Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234
Näyttää tulokset 91 - 106 / 106

Aihe: Välilevyn ongelmaa

Mulla välilevy ongelmaa ollut 7 vuotta lannerangassa ja jalkaterään asti ulottuvaa ajoittain kovaa särkyä. Nyt sain lähetteen fyssarille taas ja siellä aloitettiin faskiakäsittely. Muutaman kerran käynyt ja tuntuu todella hyvältä ja toimivalta. Ei oo seitsemään vuoteen ollut selkä näin hyvässä kunnossa.

Itsellä kanssa kaksi alinta välilevyä rikki. Liikunnalla ja tarvittaessa selkäkipillä saan oireet pysymään nykyään poissa. Viimeksi selkä hermostui kun ajoin jäykkäperä maasturilla jäisissä metsäkoneen jäljissä liian kovilla rengaspaineilla. Mutta yleensä pyöräily sopii mun selälle kunhan pidemällä maantielenkillä välillä malttaa oikoa. Koko tarina vanhalla videolla: https://www.youtube.com/watch?v=lNGq...3hFslNYiDEUZ53
    Pyöräilyvideoita * Vuoden pyöräilyteko 2015 * www.velogi.com * www.youtube.com/velogi

Väilevy ongelmaa

Välilevyvaivat on aivan naurettavia ongelmia, puhumattakaan niiden magneettikuvauksesta.

Naurettavia siksi että tulevat aivan kummallisissa tilanteissa, selkä saattaa kestää jalkakyykyssä niin isoja painoja kuin jalat jaksaa nostaa mutta saattaa sitten nitkahtaa jotain keittiökaapin ylähyllyltä kurotellessa tai jossain vastaavassa tilanteessa.

Magneettikuvien ottoa vältellään vaikka kuvan hinta on kai nykyään suhteellisen pieni, yksi selitys on että kaikilla on siellä iän tuomia kulumia joita helppo tulkita väärin. Kuulostaisi minusta siltä että niitä ei osata lukea (edes sitä erikoislääkärin konsultaatiota) eikä myöskään selittää oikein. Itse sain kuvat CD:llä mukaan ja eka henkilö joka näytti kuvista ongelmakohdan ja selitti sen oli fysioterapeutti.
    marco1 muokkasi tätä : 09.04.2018 at 12.46

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Velogi Katso viesti
    Itsellä kanssa kaksi alinta välilevyä rikki. Liikunnalla ja tarvittaessa selkäkipillä saan oireet pysymään nykyään poissa. Viimeksi selkä hermostui kun ajoin jäykkäperä maasturilla jäisissä metsäkoneen jäljissä liian kovilla rengaspaineilla. Mutta yleensä pyöräily sopii mun selälle kunhan pidemällä maantielenkillä välillä malttaa oikoa. Koko tarina vanhalla videolla: https://www.youtube.com/watch?v=lNGq...3hFslNYiDEUZ53
    Selkäkippi itselläkin. Sitä kannattaa köyttää kyllä päivittäin vaikka ei olisi akuuttia kipuakaan. Pidempään pysyy poissa.

Jyri

Minä sain ajan magneettiin samalle illalle kun lupasin maksaa itse, eikä odoteltu työnantajan sitoumusta sun muuta höpöä. Jälkeenpäin kyselin että olisiko t-antaja maksanut, ei olisi. Hinta oli kuitenkin vaan 280e eli ei se enää hinnankiroissa ole, jotta sen takia kannattaisi ihmetellä ja odotella. Toki oireet jo viittasi samaan väliin, minkä kuva vahvisti. Samalla tuli selvyyttä selän kuntoon muutoinkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Slatan Katso viesti
    Onko kenelläkään ollut välilevyongelmaa kaularangassa? Minulla nimittäin on nyt kaksi viikkoa ollut jonkinlaista säteilykipua vasempaan lapaan ja olkapäähän, myös etusormi puutuu ja sirkkuilee. Kaikenlainen seisaallaan olo tuntuu olevan pahasta ja aiheuttaa em. ongelmia. Niska ei ole varsinaisesti kipeä, mutta jotain epämääräistä tuntemusta siellä on (jäykkä?)? Saan esim. kivut esille ja sirkkuilemisen etusormeen pelkästään pään taivuttamisella eteenpäin. Samoin käden ääriliikkeet on myrkkyä (kun hermo joutuu venytykseen). Makaaminen tai tuettuna istuminen helpottaa oireita. Itse olen diagnosoinut että tämä johtuisi kaularangan välilevyn pullistumasta. Ensi viikolle varattu fysiatrille aika. Ihmetyttää vaan, mistä tämä nyt tuli? Niskassa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa ja nyt tällainen. Tosin ikää jo 43 vuotta. Sen mitä asiasta olen lukenut niin vähintään kolme kuukautta menee ennen kuin pystyy urheilla, joillakin paljon pitempään ja jää loppuelämän vaivaksi? Pyörällä jo ajoasento laukaisee oireet heti, eikä se onnistu. Kuntopyöräily sujuu joten kuten, kun nostaa ohjaustangon todella ylös. Tosin en tiedä onko silläkään ajaminen järkevää vielä tässä vaiheessa? Kävelemäänkään ei pysty kuin parisataa metriä... Ikävintä on että nämä oireet tuntuu koko ajan pahenevan. Pelkään jo sitä hetkeä että en saa kipua helpottamaan ja se muuttuu jatkuvaksi. Ajan sekä maastossa että maantiefillarilla ja saapa nähdä milloin se harrastus jatkuu. V-käyrä on aika tapissa!

Pitää tietty kuunnella ensin fysiatrin mielipide ja varmaan yrittää päästä magneettikuviin. Sitten täytyy alkaa etsimään hyvää osteopaattia, kiroproktikkoa tai fysioterapeuttia... Onko suositella ketään Treen alueelta?
    Minulla on ollut (ja on edelleenkin, ei se varsinainen syy mihinkään häviä) kaularangassa 4-5 välillä pullistuma. Magneettikuvissa todettiin tuo syy ja oireet oli juuri samanlaiset. Ensimmäiset oireet tuli, olikohan 2014 Saariselkä Stages mtb-etappikisan jälkeen, kun kotimatka tapahtui vielä ahtaassa pakettiautossa, missä en saanut päätä riittävän taakse istuessa. Seuraavana päivänä sitten aikamoiset kivut ja säteili vasempaan käteen aikalailla. Kuukausi Panacodia ja fysioterapiaa, ja alkoi taas elämä hymyillä. Myöhemminkin on tullut satunnaisia "piikkejä" mutta oireet ovat helpottaneet muutamissa päivissä.

Jatkuvalla fysioterapialla ja erilaisten kotona tehtävien kuminauhaharjoitteiden avulla on saatu homma sillä tavalla kuntoon, että oireet eivät haittaa elämää. Itse pullistumahan ei rangasta varsinaisesti koskaan poistu, mutta oireita voi merkittävästi helpottaa omilla toimenpiteillä. Niskani on koko ajan vähän jäykkä ja tiettyihin asentoihin pään taivuttaminen sattu jonkin verran, mutta kaikki normaalielämä ja pyöräily onnistuu. Esimerkiksi auton pääntuen paikka eteen-taakse suunnassa täytyy minulla olla tosi tarkka, jotta niska ei kipeydy. Minun tarvitsee saada pää melko taakse, jotta voin istua autossa pitemmän ajan.

Kovin etukenoinen pyöräilyasento ei ainakaan auta asiaa pitemmällä tähtäimellä. Varsinkin aika-ajoasento on niskalle äärimmäisen kova. Itse koin helpottavaksi asiaksi, kun hankin sellaisia ajolaseja joissa ei ole yläkehystä (esim Oakley Evzero). Niitten kanssa saan pään niskan kannalta luonnollisempaan asentoon (naama alaviistoon), eikä lasien yläkehys tule näkökenttään.

Täällä myös yksi selkävaivainen. Reilu kaksi vuotta ekasta huonossa asennossa nostosta töissä ja joogalla, jumpalla, levolla, milloin milläkin pysynyt jotenkin kunnossa. Magneettikuvaus kiinnostaisi käydä otattamassa että tietäisi missä mennään. Hinnoissa melkoisia eroja; jossain noin 250€ ja toisaalla lähes 800€. Kuuleman mukaan tarkkuuksissa eroja, tiedä sitten. Edellisen kerran napsahti viime joulukuussa, oma urheilijavakuutus ei kata osteopaatin tai fyssarin tutkimus-/hoitokuluja joten nyt mennään sitten kunnallisen kautta alkaen torstaina fyssarilta.

Pyöräilyyn ei vielä ole vaikuttanut, itsellä aina ollut suht pysty ajoasento.

Täällä kans selän vaivoja joitakin kymmeniä vuosia, lopulta leikkaus pian kolme vuotta sitten. Kävelykyky tuli takaisin, muutoinkin parani paljon, mutta tuollainen lievä etukumara, imurointiasento, vetää ristiselän tienoon maitohapoille. Sen sijaan matala, simpanssiasento, pyörän selässä, hiihto, luistelu tai mikä tahansa sujuu taas. Rustottunut välilevynpullistuma pois, poraa ja purijaa ei sentään rälläkkä käyttivät hermopiuhan vapauttamiseen. Oulussa yliopistollinen hoiti, kun annoin luvan siihen, jos heiltä tulee suositus leikkaukseen, minulta ensin kysyivät kirkassilmäisesti, että leikataanko, kun katseltiin ruudulta jotain epämääräisen näköistä tummaa kuvaa. Mangneettikuva ruudulla näytti campan vaihteistolta, josta en ymmärrä mitään. Pitivät sitten joukolla kokousta ja suosittelivat operaatiota. Oma luottamus säilyi yhteiskunnan ylläpitämään sairaanhoitoon, yliopistolliset sairaalat ovat luotettavia eivätkä hosu. Päivälleen puoli vuotta päätöksestä leikkaukseen!

Jatketaanpa vielä eräällä pienellä seikalla juttua, kun tuli mieleen, ihan myönteistä tuo huolellinen valmistautuminen. Eräs tuttavani joka tiesi tulevasta leikkauksesta kehoitti kiirehtimään kun kuuli homman viipyvän, sanoin hänelle etten kiirehdi, panevat vielä jonkun poropeukalon hommiin. Leikkaus onnistuikin täydellisesti ja sain jo sairaalassa kuulla saman lääkärin leikkaavan myös Kärppäläisten selkävammoja! Ensi kerran tapasin leikkaavan lääkärin vasta kahden kuukauden kuluttua lopputarkastuksessa hereillä ollen.
    TERU muokkasi tätä : 10.04.2018 at 20.28

Ai niin... tuon n. 250 euroa voi yrittää säästää ilmoittautumalla Vantaalle Äyritie 4 Philips Medical Systems MR Finland koekaniiniksi magneettiin. Ainakin takavuosina siellä oli ko. systeemi. Kävin aikanaan polvesta ja olkapäästä siellä ja saa oman yhden pyytämänsä kuvauskohteen sitten oli muuta testimakoilua. Tatskoja tai rautaa kehossa / ahtaanpaikankammoa ei saa olla.
    *Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jenkka Katso viesti
    Ai niin... tuon n. 250 euroa voi yrittää säästää ilmoittautumalla Vantaalle Äyritie 4 Philips Medical Systems MR Finland koekaniiniksi magneettiin. Ainakin takavuosina siellä oli ko. systeemi. Kävin aikanaan polvesta ja olkapäästä siellä ja saa oman yhden pyytämänsä kuvauskohteen sitten oli muuta testimakoilua. Tatskoja tai rautaa kehossa / ahtaanpaikankammoa ei saa olla.
    Kävin tuolla muutama vuosi sitten. Ensin piti pötköttää tunti-puolitoista koneen lonksuttaessa taukoamatta kun he tekivät jotain sädehoito-ohjelmaa. Palkkioksi sitten sai valita magneettikuvan vapaavalintaisesta paikasta, eli lisää mötkötystä putkessa. Itse selkävammaisena valitsin lannerangan ja kyllähän tällainen maallikkokin selvästi näkee kuvista pullistuneen välilevyn hermoa painamassa.
    Helkama Kulkuri 5
    Felt QX 85
    Cube Cross Race
    Focus Cayo Di2

Minä kävin magneetissa noin kuukausi sitten ja sieltähän löytyi C6-7 tasolta prolapsi. Lisäksi oli juurikanavan ahtaumaa parissa välissä. Kävin myös Neurokirurgin konsultaatiossa, joka onneksi kertoi ettei ole leikkaustarvetta, mutta paraneminen voi kestää kuukausia. Oireet on kuitenkin nyt pikku hiljaa alkanut helpottamaan, mm. etusormeen on tunto palannut. Tänään ensimmäisen kerran maastopyörällä noin tunnin lenkki helpohkossa maastossa! Jospa kesä ei menisikään aivan pilalle pyöräilyn suhteen

Väliaikatietoja meikäläisen välilevyongelmiin... Perimmäisiä syitä pohdittiin yhdessä lääkärin ja fysioterapeutin kanssa, koska mitään varsinaista yhtä "tälliä" selkä ei tietääkseni ole saanut. Yhdeksi ongelmaa pahentaneeksi asiaksi ainakin diagnosoitiin mm. alaselän suojaaminen talvella. Viime talvi meni ehkä vääränlaisella vaatetuksella, pakkasten keskellä ajellessa. Itse en asiaan tuolloin kiinnittänyt huomiota, mutta nyt asiaan on tullut kiinnitettyä huomiota.
    Itsessään pullistuma alkoi "vetäytyä" melkoisen työn jälkeen. Rauhallinen kuntosaliharjoittelu ja selän kiertoliikkeet lopulta helpotti tilannetta kummasti. Salitreenit olikin jääny vuosikausia tekemättä kiireisen arjen keskellä. Varovaiset kierrot ehkäpä aktivoi välilevyjen aineenvaihduntaa sen verran että jo ensimmäisten salikertojen jälkeen sain piiiitkästä aikaa sormet lattiaan ja kenkien sitominenkin onnistui Hyvä varovainen startti siis, jota olen jatkanut. Keskivartalon lihasten vahvistaminen on tässä äärettömän tärkeää, oikeat liikkeet ja maltti. Edelleenkin treenien painot on alhaiset, mutta pääasia on että liikkuvuus on kehittynyt ja kivut ovat olleet poissa. Myös pyöräily on alkanut maistua. Täysjäykkä sinkula (jolla runttaaminen ei välttämätä tehnyt hyvää sekään) on myös vaihtunut vaihteelliseen pyörään, jolla yritän osaltaan tasapainottaa vaivan aiheuttamaa voimaeroa jaloissa. Mittausten mukaan vasemman jalan voimat olivat n.25% oikean jalan voimasta. Luultavasti selän kipeytyessä olen lukkopolkimilla ajanut salakavalasti myös painottuen oikeaan jalkaan. Salilla jalkavoimaa on nyt kompensoitu toispuoleisella treenillä painottuen vasempaan jalkaan. Vapaat painot ovat olleet paitsiossa. Liikkeitä on tehty hyvin säädettävillä ja sopivalla liikeradalla olevilla, fysioterapeutin kanssa valituilla laitteilla mm. prässi, etureisi, pohje, "gynekologilaite", selkätaitto- ja kiertovatsalihaslaite.
    Tärkeää on ollut että lähtötilanteessa liikerata on juuri oikea eikä virheasentoja tule ja että painot ei ole liian suuret.
    Suunta on nyt oikea ja into tekemiseen on löytynyt taas. Kontrolli oli lokakuussa ja leikkausta ei tässä vaiheessa suoriteta.

Välilevyongelmainen kirjoittaa täälläkin, selkä on leikattu nyt kaksi kertaa samasta paikasta -> L4-5-nikamien välistä.
    Ensimmäinen leikkaus tehtiin 2009 ja se vei kivut käytännössä välittömästi ja sairaslomaa oli silloin kuukausi.
    Tuon jälkeen olikin monta ongelmatonta vuotta, joskin liikunnan määrä oli olematon ja työ istumapainotteista.
    Toissa kesänä sain liikuntakärpäsen pureman ja löysin pyöräilyn ilon jälleen, maantiepyörän ostin kesää ja hyviä kelejä varten(sekä vastuksen talveksi), gravel-pyörällä ajellaan huonommilla keleillä.
    Viime kesän aikana selkä oli montakin kertaa lihasjumeissa liiasta istumisesta johtuen ja liikunta laukaisi aina jumit. Painoakin putosi parikymmentä kiloa.

Nyt kuluvan vuoden tammikuun lopussa samainen välilevy ratkesi sen toisen kerran ja tuska väänsi mun kaksinkerroin eikä kävely onnistunut askeltakaan, vessaankin piti kontata vain huomatakseen että kuseminen ei onnistu ollenkaan -> piipaalla sairaalaan ja leikkaukseen.
    Leikkauksesta on nyt reilu kaksi viikkoa ja toipuminen on ollut ylä- ja alamäkeä.
    Kivut jäivät muutaman ensimmäisen päivän osalta leikkauspöydälle ja lisäsinkin varoen liikuntaa pikkuhiljaa kunnes viime viikolla tunsin yöllä selässä kovan vihlaisun ja homma palasi lähes lähtöpisteeseen sillä erotuksella että vessahommat onnistuvat normaalisti eikä kipuun tarvitse ihan opiaattitason lääkitystä.
    Parin viime päivän aikana tilanne on parantunut, sairaalan fyssarin ohjeistamasta venyttelystä ollut jeesiä ja tänään uskaltauduin jo fillarin selkään vastuksen kanssa polkemaan ihan pienillä tehoilla, tuntuu siltä että tuosta olisi jopa ihan jeesiä.
    Aaltoilevaa hermosärkyä on vielä oikeassa kannikassa sekä takareidessä ja pohkeessa ja oikean jalan oikea reuna sekä kantapää ovat vaihtelevasti heikommalla tunnolla.
    Uskaltaako tuolla fillarilla polkemista jatkaa vai voiko tilanne olla klassinen, "liian paljon, liian nopeasti"?

Jos se tuntuu hyvältä, jatka polkemista. Kuuntele kehoasi, äläkä tee mitään mikä pahentaa tai aiheuttaa kipua. Tunto palailee pikku hiljaa ja voi mennä kuukausiakin. Tsemiä!

Kokeile pystympää ajoasentoa? Mulla hoidon alussa ei ollut mahiksia ajaa maantiepyörällä. (Ei ole leikattu, oli laakea pullistuma muistaakseni nelos vitos välissä)

Olen nyt muutaman kerran tuolla autotallissa polkenut hissuksiin pienillä tehoilla rauhallisesti ja kyllä siitä tosiaan on apua.
    Hermosärkyä on toki vielä olemassa mutta se on helpottanut huomattavasti ja polkiessa oikeassa jalassa tuntuu "kylmiä aaltoja" joiden jälkeen tunto on palautunut hetkeksi täysin.
    Nostin stongaa yhden spacerin verran ylemmäksi, se jeesasi ajoasennon kanssa kivasti.

Jatkan tällä tiellä.

Samanlaisia aiheita

1. Takapakan kanssa ongelmaa
    By Tsuppis in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 31
    Viimeinen viesti: 02.06.2016, 19.49
  2. Ongelmaa takavaihtajan kanssa
    By hegeli in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 27.08.2014, 13.36
  3. Vaihteisto ongelmaa
    By alteregoni in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 21.07.2013, 16.41
  4. Lyhytselkäisen ajoasento ongelmaa
    By Carita in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 09.05.2013, 13.02
  5. Satula ongelmaa
    By -jk- in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 16.04.2013, 08.42

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •