Sivu 3 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 154

Aihe: Schwalbe Marathon Winter nastarenkaat?

Vanteessa lukee 622x18. Oliskohan 18mm, en ole mitannut. Tarkoitin sillä jääpidolla lähinnä jäistä asfalttia, enkä ihan peilijäätä. Niihin hommiin tarttee toki semmosen kumin missä on nastoja ihan keskelläkin. Esim. Schwalbe Ice spiker pro.

Laitetaan tänne muistiin mitä viime talvena tuli MaraW:n kanssa taisteltua.

CC:n alla oli 35mm leveinä Marathon Winterit. Etukumi toimi ongelmitta ja pito oli ihan ok. Aiemmin olen ajanut 42mm Conteilla ja Ice Spiker Pro 401 nastaisilla.
    Takakumi kuitenkin hukkasi nastoja jatkuvasti. 40kpl varapussi meni kuukauden aikana, joten päätin ostaa Suomi Tyresit tilalle. Irronneiden nastojen koloista myös meni hiekoitussepeli jatkuvasti renkaan sisään ja rikkoi sisurin. Välillä paikka-ainetta vain suihkusi koloista kun päästiin perille.
    Ajoa oli etupäässä lumisella kelillä eli sulalla vaihdoin alle aina CC:n alkuperäiset renkaat.
    Kuukauden ja 500km jälkeen vaihdoin alle nuo Suomi Tyresit ja niistä ei loppu talvena hukkunut nastan nastaa. Sisäänajoin nuo MaraW:t sulalla rauhallisesti reilut 100km ajaen. Suomi tyresejä en saanut ajettua sisään rauhallisesti kun tuli pari myrskyisämpää keliä siinä välissä ajettua niillä. Meni välillä 3h päästä Kaukajärven suunnalta Hervannan kautta Lempäälään lumimyrskyssä

MaraW:n hukkuneet nastat korvasin tosiaan noilla varapussissa saaduilla ja käytin liimaa niiden kiinni pysymisen varmistamiseen. Näytti, että minun 'uusimat' nastat myös pysyivät kumissa paremmin kuin alkuperäiset, sillä nuo uusitut eivät tuntuneet irtoavan. Liimasta huomasin oliko uusittava vanha vaiko uusi yksilö.

Taidan laittaa MaraW:n etukumiksi ja taakse Suomi Tyresin ensi talvena. Näin säästyn yhden uuden rengasparin ostolta, kun perheen kaikki 6 pyörä pitää saada talvikumeihin.
    Edessä tuo toimi ongelmitta ja ajettavuus oli omasta mielestäni hyvä.
    Sisureina käytin aluksi tavallisia 28/47mm Schwalbeja, mutta Suomi Tyresin hankkiessani otin paksummat 'thorn proof' sisurit joissa oli huomattavasti paksumpi kerros kumia kulutuspinnan kohdalla. Noiden kanssa ei tullut ongelmia loppu talvesta eikä keväästä Ja jatkoin keväällä niiden käyttöä CC:n nakkien kanssa hiekotushiekalla ajaessa. Hiekotushiekkaa kun eivät viitsineet Lempäälä/Tampere väliltä kerätä ennen kuin alkoi toukokuun lämpimät säät.
    Eh?

Huomioitavaa on myös että 50mm on 208 nastaa kun 42mm ja 35mm on 240 nastaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FoMoCo Katso viesti
    Huomioitavaa on myös että 50mm on 208 nastaa kun 42mm ja 35mm on 240 nastaa.
    Näin on, jotenkin hullua tuo, että rengas kun levenee, niin nastat harvenee, selvähän se oikeastaan, että huonosti käy myös pidon, kun voipi olla ettei yhtä monta nastaa ole tavoittamassa jäätikköä samanaikaisesti.

Kapeammasta myös ne reunanastat voivat olla lähempänä jäätikköä tai jopa ihan kontaktissa, mitä tuossa leveämmässä ei mulla ainakaan tapahtunut ennen kuin oli jo menossa nurin. Veikeää oli myös se kuinka tuossa leveämmässä oli korkeampi minimipaine (2,5bar) kuin jossain noista kapeammista jossa 2,0bar oli sallittu renkaan kyljen mukaan. Schwalbelta ensin olivat kiinnostunteita selvittämään asiaa, mutta into lopahti ilmeisesti eivätkä ole halunneet enää kommentoida asiaa millään tavalla, jotain kummaa tuossa 50mm renkaassa kuitenkin on noihin muihin leveyksiin verrattuna ja heidän tyylinsä jättää asia hoitamatta tai edes sanoa, ettei ole kiinnostusta enempää uhrata aikaa, tietää sitä, että siirsin firman renkaat mustalle listalle.

Kai sitä kotimaista työllisyyttäkin pitäisi tukea, kun vielä toistaiseksi suomi-tyresit taitaa valmistua ihan kotimaassa?
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Unohtui mainita, että noita eri kokoja on tullut enemmänkin koitettua näistä kumeista.

Eli lasten pyörissä on 20" ja 24" MaraW:tä käytössä. Heillä ei ole ongelmia nastojen kanssa, mutta pyöräily talvisin on 3km/vrk luokkaa
    Nuorimmainen ajoi koko talven pyörällään tarhaan ja takaisin noilla 20":lla ja piti siitä kun eivät luistaneet yhtään vaikka jäällä ajettiin aina välillä. Huomasi muuten miten valtavasti tasapaino paran mm.i talven lasketteluja varten - sekä suksilla, että lumilaudalla. Ja ei ollut haittaa parantuneista jalkavoimistakaan.
    Niin mainitsemisen arvoista lienee se, että neiti oppi vasta viime kesänä siis ajamaan ilman apupyöriä tuolla 20":lla.

Nuo 20" on nyt ylimääräisinä kun täksi kesäksi siirtyi 24" rengaskoossa olevaan pyörään ja sillä ensi talvena ajaa myös. 20" taisi olla 168 nastaa per kumi ja samoin noissa 24".
    Talvella varsinaisesti ajattelin niitä alkaa myymään, mutta jos joku täällä sattuu niitä tarvitsemaan jo nyt niin laittaa viestiä minulle.
    Eh?

Tänään tuli nokialaiset, eiku Suomi-Tyresit, hämmästys oli suuri kun tartuin renkaaseen, niin oli kuin olisi teipin liimapintaan kätensä tökännyt, jos vertaa noihin Marathon Winter kumeihin jotka taas tuntuivat liki samalta kuin hula-vanne eli liukkaalta. Osa mun kesäkumeista tuntuu käteen kitkaisemmalta kuin Marathon winter, kokemukseni mukaan ei se pelkkä nasta vaan riitä, pitää sen kuminkin pitää.

Kokeillaan sitten talvella taas kaltevalla jääpinnalla, että karkaako se pyörä alta kuinka verrattuna marawinttereihin.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

42mm pari vuotta vanhaan Mara Winteriin tuli laitettua Ice Spiker Pro nastat, elikkä ne teräväkärkiset.
    Asensin renkaan eteen. Katotaan mite toimii talven mittaan.

Kumin laadulla on järisyttävän suuri merkitys pidossa muualla kuin ihan liukkaimmalla jääpinnalla. Kun tapani on käyttää kaikki loppuun saakka, nypin nastat pois W 106 renkaasta jo monta talvea sitten, heti kun ensimmäinen nasta aiheutti ensimmäisen rengasrikon. Vaikka seinällä on nastoitettukin, on keskitalven käytössä tämä vanha nastaton, kyljistä pinta halkeillut, paljon vuosia nähnyt rengas takana toimien ihan siihen kuin aina talvisin edessä oleva MW 35 mm rengaskin. Ei edes tyhjät nastanreijät ole haitanneet, vaikka kiviä keräävätkin. Nastattomathan ne kitkarenkaatkin ovat, eroa on kumilaaduissa, kuten ovat havainneet lajitoveritkin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mla Katso viesti
    CC:n alla oli 35mm leveinä Marathon Winterit. Etukumi toimi ongelmitta ja pito oli ihan ok. Aiemmin olen ajanut 42mm Conteilla ja Ice Spiker Pro 401 nastaisilla.
    Takakumi kuitenkin hukkasi nastoja jatkuvasti. 40kpl varapussi meni kuukauden aikana, joten päätin ostaa Suomi Tyresit tilalle. Irronneiden nastojen koloista myös meni hiekoitussepeli jatkuvasti renkaan sisään ja rikkoi sisurin. Välillä paikka-ainetta vain suihkusi koloista kun päästiin perille.
    Mä oon käyttänyt viime talvet (sen mitä olen ajanut) myös 35 mm Mara Wintereitä. Ne on siis pyörässä alla koko ajan, kunnes tulee kesärenkaiden aika. Nastoja hukkuu kyllä ja lopulta ne jäljelle jääneet tulevat myös renkaan sisäpuolelta läpi. Asensin syksyllä vahingossa tällaisen vanhan,hätävarakumiksi jättämäni eteen ja pääsin vain 3 km ennen rengasrikkoa. Se rengas toki meni kotona roskiin.

Tälle viikolle osui tiistain työmatkoille kaksi rengasrikkoa, toinen päältä tullut viilto ja toinen paikaltaan siirtyneen vannenauhan paljaaksi jättämän nippelireiän reunan aiheuttama ilmeisesti. Normaalisti mulla on liukuva työaika, eikä ole ollut niin kauhean tarkkaa, jos olen myöhästynyt rengasrikon takia. Nyt mulle on kuitenkin ensi kuussa tulossa reilun parin viikon jakso, jolloin on kiinteät työajat, ja olen vähän huolissaan jo nyt, uskallanko ollenkaan fillarilla kulkea silloin.

Kun käytän prestaventiilisiä sisureita, niin onko siis jotain paikka-ainetta, jolla selviää ainakin auttavasti töihin, vaikka sepeliviilto tms. iskisi aamun työmatkalla. Matkaa ei ole kuin 9 km.

Sitä on vähän "vauhkona" jonkin aikaa rengasrikon jälkeen, tuntuu ettei enää voi ajaa ollenkaan. Etenkin kahden peräkkäisen jälkeen. Kovat on olosuhteet, kun MW ei kestä, omissani ovat kestäneet. Renkaan sisäpuolelle asennettava suojanauha vähentää riskiä. Pyöräliikkeistä sitä saa, ei pitäisi olla vaikeaa asentaa itsekään. Ihan omaa kokemusta ei ole, kun en ole kaivannut, edes yhtä rikkoa talvessa ei ole ollut. Noista nesteistä en tiedä, mutta epäilen apua noista. Ajan myös talven läpi nastoilla, vaikka väliin paljas asfaltti onkin, ja hyvin vähän nastakatoja, rengaspaineet suosituksen alarajoilla, kun kevyt olen.

Vannenauhaksikin liimattavat on ainoita oikeita.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Omasta pyöräliikkeestä olen ostanut BBB:nauhoja. Ovat sellaista melko jäykkää kudoksenomaista tavaraa, venyvät, mutta napakasti asettuvat. Kaikissa kiekoissa tuollaiset, teippinauhat kokeilematta.

Ja liimattavistakin Veloxin "fond de jante" lienee se ainoa oikea?

No, hyviäkin muovivannenauhoja on olemassa; monella lienee oma suosikkinsa mutta en ole kuullut kenenkään erityisemmin haukkuneet muita kuin joitakin hinnaltaan halvempien vanteiden mukana tulleita. (Itse kärsin ennen viisastumistani aivan turhaan Shimanon kelvottomien vannenauhojen takia, mutta jo saman valmistajan vähän parempien kiekkojen mukana tulleet ovat olleet ihan asiallisia - eli eivät ole pyrkineet siirtymään paikoiltaan tai vähitellen antaneet nippelien kohdalta periksi.)

Marathon Winterien nastojen katoaminen ja/tai painuminen renkaan läpi ovat minulle edelleen jokseenkin tuntemattomia ilmiöitä. Joko tuotannossa on häkellyttäviä laatuongelmia tai käytössämme on merkittävää eroa. Ajan suhteellisen vähän pelkällä hiekoitetulla asfaltilla ja käytän melko korkeita rengaspaineita silloin kun ajan etupäässä sulalla maantiellä, mutta voiko näillä olla kovin suurta merkitystä?

Kuten yllä jo todettiin, ns. litkuja voidaan käyttää sisureissakin (kunhan niissä on irrotettavat venttiilit), mutta olen samaa mieltä siitä että parempi, varmempi ja ehkä myös helpompi vaihtoehto on suojanauha. Etenkään tällaisessa talviajossa nastarenkailla ei painolisä eikä heikompi rullaavuus merkitse juuri yhtään mitään.

(Asennuksesta sen verran että homma käy helpoiten kun (ulkorenkaan toisen puolen asennettuaan) pumppaa sisuriin hieman normaalia enemmän ilmaa ja laittaa vanteen sitten kyljelleen. Kun sisurin ja ulkorenkaan väli on sopivan muttei liian tiukka, suojanauhan saa melko vaivattomasti sujutettua paikoilleen. Sisuria voi sitten tyhjentää sitä mukaa kun vääntää ulkorenkaan toista puolta vanteelle. Ja vielä: suojanauha kannattaa ensin rullata toisin päin kuin se on pakattu jotta se ei olisi niin hanakka kiertymään.)

Velox on hyvä, Schwalben liimattavaa olen kyllä käyttänyt. Tosin Scirocco/Vento/Eastonseteissä kaikissa on originaalinsa. Pitääpä Veloxit laittaa muistilistalle varuiksi.

Kiitoksia vinkeistä. Mulla lienee jossain sellaista sinistä pistosuojanauhaa, vaikken sitä löytänytkään nyt vähän etsiskellessäni. Ostin joskus vuosia sitten, kun silloiset W240-renkaani olivat tulleet tiensä päähän. Asentaminen oli hankalaa ja joku pisto tuli silti, epäilin sen nauhan reunaa tms., joten nauhan käyttö ei ole houkutellut sen jälkeen.

Koska mulla on nyt ollut marraskuun jälkeen kolme puhkeamista ja yksi venttiiliongelma, niin en pidä ollenkaan epärealistisena, että tuolle reilun kahden viiikon jaksollekin joku rikko osuisi. Ei nuo kaksi saman päivän puhkeamista sinällään mua pahasti haitanneet tai säikäyttäneet näin normioloissa, mutta tosiaan ensi kuussa tuuraan yhtä asiakaspalvelutehtävää ja siitä ei vaan voi olla myöhässä tai saattaa tulla tupen rapinat . Oon valmis kokeilemaan vaikka tuota nauhaakin uudestaan jo ennakoiden, vaikka vähän epäluulolla siihen suhtaudunkin.

Ajattelin, että jos se litku sen verran paikkaisi, että pari kertaa pumppailemalla pääsisi perille vaikka vähän löysemmälläkin renkaalla, niin se jo auttaisi.

Googlaamalla käyttäjien kokemuksia saa vain päänsä pyörällle: toisilla pistosuojanauha toimii hienosti, toisilla ei niin hyvin ja toisilla pistosuojanauhan reunat puhkovat sisurin! No, tiedän varmasti vain sen että mulla Prolinen Anti Platt Pannenschutzband on toiminut kiitettävästi. Tämän videon katsoin ennen asennusta.

Litkujen suhteen on ihan sama juttu. Toiset ovat laittaneet esim Schwalben Doc Blueta renkaisiinsa ja joko selvinneet ilman sellaista rengasrikkoa jonka olisivat edes huomanneet tai litku on paikannut vuodon nopeasti, mutta toisilla parin millin reikä on ollut liian suuri litkun paikattavaksi. Go figure.

On tietysti vielä yksi vaihtoehto: semmoinen yhdistetty paikkauslitku- ja hiilidioksidipullo, jonka pitäisi toimiessaan nopeasti sekä paikata että täyttää rengas ilmalla. Effetto Mariposa Espresso ja Vittoria Pit Stop taitavat olla sellaisia tuotteita jotka tässä yhteydessä yleensä mainitaan.

^No niin juu, harvoinhan sitä mitään varmaan ratkaisua löytyy. Mutta kokemuksia on hyvä kuulla, vaikkei nekään mene yksiin edes näitten renkaitten osalta, niin silti.

Tässä ehtii vielä vaikka tilatakin pistosuojaa ja litkua ja miksei korjauspullonkin, vaikka se kuullostaa jo vähän turhan hitech-ratkaisulta mulle... katoin tuon videon ja en muista enää oikein omaa asennustapaani, mutta juuri tuo kivertyminen oli ongelmana ja sitten se, että en oikein tiennyt mitä tehdä nauhan päille, meniköhän ne mulla vaikka vähän päällekkäin vai jäikö siinä pikkuisen rakoa.

Päällekkäin, päällekkäin, ehdottomasti päällekkäin! Anti Plattit ovat olleet riittävän pitkiä ja ohjeissa on muistaakseni erikseen mainittukin ettei päitä tule leikata. Käsitykseni onkin että kaikki pistosuojaongelmat johtuvat pelkästään siitä että nauha on vääränkokoinen, liian lyhyt tai liian kapea tai leveä, tai että käyttäjä on ajatellut olevansa ohjeita fiksumpi ja leikannut pääy, asentanut nauhan väärinpäin tai ei-keskelle tms.

Pidätän tosin itselläni vapauden muuttaa em. käsitystä jos ja kun koen ensimmäisen rengasrikon pistosuojanauhaln asennuksen jälkeen. (Tai siis yksi oli jo, mutta siihen pidän sataprosenttisena syynä ennen asennusta huolimattomasti putsattua ulkorenkaan sisäpintaa tai kuravelligravelgrindingajossa alhaisilla rengaspaineilla veden mukana reunalangan ja vanteen välistä pistosuojanauhan alle päässyttä hiekanjyvää.)

^Hyvä tietää tuokin. Koska nauhojen käytöstä on vuosia aikaa, niin en enää muista asennuksen yksityiskohtia, mutta vaikeuksia siinä oli, kun ei sinne sisä- ja ulkokumin väliin oikein näekään... lisäksi tajusin myöhemmin, että mulla oli sisäkumikin sinä keväänä jo liian monet pistot nähnyt, oli tainnut hiutua vähän liian heikoksi paikoin .

Erinäisten laatikoiden penkomisesta huolimatta en ole onnistunut löytämään noita pistosuojia, vaikka muistan niiden pyörineen pitkään näkösällä. Pitäänee sitten hommata uudet kokeeksi, ellei niitä ala kohta joistain löytyä.

Lisäys: Sureride-nauhat löytyi varastosta, ja päät ovat tosiaan jokseenkin terävän oloiset. Nyt pitää vain päättää, onko suurempi uhka, että sepeli tulee ulkorenkaasta läpi vai että mahdollisesti vinoon tms. jäävä nauha aiheuttaa ongelmia sisäkumille...
    alli muokkasi tätä : 27.01.2015 at 00.41

Löysin Marathoneistani nelinumeroisen merkinnän läheltä "made in indoneesia" tekstiä. Liekä valmistusaika? Numerot oli 0701 vanhoissa kumeissa ja uusissa 1201. Eka voisi olla vuosi ja toka sitten kk tai vko.

Ostin tosiaan kolmannen parin marathon winteriä, vaiks kaikista aiemmista on nastat menneen läpi sisuriiin. Tällä kertaa eri kauppiaalta kuin viimeiset kaksi paria. Tämä kauppias sentään myönsi että muillakin on joskus ollut näitä ongelmia, mutta ainahan ne koskee jotain aiempia vuosia sitten myytyjä eriä.

Ans kattoo ny kauanko kestää.

Huomasin myös, että on sangen mukavaa ajella jollain 3-4 barin paineilla verrattuna kuudella barilla kovetettuihin kumeihin. Siis meinaan epätasaisisiksi kuluneilla pyöräteillä.

Uudet natsat on kans pirun teräreunaisia. Asennuksessa sohelsin pari naarmua sormiin.
    t. Tupe

Jäsen Mehukatti jossain aiemmin suositteli sisärenkaattomuutta Marawintereille. Kokeilin tuota ja nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella väittäisin renkaan muuttuneen aivan kelvolliseksi talvikumiksi. Pitää liukkaalla sen verran mitä 35 mm leveältä renkaalta nyt voi odottaa ja rullaa riittävän hyvin. Paineet 2,7-3 bar. Katsellaan miten käy jos nasta päättää joskus sukeltaa kudoksen läpi sisätilaan. Ajelen sitä odotellessa suhteellisen tyytyväisenä.
    Enimmäkseen vaaraton.

Voi ärsytys, kun tyhjällä renkaalla raskaassa lastissa olevaa pyörää taluttaessani taisin viimeksi jotenkin tuhota pätkän sivukaapelia (se, mikä pitänee renkaan ryhdissään). Tuo kohta pullistelee painetta lisätessä. Nyt tuli taas pari reikää, ulkopinnalle ja sitten tuon sivukaapelirikon kohdalle tullut naarmukin puhkesi samassa rytäkässä. Onneksi kotimatkalla.

Laiton pistosuojanauhankin nyt renkaiden väliin, mutta taas on vaikea saada rengasta pysymään nätisti vanteella pumpattaessa, vaikka se onkin asennettaessa tosi tiukka.

Yksi vanha varanastarengas on vielä, ehkä se toimisi tuon pistosuojan kanssa...

Jos reunalanka on rikki, rengas on ihan oikeasti käyttökelvoton. Älä kiusaa itseäsi yrittämällä käyttää sitä. Minulla marttavintteristä kaapeli katkesi toissa talvena.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

http://vapaaratas.blogspot.fi

"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

Schwalben renkaissa reunalanka "nutjahtaa"melkoisen pienestä taittamisesta. Saa varoa, ja sen jälkeen sitä ei monta kertaa siedä panna vanteelle ja poistaa. Muilla merkeillä ei ole noi herkkä taittumaan. Contin renkaat tuli CRC:ltä pyöräytettynä pienelle kiepille eikä mitään vaurioita, MW ei taitaisi kestää... rengas on pilalla, jos lanka on poikki.

Okei, taidan kokeilla sitä vanhaa rengasta sitten. Kaapeli ei välttämättä ole poikki, mutta jotenkin nutjahtanut tosiaan, kun siihen yhteen kohtaan tulee pullistuma.

Vanha (mutta vielä varsin ok-kuntoinen) takarengas ja pistosuoja yhdessä kestivät onneksi nämä kriittisemmät kaksi viikkoa, kun piti olla aikaisin ja täsmällisesti töissä. Eturenkaaseen en pistosuojaa vielä laittanut, mutta onneksi siihenkään ei sepeli nyt purrut, vaikka väylät ovat melkoisia sorateitä tällä hetkellä.

Toinen talvi Maroilla(35) takana ja pientä positiivistakin . Nastat ei näissä halvemmissa Schwalben renkaissa, kolmesta kokemusta, kovin kestäviä ole. Asia hoitui Schwalben omilla teräväkärkisillä joita vaihdoin hyvin pihisti eteen. Taakse laitoin Mutiscarbonin lattapäätikkoja samalla saiturin mentaliteetilla. Jääpito parani, ei hukkaan mennyt operaatio.
    Kuvio on matala ja parikin kertaa lumipöperössä testasin W106-renkaaseen, vain etusena. Suattaa olla tai ei sitten eroa. En ala tinkaamaan.

Sitten tää litkutus. Marmar on muistaakseni asiaa kehunut. Laitoin nyt ja herrahoi kyllä asiassa on perää. Samoilla rengaspaineilla kun ajoin niin tuntuma on pehmeämpi, varmaan vierintävastus pienempi ja ehken pitokin parempi. Sillai sanon ettei ero taivasta jäätävä ole mutta väitän että huomaan kumpi pyörä on sisureilla.

Tuossa jouduin syksyllä eturenkaan sisurin vaihtamaan , pikkupakkanen ja huomasin kuin kumi kylmässä jähmettyy. Ajattelen että mitä vähemmän vanteella kumia on niin sen verran herkemmin kiekko pyörii. Contin 42mm X-king oli päälirenkaana.

Jollei ole intoa tai mahdollisuuksia litkuttaa Marawintereitä niinnei yöunia tarvii menettää mutta jos on niin suosittelen. Kiitos vinkistä Marmar. Jaa huomaan että mehukatti on nesteytystä kokemusperäisesti suositellut. Kiitokset myös hänelle. Ette turhia tupise. Ja Slow, melkein en hoksannut.
    arctic biker muokkasi tätä : 23.02.2015 at 17.23 Syy: Ihan

Ja kun nykyään saa nastoja järkihintaan niin Mcarbonilta kuin saksan maalta, niin oma näkemyskokemusperä on ettei kotimainen näitä teräväkärkisiä aivan turhan takia ole vuosikymmeniä käyttänyt. Omiin renkaisiini panen uusintanastoituksessa eteen teräviä ja taakse missä painoa enempi kestävämpiä Tikkoja, UGH.
    arctic biker muokkasi tätä : 25.02.2015 at 09.45

Omat kokemukset tältä talvelta on melko ristiriitaiset. Tasasta baanaa, oli se jäätä tai tiivistä lunta, helkutin hyvä rengas. Kevyesti kulkee, liukkailla ja T O D E L L A liukkailla 100% luotto renkaaseen... Mutta sitten kun on lunta, ei tarvi paljoa 3-5cm, niin alkaa kiemurtelu. Jos pääsee ajamaan "neitseellistä" tuollaista lumibaanaa niin menee ihan ok, mutta jos siinä on jo liirailtu niin tuskallista menoa ja mitä enemmän lunta niin huonommaksi menee. Kaverin pyörää testattu eri renkaalla samoissa keleissä ja se meni kuin juna. Myös mitä aikasempaa maastonappularengasta, ei nastarengas, muistelee niin ei lähelläkään noin huono ajettava talvella. Nyt sohjokelillä sanoisinko jo melko surkea rengas tai tämän päiväsen ajon myötä vähättelen kun sanon "jo melko"-etuliitteellä . Foorumeilla kerrottua nastaongelmaa ei ole haivaittavissa, kaikki nastat tallella, eikä painaumia ole tullut 2000km ajolle. Kaverilla oli ollut samanlaiset renkaat ja vaihto saman valmistajan ice spikeriin oli rauhoittanut ajoa kummasti. Summasummaarum, renkaat tulee vaihtumaan tuon huonosti talviolosuhteissa toimivuuden vuoksi ehkä tuohon spikeriin tai vastaaviin nappularenkaisiin. Nyt siis alla Schwalbe marathon winter performance Wired Tire - Black-Reflex 47-599 (26x1.75) ja maasturissa.
    jam75 muokkasi tätä : 26.02.2015 at 20.38

Samat havainnot. Hyvällä ja kovalla alustalla toimivat 26" citymaasturissa erinomaisen hyvin, pöpperössä ei oikein lainkaan. Oma ratkaisu tälle talvelle se että pöpperössä ajellaan maasturilla, jossa ISP edessä ja nokian extreme takana. Nyt kun taloon tuli cyclo, pitää ensi talvea varten miettiä millä rengastuksella sillä mennään.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •