Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 88

Aihe: Miksei Suomessa tehdä kauniita, toimivia ja teknisesti edistyneitä polkupyöriä?

  1. #1
    Liittynyt
    06/2007
    Viestit
    153

    Kymysys Miksei Suomessa tehdä kauniita, toimivia ja teknisesti edistyneitä polkupyöriä?

    Suomessa meillä on paljon insinööri- ja materiaaliosaamista. Ehkä pyöräilykulttuuria vähemmän, mutta silti... Miksei meillä tehdä nättejä fillareita?

    Helkamat ja Tunturit yms ovat pääsääntöisesti aika rumia. Myönnetään nyt se. Enkä tiedä onko paljonkaan valmistusta Suomessa?

    Pelago on siisti projekti, mutta taitaa olla lähinnä markkinointiorganisaatio kun pyöriä ei valmisteta Suomessa? En tiedä suunnitellaanko ne Suomessa sitten.

    Olisi hienoa kun meillä olisi kotimainen valmistaja

  2. #2
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Luvia
    Viestit
    175
    Rossano? ?

  3. #3
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    332
    Mitä luulet valmistetaanko Rossanoiden rungot Suomessa?

  4. #4
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Vantaa, Matari
    Viestit
    112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sakkeri91 Katso viesti
    Mitä luulet valmistetaanko Rossanoiden rungot Suomessa?
    Mainostavat että suunnitellaan ja kootaan Suomessa.

  5. #5
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    660
    Nyt kysyttiin kauniita ja teknisesti edistyneitä polkupyöriä.
    Ihan toimivia peruspyöriä Rossano kyllä kasaa.

    Pari vuotta sitten oli f-lehdessä joku parin inssin väsäämä FR-pyörä. En jaksa ettiä lehteä, mutta oli siinä ainakin joku innovatiivinen jousitusratkasu. Näytti singlepivotilta mutta oli kuitenkin virtuaalisella nivelpisteellä. Kaunis se ei kyllä ollut.
    Att inte cykla är att gå för långt

  6. #6
    zippo Guest
    Jep ko desinger oli muuten Tony E:n leivissäkin http://www.mastersofarts.fi/moa2006/...=Jakku%2C+Tero

    Finnpeak.....

    Joku seppä pistää pajan pystyyn ja tekee hienompia 29"runkoja kuin törky kallis Black Sheep.
    Nimi voisi olla vaikka White Poro.

  7. #7
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    16.833

  8. #8
    Sulka käteen ja norttiaskin tms. kanteen ajatukset kasaan.. Siitähän ne kaikki hienot ajatukset ovat lähteneet.. Jos jossain päin maailmaa kokonaispaketti osataan kasata niiin miksei täälläkin..

  9. #9
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.298
    Peruspyörien osalta taitaa Suomesta löytyä myös Tähtipyörä (http://www.tahtipyora.fi/).

    Ulkomailla tunnetuin suomalainen pyöräilytuote taitavat olla Nokian nastarenkaat. Valitettavasti niistäkin on valmistus siirtynyt itä-Aasian suuntaan.

  10. #10
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.049
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bikeholic Katso viesti
    Sulka käteen ja norttiaskin tms. kanteen ajatukset kasaan.. Siitähän ne kaikki hienot ajatukset ovat lähteneet
    Tai sitten käyttää kehittynyttä teknologiaa ja tehdä se tietokoneella käyttäen vaikkapa BikeCADia. Ja eiköhän se ole ihan kustannuskysymys miksei täällä Suomessa koota pyöriä niistä samoista palikoista kuin muutkin. Tunturitkin taitaa tulla nykyään Unkarista.
    Vai mitä, Tetsa

  11. #11
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Luvia
    Viestit
    175
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sakkeri91 Katso viesti
    Mitä luulet valmistetaanko Rossanoiden rungot Suomessa?
    ai ihanko totta

    Tässähän ei ollut kyse pelkästään rungon valmistusmaasta. taitaa 90% 300€-4000€ pyörien rungoista tulla Taiwanista, jos ei sitten enemmänkin..
    Sitä halvempien konkelien rungot tulee sitten todnäk. Kiinasta..

  12. #12
    Liittynyt
    03/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti luonto Katso viesti
    Suomessa meillä on paljon insinööri- ja materiaaliosaamista. Ehkä pyöräilykulttuuria vähemmän, mutta silti... Miksei meillä tehdä nättejä fillareita?

    Helkamat ja Tunturit yms ovat pääsääntöisesti aika rumia......

    Pelago on siisti projekti.....
    Viittaat ymmärtääkseni ns "käyttöpyöriin", joissa on säävarusteet ja jotka on tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön.
    Sellaisia olen rakentanut tilauksesta 5-6 vuotta. 1-27 vaihdetta, vanne- tai levyjarrut, napa- tai ulkovaihteet.
    Jos rakennan sellaisen valmiiksi se ei yleensä kiinnosta ketään. Kunnollisista osista tehty lokari/pakkaripyörä joka ei ole pelkkä "lookalike" (tyyppiä Kronan-knockoff), menee hinnan puolesta aika arvokkaaksi, ja asiakas ymmärtää sen vasta kun erittelen pyörän kaikki osat.
    Jos asiakas saa itse suunnitella käyttöpyöränsä osa osalta siitä tulee kiinnostava ja persoonallinen. Nimen ja mallinkin voi suunnitella itse jos tilaa rungon ilman teippejä.
    Cicli B Cross Race Disc on kotimainen siinä mielessä että se malli myydään vain pyorahuolto.com:in tekemänä. Joku ehkä mieltää tällaisen menopelin "erikoispyöräksi". Ehkä cyclocrossarit voidaan laskea jo ns "käyttöpyöriin".
    AFH ja Signature eivät valmista runkoja jokapäiväiseen käyttöön, mutta molempien kotimaisuusaste oli/on korkea.
    Terästä, alua ja kuitua www.pyorahuolto.com

  13. #13
    Mulle on kanssa tulossa kotimainen pyörä. Siinä ei pitäis olla yhtäkään Suomessa tehtyä palaa. Enemmän mä silti pitäisin sitä kotimaisena kuin mitä tahansa "amerikkalaisen" tmv valmistajan pyörää. Rungon valmistus on kuitenni lähtenyt suomesta, että tehkää tämmönen runko näillä mitoilla. Ja koko höskä tietty kasataan Suomessa. Sit se on vielä nätti!

    Polkupyörissä ja jalkaväen tuliaseissa on kaksi yhtenäistä tekijää: perustekniikka on kehitetty kuntoon jo sata vuotta sitten, ja viime vuosisadan ekaan puoliväliin puolelle mahtuu paljon sellaisia vehkeitä, että ei-ammattilaisten käsissä ne tekevät tehtävänsä vähintäänkin riittävän hyvin nykytarjontaan nähden. Nykykehitys on ollut lähinnä viilailua: hinnat tippuu, materiaalit kehittyy, paino laskee, ergonomia paranee mutta peruskonseptit ei silti muutu mihkään.

    Kun asiat toimivat jo niin hyvin, ettei tilaa ihan oikeille teknisille innovaatioille ole, on ihan luonnollista, että osat standardisoituvat ja niiden valmistus keskittyy, ja semmosessa keskittymisessä tämmönen viiden miljoonan asukkaan pohjoismaa ei voi olla vahvoilla.

    Jos meillä olis pari kolme kertaa enemmän asukkaita, varmaan joku runkotehdas saattais pysyäkin pystyssä, siitä huolimatta, että kolme neljä kuukautta vuodesta on sellasia, että vaan tosiuskojat uskaltautuvat pyörän selkään.

    Se, ettei kukaan Suomessa lähde yrittämään jotain turhaa ja tarpeetonta kikkailua, ei mummielestä välttämättä ole mikään häpeä.

  14. #14
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Karjalohja
    Viestit
    168
    Mulle ainakin tulee kokonaan Suomessa tehty runko...

  15. #15
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    142
    Okka ja Valtteri puhuvat asiaa, vaikka se vähän kirpaisisikin. Periaatteessa laajemman suomalaisen pyöränvalmistuksen esteenä on ainakin seuraavat haasteet:
    - riittävän pyöräilykulttuurin puuttuminen
    - liian suppea väestöpohja
    - hintakilpailutilanne, jossa idässä tehdään edullisemmin
    - pyörä on jo keksitty

    Hienoa, että meiltä sentään löytyy joitakin itseään kunnioittavia ja kunnianhimoisia yrittäjiä taistelemaan valtavirtaa vastaan!

    Vertailun vuoksi alla artikkeli saksalaisesta Tour-Magazinesta. Sakasalainen pyöräteollisuus senkun kukoistaa. Saksalaiset pyörät ovat kohtuullsien hyvin jo näkyvillä briteissäkin, jossa on sentään ollut omaakin valmistusta. Niin ja kuinkas paljon niitä saksalaisia olikaan? Ja kuinka laajaa se pyöräilyharrastus siellä onkaan?
    http://www.tour-magazin.de/?p=8036
    -OTSO-

  16. #16
    mutanaama Guest
    Nääkin rungot taitaa tulla muualta

    http://www.pelagobicycles.com/yritys.html

  17. #17
    Helkama ainakin vielä paa-aaa-aari vuotta sitten teki omiin pyöriinsä vanteet, pinnat ja lokarit kaarineen suomessa. Taisi olla tarakkakin.

    Aika hiljaista on minkäänlainen laajamittainen teollinen rakentelu suomessa aika kannattamatonta bisnestä. Periaatteessa se kotimaisuus ei tarkoita siinä tuotteessa muuta kuin hyvää mieltä ja siinäkin on sitten rajansa kuinka paljosta hyvää mieltä on valmis maksamaan. Joku hyvin top-end-hiilarifillarit voisi vielä onnistua suomessa jos tehtäisiin täysin Custom-mittojen mukaan. Mahdollista työllistää itsensä ja muutama kaveri.
    Mikkelin Miguel Indurain

  18. #18
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.839
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zippo Katso viesti
    Jep ko desinger oli muuten Tony E:n leivissäkin http://www.mastersofarts.fi/moa2006/...=Jakku%2C+Tero

    Finnpeak.....

    Joku seppä pistää pajan pystyyn ja tekee hienompia 29"runkoja kuin törky kallis Black Sheep.
    Nimi voisi olla vaikka White Poro.
    PMT tuntee Teron paremmin,eiköhän panna Pahat-Sedät 50/60 pyörä tilaukseen.

    29"White poro sulle ja 26" I Hite Poro mulle.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  19. #19
    Liittynyt
    03/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    427
    Meinas tyystiin unohtua tämä Milani Fango Puro; suomalaisten toivomusten mukaan tehty runko, Italiassa hitsattu ja maalattu, ja rakennettu pyöräksi Suomessa. Aika korkea kotimaisuusaste verrattuna moneen muuhun merkkiin....
    Minun mielestä sekä teknisesti edistynyt että kaunis.

    By okkas, shot with N73 at 2009-11-18
    Terästä, alua ja kuitua www.pyorahuolto.com

  20. #20
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti okka Katso viesti
    Meinas tyystiin unohtua tämä Milani Fango Puro; suomalaisten toivomusten mukaan tehty runko, Italiassa hitsattu ja maalattu, ja rakennettu pyöräksi Suomessa. Aika korkea kotimaisuusaste verrattuna moneen muuhun merkkiin....
    Kyllä taitaa kotimaisuusaste jäädä melko alhaiseksi jos se vain kotimaassa kasauksesta tulee. Mutta toisaalta, Suomessa on maailman ammattitaitoisimmat koulutetut apinat joiden työnjälki on huomattavasti parempaa kuin esimerkiksi saksalaisten tai italialaisten polkupyörän kokooja-apinan.

    Mun mielestä pitäisi olla pyörässä 0% kotimaisuutta jos se kotimaisuus tulee muka vain ja ainoastaan kotimaassa kokoamisesta.
    Mikkelin Miguel Indurain

  21. #21
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.829
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti okka Katso viesti
    Minun mielestä sekä teknisesti edistynyt että kaunis
    Mites se toimivuus?

  22. #22
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.791
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti luonto Katso viesti
    Suomessa meillä on paljon insinööri- ja materiaaliosaamista. Ehkä pyöräilykulttuuria vähemmän, mutta silti... Miksei meillä tehdä nättejä fillareita?
    Pyörän tyyli on täysin makuasia. Foorumin porukka varmasti kiinnittää huomionsa aivan erilaiseen puhdasoppisuuteen pyörän ulkonäössä kuin satunnainen pyöränostaja. Jos näteille, asiakkaan tarpeiden mukaisille, ja edullisille pyörille olisi kysyntää niin niitä varmasti tehtäisiin enemmän.

  23. #23
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.298
    Mainittakoon triviaalitietona että Suomessa on yhä jäljellä myös yksi polkupyörän heijastimia valmistava yritys - nimi ei tosin juuri nyt meinaa muistua mieleen.

  24. #24
    Triviaalitietoa lisää. Tiesittekö, että saksassa ennen sotia kaksi yritystä keksi poljinheijastimet mutta koska toisen yrityksen omistaja oli hyvissä väleissä SS:n kanssa, suosittiin tämän yrityksen patenttia patenttivirastossa. Tämän jälkeen säädettiin laki jotta jokaisessa Saksassa valmistetussa polkupyörässä täytyy olla poljinheijastimet. Tätä kautta SS sai rahoitusta omiin duupasteluihinsa. Joten jos joku väittää, että natsit saivat aikaan vain pahuutta ja kärsimystä nyt tiedätte että se on vale! He keksivät poljinheijastimet!
    Mikkelin Miguel Indurain

  25. #25
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.816
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Mainittakoon triviaalitietona että Suomessa on yhä jäljellä myös yksi polkupyörän heijastimia valmistava yritys - nimi ei tosin juuri nyt meinaa muistua mieleen.
    Herrmans. (Ja kun tässä kerran aletaan kansallissosialismikorteilla pelata, muistaakseni myös pyöräteiden käyttöpakko keksittiin Saksassa 1930-luvulla...)
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  26. #26
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    1.297
    Triviaalitieto on upeeta! Tuota nazijuttua olenkin kaivannut. Lisää ken tietää

  27. #27
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.298
    Näköjään tuo Herrmans tekee myös paljon muita polkupyörän varusteita kuin heijastimia. Kiitoksia linkistä!

    Ja hyvä että tulivat myös poljinheijastimet puheeksi - muistin juuri että arkipyörästä oli yksi sellainen irronnut jossakin välissä. Onneksi miljoonalaatikosta löytyi varakappale, jonka kävin juuri kiinnittämässä paikoilleen.

  28. #28
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti di luca Katso viesti
    Triviaalitieto on upeeta! Tuota nazijuttua olenkin kaivannut. Lisää ken tietää
    Toisen maailmansodan aikana natseja jurppi hollantilaisten liikennekulttuuri siinä määrin, että säätivät lain. Hollannissa pyöräilijät tulivat väistämisvelvolliseksi muihin liikkujiin verrattuna. Laki ei koskenut saksaa, vain hollantia.
    Tästä laista luovuttiin vasta pari-kolme vuotta sitten.
    *näin olen totena antanut itselleni asian kertoa, ihan paikallisten voimin*

  29. #29
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Toisen maailmansodan aikana natseja jurppi hollantilaisten liikennekulttuuri siinä määrin, että säätivät lain. Hollannissa pyöräilijät tulivat väistämisvelvolliseksi muihin liikkujiin verrattuna.
    Tuota juttua en ollut kuullut, vaikka olen kyllä Hollannissa käynyt.

    Sen sijaan olen kyllä kuullut että syksyllä 1944 vetäytyvät saksalaiset joukot anastivat hollantilaisilta siviileiltä suuren määrän polkupyöriä. Kuulemma monet tuolloin eläneet hollantilaiset tervehtivät vielä pitkään sodan jälkeen tapaamiaan saksalaisia lausahduksella: "Oletko sattunut näkemään polkupyörääni?".

    [Tälläkään viestillä ei ole mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa.]

  30. #30
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti

    [Tälläkään viestillä ei ole mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa.]
    Ihan totta?
    Mikkelin Miguel Indurain

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •