Sivu 33 / 39 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 233132333435 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 961 - 990 / 1160

Aihe: Jäykkäperäistä allmountain pyörää

Mä en älyä miks M-koon pyörään laitetaan 150mm dropperi. Itellä on L/19” Vitus Sentier 120mm dropperilla ja yhtään korkeampaa en tuohon laittaisi, vaikka en kyllä käsittääkseni ole mikään vallan persjalkainen kaveri.

Itellä L koon norcossa 125mm dropperi ja 150mm ei ainakaan haittaa ois, varmaa reilu 5cm tolppa ulkona. Mut riippunee geosta ja ihmisestä..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Itellä L koon norcossa 125mm dropperi ja 150mm ei ainakaan haittaa ois, varmaa reilu 5cm tolppa ulkona. Mut riippunee geosta ja ihmisestä..
    Mittailin vielä tuossa takaisin paketoinnin lomassa niin satulatolppa mahdollisimman alhalla jää 85cm satulan ja poljinakselin väliin. Mikähän ajatus tuossa on valmistajalla ollut jos configuraattori tarjoaa tuota kokoa 79 inseamilla....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kampii Katso viesti
    Mittailin vielä tuossa takaisin paketoinnin lomassa niin satulatolppa mahdollisimman alhalla jää 85cm satulan ja poljinakselin väliin. Mikähän ajatus tuossa on valmistajalla ollut jos configuraattori tarjoaa tuota kokoa 79 inseamilla....
    Olisiko tuossa vastaus kysymykseesi:
    https://youtu.be/sUNgZ_aRRL8

Clint Gibbsin mainitsemalla satulakorkeuden laskukaavalla saa satulaa nostaakin vielä ~sentin.

Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Evern00b Katso viesti
    Olisiko tuossa vastaus kysymykseesi:
    https://youtu.be/sUNgZ_aRRL8

Clint Gibbsin mainitsemalla satulakorkeuden laskukaavalla saa satulaa nostaakin vielä ~sentin.

Lähetetty OnePlus 5 -tyyppisestä käkättimestä, joten älä hämmästy jos näet lukihäiriöitä tai asiavihreitä
    Menee jo aiheesta ohi, mutta aika mielenkiintoinen näkemys. Itse olen tähän mennessä laskenut oikean korkeuden olevan 0,885 x inseam. Eli 79 inseamilla oikea korkeus olisi n.70cm.

Jokatapauksessa jos joku muu lyhytjalkaisempi on tilaamassa craggeria niin kannattaa olla tarkkana oikean koon kanssa.

Menee jo aiheesta ohi, mutta aika mielenkiintoinen näkemys. Itse olen tähän mennessä laskenut oikean korkeuden olevan 0,885 x inseam. Eli 79 inseamilla oikea korkeus olisi n.70cm..
    Kai otit huomioon, että tuolla 0,886-menetelmällä korkeus mitataan keskiöakselin keskeltä satulan päälle eikä poljinakselista.

Menee jo aiheesta ohi, mutta aika mielenkiintoinen näkemys. Itse olen tähän mennessä laskenut oikean korkeuden olevan 0,885 x inseam. Eli 79 inseamilla oikea korkeus olisi n.70cm.

Jokatapauksessa jos joku muu lyhytjalkaisempi on tilaamassa craggeria niin kannattaa olla tarkkana oikean koon kanssa.
    katsoitko videon tarkkaan?
    0,883 kerrointa käytettäessä mitataan keskiöstä ja 1,09 kerrointa käytettäessä poljinakselista?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Makunen Katso viesti
    katsoitko videon tarkkaan?
    0,883 kerrointa käytettäessä mitataan keskiöstä ja 1,09 kerrointa käytettäessä poljinakselista?

Mun moka!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Satulatolppa jää aivan liian ylös vaikka rungon laski alimpaan asentoon. Pitää nyt katsoa vaihtaisiko S kokoon vai katseleeko muuta tilalle.

Inseam siis 79cm ja runko M/18
    Kuullostaa erikoiselta jäsen kampiin ongelma Craggerin kanssa. Itsellä haarus nippa nappa 80 cm ja m-kokokoinen Cragger. Minulla tolppaa voisi laskea alaspäin n. 5 cm eli kyllä pitäisi sentin lyhyemmän haaruksen omaavan saada satula oikealla korkeudelle m-kokoisessa.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuntoilija Katso viesti
    Kuullostaa erikoiselta jäsen kampiin ongelma Craggerin kanssa. Itsellä haarus nippa nappa 80 cm ja m-kokokoinen Cragger. Minulla tolppaa voisi laskea alaspäin n. 5 cm eli kyllä pitäisi sentin lyhyemmän haaruksen omaavan saada satula oikealla korkeudelle m-kokoisessa.
    Ehkä ongelma on laatuaan matemaattinen. On laskettu kaavoja ja kertoimia

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Ehkä ongelma on laatuaan matemaattinen. On laskettu kaavoja ja kertoimia
    Sain vihdoin polkimet pyörään ja kävin ennen pakkailuja testaamassa pikku lenkin ja sehän sopikin juuri ja juuri. Eli ei kannata liikaa tuijotella numeroita. Aiempien pyörien rungot olleet senverran matalempia että pääsi hämäämään. Kiitokset vinkeistä.

Juu polkimet auttaa kyllä kummasti sen arvioinnissa onko pyörä sopiva vai ei (ei tullut pieneen mieleenikään, että tuomitaan jo ilman niitäkin)...

Ei mielestäni kovin erikoista tuotu Sea Otteriin tuolla rintamalla.
    https://www.singletracks.com/blog/mt...ea-otter-2019/
    Harmi kun Jamista ei ole täälläpäin enää näkynyt, Dragonslayer olisi kiinnostava..

Onko keulakulmat taas jyrkentymässä?

70 astetta on uusi 65

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla

66 asteesta paluu 69 oli kuin olisi mennyt kotiin. heti pyörä istui paremmin ja helpompi hallittava. Isoin ero oli putkelta poljettaessa. Itsellee paljon paremmin sopiva geo vähän jyrkempi, mutta rulipahan tämäkin testatua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    70 astetta on uusi 65

Aika paha off-topic, mutta mun teoria on että GG-fillarit vetää maastopyöräkierroksen seuraavaksi. Nyt on jo paksumpaa kumia, joustohaarukkaa, kohta joku keksii että laitetaas suora tanko ja ... 29er fillarin evoluutio on alkanut alusta. 10 vuoden päästä täällä on ketju Jäykkäperäistä all mountain GG-pyörää.

Itsellä olen huomannut, että alamäkihommissahan tuo laiska keulakulma on paikallaan, mutta yleisajossa sitten ei niinkään. Maailmalla taitaa noita alamäkiä olla enemmän. Oikeista fillareista taitaa laiskin olla 67, mutta onhan noita tullut viriteltyä ylipitkillä keuloilla, joka tietenkään ei ole sama asia, kuin vartavasten loivalle kulmalle tehty geo.
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

No nyt on Craggeriä ulkoilutettu vihdoin kunnolla ja täytyy sanoa että mä olen kyllä todella yllättynyt positiivisesti tuosta geometriasta!!
    Totta on että ensivaikutelma oli aika "lyhyen" tuntuinen reachin osalta mutta kun polulle pääsi niin pyörä alkoi kokoajan tuntua paremmalta ja paremmalta. Enhän mä ole näitä loivakeulaisia pyöriä juuri ajanutkaan niin oletuksena oli että kiipeäminen olisi jotenkin hankalaa mutta paljon paremminhan tuo kiipeää kuin vanha XC-Kona!

Teknisemmässä, juurakkoissa ja kivikkoisessa, metsäkoneurassa meno olikin jo kuin olisi mopolla ajanut. Ihan huomaamatta meni kaikki ne muka haastavat kohdat missä Konalla meinasi tulla otb joka kerta...

Toki tää on myös eka 29" mulla joten kyllähän sekin vaikuttaa mutta pakko tässä on alkaa uskoa tuohon geometrian vaikutukseen myös!

Jos jotain negatiivista pitää mainita niin jarrut ei kyllä todellakaan tunnu kovin ihmeellisiltä. Jarrukahvan säädössä on mulla ainakin ongelmia... Tykkään että jarru ottaa aika aikaisin kiinni ja kun kahvaa säätää ulospäin sopivalle etäisyydelle niin jarru alkaa laahata. Vipu ilmeisesti ei palauta kunnolla kun laahaus loppuu kun kahvaa työntää sormilla ulospäin. Voi olla tietty uutuuden karheutta tämä...

Voimansiirto tuntuu muuten hyvältä mutta isommalle rattaalle vaihtaessa tuntuu usein vaihtaja jäävän jotenkin "puoli pykälää" väärään asentoon. Tämä korjaantuu kyllä kun näpäyttää kerran toiseen suuntaan. Voipi mennä säätämällä tietty nämä ohi kunhan vaijerit vähän on venähtäneet. Ja eiköhän tuon kanssa opi elämäänkin.

Mutta kaikin puolin erittäin pyörään olen tässä kohtaa ja tuntuu vieläpä erittäin käypäiseltä omaan käyttöön! Tämä siksi todettava koska kuitenkin mietin päätöstä tehdessä että onko tuo liian "raju" omaan käyttöön kun omasta mielestäni ajan enemmän XC-tyylisesti (vaikka totuus taitaa olla että aikamoista rymistelyä on omat ajot tainneet aina olla...).

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

No nyt on Cragger sellaisessa maastossa mihin se kuuluukin! 👍

Vaihteisto luultavasti on säädetty väärin/säätämättä tehtaan jäljiltä. Näin oli ainakin naapurin pyörässä jossa ei mennyt isoin kunnolla myöskään = rajoitin ruuvi oli väärin säädetty. Lisäksi se keskiön alla oleva muovinen kuoren stoparikin oli rikki ja aiheutti kitkaa vaijeriin = tuo yksilö oli ainakin erittäin huolimattomasti kasattu.

Itsellä yhdessä toisessa pyörässä tuo samainen XT 11-46 vaihteisto ja oikein säädettynä se on todella hyvä ja täsmällinen.

Craggerin SLX:n vivun jos vielä päivittää XT:n versioon, niin paranee vielä ja saa napsauteltua kahta isompaa kerralla (ja tuo SLX:n vipu on vähän kohlo omaan makuun muutenkin).

Oma makaa vielä Helsinginssä odottamassa jatko kuljetusta..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -W- Katso viesti
    No nyt on Cragger sellaisessa maastossa mihin se kuuluukin!

Vaihteisto luultavasti on säädetty väärin/säätämättä tehtaan jäljiltä. Näin oli ainakin naapurin pyörässä jossa ei mennyt isoin kunnolla myöskään = rajoitin ruuvi oli väärin säädetty. Lisäksi se keskiön alla oleva muovinen kuoren stoparikin oli rikki ja aiheutti kitkaa vaijeriin = tuo yksilö oli ainakin erittäin huolimattomasti kasattu.

Itsellä yhdessä toisessa pyörässä tuo samainen XT 11-46 vaihteisto ja oikein säädettynä se on todella hyvä ja täsmällinen.

Craggerin SLX:n vivun jos vielä päivittää XT:n versioon, niin paranee vielä ja saa napsauteltua kahta isompaa kerralla (ja tuo SLX:n vipu on vähän kohlo omaan makuun muutenkin).

Oma makaa vielä Helsinginssä odottamassa jatko kuljetusta..
    Kaikki vaihteet siis menee kyllä päälle eli rajoitin on varmaan oikein mutta jää isommalle rattaalle vaihdettaessa usein sellainenkin lievä "runksutus" päälle joka siis häviää kun naksauttaa pykälän pienemmän rattaan vivusta. Tämän jälkeen pykälä tuntuu olevan kyllä täsmällisesti kohdallaan. Tämä siis tapahtuu lähes joka rattaalla. Siksi heräsi kysymys että lieneekö ominaisuus mutta täytyy tosiaan säädellä vielä kun saa vähän lisää kilsoja alle...

Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla

Mulla on kanssa ollut lievää epätäsmällisyyttä havaittavissa Craggerin takavaihtajan kanssa. Usein isommalle rattaalle vaihtaessa joutuu painamaan kaksi kliksua pienemmälle vaihteelle ja heti perään yhden kliksun takaisinpäin isommalle vaihteelle, jotta saa ketjun halutusti siirtymään yhden pykälän isommalle rattaalle ilman ronksumista. Olen vasta kokeillut vaijeria kiristellä (tuntuu oudolta, ettei vaihtajan päässä ole kiristyksen säätöä), mutta täytynee tsekata noi rajoittimetkin. Jarrut ovat omasta mielestäni melko tehokkaat, vaikkakin kahva painuu jarruttaessa melko lähelle ohjaustankoa.

Se vaihdevaijerin säätö tapahtuu tangossa olevassa vaihdevivun säätöpyörästä. Minun etujarrussa oli ainakin ilmaa, eikä se vieläkään ole ihan täysin ok. Pitää joskus koittaa taas ilmata. Minä tykkää muuten kyllä noista Craggerissä olevista Maguran jarruista, eivät ei ole niin on off tyyliset kuin esim. Shimanon slx:t.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

Mulla toisessa pyörässä täyspitkät vaijerit/suojakuoret ja pelaa vaihteet kuin ihmisen mieli. Veikkaan että tuossa Craggerissa ilmeisesti tulee kitkaa jostakin kiinnikkeestä vaijeriin lisää. Yleensä tuollaista kuvaillun tapaista toimintaa tulee esimerkiksi vanhoilla/kuivilla vaijereilla, mutta uudessa pyörässä tuo ei luonnollisesti ole mahdollista, vaan kitkaa tulee jostakin muualta..

Tuohonhan saisi uitettua kyllä ihan täyspitkä kin vaijerinkuoren tarvittaessa mitä tuota tutkailtiin.

Muutaman vuoden tauon jälkeen tekisi mieli hommata jäykkäperäinen jokapaikanhöylä, budjetti max. 2000€, mieluiten lähempänä 1000€. Laiskuuttaa ja työkalujakin puuttuu, joten mieluiten ostaisi valmiin paketin.
    Pituutta on 182cm ja inseam 86cm. Pyörä tulisi ympärivuotiseen käyttöön - painottuen kesään ja perinteiseen suomalaiseen juurakkorallatukseen/yleiseen polkuajeluun. 29" tai 27,5+: en vielä ole täysin perillä kumpiko olisi omaan ajoon parempi, joten olisi mukava jos runkoon mahtuisi kumpainenkin rengaskoko. Keula voisi olla 130-140mm, ehkä jopa 150mm jos se pakettiin istuu hyvin.
    Radon Craggler 7.0 olisi tosi hyvä hinta/laatusuhde (ainakin osien suhteen), mutta L-kokoa siitä ei taida tänä vuonna enää saada. Commencalilla ois https://www.commencal-store.co.uk/me...19-c2x26307404, joka vaikuttaa suhteellisen hyvältä paketilta, mutta L-koon saatavuus näyttää kesäkuulle. Mitä muita näitä olisi tuossa hintaluokassa ja mieluiten nopeasti saatavilla?

Nykyiset loivat keulakulmat saattaa tuntua oudolta, eikä puunkierto enää olekaan niin mukavaa kun muistaa.
    Hankin Onzan Payoff 29" rungon, jossa kulmat lähempänä oldschoolia, eikä ole yhtään kaduttanut.
    Valmiina pakettinakin löytyy, eikä teräsrungolle ominaista löysyyttä juurikaan ole, chainstayn onnistuneen muotoilun takia.
    Takahaarukassa mahtuu 2,6 nobbynikki 30mm sisälevyisellä kehällä pyörimään hyvin ja tilaa on vielä isommallekkin.
    https://onza.com/products/payoff-29-...ardtail-orange

En ole havainnut että löivemmasta keulakulmasta olisi mitään haittaa omissa ajamisissa- päinvastoin
    Turvallaan tosin ollaan ihan yhtä paljon kuin aikaisemminkin kun näissä nykyfillareissa on niin jumalattoman
    leveet stongat että ainakin itellä näillä pääkaupunkiseudun pikkupoluilla tangonpää on aina kiinni jossain
    2- 4 cm paksussa pihlajassa jotka joustaa jonkin verran muttei tarpeeksi . Joku 80 cm levee taitais olla
    itellä ihan mahoton, nyt vaihdoin Craggeriin 780 -> 740 mm stongan ja senkin tuntuu ettei mahdu väleistä.
    Täytyy ottaa vesuri mukaan jatkossa

Jeps se on kyllä paljon vaikuttavampi asia kuin keulakulma

Ihan yhtä hyvin tolla 66,5 asteen keulakulmalla olevalla fillarilla kiertää puut kuin vanhalla, jossa oli 69 asteen kulma. 800mm tangonkin kanssa on oppinut ajamaan, tosin välillä tulee kyllä vieläkin ahdasta. Mulle ainakin 66,5 asteen keulakulma, 130mm keula, 35mm stemmi ja 800mm tanko toimii helkkarin hyvin ja pyörä menee just sinne minne haluaa.

Joo ajelen paljon arkiajoa/soratie lenkkiä omalla. Ei nuo nyt sentään niin radikaaleja vehkeitä ole.

Mulla kun on aina muutama fillari kasassa ja ajelen vuoron perään niillä, niin on niissä jotain eroa kääntymisen suhteen loivemmalla keulakulmalla suht tasasella ajettaessa tiukoissa mutkissa.

Se että loivalla ajelee hyvin yleisajoa, ei liene uusi juttu. Vanhoissa fillareissahan oli kohtuu loivat kulmat (ainakin tässä kuvassa satulassa )

Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •