Sivu 1 / 6 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 161

Aihe: Normaalit sykelukemat?

Normaalit sykelukemat?

Lähtökohta tällainen:
    38V, 178cm mittaa ja tasan 90kg elopainoa eli indeksit heilahtaa lievän ylipainon puolelle.
    Sports trackeria olen käyttänyt nyt pari kuukautta (polar sykevyö ja nokia 5800), ja aika tasaiset on sykkeet olleet fillarilenkeillä : keskisyke 124-129 , huippusyke 151-159.
    Matalilta tuntuvat huippusykkeet omasta mielestä, jyrkissä ylämäissä saa repiä keuhkoihin happea oikeen tosissaan pää punaisena.Onko normaalit lukemat vai mitä noitten pitäis olla kun rääkkäämällä sitkuttaa menemään?Millaisa lukemia itse olette saaneet?

Viime kesänä kun oikein tosissaan aloitin pyöräilyn krossarilla niin huomasin, että Polarini mukaan perussyke itsellä on siinä 150-160. Joissain järjettömimmissä ylämäissä ja kireissä etc. syke saattoi nousta jopa 190 lyöntiin minuutissa.

Tuon perusteella sanoisin, että käyttämäsi laitekombinaatio näyttää aika paljon alakanttiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti teehoovee Katso viesti
    Viime kesänä kun oikein tosissaan aloitin pyöräilyn krossarilla niin huomasin, että Polarini mukaan perussyke itsellä on siinä 150-160. Joissain järjettömimmissä ylämäissä ja kireissä etc. syke saattoi nousta jopa 190 lyöntiin minuutissa.

Tuon perusteella sanoisin, että käyttämäsi laitekombinaatio näyttää aika paljon alakanttiin.
    Samaa tässä miettiny.Täytyypä katella jos sais jostain mittarit lainaan niin pääsee vertaamaan.

No jaa. Myös 38v. enkä saa sykettä kun jonnekin 175:teen vaikka tempoisin puijoo ylös. 160 hapotta jo niin pahasti ,ettei kauaa jaksa. Ihmiset on niin erilaisia. Sulla ei vaan oo kierroskone.
    edit:Peruslenkin keskisykkeet jotain 125-130. silloin ei tosin täysillä mennä.
    - Fear is a mindkiller -

Yleisesti normaalia sykettä ei ole olemassakaan. Jokainen on yksilö. Myös ikä vaikuttaa.

Paha näin junnuna sanoa miten n.40v miehen/naisen sydän lyö. Mutta ei sydän enään silloin taida olla yhtä innokas, kuin 20 vuotta nuorempana. Ja miten on liikkunut elämässään.

Itse olen 18 ja kilpaurheillut pienestä saakka. Nykyään maksimi mitä viime aikoina olen saanut on 193 ja lepo n. 40 (ehkä hiukan alle). Ja keskisykkeet lajista/tavoite tehosta riippuen 90-175.

3-4 vuotta sitten Cooper-testissä maksimi sykkeeksi tuli 212 ja muutenkin maksimi sykkeet olivat sillon yli 200. Mutta ei enään. Paitsi mitä FRWD on välillä seonnut - keskisyke 201 .

Yksin ajaessa on hankala saada "kaikkea irti" itsestään, joskus porukassa syke taas nousee melkein huomaamatta tappiin.

Mulla on noussu maksimit 18kk aikana 172 -> 190 kunnon mukana. Kyse on tosin nousu rapakuntoisesta eteenpäin. Ehkä kunto vaan ei riitä jos treeniä on vasta vähä takana?

Syke nousee aika hitaasti joten liian kova repiminenkin hapottaa ennen kuin maksimit tulee vastaan.

Muoks:
    Ikää siis 26 ja takana monta vuotta ilman liikuntaa.

Mulla oli junnuna, joskus 14v, ylämäkeen testattuna 228 maksimit.

Vielä joskus 27-vuotiaana vähän yli 200. Nyt ei kolmenelosena saa kuin vajaa 190.

Pk-lenkit koitan mennä pyörällä 130 keskarilla ja hiihdellen alle 140. Vk:t 160-165.

Leposyke noin 40.

Kaikillahan tuo maksimi ei nouse, mutta eipä se suorituskykyä huononna.

Mä olen joskus joitakin kertoja kokeillut max-sykettä,parhaiten sain selville pitkässä ylämäessä vetäen useamman nousun kiihtyvällä vauhdilla,jos ekalla vetäsyllä sai 170 irti niin kolmannella 186 olin silloin noin 40v nyt en ole enään viitsinyt rassata viimiseen asti.
    Ennen työsyke oli maratoneilla 165 sillä pääsi 3h30 aikaan hölkäten...
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tero76 Katso viesti

Kaikillahan tuo maksimi ei nouse, mutta eipä se suorituskykyä huononna.
    Minä oon luullu ,ettei maksimi nouse kunnon mukana vaan kynnykset ,aerobinen ja anaerobinen nousee ,mut ei maksimi. Niin ja lepo laskee.
    - Fear is a mindkiller -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti savorau Katso viesti
    ja aika tasaiset on sykkeet olleet fillarilenkeillä : keskisyke 124-129 , huippusyke 151-159.
    Matalilta tuntuvat huippusykkeet omasta mielestä, jyrkissä ylämäissä saa repiä keuhkoihin happea oikeen tosissaan pää punaisena.Onko normaalit lukemat vai mitä noitten pitäis olla kun rääkkäämällä sitkuttaa menemään?Millaisa lukemia itse olette saaneet?
    En ole asiantuntija, mutta alhaiselta tuntuu. Nyt kokeilemaan toisella mittarilla, jos mahdollista. Eikös se maksimi laske sitä mukaa kun ikää tulee lisää.

Itse 45v. Kaavojen mukaan maksimi pyörii 175-182. Itse olen saanut aikaiseksi maksimiksi 177 (jollakin urheilutavalla). Jalat tuntuu loppuvan ennen kuin pumppu. Ehkä hyvä näin. Leposyke on tällä hetkellä 45.

Sykkeissä on kyllä suuret yksillölliset erot ja maksimisykkeeseen ei juurikaan voi vaikuttaa treenauksella, leposykkeeseen ja sykerajoihin tietenkin voi vaikuttaa ja siihen miten kauhan jaksaa pitää tiettyä sykettä yllä.

Itse olen 35v ja maksimisyke on siellä ~183 jonka olen saanut vain laktaatti testeissä (6x1000m vedot juosten). Cooperin loppukirissäkin taitaa aika lähelle maksimia mennä, mutta fillarilla erittäin harvoin yli 170 sykkeitä, varmaan yli 175 en ole koskaan saanut.

Viime vuoden TahkoMTB 60km keskisyke oli 148 ja aikaa sain tuhlattua 3:50 (renkaan vaihto ja renkaan paikkaus pudottaa sekä sykettä että aikaa). Puolimaraton viime keväänä keskisyke 160 ja aikaa paloi 1:33. Koko maratonilla keskisyke 146.

Alkuperäisenä kysyjänä en kyllä ensimmäisenä hakisi vikoja laitteistosta, aivan täysin mahdollista ja normaalia että fillarilla et saa yli 160 sykkeitä. Oma kunto ja lajitausta vaikuttavat suuresti miten kehosta saa maksimi tehot irti. Jos ei ole pyöräillyt erityisen paljon, luultavasti maksimeja ei saa pyörällä irti. Kuopiossa esim. kunnonpaikassa Jylhän Antti tekee laktaatti testejä sekä juoksuttamalla että pyörällä (muistaakseni myös pyörällä), jos omat rajat ja maksimit kiinnostaa niin voi käydä testauttamassa itsensä, ihan mielenkiintoista tietoa saa siitä itselleen. Tai sitten tosiaan niitä maksimeita voi koitta testata omin neuvoin, varmasti löytyy ohjeita, tässäkin topicissa on jo muutamia vinkkejä tullut.

Tuo juosten tehtävä testi meni siis siten, että ensin tein omaehtoiset lämmittelyt, vajaan puoli tuntia, oisko 20m tms tullut lämmiteltyä, ja varsinainen testi meni siten, että juostiin 1000m ensin hidasta lönkyttely vauhtia, tämän jälkeen mitattiin verestä laktaati, sitten pienen (pari min?) tauon jälkeen nostettiin hieman vauhtia ja taas mittaus ja tauko. Vauhtia nostettiin siis portaittaan niin kauan kunnes vauhtia tonnille ei löydy enää lisää. Kaikkiaan vetoja tuli 6.

Jos itse koittaisin omatoimisesti selvittää oman maksimini sykkeeni, niin mukailisin varmaankin tuota testiä siten, että tekisin noin 20-30m kevyet lämmittelyt, ja loivaan ylämäkeen tai tasaiselle tekisin jotain 500m vetoja, ensinä vähän kevyemmin ja nostaisin vauhtia, ehkä kolmannen vedon vois jo vetää aivan täysiä (?). Kuopiossa esim. Puijon stadionille sieltä hautausmaankulmalta tuleva pyörätie vois olla ok paikka, en ole kyllä kokeillut, voi olla liian jyrkkäkin. Tai sitten Radalla, jossa ehkä 400m kierros vois olla vähän liian lyhyt, tai sitten ei vaikea sanoa pitäisikö juosta vaikka kaksi kierrosta että ehtii kone kunnolla lämpiämään että ehtii nousta sykkeet tappiin sitten.
    --
    DrJones

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Mulla on noussu maksimit 18kk aikana 172 -> 190 kunnon mukana. Kyse on tosin nousu rapakuntoisesta eteenpäin.
    Tarkennuksena ja pilkuunviilauksena todettakoon, että todennäköisesti maksimisykkeesi ei ole muuttunut mihinkään, mutta saat koneesta paremmin irti kohonneen kunnon johdosta.
    --
    DrJones

mutanaama Guest
    Mä en saa maanteillä sykettä oikeen millään nousemaan yli 175:n, mutta maastossa oli viime kesänä huiput 186. Ikää 45.

Lähtökohta tällainen:
    38V, 178cm mittaa ja tasan 90kg elopainoa eli indeksit heilahtaa lievän ylipainon puolelle.
    Sports trackeria olen käyttänyt nyt pari kuukautta (polar sykevyö ja nokia 5800), ja aika tasaiset on sykkeet olleet fillarilenkeillä : keskisyke 124-129 , huippusyke 151-159.
    Tarkista vaan toisellakin mittarilla. Luulen tosin että näyttämät ovat aika lailla samat. Tuo 124-130 on hyvä rasvanpolttotaso, ajat vaan 1,5 h ja pitempiä lenkkejä. Pumppu ja keuhkot joskus tuntuu hakkaavan, mutta se ei ole suora vertaus sykkeeseen. Jos nostat rasitustason 120 -> 159 varmasti tuntuu pää punertavan. Näitä lyhyempiä lenkkejä joissa sykkeet saat tuonne 160 alueelle voi tehdä pari viikossa, vähintään kerran. Toukokuussa jo vauhti on noussu kovastikin, veikkaisin.

DrJones tuossa jo kävikin hommia läpi mutta tarkennetaan vielä:

1. Syke on täysin yksilöllinen. Miehille 220 - ikä on suuntaa-antava, mutta siinä on silti huomattavia yksilöeroja;

2. Korkea maksimisyke ei tarkoita hyvää kuntoa, ja se laskee luonnollisesti ikääntyessä;

3. Maksimisyke ei nouse harjoittelemalla (joskin, kuten mainittu, voi olla että omaa maksimisykettä ei ole vielä “löytynyt” kuntotason tai yksinkertaisesti henkisen kantin vuoksi - molemmat kehittyvät ajaessa).

Oletettavasti sinulla ei ole mitään kroonisia sairauksia, viimeaikaista flunssaa tms.? Et antanut erityisempiä tietoja aiemmasta liikuntataustasta joten mahdollisesti lihaskunto jne. rajoittavat suoritusta mutta nuokin asiat huomioonottaen <160 maksimi tuntuu aika alhaiselta. Yleisesti voisi sanoa että punainen pää ei riitä, pitää olla sinisen kalpea Ylläolevan kaltainen testiprotokolla voisi auttaa selvittämään asiaa, tai sitten jopa ihan “oikea” laboratoriorasitustesti.

Kaiken kaikkiaan en näkisi olevan syytä huoleen, jatka vain fillarointia!

Sykelukemat ovat tosiaan hyvin yksilöllisiä. Käytössä olevat kaavat (esim. 220-ikä) pitävät keskimäärin kohtuu hyvin paikkaansa, mutta yksilöllinen vaihtelu on todella suurta. Kahdella samanikäisellä henkilöllä saattaa maksimisykkeessä olla eroa jopa yli 50 lyöntiä (varsinkin jos toisella henkilöllä on lääkitystä joka vaikuttaa sykettä laskevasti, esim. verenpainelääkitys). Eli sykkeet vaikuttaa minun mielestäni ihan normaaleilta.

Yksilön kohdalla maksimisykkeet vaihtelevat hieman myös eri lajien välillä. Itse saan hiihdossa noin 5 pykälää korkeamman sykkeen kuin pyöräillen.

Kolistelijan kohdalla maksimisykkeen nousu johtuu tosiaan irtiottokyvyn / lihaskestävyyden kasvusta.

Mahtaisiko jopa olla niin, että kun treenaa tarpeeksi (vuosia kestävä projekti) niin maksimi syke laskisi - siis ei pelkän vanhentumisen myötä.

Onhan sydänkin lihas, niin kai sekin kehittyy - tilavuudeltaankin.

Ja mitä tulee maksimin tavoittelemiseen, niin:
    Nousevalla teholla vetoja tai yhtäjatkoista niin kyllä nousee.
    Eilen oli juoksutreeni pellolla hangessa. Juosten 6x3min vetoja ja palautus taisi olla 2min. FRWD:n sykekäyrästä näkee, että joka vedolla maksimi hiukan nousi. Viimeisellä vedolla kirein lopussa ja maksimiksi tuli 190.
    Olisi varmaan saanut enemmänkin irti jos jalat olisi ollut paremmin palautuneet. Sillä se hankijuoksu oli jaloille RASKASTA. Edellisenä päivänäkin oli tullut juostua hiukan hangessa.

Kunnon tasosta ei tosiaan tullut mainittua. Pyöräilyä jos katsoo niin viime kesänä tuli vasta innostuttua ja 750km tuli työväliä höylätty..(17km suuntaansa). Ei siis todellakaan mikään huippukunto mutta alkuun sentään pääsi,syksyn viimeisillä lenkeillä ei tullut enää tunnetta jotta itteensä olis tappamassa.
    Tässä justiin talven aikana tarkoitus ollut pohjakuntoa hakea,jotta alkaisi päivittäin lumien lähdettyä tuota väliä tahkoamaan.

Ikä 40v, leposyke 43.

Viimekesänä rukan mäkitreeneissä (serpentiinipyörätietä sillan kupeesta taksitolpan nurkalle) viidennellä nousukerralla löytyi 203 maksimisyke, kuudes ja seitsemäs kerta jäivät alle, kun alkoi hyytymään sen verta pahasti. Spinningissä maksimit käyneet 196:ssa. Noin kuukausi sitten Nallicrossissa 193 (keskisyke 177).

Pk-alueen lenkit n. 125-150 keskisykkeellä, anaerobinen kynnys lienee jossain 175-180 haarukassa, en ole käynyt koskaan virallisissa testeissä, mutta nämä tuntemusten mukaan.
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

Yksilöllisiähän ne sykkeet ovat.

Iän mukana oma maksimisyke on laskenut.
    30v/175
    40v/170 (maratonilla 2.40 vauhdissa keskisyke oli tuolloin 158, tunnin suunnistuksissa 162)
    50v/165
    -leposyke on pysynyt samoissa lukemissa (n.35).

Sykkeen laskukaavat ovat vain keskiarvoja väestöstä (josta suurin osa ei liiku).

Pyörällä en pääse yhtä korkeisiin lukemiin kuin mihin juosten.

Hengästyneisyys ei vielä ole oire maksimin saavuttamisesta.
    Hengityksen aiheuttaman rajoitteen syy voi olla huono hengitystekniikka. Liian pinnallinen hengitys, ilma ei virtaa läpi keuhkojen pohjalle asti.

Jos mäen päällä tuntuu helpoimmalta kaatua maahan ja pyytää armoa, ollaan jo lähellä maksimisykkeitä. Kova rääkki huonokuntoiselle!

Rapakuntoisena ei saa koneesta kaikkea irti, kun liian helposti tuntee tekevänsä kuolemaa. Huonokuntoiset lihasryhmät menevät hapoille jo ennen kuin kokonaishappitase alkaa tehdä vajetta.
    Vaatii siis ensin peruslajikunnon rakentamista pohjalle.

Alkuperäiselle kysyjälle on tullut paljon asiantuntevia vastauksia, DrJones,rhubarb esim., joten älä ole huolissasi sykelukemista. Mutta jos mittarisi toiminta epäilyttää, on siihen lenkin aikana yksinkertainen konsti. Mittaa esim. kaulan valtimolta 10 sek:n sykelukema ja kerro se kuudella, saat minuuttisykearvon, jota voit verrata mittarin näyttämään lukemaan. Jos nyt toteat lukemissa suuriakin eroja, voi mittarissa olla jotakin häikkää.

Jos ei tosiaan ole juurikaan liikuntaa takana, niin kroppa välttämättä edes kykene vaatimaan sydämeltä kierroksia, varsinkaan jos pelkillä jaloilla tekee töitä. Kroppa on kokonainen systeemi.
    6.7 WTF/kg

Kuten todettua, sykearvojen vertailu on turhaa ja mahdotontakin ihmisten välillä. Tästä tuli hyvä esimerkki viime kesänä, kun oltiin kaverin kanssa maantielenkillä. Oltiin ajettu about 70km, noin 30km/h keskarilla ja minä olin vetänyt tästä matkasta noin 90%. Päätettiin tehdä sitten "sykevertailu" sopivalla suoralla. Edelleen olin vetomiehenä ja kaveri peesissä, nopeus 30-35km/h, meikäläisen syke 136bpm ja kaverilla ~160bpm (ja kaveri on pari vuotta vanhempi).

Meikällä on ainakin sellainen dieselkone, että kierrokset ei nouse millään. Velolla olen tykittänyt lentävää kierrosta ajaessa 183bpm maksimit ja ikää on 34v. Ihan hyvin on pyörä kulkenut, vaikka kierrokset ovatkin matalat, joten enpä ole juurikaan asiasta murehtinut.

Toivottavasti 38 v ensi viikolla, n.180/75, alkoholisoitunut lihansyöjä+kausittainen tupakoitsija -> 3 kk savuton taas tällä hetkellä. "Vakavampaa" pyöräilyä 5 vuotta. Liikuntaa on ollut tasaisen tappavaan tahtiin aina.

Max. syke 190, en ole tosin koskaan kokeillut edes "ihan piippuun" asti, melko varmasti maksimit on vähän ylempänä. Keskisykkeet lenkeillä 125-150+ on jo suht rivakkaa menoa, raskas sulkis tai sähly 150-160. Jalat ovat heikko kohta...
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Omalta kohdaltani olen saanut viime aikoina huomata, että harjoittelun laatu muokkaa sykelukemia aika rajusti. Tänä talvena olen treenannut koirahiihtoon kahta koiraa, joten joulukuusta asti vetotreenejä on tullut 2-3 krt viikossa. Koirien kanssa mennään "aina täysiä". Tämä tarkoitti 30-40 minuuttia maksimeja 7-15 min. pätkissä/reeni. Eli aivan liikaa, mutta minkäs teet, kun koirat pitää saada huippukuntoon, jos menestyä meinaa. Kaikki muut lenkit hiihdin pk:ta.

Helmikuun puolessa välissä eräs erittäin paljon reenaamisesta tietävä uusi tuttavuus näki mulla sykemittarin maaliintulos jälkeen ja kysyi mielenkiinnosta sykkeistä. Kaivoin mitarista faktat esille ja äijä puisteli vähän päätään. Maksimit oli jotain 167 ja keskisyke 161. Kyseli myös miltä suoritus oli tuntunut. Kaikkeni olin antanut. Äijä sanoi, että sulta upuu yläpäästä ainaki 20 pykälää ja kuinka paljon enemmän voisin saada itsestäni irti ja auttaa sitä myöten pareemin koiraa koko kisan ja varsinkin loppua kohden. Äijä kysyi, että haluanko parannusta asiaan, ja nyt n. 3 viikon tiiviin yhteistyön avulla viime kisassa maksimit oli 183 ja keskisyke ~170. Kyllä sen on huomannut hiihdossakin, että nyt irtoaa paljon paremmin. Tänän kaiken lisäksi leposyke on tippunut 10 pykälää. Jos jotakuta kiinnostaa, mitä on tehty, niin voin siitäkin kirjoittaa. Mutta käytännössä kolmessa viikossa "kone" on jo ihan eri kuosissa.

Olen myös sitä mieltä, että "huonokuntoinen" ei välttämättä saa sykkeitä ylös, koska lihaksisto "ottaa vastaan" eli jos voimaa ja kestävyttä ei vielä ole, niin ei saa itsestään irtikään. Päinvastaistakin on tullut todistettua, että aloittelijalla on sykkeet tapissa, kun ite menee vielä pk-alueella ja melkeen allekin. Tämä siis maastopyöräilyssä.
    Freude am Fahren.

Näin tietenkin,luulin krjoittaneeni että jalat tuota rajoittaa minun kohdallani...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti DrJones Katso viesti
    Tarkennuksena ja pilkuunviilauksena todettakoon, että todennäköisesti maksimisykkeesi ei ole muuttunut mihinkään, mutta saat koneesta paremmin irti kohonneen kunnon johdosta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr. Kape Katso viesti
    Mahtaisiko jopa olla niin, että kun treenaa tarpeeksi (vuosia kestävä projekti) niin maksimi syke laskisi - siis ei pelkän vanhentumisen myötä.
    Joo, kun harjoittelee maksimisykealueella, niin maksimi iän myötä laskee vähemmän kuin harjoittelematta maksimia.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Jos jotakuta kiinnostaa, mitä on tehty, niin voin siitäkin kirjoittaa.
    Olisiko tuo nyt "understatement of the year" vai vain helkutin turhaa vaatimattomuutta?

Jos kukaan muu ei kehtaa, minä sanon: "Ehdottomasti kiinnostaa!"

PS veikkaan, että kyseessä ei ollut mikään yksittäinen "ihmetreeni".

Mulla oli aika samanlaiset sykkeet kun aloitin viime keväänä, monen, monen vuoden tauon jälkeen kuntoilun. Jo 140 syke sai miehen haukkomaan henkeä ja tehot oli naurettavan alhaalla. Jos ajoi pitempää matkaa niin 20 km/h keskivauhti vaati jo yritystä.

Kun ulkoilutti muutaman kuukauden pyörää niin anaerobinen kynnys nousi reippaasti ja vauhti kasvoi. Kynnys nousi about 135 -> 155, lukemat mäen päällä 145 -> 165 ja mukava ajovauhti (hybridillä) 19 -> 28 km/h.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •