Sivu 2 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen 12341252102 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 6592

Aihe: Talvipyöräily

  1. #31
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Repovuoren kupeessa
    Viestit
    1.945
    Talvipyöräily on hyvää hupia vaihteeks kun nuo kesät täällä on niin pitkiä. Pitää vaan valita sopivat reitit omalle kalustolle. Milloin polkuja, milloin hiekkatie, milloin asfaltti, milloin hiihtolatu (), milloin jäätie (oma suosikki). Yleensä aina voi ainakin yhdelle reitille lähteä. Tänään piti ajaa hitaita polokuja, kun lumi satoi niin ettei meinanut nähdä tietä
    Oma kalusto jäykkä maasturi vannejarruilla. Mutun mukaan kesä- tai talvikiekko eteen. Jarruilla ei on niin väliä kun ei talvella tarvi jarrutella. Hädässä sinne penkaan vaan. Suojapäivinä menee ihan tavon maantiepyörä kesäslikseillä. Cyklaria en osta kun en osaa juosta
    Jos haluaa ajaa nastattomilla, kannattaa tosiaan se swalbe snow stud ottaa, parissa viikossa piikit on historiaa. Kyllä se haka 240 riittää miulle eteen, taakse ei o niin väliä. Tänään eteen siis riitti ihan misukan kesärengas, kun ei ollut liukasta paitsi siellä yhdessä mutkassa.
    http://www.pellossalo.fi/

  2. #32
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johan Moraal Katso viesti
    Talvipyöräily on hyvää hupia vaihteeks kun nuo kesät täällä on niin pitkiä. Pitää vaan valita sopivat reitit omalle kalustolle. Milloin polkuja, milloin hiekkatie, milloin asfaltti, milloin hiihtolatu (), milloin jäätie (oma suosikki). Yleensä aina voi ainakin yhdelle reitille lähteä. Tänään piti ajaa hitaita polokuja, kun lumi satoi niin ettei meinanut nähdä tietä
    Oma kalusto jäykkä maasturi vannejarruilla. Mutun mukaan kesä- tai talvikiekko eteen. Jarruilla ei on niin väliä kun ei talvella tarvi jarrutella. Hädässä sinne penkaan vaan. Suojapäivinä menee ihan tavon maantiepyörä kesäslikseillä. Cyklaria en osta kun en osaa juosta
    Jos haluaa ajaa nastattomilla, kannattaa tosiaan se swalbe snow stud ottaa, parissa viikossa piikit on historiaa. Kyllä se haka 240 riittää miulle eteen, taakse ei o niin väliä. Tänään eteen siis riitti ihan misukan kesärengas, kun ei ollut liukasta paitsi siellä yhdessä mutkassa.
    Suorititko minkäänlaista sisäänajoa? Itelle on juuri kyseinen rengas tulossa..

  3. #33
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Repovuoren kupeessa
    Viestit
    1.945
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti XntO Katso viesti
    Suorititko minkäänlaista sisäänajoa? Itelle on juuri kyseinen rengas tulossa..
    Taisivat miulta piikit kulua pois sisäänajon aikana
    Ehkä nykyiset vuosimallit ovat kestävämpiä
    http://www.pellossalo.fi/

  4. #34
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jjyrki Katso viesti
    Kiirettähän talvella ei ole, hiki tulee hitaassakin vauhdissa.
    Joo, se on jännä juttu. Olin tässä jo ihmetellyt, kun ei oikein fillari tuntunut kulkevan ja työmatkankin keskari oli melko alhainen, vaikka kunnon pitäisi olla ihan kohdillaan. Se oli vaan sitä tylsää saman jynssäämistä ilman vastusta! Kyllä lähti tänään ja hiki lensi oikein kunnolla työmatkallakin pitkästä aikaa. Aikaakin meni vain 50% enemmän kuin kesäkelillä.

    Ei tuollaista tosin joka päivä jaksa aamuin illoin, sen muistan viime talvesta, mutta välillä tosi hauskaa.

    Mä en kyllä oikein usko, että joku rengas olisi esim. Nokialaiseen verrattuna maagisesti parempi talvirengas, jos siis koko on sama. Pieniä eroja voi toki olla, mutta onko sillä väliä, koska homma on niin totaalisesti kelistä kiinni. Tänäänkin oli kohtia, jossa W106 meni todella hyvin suoraan ja välillä taas upposi sopivan kovuiseen loskaan muuttuen totaalisesti ankeriaaksi. Pelkässä tallaamattomassa nuoskalumessakin menee ihan luotisuoraan. En usko sellaista ihmerengasta olevankaan, jolla mutkittelua ei syntyisi koskaan. Leveys vaikuttaa vain siihen, miten kovalla/pehmeällä alustalla se tapahtuu. Mutta tapahtuu kumminkin.

    Nauratti vähän, kun olin jo ajatellut sen edellisen säälittävän "lumisen" aamun jälkeen, että pärjäähän näillä kesärenkaillakin talvella, kun katsoo vähän mihin ajaa. Eilen vaihdoin w106:set alle ja ylämäkeen 10-senttisessä nuoskalumessa runtatessa alkoi kesärenkailla rimpuilut vähän naurattaa .

    Kai se on käytävä autoonkin pyöräyttämässä nastat alle...

  5. #35
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Turku/Pansio
    Viestit
    312
    Kyllä oli hupia tänä aamuna katsoa autoilijoiden liukastelua. Perkele kun takana on nastarengas niin ei pääse oikein luisussa ajamaan mutkiin. Pitää kyllä vähentää rengaspaineita aika rajusti kun tänä aamuna oli kummassakin 5-baria ja oli VÄHÄN liikaa kun ei pitoa meinannut löytyä kummastakaan päästä, mutta näillä mennään.
    Nokian Hakkapeliitta W240/W106, loppu se liukastelu...ehkä

  6. #36
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Kyllä talvipyöräily on hauskaa! Kunhan on asialliset varusteet. Edellä mainittujen Nokian nastarenkaiden lisäksi en voi suositella W240:iä. Jos lunta enemmän kuin kaksi senttiä, yli 15 km/h "vauhdissa" alkaa meno muistuttamaan käärmeen etenemistä. Suosituksia hyvistä, rullaavista ja vakaista nastarenkaista (622- ~35)? Niin, siis hybridillä talviajot. Jos oikein paha keli, niin sitten nastoitetulla 29"-täpärillä lenkille.
    Hyvä rullaavuus ja nastarenkaat (Siis sellaiset joissa on pitoa) ei kyllä mun mielestä kuulu samaan lauseeseen.

    Pitää valita että hyvä rullaavuus paska lumi/jääpito vai hyvä pito ja huono rullaavuus.

  7. #37
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Koillis-Vantaa
    Viestit
    249
    Hmm, nyt vasta tulin ajatelleeksi: Mulla oli aamun työmatkan jälkeen mittarissa liki 15 km. Lumettomilla keleillä matkaa on 14,1 km. Voiskohan rengas (Nokian W106) kiemurrella tosiaan noin paljon? Lunta oli kyllä aika paksulti.
    www.ajokoiralaika.blogspot.com

  8. #38
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.209
    Eihän noilla nastarenkailla mihinkään rullaavuus huippuihin tosiaan pääse, jo painokin sen tekee... En henk.koht. niin kamalina ole pitänyt noita perusrenkaita kun pitää paineet korkeina, 240/294 suhteessa ihan ok ja kyllä kestävätkin kulutusta epämääräisissä etelän oloissa... 300:lla avoin yhden työmatka talven ja ne renkaat oli kyllä sevää tavaraa! Pito oli kyllä erinomainen ja skinwall toimi mainiosti kurveissa... Varmasti lumisempana talvena hieno rengas mutta kallis investointi jos yhden talven kestää...

  9. #39
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    4.445
    Tällä pärjää kovemmassakin talvessa: http://www.ktrakcycle.com/.

  10. #40
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.110
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Hyvä rullaavuus ja nastarenkaat (Siis sellaiset joissa on pitoa) ei kyllä mun mielestä kuulu samaan lauseeseen.

    Pitää valita että hyvä rullaavuus paska lumi/jääpito vai hyvä pito ja huono rullaavuus.
    Jeps, tuli lapsus. Tänään lenkin jälkituntemus, että W240 ihan ok rengas. Pakkaslumessa (paikoitellen +3cm) löysi tiensä hyvin. Sanan "vauhti" voi unohtaa, varsinkin pk-lenkeillä. Mutta maisemat on kivat talvisessa ajelussa!
    Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.


  11. #41
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Ihanaa lukea näitä kommentteja, kun täällä on niin hyvä meininki päällä! Itse olen 100% talvi-ihminen ja nyt fillaroin talvea ensimäistä kertaa. Työmatkaa 7 km suuntaansa. Kovin ylpeä ja itsevarmana olen tästä talvifillaroinnista ollut ja hyvä niin, muuten en varmasti olisi aamulla ulkaltanut startata duuniin.

    Kelin haastavuus kyllä iski vastion kasvoja ja kovaa. Alla hybridi ja Schwalben MW:t. 15cm tallattua suojalunta aiheutti hirvittävän käärmeilyn ja pystyssä pysyminen oli todella vaikeaa. Onneksi löytyi koskematonta lunta, jota pääsi eteenpäin paremmin. Aikaa kului 45 min.

    Miten tuon käärmeilyn saa kuriin? Onko siihen mitään apua olemassa? Ilmeisesti rengaspaineiden alentaminen ainakin auttaa?

  12. #42
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    4.445
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matsuma Katso viesti
    Miten tuon käärmeilyn saa kuriin? Onko siihen mitään apua olemassa? Ilmeisesti rengaspaineiden alentaminen ainakin auttaa?
    Paineet niin alhaalle kuin mahdollista kuskin painon huomioonottaen, auttaa sekä lumessa että jäällä. Ei tosin hirveästi kun se rengas on niin kovin kapea.

  13. #43
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Tällä pärjää kovemmassakin talvessa: http://www.ktrakcycle.com/.
    Onpas hauskan oloinen laite http://www.youtube.com/watch?v=HP4VwaD7rd4

  14. #44
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.577
    Tuskinpa eilen oli kauheasti hyötyä nastoista, mutta tänään niitä tarvitaan. Se mikä eilen muuttui loskaksi on nyt jäässä ja kadut ovat muutenkin paikoin mustanjään peittämiä, joten kehotan varovaisuuteen.
    Still rides with 26er

  15. #45
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    15.674
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Tuskinpa eilen oli kauheasti hyötyä nastoista, mutta tänään niitä tarvitaan. Kadut on paikoin mustanjään peittämiä, joten kehotan varovaisuuteen.
    Tampereella on vaan lumi päällystetty sepelillä ja nastoja tarvitaan nyt

  16. #46
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Tampereella on vaan lumi päällystetty sepelillä ja nastoja tarvitaan nyt
    No tuokin on ihan totta
    Still rides with 26er

  17. #47
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.836
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Tampereella on vaan lumi päällystetty sepelillä ja nastoja tarvitaan nyt
    Suttupuhetta, ei lipsahdellut dh-nbx, vaikka oikaisin suikaleitten kautta töihin tullessa, eikä mene sepeli läpi kumista.

  18. #48
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Hanko
    Viestit
    1.115
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alvinhammer Katso viesti
    Samalla totesin taas kerran että Nokian W160 -nastarengas ei ole nastarengas, vaan jotain ihan muuta.
    Nastarenkaat ovat melkoisen hyödyttömät kun pystyssä pysymisen suurin ongelma on liiallinen lumi ja loska ja se, mitä sen alla sattuu olemaan.
    Noksu on ihan hyvä rengas tapposepelikeliä varten, mikä Helsingissä kattaa puolet vuodesta.

    Minun työmatkani keskari oli 11 km/t aamulla.
    No dogs, no masters

  19. #49
    Liittynyt
    03/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    221
    Johan muuttui ajaminen helpoksi kun heitti torstai-aamuahdistus-lumihanki-jää-sekoilun jälkeen Nokian W160 mäkeen ja kävi hakemassa Mäkelänkadun pro-shopista Schwalben Ice Spiker Prot! Kotiin ajettiin ilman yhtään nyt-lähtee-fillari-alta-woooh -tilannetta.

    Ja tänään aamulla, jään peittäessä suurimman osan teistä, pysty polkemaan duuniin ilman mitään sivuluisuja. Toki noi rullaa hieman heikommin, mutta mielummin niin kuin että joutuu miettimään koko ajan seuraavaa polkaisua.

    Suosittelen - hieman hikisenä.
    Aleksi / icycle.tumblr.com

  20. #50
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Hanko
    Viestit
    1.115
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johan Moraal Katso viesti
    jäätie (oma suosikki).
    Jäätie on minunkin suosikkini, valitettavan harvinaista kuitenkin Helsingissä. Yhtenä vuotena kun kyllästyin ajamaan ikuisesti huonoilla kelveillä vetäisin Vuosaaresta Vallilaan jäitse kahden lahden poikki. Kumma juttu, matka ei lyhentynyt yhtään. Arvelin, että sen täytyi johtua siitä, ettei rantaan johda suoria teitä.

    Mikähän on fillarin turvallisuus jäällä verrattuna suksiin, retkiluistimiin tai jalkapatikkaan?
    No dogs, no masters

  21. #51
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    453
    Yön aikana sitten eilinen sohjo jäätynyt koviksi kokkareiksi, jälleen mukavaa haastetetta työmatkalle. Pakkaset tulevat jatkumaan täällä etelässäkin, hyvällä säkällä tiedossa viikonlopuksi aurinkoisia lenkkipäiviä pikkupakkasessa.
    Ehkä ajoin, ehkä ajoin.

  22. #52
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    15.674
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Suttupuhetta, ei lipsahdellut dh-nbx, vaikka oikaisin suikaleitten kautta töihin tullessa, eikä mene sepeli läpi kumista.
    En ehtinyt työmatkalla suikaleille kun vasta varttia vailla seitsemän heräsin ja niin kiire oli lähtee että olin jo kotona kello kahdeksan hakemassa puhelinta

  23. #53
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    4.920
    On tämä ollut jossakin täällä jo esillä, mutta sopinee tähänkin topikkiin.
    http://www.varusteleka.fi/product/ta...ina/_2PU0WQSGI
    Suosittelen silmälasipäisille talvipyöräilijöille. Oikeasti hyvä tuote. Ja oikeasti yksi käsittely toimii 5 päivää. Eilen hain 10kpl
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

    Passione Celeste

  24. #54
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.246
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Henki Hieveri Katso viesti
    Mikähän on fillarin turvallisuus jäällä verrattuna suksiin, retkiluistimiin tai jalkapatikkaan?
    Onkohan tuossa mitään varsinaista eroa. Olen yhden kerran ajanut fillarin heikkoihin jäihin, samalla tavalla se meni kuin luistimillakin. Tietty tulee kalliimmaksi, luistimet ei mene pohjaan.

    Jalanhan on tuossa suhteessa sikäli paremmat mahdollisuudet että etenee niin hitaasti että usein ehtii huomata jään laadun muutoksen ajoissa. Pyörällä ja luistellen menee suunnilleen samaa vauhtia eli aivan liian kovaa.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  25. #55
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.246
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Kyllä talvipyöräily on hauskaa! Kunhan on asialliset varusteet. Edellä mainittujen Nokian nastarenkaiden lisäksi en voi suositella W240:iä. Jos lunta enemmän kuin kaksi senttiä, yli 15 km/h "vauhdissa" alkaa meno muistuttamaan käärmeen etenemistä. Suosituksia hyvistä, rullaavista ja vakaista nastarenkaista (622- ~35)? Niin, siis hybridillä talviajot. Jos oikein paha keli, niin sitten nastoitetulla 29"-täpärillä lenkille.
    Ainoa vika vaatimusmäärittelyssä on leveyden rajaaminen noin alas. Jos keli menee pahaksi, leveydellä on oikeasti väliä. 60-milliset nastat voi olla painavat, mutta ne menee melkein aina riittävällä tarkkuudella juuri sinne mihin ne osoittaa. Sitten kun tilanne äityy niillekin pahaksi, pitää ottaa käyttöön Pugsley.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  26. #56
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.181
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alvinhammer Katso viesti
    Ja tänään aamulla, jään peittäessä suurimman osan teistä, pysty polkemaan duuniin ilman mitään sivuluisuja. Toki noi rullaa hieman heikommin, mutta mielummin niin kuin että joutuu miettimään koko ajan seuraavaa polkaisua.
    Itse ajoin tänään W106:lla 11 km töihin ja aika rennosti meni, vaikka jäätynyttä loskaa ja mustaa jäätä riitti. Keskari jossain 20 km/h tienoilla. Tuntuu että parempia tarvitsisi lähinnä johonkin jääspeedway-kisaan

  27. #57
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    202
    Noni, nyt on ensimmäinen talvityömatka ajettu 16km.
    Täytyy sanoa, että jäykkäperä 29er vaikuttaa olevan todella hyvä työmatkapyörä talvella. Hienosti on aikaisemmin kulkenut myös 26" täysjoustolla mutta tässä nykyisessä on vähän vähemmän liikkuvia osia ja myös isommat renkaat tuntuvat olevan etu.

    Nyt pitää vaan toivoa paljon lumipyryä ja vastatuulta että nenänpää karaistuu ennen kunnon pakkasia.

  28. #58
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    25
    Kertokaa kokeneemmat työmatka/talvipyöräilijät mikä on se surkein ja paras talvikeli teidän mielestä? Itse olen polkemassa ensimmäistä talvea K29 + Extreme 294 renkailla ~6km Tapiola-Lauttasaari väliä.

    Eilen oli ensimmäistä kertaa hieman haastavampaa etenemistä ja tänään kaikki moska oli jäätynyt koviksi kökkäreiksi. Tähän mennessä surkein keli itselleni on ollut ~+2c kostea ilma, jonka hengittäminen on ollut ikävää, jos on polkenut kovempaa.

    Ei ollut paljon vaihtoehtoja nastarenkaiden suhteen ja lunta ei paljon ole näkynyt, niin vaikea sanoa renkaista mitään. Riittävän hyvin tuntuu kuitenkin pitävän jäällä. Enemmän joutuu kuitenkin polkemaan verrattuna kesärenkaisiin. Kesällä matka taittu fiiliksistä riippuen 12-15min ja nastoilla 14-20min.

  29. #59
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jjyrki Katso viesti
    Yön aikana sitten eilinen sohjo jäätynyt koviksi kokkareiksi, jälleen mukavaa haastetetta työmatkalle. Pakkaset tulevat jatkumaan täällä etelässäkin, hyvällä säkällä tiedossa viikonlopuksi aurinkoisia lenkkipäiviä pikkupakkasessa.
    Eilinen loska oli tamppaantunun 'Ei Talvikunnossapitoa' oleville hiekkateille kivaksi singletrackiksi.

    Väänsin takaiskarista 5 naksua hitaan vaimmennusta auki ja kengänpohjien jättämät möykyt hävisivät kuin taikaiskusta.

    Keskari 15kmh muutamalla valopysäytyksellä.

  30. #60
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    87
    Surkeinta on silloin, kun tiellä on paljon märkää lunta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •