenaan pitämälle polulle ja sitä myötä vihan kohteeksi

Siis läpiajoreitti Immersbyntien (tai mielummin Vanhan Immersbyntien, GRÄVELII!) suuntaan. Ja toimii Sipoonkorven siirtymäreittinä.
    Jees! Vanhan Immersbyntien ja Mågsintien kautta on hieno ajaa - vaikka etenkin toiseen suuntaan ajaessa voikin ekalla kerralla tulla pari oho-eikua tai kumpaan-nyttiä - ja Immersbyntien asfaltille palataan vähän FBK:n ja maitolaiturin tuolla puolen.

Melkein kohdalta voi jatkaa Immersbyntien toiselle puolelle ylös Bysbackantietä ja sieltä oikealle-ja-taas-oikealle -käännöksen jälkeen takaisin alas Ylämäentietä, jolloin tullaankin jo Hindsbyntiellä.

Tai voi jatkaa Bysbackantietä eli kääntyä vasempaan siitä missä äsken käännyttiin ensiksi oikeaan ja jatkaa sitten (kömpelölle cyclokuskillekin ainakin kuivalla kelillä ajettavaa) kallioista metsäpolkua nimettomälle metsätielle, joka lähtee Knutersintieltä jostain Helgträskintien ja Storlidentien välistä. (Reitti saattaa tosin olla helpompi löytää ajamalla jonkun perässä...)

Mutta jos ja kun ollaan Hindsbyntiellä. voisin suositella kääntymistä Paljokintielle, jolta löytyy todellinen "Mur de Paljok". Kun heti ylhäällä tultuaan maatalousrakennusten, vajojen, traktoritallien yms. keskelle kääntyy oikealle ja ajaa luontevasti pari kertaa vasemmalle kääntyen, pääsee Storgårdintielle. Minusta mainion vaihteleva, hauska (ja sen saakutin jyrkän mutkamäen ansiosta vaativakin) reitti, jota seuraamalla tullaan Martiksentielle. Siitä onkin sitten jokseenkin yhtä lyhyt matka Länsitielle ja Knutersintielle joten valinnan voi tehdä mielensä ja käytettävissä olevan ajan mukaan. Tai voi tietenkin jatkaa Martiksentietä vasemmalle eli länteen aina ja ajaa Mosabackantielle ja sen kautta Vanhalle Porvoontielle.

Mutta vielä: jos siis on juuri vasta noussut Paljoentien ylämäen ja jatkaa luontevantuntuisesti vasemmalle, tulee Fiskträskintielle joka ikävä kyllä on (ainakin ei-maastokuskille) umpikuja - mutta takuulla ainakin yhden ajokerran arvoinen. Fiskträskin rantaan päästyään kannattaa pitää pieni tauko ja nauttia semmoisesta pienen erämaajärven tai -lammen tunnelmasta.

Toinen vähän samanlainen on Storgårdintieltä ennen hevostalleja vasemmalle kääntyvä Kasabergintie, mutta se ei vie kuin kääntöpaikalle. Tai olen minä lähtenyt sieltä seuraamaan polkua, jonka kuvittelin vievän nätisti Helgträskintielle, mutta ei se ainakaan silloin ollut kaikin paikoin juurakoita inhoavalle (ja märkiä juurakoita arkailevalle) cyclokuskille ajettava ja onnistuin sitä paitsi hukkaamaan sen niin että olin Helgträskintiellä vasta pienen metsävaelluksen jälkeen. Mutta voivathan sellaisetkin olla ihan kivoja cyclo-/gravel-/anyroad-lenkin piristeitä. Joskus. Kunhan jäävät lyhyiksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    ...vasemmalle kääntymällä voi joutua epähuomiossa sen yhden Storlidintien asukkaan piha-alueenaan pitämälle polulle ja sitä myötä vihan kohteeksi..

Tällä kiemurtelevalla ruutulenkillä keväämmällä tulin Fiskträskin suunnalta juurikin sinne Storlidintien päässä olevan tontin rajalle, jossa keskellä polkua seisoi kyltti "varo vihaista koiraa" tms. Hiljaiselta torppa vaikutti, mutta pitkän vatvomisen jälkeen etsin kiertotien sieltä ojan varresta hirveästä punkkipusikosta. Ja ihan suotta, talolla ei ollut ketään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •