Sivu 1 / 38 12311 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 1136

Aihe: Jäykkäperäistä allmountain pyörää

  1. #1
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    71

    Jäykkäperäistä allmountain pyörää

    Noh otsikko on mitä on, mutta hakusessa siis jäykkäperäinen maasturi hieman pidemmällä joustomatkalla. Onko jollain kokemuksia vastaavista kapistuksista?

    Näitähän löytyis esim:
    Orangen crush
    http://www.orangebikes.co.uk/2009bik...hp?model_id=89

    ragleyn blue pig rungon ympärille voisi myös kasata, tai sitten joku on one runko (hiilarirunkoakin näyttäisi löytyvän)

    Sitten löytyisi myös 29" pyörille tarkoitettua runkoa:
    mythic paradox
    http://www.freeborn.co.uk/mythic-paradox-frame-1

    Kuinkas tällainen käsistään kätevä kaveri saisi pyörän kasattua rungon ympärille ja mitä erikoistyökaluja se vaatii?

  2. #2
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    982
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti force115 Katso viesti
    Noh otsikko on mitä on, mutta hakusessa siis jäykkäperäinen maasturi hieman pidemmällä joustomatkalla. Onko jollain kokemuksia vastaavista kapistuksista?


    Kuinkas tällainen käsistään kätevä kaveri saisi pyörän kasattua rungon ympärille ja mitä erikoistyökaluja se vaatii?
    Ei tuommoisen rungon kasaaminen pyöräksi mitään rakettitiedettä ole.

    Itsellä on On one 456, 130mm keulalla/16" rungolla. Porissa on ja saa tulla koeajamaan.

    Tässä nyt muutama:
    http://www.on-one.co.uk/i/q/FROO456/on-one-456-frame

    http://www.bikeradar.com/gear/catego...ridge-08-28788

    Covella on kolme runkoa johon menee 130mm:n keula.
    Handjob, Stiffee ja Hummer.

    Kun noita katselee, niin ei kannata ostaa sitä kaikkein painavinta, että jaksaa jotain mäkiäkin ajella pyörällä.
    lai muokkasi tätä : 21.06.2010 at 06.27 Syy: typo
    26 ain't dead.

  3. #3
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.832
    Jos saat rungon hankittua niin että laakerit , keskiö ja ohjaus asennettuna , niin et tarvi mitään erikoistyökaluja , kuuskolo avaimet melkein riittää .

  4. #4
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Hilsinki
    Viestit
    536
    Kasaus onnistuu aika helposti, jos on perehtynyt asioihin kunnolla etukäteen. Ongelmia varten on keksitty fillarifoorumi.

  5. #5
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.912
    Minä olen asennuttanut liikkeessä keulan ja ohjauslaakerin, ja tarkistattunut että rungon keskiömuhvi on kunnossa keskiön ja kampien asentamista varten. Jarrut olen ostanut pakettina jossa on letkut kiinni ja jossain vaiheessa lyhennyttänyt letkut.

    Muuten homma menee aika perustyökaluilla (no keskiö ja kammet vaatii omat avaimensa, kuten myös rattaiden laittaminen kiinni takakiekkoon, mutta nuo on halpoja avaimia).

    Brittifirmoja on Ragleyn ja On Onen lisäksi ainakin Cotic ja Pipedream ja Sanderson.

    Amerikkalaismerkeistä Evil ja Transition on olleet aika lailla pinnalla. Mainittu Mythic on brittibrändatty Banshee, kun saarilla joku jo omisti nimen Banshee. Ikinä en luovu Banshee Sciroccostani...

    Itäeuroopassa näyttäisi olevan lupaavia runkomerkkejä: NS Bikes ja mitä lienee.

    Omaan talliin tupsahti juuri Chromag Stylus -runko, johon siirtyy osia edellisestä rautapyörästä...

  6. #6
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    299
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    (no keskiö ja kammet vaatii omat avaimensa, kuten myös rattaiden laittaminen kiinni takakiekkoon, mutta nuo on halpoja avaimia)
    Jep ja nuo myös kuuluvat sarjaan "kannattaa omistaa", koska kampien laakereita & takapakkaa tulee vaihdettua aika ajoin.

    Ohjainlaakerit olen minäkin puristuttanut lähikaupassa.

    Ehdottomasti kannattaa rakentaa itse, tulee pyörästä oman näköinen ja tietää mitä missäkin on.

    edit-xtra: ...piti kurkata tuota on-onen 456 muovirunkoa ja, heh, veikeän näköinen kapistus! Tuo olisi minun valintani jos jäykkis AM/FR pyörää olisin kasaamassa. Vaatisi kyllä 160 mm keulan, ettei olisi ihan noin jyrkkäkulmainen.
    To arm bears

  7. #7
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.832
    Kampien ja keskiölaakerien omistamisesta en niin varma enää ole koska standardit muuttuu jatkuvasti mutta takapakan avain tarpeellinen ...

  8. #8
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Hilsinki
    Viestit
    536
    Yhen ohjainlaakerin oon pistänyt paikallee puisessa höyläpenkissä puristamalla. En tiiä onko ihan paras tapa, mutta ainakin on toiminut.

  9. #9
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.912
    Ainakin Shimanon Hollowtech 2 keskiö- ja kampiavaimet on niin halpoja ettei haittaa vaikka niillä olisi käyttöä vain kymmenen vuotta.

  10. #10
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    1.232
    Olen käsistäni kätevä ja kasaillut usean pyörän. Itsekasaamisen motiivina ei siis yleensä toimi rahan säästö. Mutta on se itse kasattu pyörä vaan niin mukava ja jotenkin tuntuu omalta. Tehdastekoinen vaikka sinänsä miten hyvä, on persoonaton.
    hevosella on viisi hevosvoimaa

  11. #11
    Liittynyt
    01/2009
    Viestit
    340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti force115 Katso viesti
    Noh otsikko on mitä on, mutta hakusessa siis jäykkäperäinen maasturi hieman pidemmällä joustomatkalla. Onko jollain kokemuksia vastaavista kapistuksista?
    Tommonen jäykkäperäinen fillari vähän pidemmällä keulalla (130-150mm) on hauska peli. Mulla on ollut pari DMR:ää (Switchback ja nykyinen Trailstar mkIII). Jos on tiukka budjetti, niin teräs 456 on varmaan aika lyömätön. Pikkusen lisää, niin saa esim. Ragley Blue Pigin tai Mmmbobin, joka on alumiinia ja ehkä puoli kiloa kevyempi kuin Pig, sama geometria muuten. Cotic Soul on myös hieno runko hifi-teräksestä (Reynolds 853), jos haluaa vähän vahvemman joka sietää enempi väärinkäyttöä, niin Cotic BFe vois olla jees. Runkoja on aika paljos tarjolla, paljon sulla on budjetti runkoon?

  12. #12
    Liittynyt
    02/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    0
    [QUOTE=force115;1421663]Noh otsikko on mitä on, mutta hakusessa siis jäykkäperäinen maasturi hieman pidemmällä joustomatkalla. Onko jollain kokemuksia vastaavista kapistuksista?

    Näitähän löytyis esim:
    Orangen crush
    http://www.orangebikes.co.uk/2009bik...hp?model_id=89

    Itse tilasin Crushin vm.2010. On ollut kyllä hyvä hankinta.
    Some people wear Superman pajamas.
    Superman wears Chuck Norris pajamas.

  13. #13
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    71
    Joo vaihtoehtoja on kyllä aikalailla. Tällä hetkellä alla on 100mm joustava täpäri, mutta muita pyöriä tuossa testailleena, menee täpäri vaihtoon ja tuollainen jäykkäperä tilalle. Vaihtoehtoja tutkailleena en nyt tiedä tarvinko sitä kaikkein pomminkestävää runkoa vaan mielellään mahdollisimman kevyt pyörä, jossa on sopivat kulmat tuollaisessa hieman teknisemmässäkin maastossa rymistelyyn. Rungon materiaalistakaan en ole niin varma kun omat pyörät ovat olleet vain alumiinia, että millainen se hiilikuitu / teräs runko sitten olisi.

    Koko pyörään olen valmis sijoittamaan max. 2000€, joten sillä pitäisi aika pystyvä peli löytyä vai?

    Valmiita pyöriä mitä katselin niin orange crushia ja p7 pro:n sais ja rahaa jäisi kyllä hyvin ylikin. Transition transAM löytyy myös, mutta tuntuu aika kalliilta verrattuna noihin muihin?

    Kun osaisi päättää, tosin ei asialla nyt niin kiire ole ja kyllä se fillarin kasaaminenkin pitäisi helposti onnistua. Tosin sitten niiden osien päättäminen on taas oma hommansa.

  14. #14
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    580
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lai Katso viesti
    Ei tuommoisen rungon kasaaminen pyöräksi mitään rakettitiedettä ole.

    Itsellä on On one 454, 130mm keulalla/16" rungolla. Porissa on ja saa tulla koeajamaan.

    Tässä nyt muutama:
    http://www.on-one.co.uk/i/q/FROO456/on-one-456-frame

    http://www.bikeradar.com/gear/catego...ridge-08-28788

    Covella on kolme runkoa johon menee 130mm:n keula.
    Handjob, Stiffee ja Hummer.

    Kun noita katselee, niin ei kannata ostaa sitä kaikkein painavinta, että jaksaa jotain mäkiäkin ajella pyörällä.
    Onkos tolla On-one:lla maahantuojaa suomessa? Hyvän näköinen toi 456 runko! Itellä oli joskus vuonna kirves ja vasara Azonic DS-1 Marsun Z1 keulalla sitä kyllä tullut monesti ikävä tässä viime vuosina,oli tosi hauska pyörä ajaa.
    Gravity, what a heartless bitch.

  15. #15
    Itsellä myös hakusessa max. 2000e:n jäykkis. Tällä hetkellä katsellut Trekin 8000 ja 8500 malleja. Molemmat lähtis Fun-cornerista alle kahteen tonttuun. Mitä mieltä porukka on kyseisistä malleista, olisiko joltain muulta merkiltä vastaavaa tuotetta vaikkapa vähän edukkaammin?

  16. #16
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.842
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Saapas Katso viesti
    Itsellä myös hakusessa max. 2000e:n jäykkis. Tällä hetkellä katsellut Trekin 8000 ja 8500 malleja. Molemmat lähtis Fun-cornerista alle kahteen tonttuun. Mitä mieltä porukka on kyseisistä malleista, olisiko joltain muulta merkiltä vastaavaa tuotetta vaikkapa vähän edukkaammin?
    Nyt tuli postauksesi hiukan väärään ketjuun... Kysymykseesi , vastaavia fillareita löytyy esim. Canyonilta ja Cubelta hiukan halvemmalla.
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  17. #17
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    1.808
    Jos Orange kiinnostaa, niin P7 mahtuisi varmaan aikas hyvin tavoitteen asetteluun. Isellä itse kasattu sinkulaversio ja hienosti menee monessa menossa. 2009 mallin 17" rungolla taisi olla painoa 2200 g, mut ohan se terästä eikä trekki. Hinta saattaa helposti karata osavalintojen myötä.

    On one on myös kovasti kehuttu niillä ajavien toimesta. Lienee hyvä peli sekin.

    µ

  18. #18
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.842
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti --+MM+-- Katso viesti

    On one on myös kovasti kehuttu niillä ajavien toimesta. Lienee hyvä peli sekin.

    µ
    Väärä vastaus ! Se on paras
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  19. #19
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.826
    Brittiläisiä ja amerikkalaisia hyviä runkoja on alumiinisena ja teräksisenä siinä 2,0-2,5kg painoluokassa. Esim. SantaCruz Chameleon ja Cove Stiffee on parikiloisia alurunkoja.
    Teräsrungoissa hyvä ohennettu tuubisetti keventää runkoa lähes vastaavan alumiinisen painoihin.
    NSbikes lopetti kevyemmän triplaohennetulla putkella hitsatun Societyn ja enää on painavampi FR-jyrä Surge listoilla vaihteellisena.

    Keulan geometrian lisäksi kannattaa katsoa miten iso takarengas mahtuu pyörimään, mukavuutta ja pitoa saa lisää AM -ajeluun 2,4-tuumaisella. Talvella voi sitten pistää Freddie's Revenzit alle.

  20. #20
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.499
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti twentyniner Katso viesti
    Se on paras
    Toivottavasti ei sentään.

    Pakko löytyä parempiakin vaihtoehtoja, mutta hintaluokassaan On-One lienee aika kova. Ei ihan hirveä tappio tule, jos ei olekaan tyytyväinen ja laittaa runkon kiertoon.

    Ihan ketterä ja yleispätevä toi perus 456 on, ehkä se on just semmonen AM. Paitsi toi ei ehkä ole mitään muuta kuin ruma.

  21. #21
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    N=6695060.441, E=394280.279
    Viestit
    3.383
    Onone 456 ss:llä mennään täälläkin (liian harvoin). Kiva se on ajaa mut niin on varmaan tuo Ragleykin.
    Ononni kai semmoinen tavis ja noi muut sitten enempi true-paikkereiden pelejä (semmosen vaikutelman saanu).

    Ragleytä kehuvat isossa mualimassa ihan kuplille, orangekin näyttäs melko vetävältä (mitä ny väri on aika syvältä).
    Niin, ja jotkut rotsailee muhvinsa ja jotkut ei, doktö pepper juuesei.
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

  22. #22
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.448
    Täällännii ononone 456. Hupa härveli.

  23. #23
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    47
    Tuo ragleyn blue pig alkoi kiinnostaa. Kiinostaisi lähinnä rungon koko, kertovat ragleyn sivulla 18" kelpaavaan jopa 188 senttiselle kuskille, standover tuossakin on yli 80 senttiä. TT näyttäs kuitenkin sopivalta. Kokemuksia kellään 18 ja 20 kokojen välillä ?

  24. #24
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    1.808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiPee Katso viesti
    orangekin näyttäs melko vetävältä (mitä ny väri on aika syvältä).
    Sehän saa just niin värisenä kuin haluaa.

    µ

  25. #25
    Liittynyt
    02/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    0
    [QUOTE= orangekin näyttäs melko vetävältä ([SIZE=1]mitä ny väri on aika syvältä[/SIZE]).


    2009 on oranssi.
    2010 mallin väri on vihreä ja saahan sen minkä värisenä haluaa.
    Some people wear Superman pajamas.
    Superman wears Chuck Norris pajamas.

  26. #26
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    N=6695060.441, E=394280.279
    Viestit
    3.383
    Nojoo, tsouggi tsouggi, omakin OnOnni on oranssi....mitä ny huumorilla roiskasin.

    Bat fak to kalö, tossa orangessa muuten o pätkä vaijerit, joutus porailee vaijerinpidikkeet auki jos meinaa täyspitkät kuoret laitella .
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

  27. #27
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.912
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vilu Katso viesti
    Tuo ragleyn blue pig alkoi kiinnostaa. Kiinostaisi lähinnä rungon koko, kertovat ragleyn sivulla 18" kelpaavaan jopa 188 senttiselle kuskille, standover tuossakin on yli 80 senttiä. TT näyttäs kuitenkin sopivalta. Kokemuksia kellään 18 ja 20 kokojen välillä ?
    Minä uskoisin Brantin (Ragley-mies) suosituksia. Mies sanoo myös että runko on parhaimmillaan kun käyttää lyhyttä ohjainkannatinta ja leveää tankoa.

    Ja Ragleyn rungon kantavana ajatuksena on että ohjauskulma on niin loiva että on kiva ajaa alamäkeen ja satulakulma on niin jyrkkä että on hyvä ajaa istuen ylämäkeen.

  28. #28
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    71
    Ragley mmmBop kyllä rupesi kiinnostamaan, mutta voiko tuo runko olla niin kevyt kuin chainreactioncycles väittää vajaa 1,7 kg? Tuostahan saisi tehtyä kohtuu kevyen kulkineen.

  29. #29
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    N=6695060.441, E=394280.279
    Viestit
    3.383
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    Minä uskoisin Brantin (Ragley-mies) suosituksia. Mies sanoo myös että runko on parhaimmillaan kun käyttää lyhyttä ohjainkannatinta ja leveää tankoa.

    Ja Ragleyn rungon kantavana ajatuksena on että ohjauskulma on niin loiva että on kiva ajaa alamäkeen ja satulakulma on niin jyrkkä että on hyvä ajaa istuen ylämäkeen.
    Juu pitää paikkansa ainakin kuvan perusteella.
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

  30. #30
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    580
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiPee Katso viesti
    Juu pitää paikkansa ainakin kuvan perusteella.
    Ompahan mielenkiintosen näkönen ketjunkiristin viritys tossa
    Gravity, what a heartless bitch.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •