Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 55

Aihe: Työsuhdepolkupyörä

  1. #1
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647

    Työsuhdepolkupyörä

    Onko jollakulla käytössään työsuhdepolkupyörä? Kertokaa vähän miten homma on toiminut. Miten paljon käytännössä maksaa, saiko pyörän valita vapaasti, voiko pyörän lunastaa lopulta itselleen jne.

    Systeemi kiinnostaa mutta meillä ei firmassa moista ole ja asiaa pitäisi itse käydä ajamaan.

  2. #2
    mutanaama Guest
    Käy Bike Planetissa, ne on homman alullepanijoita

  3. #3
    Bike-Planetin tarjoama leasing -ratkaisu ei ole ainakaan pyörän hintaluokassa 2000 - 3000 € työntekijälle kovin kannattava. Leasingmaksu on jo melko korkea ja näin myös edun verotusarvo. Pyörän voi uusia kahden vuoden välein ja lunastaa vanhan pyörän edullisesti itselle. Ongelmana on sitten se, mitä niillä vanhoilla pyörillä tekee. Tuon hintaisen pyörän jälleenmyyntikin on melko hankalaa, koska pitäisi löytää melko samankokoinen ostaja.

    Parempi olisi neuvotella sellainen leasing -ratkaisu, jossa pyöräliike ottaa pyörän kahden vuoden jälkeen takaisin ja antaa uuden tilalle. Pyöräliikkeen on käsittääkseni kuitenkin helpompi saada se jollekin kaupaksi. Näin leasinghinta voisi olla edullisempi ja käyttäjän kannalta pyörän ainainen päivitysongelma olisi kertakaikkiaan ratkaistu.

    Ainakin Keravalla Lundbergin pyöräliikkeessä oltiin valmiita tarjoamaan leasing -ratkaisua, mutta yksityiskohdista en ole keskustellut

  4. #4
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    922
    Tuossa on sitten huomioitava sekin että joissain työpaikoissa luontaisedun arvo vähennetään bruttopalkasta, jolloin on ihan sama otatko nk. työsuhdepyörän (tai auton tai mitä tahansa) vai ostatko saman hyödykkeen omalla rahalla tai vaikkapa rahoituksella (osamaksulla, pankkien jousto yms luotoilla). Loppuviimeksi noissa liisingeissä maksat pyörän 1-1,5 kertaa liisinvuokrissa ja sitten vielä lunastat jäännösarvolla sen itsellesi. Kallista, voisi joku sanoa. No elämä on.

  5. #5
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Bike-Planetin tarjoama leasing -ratkaisu ei ole ainakaan pyörän hintaluokassa 2000 - 3000 € työntekijälle kovin kannattava. Leasingmaksu on jo melko korkea ja näin myös edun verotusarvo. Pyörän voi uusia kahden vuoden välein ja lunastaa vanhan pyörän edullisesti itselle. Ongelmana on sitten se, mitä niillä vanhoilla pyörillä tekee. Tuon hintaisen pyörän jälleenmyyntikin on melko hankalaa, koska pitäisi löytää melko samankokoinen ostaja.
    Olen samaa mieltä. Mulla on Bike-Planetin työsuhdepyörä joka on kyllä edullisempi, mutta olen laskenut että loppuhinnalla olisi kyllä saanut uuden oman pyörän OVH hintaan.

    Edullinen lunastushintakin on hämärän peitossa, eivät ainakaan viime vuonna osanneet arvioida mitä se on.

    Parempi olisi neuvotella sellainen leasing -ratkaisu, jossa pyöräliike ottaa pyörän kahden vuoden jälkeen takaisin ja antaa uuden tilalle. Pyöräliikkeen on käsittääkseni kuitenkin helpompi saada se jollekin kaupaksi. Näin leasinghinta voisi olla edullisempi ja käyttäjän kannalta pyörän ainainen päivitysongelma olisi kertakaikkiaan ratkaistu.
    Kyllä Bike-Planet viime vuonna väitti että pyörän voi kahden vuoden kuluttua vaihtaa uuteen, siis ei sitä tarvitse lunastaa.

  6. #6
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Tuossa on sitten huomioitava sekin että joissain työpaikoissa luontaisedun arvo vähennetään bruttopalkasta, jolloin on ihan sama otatko nk. työsuhdepyörän (tai auton tai mitä tahansa) vai ostatko saman hyödykkeen omalla rahalla tai vaikkapa rahoituksella (osamaksulla, pankkien jousto yms luotoilla). Loppuviimeksi noissa liisingeissä maksat pyörän 1-1,5 kertaa liisinvuokrissa ja sitten vielä lunastat jäännösarvolla sen itsellesi. Kallista, voisi joku sanoa. No elämä on.
    Minulla on Bike Planetista liisattu työsuhdepyörä, ja luontaisedun arvo vähennetään bruttopalkasta, siis ennen veroja. Silloin nimenomaan EI ole sama ostanko hyödykkeen omalla rahalla koska tällaisessa tapauksessa maksan nettopalkastani eli verojen jälkeen.

    Työsuhdepyörää ei myöskään ole pakko lunastaa sopimuksen umpeuduttua.

    Minusta työsuhdepyörä on edullinen vaihtoehto.

  7. #7
    Suunnittelin ottaa työsuhdepyöräksi 2000 - 3000 €:n maastopyörän. Ajatuksena oli, että näin ratkeaisi ikuinen kaluston päivitysongelma ja myös pyörän kunnossapito.

    Tyypillisesti näihin leasing -paketteihin kuuluu kuitenkin vain yksi huolto vuodessa ja sehän ei kunnon maasturikuskilla riitä mihinkään. Taaskin pitää lähteä viemään pyörää huoltoon ja kalliiksi tulee.

    Voisi olla mielenkiintoista kysyä tarjousta maastopyörän liisauksesta siten, että siihen sisältyisi ns. täysi huoltopalvelu osineen päivineen. Uskoisin, että kuukausimaksu nousisi melko korkeaksi.

  8. #8
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    5.234
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti shoeshine Katso viesti
    Minulla on Bike Planetista liisattu työsuhdepyörä, ja luontaisedun arvo vähennetään bruttopalkasta, siis ennen veroja. Silloin nimenomaan EI ole sama ostanko hyödykkeen omalla rahalla koska tällaisessa tapauksessa maksan nettopalkastani eli verojen jälkeen.

    Työsuhdepyörää ei myöskään ole pakko lunastaa sopimuksen umpeuduttua.

    Minusta työsuhdepyörä on edullinen vaihtoehto.
    Kuvitteellisesti 1000 euron pyörän verotusarvo on 55.45 euroa kuukaudessa. Jos nyt lasket tuosta paljonko jäisi veroprosentin jälkeen käteen ja kerrot sen vaikka 36 kuukaudella, niin huomaat, että olisit ostanut samalla rahalla sen pyörän itsellesi, huollattanut sen ja ajanut yhtä huolettomasti. Lopuksi vain pyörä olisi sinun ja sillä olisi varmasti kolmen vuoden jälkeen nollasta poikkeava jäännösarvo.

    Pitää muistaa, että pyörien liisaus on liiketoimintaa, josta on tarkoitus tehdä voittoa. Bike Planet tai joku muu ei varmasti tee tuota kansanterveysnäkökulmasta, vaan rahaa sillä kerätään firman kassaan.

    Työsuhdepyörä on varmasti hyvä vaihtoehto joissakin tapauksissa, mutta edulliseksi sitä ei pysty väittämään. Ihan samaa pätee työsuhdeautoonkin, sillä verottaja pitää huolen siitä, ettei kansalainen pääse turhaan nauttimaan perusteettomista eduista.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  9. #9
    mutanaama Guest
    Mutta monessa tapausessa kyseessä on luontaisetu, jonka arvo lasketaan palkan päälle, eli vaikka 100€, josta maksat 25% veroa=25€=900€/kolme vuotta.

  10. #10
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    5.234
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mutta monessa tapausessa kyseessä on luontaisetu, jonka arvo lasketaan palkan päälle, eli vaikka 100€, josta maksat 25% veroa=25€=900€/kolme vuotta.
    Mutta ei tuossa edellisessä tapauksessa. Siinähän sen verotusarvo otettiin pois bruttopalkasta, joten koitin oikein esimerkillä selittää, miksi tuossa tapauksessa edullinen on vähän huono adjektiivi kuvaamaan työsuhdepyörää.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  11. #11
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Mutta ei tuossa edellisessä tapauksessa. Siinähän sen verotusarvo otettiin pois bruttopalkasta, joten koitin oikein esimerkillä selittää, miksi tuossa tapauksessa edullinen on vähän huono adjektiivi kuvaamaan työsuhdepyörää.

    Ihan totta, autoissa se hyöty on muutaman prosentin. Jos saat omasta autosta kilometrikorvauksia, niin silloin ei ite pirukaan laske mikä tulisi halvemmaksi. Muuttujien määrä on aivan älytön. Ei auta excelikään, kun pitäisi pystyä ennustamaan ajojen määrä, vakuutukset sun muut kolmen vuoden päähän.

  12. #12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Kuvitteellisesti 1000 euron pyörän verotusarvo on 55.45 euroa kuukaudessa. Jos nyt lasket tuosta paljonko jäisi veroprosentin jälkeen käteen ja kerrot sen vaikka 36 kuukaudella, niin huomaat, että olisit ostanut samalla rahalla sen pyörän itsellesi, huollattanut sen ja ajanut yhtä huolettomasti. Lopuksi vain pyörä olisi sinun ja sillä olisi varmasti kolmen vuoden jälkeen nollasta poikkeava jäännösarvo.

    Pitää muistaa, että pyörien liisaus on liiketoimintaa, josta on tarkoitus tehdä voittoa. Bike Planet tai joku muu ei varmasti tee tuota kansanterveysnäkökulmasta, vaan rahaa sillä kerätään firman kassaan.

    Työsuhdepyörä on varmasti hyvä vaihtoehto joissakin tapauksissa, mutta edulliseksi sitä ei pysty väittämään. Ihan samaa pätee työsuhdeautoonkin, sillä verottaja pitää huolen siitä, ettei kansalainen pääse turhaan nauttimaan perusteettomista eduista.
    Juuri noin olen itsekin laskeskellut ja väitän edelleen, että työsuhdepyörä on minulle edullinen vaihtoehto. Kas näin: pyöräni hinta oli €1400,- + varusteet €380, yhteensä €1780,-. Kuukausivuokra on €85,- ja sopimuksen pituus 24kk. Veroprosenttini on 45, eli veroprosentin jälkeen käteen olisi jäänyt 24 x 46,75= €1122,-.

    Sopimukseen kuuluu lisäksi 2 huoltoa per vuosi. En tiedä mitä huolto maksaa Bike Planetissa, olisiko €70-90? Pyöräni on tähän asti huollettu kahdesti, ja siihen on vaihdettu takapakka, ketjut sekä renkaat. Varovastikin arvioiden uskoisin että sopimuskauden aikana huoltoihin ja varaosiin uppoaa noin €400,-.

    Sopimuskauden lopussa pyörälläni on ajettu arviolta 8000km, en tiedä mikä pyörän markkina arvo tuolloin on, olisiko puolet eli €700,-. Varusteilla tuskin on jäännösarvoa.

    Eli jos olisin ostanut pyörän nettopalkasta olisin maksanut 1780 + 400 = 2180 - 700 (jäännösarvo) = 1480. Minä olen siitä maksanut tuon yllä mainitun 1122.

    Minusta työsuhdepyörä on ennen kaikkea vaivaton vaihtoehto, saan kahden vuoden välein uuden pyörän alleni, minun ei tarvitse nähdä vaivaa vanhan pyörän myymisessä, mutta jos haluan voin lunastaa sen itselleni, en tosin tiedä vielä mihin hintaan.

    On myös totta että liisaus on liiketoimintaa, ja Bike Planethan saa tuon 24 x 85 = 2040 + 700 (jäännösarvo) = 2740,-. Kuluina tietysti vielä huollot ja varaosat.

    Varsinainen etu omalla kohdallani on kuitenkin se, etten ikinä olisi laittanut tuollaista summaa pyörään vuosi sitten (olin täysin aloitteleva pyörälijä) jos olisin ostanut pyörän. Kun sain hyvän pyörän alleni innostuin pyöräilystä niin paljon, että poljin töihin keskimäärin 3 kertaa viikossa ympäri vuoden ja vielä lenkit päälle niin että kilometrejä kertyi ensimmäisenä vuotena 3800.

  13. #13
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Kampi, Hellsinki / Bond, Esbo
    Viestit
    10.956
    Mä olen yksinyrittäjä ja ainoa henkilö koko yrityksessä.. nyt vois ostaa työsuhdefillarin kun olis rahaa. Jälkikäteen sitten kirjanpitäjä voi sanoa ettei mee läpi.. mut sit on jo myöhäistä.

  14. #14
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.510
    Työsuhdepyöräilyn suosio on kasvussa:
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009...34480_uu.shtml.
    Still rides with 26er

  15. #15
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Työsuhdepyöräilyn suosio on kasvussa:
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009...34480_uu.shtml.
    Mä oon varmaan töissä tuolla suurimmalla asiakkaalla. Ja olen vieläkin vakuuttunut että tuossa voittaa lähinnä Bike Planet ja verottaja. Asia on tietysti eri jos tarvii käyttää kaupan huoltoa, itse en jaksa jättää sitä sinne vaan huollan kuitenkin ite (eri asia jos osia hajoaa tietysti).

  16. #16
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    520
    Olikos se niin että bikeplanetin sopimuksessa on 2 tai kolme huoltoa pyörälle/vuosi? Ymmärsin kuitenkin heidän kanssa jutellessani että sopimukseen kuuluu että kaikki pyörästä hajoavat jutut uusitaan siellä ilman lisämaksua. Toisinsanoen, takakiekko menee rikki niin siellä laittavat uudet tilalle ilman lisämaksua.
    "Hän jarruttaakin nenällään"

    -Muumipeikko ja pyrstötähti-


  17. #17
    Juuri näin. Minun sopimukseen kuuluu kaksi huoltoa/vuosi. Kaikki kuluneet tai hajonneet osat on vaihdettu joko huollon yhteydessä tai erikseen

  18. #18
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Mä olen yksinyrittäjä ja ainoa henkilö koko yrityksessä.. nyt vois ostaa työsuhdefillarin kun olis rahaa. Jälkikäteen sitten kirjanpitäjä voi sanoa ettei mee läpi.. mut sit on jo myöhäistä.
    Soitinpa tänään verovirastoon ja kysyin. Eipä kieltäny hankkimasta, vaikka on autokin. Nyt verovirastossa ei mainittu mitään, että pitäis ostaa liisarina. Senkun hankit. Veroahan maksat vain sen mukaan, kuinka pajon fillari maksaa.

    Ja en keksiny ite, ihan oikeesti soitin, ja samaa juttua tavattiin:
    http://www.vero.fi/?article=7214&dom...0&language=FIN

  19. #19
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Bordåå
    Viestit
    1.601
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Soitinpa tänään verovirastoon ja kysyin. Eipä kieltäny hankkimasta, vaikka on autokin. Nyt verovirastossa ei mainittu mitään, että pitäis ostaa liisarina. Senkun hankit. Veroahan maksat vain sen mukaan, kuinka pajon fillari maksaa.

    Ja en keksiny ite, ihan oikeesti soitin, ja samaa juttua tavattiin:
    http://www.vero.fi/?article=7214&dom...0&language=FIN

    Juuri näin. Noin olen minäkin tehnyt. Ostin fillarin tai siis firma osti fillarin minulle ja tuon kaavan mukaan maksan veroja. Paljon edukkaampi kuin Bike-Planetin liisari. Potuttaa kun ovat omineet työsuhdepyörä-käsitteen koska ei niitä todellakaan ole pakko liisata.

    Sitten 2 vuoden kuluttua päätän itse että fillarin arvo onkin enää 100 egee ja lunastan sen itselleni

  20. #20
    mutanaama Guest
    Mitähän kummaa höpinää jossain oli ohjehinnasta. Eikai sellaisia olekaan

  21. #21
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    520
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kari Kalastaja Katso viesti
    Juuri näin. Noin olen minäkin tehnyt. Ostin fillarin tai siis firma osti fillarin minulle ja tuon kaavan mukaan maksan veroja. Paljon edukkaampi kuin Bike-Planetin liisari. Potuttaa kun ovat omineet työsuhdepyörä-käsitteen koska ei niitä todellakaan ole pakko liisata.

    Sitten 2 vuoden kuluttua päätän itse että fillarin arvo onkin enää 100 egee ja lunastan sen itselleni

    Mitä olette arvioineet pyörän oletetuiksi käyttövuosiksi?
    "Hän jarruttaakin nenällään"

    -Muumipeikko ja pyrstötähti-


  22. #22
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Bordåå
    Viestit
    1.601
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Prestige Katso viesti
    Mitä olette arvioineet pyörän oletetuiksi käyttövuosiksi?
    En vielä mitään. Kuukausi sitten ostettu. Pitänee kohta jutella kirjanpitäjän kanssa (hänellä ei vielä tietoa koko asiasta...) En ole päättänyt olisiko 2 tai kolme vuotta hyvä aika. Jos laittaa pidemmän niin kuukausittainen verotusarvo pienenisi mutta toisaalta ei se kauheen isoksi mene vaikka lyhyemmän laittaisikin. En ole tarkemmin tutkinut mutta jos laittaisi vaikka 2 vuotta niin tarkoittaakohan se että fillarin kirjanpitoarvokin laskee "nollaan" kahden vuoden jälkeen, vai tehdäänkö tavalliset poistot En tiedä mutta pitänee tsekata kirjanpitäjän kanssa.

  23. #23
    Olen nyt yrittänyt hankkia työsuhdepolkupyörää Bike Planetin kautta, mutta heitä ei kiinnosta asiakaspalvelu lainkaan, eli eivät vastaa tiedusteluihin ja tarjouspyyntöihin kovinkaan aktiivisesti (kuulemma paikan päällä käydessä yhtä surkea palvelu), joten onko pääkaupunkiseudulla muita liikkeitä, jotka kyseistä hankintavaihtoehtoa tarjoavat? Bike Planetin kanssa en halua olla missään tekemisissä.

  24. #24
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aaaron Katso viesti
    Olen nyt yrittänyt hankkia työsuhdepolkupyörää Bike Planetin kautta, mutta heitä ei kiinnosta asiakaspalvelu lainkaan, eli eivät vastaa tiedusteluihin ja tarjouspyyntöihin kovinkaan aktiivisesti (kuulemma paikan päällä käydessä yhtä surkea palvelu), joten onko pääkaupunkiseudulla muita liikkeitä, jotka kyseistä hankintavaihtoehtoa tarjoavat? Bike Planetin kanssa en halua olla missään tekemisissä.
    Marssi mihin tahansa liikkeeseen, osta fillari firman piikkiin.
    Laske fillarin ostohintaan 6,8% rahotuskulua, lisää siihen huollot kumit sun muut, ja jaa summa 36:lla. Se on fillarin verotusarvo. Jos teet huollot ja ostat itte kumit sun muut, ne voi jättää laskelmasta pois.

  25. #25
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Bordåå
    Viestit
    1.601
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aaaron Katso viesti
    Olen nyt yrittänyt hankkia työsuhdepolkupyörää Bike Planetin kautta, mutta heitä ei kiinnosta asiakaspalvelu lainkaan, eli eivät vastaa tiedusteluihin ja tarjouspyyntöihin kovinkaan aktiivisesti (kuulemma paikan päällä käydessä yhtä surkea palvelu), joten onko pääkaupunkiseudulla muita liikkeitä, jotka kyseistä hankintavaihtoehtoa tarjoavat? Bike Planetin kanssa en halua olla missään tekemisissä.

    Eli unohda nuo liisarit ja yritä saada firma ostamaan sulle se. Voit valita minkä tahansa fillarin etkä ole riippuvainen Bike Planetin tarjonnasta. Tämä siis mikäli työnantaja suostuu sen ostamaan...
    Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring.

  26. #26
    Kiitos kommenteista! Ehkä täytyy ehdottaa tuota,vaikka epäilen, että eivät ihan hetkessä lämpene idealle...

  27. #27
    mutanaama Guest
    Nyt alkaa hankinta hiljalleen muuttua lihaksi. Keskihintainen maastopyörä:


    Laskennallinen uushankintahinta----------------------- 4 500,00
    lunastushinta - -------------------------------------------------1 000,00
    Yhteensä --------------------------------------------------------3 500,00
    Korko -------------------------------------------------------------1,25 %
    Korko/vuosi -----------------------------------------------------43,75
    Korko yhteensä/36kk ----------------------------------------131,25
    Pyörän pääomakustannus ---------------------------------3631,25
    Huolto ym kustannukset /vuosi --------------------------500,00
    Kustannukset yhteensä/36kk ---------------------------5131,25
    Käyttöaika kuukausina -------------------------------------36
    Verotusarvo kuukaudessa--------------------------------142,53
    Veroprosentti ------------------------------------------------40%
    Maksetaan veroa kuukaudessa -----------------------57,01

  28. #28
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.829
    "Keski".

  29. #29
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    238
    Virkistyskäyttöön ostettu pyörä yritykselle ilman varsinaista nimettyä käyttäjää mielestäni on edelleen käyttäjälleen verotusarvoton. Jos siis esim. ostaa maastopyörän yritykselle, jota on tarkoitus käyttää vain virkistyskäyttöön, niin sen voinee ostaa, eikä sen käyttäjien tarvitse maksaa verotusarvoja. Se kirjataan vain yrityksen kirjanpitoon samalla tavalla kuin virkistyskäyttöön ostetut yhtiön moottorikelkatkin. Ilmeisesti näitä käyttäjiä kuitenkin pitäisi olla useampia kymmeniä, ettei yhdelle sitten tulisi kovin montaa käyttöpäivää vuodessa. Kannattaa tarkistaa asia verottajalta ja tai verolakimieheltä.

    Mielestäni on typerää, että pyöriä koskee samat säädökset kuin autojakin. Pyörät sentään edistävät kansanterveyttä liikunnan, virkistymisen ja tietysti saasteettomuuden myötä ja siten kenekään ei pitäisi maksaa niiden käytöstä mitään.

    liikunta - pyöräilyn fysiologiset hyödyt
    virkistäytyminen - pyöräilyn psyykkiset ja sosiopsyykkiset hyödyt

    Taidanpa laittaa mailia ainakin Wallinille ja Hyssälälle. http://www.valtioneuvosto.fi/hallitus/jasenet/fi.jsp Kukin jos lähettää oman mailinsa päättäjille, vaikka valituille kansanedustajille oma mukaanlukien, niin kelkka voi asiassa kääntyä. Nyt kun on kätevästi tuo ilmaston lämpeneminenkin (kylmeneminen*) jokaisen päättäjän mielessä, niin asia voi mennäkin läpi.

    *Ilmastohuijaus on offtopic ja jokainen voi googlettaa siitä todisteita lisää.

  30. #30
    Liittynyt
    07/2008
    Viestit
    206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Kuvitteellisesti 1000 euron pyörän verotusarvo on 55.45 euroa kuukaudessa. Jos nyt lasket tuosta paljonko jäisi veroprosentin jälkeen käteen ja kerrot sen vaikka 36 kuukaudella, niin huomaat, että olisit ostanut samalla rahalla sen pyörän itsellesi, huollattanut sen ja ajanut yhtä huolettomasti. Lopuksi vain pyörä olisi sinun ja sillä olisi varmasti kolmen vuoden jälkeen nollasta poikkeava jäännösarvo.

    Pitää muistaa, että pyörien liisaus on liiketoimintaa, josta on tarkoitus tehdä voittoa. Bike Planet tai joku muu ei varmasti tee tuota kansanterveysnäkökulmasta, vaan rahaa sillä kerätään firman kassaan.

    Työsuhdepyörä on varmasti hyvä vaihtoehto joissakin tapauksissa, mutta edulliseksi sitä ei pysty väittämään. Ihan samaa pätee työsuhdeautoonkin, sillä verottaja pitää huolen siitä, ettei kansalainen pääse turhaan nauttimaan perusteettomista eduista.
    Päätin yrittää järjestää itselleni työsuhdefillarin, ja asiaa tutkiessani törmäsin tähän ketjuun.

    En ymmärrä ylläolevaa matematiikkaa, itse päädyin siihen että 1000 euron polkupyörä maksaisi esim 30% veroprosentilla 24kk sopimuskauden aikana huollettuna ja vakuutettuna yhteensä 399,36 euroa, jonka jälkeen saisin uuden ilman mitään kustannuksia. Otetaan siis uus tonnin filo kahdeksi vuodeksi, samalla veroprossalla mennään ja neljän vuoden jälkeen on maksettu 800 euroa.

    Sama itse maksettuna 24kk jälkeen: 1000eur + ensihuolto 50eur + vuosihuolto 80eur x 2 = 1210eur mikä ei sisällä vielä vakuutusta eikä huollossa vaihdettujen osien hintoja. Kahden vuoden jälkeen minulla on toki oma pyörä, jonka katuhinta torilla voisi olla esim 550-600eur. Ok, myydään vanha, jolloin 24kk kustannukset olisivat siis vähintään 610eur, mikä on 211 euroa enemmän kuin työsuhdepyörävaihtoehto. Tähän mennessä siis vaikuttaa siltä, että ero työsuhdepyörän eduksi syntyy huolloista... mutta omistusvaihtoehdossapa nyt ei ole uutta pyörää, ei itse asiassa pyörää ollenkaan, vaan pitää taas kaivaa kuvetta 1000 euron verran...

    610+1210-600= 1220 vs 800 jne.

    Sitten kun laskee mukaan vakuutuksen, pannaan vaikka 20eur/vuosi= 80eur, pakkaa, ketjua ja renkaita ja hyväksytään nöyrästi se, että fillarista ei saanukaan ku 500 euroa ni lukemat on jo varsin selvät liisarin eduksi, ja nämä säästöt voi sitten hyvillä mielin käyttää varsinaiseen harrastukseen.

    Onko laskelmissani joku virhe mitä en huomaa?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •