Sivu 1 / 219 1231151101 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 6565

Aihe: Talvipyöräily

  1. #1
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    453

    Talvipyöräily

    Jibi jibi, nyt se tuli ja tietenkin yllätti kaikki, myös kaupungin auraustoimen ainakin täällä Helsingissä (Kumpulassa). Sai noin 15 cm syvässä lumessa harjoitella tekniikka, hyvin meni, vain kerran kaaduin työmatkalla joka tosin on lyhyt.

    Olen aina polkenut työmatkat vuoden läpi, nyt kiinnostaisi myös tehdä kuntolenkkejä talviaikaan (sisähikoilu, big yäk!).

    Saa heittää kommentteja kalustosta, (pääkaupunkiseudun) reiteistä ym, vanhemmista asiaa käsittelevistä threadeista.
    Ehkä ajoin, ehkä ajoin.

  2. #2
    Liittynyt
    03/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    221
    Työmatka piteni reilulla puolella tunnilla. Samalla totesin taas kerran että Nokian W160 -nastarengas ei ole nastarengas, vaan jotain ihan muuta. Ois pitänyt uskoa jo viime talven perusteella; siispä tänään nastarengas ostoksille.
    Aleksi / icycle.tumblr.com

  3. #3
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    85
    Voin suositella renkaaksi Schwalbe snow studia.
    Itselläni on nuo alla cyclocross pyörässä, ja olen tyytyväinen. Rullaa asfaltilla jotenkuten, voi ajaa matalilla paineilla, jolloin kulkee loskassakin tyydyttävästi.
    Jääpito ei ole kovin hyvä, koska nastoja on niin vähän.

    Tänään duunimatka sujui aivan hyvin, kun laski rengaspaineita noin kahteen - kolmeen bariin. Tosin vannejarrut ovat kyllä täysin kelvottomat talviajossa, ei mitään pitoa.

  4. #4
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    453
    Etelä-Suomessa kun talvikelit väihtelevat välillä kuivaa - märkää - sohjoa - pehmeätä lunta - tiukkaa lunta - jäätä, niin jos talvilenkit tekee yhdellä fillarilla niin mielestänne paras: cc, ht vai täpäri? Vai jäykkkä maasturi jossa läskit renkaat matalin painein? Kiirettähän talvella ei ole, hiki tulee hitaassakin vauhdissa.
    Ehkä ajoin, ehkä ajoin.

  5. #5
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    334
    Cyclossa oleva yhdistelmä lokarit, vannejarrut ja Nokian 106:t ei kyllä ollut ihan paras vaihtoehto tän aamun säähän.

  6. #6
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    538
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jjyrki Katso viesti
    Etelä-Suomessa kun talvikelit väihtelevat välillä kuivaa - märkää - sohjoa - pehmeätä lunta - tiukkaa lunta - jäätä, niin jos talvilenkit tekee yhdellä fillarilla niin mielestänne paras: cc, ht vai täpäri? Vai jäykkkä maasturi jossa läskit renkaat matalin painein? Kiirettähän talvella ei ole, hiki tulee hitaassakin vauhdissa.
    Tästä nyt mielipiteitä riittää, mutta itse ajelen vanhalla jäykällä maasturilla. Ainakin tänään ois ollut jollain cc:llä äitiä ikävä. 15km josta ehkä 3-4km oli aurattu. Espoossa paljon Helsinkiä paremmin. Optimaalista mun mielestä olisi jäykkä maasturi levyjarruin.

  7. #7
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    1.406
    Contin 28mm 4seasonit testattu talvikelissä - ei toiminu :P 13km matkaan kului 1h33m ja askelmittariinkin olis tullu mukavasti lukemia kun Espoonlahti-Suomenoja väli oli käytännössä ajokelvotonta kun ajoradoilta oli aurattu kaikki lumi parimetriselle kevarille sellaiseksi puoleen sääreen yltäväksi puuroksi.

    Autatut ja koskemattomat pätkät kulki mainiosti mutta ylämäissä loppu slikseistä pito ja niitä joutu taluttelemaan.

  8. #8
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    85
    Viime talvena olin tyytyväinen levyjarrulliseen hybridiin nastarenkain ja lokarein. Kaikkein pahimpina loskapäivinä kuljin töihin täpärillä, jolla pääsee niin vaikeassa kelissä, että jos pahemmaksi menee, tarvitsee maastoauton.
    Hybridi pöllittiin tänä syksynä, joten olen nyt kulkenut cyclocrossilla ja ihan hyvin ainakin tänään meni niitä vannejarruja lukuunottamatta.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2008
    Viestit
    227
    Muistinpa taas että sillä granny gearillakin tekee jotain

    Jäykkäperä-levarimaasturi Schwalben Ice Spikereilla osottautu jo viime talvena täysin pysäyttämättömäks peliks.

    Tai no, 16km matkaan meni tunti, kyllä se kuivaan keliin verrattuna melko pysähtynyttä taitaa olla

    Upeeta miten paljon fillaristeja oli liikkellä aamulla Helsingissä!

  10. #10
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    453
    Jäykkä levarimaasturi ok, mutta kuulostaa projektilta. Vai saako kaupasta?
    Tietty voisi ostaa halvan jäykkäperän josta vaihtaisi huonon joustokeulan jäykkään joten ei kummoinenkaan projekti. Täydentyisi jos virittelisi vaihteet 2 x 9.
    Ehkä ajoin, ehkä ajoin.

  11. #11
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    15.198
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jjyrki Katso viesti
    Jäykkä levarimaasturi ok, mutta kuulostaa projektilta. Vai saako kaupasta?
    On-One on esimerkkivastaus... malleja Scandal, Inbred, 456... 26" tai 29"
    http://www.on-one.co.uk/

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  12. #12
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.976

    Nauraa

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jjyrki Katso viesti
    Etelä-Suomessa kun talvikelit väihtelevat välillä kuivaa - märkää - sohjoa - pehmeätä lunta - tiukkaa lunta - jäätä, niin jos talvilenkit tekee yhdellä fillarilla niin mielestänne paras: cc, ht vai täpäri? Vai jäykkkä maasturi jossa läskit renkaat matalin painein? Kiirettähän talvella ei ole, hiki tulee hitaassakin vauhdissa.
    Täpäri.







    14 kilsaa tollasella per suunta..

    Keskarit tippu 10.5kmh, laseja piti putsaa lumesta vähän väliä ja auraamattomat kelvit hidastivat menoa hieman.

    Tosin autolla olisi mennyt sama aika ellei kauemminkin duuniin kun kaikki väylät oli tukossa.

  13. #13
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    orimattila
    Viestit
    427
    Olet vaihtanut talvikiekot orangeen,mitkä kehät nuo oranssit?etsin samanväriseen 456 ss peliin rungon värisiä kehiä...

  14. #14
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.976
    Mavic EN321, väri on tuollainen koska maksoin erikseen spesiaaliväristä kiekkoihin (Oranget voi tilata custom väreillä ja kiekkojenkin värin voi valita).

    Helpoin tapa on varmaankin ostaa kehät mitä haluat käyttää, pohjalle valkoinen pulveri ja siihen päälle tuollainen fluoresoiva oranssi.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    orimattila
    Viestit
    427
    Jep!Valkoset stanit ja srayta päälle...

  16. #16
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.214
    Vanha Italialainen käsintehty alurunkoinen maastopyörä ja 1x8 välityksillä, 240/296 nastoituksella ja yksi päivä viime talvena jäi ajamatta, matkaa reilu 10km per suunta ja ajoaika piteni 5-20 minuuttia...
    Noista rengaspaineista kun joku puhui niin mun ajotyylini ainakin suosii lumessa täysiä paineita...

  17. #17
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Kanta-Hämeen lounaiskolkka
    Viestit
    328
    Hiphei. Commnencal Supernormaliin nastaläskit alle ja menoksi. Talvipyöräily on kivaa!

  18. #18
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tsingpao Katso viesti
    Hiphei. Commnencal Supernormaliin nastaläskit alle ja menoksi. Talvipyöräily on kivaa!
    Kuten joskus kaveri sanoi että talvella se kunto hankitaan ja kesällä vain nautiskellaan! Niin se homma menee että kaikki pyöräily on kivaa kun sen oikein oivaltaa...

  19. #19
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    287
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jjyrki Katso viesti
    Etelä-Suomessa kun talvikelit väihtelevat välillä kuivaa - märkää - sohjoa - pehmeätä lunta - tiukkaa lunta - jäätä, niin jos talvilenkit tekee yhdellä fillarilla niin mielestänne paras: cc, ht vai täpäri? Vai jäykkkä maasturi jossa läskit renkaat matalin painein? Kiirettähän talvella ei ole, hiki tulee hitaassakin vauhdissa.
    Itselläni kokemusta talvipyöräilystä seuraavista:

    - levyjarrullinen cc
    -täysjäykkä sinkula 29er
    - tällä hetkellä alla HT 29er vaihteilla.

    Omia havaintoja liittyeen näihin pyöriin, talveen ja lumessa ajamiseen:

    CC:
    + kevyt polkea paljaalla asvaltilla
    + pienempi ilmanvastus, hyvissä olosuhteissa jaksaa tehdä pidempääkin reissua
    + levyjarrut toimi kaikissa olosuhteissa
    +/- vaihteet on kivat talvella. niin kauan kun ne toimii
    - painopiste edessä, josta ei mielestäni ole etua lumessa ajaessa. Pito katoaa takapyörältä ja pyörän hallittavuus hangessa haastavampaa
    - renkaan leveys kapeampi kuin maasturissa. Tollanen 35mm nastarengas tuntui olevan aika käärmemäinen ajettava sohjossa

    Sinkula 29er:
    + yksinkertainen toimiva ratkaisu. Mikään ei jäädy, eikä vaadi paljoakaan huoltoa
    + isot renkaat rullaa hyvin, oli alusta mikä tahansa. Mulla oli WTB Exiwolfit, joilla ajoin läpi talven ja kaatumisia nolla, eli nastarengas ei ainakaan mulla ollut välttämätön. (toki itsekin pidän nastarengasta, ainakin edessä, turvallisempana vaihtoehtona ja jopa edellytyksenä jäisellä kelillä)
    - jos ei vaihda välitystä talveksi, niin vaatii betoniset reidet, eli rutkasti voimaa lumella.
    - joustokeulaa tulee ikävä jalankulkijoiden tampattua klv:t kivikoviksi perunapelloiksi

    29er HT: (tulikoe tänä aamuna)
    + kuten edellä isot renkaat rullaa hyvin, mutta Cross Markit 2.1 leveenä tuppasivat kiemurtelemaan jos oli enemmän hankea
    + joustokeula tasoittaa menoa, tosin pehmellä lumella ei mitään tarvetta
    +/- kuten cc:ssä, vaihteet olivat mukavat ennen kuin takapakka oli lumen peitossa ja vaihteet eivät pysyneet päällä
    - joustokeula ja vaihteet tarkoittaa lisää liikkuvia osia ja sitä kautta enemmän mahdollisuuksia että joku hajoaa tai ei toimi.

    No mikä näistä oli mielestäni paras? Jompi kumpi 29:eistä. Kummassakin puolensa ja täytyy antaa lopullinen arvio alkavan talven päätteeksi.
    Mikha muokkasi tätä : 18.11.2010 at 13.12 Syy: typo

  20. #20
    Liittynyt
    10/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    113
    Lähdin täysjäykällä 26" maasturilla ja vain marathon plussat alla tänään. Ihan muuten ok, mutta eturenkaassa (47-559) ei sitten mitään pitoa. Eipä nimittäin ollut kuin ehkä 8% matkasta (13km) aurattuna, mutta olipa mukava vetää hangessa Kehä I:n vieressä, kun autojono mateli siinä vielä hitaammin eteenpäin

    - Lasit huurussa
    - Takarattaat täynnä lunta
    - Etupyörän seikkailu perunapellolla
    - Kastuin märäksi
    - Perinteinen "talvi yllätti Helsingin"-auraus
    + Perille päästiin
    + Pyöräänsä taluttava vastaantulija hymyili takaisin
    + Autot antoi tietä normaalia paremmin(!)

  21. #21
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Esbo
    Viestit
    91
    Mielestäni talvipyöräily ei missään nimessä ole ihan täysjärkisten ihmisten hommaa, mutta kokeillaan nyt sitten huomenna perjantain kunniaksi.

  22. #22
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    15.657
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ProSLCX Katso viesti
    Mielestäni talvipyöräily ei missään nimessä ole ihan täysjärkisten ihmisten hommaa, mutta kokeillaan nyt sitten huomenna perjantain kunniaksi.

    kun pääsee talvipyöräilyyn kiinni niin on se hauskaa hommoo miinukset talvessa ainostaan kylmä mutta semmonen -3 aurinkoinen keli ja tampattu metsäpolku on parasta...

  23. #23
    Liittynyt
    07/2008
    Viestit
    227
    Työmatkapyöräily läpi hankien on paras mahollinen tapa alottaa työpäivä.

    Itsensä voittamista ja tiukkaa treeniä <3

  24. #24
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    161
    Se on ihmeellistä, kun Etelä-Suomeen tulee lunta. Hei kamoon, olemme Suomessa ja aikasen tavallista on, että talvella tulee lunta. No jaa, ehkä siellä jossakin persläpi Turkusessa lunta nähdään harvemmin , ainakin pysyvästi, mutta kuitenkin 98% Suomesta on talvisin lumen peitossa. Ei kai se ole mitenkään kummallista, että pyöräilyn harrastaja joutuu tai pääsee ajamaan lumisilla alustoilla, ehkä joskus jopa jäisillä.
    Täällä keskisessä isänmaan sydämessä talveen ja lumeen ei suhtauduta tuolla tavalla, vaan nautimme siitä, että Suomessa on vielä neljä vuodenaikaa. Meille ei ole mitenkään ihmeellistä ja varsinkaan minkään ihmettelyn aihe se, että talvella on kylmää ja lunta. Harrastamme ja elämme vuodenaikojen mukaan ja nautimme siitä, että vielä vuodenajat antavat mahdollisuuden erilaisille harrastuksille ja harrastusten sisällä erilaisille vaihtoehdoille - nastarenkaille pyörissä- ehkä?! HEI siellä ruuhka-alueella, olemme rakkaassa pohjoismaassa nimeltä SUOMI.

  25. #25
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.611
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    miinukset talvessa ainostaan kylmä
    Mutta onneksi siihen auttaa reipas polkeminen - lämmittää paljon paremmin kuin bussipysäkillä värjöttely.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  26. #26
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.110
    Kyllä talvipyöräily on hauskaa! Kunhan on asialliset varusteet. Edellä mainittujen Nokian nastarenkaiden lisäksi en voi suositella W240:iä. Jos lunta enemmän kuin kaksi senttiä, yli 15 km/h "vauhdissa" alkaa meno muistuttamaan käärmeen etenemistä. Suosituksia hyvistä, rullaavista ja vakaista nastarenkaista (622- ~35)? Niin, siis hybridillä talviajot. Jos oikein paha keli, niin sitten nastoitetulla 29"-täpärillä lenkille.
    Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.


  27. #27
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikael52 Katso viesti
    Se on ihmeellistä, kun Etelä-Suomeen tulee lunta. Hei kamoon, olemme Suomessa ja aikasen tavallista on, että talvella tulee lunta. No jaa, ehkä siellä jossakin persläpi Turkusessa lunta nähdään harvemmin , ainakin pysyvästi, mutta kuitenkin 98% Suomesta on talvisin lumen peitossa. Ei kai se ole mitenkään kummallista, että pyöräilyn harrastaja joutuu tai pääsee ajamaan lumisilla alustoilla, ehkä joskus jopa jäisillä.
    Täällä keskisessä isänmaan sydämessä talveen ja lumeen ei suhtauduta tuolla tavalla, vaan nautimme siitä, että Suomessa on vielä neljä vuodenaikaa. Meille ei ole mitenkään ihmeellistä ja varsinkaan minkään ihmettelyn aihe se, että talvella on kylmää ja lunta. Harrastamme ja elämme vuodenaikojen mukaan ja nautimme siitä, että vielä vuodenajat antavat mahdollisuuden erilaisille harrastuksille ja harrastusten sisällä erilaisille vaihtoehdoille - nastarenkaille pyörissä- ehkä?! HEI siellä ruuhka-alueella, olemme rakkaassa pohjoismaassa nimeltä SUOMI.
    Mitäs vuodatat? Kukas talvesta valittanut? Ollaan vain kehuttu kuinka hauskaa on. Olitkos muuten täällä ihmisten ilmoilla katsomassa paljonko oli lunta viime talvena...?

  28. #28
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    455
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Ainakin tänään ois ollut jollain cc:llä äitiä ikävä. 15km josta ehkä 3-4km oli aurattu.
    Hyvinhän se cc kulki tänään. 17km matkaa, josta varmaan yli 15km auraamatonta. Keskariksi 9,5, kun välillä kiemurteli niin pahasti että oli ryhdyttävä jo jalkamieheksi. Auttaisikohan kiemurteluun esim. paineiden säätö, nyt oli 35mm Marathon Wintereissä jääkelien mukaiset melkein maksimipaineet?

    Onneksi Helsingissä oli näitä suunnitelmia työmatkapyöräilyn helpottamisesta eli pääväylät aurattuna klo 7 mennessä. Nähtävästi ainakaan radanvarsi ei tosin ole näitä pääväyliä, kun oli auraamatta vielä töistä palatessakin.

  29. #29
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    205
    Olenpa vähän kateellinen teille kun en itse vielä päässyt aloittamaan lumipyöräilykautta. Vaihdoin kyllä nastat alle eilen, mutta tuli kuskaamisvelvotteita ja oli pakko lähteä autolla tänään. Huomenna tehdään uusi yritys, toivottavasti olosuhteet säilyvät talvisina.

    Aiemmat talvet olen ajanut täysjoustolla ja mitään kapearenkaista pyörää ei ole talvella koskaan ollut ikävä. Tälle vuodelle on 29er etujousto, joten vähän jännittää miten tuo toimii täysjoustoon verrattuna.
    http://www.blipfoto.com/view.php?id=...h=11&year=2010

  30. #30
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Mitäs vuodatat? Kukas talvesta valittanut? Ollaan vain kehuttu kuinka hauskaa on. Olitkos muuten täällä ihmisten ilmoilla katsomassa paljonko oli lunta viime talvena...?
    " Olen suomalainen..."

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •