Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 61

Aihe: Aloittelijan mietteitä maastoajosta

  1. #1
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    798

    Aloittelijan mietteitä maastoajosta

    On se vaan prkl:een vaikeaa. Varsinkin tuommoinen tekninen kivikko juurakko polku. Alamäkeen luulisin osaavani jotenkin, mutta ylämäkeen tultaessa tekniikka ja taidot loppuu. Yleisiä virheitä: väärä välitys, polkutekniikka, ajoasento(keula nousee pystyyn). Varsinkin oikean välityksen valitseminen on vaikeaa, jos on liian pitkä välitys ja runttaat voimalla; keula nousee, mikä johtunee väärästä ajo asennosta kyseiseen kohtaan. Ja nämä ongelmat korostuvat tuollaisella singletrack tyyppisellä polulla. Mutta paikoissa missä pystyy pitämään vähän enempi vauhtia ajo kyllä sujuu omasta mielestä hyvin harrastus määrään nähden. Junnuna tuli ajeltua ylväällä Helkama Raisullani pitkin Nokian metsiä, mistä johtuu se että osaan siirtää painoa eteen ja taakse, mutta jos joudun hidastamaan vauhtini kävelyn tasolle niin silloin ongelmat alkavat yllä mainitulla tavalla. Mutta onsse vaan niin hienoo, tulee väliin hienoja onnistumisen hetkiäkin. Ja saa haastaa itseään. Mutta miksen löytänyt tätä lajia aiemmin?

  2. #2
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.420
    Syksyllä kun ajat samaa paikkaa mietit että miten tää silloin alkukesästä oli niin hankalan oloista kun nyt menee kuin vettä vaan
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

  3. #3
    Liittynyt
    10/2007
    Viestit
    186
    Voi olla tyhmä neuvo, mutta monesti aloittelija (ja minä yhä edelleen) painelee innoissaan metsään liian kovilla rengaspaineilla. Renkaan pehmetessä ja pidon parantuessa meno pöpelikössä muuttuu huomattavasti jouheammaksi. Jos nyt Nokian metsissä meno voi jouheaa ollakaan, sen verran siellä pyörämiestä rangaistaan.
    C'est mon dada!

  4. #4
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Jkl
    Viestit
    830
    Vaikka täällä eivät ole yksivaihteiset suosiossa, niin itse koin valaistumisen juuri yksivaihteisella. Yksivaihteisella opin sen, että moneen paikkaan voi ajaa huomattavasti kovempaa kuin olin tottunut. Vaihdepyörällä tuli aina valittua liian pientä vaihdetta ja hidasta vauhtia paikkaa, josta sinkulalla täräytti vauhdilla läpi. Toinen seikka oli pitkät jyrkkenevät ylämäet, joissa monesti oli ongelmana pienellä vaihteella ajaessa keulan keveneminen. Nuo samat paikat pääsi kuitenkin sinkulalla putkelta tasaisesti polkemalla.

    Mutta ajamalla oppii ja toisten perässä ajamalla oppii vielä enemmän.
    ---
    Parempi pipo taskussa kuin oksalla.

  5. #5
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    288
    Jee fillarointi on kivaa!
    Kuvasta päätellen ajelet vielä fläteillä. Lukkopolkimet alkuun tuntuu hullun hommalta, mutta helpottaa metsikössä rymyämistä pitkällä aikavälillä. Kannattaa harkita ostamista tai lainaat joltain pariks kerraks kengät ja polkimet. Ite en pystyis ilman ajamaan, onneks ei tarvi.
    Rock on ja ketjuahan riittää

  6. #6
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.418
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alteregoni Katso viesti
    On se vaan prkl:een vaikeaa....
    Kyllä se siitä kunhan vaan jaksaa treenata. Valmista ei tule tietenkään koskaan.


  7. #7
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    55
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ossipoika Katso viesti
    Jee fillarointi on kivaa!
    Kuvasta päätellen ajelet vielä fläteillä. Lukkopolkimet alkuun tuntuu hullun hommalta, mutta helpottaa metsikössä rymyämistä pitkällä aikavälillä. Kannattaa harkita ostamista tai lainaat joltain pariks kerraks kengät ja polkimet. Ite en pystyis ilman ajamaan, onneks ei tarvi.
    Rock on ja ketjuahan riittää
    Aloitin maastopyöräilyn viime syksynä ja vaihdoin alkukesästä lukkopolkimiin. Ensin hirvitti helpohkoissakin paikoissa, nyt on tullut luottamusta lisää ja enää (omasta mielestä) todella tekniset paikat jää ajamatta. Vaihdoin hetkeksi flätit takaisin mutta se tuntui jo luonnottomalta.

    Suosittelen lukkiksia, ai sitä voiman tunnetta kun pystyy spurttaamaan ylämäetkin kunnon pyörityksellä...
    /Pete

  8. #8
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.984
    Ei ne lukotkaan autuaaksi tee, monta vuotta vaihdellut lukkojen ja flättien välillä ja vieläkin useammin flätit alla.

    Ajamalla tulee kokemusta, erityisesti jos menee johonkin porukkalenkkeihin mukaan (näkee muiden rytmityksiä ja ajolinjoja).

    En ole itsekään paras kiipeämään, mutta onnistun kuitenkin 170mm keulallakin ilman keulan nousemista. Painoa siirtää nousussa sentin pari edemmäksi niin keula pysyy jo paremmin alhaalla, seuraavaksi opit tasapainottamaan keulan keveyden ja takarenkaan sutimisen välillä. Se keulan keveyskin on hyvä hallita jos ylämäessä on kiviä tai juuria.

    Ja kuten huomasit, vauhti vie kummasti esteiden yli. Yhdistä tuohon kropan rentous niin toimii hyvin.

  9. #9
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    912
    Komppaan edellisiä... itsellä meni noin vuosi, että sain sellasen perstuntuman ajamiseen, millä pärjää jo hyvinkin hankalassa maastossa. Samalla kun ruutia on alkanut kerääntyä reisiin, niin meno helpottuu ja tekniikan myötä löytyy se Dropin mainitsema rentous.
    Jossain vaiheessa huomaa, että löytää sen kuuluisan "flow:n" ja ajo muuttuu puhtaaksi nautinnoksi.

    Hienon lajin löysit! Tsemppiä
    "When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin

  10. #10
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    798
    Jepaa. Kiitokset vinkeistä! Joo ton jännäkakan kun saa pois housuista, niin auttas. Ja fläteillä sotketaan meneen. Lukkopolkimet kenkineen on hankintalistalla, kunhan finanssipoliittinen tilanteeni antaa siihen myöden. Monta tilannetta on ollu että jalka lipee polkimelta, ja siitä seurauksena vaarassa suvun jatkuvuus.. Sekin tässä innostaa harrastamaan on tämän lajin haastavuus, joutuu oikeesti reenaamaan! Ja virheistähän sitä oppii!

  11. #11
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    2.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alteregoni Katso viesti
    Monta tilannetta on ollu että jalka lipee polkimelta, ja siitä seurauksena vaarassa suvun jatkuvuus.. !
    Hmmm... Sulla ei varmaan oo kunnon flättejä eikä kenkiä ,koska ei se jalka kyllä lipsu mihinkään jos sulla on pyöräilykengät ja piikkiflätit. Voi jopa olla parempi harjoitella tekniikat fläteillä niin ne tulee opeteltua oikein.
    - Fear is a mindkiller -


  12. #12
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.136
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Velootti Katso viesti
    Voi olla tyhmä neuvo, mutta monesti aloittelija (ja minä yhä edelleen) painelee innoissaan metsään liian kovilla rengaspaineilla. Renkaan pehmetessä ja pidon parantuessa meno pöpelikössä muuttuu huomattavasti jouheammaksi. Jos nyt Nokian metsissä meno voi jouheaa ollakaan, sen verran siellä pyörämiestä rangaistaan.
    Mut sit kun vauhti kasvaa tarpeeksi, niin liian pienillä paineilla rengas taittuu alta kurveissa ja kaltevilla pinnoilla sekä toisinaan lähtee jopa irti vanteelta. Puhumattakaan puhkeamisista, kun tulee juuret ja kivet vanteelle asti.

  13. #13
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    12
    Itsekkin juuri lajiin tutustumassa ja vielä ei ole lukkopoljin kokemusta, mutta hankin itse Welgo LU-8A polkimet ja niillä on sujunut hyvin. Eivät ainakaan finanssipoliittisesti ole suuri uhraus jos haluaa kokeilla.

    Laji on kyllä todella mielenkiintoinen ja hauskaa on ollut niin talvi,kevät kun nyt alkukesänkin ajoissa

  14. #14
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    2.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keppa33 Katso viesti
    Itsekkin juuri lajiin tutustumassa ja vielä ei ole lukkopoljin kokemusta, mutta hankin itse Welgo LU-8A polkimet ja niillä on sujunut hyvin. Eivät ainakaan finanssipoliittisesti ole suuri uhraus jos haluaa kokeilla.

    Laji on kyllä todella mielenkiintoinen ja hauskaa on ollut niin talvi,kevät kun nyt alkukesänkin ajoissa
    Jos ei halua sijoittaa flättikenkiin sitä satasta niin jotkut skeittikengät käy melkein yhtä hyvin. Ne ei oo yhtä jäykät eikä pitävät ,mut niitä saa yleensä alennuskoreista pariin kymppiin ja ovat taatusti parempi vaihtoehto kun tavan lenkkarit.
    - Fear is a mindkiller -


  15. #15
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    798
    Skeittikengillä sitä tuleekin suhailtua, ja eihän ne nuo Cuben orkkis polkimet mitkään huiput ole. Ainakaan laakeroinnin osalta. Joo vois aika monet pannut enempi tulla otettu lukkopolkimien kera näin alkuun.

  16. #16
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    37
    Pyörän perusteella ajosi on XC:tä (tai enintään enduroa lähentelevää). Suosittelen lämpimästi välittömästi lukkopolkimia. Itse lähdin täysin kylmiltään lukkopolkimilla maastoon ja hyvä tuli noin puolessa vuodessa. Omien kokemusten perusteella suosittelen ennen maastoon lähtemistä perustavan laatuista lukkojen irroitusharjoittelua pohjille.

    Harjoitus (mielellään nurmikolla tai pehmeällä hiekalla): eka poljin kiinni -> polkaisu -> toinen poljin kiinni -> jarruilla pyörän pysäytys paikalleen -> tasapainoilua niin pitkään kuin pystyy -> kun alkaa kaatumaan kaatuvan puolen jalan irroitus

    Tätä kun tekee pohjille sellaiset 1-2 tuntia, niin jalan irroituksesta tulee "automaatio" eikä tarvii pelätä maastossa vauhdissa hallitsematonta kaatumista. Ja lukot auttaa ylämäissä ihan järjettömästi.

  17. #17
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    55
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Hmmm... Sulla ei varmaan oo kunnon flättejä eikä kenkiä ,koska ei se jalka kyllä lipsu mihinkään jos sulla on pyöräilykengät ja piikkiflätit. Voi jopa olla parempi harjoitella tekniikat fläteillä niin ne tulee opeteltua oikein.
    Koska lasken itseni vielä aloittelijaksi niin kiinnostaa tietää mitä tekniikkaa on parempi harjoitella flättipolkimilla. Poljintekniikan käsittääkseni oppii vain lukkopolkimilla joten tarkoitatko ajotekniikkaa? Jos, niin miten sitä on paras harjoitella?
    /Pete

  18. #18
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Fläteillä voi olla turvallisempaa treenata vaikka keulan nostamista ilmaan, mikä on joskus ihan hyödyllistä kivien tai muiden möykkyjen yli menossa. Fläteillä on helppo astua pyörän päältä pois taaksepäin siinä vaiheessa jos hakee rajaa missä keula pysyy ylhäällä.

    Myös muu tekniikka jossa renkaat irtoaa maasta on hyvä oppia ilman lukkoja.

    Fläteilläkin oikeasti pääsee myös ylämäkeen, varsinkin jos pyörässä on enemmän kuin yksi vaihde.

    Ja fläteilläkin voi "pyörittää". Ylöspäin ei toki pysty poljinta vetämään mutta kova veto ylöspäin tappaa sitten polviakin, jos sitä tekee jatkuvasti.

    "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

  19. #19
    mutanaama Guest
    Komps perttimelle. Itse aloitin turhan aikaisin lukoilla, alussa pelkäs ettei lukot irtoo ja nyt ettei pysy kiinni.

  20. #20
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    923

    Kokeneiden peesiin ..

    Kun ajelee enemmän ajaneiden kanssa oppii tekniikkaa kuin huomaamatta. Ihminen havainnoi asioita alitajuisesti yllättävän paljon. Ittekseen ajelemalla toistaa samoja asioita yllättävän paljon ja pitkään. Ei tapahdu edistystä.

    Yhteislenkit tampereella kejusta vaan rohkeesti pongaamaan sopivia lähtöjä.
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  21. #21
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.984
    Moni tekniikka olisi parempi oppia fläteillä, bunny hopit, miten jalkaa voi kallistaa polkimilla jyrkässä alamäessä tai jarruttaessa jne. Voi jopa oppia väärää tekniikkaa jos siirtyy lukkiksiin ennen kuin osaa ajaa vaikeata maastoa fläteillä.

    Toisaalta kenkien ei kyllä pitäisi lipsua polkimilta, todennäköisesti niissä on olemattomat ja tylsät piikit ja kenkien pohjat ovat sopimattomat.

    Joka tapauksessa, ajatus siitä että lukkiksilla opittu ajotapa olisi jotenkin oikeampi on absurdi. Lukkisten ajotapa ei poikkea merkittävästi flättien ajotavasta.

  22. #22
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    438
    Tätä kirjaa on tullut tavattua ja opit hyväksi havaittua..


  23. #23
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    798
    Eli taidan sittenkin jatkaa noilla fläteillä. Komppaan myös perttimee, kun saa varmuutta tekemiseensä ja opeteltua perus tekniikoita niin sitten voipi harkita lukko hässäköitä. Tosin nyt tuli mieleen ristus notta pitäsköhän hankkia sittenkin paremman flätti pedaalit, kun noi Cubeksen original bolgusimet ei oo ihan kauhian hyvät. Huomasin tänään, että jalka lipee niistä sen takia kun ei pyöri laakerissaan kunnolla. Kun jalka hieman keviää polkimelta niin se pyörähtää ikäänkuin pystyyn. On täsä viä pitkä tie edessä, mutta ainakin vielä on tullu kehitystä saas nähdä koska tyssää. Mutta vaikka just tuli rymyämästä niin polttelis heti lähtee uudestaan. Tosin polttelu keuhkoissa vesittää tämän ajatuksen... Miten helv... voi tällä iällä olla näin mehuissaan jostain uudesta?

  24. #24
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hammer Katso viesti
    Yhteislenkit tampereella kejusta vaan rohkeesti pongaamaan sopivia lähtöjä.
    Minä komppaan sitten tätä. Nokialta ei luultavasti ole hirmuisen paha matka joskus ehtiessään lähteä Kaupin Kanuunoiden kevyille keskiviikkolenkeille, missä näkee vähän mallia miten muut ajaa.

    http://www.kaupinkanuunat.net/yhteislenkit/kesa/maasto
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=15266

    edit:
    kuulostaa vähän siltä että polkimet on huonolla hapella. Jos pyörä on uusi, voi mennä takuuseenkin. Mulla oli joskus kunnon piikikkäät flätit joissa oli pehmeät akselit: muutamassa kuukaudessa pyöriminen lakkasi vallan. Takuuparia tuonut laiva paloi jossain merellä...

    "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

  25. #25
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.136
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alteregoni Katso viesti
    Eli taidan sittenkin jatkaa noilla fläteillä. Komppaan myös perttimee, kun saa varmuutta tekemiseensä ja opeteltua perus tekniikoita niin sitten voipi harkita lukko hässäköitä. Tosin nyt tuli mieleen ristus notta pitäsköhän hankkia sittenkin paremman flätti pedaalit, kun noi Cubeksen original bolgusimet ei oo ihan kauhian hyvät. Huomasin tänään, että jalka lipee niistä sen takia kun ei pyöri laakerissaan kunnolla. Kun jalka hieman keviää polkimelta niin se pyörähtää ikäänkuin pystyyn.
    Varmasti kunnolliset flättipolkimet auttaa huomattavasti, mutta kuulostaa kyllä myös siltä, ettet oo kunnolla tottunut käyttämään avopolkimia vielä. Tai toki normiajossa tasaisella kuka vaan osaa käyttää flättejä, mutta maastossa se vaatii enemmän. Periaatteessa sulla olis hyvä tässä vaiheessa valita myös lukot, koska luultavasti oppisit yhtä nopeesti käyttämään niitäkin. Mutta siihen investointiin pitäisi toki laskea mukaan myös pyöräilykengät.

  26. #26
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    798
    Kiitokset arvon foorumilaiset, sen verran tullut lujasti infoo, että tarvii varmaan oikeesti alkaa reenaamaan. Ehkäpä tuon mtok77:n opuksenkin hankin, tai menen johonkin puskaan väijyyn muita kuskeja, ja kopioin suoraan heidän toisin sanoen teidän ajotekniikan.. ööö . Muutta siis tarviis varmaan väijyä miten oikeet maasturikuskit tekee, ettei kävis niin että toistelee vaan samoja virheitänsä.

  27. #27
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    288
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alteregoni Katso viesti
    Kiitokset arvon foorumilaiset, sen verran tullut lujasti infoo, että tarvii varmaan oikeesti alkaa reenaamaan. Ehkäpä tuon mtok77:n opuksenkin hankin, tai menen johonkin puskaan väijyyn muita kuskeja, ja kopioin suoraan heidän toisin sanoen teidän ajotekniikan.. ööö . Muutta siis tarviis varmaan väijyä miten oikeet maasturikuskit tekee, ettei kävis niin että toistelee vaan samoja virheitänsä.
    Missäs päin herra asustaa? Kannattaa tsiigata tuolta yhteislenkit-osiosta matkaseuraa. Aika moni on jopa valmis tiputtamaan lenkkivauhtia, jotta pysyy muutkin perässä.

  28. #28
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    798
    Nokian metsissä.

  29. #29
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    2.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeteF Katso viesti
    Koska lasken itseni vielä aloittelijaksi niin kiinnostaa tietää mitä tekniikkaa on parempi harjoitella flättipolkimilla. Poljintekniikan käsittääkseni oppii vain lukkopolkimilla joten tarkoitatko ajotekniikkaa? Jos, niin miten sitä on paras harjoitella?
    Tässä ylempänä tulikin oikeastaan kaikki oleellinen. Tosiaan bunnyhopit sekä takapään ns. hyppäytys esteen yli tai vaikka takapää ilmaas 90 asteen käännös tulee helposti lukoilla vedettyä jaloilla joka ei ole paras mahdollinen tekniikka. Ne kannattas opetella fläteillä ensiks.
    Mc Askil näyttää mallia. Kulunut video ,mut näkee että pyörän saa ilmaan ilman lukoilla vetämistäkin. Ihan noin taitavaks ei tarvii opetella ennenkun voi siirtyä lukkiksiin.
    http://vimeo.com/17892962


    Joo ja lajikaan ei oo maastopyöräily ,mut tässä näkee ettei niitä lukkoja tarvii pyötän hallinnassa mihinkään. Ylämäessä niistä on hyötyä ,mut jos ei oo niin kauhee kiire ja haluaa vaan nauttia teknisistä poluista nii ei ne lukot oo mikään pakko vaikka muotipoliisilta saattaa pamppua tullakin.
    Edit:aloittelia olen itsekin ja tykkään ajaa teknistä polkua ja flätit tuntuu paremmelta.
    syklopaatti muokkasi tätä : 12.06.2011 at 13.29
    - Fear is a mindkiller -


  30. #30
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    147
    Jos alla on isohko XC-hirvi, tuollaisen kunnon bunnyhopin teko on aika kivuliasta kulkusille. Korkealla oleva penkki voi antaa kunnon pusun. Kannattaa toki harjoitella flättipolkimilla, jotta tietää miten tuo hyppy menee "oikeaoppisesti". Sitten kun vaihdat lukkopolkimiin voi hieman oikoa tyyliä. Eipä tule itsekään aina tehtyä oikeaoppista bunnyhoppia esim maantie- tai XC-pyörän kanssa, vaan pyörä nousee lukkiksia käyttämällä.

    Aloita harrastusta toki normaaleilla polkimilla, mutta kokeile vaikka kaverin lukkopolkimia. Ero on kuin ... en keksi nyt mitään, mutta huomaat kyllä kokeillessa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •