Sivu 2 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 170

Aihe: Schwalbe Marathon Winter -renkaiden kestävyys

Soittakaa maahantuojalle ja valittakaa. Tunturi-Hellberg, puh. 010 2733 210

Vaihdoin tänään omat Winter Maratoonit suvikumeihin. Kumit tuli ostettua viime syksynä korvaamaan edelliset winter maratoonit, joista tuli nastat sisuskumin kimppuun. Näillä uusilla kumeilla tuli talven aikana kilsoja n. 2000, joista 500 ensimmäistä oli rauhallista sisäänajoa. Rengasrikkoja ei tullut yhtään ja tarkastelun perusteella nastojen taustat renkaan sisäpuolella on hyvässä kunnossa. Tuosta vois päätellä, että jotain kehitystä on tapahtunut vanhempiin versioihiin nähden. Nastoja oli hävinnyt pari kappaletta eturenkaasta, mutta muuten ei paljoa valittamista löydy.

Viime syksynä ostin fiksiin M winterit. Olen tykännyt niillä ajaa aivan sikana. 2500 km tuli ajettua talven aikana. Eturengas on kyllä aikas hyvän oloinen. Takarengas muutoin paitsi reilu kymmenkunta nastaa lähteny. Skidaillu olen lumella ja jäällä, ehkä se vähän on verottanu nastoja. Jotenkin jäi sellanen mielikuva lopputalvesta, että skidauspito ei ollut enää niin hyvä kuin alkutalvesta.

Mulla kun on ollut tapana, että hyvillä renkailla ajetaan niin olen ajatellut, että ensi talveksi eturengas taakse ja takarengas kierrätykseen. Tai sit vaan vaihdan päittäin. Mut joo, hyvin kesti nuo ajot.

Lisätään vielä, että maasturissa oli nyt toista talvea samaiset renkaat, tuli vissiin ajettua tänä talvena 20 km. Kesäkumien vaihdon yhteydessä huomasin, että toisessa renkaassa oli kyljessä 10-15 cm pitkä halkeama. Näytti kuitenkin siltä, että ei haittaa menoa. Katotaan ensi talvena tuleeko vaihdettua nastoja alle ollenkaan (mitäs sitä turhaa, jos ei aja).

Ostin viime syksynä Marathon winterit cc:hen ja jokin aika sitten hoksin, että eturenkaasta on lähtenyt nastoja irti melko paljon. Täytynee käydä kyselemässä liikkeestä, että mitä tehdään... En ole kikkaillut tai räppäillyt cc:n kanssa, vaan pyörä oli talven pelkässä työmatkakäytössä.

Marathoneja ennen ajelin 3 talvea Nokian W106:lla. Niistä ei lähtenyt yhtään nastaa, mutta ne oli muuten surkeammat ajaa.

Mulla ollut nyt yhden talven alla mara vintterit. Ihan ok. Ei rengasrikkoja tms.
    Nyt marathon supremet tilattu, joten jos niillä sit kesä.
    On olemassa miesten työt ja yhteiset työt...

Vaihdoin suvikumit alle.
    Samalla huomasin (SW:t), että on tullut halkeamia renkaiden kupeisiin, ikään kuin pinta olisi lähdössä irti.
    Nyt en ole varma, onko ajettu 2 vai 3 talvea.
    Näyttää pahalta, mutta onko syytä huoleen?
    Toisaalta, nastat tulleet hyvin esiin renkaan pintojen kulahtaessa (sisäänajo!), rengas parhaimmillaan!

Nyt en muista vannekokoa (Focus Mares) ja rengas ehkä 42 tjsp. Eli olisikos kyse kapean vanteen ja leveän renkaan keskinäisestä vikuroinnista? Ei niitä paineitakaan paljoa paria kertaa enempää lisäilty. Mutta sisurit kyllä hoiti hommansa loistavasti, eikä tarpeita oikeastaan olisi ollutkaan.
    Jopo Juoppo muokkasi tätä : 17.04.2011 at 20.21
    Enään en ota... new life!

IncBuff Guest
    Omissakin marathon wintereissä on kyljissä halkeamia mutta ei nuo ainakaan yhdessä talvessa miksikään muuttuneet. Huomasin ne syksyllä renkaita alle laittaessani.

No joo, pohdiskelin asiaa ja olisin tulossa päätelmään:
    - Ei ongelma, jos kaivautujat (tappajasepeli tms.) hiukkaset ei tuonne kauheasti vaivaudu (huonoo tuuria sitten).
    - Renkaan rakenteellinen lujuus ja toiminta tapahtuvat sen renkaan "kuoriutuvan" pintakerroksen alla, eli ei huolta, ellei pullistumaa tms.

Matalilla paineilla ajelun voisin kuvitella moista aiheuttavan.

Eli kovaa menoa ensivuonnakin samoilla vermeillä?
    Jopo Juoppo muokkasi tätä : 17.04.2011 at 20.40

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    Soittakaa maahantuojalle ja valittakaa. Tunturi-Hellberg, puh. 010 2733 210
    Ostokuitti löytyi tuossa pari viikkoa sitten ja vein molemmat renkaat takaisin BikePlanettiin. Sain uudet tilalle ja olen kohtalaisen tyytyväineen takuun toimintaan.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti
    - Ei ongelma, jos kaivautujat (tappajasepeli tms.) hiukkaset ei tuonne kauheasti vaivaudu (huonoo tuuria sitten).
    - Renkaan rakenteellinen lujuus ja toiminta tapahtuvat sen renkaan "kuoriutuvan" pintakerroksen alla, eli ei huolta, ellei pullistumaa tms.

Samoihin päätelmiin tulin itsekin. Sepelin kaivautuminen tuonne tuntuu erittäin epätodennäköiseltä, mutta jos alkaa pullistella niin sitten vaihtoon.

Toissa talvena tuli kyllä ajeltua suht matalilla paineilla kun oli varsin pahat kelit välillä ja klv:t muistutti lustinrataa eli ehkä se siitä johtuu. Tänä talvena sitten jatkuvasti 4 bar tai enemmän kun lumella pääasiassa mentiin.

Kyllä ens talvena vielä noilla mennään.

Mulla taas ei tuo takuuhomma tunnu oikein sujuvan. 2 kk sitten vein renkaan liikkeeseen, sen jälkeen täyttä uutispimentoa asian tiimoilta. Nyt sitten vähän jo nyrjähti hermotkin asian kanssa ja kävin kysymässä, että miten potilas voi. Sitä mun keissiä on palloteltu myyjän ja maahantuojan välillä 2 kk, eikä vieläkään ole selvillä. Selvinneekö tuleville pakkasillekaan asia?

Renkaasta oli siis lähtenyt 10 nastaa peräkkäin samalta reunalta ja 2 toiselta puolelta rinkulaa. Ei oo mun mielestä ihan normaalia?

Mun viime vuotiset kesti hyvin talven läpi. Alkutaipaleella nastoja lähti vähän kiemurrellessa, kun välillä rengas otti kiinni asvalttiin. Sopiva sladi teki kaljun kohdan tietty aina samaan paikkaan (nastoja pois peräkkäin). Taisin lisäillä jonkun noin 10 nastaa täydennykseksi. En tehnyt mitään sisäänajoa.

Nastat eivät tulleet sisäpinnasta läpi eikä mitään yritystäkään tunnu sormella. Rengasrikkoja nolla, tosin käyttö tubeleksena litkujen kera. Paineina kelin mukaan vaihtelevat 2-4bar 65kg painoiselle kuskille.

Ensi talvena noilla jatketaan ilman muuta.

Hymy Kohtuullisen hyvää kestoa

Hankin kolmisen talvea sitten 37*622:t, parin. Toinen meni vaihtoon, kun kymmenkunta nastaa oli ekan 50 km jälkeen lähtenyt. Eikä ollu suditeltu. Vakikauppias vaihtoa ilman muuta.

Sen jälkeen on kestänyt. Yksi nasta taitaa rengasparista olla lähtenyt. Eikä mitään ongelmia sisärenkaan kanssa. Paineet tosin pitänyt korkeina. Renkailla n. 2 tkm ajoa takana.

Toisen pyörän 42-622:t moitteettomassa kunnossa, tosin ajoakin takana vain parisataa kilsaa.

Rengas rullaa paremmin kuin Kenda, varmaankin kuviointinsa ja nastojen sijoittelun vuoksi. Nastojen sijoittelun ja määrän vuoksi nousee hyvin ylös myös viistoista urista jne. Voin siis suositella.

Ehkä vinkkinä, että kannattaa ostaa renkaat hyvissä ajoin, niin nastat ehtivät asettumaan. Ja tietysti sisäänajo, jolloin ei suditella.

Mulla on nastat lähteneet eturenkaasta, etusella on hankala suditella? Takasesta ei ole lähtenyt yhtään nastaa.

Mulla on pari talvee ollu nokiat , en muista mallia , jotain 30.- kappale eikä yhtään nastaa ole lähtenyt .

Omalla kohdalla takuuvaihdon hoitaminen kesti lopulta reilu 5 kk. En ole millään tavalla tyytyväinen siihen, että miten asia lopulta hoidettiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Veivaaja Katso viesti
    Ehkä vinkkinä, että kannattaa ostaa renkaat hyvissä ajoin, niin nastat ehtivät asettumaan. Ja tietysti sisäänajo, jolloin ei suditella.
    Schwalben renkaan ympärillä olevassa paperissa lukee jotensakin että "50 km sisäänajo ilman sudituksia ja kovia tai lukkojarrutuksia jotta nastat ehtii asettua". Taidan yrittää toteuttaa sisäänajon maltillisena. Ei nuo renkaat missään hinnan kiroissa ole, mutta jos talven aikana joutuu useamman setin ostamaan niin se käy köyhän (minun) kukkaron päälle.
    - Hiki syö aivoja -

Jaa-a. Jos vaikka heittäis nuo kohta krossarin toisille kiekoille - viidenneksi talveksi. Muistaakseni yksi nasta on häviksissä.
    "pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"
    ______polkuliikunta.blogspot.fi

Minulla on neljäs tajvi lähdössä näiden kanssa. Välillä 29" maasturin alla maantietalvikumeina ja nyt cyclossa talvikiekoilla. Hyvin tuntuvat kestävän.
    HRMV 2019

Tsori nuubikysymys, mutta ei oo kokemusta tästä 700c (28") rengaskoosta. Onko shwalben marathon winter 35mm mielestänne hyvä valinta työmatka-ajoon talvisille pyöräteille? Ja vielä: voiko ton litkuttamalla muuntaa tubeless renkaaksi, eli onnistuuko tubeless muunnos asentamalla kiekolle vaikka tämän?
    Tekis mieli koittaa heti tubeleksena kun rullaa varmasti paremmin ku sisurilla?
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiPee Katso viesti
    Tsori nuubikysymys, mutta ei oo kokemusta tästä 700c (28") rengaskoosta. Onko shwalben marathon winter 35mm mielestänne hyvä valinta työmatka-ajoon talvisille pyöräteille?
    Ihan OK jäällä jne. mutta heikko vähänkään syvemmässä lumessa. Jos olisin nyt ostamassa, varmaan Ice Spikerit tai Noksun motoguzzit tai mitkä lienevätkään, ja mahdollisimman leveinä.

Marttavintteri on erittäin hyvä työmatka-ajorengas, etenkin jos on jotenkin kunnossapidetyt väylät. Jää ja aurattu lumi ok, ja rullaa asvaltilla kivasti (noin niin kuin suhteessa). Lumipuurossa vetelee.

Litkuttamisen edut tuntuvat marginaalisilta, koska paskasta ei saa konvehtia. Nastarenkaat rullaa huonosti. Mutta saattaisi onnistua, koska kyljet on paksut ja reunalangat aika napakat.

Olen itse yrittänyt tuolla stanin nauhalla tehdä rossitubelekset, mutta ei ota noustakseen jalkapumpulla mun kehille. Onnea matkaan & raporttia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Marttavintteri on erittäin hyvä työmatka-ajorengas, etenkin jos on jotenkin kunnossapidetyt väylät. Jää ja aurattu lumi ok, ja rullaa asvaltilla kivasti (noin niin kuin suhteessa). Lumipuurossa vetelee.

Litkuttamisen edut tuntuvat marginaalisilta, koska paskasta ei saa konvehtia. Nastarenkaat rullaa huonosti. Mutta saattaisi onnistua, koska kyljet on paksut ja reunalangat aika napakat.

Olen itse yrittänyt tuolla stanin nauhalla tehdä rossitubelekset, mutta ei ota noustakseen jalkapumpulla mun kehille. Onnea matkaan & raporttia.

Dänks Kare & rhubarb, taidan kuitenkin ekaks ajella sisurien kera jos kerta ei ihmeemmin ole vaikutusta. Raporttia laitan jahka saan kokemusta noista alle, ja tuuriin en luota ku mulla on yleensä sitä huonompaa sorttia heh.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiPee Katso viesti
    Tsori nuubikysymys, mutta ei oo kokemusta tästä 700c (28") rengaskoosta. Onko shwalben marathon winter 35mm mielestänne hyvä valinta työmatka-ajoon talvisille pyöräteille? Ja vielä: voiko ton litkuttamalla muuntaa tubeless renkaaksi, eli onnistuuko tubeless muunnos asentamalla kiekolle vaikka tämän?
    Tekis mieli koittaa heti tubeleksena kun rullaa varmasti paremmin ku sisurilla?
    Mulla on ollut ihan toimiva työmatka-ajossa. Pahimmille keleille kaipaa toki jotain reilusti karkeampaa, jollaiset mulla olikin toisilla kiekoilla. 90% ajettiin silti viime talvena MW:llä. Mulla ei mahdu alle leveämpää, jos mahtuisi kokeilisin ilman muuta leveämpiä.

Toimii litkutettuna hyvin, mulla oli nimenomaan litkutettuna viime talven. Kyljet tiivistyivät erittäin helposti eikä vuotoja ollut. Mun kesällä kokeilemiin tubeless -renkaisiin sai itse asiassa lisätä ilmaa paljon useammin (joskin paineetkin on ihan erilaiset).

Rullaavuus on talvirenkailla joka tapauksessa huono, etenkin talvisella alustalla, joten tuossa saat tuskin mitään etuja käytännössä. Litkutuksen edut jäävät ehkä siihen, että yksittäiset sepelireiät tukkeutuvat itsestään (iso etu mielestäni, talvella ei ole kiva ryhtyä paikkaushommiin). Lisäksi käärmeenpuremia ei tule, joten uskaltaa ajaa rohkeammin matalilla paineilla. Asennus ilman sisuria on myös helpompaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti gobbif Katso viesti
    Mulla on ollut ihan toimiva työmatka-ajossa. Pahimmille keleille kaipaa toki jotain reilusti karkeampaa, jollaiset mulla olikin toisilla kiekoilla. 90% ajettiin silti viime talvena MW:llä. Mulla ei mahdu alle leveämpää, jos mahtuisi kokeilisin ilman muuta leveämpiä.

Toimii litkutettuna hyvin, mulla oli nimenomaan litkutettuna viime talven. Kyljet tiivistyivät erittäin helposti eikä vuotoja ollut. Mun kesällä kokeilemiin tubeless -renkaisiin sai itse asiassa lisätä ilmaa paljon useammin (joskin paineetkin on ihan erilaiset).

Rullaavuus on talvirenkailla joka tapauksessa huono, etenkin talvisella alustalla, joten tuossa saat tuskin mitään etuja käytännössä. Litkutuksen edut jäävät ehkä siihen, että yksittäiset sepelireiät tukkeutuvat itsestään (iso etu mielestäni, talvella ei ole kiva ryhtyä paikkaushommiin). Lisäksi käärmeenpuremia ei tule, joten uskaltaa ajaa rohkeammin matalilla paineilla. Asennus ilman sisuria on myös helpompaa.
    No höh, itseasiassa sinulta kaipasinkin tätä raporttia kun luin tuon aikaisemman postauksesi litkutuksesta, kiitos. Tätä sepelibropleemaa varten itsekin tuota litkutusta pohdin, painoa mulla on varmaan lähelle 100kg talviryysyt ja reppu selässä.
    Olisi ehkä helpompi säätää sopivat rengaspaineetkin kun ei tarvis niin pelätä snakebitejä.
    Voitko vielä tarkentaa millä systeemillä teit tuon tubeless muunnoksen, stans no tubes ainakin tarjoaa useampaa eri leveyttä noihin nauhoihin?
    Ja kiemurtelee se leveämpikin rengas kun tarpeeks sitä puuroa tulee, mutta toki speksataan niin leveänä kuin mahdollista.

edit. juu löysinkin jo ton tubeless kitin, no worries.
    JiiPee muokkasi tätä : 05.11.2011 at 21.57

Mulla oli Ultegran kiekot eli valmiiksi tubeless-sopivat. Tubeleksista tuli myös kesän aikana hyviä kokemuksia maantierenkaissa. Pikkureiät tiivistyivät kivasti Stanin litkuilla, mutta vuotokohdan saattoi joutua kääntämään hetkeksi alaspäin. Sisäkumi kannattaa silti pitää mukana, kun tuli lähemmäs senttinen viilto, ei litkut kyllä tiivistäneet kesärengasta millään.

Stanin litkut kuivuivat ainakin mulla muutaman kuukauden jälkeen, joten litkuja on syytä lisätä tarpeen mukaan sekä kesällä että talvella. Renkaiden poisto keväällä on sitten sotkuista puuhaa, kun siellä on litkut ja sen lisäksi pois hinkattavana kaikki kuivunut töhnä sekä renkaassa että vanteesssa. Vuosi takaperin ostamani Stanin litkupullo on edelleen käyttökelpoista eli tuota uskaltaa ostaa isommankin pullon kerralla.

Toisina talvirenkaina mulla oli Nordic Spike 42mm, joilla ajettiin se pahin 10%. Myös nuo olivat litkutettuna ilman mitään ongelmia.

Vihainen

Katos, täällähän oli paljonkin muita, joilla oli tullu muuten hyväkuntoisista maratooneista reunakaapeli pihalle, oli vaan niin outo vika, etten löytänyt syytä puhkeaville sisureille kun tuli tutkittua vaan vannetta ja ulkokumin pohjaa ja puolenkymmentä sisuria parin viikon aikana meni, kunnes rautalanka tuli enemmän eli n. 5mm näkyviin, sitä ennen vain langan kärki pisti aina vakiopaikaan reiän päivän parin välein, meinas vähän hitsata hermoja... ja tokihan kyseessä vielä kaikki nastat omaava eturengas...

Ensimmäinen rengas jossa menee kaapeli ennen kulutuspintaa, joka on meikälisen kohdalle sattunut... (ja on jokunen kumi mennyt rikki muutamassa kymmenessä vuodessa)

Uusi tuli hommattua, mutta jos olisin tiennyt olevan tyyppivika, niin olisi kyllä merkki vaihtunut...

No, puhkeaa nuo muutenkin, takakumista pari nastaa poistui viime talvena ja terävä kivi tuli molemmista rei'istä läpi, korjaatui tukkimalla reikä silikonilla, niin ei tartu kivet koloihin...

Ostin nämä gummit ja tänään eka ajo töihin niillä. Ihan ok, rullaavat selvästi paremmin kuin vanhat Nokian W106:t.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti

Jep!
    Vaihdoin juurikin nuo gumekset alle juuri ennen näitä räntämössöjä, töistä palatessa olikin hauskaa ilottelua shwablen slalom renkailla. Rouva oli tullut hieman aikaisemmin, kertoi tuoneensa fillarin kantamalla (epäilen työntämällä). Sillä on mun vanhat Nokia 105.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oil Katso viesti
    Ostin nämä gummit ja tänään eka ajo töihin niillä. Ihan ok, rullaavat selvästi paremmin kuin vanhat Nokian W106:t.
    Tuossa Swalbe:t odottavat asennusta, itseasiassa alko 'päistämään' kun nuo tilattuani huomasin Ajopyörän tarjouksen noille W106-renkuloille, toivottavasti nää Swalbe:t pelittää sillä ainakin kaikki tähän mennessä maasturin alla olleista (jo toisen vuoskymmenen kokemuspohja) Noksuista ovat toimineet 100% hienosti ja pitkään ........ ja ilman kummempia nastojen menetyksiä.
    I'm a member of a A(prilia) & A(udi) Club

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •