Sivu 74 / 79 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24647273747576 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.191 - 2.220 / 2350

Aihe: Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

^Johtuu pitkälti siitä että toiset ihmiset on "lahjoiltaan" enemmän kestävyyslajeihin sopivia ja toiset enemmän voimalajeihin. Ihminen tekee sitä mikä tuntuu kivalle. Samasta syystä moni tekee penkkipunnerrusta, mutta alaselän vahvistus jää vähille, koska tuntuu niin ikävälle. Esimerkiksi itse olen kohtalaisen hyvä maastavedossa ja sitä olisi kiva tehdä useamminkin, mutta enemmän hyötyä minulle olisi kehittää niitä osa-alueita, joissa olen huono ja jotka tuntuu ikävälle.

^^Metconit kestää 6-20 minuuttia, joka on aika lyhyt. Vaikka energiaa palaa myös tuon rypistyksen jälkeisessä elimistön stressitilassa, niin mielestäni Crossfit ei ole hyvä laji painonpudotukseen. Jos treenaa ns. harrastelijatasolla eli käy ryhmätreeneissä, niin kroppaan tulee väkisin mikrovaurioita ja silloin ei kannata olla miinuskaloreilla. Itse olen kokeillut aikoinaan laihduttaa ja treenata kovaa ja siitähän seurasi vain hirveetä viluntunnetta ja kohta flunssa. Sitten on treenit taas pilalla vähäksi aikaa.

Se on totta että "huiput" treenaa eri tavalla kuin amatöörit. Mutta huipuilla se motivaatiokin on korkeampi ja harjoittelu saattaa olla suunnitellumpaa kuin amatöörillä. Yhteistreenien ns. epäyhteensopivat liikesarjat ovat aika kehittäviä ja monet eivät itse ikinä keksisi yhdistää näitä liikesarjoja toisiinsa. Esimerkiksi 10 leuanvetoa ja sen jälkeen 10m valakyykky askelkävely alkaa kevyilläkin painoilla tuntua kohta, kun kädet on hapoilla ja niillä pitäisi pitää tankoa ja painoa pään päällä. Itsellä tuli tuosta treenistä vatsalihakset ja kyljet kipeiksi. Hetken kun mietti miksi, niin askelkyykyssä piti niin aktiivisesti pitää keskivartalolla tasapainoa yllä että lihaksetkin kipeytyi. Juuri nämä lajien yhdistelmät ja yllätyksellisyys ovat mielestäni cf:n parhaita puolia.

Mutta tosiaan... laihdutukseen ei paras laji, joten jätetään tästä keskustelu pikkuhiljaa vähemmälle...?

Tuon tän mukaan ikääntymisen, vaikka on hiukan ot. Yleisen tietämyksen mukaan lihasmassa vähenee 35+ jälkeen prosentin pari vuodessa, jollei tee lihasta lisääviä tarjoitteita; toinen yleisesti tiedetty asia on, että ikääntyneiden toimintakykyyn eniten vaikuttava tekijä on voima, ja erityisesti jalkojen voima. (Näin siis terveiden).

=> meidän 50+ on otettava nämä huomion treeniojelmaa laatiessa ja eritisesti laihduttaessa - on pidettävä lihasmassan hävikki mahdollsimman pienenä.

En nyt ala etsiä viitteitä näille yleisesti tiedetyille asioille.
    Ei aika kulu; me kulumme.

no mä voin sanoa että aion siirtää väliaikaisesti painopistettä aerobisen puolelle. kaipa tämä puntinkolistelun juttu on se, että se on mieluista. itse funtsin aerobisen rasvanpoltossa vastaavaksi kuin ravinnon kalorivaje, sinänsä helpompi on olla syömättä, oma lähtökohta tähän harjoitteluun on puhtaasti terveydellinen

yllä tuotu lihasmassan ylläpito vanhuksella, kuten Dan John kutsuu "armour building" ja suosittelee kaikille 40+ on hyvä juttu. muutenkin kilojen tuijotus laihdutuksessa on mielestäni huonompi kuin esim. vyötärön mittaus.
    harrastelijamaista fillaritestailua pienellä budjetilla http://gunmonk.blogspot.fi/

Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viesti
    Tuon tän mukaan ikääntymisen, vaikka on hiukan ot. Yleisen tietämyksen mukaan lihasmassa vähenee 35+ jälkeen prosentin pari vuodessa, jollei tee lihasta lisääviä tarjoitteita; toinen yleisesti tiedetty asia on, että ikääntyneiden toimintakykyyn eniten vaikuttava tekijä on voima, ja erityisesti jalkojen voima. (Näin siis terveiden).

=> meidän 50+ on otettava nämä huomion treeniojelmaa laatiessa ja eritisesti laihduttaessa - on pidettävä lihasmassan hävikki mahdollsimman pienenä.

En nyt ala etsiä viitteitä näille yleisesti tiedetyille asioille.
    Lihasmassan väheneminen ikääntyessä/laihduttaessa (jos ei huolehdi proteiinin saannista/ vastusharjoittele) pienentää samalla lepoaineenvaihdunnan määrää, jos muut muuttujat pysyy paikallaan, Tulee siis syödä vielä vähemmän kaloreita/vrk ettei liho. Kaikilla ei tarkoita ruoan määrän vähentämistä, vaan energiaköyhemmän syömistä.
    Canyon Inflite CF SLX 2018 - Canyon Neuron AL 9.9 2017 - Canyon Ultimate CF SL 9.0 2016 - Master CX Columbus -90 luvulta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Täällä duunissa kun painaa sen 8 h hommaa niin kaloreita kuluu ja ei tarvi joka piparia laskee
    Tuo on nyt tyhmää touhua. Mulle just kaveri neuvoi, että hukkakalorit ovat pahasta. Kuulemma kauppakassitkin pitäisi kannattaa puolisolla ja kävellä itse perässä jäätelöä syöden. Töissä ei riehuta ja kerätä stressiä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Lihasmassan väheneminen ikääntyessä/laihduttaessa (jos ei huolehdi proteiinin saannista/ vastusharjoittele) pienentää samalla lepoaineenvaihdunnan määrää, jos muut muuttujat pysyy paikallaan, Tulee siis syödä vielä vähemmän kaloreita/vrk ettei liho. Kaikilla ei tarkoita ruoan määrän vähentämistä, vaan energiaköyhemmän syömistä.
    Juuri näin. Jokainen tietänee ihan omana empiiriseen kokemukseen perustuvana epätieteellisenä, mutta kokemusperäisenä sen, että "nuorena saa syödä mitä hyvänsä, kuinka paljon tahansa". Iän karttuessa se yllättäen alkaa kertyä vyötärölle...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Ylläolevaan lisänä hyvä artikkeli https://yle.fi/uutiset/3-7497723

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Ylläolevaan lisänä hyvä artikkeli https://yle.fi/uutiset/3-7497723
    Tossa oli aika hyvin summattu sama tarina, jonka opiskelin HUSsin ravintoterapeuttien tarinasta kun olin VLCD-dieetillä noiden ohjauksessa. Proteiineja ei passaa unohtaa. Silti oma ambitio ajoi yli: Treenasin enemmän ja söin vähemmän. Läski lähti, mutta kyllä sai lihaksetkin kipeää. Noita on nyt sitten rakenneltu uudestaan... Kuitenkin minulle se ainoa tapa, joka piti motivaation yllä ja loi pohjan sille tasolle, jonka haluan säilyttää.

Katoitteko sitä proteiinien saantitaulukkoa jutun lopusta, sieltä lisänäppylää tökäten?
    Aikas paljon saa muuten lohifilettä tai jauhelijaa lautaselleen mättää, ett tarvittavan tai suosittelemansa määrän proteiinia saa ... noin kilo kumpaa tahansa reilu 80 kg kundille... ja siihen kun lisäätte vielä yleisten terveyssuositusten mukaiset rehut eli vihannekset ja hedelmät tietty, niin taitaa muuten dietit loppua lyhyeen...

106 -> 2 v -> 96 -> 1 v -> 82 ...ilman proteenitietämystä... eikä metriäkään juoksemista... edes bussin perään...

Ostin tänään yhden 200 gr proteiinisuklaavanukaspurkin tutustumista/maistamista ajatellen ja luin tuoteselosteen kotona... 10 gr proteiinia... joten niitä mun pitäis syödä liki 20 joka päivä tarvittavan proteiinin saamiseksi sen jutun lopussa olevan laskurin mukaan... Hyvää se oli, mutt ei realistinen määrältään

hara hatchi bu!

Sama lopputulema, kun mättää mitä tahansa yltiörasvaista kampenta turpaansa. Lohifileessä ilmoitetaan olevan, lähteestä riippuen, rasvaa noin 20% paikkeilla. Ei siis todellakaan mitään kevyttä syötävää.

Jos painaa kilon broileria nassuun, ollaan kokonaisenergiassa noin 1000 kcal paikkeilla ja proteiinit tuli jo isommallekin kaverille täyteen.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Kaikeksi onneksi päivän proteiiniannosta ei tarvitse saada yhdestä ainoasta ruoka-aineesta. Ja niin hämmästyttävää kuin se onkin, proteiinia voi saada merkittävästi myös sellaisesta syötävästä jota ei ehkä pitäisi proteiinin lähteenä tai joka ei ole "Proteiiini-tämä-tai-tuo".

Proteiinilaskuria käyttäessään voi myös kokeilla sitä vaihtoehtoa että laittaa omaksi painokseen ns. tavoitepainon. Se voi parhaassa tapauksessa antaa vähän realistisemman arvion eikä huonoimmassakaan johda lihaskatoon proteiininsaannin vähyyden takia.

^nimenomaan. lisäksi proteiinin tarpeesta ja liian protskun haitallisuudesta väännetään peistä kovasti. en lukenut juttua kokonaan, mutta jäin käsitykseen että tämä on "laiharilla lihasta säästävä määrä", ei siis "syö kuolemaasi asti". tällainen dietti kun "last hope" oli joskus muotia, siinä syötiin proteiinia vaan. siihen kuoli porukkaa.
    harrastelijamaista fillaritestailua pienellä budjetilla http://gunmonk.blogspot.fi/

Vaihdoin leipärasvat nyt Viola tuorejuustoihin. Rasvaa 14%. Noissa voissa ja margariineissä oli 60-70%. Luulisi tuokin vuositasolla muutaman kilon vähempi tekevän vyötäröllä.

Kaikkein paras jos pystyisi olemaan ilman leipää. Sitä tulee syötyä liikaa oli nälkä tai ei.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jyri K Katso viesti
    Vaihdoin leipärasvat nyt Viola tuorejuustoihin. Rasvaa 14%. Noissa voissa ja margariineissä oli 60-70%. Luulisi tuokin vuositasolla muutaman kilon vähempi tekevän vyötäröllä.

Kaikkein paras jos pystyisi olemaan ilman leipää. Sitä tulee syötyä liikaa oli nälkä tai ei.
    Tuossa ei kyllä ole mitään järkeä. Se 14% tulee kermasta. Syö laadukkaita rasvoja!
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Minä taas vaihdoin margariinit voihin ja oliiviöljyyn. Ja yleensäkin kaikki kevyttuotteet minimiin. Sokeria en lisää mihinkään ja koitan vähän muutenkin vältellä sitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Minä taas vaihdoin margariinit voihin ja oliiviöljyyn. Ja yleensäkin kaikki kevyttuotteet minimiin. Sokeria en lisää mihinkään ja koitan vähän muutenkin vältellä sitä.
    Tämä on IMO hyvästä, toki riippuu yksilöstä. Kolearvot ainakin ovat samaa mieltä.
    Perheen diabeetikot säätelevät myös ruokapöydän sokerimääriä, kuten myös
    "pullaleivän" välttelyä. Vielä kun saisi d-teinistön syömään vihneitäkin enemmän.
    "The World is full of Kings and Queens, they blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Ja minä laitan voita, kunnon voita ( äh, pahus kun "punaista" voita ei ole enää kaupan valikoimassa) , leivän päälle, puuroon ja keittoon. Paino ei nouse, joten olisiko tässä johtopäätös = laita voita ja laihdu.
    Kaikkea voi syödä ja juoda kohtuudella.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Kun nyt niin voita ’mainostatte’, niin ’pakko’ on mainita, ett kyll siinä sitä kovetettua rasvaa on ja monityydyttämättömiä ei niinkään... vaikka niitä sanotaan terveellisemmiksi... Siksi minä oon siirtynyt margariinin, sen kasvipohjaisen rasvan, käyttöön ja nyt kun tuohon Keijuun laittoivat D-vitamiini lisäksi myös B 12 -vitamiinia ...yuo know, sitä muistia ja hermoja parantavaa, edes hitusen,niin se on mun mieleinen levite leivälle, josta en toiveistani huolimatta oo eroon päässyt

B12 -vitamiinia ei muuten juurikaan kasviksista saa ja on tuiki tärkeä vitamiini aivoille ...vaikket ois tiennytkään...

Hara hachi bu!

Mukava tunne että n. kolmen päivän herkuttelun ja hallitsemattoman syömisen lopettamisen jälkeen ei tee enää edes mieli vanhoja herkkuja. Ekat kolme päivää oli vaikeaa.

Lopetin siis pikaruoat kokonaan, sipsit, jäätelön, dieettikolat, tuotteet joissa lisättä sokeria, leivät sekä prosessoidut ruoat sekä ym. järjettömän.

Nyt suurimmat herkut on tuore hedelmä, vesimeloni ja ananas. Noista saa hiilareita.

Läskiä on paljon vyötörllä että sitä saa polttaa.

Hieman huomaa energiatasoissa että pikkuisen puhti poissa, sitä varten tankkaan hiilareita hiukan enemmän suorituksia.

Miten pitää vanha voimataso?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Kun nyt niin voita ’mainostatte’, niin ’pakko’ on mainita, ett kyll siinä sitä kovetettua rasvaa on ja monityydyttämättömiä ei niinkään... vaikka niitä sanotaan terveellisemmiksi...

B12 -vitamiinia ei muuten juurikaan kasviksista saa ja on tuiki tärkeä vitamiini aivoille ...vaikket ois tiennytkään...
    En väittäny terveellisemmäksi, mä en mieti ollenkaan tommosia asioita, vaan mikä maistuu hyvälle. Oli nimittäin aika että nimenomaan "ei kaloreita, ei rasvaa..." ja sehän vasta huonoon tilanteeseen johti.
    Syön erikseen B12 ja erityisesti B2-vitamiinia ( huulet halkeilee, ja siihen auttaa nimenomaan B2) syön muitakin vitamiineja....kun sain ison paketin niitä joululahjaksi. Huomannu kyllä sen että kun aloin syödä D-vitamiinia ( oon saanu niitä aika usein lahjaksi ja lääke-esittelijältä) ns. flunssia ei ole enää kuin ehkä kerran vuodessa, sekin kuume ja kurkkukipua vaan.
    No tokikaan en tuputa omia syömistottumuksiani muille, mainitsin nyt vaan; taustalla sairastettu anoreksia vaikuttaa, sekä myös paksusuolen poisto. En usko että kukaan teistä tulee toimeen niin vähällä ruoalla kuin minä, luultavasti syötte päivässä sen mitä minä viikossa...mutta topicin aihehan oli "painonhallinta" ja hallinnassa on pysyny jo....23 vuotta sama paino.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Tuossa ei kyllä ole mitään järkeä. Se 14% tulee kermasta. Syö laadukkaita rasvoja!
    En ole samaa mieltä, enkä tiedä mikä sinusta on laadukas rasvakaan.

Insinöörinä tulee lähestyttyä asioita monesti taskulaskimen kautta.

Flora Kulta 711 kcal/100g
    Oivariini normaali suolainen 667 kcal
    Viola 169 kcal

Kulutus viikossa noin 400g

Kcal samassa järjestyksessä

2844
    2668
    676

Vuodessa
    Kcal

147888
    138736
    35152

Kcalorit muutettu kiloiksi. Eli kilon tiputukseen pitää polttaa noin 7500 kcal

Kg vyötärölle / vuosi
    19,7184
    18,49
    4,68

Eli Floran ja Violan ero vuodessa kalorit muutettuna kiloiksi on 15 kg.

Eli jos leivän kulutus ja muu syöminen pysyy samana, niin vuodessa tuo kalorimäärä tiputtaisi painoa 15 kg.

Tuo 400 g viikkokulutus on varmasti vähän liikaa kun en osaa sitä täysin arvioida. Perheessä 4 muutakin ihmistä syö leipää. Mutta vaikka se olisi vain puolet, olisi se vuositasolla yli 7 kg ero käytätkö Violaa vai Floraa leivän päällä.

Jyri

En ole samaa mieltä, enkä tiedä mikä sinusta on laadukas rasvakaan.

Insinöörinä tulee lähestyttyä asioita monesti taskulaskimen kautta.
    Jes! Tää on sitten sulle helppoa. Elikkäs insinöörinä ymmärrät faktojen päälle, jolloinka sillä miten minä määrittelen laadukkaat rasvat ei ole mitään väliä.
    Otetaan vaikka täältä mallia:
    https://sydan.fi/ruoka-ja-liikunta/r...aatu-ratkaisee

Sydäntauti-sukua edustan (tosin saattaa olla, että olemmekin kilpirauhasen vajaatoiminta-sukua). Rasva ja sen laatu kiinnostaa kovin. Aihe on jopa intohimoinen. Siksipä se, että urheilufoorumilla mainitaan voi muutenkuin harvakseltaan nautittavana herkkuna, on minusta häkellyttävää.
    Minä toivoin, että täällä olisi enemmän faktaa kuin mutua.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Mulla on varma konsti tiputtaa muutama kilo pois, ilman että joudun tinkimään yhtään syömisestä.
    Tämä vaatii vaan törkeästi mielenlujuutta. Eli en hae enää aamuisin marian leipomosta munkkipossua. Voi olla rankkaa.

Mutta juu, miklu puhuu kyllä varmasti asiaa. Mullakin on ollut aina verenpaineet koholla ja muistaakseni veriarvoissakin oli sanomista. Veikkaan syyksi munkin syöntiä ja tietty muitakin huonoja rasvoja. Mitään kevytlevitteitä en käytä. Aamupuuroon laitan voita ja toinen pahe on oltermanni juusto. Mihinhän tuon voisi vaihtaa? En siis käytä leivänpäällä voita, mutta sama rasvamäärä tulee takuulla tuosta juustosta.

^eli et ole ennenkään syönyt possuja kun et tinki yhtään syömisestä? sori, oli pakko ..

joo, mä katoin nuorena aina kalorit vaan ja ehkä proteiinin, nyt on sit kolestrolia ja triglyt korkeella, verenpainetta ja melkein diabetes.

Jes! Tää on sitten sulle helppoa. Elikkäs insinöörinä ymmärrät faktojen päälle, jolloinka sillä miten minä määrittelen laadukkaat rasvat ei ole mitään väliä.

Sydäntauti-sukua edustan (tosin saattaa olla, että olemmekin kilpirauhasen vajaatoiminta-sukua). Rasva ja sen laatu kiinnostaa kovin. Aihe on jopa intohimoinen. Siksipä se, että urheilufoorumilla mainitaan voi muutenkuin harvakseltaan nautittavana herkkuna, on minusta häkellyttävää.
    Tässä on todella hyvä ja selkeä linkkijuttu, joka ois kaikkienkin hyvä lukea tutustuakseen tai muistiin palauttaakseen ja omaksuakseen ...myös vaikka ’kissaihmistenkin’... ja noiden insinööri-ihmeiden vaikka liekin monille tuttua turinaa
    Siinä on esim hyviä, konkreettisia esimerkkejä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^eli et ole ennenkään syönyt possuja kun et tinki yhtään syömisestä? sori, oli pakko ..

joo, mä katoin nuorena aina kalorit vaan ja ehkä proteiinin, nyt on sit kolestrolia ja triglyt korkeella, verenpainetta ja melkein diabetes.
    Hyvä puolihan tuossa on se, että muuttamalla ruokatottumuksia verenpaineen ja kolesterolit saa kuriin jos takana ei ole jotain elimellistä tai perinnöllistä syytä. Minulle oli työtervauslekuri työntämässä diabetes-lääkityksen ja verenpaineisiin söin jo vuosia lääkkeitä. Kolesterolilääkkeitäkin olisi pitänyt syödä, mutta pudotin ne kun tuli liikaa sivuvaikutuksia. Tuo diabetes-lääkitykseen siirtymisehdotus oli se viimeinen korsi, joka "katkoi kamelin selän" yhdistettynä tietty romuna olevaan polveen, jota kuulemma ei leikattaisi jos paino ei putoa. Pari vuotta määrätietoista työtä - nyt on kolesterolit ja sokerit normaalit, verenpainelääkkeet pudotin jo muutama kuukausi laihduttamisen aloituksen jälkeen kun alkoi mennä alipaineille - nyt ovat kerassaan normaalit/hyvät. Eli painoa pudottamalla kaikista lääkkeistä eroon... Eli ei noi lääkärit (oman kokemuksen perusteella) turhaan näistä jauha. Nykyään ruokavalio koostuu suurimmalta osiltaan vaaleasta lihasta (kala, kana), juureksista ja ennenkaikkea salaatista. Käytetty rasva on oliivi- tai rypsiöljyä tilanteesta ja käyttötarkoituksesta riippuen. Leipää (tummaa) 4 palaa päivässä, päälle 30% kevytlevitettä, kalkkunaa ja 10% juustoa. Ajoittain sallin itselleni toki hiilaripommin, kuten pizzan tai pullan, mutta harvoin. Myös saunaoluet ja ruokaviinit ja ajoittainen GT mahtuvat valioon Tuohon päälle tai sen ohella ~9000km polkupyöräilyä vuodessa - olo on hyvä...

^no tämä on nyt kokeilussa, katotaan miten käy. käyn hakemassa ens tiistaina ravintoneuvontaakin, vaikka luulen olevani niin hyvä etten sitä tarvitse . no joo, eipä siinä mitään menetäkkään.

Höpö höpö jälleen kerran. Jos ihminen tiputtaa rasvankäytöä 80 % siirtymällä 70% rasvasta 14% rasvaan on se joka mittarilla terveellistä. Voi kysyä ihan keltä vain ravintoalan ammattilaiselta.

Hyviä rasvoja toki käytän ja olen esim lihaa vaihtanut paljon kalaan. Oliiviöljy ollut myös jo vuosia käytössä.

Jyri

Höpö höpö jälleen kerran. Jos ihminen tiputtaa rasvankäytöä 80 % siirtymällä 70% rasvasta 14% rasvaan on se joka mittarilla terveellistä. Voi kysyä ihan keltä vain ravintoalan ammattilaiselta.

Hyviä rasvoja toki käytän ja olen esim lihaa vaihtanut paljon kalaan. Oliiviöljy ollut myös jo vuosia käytössä.

Jyri
    Lue se juttu. Siinä kerrotaan selkeästi ...sillee insinöörinkin ymmärrettävissä olevasti... mikä ero on kovilla ja pehmeillä rasvoilla ja niiden vaikutuksesta. Niinkos esim voin, juuston ja margariinin rasvoilla...

^mä epäilen että vasta diplomi-insinööri ymmärtää

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •