Sivu 1 / 16 12311 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 455

Aihe: Ammattilaispyöräilijöiden nousutietoja (aika, km/h, VAM, W, W/kg etc.)

  1. #1
    Liittynyt
    06/2004
    Viestit
    9.634

    Ammattilaispyöräilijöiden nousutietoja (aika, km/h, VAM, W, W/kg etc.)

    Tähän ketjuun lisäilen kaikenlaista dataa liittyen mäkimiesten suorituksiin vuoristossa 2000-luvulla. Olen pystynyt haalimaan arkistoihini lähes kaikki 2000-luvun tärkeimmät pyöräilykilpailut ja mäkietapit, joten materiaali on pitkälti kasassa laskemistyötä varten.

    Laitan tänne erityisesti tietoa ajajien käyttämistä nopeuksista mäissä vuosien 2000-2009 suurissa ympäriajoissa. Viikon mittaisista etappikilpailusta ei välttämättä ole niin paljon nousuja, joista saisi tietoja, mutta katsotaan jos sellaisiakin tulee vastaan.

    Tarkoituksena ei ole kahlita keskustelua pelkäksi numerollisen tiedon tulvaksi, vaan numeroita pystyy analysoimaan parhaiten sanallisesti. Pyrin arvioimaan itsekin mitä lukemat kertovat, mutta täällä on varmasti paljon asiantuntevampia käyttäijä liittyen pyöräilyn tieteelliseen puoleen.

    Jotain pientä mainitsemisen arvoista, josta satttaisi olla hyötyä:

    aika
    keskinopeus (km/h)
    matka
    korkeusero
    keskijyrkkyys (%)
    VAM (Velocity Ascended, Metres per hour = nousumetrejä (korkeusero) tunnissa)
    watti (W)
    teho/painosuhde (W/kg)

    * * * * *

    Mikä on Dr. Michele Ferrarin "keksimä" VAM?
    Dr. Michele Ferrarin artikkeleita sisältäen dataa ajajien noususuorituksista
    Dr. Ross Tucker ja Dr. Jonathan Dugas artikkeli Contadorin suorituksesta Verbierillä Tourissa 2009

    * * * * *

    Pariisi-Nizza 2010, 4. etappi, mäkimaalinousu Croix Neuve (3,1 km, 10,1 %, 313 m korkeuseroa)


    1. Alberto Contador (ESP / Astana) | 9.57, 18,69 km/h, VAM 1887 m/h, 6,27 W/kg
    2. Alejandro Valverde (ESP / Caisse d'Epargne) | 10.07, 18,39 km/h, VAM 1856 m/h, 6,17 W/kg
    vetooo muokkasi tätä : 19.03.2010 at 13.53
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  2. #2
    Liittynyt
    01/2000
    Viestit
    2.117
    Contador on netti-informaation mukaan aika köykäinen kaveri joten taitaa keskiwatit olla vähän alle 390 W tuolle 10min puristukselle.
    MCT

  3. #3
    Liittynyt
    06/2004
    Viestit
    9.634
    Plateau de Beille (15,9 km, 7,86 %, 1250 m korkeuseroa)

    Tour 1998


    Marco Pantani (ITA / Mercatone Uno) | 43.30, 21,93 km/h, VAM 1724 m/h, 6,19 W/kg
    Bobby Julich (USA / Cofidis) | 45.03, 21,18 km/h, VAM 1665 m/h, 5,98 W/kg
    Michael Boogerd (NED / Rabobank) | 45.03, 21,18 km/h, VAM 1665 m/h, 5,98 W/kg
    Leonardo Piepoli (ITA / Saeco) | 45.03, 21,18 km/h, VAM 1665 m/h, 5,98 W/kg
    Fernando Escartin (ESP / Kelme) | 45.03, 21,18 km/h, VAM 1665 m/h, 5,98 W/kg
    Christophe Rinero (FRA / Cofidis) | 45.03, 21,18 km/h, VAM 1665 m/h, 5,98 W/kg
    Jan Ullrich (GER / Telekom) | 45.10, 21,12 km/h, VAM 1661 m/h, 5,96 W/kg


    Tour 2002


    Lance Armstrong (USA / US Postal) | 45.55, 20,78 km/h, VAM 1633 m/h, 5,86 W/kg
    Roberto Heras (ESP / US Postal) | 46.59, 20,31 km/h, VAM 1596 m/h, 5,73 W/kg
    Joseba Beloki (ESP / Once) | 46.59, 20,31 km/h, VAM 1596 m/h, 5,73 W/kg
    Santiago Botero (COL / Kelme) | 47.06, 20,25 km/h, VAM 1592 m/h, 5,71 W/kg
    Igor Gonzalez de Galdeano (ESP / Once) | 47.06, 20,25 km/h, VAM 1592 m/h, 5,71 W/kg


    Tour 2004


    Lance Armstrong (USA / US Postal) | 45.40, 20,89 km/h, VAM 1642 m/h, 5,89 W/kg
    Ivan Basso (ITA / CSC) | 45.40, 20,89 km/h, VAM 1642 m/h, 5,89 W/kg
    Georg Totschnig (AUS / Gerolsteiner) | 46.45, 20,41 km/h, VAM 1604 m/h, 5,76 W/kg
    Andreas Klöden (GER / T-Mobile) | 47.07, 20,25 km/h, VAM 1592 m/h, 5,71 W/kg
    Francisco Mancebo (ESP / Illes Balears) | 47.07, 20,25 km/h, VAM 1592 m/h, 5,71 W/kg
    Jan Ullrich (GER / T-Mobile) | 48.22, 19,72 km/h, VAM 1551 m/h, 5,57 W/kg


    Tour 2007


    Alberto Contador (ESP / Discovery Channel) | 44.17, 21,54 km/h, VAM 1694 m/h, 6,08 W/kg
    Michael Rasmussen (DEN / Rabobank) | 44.17, 21,54 km/h, VAM 1694 m/h, 6,08 W/kg
    Mauricio Soler (COL / Barloworld) | 44.54, 21,25 km/h, VAM 1670 m/h, 6,00 W/kg
    Levi Leipheimer (USA / Discovery Channel) | 44.57, 21,22 km/h, VAM 1669 m/h, 5,99 W/kg
    Carlos Sastre (ESP / CSC) | 45.10, 21,12 km/h, VAM 1661 m/h, 5,96 W/kg


    TOP10-ajat


    1. Marco Pantani, 43.30 | 1998
    2. Alberto Contador, 44.17 | 2007
    3. Michael Rasmussen, 44.17 | 2007
    4. Mauricio Soler, 44.53 | 2007
    5. Levi Leipheimer, 44.57 | 2007
    6. Bobby Julich, 45.03 | 1998
    7. Michael Boogerd, 45.03 | 1998
    8. Leonardo Piepoli, 45.03 | 1998
    9. Fernando Escartin, 45.03 | 1998
    10. Christophe Rinero, 45.03 | 1998
    vetooo muokkasi tätä : 05.09.2010 at 14.19
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  4. #4
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    6.050
    Noi on aika teoreettisia..Onko siis molemmissa pareissa systeemipainot (ajaja+ajokalusto) saman painoisia? Jos on tuullut yhtään vastaan, on toinen saanut ajoittain peesiä (tehontarve laskee). Tyynessä kelissäkin on ollut mahdollista saada peesiä. Jos on tuullut takasivaria tai takaa, niin jokainen 1 m/s = 2-3% pienempi tehontarve tiettyyn kaltevuuteen saakka.

  5. #5
    Liittynyt
    06/2004
    Viestit
    9.634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Noi on aika teoreettisia..Onko siis molemmissa pareissa systeemipainot (ajaja+ajokalusto) saman painoisia? Jos on tuullut yhtään vastaan, on toinen saanut ajoittain peesiä (tehontarve laskee). Tyynessä kelissäkin on ollut mahdollista saada peesiä. Jos on tuullut takasivaria tai takaa, niin jokainen 1 m/s = 2-3% pienempi tehontarve tiettyyn kaltevuuteen saakka.
    Laskutoimitukset on tehty Dr. Ferrarin kaavalla.

    Relative power (Watts/kg) = VAM (meters/hour) / (Gradient factor x 100)

    This gradient factor ranges between 2.6 for a gradient of 6% and 3.1 for a gradient of 11%

    Ulkopuolisten tekijöiden (tuuli, lämpötila, tienpinta etc.) vaikutusta itsekin ihmettelen. Miten Dr. Ferrari on huomioinut nämä tekijät kaavassaan?
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  6. #6
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.527
    Ainakin pari viikkoa sitten Mallocalle oli sellainen tuuli yhtenä päivänä etten moista ole kokenut. 39/19 ALAMÄESSÄ oli paikallaa...jotkut mäet taas meni heittämällä ylös??? Ei ollut ehkä paras päivä ajaa pohjoinen vuoristoreitti mutta tuli selväksi että kyllä kelikin vaikuttaa "ihan" hyvin...
    Suomen nopein pyöräkauppa! Cervelo,Specialized,BMC,3T,FFWD,Enve,Speedplay, Rotor, Tufo,Powertap, Oakley,... www.signature.fi

  7. #7
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    1.185

    TdF 2004 jatkuu

    Vuoden 2004 TdF antaa hyvää vertailupohjaa tähän, sillä silloin oli kaksi yksilöaika-ajoa: etapit 16 Bourg d'Oisans - L'Alpe d'Huez ja 19 Besançon. Lisäksi on tiedossa LA:n testitulokset 74kg, 6,66W/kg, 463W anaerobisella kynnyksellä (LT). Lähde: Lance Amstrongs War, s. 209, Daniel Coyle 2006. Sattuu vielä niin mukavasti, että etappi 19 on aika lähellä yhtä tuntia, joten se on nykäisty tällä kynnyksellä.

    vuosi 2004 TdF stage 19: Individual Time Trial

    1. Lance Armstrong (USA) 1:06:49
    2. Jan Ullrich (Germany) + 01:01
    3. Andreas Klöden (Germany) + 01:27
    4. Floyd Landis (USA) + 02:25
    5. Bobby Julich (USA) + 02:48
    6. Ivan Basso (Italy) + 02:50
    7. Jens Voigt (Germany) + 03:19
    8. Vladimir Karpets (Russia) + 03:33
    9. José Luis Rubiera (Spain) + 03:40
    10. José Azevedo (Portugal) + 03:49

    vuosi 2004 TdF stage 16: Individual Time Trial 15.5 km, josta 13,9 L'Alpe d'Huez
    1 Lance Armstrong 39' 41"
    2 Jan Ullrich 1' 01"
    3 Andreas Klöden T-Mobile 1' 41"
    4 José Azevedo 1' 45"
    5 Santos González 2' 11"
    6 Giuseppe Guerini s.t.
    7 Vladimir Karpets 2' 15"
    8 Ivan Basso Italy 2' 23"
    9 David Moncoutié s.t.
    10 Carlos Sastre 2' 27

  8. #8
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Wrocław, Puola
    Viestit
    2.209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vetooo Katso viesti
    Ulkopuolisten tekijöiden (tuuli, lämpötila, tienpinta etc.) vaikutusta itsekin ihmettelen. Miten Dr. Ferrari on huomioinut nämä tekijät kaavassaan?
    Ei ole. Noista tuulella ja etenkin peesillä voi olla suurehko vaikutus, joka laskee jyrkästi mitä jyrkempi (anteeksi sanaleikki) nousu on. Normaalin asfaltin tienpinta on suunnilleen se, eikä suurta eroa wateissa synny, jos vierimiskitkakertoimeksi valitaan 0,003 tai 0,004. Lämpötilalla ei ole suurta vaikutusta nousunopeuden (VAM) ja tehon suhteeseen, vaikka tietysti lämpötila ja ilmanpaine määrittävät ilman tiheyden.

    Toinen asia taas on kehon kyky saada suuria tehoja (ja nousunopeuksia) aikaan, joka riippuu sääolosuhteista.
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

  9. #9
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Wrocław, Puola
    Viestit
    2.209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vetooo Katso viesti
    VAM (Velocity Ascended, Metres per hour = nousumetrejä (korkeusero) tunnissa)
    Etymologia on italiasta: VAM = Velocità Ascensionale Media, keskinousunopeus.

    Englanniksi se olisi ehkä AAS/V = Average Ascensional Speed/Velocity.
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

  10. #10
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Loviisa
    Viestit
    982
    Tossa Alpe d'Huez TT:ssa Armstrong tuotti 495 wattia, tän oli ilmeisesti joku fiksu heppu laskenut, sportsscientist.comin mukaan. Siellä kyllä väitettään että Lance olisi painanut 71 kiloa jolloin toi olis ollut hurjat 6.97W/kg. Moni on kuitenkin sitä mieltä että Armstrong ei oo ikinä painanut alle 74kg.

  11. #11
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    75
    Voihan noita harrastus mielessä laskee.
    Mut ei noitten perustella voi päätellä eri vuosien pyöräilijöiden kunnoista toisiaan vastaan.
    Jokainen joka on seurannut esim. 30km nousua jollain vuorella, niin tietää miten eri tavalla ne ajetaan vuodesta riippuen.
    Esim. toisina vuosina on enempi kyttäystä ja hidastelua kuin toisina... täysillä ajettavien iskujen pituus vaihtelee jne... Siinä ei joku lämpötilan merkitys paljoa merkkaa.

  12. #12
    Liittynyt
    07/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    220

    teho

    Siis jus noista voi kyllä mietiskellä kenellä kulkee ja kenellä ei. Se on eri asia onko kaikki luvut absoluuttisen tosia ja vertailukelpoisesti mitattu. Onko jotain muuta vertailuinstumettia tiedossa kestävyyurheiluun? Näistä luvuista näkee kenellä on minkälainen "kone" ja asettaa omaan arvoon kommentit että ei vaan kulkenut.
    fratello muokkasi tätä : 19.03.2010 at 21.16

  13. #13
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Wrocław, Puola
    Viestit
    2.209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Stone Katso viesti
    Esim. toisina vuosina on enempi kyttäystä ja hidastelua kuin toisina... täysillä ajettavien iskujen pituus vaihtelee jne... Siinä ei joku lämpötilan merkitys paljoa merkkaa.
    Silti nousunopeus on aika tarkka mitta suorituksesta. Yleisurheilukilpailujen ajat ja mitat, tai ratapyöräilyn ajat ovat ehkä tarkempia, kun taas toisaalta aika-ajon keskinopeus on paljon epätarkempi mitta. Tällä tarkoitan, että nousunopeus "normaalissa" nousussa riippuu vähemmän kuin aika-ajon keskinopeus tuulesta tai reitistä.

    Esim. täällä päin maailmaa, jossa aika-ajot eivät ole kunto- tai kilpa-ajajien suosiossa, et ikinä kuule "tasaisella vauhtini on 40 km/h", mutta nousunopeus on jokapäiväinen puheenaihe - jos ei muuta siksi, että tasamaastossa pysyt muiden peesissä vaikket olisi heidän tasollaan, mutta nousussa taas ryhmät hajaantuvat jokaisen "nousunopeuden" mukaan.
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

  14. #14
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    6.050
    Joo kyllähän asia on juuri niin että jyrkähkä tasainen nousu on velon jälkeen 'vakaimpia' mittareita mutta muuttujia on kuitenkin tässäkin ulkoajossa paljon. Tarkimman tiedon antaa kaksi saman firman kalibroitua tehomittaria, mutta eipä niitä tietoja proffilta pääsääntöisesti jaella. Tottakai noita voi vertailla vakiopainoilla, mutta absoluuttiset lukemat insha allah..

    Lämpö kyllä vaikuttaa paljon sillä kropan sisällä watit on varsin pian toisella tonnilla kun ajetaan pitkää mäkeä 'isoa kovaa'.

    > Samu

    Oltiin kanssa silloin Curan luostarin mäessä; ylös melko helposti kauheella hiellä. Alas joutui polkemaan ja paleli hulluna.

  15. #15
    Liittynyt
    06/2004
    Viestit
    9.634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cycledrophis Katso viesti
    Vuoden 2004 TdF antaa hyvää vertailupohjaa tähän, sillä silloin oli kaksi yksilöaika-ajoa: etapit 16 Bourg d'Oisans - L'Alpe d'Huez ja 19 Besançon. Lisäksi on tiedossa LA:n testitulokset 74kg, 6,66W/kg, 463W anaerobisella kynnyksellä (LT). Lähde: Lance Amstrongs War, s. 209, Daniel Coyle 2006. Sattuu vielä niin mukavasti, että etappi 19 on aika lähellä yhtä tuntia, joten se on nykäisty tällä kynnyksellä.

    vuosi 2004 TdF stage 19: Individual Time Trial

    1. Lance Armstrong (USA) 1:06:49
    Armstrongin temposuoritus oli aika jäätävä. Hän kellotti 1. väliaikapisteessä tyrmäävän ajan ja sitten vauhtiero tasaantui muihin nähden. Kuten alla olevista luvuista voi nähdä, ensimmäiset 18 km olivat LA:lta aivan hirveää tykitystä. Ullrich jäi keskarissa ~1,5 km/h verran eli prosentuaalisesti ~3,3%.

    Lähtö - 1. väliaikapisteen sektori: 18,0 km


    1. Lance Armstrong 22.47 (47,4 km/h)
    2. Jan Ullrich + 0.43 (45,9 km/h | -1,5 km/h)
    3. Andreas Klöden + 0.47
    4. Ivan Basso + 0.47
    5. Floyd Landis + 0.50


    1. väliaikapisteen (18,0 km) - 2. väliaikapisteen (35,0 km) sektori: 17,0 km


    1. Lance Armstrong 19.44 (51,7 km/h)
    2. Jan Ullrich + 0.03 (51,6 km/h | -0,1 km/h))
    3. Andreas Klöden + 0.17
    4. Floyd Landis + 0.39
    5. Ivan Basso + 0.48

    2. väliaikapiste, 35,0 km

    1. Lance Armstrong 42.31
    2. Jan Ullrich + 0.46
    3. Andreas Klöden + 1.04
    4. Floyd Landis + 1.29
    5. Ivan Basso + 1.35


    2. väliaikapisteen (35,0 km) - 3. väliaikapisteen (40,0 km) sektori: 5,0 km


    1. Lance Armstrong 6.49 (44,0 km/h)
    2. Andreas Klöden + 0.02 (43,8 km/h | -0,2 km/h)
    3. Jan Ullrich + 0.05
    4. Floyd Landis + 0.09
    ---
    6. Ivan Basso + 0.23

    3. väliaikapiste, 40,0 km

    1. Lance Armstrong 49.20
    2. Jan Ullrich + 0.51
    3. Andreas Klöden + 1.06
    4. Floyd Landis + 1.38
    ---
    6. Ivan Basso + 1.58



    3. väliaikapisteen (40,0 km) - maalin (55,0 km) sektori: 15,0 km


    1. Lance Armstrong 17.29 (51,5 km/h)
    2. Jan Ullrich + 0.10 (51,0 km/h | -0,5 km/h)
    3. Andreas Klöden + 0.21
    4. Floyd Landis + 0.47
    ---
    6. Ivan Basso + 0.52

    Lopputulokset, 55,0 km

    1. Lance Armstrong 1.06.49 (49,4 km/h)
    2. Jan Ullrich + 1.01 (48,6 km/h)
    3. Andreas Klöden + 1.27
    4. Floyd Landis + 2.25
    5. Bobby Julich + 2.48
    6. Ivan Basso + 2.50


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cycledrophis Katso viesti
    vuosi 2004 TdF stage 16: Individual Time Trial 15.5 km, josta 13,9 L'Alpe d'Huez

    1 Lance Armstrong 39' 41"
    Armstrongin aika Alpe d'Huez'lla (13,8 km, 7,9 %) oli 37.36 (22,02 km/h). Tässä siis vain tuo 13,8 km nousuosuus, eikä 1,7 km "tasamaata" ole huomioitu.
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  16. #16
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    1.185

    TdF 2004 jatkuu

    En minä tuommoista tiennyt. Millaiinen mahtoi profiili alkumatkasta olla? Olisiko LA vain tarkkaillut loppumatkan, tuntuu uskomattomalta. Sillä jos alkumatkan vetää yli LT pitäisi lopussa ainakin meillä tavalisilla noutajan tulla.

    Armstrongin aika Alpe d'Huez'lla (13,8 km, 7,9 %) oli 37.36 (22,02 km/h). Tässä siis vain tuo 13,8 km nousuosuus, eikä 1,7 km "tasamaata" ole huomioitu

    eli tästä noin 485W = 6,55W/kg, joka on yllätttävän vähän, tai siis oikeasi paljon!
    Cycledrophis muokkasi tätä : 19.03.2010 at 22.08

  17. #17
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vetooo Katso viesti
    Armstrongin aika Alpe d'Huez'lla (13,8 km, 7,9 %) oli 37.36 (22,02 km/h). Tässä siis vain tuo 13,8 km nousuosuus, eikä 1,7 km "tasamaata" ole huomioitu.
    Paljonko tossa nousussa vaikutti yleisö, jota yleensä nousuissa on uskomaton määrä. Ainakin voisi olettaa, että se oli tuulen esteenä ja sen lisäksi estämässä kaikkein optimaalisinta ajolinjaa. Yleisön käyttäytymisen takiahan TdF:llä ei kukaan oikeastaan halua vuoristoaika-ajoja. Tosin kai se kaikkiin vaikutti liki samanlailla.


  18. #18
    Liittynyt
    06/2004
    Viestit
    9.634
    Ranskan ympäriajo 2004, 12. etappi, maalinousu La Mongie (10 km*, 7,9 %, 790 m korkeuseroa)

    * Eurosportin lähetyksessä ei pystynyt määrittelemään nousun alkukohtaa, joten ainoa mahdollisuus oli turvautua 10 km -kylttiin. La Mongien oikeat mitat ovat 12.9 km, 6.8 %.

    1. Ivan Basso (ITA / CSC) | 27.38, 21,71 km/h, VAM 1715 m/h, 6,15 W/kg
    2. Lance Armstrong (USA / US Postal) | 27.38, 21,71 km/h, VAM 1715 m/h, 6,15 W/kg
    ---
    20. Jan Ullrich (GER / T-Mobile) | 30.08, 19,91 km/h, VAM 1573 m/h, 5,63 W/kg
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  19. #19
    Liittynyt
    07/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    220
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petri ok Katso viesti
    Paljonko tossa nousussa vaikutti yleisö, jota yleensä nousuissa on uskomaton määrä. Ainakin voisi olettaa, että se oli tuulen esteenä ja sen lisäksi estämässä kaikkein optimaalisinta ajolinjaa. Yleisön käyttäytymisen takiahan TdF:llä ei kukaan oikeastaan halua vuoristoaika-ajoja. Tosin kai se kaikkiin vaikutti liki samanlailla.
    Paikanpäällä seuranneena voin sanoa että yleisö ei paljon vaikuttanut. Moottoripyörät kyllä raivasivat hyvin tietä. Jos vihasta sai vastatuulta niin se on eri asia.

  20. #20
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    1.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vetooo Katso viesti
    Ranskan ympäriajo 2004, 12. etappi, maalinousu La Mongie (10 km*, 7,9 %, 790 m korkeuseroa)

    * Eurosportin lähetyksessä ei pystynyt määrittelemään nousun alkukohtaa, joten ainoa mahdollisuus oli turvautua 10 km -kylttiin. La Mongien oikeat mitat ovat 12.9 km, 6.8 %.

    1. Ivan Basso (ITA / CSC) | 27.38, 21,71 km/h, VAM 1715 m/h, 6,15 W/kg
    2. Lance Armstrong (USA / US Postal) | 27.38, 21,71 km/h, VAM 1715 m/h, 6,15 W/kg
    ---
    20. Jan Ullrich (GER / T-Mobile) | 30.08, 19,91 km/h, VAM 1573 m/h, 5,63 W/kg
    Aiemman perusteella voisi päätellä, että tässä on vielä vähän passailtu ja kytätty toisia. Tämä ihan numeroiden perusteella muistamatta koko etappia.

  21. #21
    Liittynyt
    06/2004
    Viestit
    9.634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cycledrophis Katso viesti
    En minä tuommoista tiennyt. Millaiinen mahtoi profiili alkumatkasta olla? Olisiko LA vain tarkkaillut loppumatkan, tuntuu uskomattomalta. Sillä jos alkumatkan vetää yli LT pitäisi lopussa ainakin meillä tavalisilla noutajan tulla.

    Armstrongin aika Alpe d'Huez'lla (13,8 km, 7,9 %) oli 37.36 (22,02 km/h). Tässä siis vain tuo 13,8 km nousuosuus, eikä 1,7 km "tasamaata" ole huomioitu

    eli tästä noin 485W, joka n yllätttävän vähän, tai siis oikeasi paljon
    Ranskan ympäriajon vuoden 2004 16. etappi oli (virallisesti henkilökohtainen, ei siis mäki-) aika-ajo Le Bourg d'Oisans - Ape d'Huez 15,5 km. Ensimmäiset 1,7 km paineltiin Le Bourg d'Oisansin kyläpahasesta Alpe d'Huezin juurelle, josta alkoi 13,8 km:n yhtämittainen nousu.

    Tässä tuon Alpe d'Huezin tempon profiili, Tour 2004



    Ensimmäiset 1,5 km siis tasaista ja siitäkin sektorista löytyy aikatiedot (Lähtö - 1,5 km)

    1. Fabian Cancellara 2.01 (44,6 km/h)
    2. Jan Ullrich + 0.01 (44,3 km/h | Ullella TT aerot)
    3. Bernhard Eisel + 0.01 (44,3 km/h)
    4. Lance Armstrong + 0.04 (43,2 km/h)
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  22. #22
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    1.185
    [QUOTE=vetooo;1360600]Ranskan ympäriajon vuoden 2004 16. etappi oli (virallisesti henkilökohtainen, ei siis mäki-) aika-ajo Le Bourg d'Oisans - Ape d'Huez 15,5 km. Ensimmäiset 1,7 km paineltiin Le Bourg d'Oisansin kyläpahasesta Alpe d'Huezin juurelle, josta alkoi 13,8 km:n yhtämittainen nousu.

    millanen tuon etapin 19 profiili oli, ilmeisesti melko tasainen

  23. #23
    Liittynyt
    07/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    220

    Petsit

    Kuka vetoo mielestäsi on tällä hetkellä lahjakkain nuorista "valkopaidoistoa". Kenellä on vahvin kone,

  24. #24
    Liittynyt
    06/2004
    Viestit
    9.634
    [QUOTE=Cycledrophis;1360605]
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vetooo Katso viesti
    Ranskan ympäriajon vuoden 2004 16. etappi oli (virallisesti henkilökohtainen, ei siis mäki-) aika-ajo Le Bourg d'Oisans - Ape d'Huez 15,5 km. Ensimmäiset 1,7 km paineltiin Le Bourg d'Oisansin kyläpahasesta Alpe d'Huezin juurelle, josta alkoi 13,8 km:n yhtämittainen nousu.

    millanen tuon etapin 19 profiili oli, ilmeisesti melko tasainen



    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fratello Katso viesti
    Kuka vetoo mielestäsi on tällä hetkellä lahjakkain nuorista "valkopaidoistoa". Kenellä on vahvin kone,
    Aika vaikea kysymys. Jos tarkoitetaan valkopaidalla 1.1.1985 jälk. synt. eli tämän kesän Tourissa nuorten alle 25-vuotiaiden kilpailuosioon hyväksyttäviä, niin ehdottomasti Andy Schleck on numero ykkönen.

    Sitten kun puhutaan 1.1.1988 jälk. synt. nuorukaisista, tehtävä alkaa olla hyvin hankala. Kirimiehistä voisi mainita Jens Keukeleiren ja Sacha Molodo. Suurissa ympäriajoissa 21-22-vuotiaiden menestys on hyvin harvinaista. Tietenkin poikkeuksia löytyy, kuten Damiano Cunego, 22, Giron voittaja 2004 ja A. Schleck, 21, Giron kakkonen 2007.

    Peter Sagan kuuluu ainoana edustajana 90-kerhoon.

    Isointa konetta kysyttäessä ensimmäisenä tulee mieleen Tony Martin (s. 23.4.1985) ja Rein Taaramäe (s. 24.4.1987). Taaramäe ei olisi välttämättä tullut mieleen, mutta viime syksynä Fillarifoorumin arvon Viron-vahvistukset kertoivat Reinin laittaneen aika kovia lukemia tehotesteissä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vetooo Katso viesti
    Ranskan ympäriajo 2004, 12. etappi, maalinousu La Mongie (10 km*, 7,9 %, 790 m korkeuseroa)

    * Eurosportin lähetyksessä ei pystynyt määrittelemään nousun alkukohtaa, joten ainoa mahdollisuus oli turvautua 10 km -kylttiin. La Mongien oikeat mitat ovat 12.9 km, 6.8 %.
    Ranskan ympäriajo 2002, 11. etappi, maalinousu La Mongie (10 km*, 7,9 %, 790 m korkeuseroa)

    1. Lance Armstrong (USA / US Postal) | 27.31, 21,80 km/h, VAM 1722 m/h, 6,17 W/kg
    2. Joseba Beloki (ESP / Once) | 27.38, 21,71 km/h, VAM 1715 m/h, 6,15 W/kg
    3. Roberto Heras (ESP / US Postal) | 27.44, 21,63 km/h, VAM 1709 m/h, 6,12 W/kg

    * * * * *

    Tällaista VHS:ää en muistakaan omistaneeni. Italian ympäriajon 2002 ja 17. etappi. Folgarian nousussa (aka. Passo Coe) pinkkipaidassa ajanut Cadel Evans hävisi Paolo Savoldellille viimeisen 9 km matkalla 15.00 (15 minuuttia!). Täytyy seuraavaksi vähän katsoa mikä oli Savoldellin, Evansin ja myös hatkan vahvimman, etappivoittaja Pavel Tonkovin nousutiedot. Folgaria oli muistaakseni jotain vajaat 20 km pitkä ja 7,5 % keskijyrkyydeltään. Ei siis ihan mikään mammuttivuori, mutta karmean pitkä. Onko joku palstalainen ajanut Passo Coeta / Folgariaa?
    vetooo muokkasi tätä : 19.03.2010 at 22.58
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  25. #25
    Liittynyt
    07/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    220

    talvituskastelua.

    Thank you for quck reply...Asiantuntemuksesta. Voi kun pääsisi nopeasti Colnagon selkään.

  26. #26
    Eikös Taylor Phinneyllä kerrota olevan aikamoinen "kone"? Joskus Selinitkin hehkuttivat nuorukaista aikalailla. Saa nähdä miten kaveri pärjää maantiellä. Esimakua saatiin jo Tour of Qatarissa Trek-Livestrongin väreissä.

    EDIT: Onhan noita meriittejä jo. Muun muassa
    -Radalla maailmanmestaruus henkilökohtaisessa aika-ajossa(ikää oli vain 18 vuotta)
    -Ykkönen U23 Paris-Roubaixissa(ikää oli vain 18 vuotta)

    Suurimmat meriitit ovat toki radalta, mutta aikeissa kai tulla kunnolla mukaan maantielle tulevaisuudessa?

  27. #27
    Liittynyt
    07/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    220

    Korjaus

    Anteeksi "kone" yleistys. Tarkoitin lähinnä hapenottokykyä jä painon suhteesa lihamassaan.

  28. #28
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Wrocław, Puola
    Viestit
    2.209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Joo kyllähän asia on juuri niin että jyrkähkä tasainen nousu on velon jälkeen 'vakaimpia' mittareita mutta muuttujia on kuitenkin tässäkin ulkoajossa paljon. Tarkimman tiedon antaa kaksi saman firman kalibroitua tehomittaria,
    Nousunopeus on suoritus. Teho mahdollistaa suorituksen. Eri asioista kyse. Vrt. kilpa-autot, yksi on kierrosaika, toinen on moottorin teho.
    Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria

  29. #29
    Liittynyt
    06/2004
    Viestit
    9.634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fratello Katso viesti
    Anteeksi "kone" yleistys. Tarkoitin lähinnä hapenottokykyä jä painon suhteesa lihamassaan.
    Eipä haittaa. Nämä hapenottokyvyt ja paino suhteessa lihasmassaan on mulle vähän huonoa alaa. En ymmärrä fysiologisista asioista oikeastaan mitään. Täytyy yrittää petrata sillä osastolla.

    Laitetaan tähän vielä loppuillan ratoksi muutamien nousujen polkijadataa. Pieni hetkonen...
    https://twitter.com/ammattipyoraily

  30. #30
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    1.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leopejo Katso viesti
    Nousunopeus on suoritus. Teho mahdollistaa suorituksen. Eri asioista kyse. Vrt. kilpa-autot, yksi on kierrosaika, toinen on moottorin teho.
    Joo, tässähän oli kyse paremminkin siitä, että tuoudaan kisojen seuraamiseen yksi lisälottuvuus ja spekuloinnin kohde. Mielenkiintoa ainakin minun silmissäni lisäävät kovasti numerot ja niistä vedettävät johtopäätökset. Pyöräilijän taktiikka perustuu näissä isoissa ympäriajossa pitkälti omien vahvuuksen hyödyntämiseen ja vastustajan heikkoihin kohtiin iskemiseen.

Bookmarks

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •