Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 43

Aihe: Lukkopolkimet ja niiden ominaisuudet

Lukkopolkimet ja niiden ominaisuudet

Tietäisikö kukaan maantie lukkopolkimia, jotka olisivat mahdollisimman herkät irtoamaan.

Hallituksen puheenjohtaja ei suostu käyttämään lukkopolkimia (Ultegra) vaikka ruuvasin ne hänelle mahdollisimman kevyeksi irrottaa. Voima, jolla kengät irtoavat on liian suuri hänelle.

Siis ilman paniikkia irtoava maantie lukkopoljin naiselle, joka aloittelee pyöräilyä .Onks tietoo ?
    Teoriassa käytännöllä ja teorialla ei ole mitään eroa - mutta käytännössä on

Saiskohan mtb-polkimet kevyemmälle kuin maantie-mallit? Muistelisin että shimanon SPD:t on kyl löysimmässä asetuksessa niin kevyet irtoamaan ettei sen helpompaa oikein voi olla ilman että lähtevät koko ajan vahingossa irti. Ja shimanoihin kai saa edelleen multi-release klosseja, en ole koittanut mutta kuulemma aika toivottomat siinä suhteessa että irtoavat vahingossa todella helposti. Ehkä ne vois tähän olla kuitenkin ratkaisu?

Maastopolkimet tulee myös täällä mieleen. Ja polkimiin löytyy adapteri jos haluaa käyttää maantiekenkiä.

Entäs jos sisäänajaisit polkimet ensin itse ja sitten asentaisit samat klossit ja polkimet tälle toiselle käyttäjälle. Voin vaihtaa päikseen sisäänajetut 105:set noihin Ultegroihin

Shimanskin maastospedut ja maastokengät. On muutenkin paremmat kevyeen pyörälenkkeilyyn - kaffelle kävellessä ei kaadu.

Eikös Shimanolla ole helpommin ja vaikeammin irtoavia klosseja? Shimanot mulla on maastopyörällä helpoiten irronneet, kuin ajatus oikeastaan.

Speedplay light action tuli mieleen. Ei tosin ole kokemusta kuin Speedplay Zeroista. Niissäkin pystyi voimaa säätämään ruuvia löysäämällä ja öljyämällä.

Shimanon SPD 234 polkimet ja liikkuva klossi on pirun löysä jos on löysä säätö poljinjousessa.

Eiköhän tuo homma on vähän päästä kiinni.

Jos hän ensin pääsee jollainlailla turvallisesti tottumaan spd polkimiin ja voi vaikka ajella toinen jalka kiinni polkimessa ja toinen irti klossista ja tietoisesti harjoittelee miten kengän saa kiinni ja irti polkimesta molemmilla jaloilla niin kyllä se siitä yleensä lähtee.

Spinningpyörissäkin on usein lukkopoljin-mahdollisuus.

Trainerilla on hyvä harjoitella myös, mutta pelko saattaa tulla sitten taas kun pyöräilee oikeasti teillä ja luonnossa.

Multa itseltäni menee välillä itsetunto kun lähtee maastoretkelle ja on rankkaa kiveä ja juurakkoa ja saa just viime tinkaan jalan irti polkimesta kun tulee tiukka paikka. Mutta kun lenkin on ajanut jonkun kerran ei hirvitä enää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Harryupp Katso viesti
    Shimanon SPD 234 polkimet ja liikkuva klossi on pirun löysä jos on löysä säätö poljinjousessa.
    Mun kokemukseni mukaan noissa PD-M324:ssa on paljon jäykempi tuntuma, kuin Shimanon "oikeissa" maastopolkimissa (verrokkina uusi PD-M520). Kengissä mulla oli useita tuhansia kilometreja ajetut klossit.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Tietääkö kukaan että saako noihin spd-sl:iin jonkun virityksen että tarpeen tullen voisi polkea vaikka kaupungin läpi lenkkareilla tms ja vaihtaa maantielle lukkikset? Näin aloittelijana voisi totutella vähän kerrallaan noihin...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KooWee Katso viesti
    Tietääkö kukaan että saako noihin spd-sl:iin jonkun virityksen että tarpeen tullen voisi polkea vaikka kaupungin läpi lenkkareilla tms ja vaihtaa maantielle lukkikset? Näin aloittelijana voisi totutella vähän kerrallaan noihin...
    Kyllä lukkopolkimilla voi melko hyvin tilapäistä ajoa tehdä normaaleilla kengilläkin. Eihän ne tietenkään flättipolkia voita, mutta itse olen ajellut kolmen kilometrin työmatkaani maasturilla tavallisilla kengillä koko talven, kun en jaksa vetää aamulla tiukkoja kengänsuojia maastokenkieni päälle.

Eikä noilla maastokengillä ja kengänsuojilla oikein kehtaa kauppaankaan mennä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tehaku Katso viesti
    ...Eikä noilla maastokengillä ja kengänsuojilla oikein kehtaa kauppaankaan mennä.
    Miksi ihmeessä ei ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PHI Katso viesti
    Miksi ihmeessä ei ?
    No kun ajan työmatka-ajon ihan tavallisissa vaatteissa, niin nuo Bilteman kuluneet neopreenisuojat ovat hieman huomiotaherättävän näköiset. Mutta suurin syy on oikeasti laiskuus laittaa ne kymmenen minuutin työmatkaa varten päälle, kun ne ovat sen verta tiukat.

Se olisi sitten eri asia, jos matkaa olisi kolmen sijasta vaikka kymmenen kilsaa.

Täysin aloittelijalle vaan ihan suosiolla perus-SPD:t. Nehän saa tarvittaessa niin löysiksi, että irtoavat jatkuvasti vahingossa kunhan vähänkin oppii niitä käyttämään. Auttaa tietysti, jos saa käyttäjän uskomaan, että ensimmäiset kaksi viikkoa tulee joka tapauksessa kaatuiltua, vaikka lukot olisivat kuinka löysällä tahansa

Itse joskus optimoin triathlonkäytössä kenkiä siten, että vaihdoin Lookin punaiset klossit mustiin, jotka eivät salli juuri lainkaan sivuttaisliikettä. Irtoavat vaihtoaition lähestyessä huomattavasti liukkaammin. Tekijämiehillä on toki tässäkin ihan eri vehkeet, mutta minulle riitti näinkin pieni virittely.

Täysin aloittelijalle vaan ihan suosiolla perus-SPD:t. Nehän saa tarvittaessa niin löysiksi, että irtoavat jatkuvasti vahingossa kunhan vähänkin oppii niitä käyttämään. Auttaa tietysti, jos saa käyttäjän uskomaan, että ensimmäiset kaksi viikkoa tulee joka tapauksessa kaatuiltua, vaikka lukot olisivat kuinka löysällä tahansa
    EDIT_ sorry, meni taas SPD ja SPD-SL sekaisin. Onhan se SPD selvästi löysempi juu.

Maantiepolkimiin tottuneena inhoa kyllä sydämeni pohjasta noista shimanon maastopolkimia, heiluu ja nuljuu ja tuntuu että jalka olis koko ajan irti mutta ehkä siinä joku logiikka on. Omistan siis moiset vain siksi että talvella ei tarkene ajaa kesäkengillä joissa Lookit...tai siis Xpedot mutta anyway... (ja siksi että pitihän noin siistin näköiset kengät ostaa kun Intersportin 15€ tarjouskorissa oli KLIKS, on niille kesälläkin käyttöä kakkospyörässä...voi könytä kivikoita jne mistä ei viitsi kävellä yli maantiekengillä)

Mutta jos ne Ultegrat tuntuu liian tiukoilta (klossiahan voi vähän viilata) niin jotkin shimanon halpa-spdt:t vaan tilaukseen. ei ole ainakaan tiukat ja jos tulee turha hankinta niin 20 eurolla ei montaa olutta olis kuitenkaan saanut

tuossa on nuo, KLIKS, verrattuna maantiepolkimeen niin ovat a)vaikeat laittaa vauhdissa kiinni vaikka 2-puoleiset ovatkin, b) löysät kuten jo haukuinkin c)painavat tonnin d) halvat
    kontio muokkasi tätä : 25.02.2011 at 14.21

Onkohan nuo Look Keo2 Max Carbonit sit ihan tolkuttoman huonot maantiepolkimet kun ainakin musta nuo toisen oman fillarin M520 SPD:t on reilusti helpommat laittaa kiinni ja tukevuudessakaan en huomaa niin älytöntä eroa (edes hiilikuitupohjasilla maantiekengillä) Muista maantiepolkimista mulla ei ole kokemusta kuin noista Lookeista. Jotenkin tuo 150g painoero tuntuisi ajo-ominaisuuksissa kohtuu merkityksettömältä. (M520:t taitaa olla shimanon halvimmat erikseen myytävät lukkopolkimet)

Onkohan nuo Look Keo2 Max Carbonit sit ihan tolkuttoman huonot maantiepolkimet kun ainakin musta nuo toisen oman fillarin M520 SPD:t on reilusti helpommat laittaa kiinni ja tukevuudessakaan en huomaa niin älytöntä eroa (edes hiilikuitupohjasilla maantiekengillä) Muista maantiepolkimista mulla ei ole kokemusta kuin noista Lookeista. Jotenkin tuo 150g painoero tuntuisi ajo-ominaisuuksissa kohtuu merkityksettömältä.
    ehkä se kiinnimeneminen on tottumiskysymys... mä olen tottunut lyömään Lookin klossin sitä etureunaa vasten ja polkaisemaan sitten kiinni. SPD:ssä en tunne paksupohjaisella kengällä missä se lukko sijaitsee...

Saahan niitä spd-polkimia kevyinäkin,maksaa vaan vähän enemmän kuin painavat. Mä en tarvi, ja jos usein tarvisin cx-kisaan tms niin varmasti hankkisin.(220g eroa M505 vs Xpedot).
    Samalla logiikalla itselläsi on varsin turhaan suunnilleen kalleimmat Lookin kuitupolkimet
    kontio muokkasi tätä : 25.02.2011 at 17.02

Shitmanollahan ollut kaksi maastoklossi versiota, toinen joka aukeaa sivuväännöstä ja toinen joka aukeaa aina, aika surkea ainakin maasto-ajossa. Yhtäkkiä tulee mieleen se että jos klossi ei oikein istu kenkään ja poljin ottaa kiinni kenkään jolloin aukeaminen voi olla hankalampaa, olen yksiä Cännärin kenkiä ainakin joutunut veistämään moisen ongelman vuoksi...
    Tuo kaatumisen uskottelu aivan turhaa koska ei tosiaan niin mene... Itse kyllä siirtynyt lukkopolkimiin perinteisistä klosseista niin se oli todella helppoa, nehän ei siis irronneet!

Hei älkääs ny pelotelko aloittelijaa kaatumisilla Hypriidissä oon käyttänyt noita SPD-pedaaleja parina kesänä ja oon sitä mieltä että niillä ei tee mitään. Irtihän niistä kenkä lähtee ihan helposti mutta järjetön tuska että miten saat kengän kiinni niihin, ihan surkeet. Kovat on polttelut nyt kun on maantiepyörä vihdoin saatu ja siinä tuli noi SPD-SL:t ja hiilikuitupohjaiset kengätkin mukana. En oo kertaakaan päässy kokeilemaan vielä mutta odotukset on kovat, niissähän on paljon isompi tartuntapinta pedaaliin.

Saako noihin kenkiin varaosina niitä "tartuntapaloja" vai mikskä niitä nimitetään että osais kuuklettaa...? Nehän on muovia ja näyttäisi kuluvan aika nopeasti jos joutuu kävelemään niillä?

Tuleeko noiden kenkien kanssa kävelystä mitään? Ja kannataako noilla hiilikuitukalosseilla paljon kävellä vai kärsiikö kenkä nopeastikin? Pienimuotoiseen retkeilykäyttöön täytynee ottaa reppuun jotkut sandaalit tms (?) jos käy esim tauoilla kaffeella tms ettei hajoita pyöräilykenkiä?

Eikös niissä hiilarikengissä ole kannassa joku kävelypala, ettei hiilari vastaan asfaltti kontaktia synny?

Klossipaloja (ie cleat) saa ~kympillä tai vähän yli paikalliselta kauppiaalta tai nettikaupoista... Ainakin Look tarjoaa mustan (kiinteä) ja punaisen 6* floating eli tuon 6 astetta kääntyvä. itse tykkään kääntyvästä, saa jalan asentoa pikkuisen muuteltua jos haluaa. Ei ne polkiessa kääntyile...

Aika hyvin ne klossit kestää kävelyä (vaikkei niitä siihen tehty olekaan) eli heti ei uusia tarvi olla hankkimassa.

Jos tosiaan aikoo kävellä vähänkin enemmän niin maastopolkimet ehdottomasti, kävelyyn sopivia kenkiä löytyy pilvin pimein ja jopa aivan "City" kelpoisiakin jotka ei eroitu tavallisista jalkineista jos hävettää pyöräilykledjuissa markettiin mennä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elcondorpasa Katso viesti
    Maastopolkimet tulee myös täällä mieleen. Ja polkimiin löytyy adapteri jos haluaa käyttää maantiekenkiä.
    Joo olen nähnyt kuvan ko adapterista, mutta mistä sen voisi ostaa?

Jari

Ite olen ajatellut hommata hallituksen puheenjohtajan tulevaa maantiepyöräilyn aloitusta varten Timen pedaalit, niissä ainakin kiinnittyminen pitäisi olla mahdollisimman helppoa:

http://www.competitivecyclist.com/pr...177.228.0.html

Onhan noissa polkimissa hieman eroja*, mutta ei kai kenenkään fillarointi ole koskaan siihen loppunut että ei pystynyt haldaamaan klossin irroitusta? Helpompaa se on kuin itse pyörälläajon opettelu aikanaan…motivoi sillä!

* Itse pidän Speedplay Zeroista kun ovat kaksipuoliset, hyvät jos joutuu usein irroittamaan.

Ääni Shimanon maastopolkimille.

Kävely on helppoa, ja klosseiksi voi aluksi valita multi-release -mallin (SM-SH56) jolloin löysälle säädettynä jalka lähtee varmasti myös silloin kun irrotusmekanismin käyttö ei vielä ole selkäytimessä. Ymmärrän että moni pidemmälle edennyt pyöräilijä ei näihin joka suuntaan irtoaviin klosseihin koske mutta aloittelijalle ne ovat hyvät varsinkin jos on olemassa pelkoa klossien irrottamisesta. Taitojen kerttyessä voi ensin kiristää polkimia ja sitten vaihtaa klosseiksi vain sivusuuntaan irtoavat (SM-SH51).

Kuinka helposti irtoaa multi-release jos innostuu vaikka kiriä yrittämään? Sehän vasta vaarallista onkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Kuinka helposti irtoaa multi-release jos innostuu vaikka kiriä yrittämään? Sehän vasta vaarallista onkin.
    Komppaan, multi-release on perseestä, kierrä kaukaa, aukeaa kyllä aina väärässä paikassa ja jos haluaa toimivan niin täytyy vetää säädöt tappiin!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Kuinka todennäköisenä pidät että pyöräilyä aloitteleva nainen, jolle Ultegrat löysimmilläänkin ovat liian jäykät, innostuu yrittämään kiriä?

Ei niillä nyt tietenkään mitään kiriä yritetä tai runtata tiukkaa ylämäkeä. Niillä ajellaan rauhallisesti ja opetellaan lukkojen käyttöä kunnes siirrytään muihin vaihtoehtoihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti viller Katso viesti
    Ei niillä nyt tietenkään mitään kiriä yritetä tai runtata tiukkaa ylämäkeä. Niillä ajellaan rauhallisesti ja opetellaan lukkojen käyttöä kunnes siirrytään muihin vaihtoehtoihin.
    Epäilen vahvasti. Vauhdin hurma vie mennessään.

Kun sen tekniikan oppii nii se pysyy, ollut tänä talvena pyörässä nilkanraapimet käytössä ja usein pysähtyessä kiertää jalkaa...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •