Sivu 1 / 10 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 279

Aihe: Kevyempi pyörä ei nopeuta työmatkaa

  1. #1
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    922

    Kevyempi pyörä ei nopeuta työmatkaa


  2. #2
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.038
    Ja minä kun olin itselleni uskotellut, että selkien nopea loittoneminen johtuu vain raskaasta konkelistani, mutta nyt ainoaksi selittäväksi tekijäksi jääkin vain huono kunto

  3. #3
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    6.102
    Toi muuten ei pidä paikkaansa. Ei lainkaan.

    Normaali taajama-alueella tulee niin paljoin pysähdyksiä ja uudelleen vauhtiin kiihdytyksiä, että siinä jos jossain kevyempi pyörä on paikallaan. Ei edes teoriassa vaan käytännössä! Pekka Peruspyöräiljä on freesimpi 30 kiihdytyksen jälkeen 8 kg pyörällä kuin 14 kg pyörällä.

  4. #4
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    650
    "Talviaikaan työmatka kesti noin seitsemän minuuttia pitempään kuin kesäkelillä" tämä todistaa, että tutkimustulos ole sovellevissa velttoihin suomalaisiin. Ainakin itselläni talvipyöräily Helsingin mahtavassa pyörätieverkostossa on pahimmillaan kesään verraten tuplasti aikaavievää. Samaan aikaan toisaalla tuo tutkimuskohde vetää kelistä riippumatta ja kuvan mukaan hymyssäsuin 43 km alle 2 tunnin.

  5. #5
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    445
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Normaali taajama-alueella tulee niin paljoin pysähdyksiä ja uudelleen vauhtiin kiihdytyksiä, että siinä jos jossain kevyempi pyörä on paikallaan. Ei edes teoriassa vaan käytännössä! Pekka Peruspyöräiljä on freesimpi 30 kiihdytyksen jälkeen 8 kg pyörällä kuin 14 kg pyörällä.
    V*tut oo. 14 kilon pyörä on melkein yhtä nopea sekä työmatkapyöräilyssä että huippukilpailussa kuin 8 kiloinen. Vasta kun ajetaan pitempää ylämäkeä niin kevyemmän pyörän edut tulee esiin.

    Jonkun netissä pyörivän fysiikkasimulaattorin avulla kun lasket nopeuksia niin 8 ja 12 kiloisen pyörän vauhtiero tasaisella on < 0.01 km/h ja 10 % nousussa n. 1 km/h.

  6. #6
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    1.232
    Kaikki riippuu kaikesta. Pelkkä ajokin paino on yliarvostettu parametri mutta monille helposti myytävissä.
    Ajajan paino
    Ajajan kunto
    Ajajan mieliala ja asenne nopeustavoitteisiin
    Ajajan kiire
    Ajajan seura
    Ajajan terveys
    Ajajan asu
    Ajajan ravitsemustilanne
    Ajajan nestetasapaino
    Tien laatu
    Liikennejärjestelyt
    Ajoitus valoihin
    Sade
    Lämpötila
    Tuulen suunta ja voimakkuus
    Kuorma
    Tien pinta
    Lumi ja jää
    Rengaspaineet ja renkaat ja rengasrikot
    Pyörän kunto
    Pyörän ajoergonomia
    Pyörän kestävyys
    Aerodynaamisuus
    Maaston topografia
    Muun liikenteen määrä
    Muiden kulkijoiden asenteet
    Houkutukset matkan varrella
    Onnettomuus

    Vain joitakin nopeuteen vaikuttavia tekijöuitä mainitakseni.
    Esimerkiksi koiranulkoiluttajien esiintyvyys reitillä pyyhkäisee täysin merkityksettämäksi mitä tulee reitillä käytettyyn aikaan vaikkapa 3000E investoinnin 6 kiloa keveämpään ajokkiin. Etenemisnopeudelle melko yhdentekevää paljonko hyötyajossa käytettävä fillari painaa. Mutta voihan sitä fillariakin kevennellä samalla kun parantelee noita muita tekijöitä.
    brewster muokkasi tätä : 13.12.2010 at 18.01 Syy: lisä
    hevosella on viisi hevosvoimaa

  7. #7
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    8.787

    Peukalo ylös Onnellistavaa teksitä

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timppa_234 Katso viesti
    V*tut oo. 14 kilon pyörä on melkein yhtä nopea sekä työmatkapyöräilyssä että huippukilpailussa kuin 8 kiloinen. Vasta kun ajetaan pitempää ylämäkeä niin kevyemmän pyörän edut tulee esiin.

    Jonkun netissä pyörivän fysiikkasimulaattorin avulla kun lasket nopeuksia niin 8 ja 12 kiloisen pyörän vauhtiero tasaisella on < 0.01 km/h ja 10 % nousussa n. 1 km/h.
    Paikaltaan kiidytettäessäkö noihin lukuihin päädyit, kun kiihdytykseen käytetään sama määrä watteja vaikka vain tuo yllä oleva 30 kertaa
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  8. #8
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    Kaikki riippuu kaikesta. Pelkkä ajokin paino on yliarvostettu parametri
    Aamen. Kyllähän sillä joku pieni teoreettinen ja käytännönkin etu saavutetaan, mutta muiden muuttujien rinnalla on todella mitätön. Siis kun puhutaan tosiaan keskinopeudesta työmatkalla. Muuten noin omien ajofiilisten kannalta tuollainen 6kg:n ero on varmasti jotain huomattavan ja melko huomattavan väliltä. Riippuu kuskin painosta, paljonko merkitystä. Itse painan jotain karvan alle 100kg ja paino vaihtelee vuoden mittaan ainakin tuon 6kg, mutta kyllä sen silti heti huomaa, jos esim. reppuun joutuu lataamaan viitisenkin kiloa kamaa vs. normaalisti ehkä kilo tavaraa. Tietty repussa se lisäpaino häiritsee enemmän kuin pyörässä, mutta kyllä noinkin pienen lisäpainon huomaa esim. mäkiä noustessa, kun se on normaalista poikkeavaa.

    Mutta vaikutus on tosiaan vain psyykkinen, kellosta ei huomaa yhtään mitään eroa. Saattaa jopa ärsyttävästä kuormasta johtuen sotkea nopeammin. Tietty jos joku vetää ihan maksimisykkeillä aina ja jokaisen työmatkan, painoero vaikuttaa aikaan, mutta tuo nyt on ihan käytännön mahdottomuus.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    keskuspuiston kupeessa
    Viestit
    623
    Kyseessä oli BMJ lehden joulunumero...siinä on käsittääkseni vähän huumoriakin mukana. Täytyy yrittää löytää ilmainen verkkoversio ja lukea juttu, mutta tuskin oli esim vakioitu niin että olisi ajettu samalla keskisykkeellä esimerkiksi työmatkat eri pyörillä ja sitten katsottu tuliko eroa...sanomattakin on selvää että kelitkin vaihteli, olikohan eliminoitu ajamalla vuoropäivin jne...mielenkiintoista :->

    Mutta kovan riidan tai hyvän keskustelun tästä voisi saada aikaan, yritetäään yhdessä!!
    Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.

    Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
    niin kuntoni on perästä.

    Last man out of the water.

  10. #10
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ertsi Katso viesti
    Ja minä kun olin itselleni uskotellut, että selkien nopea loittoneminen johtuu vain raskaasta konkelistani, mutta nyt ainoaksi selittäväksi tekijäksi jääkin vain huono kunto
    Niinpä. Jos sen hukatun fyysisen kunnon (ja 20 elettyä vuotta) voisi ostaa kaupasta, niin olisin jo jonossa..

  11. #11
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    249
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timoe Katso viesti
    Täytyy yrittää löytää ilmainen verkkoversio!
    Tuossa.

    Sekä alkuperäinen BBC:n artikkeli

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timppa_234 Katso viesti
    Jonkun netissä pyörivän fysiikkasimulaattorin avulla kun lasket nopeuksia niin 8 ja 12 kiloisen pyörän vauhtiero tasaisella on < 0.01 km/h ja 10 % nousussa n. 1 km/h.
    Tuossa.

  12. #12
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    445
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Paikaltaan kiidytettäessäkö noihin lukuihin päädyit, kun kiihdytykseen käytetään sama määrä watteja vaikka vain tuo yllä oleva 30 kertaa
    Kiihdytyswatit on sitten toinen juttu mutta ero 8 ja 14 kilon välillä on edelleen pienenpieni. Sillä on merkitystä jos yrität maantieskabassa päästä irtiottoon ja peesiin mukaan mutta ei arkiajossa.

  13. #13
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Malaga, Spain
    Viestit
    1.188
    Olis kiva nähdä noiden käytettyjen pyörien speksit. Jos siihen 14 kiloseen on laitettu alle loistavasti rullaavat kiekot niin eipä ihme jos eroa ei tunnu syntyvän.

    mutta haetaampa kaupasta joku 799-999 e maantiepyörä ilman paranteluja ja vierelle high end hiilikuitu pinarello hyvillä/loistavilla kiekoilla niin on se kumma jos ei eroa ala syntymään?

    Mä oon sitä mieltä että 14 vs. 8 kg:ssä on jo todella iso ero. 6 extra kilon mukana raahaaminen jo todella tuntuu.

    "hiilikuituvahvisteisella rungolla varustettu, 9,5 kilon painoinen pyörä"''

    törkeen painava ollu toi hiilikuitupyörä onkohan tossa käyny joku käännös moka?

    tässä alkuperäinen artikkeli:

    http://www.bmj.com/content/341/bmj.c...b-3b2b3824c615
    Polla muokkasi tätä : 13.12.2010 at 18.21
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

    www.pauliinapohtii.blogspot.com

  14. #14
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.047
    Jokainen voi kokeilla laittamalla kuusi kiloa kamaa reppuun ja sotkemalla duuniin, ei tunnu missään. Vai tuntuuko?
    www.icyclelpr.fi

  15. #15
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Malaga, Spain
    Viestit
    1.188
    hmm, tossa nyt jotain faktaa noista pyöristä:

    http://www.bmj.com/content/341/bmj.c...expansion.html
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

    www.pauliinapohtii.blogspot.com

  16. #16
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    8.787
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timppa_234 Katso viesti
    Kiihdytyswatit on sitten toinen juttu mutta ero 8 ja 14 kilon välillä on edelleen pienenpieni. Sillä on merkitystä jos yrität maantieskabassa päästä irtiottoon ja peesiin mukaan mutta ei arkiajossa.
    Yritätkö olla vakavissasi vait etkö vain ajattele?
    Kyllä minulla 30 seisovaa lähtöä painaa enempi painavalla pyörällä kuin kevyellä, kumpaakin kun käytän työmatkalla.
    Maantiellä tai edes radalla ei useimmiten tarvitse lähteä paikaltaan irtiottoihin, mutta työmatka-ajossa kauneimmillaan urbaanissa ympäristössä joutuu pysähtymään sadan metrin välein.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  17. #17
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    445
    Kuvien mukaan fillarit näyttävät aivan samanlaisilta, painoa ja renkaita lukuun ottamatta. Päivän kunto ei selitä tulosta koska kaveri teki lenkin niin monta kertaa ja valitsi pyörän satunnaisesti. 13,5 kilon fillari oli jopa vähän nopeampi kokonaisajassa.

    Ero voi selittyä tällä lauseella:

    "The purchase of the carbon bike made me feel good, and even though the ride is “harsher” (less comfortable), I still commute on it, especially in good weather"

    Jospa kaveri on jarrutellut enemmän kovalla hiilaripyörällä kuin pehmeemmällä teräsrunkoisella?

    Voisko tästä päätellä, että jos aikoo ajaa ensi kesänä lujaa niin fillarin kevennys ei ole se ensimmäinen parannuskohde?

  18. #18
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    1.232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Yritätkö olla vakavissasi vait etkö vain ajattele?
    Kyllä minulla 30 seisovaa lähtöä painaa enempi painavalla pyörällä kuin kevyellä, kumpaakin kun käytän työmatkalla.
    Maantiellä tai edes radalla ei useimmiten tarvitse lähteä paikaltaan irtiottoihin, mutta työmatka-ajossa kauneimmillaan urbaanissa ympäristössä joutuu pysähtymään sadan metrin välein.
    Juupajuu, mutta kuinka usen teet nuo 30 seisovaa lähtöä maksimiwateilla. Käsi sydämellä. Jos et tee niin silloin on tuon lisäpainon merkitys matkalla käytettyyn aikaan merkityksetön. Ainakin useimmat tehnevät noita työmatkatempokiidytyksiä jollain mukavuusaluetehoilla.
    brewster muokkasi tätä : 13.12.2010 at 18.59 Syy: removal of tautology
    hevosella on viisi hevosvoimaa

  19. #19
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    445
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Yritätkö olla vakavissasi vait etkö vain ajattele?
    Kyllä minulla 30 seisovaa lähtöä painaa enempi painavalla pyörällä kuin kevyellä, kumpaakin kun käytän työmatkalla.
    Asiaa on ajateltu monia kertoja. Teepä sinä samanlainen tutkimus, jolla osoitat painoedun todelliseksi.

  20. #20
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    8.787
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timppa_234 Katso viesti
    Asiaa on ajateltu monia kertoja. Teepä sinä samanlainen tutkimus, jolla osoitat painoedun todelliseksi.
    Ei minun tarvitse ajatella, sillä minulla on verrokkiaineisto viideltä vuodelta Polarin Pro Trainerissa, toisin pyörien painoero on pienempi, mutta hintakerroin noin 3 - samoin on noita viikkotempoja tallessa ja niistäkin voi laskea pyöräkohtaiset keskiarvot.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  21. #21
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    445
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Ei minun tarvitse ajatella, sillä minulla on verrokkiaineisto viideltä vuodelta Polarin Pro Trainerissa, toisin pyörien painoero on pienempi, mutta hintakerroin noin 3 - samoin on noita viikkotempoja tallessa ja niistäkin voi laskea pyöräkohtaiset keskiarvot.
    Faktat pöytään: pyörien speksit, nopeudet, keskisykkeet ja muut tilastokelpoiset datat.

    Mielenkiintoista.

  22. #22
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Repovuoren kupeessa
    Viestit
    1.827
    Nopeasti luettuna siellä sanotaan että teräspöörällä koko hommaan menee keskimääärin 5 prosenttia enemmän energiaa. Se ero ei näy ajassa jase on aika kummallista, vaikuttaa epäpuhtaalta testitulokselta. Asiaan. Oma työmatkapyörä paina 15 kilo rullaa kun tauti ja on mukava kuin mikä. Työmatkalla niin ajoissa kun lähtee kotonta niin ei kiire tule. Kotimatkat on sitten jo eri.
    http://www.pellossalo.fi/

  23. #23
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.857
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polla Katso viesti
    hmm, tossa nyt jotain faktaa noista pyöristä:

    http://www.bmj.com/content/341/bmj.c...expansion.html
    Aika niukasti tietoa, mutta enpä voinut olla kiinnittämättä huomiota siihen, että molemmissa pyörissä on alla Marathon Plussat. Ettei vain tuo neljän kilon painoetu käytännöllisesti katsoen mitätöityisi jo sillä, että molempia pyöriä ajetaan tuollaisilla ankkureilla? Hiilikuitufilon korkea kokonaispaino (9,5 kg!!) viittaisi myös siihen, että kyse on jostain halpisvehkeestä, jonka kiekot ja komponentit ovat halvinta mitä rahalla saa.

  24. #24
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    8.787
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    Juupajuu, mutta kuinka usen teet nuo 30 seisovaa lähtöä maksimiwateilla. Käsi sydämellä. Jos et tee niin silloin on tuon lisäpainon merkitys matkalla käytettyyn aikaan merkityksetön. Ainakin useimmat tehnevät noita työmatkatempokiidytyksiä jollain mukavuusaluetehoilla.
    Siis olettaen, että pyörien aerodynamiikka on ~sama, niin painosta riippumatta saan samalla wattimäärällä ne kiihdytettyä samassa ajassa samaan nopeuteen?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  25. #25
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    56
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Aika niukasti tietoa, mutta enpä voinut olla kiinnittämättä huomiota siihen, että molemmissa pyörissä on alla Marathon Plussat. Ettei vain tuo neljän kilon painoetu käytännöllisesti katsoen mitätöityisi jo sillä, että molempia pyöriä ajetaan tuollaisilla ankkureilla? Hiilikuitufilon korkea kokonaispaino (9,5 kg!!) viittaisi myös siihen, että kyse on jostain halpisvehkeestä, jonka kiekot ja komponentit ovat halvinta mitä rahalla saa.
    Ei edes ole, painavammassa on alla 32 mm Schwalbe Marathon:it, kun taas kevyemmässä on 25 mm Schwalbe Marathon Plus:at.

    Ensimmäisissä on vain kevyt pistosuojaus, jälkimmäisissä on se paksu vihreä nastankestävä "tyyny".

  26. #26
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    996
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Jokainen voi kokeilla laittamalla kuusi kiloa kamaa reppuun ja sotkemalla duuniin, ei tunnu missään. Vai tuntuuko?
    Bold minun.

    Tuohan on lähes saman verran kuin meikäläisen lähes päivittäisen kaupassa käynnin tulos. Eli kokemuksesta voin sanoa, että kyllä tuntuu. Joten en usko tutkimustulosta, en edes lukematta sitä.

    Mut hyvää reeniähän toikin on.

  27. #27
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    saatanan 666
    Viestit
    2.012
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Jokainen voi kokeilla laittamalla kuusi kiloa kamaa reppuun ja sotkemalla duuniin, ei tunnu missään. Vai tuntuuko?
    Jep. Tämä onkin se kaikkein aivottomin tapa verrata KAHDEN PYÖRÄN PAINOA. Kuinka moni oikeasti painavammalla pyörällä kulkiessaan sijoittaa kevyempään pyörään verrattuna ylijäävän painon pyörästä omaan selkäänsä? Miten tämä edes käytännössä tapahtuu?

    Jos joku ei ymmärrä mitä eroa on kantaa pyörää selässä tai istua satulassa niin voi Herran jeesit sentään. Pitäiskö itse kunkin sitten ihan kokeilla onko siinä eroa?
    ..makes Jack a dull boy...

  28. #28
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.298
    Ainakin tuossa Ylen versiossa näyttäisi olevan muutamia asiavirheitä tai epätäsmällisyyksiä:

    "Ilmanvastus kasvaa nopeuden kolmanteen potenssiin verrannollisena joten mahdollinen vauhdin lisäys johtaa ilmanvastuksen nopeaan nousuun. Kilpapyöräilijöille pienempi massa on merkittävä, mm. koska he eivät pysähtele liikennevaloissa."

    Ilmanvastus (voima) on verrannollinen nopeuden toiseen potenssiin, ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava teho nopeuden kolmanteen potenssiin (olettaen että tuulen nopeus on 0 m/s).

    Ja tuossa liikennevaloissa pysähtelystä sillä massalla on kanssa merkitystä, sillä se täytyy kiihdyttää uudelleen liikkeelle joka pysähdyksen jälkeen.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  29. #29
    Liittynyt
    08/2006
    Viestit
    1.802
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Nyt se(kin) on tutkittu.
    Jotain häikkää tuossa on, koska aikaisemmin näkemäni tutkimukset väittävät suurimmaksi vastustekijäksi ilmanvastuksen. Mistähän moinen ero johtuu?
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

  30. #30
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.529
    Eihän tuosta jäänyt oikeastaan muuta käteen kuis se että pyörä kannattaa olla keveämpi kuin 9.5 kiloa...!
    Ensikauden TdF:ään painosarjat, yli 13, alle 13, alle 10 ja alle 8 kiloa, eiköhän siitä syntyisi lystiä yleisölle ja päänvaivaa talleille...
    Tavallaan melko naurettavia tuollaiset jutut mutta hauskasia mielipiteitä tosiaan tulee mutta uskooko kukaan että ammattilaistallit on vuositolkulla kehittäneet kevyitä pyöriä jos peruspyörälläkin pärjäisi...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •