Sivu 11 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9101112 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 301 - 330 / 336

Aihe: Aloittelijan ajoasento-ongelma

  1. #301
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.947
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    niissä selkeästi haettu tiettyä tuntumaa. noi ei sitten vaan sovi (tuskin edes ajateltukaan) mun mielestä suomeen yleisfiloksi. ite en ainakaan tykkää talviliukkaalla laskea mäkeä alas jos filo etupainoinen
    Jos on pitävät renkaat, niin painon siirtäminen eteen tuo sitä vaan lisää. Tuossahan on nytkin paikallaan 29x2.1 ice spikerit, eli takuulla riittää pito. Pykälän tosiaan maasturimaisempi, mitä normi cyclot.

  2. #302
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    1.650
    minä en noin halua ajaa. mutta ks kuvat uudelleen ja omana mielipiteenä : aivan väärä filo

  3. #303
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    83
    Pitkäselkäiselle pitää olla pitkä ja matala runko, lyhytselkäiselle lyhyt ja korkea runko.

  4. #304
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    184


    Laitanpa pari kuvaa omasta ajoasennosta. Pyörä kona rove st -18. Koko 50cm ja omat mitat 170/78. Olen kokojen 50 ja 52 rajalla ja pienenpään päädyin. Syksyllä ajoin muutaman lenkin alkuperäisellä 70mm stemmillä mutta selkä jumitti. Vaihdoin kokeeksi varastossa olleen 100mm stemmin mutta kädet tuntui hakeutuvan hieman lähemmäs joten hommasin 90mm stemmin. Nyt tuntuma on aika hyvä. Mitä ajatuksia kokeneemmilla asennosta?

    Pyörän mitat:
    http://2018.konaworld.com/rove_st.cfm


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

  5. #305
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.042
    Valitan kommentointiani, kun en voi antaa mitään lisää, uutta, yllä olevaan. Omat ajoni ajan juuri saman tyyppisellä melko tiiviillä asennolla, kun pyöräni on samoin ns. pienemmältä puolelta valittuun runkoon kasattu.

    Monia vuosia olen katsellut ruudulta ammattilaisten ajoja, pitkiä päiväetappeja ajavat ja tuon saman suuntainen on heillä ajoasento, rennosti ja vavattomasti ajavatkin. Isoin ero tangon ja satulan korkeuden ero, nuoret pitkäraajaiset kuskit ajavat hyvin alas lasketulla tangolla, siihen ei harrastelijan tarvitse pyrkiäkään, mutta kun meille tanko on tuossa edessä sopivasi lähellä, alhaallakin, oma ajokin on niin hyvää kuin se voi parhaimmillaan olla ja antaa maantiepyöräilystä sen mitä pyöräilystä parhaimmillaan voi saada.

  6. #306
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    9.210
    Ammattilaisten katsomisesta puheenollen: voisiko meille (jäykemmille, vanhemmille ym) harrastajillekin olla jonkinlaista ajatusta siinä, että jos ei ole hyvä ja mukava olla niin sanotussa aika-ajotangottomassa tempoasennossa, pyörä on liian pitkä (ja/tai stemmikin)?

    Eli jos käsivarret tangon suoraan osaan nojaten pyörän päällä makaaminen ei onnistu tai ajaminen (suoralla tasaisella tiellä, hallitun riskinoton voimme ehkä suosiolla jättää muille), mitoitus ei ole optimaalinen, vaikka kahvoilta ajaen pyörä tuntuisi oikean kokoiselta ja säädöt oikeilta?


    PS Ylläoleva on omaa yksityisajatteluani, tämmöistä ohjetta tai edes tämänsuuntaista pohdiskelua en ole tavannut, ja siihen lienee terveellistä suhtautua kriittisesti. Oma ajoasento kyllä tuntui entistäkin paremmalta kun toteutin ajatuksen mukaisen pienen muutoksen - tai pienen ja pienen, satulan ja tangon etäisyyteen tuli yli 15 mm muutos.

  7. #307
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.042
    ^ Ei ole tuntematon ajotapa, vaikka tangosta puuttuukin palikat. Omilla tasangoilla, väliin hyvinkin vastatuulisilla, tulee ajetuksi juuri noin, kyynärvaret nojaavat tankoon ja kourat velttoina edessä. Ohjata tuossa ei liioin eikä ole tarvettakaan, kun selvä suora reitti edessä, joskus vilkaisu pidemmälle eteen. Ihan hyvä vaihteeksi noinkin ja muuten ammattikuskitkin ajavat väliin noin matka-ajoa!

    Mielestäni tuo on yksi osoitus oikean mittaisesta rungosta/ kokonaisajopituudesta.

  8. #308
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    567
    Pystyyhän sitä noinkin ajamaan mutta kyynärpäitä ei tangolle kyllä saa mikä vie mukavuuden pois.

  9. #309
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.042
    Kyynärpäillä voi nojailla pöytään kun lukee näitä juttuja.

    Tien päällä näkee kallinkin pyörän omistajia, joilla ajoasento on kaukana siitä mitä itse pidä hyvänä, oikeanakin, sanallakaan en käy neuvomaan ellei tule keskustelussa esille vaikkapa alaselän, hartioiden ahterin vaivojen tyyppistä esiin. Varovaisesti sittenkin kysymyksen muodossa, saitko ohjeet ajosäätöihin pyöräliikkeestä? Joskus on tärpännyt ja myöhemmin kiitostakin, joskus uudelleen tavatessa näen ettei mitään ole tapahtunut. Pyörä on hekilökohtaisempi kuin hammasharja.

  10. #310
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    184
    Kuvat ajoasennosta ei kirvoittanut juuri keskustelua joten ei se kovin metsässä voi olla Kiitokset Terulle kommenteista.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

  11. #311
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.042
    Ei kiittämistä!
    Vähänlaisesti näistä alan jutuista pääsee keskustelemaan muualla kuin tällä palstalla, lajitoveri kuovipolku tuossa ylempänä kirvoitti kommentoimaan ajamisen laatuun vaikuttavasta ajoasennosta. Pidempiä siivuja kun ajaa kehoaan tunnustellen, niin viimeisetkin millit löytynevät säätöihin.

  12. #312
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    3.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nicco Katso viesti
    Kuvat ajoasennosta ei kirvoittanut juuri keskustelua joten ei se kovin metsässä voi olla Kiitokset Terulle kommenteista.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Olennaista on, että se toimii sinulle. Jos tuo olisi kuva minusta itsestäni, todennäköisesti hakisin pientä satulan nostoa ja siirtoa eteenpäin. Kun tanko olisi tuossa, niin koipien ja käsivarsien kulmat saattaisivat muuttua *omalle* ajotavalleni sopivammiksi.
    10k-kerhon jäsen

  13. #313
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.042
    Vastaan en väitä, mutta Nicco istuu kuvissa hyvin takana satulassaan ja ajaessa istumakohta liikkuu vähän, pientä eestaas liikettä, vaikka takana satulassa tulee istuakin pääasiassa. Satulan kohta kiskoilla olisi myös hyvä nähdä? Tuossa asennossa kuskin mittasuhteilla on kaikki näkyvillä oleva niin lähellä optimia ettei ongelmia sopivien säätöjen löytymiseen tule.

    Onko satula kuvassa suunnilleen suosituskorkeudessa n. 68 cm keskiön keskeltä satulan pintaan?

    Kun hakee omaa asentoa on suositukset hyvänä tukena, ns. nollakohtana, josta pienin siirroin itselle sopiviin säätöihin.

  14. #314
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    3.708
    ^Totta, eihän tuosta satulaa näy ollenkaan
    10k-kerhon jäsen

  15. #315
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    kokkola
    Viestit
    258
    Tuossa on DCRainmakerin arvio sovelluksesta, joka auttaa ajoasennon sovittamisessa. Aika hyvä...
    https://www.dcrainmaker.com/2013/10/...nt-review.html

  16. #316
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    184
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Vastaan en väitä, mutta Nicco istuu kuvissa hyvin takana satulassaan ja ajaessa istumakohta liikkuu vähän, pientä eestaas liikettä, vaikka takana satulassa tulee istuakin pääasiassa. Satulan kohta kiskoilla olisi myös hyvä nähdä?
    Satula on keskikohdasta taakse päin n. 10mm ja tällä lumpion takareuna tulee poljin akselin linjaan kammen ollessa vaakatasossa. Mittailin tuon satulan korkeuden uudestaan tuon inseam x 0,883 kaavan mukaan ja nostoa saikin tehdä lähes 1,5cm. Asento tuntui yllättävän hyvältä ja auttaa varmasti alaotteella ajaessa tuntuneeseen ahtauden tunteeseen. Otti siis vastaan lonkan koukistumisen suhteen jalan yläasennossa. Tai sitten se on toi maha... Vähän heikot kelit lähteä testilenkille.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

  17. #317
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.042
    ^ Lähellä olet itsellesi sopivaa, viimeiset millit, kun ajot pitenee. Fiberin ehdottama pieni satulan siirto eteen, nyt ihan milleistä kyse, voisi olla vielä paikallaan.
    Kun pyörä on hyvin sopivan kokoinen ja kuskikin noin sopusuhtainen mitoiltaan, säädöt sopivat hyvin lähelle suosituksia, tehdasosin, vielä noissakin keskisäädöin ja tarvittavat henkilökohtaiset viilaukset ajoon löytyvät, vaikka loppunevatko säädöt koskaan ihan kokonaan.🤗

  18. #318
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    567
    Itellä mitat 175/86 (pitkät jalat) niin ohjearvoilla oli juurikin ala-otteella ahtautta ja vaikea hengittää. Satulaa ylös ja eteenpäin niin hyvä tuli.

  19. #319
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    66
    Tämä ketju sopinee minunkin kysymykselleni.

    Mulla ei ole ikinä ollut kauheasti ongelmia ajoasennon kanssa. Sopivan kokoinen runko ja satulan säätö kohdilleen on riittänyt hyvältä tuntuvaan ajoasentoon niin maantiepyörässä kuin cyclossa.

    Nyt kuitenkin syksyllä sattui pieni tapaturma, jonka seurauksena oikean käden kyynärpää ei enää täysin suoristu. Tästä johtuen oikean käden ulottuvuus on noin 15 cm pienempi kuin vasemmassa. Ajoasennossa ero ei tietenkään ole näin merkittävä, kun kyynärpäät joka tapauksessa ovat vähän koukussa. Kuitenkin pari kokeilua spinningpyörän selässä ovat jo kertoneet, että jotain muutoksia lienee pakko tehdä. Vanhassa, perstuntumalta tutun oloisessa asennossa oikea käsi oli suoritumisen puolesta äärirajoilla, käsille tuleva paino vaikutti jakautuvan epätasaisesti ja tuntui siltä kuin koko kroppa olisi jotenkin vinossa. Varsinaisen fillarin selkään en ole päässyt kokeilemaan kuin varastossa, kun tällä hetkellä ei vaan ole varaa ottaa riskiä kaatumisesta. Sulaa maata siis odotellessa.

    Sitten seuraakin ne tyhmät kysymykset. Millähän tätä lähtis ratkomaan? Tietenkin tästä saisi erinomaisen syyn hankkia uusi fillari, mutta jos nyt edes yrittäisi muuta. Lyhyempää tai jyrkempää stemmiä? Kahvoissa voisi olla vähän siirtovaraa. Onko muuta tehtävissä?

  20. #320
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.950
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Auvo Katso viesti
    Nyt kuitenkin syksyllä sattui pieni tapaturma, jonka seurauksena oikean käden kyynärpää ei enää täysin suoristu....
    Onko tuon ennuste se, että tilanne on pysyvä ja lopullinen?


  21. #321
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    66
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Onko tuon ennuste se, että tilanne on pysyvä ja lopullinen?
    Pientä lisäsuoristumista saattaa vielä tulla, mutta kulmaa kyynärpäähän jää joka tapauksessa.

  22. #322
    Millä säädöillä kannattaisi lähteä muuttamaan maastopyörän ajoasentoa, kun nyt tuntuu että käsillä on liikaa painoa ja ne ovat olkapäästä ranteeseen asti aivan suorana? Näin ei tarvitse kauaa ajaa kun hartiat/niska rupeaa sattumaan. Harrastusta ei ole vielä hirveästi alla joten kroppa ei ehkä ole vielä täysin tottunut, mutta silti rentous puuttuu käsiltä nykyisellä ajoasennolla.

    Kokeilin säätää ohjaustankoa hiukan eri kulmaan, mutta sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Satulaa eteenpäin seuraavaksi?

    Fillari on Kona Kahuna 2019, M-kokoisena. Mittojeni mukaan runkokoko pitäisi olla ihan oikea. https://konaworld.com/kahuna.cfm

  23. #323
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.831
    ^Satulaa jos siirtää eteenpäin, niin yläkropan paino nojaa käsille entistä enemmän.
    Satulassa pitäisi pystyä polkemaan tasapainossa vaikka ilman käsien tukea.
    Pyörää on vaikea saada kääntymään tai keulaa yli esteiden, jos painopiste on edessä.

    Sitten kun satula on sopivassa paikassa, tuodaan ohjaamo käsittelyetäisyydelle. Ei liikaa syliin, eikä kurottelua vaativaksi.
    Yleensä kurottelua lyhennetään siirtämällä otetta taaksepäin.
    Stemmiä nykyisissä maastureissa on hankala enää lyhyestä lyhentää, pienikin lyhennys kuitenkin auttaa osaltaan.
    Ohjaustankoa voi muuttaa vaikka vaihtamalla enemmän taaksepäin taivutettuun.

  24. #324
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    392
    Tarkista ihan ensin, että sinulla on istuin vaakasuorassa. Jos satulan kärki maata kohti, niin se lisää painetta käsille heti rajusti.

  25. #325
    Satula on katsottu vatupassilla vaakasuoraan, joten siitä ei ainakaan johdu.

    Vaikea saada kädet ja yläkroppa rennoiksi vaikka kuinka säätäisi. Täytyy harkita varmaan vielä hiukan lyhyempää stemmiä...

  26. #326
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.947
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kivikasvo Katso viesti
    Satula on katsottu vatupassilla vaakasuoraan, joten siitä ei ainakaan johdu.

    Vaikea saada kädet ja yläkroppa rennoiksi vaikka kuinka säätäisi. Täytyy harkita varmaan vielä hiukan lyhyempää stemmiä...
    Kannattaa koettaa laittaa alkuun penkkiä vähän enemmän taakse. Se tosiaan vähentää reilusti painoa käsiltä. Sitten kun kroppa tottuu pyöräilyyn ja selkä lihakset alkaa kannattelemaan painoa, niin penkki vikkelään takaisin eteen.

  27. #327
    Laitetaas tämä testiin ennenkun ruvetaan ostamaan uutta palikkaa pyörään

  28. #328
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.800
    Jos kädet puutuvat säätelyistä huolimatta, core pitää saada kuntoon. Eli keskivartalon lihaksisto on se mikä kannattelee sinua satulassa, silloin kun olet etukenossa. Spinningissä tuota treenattiin aina välillä niin, että stongasta sai pitää kiinni vain sormenpäillä. No, jotkut tietysti fuskasivat, kun ohjaustanko oli selvästi satulaa korkeammalla, mutta jos molemmat ovat n. samassa tasossa, niin siinä pitäisi sitten pystyä olemaan ihan nojaamatta käsiin.

  29. #329
    Liittynyt
    10/2018
    Viestit
    304
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kivikasvo Katso viesti
    Millä säädöillä kannattaisi lähteä muuttamaan maastopyörän ajoasentoa, kun nyt tuntuu että käsillä on liikaa painoa ja ne ovat olkapäästä ranteeseen asti aivan suorana? Näin ei tarvitse kauaa ajaa kun hartiat/niska rupeaa sattumaan. Harrastusta ei ole vielä hirveästi alla joten kroppa ei ehkä ole vielä täysin tottunut, mutta silti rentous puuttuu käsiltä nykyisellä ajoasennolla.

    Kokeilin säätää ohjaustankoa hiukan eri kulmaan, mutta sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Satulaa eteenpäin seuraavaksi?

    Fillari on Kona Kahuna 2019, M-kokoisena. Mittojeni mukaan runkokoko pitäisi olla ihan oikea. https://konaworld.com/kahuna.cfm

    Kokeileppa vaihtaa ohjaustanko jossa enempi korotusta eli rise tanko. Minulla on 30mm risetanko Konassa kun on alkuperäisen tagon rise on 18mm, tuo muttaa ajo asentoa pois käsienpäältä eli nostaa asentoa hiukan pystymmäksi, lisäksi kun vaihtaa ohjaustangon tupit ergon GA3 jotka tukee kämmentä niin apu on jo huomattava. https://ergonbike.com/en/article-ga3.html

  30. #330
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    392
    Jos tosiaan ihan pyöräilyn aloituksesta on kyse, niin saattaa olla kroppa vaan ihmeissään. Muutama viikko ajoa ja lihakset jotka ei ole saaneet vuosiin rasitusta tottuu hommaan.

    Sanoisin, että kun perus säädöt tekee, niin alottajan ei kannata mihinkään stemmiralliin tai satulajumppaan lähteä ennen kuin kroppa on tottunut uuteen hommaan.

    Youtubesta vaan katsomaan säätövideoita ja niillä perus setup kuntoon. Sitten kun lihakset tottunut hommaan, niin alkaa tilaileen osia jos ei ala hyvältä tuntumaan.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •