Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 70

Aihe: Pyörä puusta

  1. #1

    Pyörä puusta

    Törmäsin netissä surffaillessani Renovon puupyöriin ja yritin etsiä tältä foorumilta tietoa, josko joku olisi yrittänyt itse rakentaa pyörän rungon puusta, mutta enpä löytänyt.

    Eli ajatuksena olisi siis tehdä se pyörän runko puusta ja kysymys koskeekin joitakin osia ja niiden mittoja. Tavoitteena 1-vaihteinen, puurunkoinen pyörä.

    Kysymyksiä:

    1. Onko keskiön halkaisijalle olemassa jokin standardi? Joudun siis teettämään keskiön metalliputken kierteillä ja liittämään sen sitten runkoon.

    2. Miten on takahaarukan leveys yleisesti, jos 1-vaihteisen takarenkaan siihen laitan?

    3. Etuhaarukkaa varten (headset) halkaisija taitaa olle 1 1/8 tuumaa..?


    Vinkkejä projektia varten otetaan vastaan.

  2. #2
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Tuossa on ketju teräspyörän tekemisestä, mutta osa asiasta varmasti hyödyttää muutenkin:

    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=37097

    Keskiömuhveja ja emäputkia saa kaupasta valmiina tai melkein valmiina.
    Takahaarukan leveydelle on muutama erilainen standardi.

  3. #3
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    168
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti felt Katso viesti
    1. Onko keskiön halkaisijalle olemassa jokin standardi? Joudun siis teettämään keskiön metalliputken kierteillä ja liittämään sen sitten runkoon.
    Tuolla on valmiita keskiöitä ilman putkien lähtöjä;
    http://www.ceeway.com/NEWPARTSPAGES/...B%20shells.htm

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti felt Katso viesti
    3. Etuhaarukkaa varten (headset) halkaisija taitaa olle 1 1/8 tuumaa..?
    Emäputken ulkohalkaisija tuumaiselle haarukanputkelle on 31,8mm millisellä seinämävahvuudella.


    Mietin tuota renovon kopion tekemistä itsekin, ja löysin ehkä helpommin toteutettavan (ja vähemmän hyvänäköisen) runkomallin; http://www.waldmeister-bikes.de/en/

  4. #4
    No ihan googlaamalla löytyi jo heti tällainen:

    http://sites.google.com/site/luovahulluus/

    Ja Kuopiossakin on joku pyörä, ilmaisajelijoiden sivuilta löytyi Jontta nimimerkin takaa puinen pyörä... tuo ilmaisajelijoiden sivusto on vaan jo menneen talven lumia.

  5. #5
    En tunne noita termejä, joita vastauksissa on tullut, mutta tarvitsen siis keskiön putken (bottom bracket shell) ilman mitään lisukkeita.

    Eli jotain tällaista:
    http://stores.homestead.com/velogene...hell_thumb.jpg

    Löysin amazon.comista, mutta ei saa näköjään Suomeen toimitettua. Mistäköhän löytäisi vastaavaa?

    Tarvin myös metalliputken etuhaarukkaa varten. Löytyneekö valmiina vai joudunko teettämään?

  6. #6
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    5.099
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti felt Katso viesti
    En tunne noita termejä, joita vastauksissa on tullut, mutta tarvitsen siis keskiön putken (bottom bracket shell) ilman mitään lisukkeita.
    Kannataisi varmaan perehtyä pyörän rakentamiseen ihan oikeasti, niin termitkin siitä pikkuhiljaa aukeavat. Tuossa edellä oli jo linkki kauppaan, josta löytyy kaikki rungon osat mistä olet kysynyt.

    Yksi vaihtoehto on hankkia vanha runko ja irroittaa siitä tarvittavat osat ja laittaa puuta väliin.

    Helpointa olisi varmaan pinnoittaa puukuvioisella kontaktimuovilla joku vanha Nishki tai Cervelo. Ei menis ainakaan omien "lujuus"-laskelmien takia leegoja remonttiin.

  7. #7
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    332
    Tai liimata kontaktiliimalla viilua pyörän runkoon.
    Sitte vaan uretaanilakkaa pintaan.

  8. #8
    PressFit-keskiö voisi olla aika kätevä ratkaisu. Se ei tarvitse kierteitä tai muita hankalia muotoja.
    http://www.cyclingnews.com/features/...010-part-three

  9. #9
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    97
    On tälläkin foorumilla rakennettu epäuskon vallitessa pyörä puusta. Nimimerkki "jonttaXTR" tai vastaava, ku ei muista tarkkaan, teki ainakin rungon puusta ja muistaakseni haarukankin.

  10. #10
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.705

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kharik Katso viesti
    On tälläkin foorumilla rakennettu epäuskon vallitessa pyörä puusta. Nimimerkki "jonttaXTR" tai vastaava, ku ei muista tarkkaan, teki ainakin rungon puusta ja muistaakseni haarukankin.
    Joo, puuseppä Jontta teki joskus puisen maastofillarin, ei tosin muistaakseni sentään haarukkaa (satula taisi olla puuta?). Alkuperäinen sivusto taitaa olla poistunut verkosta. Ihan perushieno puupeli muttei kuitenkaan mikään erikoisuus. Jontalla taisi olla ohjelmoitava sorvikin käytössä.

    Mutta mikä itseäni kiinnostaa niin se, että kun puhutaan "Renovon kopioista", niin aikooko joku tehdä itse onttorunkoisen puufillarin? Waldmeister vaikuttaa vähän sellaiselta konseptilta, että luultavasti kannattaa unohtaa jos ei tiedä mitä tekee. Toisaalta jos tietää, niin ajokokemus voi kyllä olla aika erilainen kuin millään metallipyörällä. Taitaa pyörän runko toimia samalla jousituksena (vähän samaan tapaan kuin vanerista taiteltujen tuolienkin rungot)?

    Ja tosiaan juu, kannattaa varmaan ensin perehtyä vähän pyörän tekniikkaan ennen kuin alkaa rakennella... Ainakin jos ei aio johonkin paksuun ja painavaan lankkurunkoon tyytyä.

  11. #11
    Mutta mikä itseäni kiinnostaa niin se, että kun puhutaan "Renovon kopioista", niin aikooko joku tehdä itse onttorunkoisen puufillarin?
    Juuri tämä on tarkoitus ja tietoa puuntyöstöstä löytyy riittävästi. Heikompi puoli tässä on noiden kaikkien pyörän osien hallinta sillä tarkkuudella, mitä tässä tarvitaan. Mutta onhan tässä aikaa selvittää.

    Ihmetyttää vain nämä jotkin vastaukset, kun luulin, että tällä foorumilla tulisi ihan asiallisia vastauksia. Puurunkosta saa kyllä osaavissa käsissä tarpeeksi jäykän ja toimivan. Ja noista yläpuolella olevista linkeistä löytyy kyllä tarvittavat osat, mutta olisihan se kiva tietää, että löytyykö vastaavia osia esim. Suomesta. Turha tilata jenkeistä asti, jos sama tavara löytyy Suomesta.

    Laitan kuvia, kun homma etenee tarpeeksi.

  12. #12
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Pyörän rungon kestäminen ajossa on aika oleellinen juttu. Jos ei muuten niin hammaskaluston puolesta.

    Niinpä moni suhtautuu epäluuloisesti "uusiin" materiaaleihin, joiden ominaisuuksista tässä käytössä ei ole yhtä paljon taustatietoa kuin tutun firman teräs- tai alumiinilaaduista. Hiilikuitu jo enimmäkseen hyväksytään, mutta luonnonmateriaalit eivät enää ole "luonnollisia" tarveaineita.

    Onhan puusta tehty lentokoneitakin ja tehdään vieläkin. Tieto ja taito, joilla homma onnistuu, on vaan ollut aika pitkäaikaisen työn tulos.

    *** Nyt tuli mieleen yksi suomalainen, joka on tehnyt vähän erilaisia puupyöriä (tosin viimeaikoina kokeillut metalliputkeakin):
    http://www.flickr.com/photos/saholm/

  13. #13
    Pakko oli liittyä foorumille, kun kuulin jonkun muunkin tekevän puista pyörää. Itselläni työn alla:



    Osat tilasin täältä:

    http://www.cycle-frames.com/bicycle-...ubing/home.php

    Ainakin alustavasti näyttäisivät ihan laadukkailta, mutta vielä en ole niitä puuhun upottanut. Satulaputkea ja ohjainputkea saattaa olla ylimääräistä jos kiinnostaa...

  14. #14
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    168
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti felt Katso viesti
    En tunne noita termejä, joita vastauksissa on tullut, mutta tarvitsen siis keskiön putken (bottom bracket shell) ilman mitään lisukkeita.

    Tarvin myös metalliputken etuhaarukkaa varten. Löytyneekö valmiina vai joudunko teettämään?
    Noita molempia saa muutamalla kympillä tuolta ceewayltä, englannista, hintoihin sisältyy toimitus kotiovelle.
    Kaikkea saa teettämällä Suomestakin muttei taida olla hinnat kilpailukykyiset.

    Termit tulee kyllä tutuiksi, ainakin toivottavasti, ennen kuin pyörä on ajossa...

  15. #15
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    vattihatin runko näyttää hienolta, mutta vielä on vähän vaikea hahmottaa mikä siitä tulee. Chopperi?
    Onko se umpilankkua vai vaneria vai molempia?

  16. #16
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    vattihatin runko näyttää hienolta, mutta vielä on vähän vaikea hahmottaa mikä siitä tulee. Chopperi?
    Onko se umpilankkua vai vaneria vai molempia?
    Jotain chopperin tyylistä pitäisi syntyä. geometriat tulee olemaan jotain tämän suuntaista:

    http://www.thechopperdome.com/346-ma...bicycle-frames

    kolmio on 30 mm koivuvaneria. takahaarukka on itselaminoitua 15 mm koivuvaneria (0,6 mm paksuja koivuviiluja ja epoksia) pinnassa pähkinäviilu.

  17. #17
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vattihatti Katso viesti
    takahaarukka on itselaminoitua 15 mm koivuvaneria.
    Jonkin muotin kanssa laminoitu, että on tullut taivutukset samalla?

  18. #18
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Menetetty Sipoo
    Viestit
    773
    En tajua mitään puutöistä, enkä pyöristäkään kamalasti, mutta laittakaa ihmeessä kuvia ja kertomusta homman etenemisestä. Harvinaisen Pelle Peloton hommaa, jota seuraan todella mielenkiinnolla.

  19. #19
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    Jonkin muotin kanssa laminoitu, että on tullut taivutukset samalla?
    Jurikin näin. Tein laminointijigin vanerista vannesahalla. Hioin sen muotoonsa ja lopuksi kiinnitin ohjaustapit.

    Laitoin muutaman kuvan jakoon tuonne:

    http://picasaweb.google.com/timo.valkama/Fillari#

    Ei tässä itselläkään kokemusta puutöistä ole, mutta päätin lähteä kokeilemaan onneani työväenopiston puutyökurssille. Viimeksi näitä hommia on tehty peruskoulussa 15 vuotta sitten.

    Lisäilen kuvia jossain vaiheessa, jos jotain edistystä on tapahtunut.

  20. #20
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti felt Katso viesti
    Törmäsin netissä surffaillessani Renovon puupyöriin ja yritin etsiä tältä foorumilta tietoa, josko joku olisi yrittänyt itse rakentaa pyörän rungon puusta, mutta enpä löytänyt.

    Eli ajatuksena olisi siis tehdä se pyörän runko puusta ja kysymys koskeekin joitakin osia ja niiden mittoja. Tavoitteena 1-vaihteinen, puurunkoinen pyörä.

    Kysymyksiä:

    1. Onko keskiön halkaisijalle olemassa jokin standardi? Joudun siis teettämään keskiön metalliputken kierteillä ja liittämään sen sitten runkoon.

    2. Miten on takahaarukan leveys yleisesti, jos 1-vaihteisen takarenkaan siihen laitan?

    3. Etuhaarukkaa varten (headset) halkaisija taitaa olle 1 1/8 tuumaa..?


    Vinkkejä projektia varten otetaan vastaan.
    1. kannattaa tilata valmis paketti. Ei maksa liikoja

    2. Itse tein 110 mm. Niitä tuntuu olevan ainakin saatavilla.

    3. Yleisimmät taitaa olla 1 ja 1 1/8 tuuma. Mulle tulossa jälkimmäinen.

  21. #21
    Felt, joko olet aloittanut projektisi?

    Tässä tämän illan satoa:



    Bottom bracket:


  22. #22
    Liittynyt
    03/2004
    Paikkakunta
    Hesa
    Viestit
    900
    Hienoja värkkejä.

    Jos joku osa pitää saada jännän väriseksi, voi kysellä firmasta http://www.cwp.fi/ valmiiksi laminoituja läpivärjättyjä lankkuja. Väreihin voi vaikuttaa itse. Ja http://www.lore.fi/ muistaakseni toimittaa erilaisia puuviiluja.
    ex box lux

  23. #23
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    332
    http://www.dlh-finland.fi/

    Tuolta saa myös viiluja, kohtuu hintaan.

  24. #24
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    74
    Hienolta projektilta kuulostaa. Puusta saa oikeasti kilpailukykyisiä vehkeitä nykyajan tietokoneohjattujen jyrsimien ja liimojen kanssa. Kun omaa hiilikuitupyörääni tein, sorvasin emäputken itse sedän pajalla ja kampikeskiöputken otin vanhasta pyörästä.

  25. #25
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sakkeri91 Katso viesti
    http://www.dlh-finland.fi/

    Tuolta saa myös viiluja, kohtuu hintaan.
    Itse ostin samasta paikasta. Ainut ongelma on se ettei siellä tainnut olla leveitä ns. sorvattuja viiluja. Tähän käyttöön nämä reilu 20 cm leveydetkin toki riittivät. Pari kuvaa taas...

    Projektin ehkä haastavin vaihe tähän mennessä, 36mm reikä. Ei nyt sinänsä muuten, mutta se piti saada suoraan:



    Lisäksi tuli tehtyä rosterista takanakille kannakkeet:


  26. #26
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vattihatti Katso viesti
    Itse ostin samasta paikasta. Ainut ongelma on se ettei siellä tainnut olla leveitä ns. sorvattuja viiluja. Tähän käyttöön nämä reilu 20 cm leveydetkin toki riittivät. Pari kuvaa taas...

    Miksi viilun olisi pitänyt olla sorvattua?
    Viilun reunathan voi joko sahalla tai höylällä oikaista ja teipata yhteen.

  27. #27
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sakkeri91 Katso viesti
    Miksi viilun olisi pitänyt olla sorvattua?
    Viilun reunathan voi joko sahalla tai höylällä oikaista ja teipata yhteen.
    Ei ihan osaaminen vielä riitä tähän. Pitänee opiskella, mutta ei vielä tässä projektissa. Vanerista saa tosiaan tehtyä vaikka mitä ja tarkoitus on syksyllä jatkaa muiden vaneriprojektien kanssa. Ehkäpä teen etuhaarukan.

    Kunhan tämä runko nyt ensin valmistuisi...

  28. #28
    Liittynyt
    12/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    792
    Ei kotimaisesta puusta, mutta kiinnostanee: bambuputkista (ja vähän komposiiteista) -
    http://www.calfeedesign.com/bamboo.htm



    http://www.bamboobike.org/Home.html

    "The Bamboo Bike Project is a project by Scientists and Engineers at The Earth Institute, Columbia University, and aims to examine the feasibility of implementing cargo bikes made of bamboo as a sustainable form of transportation in Africa. "

    Tanskasta:
    http://www.flaviodeslandes.com/

    "My area of expertise is design with bamboo, in particular the bamboo bicycle.

    My goal is to present a new breed of bicycles, stunning in design yet environmental in mind. The processes used to build the bikes are as sustainable as possible by introducing new technologies.
    All to bring back natural materials into our everyday life."

    Puu- ja bambupyöriä:
    http://everythingbicycling.co.za/ind...=92&Itemid=106
    Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.

  29. #29
    Pikainen päivitys:


  30. #30
    Työväenopiston tunnit loppuivat, mutta homma on jatkunut kellarissa hieman heikommissa olosuhteissa. Kuitenkin projekti on edennyt ja nyt kaikki on liimattu, hiottu, lahosuojattu ja jopa kertaalleen öljytty. Pikaisen testin perusteella saattaa jopa kestää kassassa. Osa osistakin on jo tilattu. Tältä näyttää tällä hetkellä:






Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •