Sivu 218 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 118168208216217218219220 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.511 - 6.540 / 6592

Aihe: Talvipyöräily

  1. #6511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Talvikengät ovat leveämmät kuin kesäkengät ja sen takia kengän sisäsyrjä hakaa jokaisella polkaisulla kampeen. Klossi on säädetty ääriasentoon, mutta pari milliä pitäisi vielä jostain saada tilaa. Onkohan polkimia eri leveydellä? Kahta mallia olen verrannut ja niissä oli lukon kiinnityskohdasta 55mm kampeen.
    Tuommosia akselien pidentimiä myydään myös. Näissä toki minimipidennys taitaa olla 20 mm. Mm. https://www.sjscycles.co.uk/pedals-c...ders-916-inch/ ja https://www.i-ride.co.uk/Hex-Pedal-Spacers.aspx. Jälkimmäinen käy myös pelkkään kuusiokolokiinnitykseen (ensimmäisenkin voi semmoisiin polkimiin laittaa, mutta pois ei helpolla lähde). Itsellä löytyy molemmat (kun nuo jalat on aikamoiset lättäräpylät ja ilman moisia vääntyy polvet liikaa sisäänpäin) ja hyvin toimivat. Ainakin nuo Jtekin on melko halvat, jos haluaa kokeilla.

  2. #6512
    Onneksi talvipyöräily on taas joksikin aikaa förbi. Olipa mukavaa tänään vetäistä lenkki maantiepyörällä / -renkailla. On ero 29" jäykkäperään melkoinen +6C oli siinä rajoilla mennäkö shortseissa - olisi voinut, mutta kun on jo tottunut pitkälahkeisiin....
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  3. #6513
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    5.581
    Tänään vaihdoin maasturiin nastarenkaat monen vuoden tauon jälkeen ja lähdin testilenkille tuonne sohjoiseen metsään. Se oli virhe, muistui taas mieleen miksi lopetin talvisen maastopyöräilyn.

    Mutta kokeillaan sitten uudestaan kun pakkaset palaa, mutta sohjokelissä en toiste maastopyörän päälle nouse.

  4. #6514
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    15.674
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tänään vaihdoin maasturiin nastarenkaat monen vuoden tauon jälkeen ja lähdin testilenkille tuonne sohjoiseen metsään. Se oli virhe, muistui taas mieleen miksi lopetin talvisen maastopyöräilyn.

    Mutta kokeillaan sitten uudestaan kun pakkaset palaa, mutta sohjokelissä en toiste maastopyörän päälle nouse.
    eilen oli Nokian takana talvista lumista polkua ja oikein hyvää ajaa kesäkumeilla... kelvit olivat varovasti ajettavia kesäkumeilla mutta tänään en lähtenyt sille tielle

  5. #6515
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.038
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tänään vaihdoin maasturiin nastarenkaat monen vuoden tauon jälkeen ja lähdin testilenkille tuonne sohjoiseen metsään. Se oli virhe, muistui taas mieleen miksi lopetin talvisen maastopyöräilyn.

    Mutta kokeillaan sitten uudestaan kun pakkaset palaa, mutta sohjokelissä en toiste maastopyörän päälle nouse.
    Nastarenkaat+sohjo no match. Kannattaa vaihtaa nappulat takaisin ja uusi yritys
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  6. #6516
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    1.224
    Kiitos Topsille ja Shitmonkeylle vinkeistä polkimien suhteen!

  7. #6517
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    145
    Näyttää ainakin täällä Oulussa tämänhetkinen sää ja tulevien päivien ennuste siltä, että ns. talvipyöräilyn voi toistaiseksi unohtaa. Viisi astetta lämmintä, vettä sataa koko yön, joten aamulla on lumi ja jää kutakuinkin siluvei. Onneksi on yksi nastaton pyörä lähtövalmiina..

  8. #6518
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti teräsrunko Katso viesti
    Näyttää ainakin täällä Oulussa tämänhetkinen sää ja tulevien päivien ennuste siltä, että ns. talvipyöräilyn voi toistaiseksi unohtaa. Viisi astetta lämmintä, vettä sataa koko yön, joten aamulla on lumi ja jää kutakuinkin siluvei. Onneksi on yksi nastaton pyörä lähtövalmiina..
    No tänään aamulla oli Oulun tiet aika liukkaat. Vaikka hyvin oli hiekoitettu. Nastat pelasti ainakin yhdeltä varmalta kaatumiselta

  9. #6519
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.317
    Aamulla pari astetta pakkasta. Tähtikirkas aamu vaihtui nousevaksi auringoksi töihin suunnatessa. Kelvit oli jäässä, mutta hiekkaa sen verran pinnassa, että nastattomalla maasturilla pääsi ongelmitta töihin. Lumesta ei enää tietoakaan.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  10. #6520
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    145
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jussi 163 Katso viesti
    No tänään aamulla oli Oulun tiet aika liukkaat. Vaikka hyvin oli hiekoitettu. Nastat pelasti ainakin yhdeltä varmalta kaatumiselta
    Joo, totesin itse saman jo eilisiltana, ja otin nastat alle aamulla.

  11. #6521
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.317
    Kelveillä ei kotimatkallakaan ollut liukasta, mutta kotikadun risteys oli jäässä ja etupyörä löi lukkoon välittömästi ja nahkoineen mentiin suoraan Ei kuitenkaan nurin, onneksi.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  12. #6522
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    4.624
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    Kelveillä ei kotimatkallakaan ollut liukasta, mutta kotikadun risteys oli jäässä ja etupyörä löi lukkoon välittömästi ja nahkoineen mentiin suoraan Ei kuitenkaan nurin, onneksi.
    Näinhän ne tähän aikaan on. Minusta aika turhaa urheilla kesärenkailla, saattaa vielä napsahtaa ja kunnolla.
    Aamulla oli taas paikoittan niin liukasta, ettei jalan olisi pystyssä pysynyt.

  13. #6523
    Eilen kesärenkailla (ja -pyörällä) töihin. Tänään aamulla huomasin koiria kusettaessani, jotta lämpötila oli pudonnut 10C eilisestä. Ajovaatteet kuitenkin tuli valittua jossain aamukoomassa eilisen pohjalta. Lyhythihainen tekninen T-paita ja kuoritakki + pitkälahkeiset bibsit. Ai #¤¤kele kun tuli kylmä 15km työmatkalla. Hitaasti ajellessa ei lämmennyt, nopeasti ajaessa ajoviima jäähdytti. Töissä liotin itseäni kuumassa suihkussa 5 minuuttia. Kun pääsin kustannuspaikalle aloin palella. Tuota jatkui puoleen päivään
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  14. #6524
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.043
    Tulispa talvipyöräily tänne päähesalaankin takas - edes sen verran, että saisivat kylvettyä ne sepelit. Nyt siellä on suolaa kelveillä paikoitellen niin roimasti, että kohta ei enää keksi mitä kautta sitä polkis töihin. Onneks keskuspuistoa ei suolata.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  15. #6525
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.317
    Ajoin jo viikon ISP:llä, mutta aamulla oli tiet kuivat ja sulat kuten kelvit koko matkalla (ne on lisäksi hiekan peitossa...) ja vain tuo yksi varjoisa kohta oli jostain syystä jäässä. Huomenna alle cyclo MaraWintereillä.

    Sitä napsahtamista kunnolla ei kyllä kaipaa!
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  16. #6526
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    4.624
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    Ajoin jo viikon ISP:llä, mutta aamulla oli tiet kuivat ja sulat kuten kelvit koko matkalla (ne on lisäksi hiekan peitossa...) ja vain tuo yksi varjoisa kohta oli jostain syystä jäässä. Huomenna alle cyclo MaraWintereillä.

    Sitä napsahtamista kunnolla ei kyllä kaipaa!
    Täällä etelässäkin on ollut jäätä ihan yllättäen. Viime perjantaina +4c töistä lähtiessä ja 20km päässä tiet ja onneksi lätäkötkin olivat jäässä.
    Heti auringon alkaessa laskea saa odottaa lipsahdusta ilman nastoja.

  17. #6527
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.317
    Olen useamman talven ajanut RacingRalpheilla matalilla paineilla läpi talven, mutta vanhemmiten tulee varovaiseksi. Lumella pitää maastorengaskin, mutta jäällä ei niinkään.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  18. #6528
    Kun myöhään venyneestä kokouksestä yrittää päästä sateessa kotiin jostain kunnan takametsistä, ja rengas räjähtää sepelisohjossa, voi vain kiittää ystävällisen bussikuskin osuessa kohdalle. Taksia ei saanut, varasisuria ei ollut tietenkään mukana työmatkalla eikä edellisestä renkaan vaihdostakaan ollut kuin alle sata kilsaa. Mutta semmoista se joskus on, vastamäkeä.

    Mihinköhän kunnan numeroon sitä pitäisi soittaa, että siivoaisivat tiet ennen kevättä, jos kelit jatkuvat samanlaisina. Mutta ei sellaista numeroa taida ollakaan.

  19. #6529
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Esso
    Viestit
    102
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Irmeli Katso viesti
    Kun myöhään venyneestä kokouksestä yrittää päästä sateessa kotiin jostain kunnan takametsistä, ja rengas räjähtää sepelisohjossa, voi vain kiittää ystävällisen bussikuskin osuessa kohdalle. Taksia ei saanut, varasisuria ei ollut tietenkään mukana työmatkalla eikä edellisestä renkaan vaihdostakaan ollut kuin alle sata kilsaa. Mutta semmoista se joskus on, vastamäkeä.

    Mihinköhän kunnan numeroon sitä pitäisi soittaa, että siivoaisivat tiet ennen kevättä, jos kelit jatkuvat samanlaisina. Mutta ei sellaista numeroa taida ollakaan.

    • Tienkäyttäjän linja (24 h/vrk): 0200 2100

  20. #6530
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.317
    ^^Ei niitä siivota, koska lähiviikkoina on odotettavissa yöpakkasia. Ei tarvi uudelleen hiekottaa. Päiväsaikaan ajellaan sitten hiekkapäällystetyillä asfalteilla.

    Olen koettanut ehdottaa, että palaisivat 20v takaiseen käytäntöön, jossa kelvistä hiekotetaan vain toinen puoli. Siellä kulkee nastattomat, puhtaalla puolella nastalliset, potkukelkat ja pulkat. Silloin se toimi monena talvena, miksei enää?
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  21. #6531
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    15.286
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    ^^Ei niitä siivota, koska lähiviikkoina on odotettavissa yöpakkasia.
    Ja lähikuukausina on odotettavissa jonkinlaista talvea. Siivotaan sitten toukokuussa.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  22. #6532
    (1) Koska joku voi erehtyä hiekoittamattomalle puolelle ja kaatua, jolloin esiin nousevat vastuukysymykset - ja niihinhän löytyy ennakoivasti se yksi ainoa ratkaisu.
    (2) Koska on hankittu tehokasta ja nykyaikaista hiekoituskalustoa, sellaista kalustoa jolla voitaisiin hiekoittaa vain toinen puoli ei ole enää käytössä - tai jos onkin, on teknisesti liian hankalaa, ajankäytöllisesti liian työlästä ja työnjohdollisesti liian vaativaa säätää tai säädättää ja valvoa suoritusta

    Tähän väliin täytyy antaa kiitos Helsingille: sepelinlevityksessä oltiin hyvin maltillisia eikä sitä turhaan kylvetty kaikkialle ja ellen ole ihan väärässä, muutamasta paikasta se jopa harjattiin pois keliolojen vaihduttua.

  23. #6533
    Viime vuonna yritin parin, samalla alueella, hajonneen renkaan jälkeen kaupungilta kysyä asiasta, vastaus oli tämä: "Kiitokset palautteesta.
    Harjaamme kyllä hiekoitussepelin pois, 30.4.2017 mennessä. "

    Toki tällä viimeisellä kerralla oli ELY:n tiestä kyse, joten ehkä kuitenkin vielä kokeilen antaa palautetta siihen suuntaan.

    Nykyään on pistosuojatut renkaat, viime syksynä ei ollut. Mutta ei taida tuossa sepelissä kestää kuin nastat.


  24. #6534
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.317
    Onneksi Lahdessa on monessa kohdin käytetty ihan rehellista hiekkaa, joka on renkaille paljon ystävällisempää. Mukavasti ropisee lokasuojissa
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  25. #6535
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    2.621
    Juuri tällaiseen piikkisimpään aikaan, sepeliä asfaltin päällä, renkaiden on oltava sellaiset ettei ne ota vastaan noita piikkejä, kulutuspinta voi olla ihan sileäkin. Ajelen vähän pohjoisempana ja täälläkin levittivät joka väylälle sepeliä kun kävi lumet maassa. Nämä on sellaisia Contin Gatorskin kelejä, renkaat näyttävät olevan aivan immuunit sepelille. Marawintteri toinen jolla nyt voi ajaa, jos matkalla liukkaita pätkiä ja pitkiä osuuksia piikkimattoa.

  26. #6536
    Marawintteri tuntuu olevan kohtuullisen immuuni piikkimatolle. Omalla työmatkani muodostuu nimenomaan liukkaiden kohtien ja kilometrien mittaisen ely-piikkimaton kombinaatiosta. Eihän tuo nyt mikään häävi ajettava ole, mutta mieluummin kuitenkin ajan tuolla kun otan flättiä vastaan harvase päivä.

  27. #6537
    Noi Schwalben run-on-flatit on ihan jees. Noin 6tkm noilla menty ilman paikkuuta. Keväät, syksyt. Siis noista on kyse.http://www.chainreactioncycles.com/f...t%7Cb%7Cprd%7C
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  28. #6538
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    4.624
    Just. Tänään ajetaan töiden jälkeen pidempi lenkki... Kyllä tonne ilman nastojakin pääsee, kun on uudet komeat gravell renkaat. NOT!

    Ja kohta joku pentele vielä valittaa kelvien suolaksesta ja ruostuvasta teräksestä...

  29. #6539
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    15.286
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ja kohta joku pentele vielä valittaa kelvien suolaksesta ja ruostuvasta teräksestä...
    Vitun suolaus ja muut kemikaalit! Saisivat lopettaa tuon ääliömäisen hullutuksen. Ne muutamat mummot ja sinkulahipsterit ja pissisjopoilijat voisivat laittaa nastakumit alle.

    Muuten, korroosio iskee alumiiniinkin ihan täysii (ja magnesiumiin jos jollakulla sellaista on)

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  30. #6540
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    4.624
    Espoossa oli kuulemma kohtuulliset kelit. Tattarisuon suunnalla aamuyöllä satanut vesi jäätyi varmaan samantien kelveille. 5mm vesijäätä. Jalankulkijatkin menivät ojia pitkin. Tällaisella kelillä suola on just oikea ratkaisu.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •