Näyttää tulokset 1 - 28 / 28

Aihe: Foxin joustohaarukan liukuholkkien vaihto?

  1. #1
    Liittynyt
    12/2005
    Viestit
    62

    Kymysys Foxin joustohaarukan liukuholkkien vaihto?

    "FOX Racing Shox recommends that you have your bushings serviced at a Factory Authorized Service Center"

    Jepjep. Onko tuo miten vaikeaa? Onko joku tehnyt/yrittänyt/kuullut jostain?

    Oli päässyt toiselta puolelta ylempi liukuholkki niin huonoon kuntoon että liukuputken pinnoite oli kulunut puhki. Eli siis käytännössä alkaa olla entinen haarukka, uudenveroista siitä ei enää saa. Paitsi vaihtamalla liukuputki-kruunu-ohjainputki -kokonaisuuden ja holkit, ja silloin varmaan tulee saman verran hintaa kuin kokonaan uudelle keulalle...

    Mutta jos tuon ylemmän liukuholkin vaihtaisi, niin ehkä tuolla vielä kitkuttelisi loppukesän (ainakin R-tech listaa nuo varaosana, joten ehkä niitä saisi sieltä). Miten tuo holkki on kiinni, onko siinä jonkinlainen puristussovitus? Harmittaa kun ei tullut katsottua tarkemmin öljyjä vaihtaessa.

    Alempien liukuholkkien vaihtoon varmaan tarvii jonkin erikoistyökalun, mutta tuo ylempi saattaisi ehkä onnistua kotikonstein???

    Oi niitä aikoja kun Marsun Z1:een vastaavan osan vaihto vei ehkä 10 minuuttia ja siitäkin suurin osa uuden öljyn mittaamista...

  2. #2
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.978
    Voi olla hankalaa ilman oikeita työkaluja. Puslat eivät ole kiinni periaatteessa mitenkään, ne ovat vain riittävän jämptejä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    129
    Eipä oo tuosta kokemusta, mut jonkin lainen putken pätkä joka on juuri saman kokoinen kun pusla voisi toimia siinä kiinnitys vaiheessa... Entä irroitus? vaatiiko jonku ulosvetäjän vai lähtiskö jollakin koukun tapaisella vempaimella?
    tiiä sit.. Pistähän viestiä jos saat puslan vaihettua.
    Shimano on shaissee!

  4. #4
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Tampester
    Viestit
    92
    Mikäli oikein selostuksesta ymmärsin, vaatii liukuvasaran, jonka päässä on laajeneva 3-sakarainen "kynsiosa". Esim. Snap-on noita saatavana, hintaa en muista, mutta 119e srj korjaamokäyttöön ainakin toimii jopa vahingoittamatta ulosvedettäessä (kunhan on oikein kiristetty ennen vetoa).
    - kalusto kevenee kun kuski pullistuu

  5. #5
    zippo Guest
    32mm Foxiin käy varmaan Marsun työkalut.
    http://www.bikeparts360.com/products...bushing-tools/


  6. #6
    Liittynyt
    09/2003
    Paikkakunta
    tku
    Viestit
    475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hanski Katso viesti
    Mikäli oikein selostuksesta ymmärsin, vaatii liukuvasaran, jonka päässä on laajeneva 3-sakarainen "kynsiosa". Esim. Snap-on noita saatavana, hintaa en muista, mutta 119e srj korjaamokäyttöön ainakin toimii jopa vahingoittamatta ulosvedettäessä (kunhan on oikein kiristetty ennen vetoa).
    Tein joskus Boxxerin liukuholkkien vaihtoa varten vastaavan työkalun itse. Pätkä sopivan kokoista putkea josta sahasin toisen pään kahteen suuntaan halki ja levitin ne haarat sopivan asentoon. Sopivista prikoista ja kierretangosta tein loput liukuvasarasta. Samalla työkalulla meni ne alemmat liukuholkitkin oikeaan syvyyteen. Tiedä sitten toimiiko vastaava viritys Foxissa kun en ole sillaisen sisään koskaan kurkannut.
    http://tuhoutumatonmachtfrei.blogspot.com/

  7. #7
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.979
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuhoutumaton Katso viesti
    Tein joskus Boxxerin liukuholkkien vaihtoa varten vastaavan työkalun itse. Pätkä sopivan kokoista putkea josta sahasin toisen pään kahteen suuntaan halki ja levitin ne haarat sopivan asentoon. Sopivista prikoista ja kierretangosta tein loput liukuvasarasta. Samalla työkalulla meni ne alemmat liukuholkitkin oikeaan syvyyteen. Tiedä sitten toimiiko vastaava viritys Foxissa kun en ole sillaisen sisään koskaan kurkannut.
    Vähän kuin ohjainlaakerin kuppien poistoon tarkoitettu työkalu, muttei sinnepäinkään..

    Rockshoxin sovellus:
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  8. #8
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Olvila
    Viestit
    324
    Liukupusla oli hangannut putkeen ikävät jäljet... Syytä en tiedä, mitään ei ollut välissä. Öjyäkin oli vielä männän yläpuolella.

    Ajattelin kokeilla hioa kevyesti putkea ja vaihtaa liukuholkin. Kunnollistahan tästä ei saa kun vaihtamalla yläjalat. Se taitaa olla kannattamaton investointi.




    "Lapasesta lähti..."

  9. #9
    Liittynyt
    12/2005
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johannes Katso viesti
    Liukupusla oli hangannut putkeen ikävät jäljet... Syytä en tiedä, mitään ei ollut välissä. Öjyäkin oli vielä männän yläpuolella.
    Tutun näköistä jälkeä

    (Mulla oli tiivisteet menneet huonoiksi joten väliin oli päässyt vettä ja likaa, mikä saattaisi selittää kulumisen mun tapauksessani.)

  10. #10
    Liittynyt
    12/2005
    Viestit
    62
    No tuli nyt sitten vaihdettua ylempi liukuholkki vasemmalta puolelta. Ilman oikeita työkaluja oli kyllä vähän hankalaa, on nimittäin aika tiukka sovitus noissa holkeissa...

    Kyllä nuo ylemmät holkit aina jotenkin irti saa, mutta itse asiassa vaikuttaa siltä että uuden holkin paikalleen laittaminen on se hankalampi osuus ilman sopivaa työkalua. Meinaa nimittäin helposti se holkki vääntyä ja reunat pursuta kun se on kuitenkin tarvittavaan voimaan nähden suhteellisen ohutta alumiinilevyä.

    Kyllä se uusi holkki vaikuttaisi parantaneen tilannetta, ei enää tunnu takeltelevan samalla tavalla kuin kuluneella holkilla (ruhtinaallisella 1 tunnin käyttökokemuksella). Liukuputken pinnoite on tietysti edelleen rikki, joten tuskin on kovin pitkäikäinen haarukka enää.

    Taitaa olla foxeissa heikko kohta tuossa. Vaimennuspuolella patruuna pumppaa öljyä holkeille joka joustolla (näytti osat ihan uudenveroisilta edelleen), mutta ilmapuolella ei taida vastaavaa systeemiä olla. Täytyy nyt yrittää ruiskia vähän väliä uutta öljyä sinne pölytiivisteen alle...

  11. #11
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.978
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kn_ Katso viesti
    Taitaa olla foxeissa heikko kohta tuossa. Vaimennuspuolella patruuna pumppaa öljyä holkeille joka joustolla (näytti osat ihan uudenveroisilta edelleen), mutta ilmapuolella ei taida vastaavaa systeemiä olla. Täytyy nyt yrittää ruiskia vähän väliä uutta öljyä sinne pölytiivisteen alle...
    Vaimennusöljy ei voitele puslia ollenkaan. Keulaan lisätään voiteluöljyt alakautta, molempiin jaloihin erikseen.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  12. #12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Vaimennusöljy ei voitele puslia ollenkaan. Keulaan lisätään voiteluöljyt alakautta, molempiin jaloihin erikseen.
    Olet suuresti väärässä, sillä Fox tekee ja on tehnyt paljon haarukoita joissa vaimenninpuolen öljykylpy huolehtii myös liukuputken voitelusta. Myös semmoisia Foxeja löytyy, joissa vaimenninöljy ja vaimenninjalan öljykylpy ovat erillään. Kotitehtäväksi jätetään selvittää mitä keuloja nämä ovat.

    - Tomi

  13. #13
    Liittynyt
    12/2005
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Vaimennusöljy ei voitele puslia ollenkaan. Keulaan lisätään voiteluöljyt alakautta, molempiin jaloihin erikseen.
    Varmaan se tosiaan vaihtelee malleittain, mutta tässä tapauksessa (Talas RL olisko 2006) voin vaikka näyttää seinälle syntyneen öljytahran kun varomattomasti pumppasin irrotettua vaimenninta enkä peittänyt korkin juuressa olevaa voiteluöljynulostuloreikää...

    Vähän suhtaudun skeptisesti sen ilmapuolelle alakautta lisättävän 10 ml öljylirauksen kykyyn kiivetä sinne ylemmälle liukupuslalle jos ja kun ei mitään öljypumppua taida sillä puolella olla (en tosin varmasti tiedä tästä).

  14. #14
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.978
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kn_ Katso viesti
    Varmaan se tosiaan vaihtelee malleittain, mutta tässä tapauksessa (Talas RL olisko 2006) voin vaikka näyttää seinälle syntyneen öljytahran kun varomattomasti pumppasin irrotettua vaimenninta enkä peittänyt korkin juuressa olevaa voiteluöljynulostuloreikää...
    Korkin juuressa oleva ulostuloreikä kuitenkin jäänee yläjalan sisäpuolelle, eikä ulkopuolelle?
    Holokki auki ku H. Moilane.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    6.226
    Auttaako tuohon voiteluun, jos silloin tällöin kääntää fillarin ylösalaisin?

    Jos vaikka ottaisi tavaksi aina ennen lenkille lähtöä nostaa pyörä muutamaksi sekunniksi ympäri... Siitä taas kaikki levarit ei tykkää, jos säiliössä on vähänkin ilmaa. Tai siis niitä ei saa mennä heti puristelemaan...
    Tämä voi olla koko elämämme ihanin päivä
    Ajetaan hiljempaa
    Toivon, että matka jatkuu, jatkuu vaan


    -PMMP -


  16. #16
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.865
    OT: Muistaakseni jossain Foxin tai RockShoxin ohjeissa neuvottiin säilyttämään pyörää ylösalaisin, että tiivisteen alla olevat vaahtomuovirenkaat pysyvät öljyisinä.

    Fillarin pitäminen vähän aikaa ylösalaisin ja keulan pumppaaminen käsin ylös alas kymmenkunta kertaa tekee keulasta kyllä herkkäliikkeisemmän tuntuisen. Ainakin Revelationissa vaahtomuovirenkaat menevät aika kuiviksi jos fillari on pitkään ajamatta, ja tuo auttaa. Öljyiset vaahtomuovirenkaat pitävät sitten ne ylemmät holkitkin paremmin öljyttyinä.

  17. #17
    Liittynyt
    12/2005
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Korkin juuressa oleva ulostuloreikä kuitenkin jäänee yläjalan sisäpuolelle, eikä ulkopuolelle?
    Hmmm... Kieltämättä pitää paikkansa! Ajattelin asiaa väärin, eli ei se voitelekaan niitä holkkeja.

    Ennen tuota holkin vaihtoa huomasin että pyörän kääntäminen ylösalaisin hetkeksi auttoi kyllä vähän aikaa tuohon takelteluun, mutta muutaman minuutin ajon jälkeen ongelma palasi.

  18. #18
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    6.226
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kn_ Katso viesti
    huomasin että pyörän kääntäminen ylösalaisin hetkeksi auttoi kyllä vähän aikaa tuohon takelteluun, mutta muutaman minuutin ajon jälkeen ongelma palasi.
    Juu, eihän se jo syntyneitä vikoja korjaa, mutta jos se kääntely voisi ehkäistä / lykätä niiden syntymistä...
    Tämä voi olla koko elämämme ihanin päivä
    Ajetaan hiljempaa
    Toivon, että matka jatkuu, jatkuu vaan


    -PMMP -


  19. #19
    Foxin ohjeissa sanotaan:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fox
    When possible, the bicycle/fork should be stored upside-down to keep the dust wipers and foam rings lubricated.
    Tätä kannattaa oikeasti noudattaa, tai edes kääntää fillari ylösalaisin hetkeksi ennen lenkkiä. Näin keulan elinikä pitenee, kun voitelu pelaa heti alusta alkaen eikä tarvitse odotella öljyn nousemista ylös asti OTB:n seurauksena

    Lisää tietoa Foxin erinomaiselta nettisivustolta: http://service.foxracingshox.com/consumer/index.htm

    - Tomi

  20. #20
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    6.226
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Foxin ohjeissa sanotaan... ...öljyn nousemista ylös asti OTB:n seurauksena
    Tämähän olikin loistava vinkki! Seuraavan kerran kun kaverit naureskelee OTB:tä, niin pitää vastata, että kyseessä oli Foxin ohjeen mukainen keulan voitelu.
    Tämä voi olla koko elämämme ihanin päivä
    Ajetaan hiljempaa
    Toivon, että matka jatkuu, jatkuu vaan


    -PMMP -


  21. #21
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.978
    Onhan kn_:llä ollut riittävästi öljyä alajalassa? Liian pieni öljynmäärä tekee sen, ettei ylempi pusla kastu lainkaan.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  22. #22
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Bordåå
    Viestit
    1.601
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Foxin ohjeissa sanotaan:



    Tätä kannattaa oikeasti noudattaa, tai edes kääntää fillari ylösalaisin hetkeksi ennen lenkkiä. Näin keulan elinikä pitenee, kun voitelu pelaa heti alusta alkaen eikä tarvitse odotella öljyn nousemista ylös asti OTB:n seurauksena

    Lisää tietoa Foxin erinomaiselta nettisivustolta: http://service.foxracingshox.com/consumer/index.htm

    - Tomi
    Mulla roikkuu fillari etupyörästä katossa olevassa koukussa. Eli Foxin keula säilytyksessä hieman alaviistossa. Voisi ajaa saman asian, vai pitääköhän olla ihan nurinpäin? Mulla ei tuo linkki foxin sivuille toiminut...

  23. #23
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kari Kalastaja Katso viesti
    Mulla roikkuu fillari etupyörästä katossa olevassa koukussa. Eli Foxin keula säilytyksessä hieman alaviistossa. Voisi ajaa saman asian, vai pitääköhän olla ihan nurinpäin? Mulla ei tuo linkki foxin sivuille toiminut...
    Ajaa kyllä saman asian, ja on huomattavasti parempi säilytystapa kuin "ajoasennossa". Keulan tiivisteiden alla olevat vaahtomuovirenkaat kyllä imaisevat öljyä itseensä vaikka olisivat kosketuksissa öljyyn vain toisesta reunastaan.

    - Tomi

  24. #24
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    284
    En laskisi minkään vinosäilytyksen varaan mitään. Musta keula lähinnä toimii sen jälkeen huonosti parin pumppauksen ajan. Sisällä oleva öljy on kyllä niin ohutta ja notkeaa, että pyöräytys ympäri voitelee kerralla kaiken mihin nesteellä on esteetön pääsy. Mitään "fillarilinkoa" ei kuitenkaan tarvita. Pari keulan itsevoitelulle pyhitettyä sapattipäivää viikossa olisi kyllä välillä asiaa.

  25. #25
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.245
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johannes Katso viesti
    Liukupusla oli hangannut putkeen ikävät jäljet... Syytä en tiedä, mitään ei ollut välissä. Öjyäkin oli vielä männän yläpuolella.

    Ajattelin kokeilla hioa kevyesti putkea ja vaihtaa liukuholkin. Kunnollistahan tästä ei saa kun vaihtamalla yläjalat. Se taitaa olla kannattamaton investointi.




    Tämän projektin yhteydessä tuli selväksi, kunnon työkalut ne olla pitää. Sorvin alustaa siivotessa löyty tammöset! Kummallekkin holkille on oma kalu. Alaholkin tuurnassa muovinen ohjuri varmistamassa suuntauksen. Yläholkin tuurnassa kierteellinen syvyyden säätörajoitin.
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

  26. #26
    Liittynyt
    03/2005
    Viestit
    110
    Mistäs noita 32mm holkkeja ootte hommannu kun netin mukaan näyttäis että ei oo crc:ssä eikä rtechissä. Vai uskaltaiskohan kokeilla manitoun tai rokkarin 32 mm holkkeja?

  27. #27
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Turgu
    Viestit
    151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KHP Katso viesti
    Mistäs noita 32mm holkkeja ootte hommannu kun netin mukaan näyttäis että ei oo crc:ssä eikä rtechissä. Vai uskaltaiskohan kokeilla manitoun tai rokkarin 32 mm holkkeja?
    Tuoltahan noita saa http://www.fillariosa.fi/verkkokaupp...n-huolto-osat/
    "On parempi olla kahdentoista tuomittavana kuin kuuden kannettavana"

  28. #28
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.824
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KHP Katso viesti
    Mistäs noita 32mm holkkeja ootte hommannu kun netin mukaan näyttäis että ei oo crc:ssä eikä rtechissä. Vai uskaltaiskohan kokeilla manitoun tai rokkarin 32 mm holkkeja?
    mistä tahansa laakerikaupasta saa myös noita liukulaakeri holkkeja.
    tietysti helpommalla saat samanlaisen kun otat ensin vanhan irti ja sen kanssa menet kauppaan.
    fsol77m muokkasi tätä : 29.12.2011 at 01.41
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •