Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 40

Aihe: Pyörän maalaus itse

  1. #1

    Pyörän maalaus itse

    Olen ajatellut maalata vanhan pyöräni uudestaan. Pyörä on jo aivan surkeassa kunnossa ja minulla on parempi pyörä kyllä, mutta olisi hauska laittaa vanha pyörä kuntoon ja katsoa että minkälaista jälkeä saa . Siksi kysyisin nyt, että tarviiko ottaa entiset maalit pois, jos pois niin millä ? Olen myös kuullut että maalin ja lakan kannattaisi olla samanmerkkiset? (Maalaan spraylla).

    Kiitoksia!

  2. #2
    Liittynyt
    05/2010
    Viestit
    1.170
    seinäsperillä jos maalaa niin maalinpoistolla tuskin on väliä.
    Fucked up and ready to die.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pyörä123 Katso viesti
    Olen ajatellut maalata vanhan pyöräni uudestaan. Pyörä on jo aivan surkeassa kunnossa ja minulla on parempi pyörä kyllä, mutta olisi hauska laittaa vanha pyörä kuntoon ja katsoa että minkälaista jälkeä saa . Siksi kysyisin nyt, että tarviiko ottaa entiset maalit pois, jos pois niin millä ? Olen myös kuullut että maalin ja lakan kannattaisi olla samanmerkkiset? (Maalaan spraylla).

    Kiitoksia!
    En ole ammattilainen, mutta olen maalannut kolme pyörää spraylla.
    Kaksi pyöristä oli kiiltäväpintaisia ja yksi mattapintainen. Jokasen putsastin vaan rätillä ja liuottimella niin etti suurimmat hiekat ym lähtivät veks. Pistin villarin kattoon roikkumaan ja aloin vetään mattamustaa sprayta hiljalleen kerros kerrokselta. Olisinkohan pistänyt joku 7 kerrosta per runko.

    Kaikki pyörät ovat olleet raakassa ajossa palttiarallaa 5 vuotta. Ihan täyspäiväsessä ajossa. Lämpötiloissa -30 - +30, nähneet lunta, vettä, soraa, hiekkaa, öljyä, iskuja, kaatumisia ym. Missään pyörässä ei ole mistään kohtaa lähtenyt maalia, ei tippaakaan.

    Nämä ovat omat kokemukseni. Mutta kyllä silti uskon että esikäsitelty runko, eli vanhat maalit ensin veks, on fiksuin ratkasu. Mutta itse en tehnyt ja hyvin on toiminut!


  4. #4
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    1 KG
    Viestit
    12.965
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  5. #5
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.535
    Paljon riippuu materiaalista tuo maalinpoisto...

  6. #6

    Njaa..

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    Tuossa topicissa käsitellään kyllä maalausta, mutta kyseinen henkilö on viemässä pyörän maalaamoon. Itselläni on tässä hakusessa kotona maalaaminen.

  7. #7
    Liittynyt
    05/2010
    Viestit
    1.170
    oho keulija ei edes käytä eturengasta.
    thams ap.
    Fucked up and ready to die.

  8. #8
    Vanhasta maalista ei tarvitse poistaa muuta kuin irtoilevat alueet, mikäli sellaisia ylipäätään on. Pinta vain hiotaan karkeaksi, jotta uusi maali saa kunnon tarttuman. Tietysti sinolilla pyyhitään rasvat pois.
    Alkyydimaali (esim miranol) pensselillä on myös erinomainen itsestään siliävä ratkaisu. Miranolia saa lähes mitä väriä tahansa liikkeen sekoittamana. Oma kokemukseni on, että alkydi pensselillä tekee kestävämmän pinnan kuin spray.

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.535
    Varsinkaan alumiinirunkoa ei saisi hiota kuin vanhan maalin pinta rikki... Tulee muuten ongelmia tarttuvuuden kanssa.

  10. #10

    Juu

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mustaviiva Katso viesti
    Vanhasta maalista ei tarvitse poistaa muuta kuin irtoilevat alueet, mikäli sellaisia ylipäätään on. Pinta vain hiotaan karkeaksi, jotta uusi maali saa kunnon tarttuman. Tietysti sinolilla pyyhitään rasvat pois.
    Alkyydimaali (esim miranol) pensselillä on myös erinomainen itsestään siliävä ratkaisu. Miranolia saa lähes mitä väriä tahansa liikkeen sekoittamana. Oma kokemukseni on, että alkydi pensselillä tekee kestävämmän pinnan kuin spray.
    Millä tuo pinta hiotaan yleensä karkeaksi ?

  11. #11
    Karhunkieli on varmaan kätevin kama karhennukseen. Se kun taipuu kolot ja nurkat paperia paremmin.
    On ton näköstä kamaa http://www.elkris.fi/index.cgi?nav=t...6&r2=3616&r3=3
    Proxi muokkasi tätä : 06.04.2011 at 21.13

  12. #12

    juu

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Proxi Katso viesti
    Karhunkieli on varmaan kätevin kama karhennukseen. Se kun taipuu kolot ja nurkat paperia paremmin.
    On ton näköstä kamaa http://www.elkris.fi/index.cgi?nav=t...6&r2=3616&r3=3

    Minkähintaista tuo mahtaa sit olla?

  13. #13
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukavaa Katso viesti
    oho keulija ei edes käytä eturengasta.
    thams ap.
    Ei ole minun pyörä

  14. #14
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.418
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Proxi Katso viesti
    Karhunkieli on varmaan kätevin kama karhennukseen. ...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pyörä123 Katso viesti
    Minkähintaista tuo mahtaa sit olla?
    Jos sun pitää tuota kysyä niin sulla ei ole varaa siihen


  15. #15
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jos sun pitää tuota kysyä niin sulla ei ole varaa siihen

    Surkeinta läppää ikinä.. mitä jos ite kurkkaisit kukkaroos?

  16. #16
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Lago di Lahti
    Viestit
    1.454
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pyörä123 Katso viesti
    Minkähintaista tuo mahtaa sit olla?
    Sikahalpaa: http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...temcode=kar050

    Jos et raaski ostaa, niin pölli vanha keittiön lavuaarin vierestä

  17. #17
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.496
    JackOja tarkoittaa, että se on halpaa.

    Proxin linkkaama 3M-tuote maksaa noin 1,50 euroa/ kpl.

  18. #18
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.418
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    JackOja tarkoittaa, että se on halpaa.
    Niin... <h u o h >

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pyörä123 Katso viesti
    .... mitä jos ite kurkkaisit kukkaroos?
    No ei siellä juuri koskaan rahaa ole


  19. #19
    Lasikuulapuhallus on aika jepa esikäsittely metallisille fillarinrungoille jos sen käyttöön on mahdollisuus, kunhan ei töhötä liian kovilla paineilla ettei materiaalivahvuudet kärsi. Kuulapuhallushan sinänsä tuo puristusjännitystä pintaan, mikä parantaa väsymislujuutta ainakin "paperilla". Ihan ekaksi pitää tietysti olla rasvat poistettu perusteellisesti.



    Todella kökkö (teaser?) kuva omasta projektista, täytyy laittaa parempia kuvatuksia joskus kun saa ton rullaamaan. Ruiskuttelin teollisuuskäyttöön tarkoitetuilla liuotinpohjaisilla 2-komponenttikamoilla, pohjalla epoksia ja pinnassa polyuretaania.

  20. #20
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani R. Katso viesti
    Sikahalpaa: http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...temcode=kar050

    Jos et raaski ostaa, niin pölli vanha keittiön lavuaarin vierestä

    Heh, ei oo tosiaan kallista , varmaan ostan tuota samalla kun käyn ostamassa maalit. (puuilosta)

  21. #21
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    436

    Vanhan teräsrungon

    jos haluaa kiiltävään kuntoon niin ammattimiehellä ensin hiekkapuhallus ja het perään polttomaalaus.
    Maksaa noin satasen.
    Ehkä ajoin, ehkä ajoin.

  22. #22
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    En ole ammattilainen, mutta olen maalannut kolme pyörää spraylla.
    Millaista spraymaalia käytit?
    "Hän löysi vihdoin itsensä", ne sanoivat miehestä, joka vasta varsin iäkkäänä lakkasi kehittymästä. -Samuli Paronen

  23. Mulla on huonoja kokemuksia halpis-spraymaaleista esim. laskettelukypärien maalauksen kanssa. Ei kovetu, ei tule hyvää jälkeä. Suosittelisin ehkä Bilteman 5.90 purkin sijaan satsaamaan tuplat johonkin kunnon maaliin. Mitä se sitten on, sitä voi varmaan tiedustella maalikaupasta/rautakaupasta.

    Itse olin maalauttamassa runkoani (ei kun pyörän...) polttomaalauksella, mutta taidan sittenkin taipua vasaralakkaan ja maalaukseen itse.

  24. #24
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Lago di Lahti
    Viestit
    1.454
    Kannattaa käydä kyselemässä oikeasta automaalikaupasta, jotka tarvittaessa sekoittavat jonkin värikoodin mukaan minkä tahansa automerkin värikartasta maalin purkkiin odottaessa, niin saa yleensä kunnollista maalia ja ne purkkien suuttimetkin ovat parempia. Kävin autooni hakemassa värikoodilla metalliväriä ja maali + siihen sopiva efektilakka maksoivat yhteensä n. 35 euroa.

    Jos omistaa kompuran, niin ei sellainen siihen sopiva maaliruiskukaan paljoa maksa. Silloin maalin voi ostaa ruiskulle sopivassa purkissa ja voi unohtaa kilikolipurkit kaupan hyllylle.

  25. Millä muuten sais aikaiseksi mattaa maalipintaa, pyydetäänkö vain että "mattaa maalia ja lakkaa, kiitos"?

  26. #26
    Onko kokemuksia alumiinirungoille:

    Vasaralakka Hammerite Smooth Finish Spray
    http://www.hammerite.fi/produkter.html

    Ja lisäksi:
    kodinkonemaalispray
    moottorilohkomaalispray
    lämpöpatterimaalispray
    venemaalisprayspray
    Jokin muu, mikä?
    Kannontale muokkasi tätä : 28.07.2011 at 23.47

  27. #27
    Ajattelin nostaa tämän vanhan aiheen vielä esille. Pyörän maalaamisessa on niin monta vaihtoehtoa ja mahdollisuutta. Tärkeintä on, että maalattava alusta on puhdas, varsinkin rasvasta. Vanhaa maalia ei tarvitse poistaa, riittää kun hioo sen himmeäksi, ei kovin karkealla kuitenkaan, 120-240 karkeus ja siitä hienommat hiomapaperit toimii hyvin, viimeistely 300-500 karkeudella riittää. Pyörän alkuperäinen maali on erittäin hyvä tartuntapohja uudelle maalille, se on myös korroosion suoja. Jos jostain kohtaa menee tai on vanha pinta puhki niin siihen sitten pohjamaalia. Runko kannattaa puhdistaa aina ennen maalausta esim. lakkabensiinillä.

    Toki vanhan maalin voi poistaa, maalinpoistoaineella, hiomalla, puhaltamalla ja maalamalla sitten uudet pohjat ja pinta, hyvä tulee niinkin mutta se ei ole välttämätöntä. Jos pyörä on maalattu joskus uudelleen niin silloin maalin poistamien tai ainakin sen viimeisen pintamaalin poistaminen kokonaan on järkevää koska ei voi aina tietää miten tuleva maali reagoi vanhaan pohjaan, mutta tehtaan maalin päälle voi vetää hionnan jälkeen uutta maalia ilman, että tarvitsee olla huolissaan kuohumisesta.

    Ja maaleja jota voi käyttää on monia. On spraymaaleja ja siveltäviä maaleja ja tietenkin maalamoissa omansa. Halvimmat sprayt kuten Maston toimii myös, ne ovat alkydimaaleja jotka kuivuvat vasta ajan kanssa, aivan samalla tavalla kuin on siveltävä Miranol. Miranolia saa kuivattaa jopa kuukausia, että pinta on täysin kovettunut. Sama juttu siis noiden halpojen alkydispraymaalien kanssa, niiden pitää antaa kuivua ainakin viikon tai pari ennen käyttöönottoa. Siitä, että alkydimaalin ei anneta kuivua kunnolla ennen käyttöönottoa tai pohjat on tehty huonosti johtuu yleensä puheet maalinpinnan huonosta kulutuskestävyydestä.

    Akryylispraymaalit ovat mielestäni pyöränmaalaukseen oikein sopivia koska ne kuivuvat nopeammin. Ne ovat vähän kalliimpia kuin halvat alkydisprayt mutta ei merkittävästi.

    Spraymaaleilla pitää suihkuttaa kerrokset pienten taukojen välein peräkkäin. Jos suihkutat ensimmäisen kerroksen tänään ja seuraavan huomenna niin maalipinta alkaa kuohua. Jos haluat vetää vielä uuden kerroksen myöhemmin niin parasta odotella pari viikkoa että maali on täysin kuivunut, näin ainakin käytettäessä alkydispraymaaleja. Siveltävän Miranolin voi vetää uudestaan parin vuorokauden kuluttua.

    Kalliin rungon maalaaminen maalauttaminen automaalaamossa on järkevää. Mutta vanhaa peruspyörää ai kannata viedä maalaamoon maalattavaksi. Pitää tosin muistaa sekin, että kotikonstein ei saa millään maalilla tehdaslujaa maalipintaa.<br>

  28. #28
    mun cube maalattiin vuosisitten ja homma tehtiin näin.

    1. fillari palasiksi
    2. nitro morssilla vanha maali kokonaan pois.
    3. happokäsittely
    4. kunnon pohjamaali (automaalaamosta)
    5. automaalari veti ruiskulla pinnat
    6. auto lakka päälle
    7. kovaa ajoa ihan uuden näkösellä fillarilla

  29. #29
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    324
    ^Paljos tuli hintaa tolle hommalle?

  30. #30
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    911
    Kehtaa. Itse olen ainakin auton aluvanteista poistanut lakat nitromorssilla kun niitä olen kiillottanut.
    Respect is not given, it is taken.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •