Sivu 2 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 154

Aihe: Schwalbe Marathon Winter nastarenkaat?

Ylimääräiset 42-622

Itse päätin että menen talven kesärenkailla ja pienillä paineilla kunnes löytyy hyvä 29" nastarengas eteeen.

Nyt löytyis ylimääräinen pari Marathon Winter 42-622. Uudet, ei ole ollut vanteilla. Ehkä joku haluaa ostaa ne edullisesti.

Onko MW herkkä irrottamaan nastoja, jos jättää sisäänajon väliin? Hain äsken Fillarikellarista 47/26" nakit, ja huomenna pitäisi taas päästä kamelin selkään.
    10k-kerhon jäsen

Jotain kolme vuotta sitten menin ihkauusilla marttavinttereillä suoraan vpcx-skabaan, joka silloin ajettiin sora/asvaltti/jää/lumi-sekaradalla. Oli aika häijyä lukkojarruttelua ja muutenkin hyvä meininki. Takaa lähti kuusi, edestä neljä. Sen jälkeen ajelin sisään ja nastoja lähtenyt vuosien mittaan pari.

Eli on sillä vaikutusta mutta ei dramaattista.

Laskin just, että mun 35-622 mara winttereistä on irronut takaa 12 ja edestä yks nasta.
    Vajaa parisataa vasta ajettu ja ajo on ollut sellasta (suht...) rauhallista sisäänajo-ajoa...
    "Jos rahaa jää säästöön, on väärät harrastukset"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemmi Katso viesti
    Laskin just, että mun 35-622 mara winttereistä on irronut takaa 12 ja edestä yks nasta.
    Vajaa parisataa vasta ajettu
    OHHOH! Minä olen ajanut noin 700km, edestä yksi nasta pois, ja sekin sisätiloissa. Arvelen nastan painuneen mattoon. Takaa ei yhtään irti.
    RM

Hypriidissä toista talvea MW 35-622 ja n. 600km; kaikki nastat ovat tallella. Ajo on ollut pääsääntöisesti kovalla lumipinnalla pakkaskelissä. Pidossa ei valittamista, kaikilla keleillä onnistuu.

Viime kevään vika talvilenkki oli sulalla tappajasepelisellä väylällä ja muistaakseni silloin jouduin paikkaushommiin, selvisin kotia asti samoilla paineilla kuiteskin.

Sisäänajometodi oli tiedossa, mutta kai meno on ollut aina sisäänajovauhtia, eli talvikelillä max avs 20km/h ja tasaseen.

Mulla on toinen pari Marathon Winteriä menossa. Ekaa settiä en ajanut kunnolla sisään ja nastat alkoivat painumaan jo ekana talvena sisään (rengasrikkoja) ja niitä myös irtoili.

Viime talveksi hommasin uudet ja ajoin kunnolla sisään. Viime talven jälkeen oli yksi nasta irronnut takaa, tänä talvena tainnut muutama lisää lähteä.

Tämä toinen setti näyttää siis toimivan paljon paremmin. Toisaalta sekä tämä, että viime talvi ovat olleet runsaslumisia, kun taas sitä edellinen talvi oli vähäluminen (-> paljon ajoa nastoilla kovalla pinnalla).

Ja vinkkinä vielä niille, joiden mielestä ei rullaa: kun ajaa ennen nastakauteen siirtymistä Marathon Plussilla, niin Winterit alleen saatuaan tuntuu kuin lähtisi lentoon.

..tai sitten ajo-olosuhteet? Mulla on pysynyt kaikki tallella yhtä ajoa lukuunottamatta. Silloin oli hirmuinen kiemurtelu ja välillä renkaat otti ihan poikittain lumen alla olleeseen asvaltiin. Irtoili ehkä 10 nastaa tietysti. Laitoin tilalle uudet jotka ovat edelleen tallella.

Kajaani, '09 alkutalvi, vähän lunta, krapula, kolme varttia krossia, fiksi ilman jarruja => takana olleesta martasta lähti noin 60 nastaa (näillä oli pohjalla noin tonni "sisään ajoa").

2 talvea, yli 30 km/ arkipäivä, keli kuin keli. Kaikki nastat tallella ja läpi ei ole tullut.

Mun kontribuutio tähän aiheeseen. Marathon Wintereillä ajettu jotakuinkin 1010 km tänä talvena. Fiksillä ollaan menty. Isommat jarrutukset hoidettu skidaamalla, pääosin lumella, välillä jäällä. Puhtaalla asfaltilla olen välttänyt skidaamista. Muutoin vain hidastamalla jalkoja käyttäen.

Edessä renkaat näyttää hyvinkin uuden oloisilta, nastat kaikki tallella.
    Takana aavistuksen kuluneemmalta kuin edessä, mutta ihan hyvältä kuitenkin, 3 nastaa lähteny irti.

Renkaat 35 mm leveet.

Oikeestaan oon ihan tyytyväinen. Tiedostan, että ei noilla ihan joka kelillä pärjää, mutta kun koittaa valikoida kelit tai ajaa kelin mukaan niin eteen päin kuitenkin pääsee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Tiedostan, että ei noilla ihan joka kelillä pärjää, mutta kun koittaa valikoida kelit tai ajaa kelin mukaan niin eteen päin kuitenkin pääsee.
    Millä keleillä ei pärjää (tarkoititko mahd. fixi-käytössä)? Jääkaljamalta 30 cm hankeen olen ajanut ja kertaakaan ei ole meno renkaasta jäänyt kiinni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TaitettaVille Katso viesti
    Millä keleillä ei pärjää (tarkoititko mahd. fixi-käytössä)?
    Jääkelit on pahoja, varsinkin jos vähänkin on lunta päällä. Mutkiin on mentävä rauhassa ettei etupyörä lähe alta. Samoin skidaaminen on aika tarkkaa puuhaa (tosin en sitä jäällä juurikaan tee, kun se perä lähtee sit helposti alta).

Jos on koskematonta lunta ja hyvä pohja niin lumen määrällä ei niin väliä. Kulkee hyvin. Mut jos pohja on epätasainen niin sit voi olla hankalampaa. Jos joutuu ajaan jalankulkijoiden tallaamia JA jos siinä on sitä mössöä niin kyl mulla ainakin hakee koko ajan.

Tää on siis oma kokemus tuolla rengaskoolla (28 tuumaa ja 35 mm) ja 100 kg:n varustepainolla (ja fiksillä, jäykkä runko siis). Voi olla että mulla on paineita liikaa (3,5-4) mut kun tykkään ajaa kovemmilla paineilla. Ja tietty kiinteä välitys voi vaikuttaa kanssa, kun ei voi vaihtaa pienemmälle. Toisaalta se antaa vapauden "antaa mennä vaan".

Viime talven ajelin maasturilla samoilla renkailla mutta 26 tuumasilla ja 47 mm leveillä eikä mulla sillon ollu mitään ongelmia. Tosin sillon kelit oli vähä paremmat.

Eli jos joku haluaa mun kokemuksesta ottaa vaarin niin katsoo tarkemmin mikä pyörä ja rengaskoko. Monta kertaa olen tänä talvena ajatellut, että maasturilla tosta pääsis helpommasti. Mut tilanne ei ole kuitenkaan niin paha, että palaisin takasi maasturin puikkoihin.

Mikä ois optimi rengasleveys tälläselle loskapaskasäälle. Auttaisko mitään jos vaihdan renkaan leveyden 35millimetristä 42 millimetriksi. Jos auttaa, kuinka huomattava hyöty on?

Pehmeällä lumisohjolla ja epätasaisilla pinnoilla taitaa päteä vanha sanonta: mitä leveämpi, sitä parempi. Optimi rengasleveys Helsingissä tänä talvena lienee Pugsley-kuskien suosima 90 mm.

Leveyden lisäksi tulee huomioida myös renkaan pinta-kuvion vaikutus. Pehmeällä pinnalla reippaammin kuvioitu rengas antaa paremman pidon. Marathon Winterissä on melko maltillinen kuviointi, jolloin rullaavuus kovalla alustalla on hyvä, mutta pito lumessa ei ole optimaalista.

(Itselläni on cyklokrossarissa 35 mm Marathon Winterit, ja arkihybridissä 47 mm Nokian W106 nastarenkaat. Eron kyllä huomaa.)
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Meni 35mm Winteristä nastat läpi takana, soitin maahantuojalle ja lupasivat laittaa uuden parin tulemaan.

Paljonko oli ajoa takana noilla Talvimaroilla? Mulla ovat ajossa neljättä talvea, ja toistaiseksi reikiä nolla. Takakumissa on kyllä sisäpuolella nastojen paikat melko selkeästi nähtävissä. Pitääkin tarkistaa tilanne, kun tässä parin viikon päästä pääsee vaihtamaan nastat pois.
    "pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"
    ______polkuliikunta.blogspot.fi

Peukalo ylös

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orcatri Katso viesti
    ...kun tässä parin viikon päästä pääsee vaihtamaan nastat pois.
    Ai että!
    Ens kesää odotellessa!

2009 marraskuussa ostin ja ehdin ajaa 6 kuukautta eli noin 1500 km.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orcatri Katso viesti
    Paljonko oli ajoa takana noilla Talvimaroilla? Mulla ovat ajossa neljättä talvea, ja toistaiseksi reikiä nolla. Takakumissa on kyllä sisäpuolella nastojen paikat melko selkeästi nähtävissä. Pitääkin tarkistaa tilanne, kun tässä parin viikon päästä pääsee vaihtamaan nastat pois.
    Olisikovatko vanhemmat vuosikerrat olleet parempia? Pari talvea sitten minullakin tuli kyllä alle 2000 km aikana suunnilleen kaikki nastat sisäpuolelta läpi myös eturenkaasta (pistosuojanauhan ansiosta ei kuitenkaan tarvinnut rengasrikoista kärsiä). Kestävyyteen vaikuttaa varmaankin esim. käytetyt rengaspaineet ja kukkakeppisarjalaisten renkaat varmaankin kestävät paremmin kuin suuremman massan kiusattavana olevat tapaukset.

Renkaat tulivatkin Tunturi-Hellbergiltä jo tänä aamuna, saa heti alle. Pitää vain ajaa varovasti sisäänajoa.

SM-W kokemuksia

Mun SM-W kokemukset paranemaan päin, oliskos leveys 42 mm
    Ekatalvi hybridissä kovalla kelillä hyvät, mutta pehmeällä kaoottinen, fillari pyrki aina poikittain (hauskaa toisaalta!).
    Nyt tokatalvena (nastat myös paremmin esillä) cyklossa (Mares) tuntuma on ollut PALJON parempi.
    En voi vannoa, johtuuko eri olosuhteista vai fillarista (jälkimmäistä epäilen kuitenkin), mutta eteneminen on ollut PALJON sujuvampaa. Cyklolla viime talvena ainoastaan pari kertaa poikittain.

Jäätyneissä fillariurissakin homma sujuu mukavasti, täytyy vaan pitää reipas vauhti yllä, rento ote sarvissa ja persuuksissa, sekä antaa fillarin vapaasti ”nulujuta” tahtomansa mukaan. Hyvin menee silloin ilman nurinmenoa, ainakin jos on SM-W:t alla

Myös hirmupakkasissa SM-W:t pitivät vierinnän siedettävinä, kunhan lähtöpaineet olivat kohdillaan.

Folkkari mainosti joskus Kuplaa: ”Millä autolla auramies menee töihin?”

PS.
    En ole erikseen tarkastanut, mutta yhtään irronnutta tai sisään paininutta nastaa en ole havainnut.
    Ehkä kapeampien ongelma?
    Jopo Juoppo muokkasi tätä : 25.03.2011 at 21.48
    Enään en ota... new life!

MaraWintterista 35-622 meni talvikaudella 2013-2014 NELJÄ kertaa eturenkaasta oma nasta lävitse puhkaisten sisärenkaan. Nastoja hukkui talven aikana kymmeniä, yli kolmekymmentä. Viimeisen rengasrikon jälkeen palautin renkaan kauppaan ja sain takuuseen uuden. Takarenkaasta puuttuu noin 15kpl nastoja ja loput on painuneena sisään joten luvassa on mitä ilmeisimmin lisää rengashommia tien päällä.

Sisurin vaihto pikkupakkasessa pimeässä ja viimassa ei muuten ole niitä kaikkein mukavimpia hommia, joten taidan ostaa hyllyyn setin Nokian W240 35-622:a ja vaihdan alle heti kun schwalbe päättää seuraavan kerran reijittää sisurin...

Kuskin paino ehkä 73Kg, sisäänajo suoritettu huolellisesti. Työmatka-ajoa kevleillä + muuta cyclocrossailua yhteensä noin 2000Km.
    cyclomiha muokkasi tätä : 12.08.2014 at 07.30 Syy: kuovipolun toive ;)

Vaihdoin merkkiä Marathon Winteristä => Nokian W, Suomi Tyres. Nastat menevät läpi jos ei ekana talvena, niin ainakin seuraavana ja puhkovat sisärenkaan. Hyvä AJAA, mutta ei kestä kauaa käyttökelpoisena tämä Schwalbe Marathon Winter..
    Pyöräily pelastaa !

En ryhdy väittelemään aiheesta - eli uskon että muitakin ja käyttöönsä parempia nastarenkaita voi olla olemassa - mutta ylläolevanlaisten viestien informaatioarvo paranisi IMHO huomattavasti jos niissä kerrottaisiin lyhyesti mm. sisäänajon totetutuksesta, käyttäjän painosta, rengasmallista, käytetyistä paineista, talven aikana ajetuista kilometreistä, ajon pääasiallisesta luonteesta ym, mahdollisesti asiaan vaikuttavista seikoista.

Aika paljon irtoili noita nastoja: olisiko niin, että renkaan pyörimissuunta on vaihtunut käytön aikana? Nastarenkaissahan renkaan tulisi aina pyöriä/olla asennettuna samaan suuntaan.
    If you are not riding solo, you're cheating.

Hurjan liukkaat ja arvaamattomat ainakin 50-622 koossa yli 100kg ukon alla, ne reunanastat noissa on vain koristeina, 19mm vanteen sisäleveys. Paineet kun laskee johonkin 1bar hujakoille, niin alkaa pito olemaan sitä mitä pitäisi nastojen määrää kun ajattelee. Pienikin risu osaa viiltää kyljen auki. Kumi on kovin muovimainen, pito tyystin nastojen varassa, Nokialla se kuminkin tekee jotain, samoin jopa halpanastarenkaissa, joiden tasoa se pito noissa onkin muuten, paitsi että ovat arvaamattomammat.

Ei voi suositella.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Viime talvena mulla oli krossarissa 35-622 kokoiset renkaat ja ei mitään ongelmia. Kilometrejä kerty noin 2 tkm. No yks nasta taitaa puuttua, mutta se on musta ihan normaalia. Uskon ajavani vielä ensi talvenkin niillä renkailla. Pitoonkin olen ollut sen verran tyytyväinen, että en näe syytä vaihtaa rengasmerkkiä tai mallia.

Mulla viime "talven" 50mm kokosena 29'ssä Helsingin sepelin peittämillä teillä. Ei puhjennut kumit kertaakaan. Tyytyväinen olen ollut. Takaa puuttuu muistaakseni kolme nastaa, en ole kauhean varovaisesti ajellut, joten tuo ihan ok mielestäni. Paras puoli noissa on mielestäni se että matalilla painella nastat pitää jäällä, mutta kovemmilla paineilla ne eivät osu paljaaseen asfalttin. Hyvä kompromissikumi jos ei jaksa vaihdella renkaita tai kiekkoja joka toinen päivä sään mukaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti anzi666 Katso viesti
    Mulla viime "talven" 50mm kokosena 29'ssä Helsingin sepelin peittämillä teillä. Ei puhjennut kumit kertaakaan. Tyytyväinen olen ollut. Takaa puuttuu muistaakseni kolme nastaa, en ole kauhean varovaisesti ajellut, joten tuo ihan ok mielestäni. Paras puoli noissa on mielestäni se että matalilla painella nastat pitää jäällä, mutta kovemmilla paineilla ne eivät osu paljaaseen asfalttin. Hyvä kompromissikumi jos ei jaksa vaihdella renkaita tai kiekkoja joka toinen päivä sään mukaan.
    Mikä sulla oli vanteen leveys?

Itse en saanut jääpitoa ennen kuin laskin paineet alle 1bar lukemiin noilla 50mm leveillä, vanteen ulkoleveys mulla oli 23mm, sisäleveys 19mm muistaakseni. Vähänkin kaltevaa kun oli niin arvaamattomasti yks kaks lähti rengas alta paitsi kun piti 0,7bar luokkaa paineita edessä, takana sai olla vähän reilummin, mutta roimasti alle renkaan kyljessä mainitun minimin.

Epäilen, että tuo tarvitseisi jotenkin leveämmän vanteen, kun omat renkaat pyöristyivät melkoiseksi ja siten ei nastat koskeneet maahan kuin toiselta puolen keskeltä vähänkin kaltevalla alustalla, jos piti renkaan kyljen minimipaineita edessä.

40-luvun rautavanteelle kun väänsin saippuan avustuksella (taitavat olla 635 kehällä), niin näytti paljon paremmalta, kulutuspinta oli tasaisempi eikä sellainen kuin puolikas 2" vesijohtoputki.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään