Sivu 3 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen 123451353103 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 6577

Aihe: Talvipyöräily

  1. #61
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    15.237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zifo Katso viesti
    ...mikä on se surkein ja paras talvikeli teidän mielestä?
    Surkein: sellainen märkä ±0°C -keli

    Paras: kuiva pikkupakkanen, asteita -1...-5°C

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  2. #62
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kotka
    Viestit
    580
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Surkein: sellainen märkä ±0°C -keli

    Paras: kuiva pikkupakkanen, asteita -1...-5°C
    Surkein: Sellainen niinkuin Helsingin seudulla oli eilen.

  3. #63
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.837
    Kyllä ne alle -30 pakkaskelit niitä ikävimpiä on, ei oikein rengas pyöri, eikä polvi taivu.
    Muuten homma on ihan asenteesta ja pukeutumisesta kiinni

  4. #64
    Liittynyt
    05/2005
    Viestit
    6.161
    Yli 30 asteen pakkaskeli on paras. Silloin ei ole muita lenkillä ja tuntee itsensä totaalisen idiootiksi. Tarttuvan lumen keli on -ceestä. Loskakelikin menettelee, kun oikeat kamppeet päällä.
    Ride the snake, he's old, and his skin is cold.

  5. #65
    Liittynyt
    07/2008
    Viestit
    227
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zifo Katso viesti
    Kertokaa kokeneemmat työmatka/talvipyöräilijät mikä on se surkein ja paras talvikeli teidän mielestä? Itse olen polkemassa ensimmäistä talvea K29 + Extreme 294 renkailla ~6km Tapiola-Lauttasaari väliä.
    Surkeimmat kelit on edessä keväällä, kun kovaksi pakkautuneet tienpinnat alkavat sulaa. Sellanen jää/lumisohjo on niin tasaista ja tuhtia hötöä, että maastorengas mieluummin puskee läpi kuin pyörii. Tätä ei onneks montaa päivää kestä, ja vaatii varsin runsaslumisen talven.

  6. #66
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    205
    Minä tykkään suunnilleen kaikista talvikeleistä. Parhaat talviajokokemukset ovat lumipyrypäiviltä.

  7. #67
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Hanko
    Viestit
    1.115
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jman Katso viesti
    Surkein: Sellainen niinkuin Helsingin seudulla oli eilen.
    Kieltämättä: Kevlillä sikana lunta, jota ei olla aurattu pois, jonka jalankulkijat ovat tallanneet ja sitten ajoradat kehnosti aurattu, niin että loskan alla on ylläreinä teräviä, renkaiden kaivamia kuoppia tai jäätyneen loskan muodostamia koppuroita. Kevlin ja ajoradan välissä törröttämässä 60 cm auratun lumen valli, niin että eteenpäin risteyksessä puskiessa ei voi kiinnittää huomiota muuhun kuin siihen.
    Tuulee sikana ja räiskii kasvoja vasten karkeaa räntää tai jääneulasia. Takana 20 tööttäävän auton jono ja kuuntelet karjuvia ja kirskuvia nastarenkaita korvasi vierestä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti .jon Katso viesti
    Sellanen jää/lumisohjo on niin tasaista ja tuhtia hötöä, että maastorengas mieluummin puskee läpi kuin pyörii. Tätä ei onneks montaa päivää kestä, ja vaatii varsin runsaslumisen talven.
    Kieltämättä, mutta yleensä tuolloin ajoradat ovat jo sulat ja kevlin voi jättää lahoamaan omaan kurjuuteensa.

    Paras keli on keväällä kun aurinko paistaa ja kevlillä on tampattu, sileä jääkenttä. Kitka lähestyy nollaa ja saa sellaisen vauhdin ettei muulloin voi sellaista kuvitellakaan.
    No dogs, no masters

  8. #68
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kristiinankaupunki, Kristinestad
    Viestit
    452
    Viisi (5) kilometriä työmatka, niin ei ole juurikaan väliä minkälainen keli on. Ei ole niin tarkkaa pukeutumisenkaan kanssa. Kunhan hanskat muistaa laittaa käteen ja kypärän päähän.
    Eilenkin vain nauratti kun ajeli töihin päin. Naapuritkin varmaan ihmettelee että onko tuo äijä köyhä vai hullu.

  9. #69
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.181
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Kyllä ne alle -30 pakkaskelit niitä ikävimpiä on, ei oikein rengas pyöri, eikä polvi taivu.
    Joo ja absoluuttinen nollapiste on kaikista pahin, kun yksikään molekyyli ei pyörässä värähdä.

    Taitaa muuten alle 30 asteen pakkasella kasvaa paleltumariski aika isoksi ajoviiman takia. Ehkä siitä riittävän tiiviillä kommandopipo-virityksillä selviää, itse en ole koskaan edes kokeillut.

  10. #70
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Esbo
    Viestit
    91
    Ei vaan ollut luottoa Espoon talvikunnossapitoon sen vertaa, että olisin lähtenyt tänään pyörällä töihin. Nyt kaduttaa, koska olisi tuo näköjään ollut mahdollista.

  11. #71
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Malaga, Spain
    Viestit
    1.275
    Olipa ilo ajella tänään kouluun. MW 35 mm toimi mainiosti, kuskin pitää vaan hioa omaa ajotekniikkaansa, risteysalueet kun muistuttavat kivikkoa loskan jäädyttyä täällä kanta-kaupunkissa möykky valleiksi. Hyvä fiilis tuli ja hauskaa oli Tästä se lähtee, jo toinen talvi ajopäivä plakkarissa

    Ostin eilen Laken talviajokengät, todella laadukkailta tuntuvat joten pitkiä pk-lenkkejä on tiedossa.
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

    www.pauliinapohtii.blogspot.com

  12. #72
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    269
    Mukavaa ja samalla riittävän haasteellista oli aamulla kiemurrella Viikin polkuja eilisen sateen jälkeen. Lähinnä monttua ja uraa mutta eteenpäin mentiin. Kohta takaisin

  13. #73
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    352
    Niin pahaa keliä ei olekaan, että fillari pitäisi kotiin jättää. Kyllähän tuo eilenaamuinen oli sieltä vaativimmasta päästä, ja hauskuuskerroin melko korkea.
    Sen sijaan sää lyö meikäläisellä kapuloita rattaisiin. Tarkemmin sanottuna kylmyys. Kädet on aina olleet kylmälle arat ja tuntuu, että aremmiksi muuttuvat vuosi vuodelta. Viime talvena piti ensimmäistä kertaa antautua olosuhteille ja todeta, että mun pakkasraja on -15. Ajaessa toki lämpenee, mutta vasta n. 15min ajon jälkeen, ja siinä vaiheessa tuska on jo sietämätön. Ja mistä sitä tietää, milloin tulee se päivä, kun ei enää lämpenekään...

  14. #74
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zifo Katso viesti
    Kertokaa kokeneemmat työmatka/talvipyöräilijät mikä on se surkein ja paras talvikeli teidän mielestä? Itse olen polkemassa ensimmäistä talvea K29 + Extreme 294 renkailla ~6km Tapiola-Lauttasaari väliä.

    Eilen oli ensimmäistä kertaa hieman haastavampaa etenemistä ja tänään kaikki moska oli jäätynyt koviksi kökkäreiksi. Tähän mennessä surkein keli itselleni on ollut ~+2c kostea ilma, jonka hengittäminen on ollut ikävää, jos on polkenut kovempaa.

    Ei ollut paljon vaihtoehtoja nastarenkaiden suhteen ja lunta ei paljon ole näkynyt, niin vaikea sanoa renkaista mitään. Riittävän hyvin tuntuu kuitenkin pitävän jäällä. Enemmän joutuu kuitenkin polkemaan verrattuna kesärenkaisiin. Kesällä matka taittu fiiliksistä riippuen 12-15min ja nastoilla 14-20min.
    Kaikkein paskin on sellainen etelä yllätys talvi kun tulee parikymmentä senttiä sellaista just alle nolla asteista lunta joka tarttuu kaikkialle missä ei pääse edes vauhtiin ja pyörä menee minne menee...
    Parasta sopiva kymppi pakkasta ja tiukka lumi, aurinko paistaa ja hengitys huurustuu ja rullaa kuin asvaltilla... Ei tarvetta nastoille ja on maaliskuu ja tietää että kevät on ovella...

  15. #75
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    1.239
    Työpyörässä mulla on alla hakkapeliitat 240:lla nastalla, aikamoiset jyrät ajaa.. polkea saa alamäessäkin mutta pitoa on kyllä riittänyt.

    CC pyörään pistin swalben marathon wintterit, saman verran nastoja mutta noista ei ole vielä talviajo kokemusta .. jospa tässä lähipäivinä heittäis testilenkin.

    Suosittelen talvipyöräilyä jos muutenkin pyöräilyä harrastaa, talvella meno on monella tapaa kivempaa kuin kesällä.

  16. #76
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Milliways, ravintola maailmankaikkeuden lopussa
    Viestit
    7.946
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Onkohan tuossa mitään varsinaista eroa. Olen yhden kerran ajanut fillarin heikkoihin jäihin, samalla tavalla se meni kuin luistimillakin. Tietty tulee kalliimmaksi, luistimet ei mene pohjaan.
    Voihan siihen pyörään viritellä karkuremmin vähän niinku telluissa...
    Team yöhöpinät

    Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.
    Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.

  17. #77
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zarni Katso viesti
    Voihan siihen pyörään viritellä karkuremmin vähän niinku telluissa...
    15 metriä vettä ja ankkuri narulla kiinni nilkassa. No, on siinä se hyvä puoli, ettei virtaukset vie kroppaa kovin kauas avanolta.
    Vajosuon kalja-ajelu Varsinais-Suomessa 25.-26.11.2017

  18. #78
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.969
    Ajaa pugslyllä avantoon niin ei uppoa. http://www.youtube.com/watch?v=9hVeI5s75lU

  19. #79
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zifo Katso viesti
    Kertokaa kokeneemmat työmatka/talvipyöräilijät mikä on se surkein ja paras talvikeli teidän mielestä?
    Surkein on ehdottomasti keväinen sohjo-jää, eipäs ollukaan vaan sohjo-sohjo-jää, eipäs ollukaan vaan sohjo-sohjo... Pahimmillaan menee pitkät pätkät taluttamiseksi ja talvikeli ei enää keväällä oikein jaksa muutenkaan innostaa. Hyvänä kakkosena kymmenen sentin montuille tallottu jäätynyt sohjo, jossa pyörä tuntuu kestävän ehkä 100m ja vielä sata sellaista pätkää olis jäljellä...

    Haastavimpia ovat nuo eilisen tyyppiset, eli sopivan vetistä lunta tulee vaakasuoraan kymmeniä senttejä. Vähän vetisenä lumi tarttuu joka väliin ja on raskasta edetä plus, että se kasvojen piiskausvaikutus niillä tippuvilla jääklönteillä on melkoinen ja ajolasitkin menee läpinäkymättömäksi. Jos olis tullu eilen vähän enemmän lunta, olisi mennyt jo hankalaksi. Tuli sitä nytkin yli 10cm täällä meillä ja yhdellä osuudella oli ensin melkein 10cm, aurattiin ja lopuksi oli taas reilu 10cm. Eli kyllä sitä jonkun verran tuli eilenkin. Mutta nää on yleensä yksittäisenä vaan hauskaa itsepiiskausta. Viime tai toissatalvena oli kokonainen viikko pahempia, lähes yhtä pahoja ja siltä väliltä päiviä. Se ei enää ollut kovin hauskaa.

    Parhaita talvikelejä ovat pikkupakkanen tasaisella ja kovalla lumipäällysteisellä tiellä, kova ja sileä jääpinta on myös oma lajinsa ja sitten ehdottomasti etenkin viime talvena etelässäkin koettu kovan pakkasen puuterilumi. Siinä on jotain unenomaista, kun 30-senttisessä neitseellisessä puuterilumessa pistelee menemään - aaahhh... Lumi vaan pöllyää, meno on uskomattoman kevyttä nietoksiin nähden ja hiljaisuus on rikkumaton.

  20. #80
    Hieman sohaisen rengasfriikkien tunteita. Viime talvi meni naisten hybridillä ja Nokian W106 edessä ja takana, ihan ok, mutta kiemurtaa ja pito välillä pelottava. Nyt laitoin omaan miesten Scottin hybridiin Bilteman 622-32 nastakumit (markkinoiden kapeimmat tällä hetkellä?), joiden profiilin idea näytti tosi hyvältä: syvät ja jyrkät kuviot, kapeat, todella paljon (huonolaatuisia?) nastoja. On ollut nyt 90 km erittäin positiivinen kokemus, polkeminen on rentoa auratulla pyörätiellä, pito ainakin näin vähän kuluneilla nastoilla jäällä hyvä, kuivalla hiljaiset ja hyvin rullaavat. Syvä profiili ja kapeat kumit purevat kovaan lumeen lähes kuin kesällä ja syvä kuvio menee suoraan pienessä uudessa lumessa (kokemus vasta 5 cm:stä). MInulla ei ole Bilteman osakkeita ja siellä paljon roskaa(kin) myynnissä.

  21. #81
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Galois'n kunta
    Viestit
    162
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Batti Katso viesti
    Sen sijaan sää lyö meikäläisellä kapuloita rattaisiin. Tarkemmin sanottuna kylmyys. Kädet on aina olleet kylmälle arat ja tuntuu, että aremmiksi muuttuvat vuosi vuodelta. Viime talvena piti ensimmäistä kertaa antautua olosuhteille ja todeta, että mun pakkasraja on -15. Ajaessa toki lämpenee, mutta vasta n. 15min ajon jälkeen, ja siinä vaiheessa tuska on jo sietämätön. Ja mistä sitä tietää, milloin tulee se päivä, kun ei enää lämpenekään...
    Tietenkään en tiedä kuinka suuresta arkuudesta on kysymys mutta eikö edes kunnon isot nahkaiset työrukkaset kaksilla villatumpuilla auta?

  22. #82
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    4.918
    Parasta talvipyöräily on keväällä kun koiraihmiset ovat talloneet polut hyvään kuntoon ja maaliskuun lopun aurinko on niitä jo vähän iltapäivisin sulattanut. Tuntia ennen auringonnousua kun lähtee niin .... ach
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

    Passione Celeste

  23. #83
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Milliways, ravintola maailmankaikkeuden lopussa
    Viestit
    7.946
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Igor Pavlovits Katso viesti
    Tietenkään en tiedä kuinka suuresta arkuudesta on kysymys mutta eikö edes kunnon isot nahkaiset työrukkaset kaksilla villatumpuilla auta?
    Tai lämpögripit!
    Team yöhöpinät

    Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.
    Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.

  24. #84
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Koillis-Vantaa
    Viestit
    249
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laika Katso viesti
    Hmm, nyt vasta tulin ajatelleeksi: Mulla oli aamun työmatkan jälkeen mittarissa liki 15 km. Lumettomilla keleillä matkaa on 14,1 km. Voiskohan rengas (Nokian W106) kiemurrella tosiaan noin paljon? Lunta oli kyllä aika paksulti.
    Noni, muisti rupes pelaamaan ja selitys lukemalle löytyi. Vedin rillit loskassa yhden tuttuakin tutumman risteyksen pitkäksi ja siinä tuli kerättyä muutama hehtometri ekstraa. Kiemurtelu ei selitä ihan kaikkea.
    ...
    Paras keli on se, kun aurinko paistaa, baana on tasainen ja kevyt pakkaslumi pöllyää. Pahimpiin liittyy yleensä loska ja jää-yhdistelmä.
    www.ajokoiralaika.blogspot.com

  25. #85
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuusamo
    Viestit
    4.445
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zifo Katso viesti
    Kertokaa kokeneemmat työmatka/talvipyöräilijät mikä on se surkein ja paras talvikeli teidän mielestä?
    Talvi -84/-85 taite, mittarissa -48°, pyörä umpijäässä eikä änähtänytkään kammet kun kokeili...että kun menee riittävän kylmäksi niin on se aika surkeata...-5° + keväinen auringonpaiste on taas parasta.
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  26. #86
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Repovuoren kupeessa
    Viestit
    1.945
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Henki Hieveri Katso viesti

    Mikähän on fillarin turvallisuus jäällä verrattuna suksiin, retkiluistimiin tai jalkapatikkaan?
    Se on täysin turvallista, kuhan pitää paineaaltoja silmälläpitäen nopeuden alle 45.
    http://www.pellossalo.fi/

  27. #87
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.610
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Ajaa pugslyllä avantoon niin ei uppoa. http://www.youtube.com/watch?v=9hVeI5s75lU
    Ei välttämättä kannata kokeilla kahta kertaa peräkkäin. Se voi olla ikävää jos avantoa kohti lentäessäsi huomaat kesken ilmalennon että olet jäätynyt kiinni puksulin märkään penkkiin, polkimiin tai ohjaustankoon.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  28. #88
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    uusimaa
    Viestit
    83
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marola Katso viesti
    Hieman sohaisen rengasfriikkien tunteita. Viime talvi meni naisten hybridillä ja Nokian W106 edessä ja takana, ihan ok, mutta kiemurtaa ja pito välillä pelottava. Nyt laitoin omaan miesten Scottin hybridiin Bilteman 622-32 nastakumit (markkinoiden kapeimmat tällä hetkellä?), joiden profiilin idea näytti tosi hyvältä: syvät ja jyrkät kuviot, kapeat, todella paljon (huonolaatuisia?) nastoja. On ollut nyt 90 km erittäin positiivinen kokemus, polkeminen on rentoa auratulla pyörätiellä, pito ainakin näin vähän kuluneilla nastoilla jäällä hyvä, kuivalla hiljaiset ja hyvin rullaavat. Syvä profiili ja kapeat kumit purevat kovaan lumeen lähes kuin kesällä ja syvä kuvio menee suoraan pienessä uudessa lumessa (kokemus vasta 5 cm:stä). MInulla ei ole Bilteman osakkeita ja siellä paljon roskaa(kin) myynnissä.
    Ei noissa mitään muutaa vikaa, että nastat tuppaavat tulla aika helposti läpi sisäpuolelta ja puhkaisemaan renkaan. Tuttava, joka on vähän miehisemmän painoinen ukkeli ajeli 800km ja alko renkaat olemaan vaihtukunnossa, ensimmäiset nastat tuli läpi ja kolmasosa hilkulla. Tietysti porautuuhan ne kalliimmistakin? Tosin ei hinnalla pilattu nuo bilteman nakit.

  29. #89
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.437
    Nokialaisista ei ainkaan tule nastat renkaan läpi. Joskus olen nähnyt että bilteman nastarinkuloista on kulunut nastat renkaan tasalla. Liekö ollut syynä nastojen painuminen vai kovametallipiikin uupuminen.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  30. #90
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    740
    Kävin ulkoiluttamassa eilen hankkimiani Marathon Wintereitä tuolla lumisateessa. Harhaluulot omasta urheudesta karisivat kotisuoralla, kun joku paikallinen Iron Man juoksi vastaan lyhyissä juoksushortseissa. Jotkut näemmä pärjäävät kevyemmälläkin varustuksella.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •