Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 41

Aihe: Pyöräily urheilijan kuntoilumuotona.

Pyöräily urheilijan kuntoilumuotona.

Hei vain kaikile!

Olen täysin uus mies tämmösissä piireissä, joten pistämpä tähän vähän juttua omasta harrastuksesta, sen vioista, harmeista ja hyvistä puolista. Kuulen mielellään kommentteja uusien juttujen oppimisseen, kalustosta jne.

Mulla ei ole kuitenkkaan ole tavotteissa eikä aikeissa tulla täydelliseksi pyöräilijäksi, vaan ainaki tällä hetkelä pyöräilen vain omaksi reenaamisen iloksi ja painon hallinnaksi. Pelaan aktiivisesti jääkiekkoa ja olen toimistotöissä. Päätavoitteeni pyöräilyllä on saada kunto kohdalleen kauden alkuun mennessä. Kuitenkin pitkät matkat houkuttavat aikalailla. Tavoitteena väh. 200km veivaaminen tänä kesänä ainakin kerran.

Aloitin pyöräilyharrastukseni viime kesän puolessavälissä vanhalla cresentillä, jolloin poljin n. 400km. Pyöräkärpänen kuitenkin iski ja halpaa maantiepyörää oli saatava. Joten tilasin Bike-Planetista Giant defy 3 triple pyörän, L-kokoa. Tänä vuonna aloin pyöräileen heiman enemmän ja nyt on mittarissa jo lähes 1000km ja viimeisen viikon saldo 350km. Ajan yleensä n. 30-80km. lenkkejä joka toinen päivä, kun vain virtaa riittää ja töiltäni ja muilta reenauksiltani ehdin

Innostukseni on kuitenkin pyöräilyyn suuri. Mielestäni pyörä on mulle aika passelin kokoinen (nettien mitotusten ja mallien mukaan) ja muutenki ihan ok... olen 183/100kg ja haara 88,5. Kuitenki tuntuu, että vaihteet on minun pyörässä pikkusen jämävehkeet (shimanon sora), rätisee ja paukkuu, kilisee ja kolisee, vinkuu ja vonkuu... olisko joku osasarja, jota vois/kannattais tuomoseen pyörään hankkia tilalle ja jonka ehkä osais itte vaihtaakki? ja mitä osia pitäsi vaihtaa? vai lyönkö pyörän naapurin molokkiin ja haen kunnon vehkeen...

Vaivat on kuitenkin alkanu vaikuttaan harrastusta. Välillä vasemman polven lumpion vasemmalle puolelle eteen pistään niin perkulheesti, että meinaa itku tulla. olen kääntäny klosseja, penkit on hyvin jne. jne. mutta välillä polvi vain vaivaa. Lisäksi hartiat jumii pitemmillä lenkeillä ja niskoja taivutellessa aikamoinen pauke käy... niin jopa, että hirvittää. Mikäs näihin neuvoksi? varsinkin hartiat on joka reissulla jumissa...

Eli vinkkejä haluaisin ajoasennon muokkaamiseen, vehkeiden päivittämiseen ja muutenkin pyörällä treenaamiseen...

PS. En ossaa vähhääkkään säätää vaihteita! Tuntuu, että aina vain huononee... mikä siinä neuvoksi?

Tervetuloa vaan!

Polvi- ja muista kivuista löytyy erinäisiä säikeitä varsinkin Kuntoilu/Ajotekniikka-alifoorumilta, ehditkö jo sieltä katselemaan?

Vaihteiden säädöstä löytyy hyviä videoita YouTubesta, jos englanti taipuu (toki ilmankin saattaa saada apua videosta, jos on esim. erillinen suomenkielinen teksti). Tässä yksi kohtalaisen hyvä takavaihtajan säätöön: http://www.youtube.com/watch?v=1KHpyuwIvxE (haku: rear/front derailleur adjustment).

Jos se ei auta, voit toki päivittää osasarjaa. Voit vaihtaa/vaihdattaa kaikki, tai esim. jättää jarrut ennalleen. Itse vaihtamiseen tarvitsee jonkin verran työkaluja, varsinkin jos uusia kampia halajaa.
    http://is.gd/helcx2015 | http://is.gd/hel_cx

Niskojen jumimiseen ei ole muuta konstia kuin lopettaa hartioiden jännittäminen.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Tuo niskajumiminen (onpa haastava sana kirjoittaa) on tuttua minullekin. Niin kuin H. Moilanen viestissään kirjoittaa, niin hartioiden jännittäminen on usein syy noihin vaivoihin. Itselläni auttoi, kun laitoin vähän käsivarsia koukkuun ja löysäsin hartioita alemmas. Samalla ajoasento muuttui matalammaksi.

Polvivaivoja ei itselläni ole koskaan ollut, johtuen ilmeisesti muista harrastuksista joissa tulee jonkun verran iskua nivelille / polville esim. palloilulajit. Näin ollen ovat tottuneet rasitukseen.

Tuo Sinun paino/pituussuhde....Oletko roteva ja lihaksikas vai onko tuohon 100 kiloon mitä ja mihin kertynyt? Mitä suurempaa massaa yrittää liikuttaa, niin sitä kovemmalla nekin polvet ovat. Itse olen 176 cm / paino 80 kg. Pitäisi jotain saada itseltäkin pois.

Joka tapauksessa....hienon harrastuksen olet aloittanut.

Muista olla puristamatta käsillä. Itsellä niskakivut vähenivät (edelleen pitkällä lenkillä voi vähän jumittaa), kun aloin keskittyä otteeseen tangosta. Edellä mainutun kaltaisesti pidän käsiä hiukan koukussa, enkä mäissäkään ota mitään puristusotetta kahvoista, vaan pidän kädet kiinni mahdollisimman rennosti. Rento ote tuntuu toimivan.

Polvikin kipeytyy välillä, enkä ole mitään poppaskonstia keksinyt siihen, vaikka olen siirrellyt klossia ja satulaa. Nyt olen vain yrittänyt keskittyä pyörittämään oikein ja olemaan kääntelemättä jalkaa vahingossa. Maantiepyörällä ajaessa jalka onkin tukevasti kiinni, krossarissa on maastokengät ja klossit käytössä, joten siinä pieni liike onnistuu. Voi hiukan kääntää jalkaa tuntemuksen mukaan tarvittaessa. Muutenkin kevään mittaan ajokilometrien lisääntyessä polvivaivat on helpottamaan päin, alkukeväästä kipeytyi toine polvi kohtuu paljonkin, nyt ei ole n. kuukauteen kipeytynyt. Kilometrejä tullut huhtikuusta tähän päivään reilu 2000.

Jos pyörän mitoitus on kohdallaan, siis mitta satulaputken yläosasta ohjainkannattimen etuosaan.. niin tosiaan käsivarsien ja hartioiden pitäminen rentona voi auttaa, ja myös niskan/pään asento.

Kahvoja ei tarvitse hirveästi puristaa. Ja Asennon/otteen vaihtaminen välillä kannattaa, ehkäisee puutumisia.

Jos silmälasit on sellaiset että ne valuvat nenällä alas ja sitten joutuu nostamaan päätä että näkee, niska rasittuu, lasit jotka pysyvät ylhäällä nenällä paremmat.

Polvivaivaan voi auttaa että ajaa kevyemmällä vaihteella nopeammin kevyesti pyörittäen ja edelleen nilkatkin rentona, raskaalla vaihteella runttaaminen käy helposti polviin. Lihaksikkaat tyypit ehkä ajavat helposti raskaammilla vaihteilla, vaikka pyörittäminen noin 90-100 x minuutissa voi olla parempi polville kuin 60-80.
    Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.

Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
    niin kuntoni on perästä.

Last man out of the water.

http://bikedynamics.co.uk/guidelines.htm

Linkissä on hyviä säätöneuvoja. Satulan asema keskiöön nähden ensin, sitten käsivarren kulma selän linjaan nähden, mitä voi tarkkailla valokuvasta tai heijastavasta ikkunasta. Eli perusperiaate on säätää tankoa kun satulan paikka on jotakuinkin "kiinteä".

Kuitenkin on sanottu toisinaan (hyvin paljon kaikenlaista sanotaan, tämä ei välttämättä ole kiveen kirjoitettu, mutta kokeilunarvoinen) että lyhyt satulan setback keskiöön nähden tarkoittaisi helpompaa nopeampaa pyöritystä ja vähemmän polvirasitusta. Periaate on perussäätö luotinarulla ja sitten henkilökohtaista hienosäätöä. Asiaa monimutkaistaa että kun satulaa siirretään tangon asemakin muuttuu siihen nähden.

Niskan tai hartioitten jännitykseen voi olla useita syitä, mitä voi olla vaikea arvata. Yksi on joskus niinkin yksinkertainen että hyvin matala ajoasento vaatii liikaa pään kääntämistä ylös eteenpäin nähdäkseen. Ja muuten sitten parhaan tangon aseman etsiminen vaatii joskus muutamia stemmejä ja huolellista etsimistä niitten säädöille ajan kanssa. Käsivarsien kulma selkään nähden on samoin "vain" hyvä perussäätö, jota ensimmäisenä kokeilla, ja sehän on aika lailla riippumaton ajoasennon pystyydestä tai mataluudesta - aina sama juttu. Mutta tuntemuksien mukaan siitä sitten jatkosäätöön.

Eri otteet tangosta muodostaa aina vähän erilaisen asennon, joten säätöönkin pitää tarkastella niitä kaikkia. Ja ottaa huomioon myös putkelta ajo.

Vaikea sanoa mistä on kyse näkemättä, mutta mitä voi kokeilla, on laittaa 10-20mm avaruudetinta stemmin alle. Lisäksi on mahdollista kääntää stemmiä miinuskulmasta plussaan ja toisinpäin. Nämä muutokset vaikuttavat myös etäisyyteen satulasta ja jos käsien kulma selkään nähden halutaan pitää samana, pitää tankoa samalla loitontaa kun sitä nostetaan, ja päinvastoin. (Toisin sanoen olemassaolevaa stemmiä säätämällä saa muutoksia sekä horisontaaliseen että vertikaaliseen tangon asemaan, mutta harvinaisesti vain toiseen. Kokeilemaan pääsee jotakin kuitenkin.)

Vaivat ovat joskus pienestä kiinni. Pikkuinenkin muutos voi tuoda toisen tilanteen.

Tuossa on yksi ketju, missä tuli esiin kanssa muutamia vähän aiheeseen liittyviä asioita, mm. Stem Comparison Tool: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=42433
    Tuossa myös, muutamassa vastauksessa pyörän kuvaan: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...69#post1632169

Laskureista: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...55#post1637055
    tienlaita muokkasi tätä : 17.06.2011 at 10.44
    what can be said at all
    can
    be said clearly

Sulla oli vasemmassa polvessa tuntemuksia, entä onko hartioista jompikumpi puoli enemmän kipeä? Nämä jutut kulkevat mulla käsikädessä. Jalkojen virheasennot vääntävät pitkässä juoksussa rankaa ja kipuja tuntuu siellä täällä. Miten, puutuuko jalka kengässä jommaltakummalta puolelta jalkaterää?

Omat polvet on piiiitkällisen säätöprosessin jälkeen nyt kohtuulliset, mutta hartioiden osalta olen tyytynyt siihen, kivut tulevat jossain vaiheessa lenkkiä. Venyttelyllä ja asentojen vaihdolla ajankohtaa voi merkittävästi myöhäistää. Noita huomaamattomia jännitystiloja voi koittaa pohtia ajamalla ajoittain lenkkejä kunnon vauhdeilla, itsellä nimenomaan hitaissa lenkeissä paino alkaa kasautua käsille ja huomaa nojaavansa tankoon liiaksi, joka tehostaa jumia. Kovassa vauhdissa painoa on enemmän jaloilla ja kädet koukistuvat automaattisesti. Joskus rentoutta on vaikea pakottaa, vauhdissa se voi onnistua helpommin.

Kuten rhubarb sanoi, tubesta ja shimanon kotisivuilta löytyy videoita ja manuaaleja vaihteiston asennuksesta. Ohjeilla opit säätämään, ei ole paha homma, arvaamalla tosin menee varmasti pieleen. Sitten vaan ajelet filon loppuun ja survot sen sinne molokkiin. Vaikutat sen verran liikuntaa harrastavalta, että kolme eturatasta on muutenkin hätävarjelun liioittelua.

Mukavia kilsoja!
    "The nail that sticks out gets hammered down."

Eli vähän vastauksia kommentteja antaneille.

Eli jääkiekkoa olen aktiivisesti harrastanut 17v. joten polven ylirasittuminen oli melkoinen shokki, koska ennen ei ole koskaan ollut mitään vaivoja polvissa (luulin, että pyöräily on yksinkertaista -> pyörän selkhään ja veivaahmaan, mutta vähämpä tiesin)

Pitäs vissiin enemmän koittaa keskittyä pitään hartiat rentoina. Kädet kylläkin on aina hieman koukussa, mutta pian aikaa mulla on liian pitkä stemmi tässä vekottimessa.

Polvikivustakin varmaan se rauhallisesti ottaminen auttais... Aluksi varsinki runttasin varmastikkin liian suurella vaihteella aivan liikaa, että sais reenin tuntumaan joltain... nyt olen ottanu rauhallisemmin, mutta varmaan vieläkin, liian suurilla vaihteilla, vaikka olen opetellutkin vaihteita enemmän käyttämään. Pitäs vissiin hommata joku kadenssia laskeva mittari, että pysyis kärryilä...

Vähän ylipainoakin on, mutta eikhään se suurin massa ole kuitenki luistelulihaksistossa, toki mahaakin on hieman... maha pois, niin hyvä tulee (helpommin sanottu kun tehty)

Ja tosiaankin ainakin se pienin eturatas on täysin käyttämätön kampe mulla koko vaihteistossa... sen vuoksi ajattelinkin täällä vähän kysellä, että minkälaisia osia tuohon kannattaisi vaihtaa, että ei menis liian vaikeaksi ja hifistelyksi halpaan pyörään? ja mistä voi tietää, sopivatko jotkin kiekot ja polkimet vaihtajien kanssa ja saanko pelkillä vaihtajien ja kiekkojen vaihdoilla vähän laadukkuutta pyörään? Kannattaisiko esim. vaihtaa ko. pyörään vaikka shimano ultegra sarjan vaihtajat ja jotkut kiekot? ja millaista hammasratassarjaa suositeltaisiin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti timoskari Katso viesti
    Polvikivustakin varmaan se rauhallisesti ottaminen auttais... Aluksi varsinki runttasin varmastikkin liian suurella vaihteella aivan liikaa, että sais reenin tuntumaan joltain... nyt olen ottanu rauhallisemmin, mutta varmaan vieläkin, liian suurilla vaihteilla, vaikka olen opetellutkin vaihteita enemmän käyttämään. Pitäs vissiin hommata joku kadenssia laskeva mittari, että pysyis kärryilä...
    Oletko kokeillut lukkopolkimilla ajoa? Niillä jalat istuvat tukevammin polkimissa, jolloin saa helpommin nostettua kadenssia ja voi sitten vastaavasti vähentää sitä voimalla runttaamista.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Samanlaisia tuntemuksia tuli itsellenikin, kun reilu vuosi sitten hommasin ensimmäisen kunnon pyöräni. Kaikenlaista urheilua oli taustalla koko pienen ikäni, mutta pyöräily sai alkuun polvet kipeytymään. Penkin säätämisellä polvikivut lähtivät. Sen tunsi heti, kun penkki oli oikealla kohdalla, pienin säädöin paikka löytyi lopulta. Liian suurella välityksellä runttaaminen saa vieläkin jalat kipeiksi, joten pyörittelyä vaan.
    Hartiakivut pysyvät poissa, kun nostelen välillä pienillä painoilla niskan takaa tankoa suorille käsille.

Käytän kyllä lukkopolkimia (kylläkin shimanon mtb-kengällä) ja jalkaterän asentoakin olen muutellut... tuntuu, että pitempien lenkkien jälkeen päivän lepo helpottaa hyvinki polvikipuun. ja taitaa muutenki olla ohimenevää...

Miten muuten semmonen, että paikallinen pyöräkauppias käski ostaa numeron isomman kengän, kun hieman päkiä puutuu pitempään veivatessa? Kyseenalaistin kyllä tämän heti, että eikös se jalka turpoa vain lestistä/ muualta? en ole ainakaan oman elämäni aikana nähnyt yhtään pituttaan turpoavaa jalkaa...? vai oliko myyjä oikeassa?

Jalkojen turpoamisesta en tiedä, mutta monet pyöräilykenkien valmistajat käyttävät koko-numerointia joka poikkeaa Suomessa totutusta (esim. itse käytän muutoin 43 koon kenkiä, mutta pyöräilykengissä lukee kokonumerona 44 ja talvikengissä varmuuden varalta 45).

Jos jalkaa meinaa ahdistaa siellä kengässä, niin kannattaa ehkä kokeilla myös pyöräilysukkia, jotka tarjoavat lisäpehmustetta arimmille alueille ja mukavasti siirtävät kosteutta pois jaloista.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Totta maar kipuja tulee, kun olet noin äkkiä nostanut rasitustasoa! Parikymmentä prosenttia viikossa on jo paljon, ja tuollainen 350 km/viikko noilla pohjilla kutsuu kaikki kivut ja krampit luokseen

Niskasärkyjen osalta ei aina auta ohje, että lakkaa vain jännittämästä. Usein jännitys johtuu huonosta ajoasennosta. Mulla yläselkä ja niska tuppasi kipeytymään kunnes lyhensin ajoasentoa eli satulan ja tangon väliä.

Polvikipuihin vaikuttaa klossin asennon lisäksi pyöritysnopeus. Mitä hitaammalla kadenssilla runttaat, sitä varmemmin polvet väsyvät.

Tienlaita antoi tuossa hyviä ohjeita asennon kokeilemiseksi. Älä kuitenkaan tee monta muutosta yhdellä kertaa ja testaa ensin jokainen muutos vähintään yhdellä lenkillä.

Venyttelyllä autat tilannettasi paljon. Lenkin aikana nouse usein putkelle, kääntele niskoja, pyörittele käsitä ym. Muutama tunti lenkin jälkeen jumppaa erityisesti yläselän venytyksiä.
    10k-kerhon jäsen

Minulla ainakin vetää hartiat jumiin jos satulan kärki on liikaa alaspäin ja näin paino menee käsille. Tosin mulla tuntuu tuo satulan asento olevan todella tarkka, jos taas nostaa hivenen liikaa kärkeä niin välilevyt ja alaselkä muistuttaa heti. Joudun oikeastaan säätämään satulan asennon muutama milli kerrallaan ennen kuin löytyy sopiva taspaino.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti timoskari Katso viesti
    Käytän kyllä lukkopolkimia (kylläkin shimanon mtb-kengällä) ja jalkaterän asentoakin olen muutellut... tuntuu, että pitempien lenkkien jälkeen päivän lepo helpottaa hyvinki polvikipuun. ja taitaa muutenki olla ohimenevää...

Miten muuten semmonen, että paikallinen pyöräkauppias käski ostaa numeron isomman kengän, kun hieman päkiä puutuu pitempään veivatessa? Kyseenalaistin kyllä tämän heti, että eikös se jalka turpoa vain lestistä/ muualta? en ole ainakaan oman elämäni aikana nähnyt yhtään pituttaan turpoavaa jalkaa...? vai oliko myyjä oikeassa?
    Jos ajat maantielenkkejä maastokengillä ja polkimilla niin toivottavasti maastokengissä on kova pohja ja polkimen päkiätuki riittävän iso.
    Muuten tulee ongelmia. Maantiepyöräilyyn erityisesti isoilla määrillä sopivat kyllä parhaiten maantiekengät ja polkimet.
    Jos et aja et voi ottaa!

Tuttuja tuntemuksia kun aloittaa maantiepyöräilyn ja nostaa määrää ja tehoja nopeasti. Itsellä kävi samoin kun aloitin kolmisen vuotta sitten. Selkäkipuja, hartia jumissa, kädet puutuu, niskat kipeät jne. Alussa ei pystynyt ajamaan kuin tunnin kun piti pysähtyä venyttelemään selkäjumin takia. Pyörää ja ajoasentoa tuli säädettyä moneen kertaan ja kyllä se sieltä pikkuhiljaa loksahti kohdalleen. Maantiepyörässä on muuten yllättävän monta komponenttia millä saa säädettyä erilaisen ajoasennon ja pienikin muutos voi vaikuttaa paljon siihen miltä tuntuu.

Nyt kun takana on lähemmäs parikymmentätuhatta kilometriä maantiepyöräajoa, niin alkaa jo kroppa tottua ajoasentoon. Ainakin itsellä meni pitkään ennenkuin ajoasento löytyi. Kuitenkin vielä tänä keväänä kun nostin sattumalta satulaa pari senttiä nousi tehot selkeästi ts. satula oli ollut koko ajan liian alhaalla.

Hyvän harrastuksen olet löytänyt. Pienien alkuhankaluuksien jälkeen pääset varmaan vielä kunnolla nauttimaankin ilman kolotuksia.

Takavaihtajan säätäminen on yhtä kuin vaijerin kireyden säätämistä. Rajoittimiin ei tarvi koskea jos ne kerran on säädetty kohdalleen. Vaihda suurimmalle vaihteelle ja ota vaijeri irti. Sitten vaan vedät vaijerin vaikka tongilla niin kireälle että ketju nousee isoimmalle rattaalle kun valitset pienimmän vaihteen. Hienosäätö sitten vaihtajan perässä olevasta säätöruuvista.

Mulla kipeytyi alussa polvet ja syyksi selvisi se, että väsyn tullessa annoin polvien painua sisäänpäin alaspainamisvaiheessa. Tuo tapahtuu helposti ja sitä ei välttämättä lyhyellä lenkillä huomaa, mutta rasituksen kasvaessa se alkaa purra. Keskity siis siihen että polvet pysyvät linjassa koko poljinkierroksen ajan.

Olen fillaroinut lähes koko ikäni muutaman tuhat kilometriä vuodessa (ei harrastusmielessä vaan auton korvikkeena ja omaksi iloksi) ilman mitään vaivoja. Syksyllä ostin krossarin ja tunsin jo lyhyen matkan jälkeen kovaa pistävää kipua polvessa joka kesti muutaman päivän. Satula oli niin korkealla, että jalka meni ala-asennossa suoraksi. Laskin satulaa pari senttiä ja sen jälkeen polvissa ei ole mitään kipua. Jokaisella on tietysti omat "ominaisuudet" ja vaivat, mutta oma ongelma ratkesi sillä.

Hartia- ja käsiongelmiin auttoi asiat jotka on mainittu jo edellisissä viesteissä.

No laitanpa tänne kans omaa vaivaani jota olen hieman kummastellut. Eli kipua oikean jalan perseen sivustassa jossa on ilmeisesti jokin hermopiste. Menee kylläkin jossain vaiheessa aina ohi, mutta veemäiseltä se tuntuu. Mistäköhän saattas johtua. Olenko liian lähellä tankoa vaiko liian takana. Pituutta on se 180 ja pyörän runkokoko on 55cm. Omaan kuitenkin melko pitkät kintut..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arbena Katso viesti
    No laitanpa tänne kans omaa vaivaani jota olen hieman kummastellut. Eli kipua oikean jalan perseen sivustassa jossa on ilmeisesti jokin hermopiste. Menee kylläkin jossain vaiheessa aina ohi, mutta veemäiseltä se tuntuu. Mistäköhän saattas johtua. Olenko liian lähellä tankoa vaiko liian takana. Pituutta on se 180 ja pyörän runkokoko on 55cm. Omaan kuitenkin melko pitkät kintut..
    itsellä nämä "perskivut" lähti kun vaihdoin dh-shortseista spandeksiin. liian jäykät housut esti jalan liikerataa ylös jolloin peppu kramppasi. hyvä venytys takapuolelle on kun laittaa nilkan pyörän vaakaputkelle jalka 90 astetta tai yli koukussa siten että sääri on vaakasuorassa ulospäin. polvi siis osoittaa sivulle. sitten nojataan eteenpäin kunnes tuntuu.

tietenkin jos ongelma on puristunut iskias niin menee hankalammaksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    itsellä nämä "perskivut" lähti kun vaihdoin dh-shortseista spandeksiin. liian jäykät housut esti jalan liikerataa ylös jolloin peppu kramppasi. hyvä venytys takapuolelle on kun laittaa nilkan pyörän vaakaputkelle jalka 90 astetta tai yli koukussa siten että sääri on vaakasuorassa ulospäin. polvi siis osoittaa sivulle. sitten nojataan eteenpäin kunnes tuntuu.

tietenkin jos ongelma on puristunut iskias niin menee hankalammaksi

Eipälen jälkkimmäistä. Ihan selvää hermosärkyä se on.

Eipälen jälkkimmäistä. Ihan selvää hermosärkyä se on.
    Yksi mahdollisuus on piroformissyndrooma. Päärynälihas(piriformis) on keskellä pakaraa oleva lihas, josta iskiashermo menee lävitse.
    Itselläni on kyseinen vaiva, joka estää pitkien juoksulenkkien tekemisen.
    Kun lihas on oikein koppurassa kipu tuntuu keskellä pakaraa ja melko syvällä. Paras ehkäisykeino hommaan on kunnollisen takareden venyttely

ja
    pirformiksen venyttely sekä hieronta. Kannattaa googlettaa noita venyttelyitä. Minulle ne auttavat.
    hannupulkkinen muokkasi tätä : 03.07.2011 at 15.59
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Yksi mahdollisuus on piroformissyndrooma. Päärynälihas(piriformis) on keskellä pakaraa oleva lihas, josta iskiashermo menee lävitse.
    Itselläni on kyseinen vaiva, joka estää pitkien juoksulenkkien tekemisen.
    Kun lihas on oikein koppurassa kipu tuntuu keskellä pakaraa ja melko syvällä. Paras ehkäisykeino hommaan on kunnollisen takareden venyttely

ja
    pirformiksen venyttely sekä hieronta. Kannattaa googlettaa noita venyttelyitä. Minulle ne auttavat.
    Tarvii ottaa taas tuossa venyttelyssä isompi vaihde silmään. Se meinaa jäädä toisinaan liian vähälle. Nyt kävin vetäsemässä kevyen lenkin ja selkä se perkele taas jumitti koko reissun. Sieltä ne vaivat sitten lähtevät muuallekkin kehoa kiusaamaan...

Tarvii ottaa taas tuossa venyttelyssä isompi vaihde silmään. Se meinaa jäädä toisinaan liian vähälle. Nyt kävin vetäsemässä kevyen lenkin ja selkä se perkele taas jumitti koko reissun. Sieltä ne vaivat sitten lähtevät muuallekkin kehoa kiusaamaan...
    Toinen selkäkipuja aiheuttava juttu on lonkan koukistajien lyheneminen.
    Pyöräilyssä se on hyvin yleinen ja johtuu siitä, että kun juntataan voimalla niin lonkka ja koko lantio on mukana. Niitä pitiäisi venytellä sekä ennen lenkkiä lyhyillä venytyksillä ja pari tuntia lenkin jälkeen pidemmillä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Ennen suoritusta venytteleminen heikentää lihasten voimantuottoa, joten se ei aina ole hyvä vaihtoehto. Lenkin jälkeenkin se vaikeuttaa palautumista, joten jättäisin venyttelyt lepopäiville mutta tietysti täytyy katsoa tasapainoa: jos koko ajaminen riippuu siitä (ja/tai lenkit ovat suhteellisen kevyitä), silloin tietenkin voi uhrata palautumista tai räjähtävyyttä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Ennen suoritusta venytteleminen heikentää lihasten voimantuottoa, joten se ei aina ole hyvä vaihtoehto. Lenkin jälkeenkin se vaikeuttaa palautumista, joten jättäisin venyttelyt lepopäiville mutta tietysti täytyy katsoa tasapainoa: jos koko ajaminen riippuu siitä (ja/tai lenkit ovat suhteellisen kevyitä), silloin tietenkin voi uhrata palautumista tai räjähtävyyttä.
    Postauksestasi jää sellainen vaikutelma, että venyttely olisi jotenkin huono juttu pyöräilijälle. Ehkä tarkoitit, että vääränlainen venyttely väärään aikaan on huono juttu? Venyttelyn merkitystä pyöräilijälle korostavat aika vahvasti esim. Pasi Ahlroos kirjassaan Pyöräilyvalmennus (s. 223.) kpl. 'Venyttely kuuluu pyöräilijän jokapäiväiseen ohjelmaan' ja Jarmo Sorsa vihkosessa Ajatuksia pyöräilyvalmennuksesta (s. 21). Kumpikin tähdentää venyttelyn merkitystä nimenomaan palautumista edesauttavana asiana. Eli mikä oli pointtisi?
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Postauksestasi jää sellainen vaikutelma, että venyttely olisi jotenkin huono juttu pyöräilijälle. Ehkä tarkoitit, että vääränlainen venyttely väärään aikaan on huono juttu? Venyttelyn merkitystä pyöräilijälle korostavat aika vahvasti esim. Pasi Ahlroos kirjassaan Pyöräilyvalmennus (s. 223.) kpl. 'Venyttely kuuluu pyöräilijän jokapäiväiseen ohjelmaan' ja Jarmo Sorsa vihkosessa Ajatuksia pyöräilyvalmennuksesta (s. 21). Kumpikin tähdentää venyttelyn merkitystä nimenomaan palautumista edesauttavana asiana. Eli mikä oli pointtisi?
    Suorituksen jälkeinen venyttely ei edesauta palautumista (5-15 min jäähdyttely pyörällä toimii paremmin) ja voi pahentaa harjoituksen kudosvaurioita. Kuukkelista voi vaikka etsiä “stretching before/after exercise bad” tmv.

Luulen – vaan en tiedä – että enemmän fillarointiin keskittyvälle sopiva muoto olisi jooga tai vastaava 1-2 kertaa viikossa, (fillarointi)lepopäivinä.

Tua noin niin. Epäilenpä nyt, että ajoasento vaan ei ole se kaikkista paras.
    Omistan kaksi fillaria. Maantievehe on Bianchi 55 runkolla ja Focus cc 56 rungolla. Maantievehkeen kanssa on ongelmia ja taas ne pari pitempää lenkkiä jotka olen Focuksella polkenut niin ei ilmennyt mitään ongelmaa. Voiko nyt olla niin, että Bianchin runko on aavistuksen liian lyhyt ja mulla jää selkä liikaa ulospäin kaarelle. Satulassa ei ole varaa enää ottaa taaksepäin. Onko tässä nyt mentävä kohta taas fillarikaupoilla ja hakea tosissaan pyörää jossa rungon koko ja malli istuu kuin nyrkki silmään.. Kyllä ceeceelläkin voi lenkkiä tottakai tehrä mutta maantievehe on aina maantievehe, se kiitää...

Mulla kun nyt ei kovin kummosta jumitusta tunnu missään venytellessä vaan päinvastoin. Melkosen hyvin tuntuu ukko nykyään taipuvan..

Te jotka enemmän ollette fillareilla pelanneet niin voi heittää pientä infoa.. Kiitos..

Oma pituuteni on se 180cm josta suurin osa on jalkaa..

Voiko nyt olla niin, että Bianchin runko on aavistuksen liian lyhyt ja mulla jää selkä liikaa ulospäin kaarelle. Satulassa ei ole varaa enää ottaa taaksepäin. Onko tässä nyt mentävä kohta taas fillarikaupoilla ja hakea tosissaan pyörää jossa rungon koko ja malli istuu kuin nyrkki silmään..
    Oma pituuteni on se 180cm josta suurin osa on jalkaa..
    Ekaksi. Ohjaamon pituutta ei säädetä niin, että satulaa siirretään sinne tänne. Satulalla on oma vakipaikkansa. Polkimen ollessa vaakasuoraan eteenpäin sen akselista vedeyn suoran viivan tulee osua ajajan polven etupintaan tain korkeintaan sentin taakse. (käytä luotinarua ja kvg)

Tokaksi: Mittaa cyclarisi ohjaustangon paikka satulan keskikohdasta niin, että mittaat sen kahvoihin ja vertaa saatua tulosta maantiepyörän mittoihin.
    Sitä ennen laita molemipien satulat oikeaan paikaan em. tavalla.
    Ohjauksen pituus on oikein kun etunapa peittyy kahvoilta ajettaessa tangon suoran osan taakse. Ohjausta voi pidentää tain lyhentää vaihtamalle stemmiä eri pituiseksi. Ohjaustangon reach täytyy myös ottaa huomioon, eli se kuinkapitkälle tanko kurvaa eteenpäin.
    Jos et aja et voi ottaa!

Bookmarks

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •