Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 113

Aihe: Pyörän peseminen

Pyörän peseminen

Uskon, että en ole ainoa ihminen tällä foorumilla, joka asustaa Helsingissä kerrostalossa vailla pyörän pesumahdollisuuksia? Miten olette ratkaisseet ongelman? Onko PK-seudulla jotain vapaasti käytettäviä vesiposteja, josta saisi juoksevaa vettä pyörän niskaan?

Kastelukannu ja apupoika

Ämpäri ja rätti. Pesen pyöräni niin pihalla. Tuossa oli muuten juuri vastaava ketju:
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=41904

Matonpesupaikat on hyviä fillarin pesuun,laita HSY.fi:n sivuille viesti että missä on asuinpaikkasi lähin matonpesu kohde.

Mulla on kyseiseen paikkaan matkaa noin 100metriä.
    ellmeri muokkasi tätä : 01.05.2011 at 21.22
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Ei sitä vettä niin kauheasti tarvi käyttää, viimeiset parikymmentä vuotta sisätilossa pessyt ja puhdistanut.

Mä oon siitä onnellisessa asemassa, että mulla on suihku kämpässä...
    Asia tosin pitää hoitaa silloin kuin tyttö ei oo paikalla.

Tämän tyyppinen vehjes toimii aika kivasti:
    http://www.clasohlson.fi/Product/Pro...x?id=161923071
    Näin se käy

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rollo Tomasi Katso viesti
    Tämän tyyppinen vehjes toimii aika kivasti:
    http://www.clasohlson.fi/Product/Pro...x?id=161923071
    Ja sama Bilteman keltaisena ja 1L isompana...
    http://www.biltema.fi/osteri/osteri....&kategoria=207

Onneksi ei lopu jutut palstalla, kun voi tässä aiheessa kerrata samasta aiheesta olevien vanhojen topicien postaukset...
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    Ja sama Bilteman keltaisena ja 1L isompana...
    http://www.biltema.fi/osteri/osteri....&kategoria=207

Onneksi ei lopu jutut palstalla, kun voi tässä aiheessa kerrata samasta aiheesta olevien vanhojen topicien postaukset...
    Tokmanni myy vastaavaa kympillä.

1,5e per poletti tossa nesteellä.

11. Ratkaisin muuttamalla rivariin... ennen sitä pesin missä lie huoltoasemilla, kävin vain kysymässä että saako lainata letkua. Tai jos kodin läheltä löytyy itsepalvelupesula/Tee-se-itse autohalli.
    Tuli sitä pyörää pestyä suihkussakin, mutta jatkuva hiekan & kiven huuhtelu viemäriin voi kostautua. Taloyhtiön saunan suihkuakin tuli käytettyä

Lainaus wikipediasta:
    "Engineering is the discipline, art and profession of acquiring and applying technical, scientific and mathematical knowledge to design and implement materials, structures, machines, devices, systems, and processes that safely realize a desired objective or inventions."

Muorilassa on kaivo aika lähellä niin sieltä sankokaupalla vaan vettä tuonne kastelukannuun josta sitten painovoima hoitelee veden painepesurille. Viidellä ämpärillä varmaan pesis pyörän helepostikkin painepesurilla.

Nauraa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Human Traffic Katso viesti
    Mä oon siitä onnellisessa asemassa, että mulla on suihku kämpässä...
    Asia tosin pitää hoitaa silloin kuin tyttö ei oo paikalla.

Ihmettelen tollasia tyttöjä.. Mitäs ihmeellistä siinä on, että pestään pyörä suihkussa ja pyörät asuu sisällä joko olohuoneessa tai eteisessä, niitä myös korjataan sisällä... :-D Näin ainakin mun huushollissa!
    Mä pesin kerrostalossa asuessani yleensä pihalla ämpärin ja rätin kanssa ja hyvin toimi. Kiikutin sen kyllä joskus talvella suihkuunkin. Tosin suihkun lattian sai kyllä pestä sen jälkeen ja siinä meni oma aikansa, joten suosittelen ämpäriä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miia Katso viesti
    Ihmettelen tollasia tyttöjä.. Mitäs ihmeellistä siinä on, että pestään pyörä suihkussa ja pyörät asuu sisällä joko olohuoneessa tai eteisessä, niitä myös korjataan sisällä... :-D Näin ainakin mun huushollissa!
    eiks toi oo ihan normaalia .
    Yleensä jos on useampi pyörä pestävänä, niin sitten pesen ulkona kantovedellä ja tiskiharjalla jne, mutta maantiepyörän oon pessyt aika monesti lämpösellä vedellä suihkun puolella varsinkin, jos se on tosi kuranen.. .
    Elmiira muokkasi tätä : 02.05.2011 at 22.02 Syy: typot
    Pyörät tykkää siitä, että niillä ajetaan.

Ainakin Turussa on suurin piirtein joka lähiössä jonkin sortin autonpesupaikka, tai kaksi, missä siis on vesiletku ja peltiboxi mihin tungetaan joko euron tai kahden kolikko.
    Mulla on siitä hyvä, että omassa taloyhtiössä löytyy tällainen ja puolen kilometrin päästä löytyy toinen, mikä on puolet halvempi!
    Yleensä maastolenkeillä mulla on yhden ja kahden euron kolikot mukana ja jos voimia riittää, käyn naapuriyhtiössä pesemässä pyörän eurolla tai jos olen aivan kuitti, pesen tossa omassa pihassa ja maksan siitä hyvästä kaksi euroa.

Vaikka Turku onkin kulttuuripääkaupunki ja muutenkin ylivertainen metropoli muihin maapallon kyliin verrattuna, niin luulisin että vastaavia pesupaikkoja löytyy muistakin lähiöistä ympäri Suomen. Veikkaisin jopa kaikista. Osa on lukkojen takana, mutta oman kokemukseni mukaan suurin osa on ihan yleisessä käytössä.
    "Jos rahaa jää säästöön, on väärät harrastukset"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemmi Katso viesti
    käyn naapuriyhtiössä pesemässä pyörän eurolla tai jos olen aivan kuitti, pesen tossa omassa pihassa ja maksan siitä hyvästä kaksi euroa.
    No laitetaan tännekin... Eli tällä pääsisit aika äkkiä voiton puolelle jos noilla taksoilla peset pyörääsi aina lenkin päälle:

Siinä myös alkuperäiselle kysyjälle ratkaisu ongelmaan siis. Jos se ei siis käynyt ilmi jo tuolta toisesta ihan vastaavasta ketjusta.

Sisälle pyörä tulee aina kannettua (kolmas kerros ilman hissiä) ja suihkuun menee ensn pyörä, sitten kuski.

Puhtaalla ja rasvatulla pyörällä on sitten taas kiva lähteä lenkille kun se fiilis iskee, siihen asti se roikkuu säilössä parvekkeella.

Meillä on sisäpihalla vesiposti, jossa on iso paloletku. Fillarin vien aina pihakaivon päälle, että kukaan ei pääse valittamaan "syntyvästä sotkusta". Suosittelen ostamaan jonkun tuen tms, jolla pyörä pysyy pystyssä. Itelläni on sellanen kauppojen "näyttelyteline", jonka avulla saa takarenkaan ilmaan ja peseminen on yhtä juhlaa. Pesuvälineinä toimii tiskiharja ja fairy.

Löytyisköhän jostain jotain hyvää kohta kohdalta ohjetta, kuinka suorittaa oikeaoppinen fillarin puhdistus, eli ketjut ja rattaat jotka aiheuttavat monesti päävaivaa, sekä tietysti oikeat aineet yms?

Monta muutakin ohjetta varmaan löytyy, mutta tässä yksi:
    http://www.parktool.com/blog/repair-...g-and-cleaning
    If you are not riding solo, you're cheating.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Monta muutakin ohjetta varmaan löytyy, mutta tässä yksi:
    http://www.parktool.com/blog/repair-...g-and-cleaning

Kiitos, tuli mullekin tarpeeseen tämä ohje.

Kiitos myös kovasti linkistä, hyviä neuvoja. Onko noi parktoolin kamat muuten hyviä, Suomessa edustusta? vai onko suositella jotain vastaavia esim, ketjupesuria?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti L-K Katso viesti
    Kiitos myös kovasti linkistä, hyviä neuvoja. Onko noi parktoolin kamat muuten hyviä, Suomessa edustusta?
    Bike Planetissa niitä myydään.

24. Hianot vehkeet pesuu, toi ketjupesuri on osoittautunut loistavaksi mutta muuten rattaiden jne. kanssa pärjää kivasti tiskiharjalla/pulloharjalla. Biltemasta saa halpaa bio rasvanpoistajaa jota kehtaa käyttää vaikka nurmikolla. Syksy näyttää onko hyvä ratkaisu.... ja rasvaus tietenkin heti liuotinpesun perään. Näillä dry lube-tyyppisillä selviää vähemmällä pesulla, 10-40 moottoriöljy kerää enämpi kakkia ja irtoaa vaikeammin + aiheuttaa inhottavaa kakkia pesupaikalle.

LIDL:n ultraäänipesuri on toiminut rattaiden pesemisessä hyvin, mutta ne pitää tietenkin irroittaa takakiekosta ennen pesua.

Mitä käytätte ketjujen rasvaukseen?

Onko jokin aine osoittautunut toista paremmaksi?

Ihan turhia ovat ketjunpesurit. Laakeaan astiaan vain Pinelineä raakana ja sitten ensin ketjulle alapesu tiskiharjalla ja sitten yläpesu, niin että ketju tulee harjattua sekä päältä, että alta tuolla Pinelinellä.
    Sitten huuhtelu letkulla, jos on tai ämpäristä lämpimällä vedellä ja harjalla. Ketjun kuivaus rätillä ja hyvää öljyä tai vahaa niskaan ja liiat pois kuivalla rätillä. Tämän kun toistaa kerran kahdessa viikossa niin lika ei pääse jumittumaan niveliin. Samalla Pinelinellä voi harjata takapakan ja huudella vedellä. Puhdasta tulee. Ketjun voi voidella useamminkin. Vahoista olen siirtynyt takaisin hyvään Biltsusta saatavaan erikoisvoiteluaineeseen. Säilyy ketju äänettömämpänä kuin vahalla ja ei tarvise odotella vahan kuivumista.
    Miksi tehdä yksinkertaisista asioista monimutkaisia.
    Lahjoitin ketjupesurini pois jo aikoja sitten kun sillä ei saanut yhtä puhdasta kuin omalla menetelmälläni.
    Olikohan jo kymmenes kerta kun pidin tämän saarnan täällä.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopexi Katso viesti
    Itse olen saavuttanut pitkäkestoisimman voitelun käyttämällä moottoriöljyä. Ketjut öljykylpyyn vähintään muutamaksi tunniksi, sitten valutetaan suurimmat pois ja pyyhitään rievulla pinta kuivaksi.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopexi Katso viesti
    Mitä käytätte ketjujen rasvaukseen?

Tästä olisi varmastikin jo valmiita viestiketjuja, mutta vastaanpa silti tähän pesuthreadiin. Pyörän pesun jälkeen koitan pyyhkiä ketjun kuivaksi ja annan kuivaa hetken. Sitten laitan rasvaa.

Talvella tippa auton moottoriöljyä joka linkkiin toimii hyvin tippakannulla annostellen. On halpaa kuin mikä, eikä kerää likaa, jos asut Pakkas-Suomessa. Kestää pitkään kitisemättä.

Kelirikkokaudella maalis-huhtikuussa lähes mikä tahansa toimii huonosti. Moottoriöljy kerää likaa, teflonspray lähtee pois, vaha... niin no sitä suositellaan lämpimille kesäkeleille, kun on kuivaa.

Nyt olen ajellut jonkin viikon vahatulla ketjulla. Se on todella kallista verrattuna moottoriöljyyn, ja sitä saa lisätä parin päivän välein. Toisaalta ketju säilyy puhtaana.
    RM

Mä kokeilin tänään ensimmäisen kerran Dirtwashin Citrus Degreaseria ja oli aikamoisen tehokasta tavaraa. Sai rasva kyytiä ja voimansiirto puhdistui. Pitänee tilata CRC:ltä tuota litranen pönikkä. Omien kokemusten perusteella hyvää stuffia.

Käyttöä meinaan löytyy, sillä havaitsin ketjujen keräävän melkoisen määrän moskaa ja viimeksi aloin huomata niissä jo jonkinasteista tahmaisuutta ihan ajossa (mene ja tiedä oliko kyse vain kuvitelmasta, kun kokemus vielä on mitä on). Täytyy myös pohtia tuota öljyämishommaa josko koittaisi tilalle jotain muuta, esim. yllämainittua vahaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •