GarminHelkamaImatraRideContinentalElectrobike
Sivu 2 / 211 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 12 52 102 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 6318

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #31
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    espoo
    Viestit
    325
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JJT Katso viesti
    http://www.lundberg.fi/yhteystiedot

    Osaavat auttaa, kun vain kerrot tarkat speksit vanteista.

    Itselläni oli 29" tubeless ready vanteet ja samoin falskasi venttiilistä tosi pahasti, mutta onnistuin kuitenkin itse renkaanasennuksessa. Venttiili ei ole symmetrisesti keskellä vannetta, niin tiivistettä ei meinannut millään saada pitämään ilmaa. Itse onnistuin maitoliimalla tehtävällä litkulla hommassa parhaittein. Maitoliiman hankinta olikin sitten eri juttu.
    Maitoliimasta tehty oma litku toimi mullakin. Falskaava rengas ja falskaava vanne lakkasivat vuotamasta kokonaan. Epäilen, että mavicin vanteessa nimen omaan venttiilin juuresta vuosi, mutta mene ja tiedä.

    Tämän kokeilun perusteella en näe järkeä maksaa preemiota eksoottisista Stan's yms. litkuista. Tai vaikka hinta ei olisikaan este, niin saatavuus on liimalla parempi. Ostin omani paikallisesta k-raudasta.

  2. #32
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Korsholm Mustasaari
    Viestit
    269
    Eilen asensin dh renkaat tubeleksena vanteelle ja kokeilin mielenkiinnosta aluksi ilman litkua. Rengas michelin dh16 2,5" tubeles ja vanne mavic ex823. toinen nousi kompuralla pienen kikkailun jälkeen, mutta tyhjeni noin 10 minuutissa. toinen ei noussut millään. Laitoin litkut sisään ja sain molemmat pitämään ilmat sisässä, mutta kumpikaan ei noussut todellakaan helposti.
    Mieleen tulikin, että pitäisikö tubess rankaan tiivistyä tubeless vanteelle ilman litkua? Toki litkun käyttö on eduksi reikiä paikkaamaan, mutta se helpottaa asennusta huomattavasti.
    Orange mountain bikes

  3. #33
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.015
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KariKalastaja Katso viesti
    Mieleen tulikin, että pitäisikö tubess rankaan tiivistyä tubeless vanteelle ilman litkua?
    Pitäisi.


  4. #34
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KariKalastaja Katso viesti
    Eilen asensin dh renkaat tubeleksena vanteelle ja kokeilin mielenkiinnosta aluksi ilman litkua. Rengas michelin dh16 2,5" tubeles ja vanne mavic ex823. toinen nousi kompuralla pienen kikkailun jälkeen, mutta tyhjeni noin 10 minuutissa. toinen ei noussut millään. Laitoin litkut sisään ja sain molemmat pitämään ilmat sisässä, mutta kumpikaan ei noussut todellakaan helposti.
    Mieleen tulikin, että pitäisikö tubess rankaan tiivistyä tubeless vanteelle ilman litkua? Toki litkun käyttö on eduksi reikiä paikkaamaan, mutta se helpottaa asennusta huomattavasti.
    Kai kuitenkin käytit saippuavettä tai muuta sopivaa liukastetta asennuksen apuna?

    Tubeless-renkaidenkin kanssa kannattaa käyttää litkua, syy siihen on käyty läpi täällä jo moneen kertaan...

    - Tomi

  5. #35
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Korsholm Mustasaari
    Viestit
    269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Kai kuitenkin käytit saippuavettä tai muuta sopivaa liukastetta asennuksen apuna?

    Tubeless-renkaidenkin kanssa kannattaa käyttää litkua, syy siihen on käyty läpi täällä jo moneen kertaan...

    - Tomi
    Toki. Pointti olikin, että moni olettaa hankkiessaan tubeless kiekoille UST renkaan, että litkua ei tarvita. Ainakin mun testin perusteella todellakin tarvitsee. Vaikka renkaan saisikin nousemaan vanteelle ja vieläpä niin, että se asettuu oikein, eivät ilmat pysy sisällä.
    Orange mountain bikes

  6. #36
    Liittynyt
    06/2007
    Viestit
    193
    Noniin sain nyt Racing Ralphin toimimaan tubelessina

    Rocket Ron taas angstaa ja räjähtelee vanteelta pois kunnon jytinällä.
    Noh, nyt on Rocket Ron arestissa ja tilalla rullaa Bontragerin Jonesi..

  7. #37
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.046
    Eilen putkahti postiluukusta uusin MBA, eli lokakuun numero.

    Ja siinä oli mielenkiintoinen tee-se-itse tubeless juttu. Vanne teipattiin tavallisella sähkömiehenteipillä huolellisesti ja sitten halkaistiin sisärengas pitkittäin ja venytettin se siihen vanteen päälle, siten että venttiili laitettiin reikäänsä.

    Sitten ulkorengas päälle ja kompuralla paineet sisään. Seuraavaksi paineet pois ja Stanit sisään ja taas uudet paineet. Sen jälkeen saksilla leikattiin vanteenkylkiä pitkin ne yli lepattavat sisärenkaan liepeet. Ja avot, tubeless on valmiina kivikkoon.
    XT-vaihtajia vuodesta -95.

  8. #38
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    Borgå
    Viestit
    451
    Mä käytän fillarereissani Bontragerin Race , Race Lite sekä Race X-Lite vanteeita kaikissa on tubeless Ready (yhdessä UST) renkaat joissain käytän litkuja mutta usein ajan ilman.Vaikka en ole käyttänyt litkuja niin ilma on pysynyt hyvin sisällä jopa kuukauden verran (esim.Big Earl TR,ja ACX TR ja Jones XR TR) Revolt-X:llä on taas pakko käyttää litkua koska siinä on ne mystiset pikku rejät kyljissä.UST renkaiden kanssa en koskaan käytä litkuja,esim.Maxxis Ignitorissa pysyy täysi paineet vieläkin 9kk jälkeen (Bon Race vanteilla).Ja vielä on pakko myöntää että harvemmin tulee käytettyä saippua liuosta asennuksessa ja hyvin menee päälle,tosin käytän kompuraa.

  9. #39
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    390
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Ja siinä oli mielenkiintoinen tee-se-itse tubeless juttu. Vanne teipattiin tavallisella sähkömiehenteipillä huolellisesti ja sitten halkaistiin sisärengas pitkittäin ja venytettin se siihen vanteen päälle, siten että venttiili laitettiin reikäänsä.

    Sitten ulkorengas päälle ja kompuralla paineet sisään. Seuraavaksi paineet pois ja Stanit sisään ja taas uudet paineet. Sen jälkeen saksilla leikattiin vanteenkylkiä pitkin ne yli lepattavat sisärenkaan liepeet. Ja avot, tubeless on valmiina kivikkoon.
    Tämän tuntee myös Youtube nimellä Ghetto tubeless:
    Osa 1
    Osa 2

    Olin itsekin viittä vaille kokeilemassa tuota, mutta sitten pyöränvaihdon yhteydessä tuli käyttöön tubeless-vanteet, joten ghetto-viritykset sai jäädä.

  10. #40
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.046
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Eilen putkahti postiluukusta uusin MBA, eli lokakuun numero.
    Joku siellä naureskeli minun Lokakuu-numerolle. MBA on tunnettu siitä, että niiden lehdet ilmestyy tilaajille hiukan etuajassa.
    XT-vaihtajia vuodesta -95.

  11. #41
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    5.315
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KariKalastaja Katso viesti
    Toki. Pointti olikin, että moni olettaa hankkiessaan tubeless kiekoille UST renkaan, että litkua ei tarvita. Ainakin mun testin perusteella todellakin tarvitsee. Vaikka renkaan saisikin nousemaan vanteelle ja vieläpä niin, että se asettuu oikein, eivät ilmat pysy sisällä.
    Ellen ihan ole pudonnut kärryiltä, niin UST-rengas on rakennettu toimimaan ilman litkuja eli jos ei pidä = viallinen rengas. Sitten on näitä LUST tai Tubeless Light-renkaita jonka runko on tehty siinä määrin kevyesti, että tarvivat litkun tiivistyäkseen. Olisiko tämän evoluution takana Stanin litkurenkaiden ja normi-UST renkaiden pyörivän massan taistelu..

  12. #42
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.046
    Juu, piti oikein kotona tarkastaa. Eilen tuli lehti, jonka kannessa lukee October 2009.
    XT-vaihtajia vuodesta -95.

  13. #43
    Chinook Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J Panula Katso viesti
    Ja ajotuntumassa Tubeless vs. sisäkumeet on eroa, lähinnä pidossa siis eli samalla kuviolla saa n. 1/3 enempi pitoa tubelessina, kun voi pitää alempia paineita, mulla on tyypillisesti n. 2,5 Bar paineet tubeless kiekoilla (n.90kg kuski) ja sisärenkailla pitää olla ainakin 3,5 Bar...
    Ehkä jollain kevyemmällä kuskilla edut eivät ole niin selviä, jos voi ajaa sisärenkaillakin 2,5bar paineilla... lisäksi ne snakebitet jäävät sisärenkaiden myötä historiaan
    Miksi sisärenkaallisessa ei voi pitää yhtä matalia paineita, kuin tubeless-renkaassa? Kerjäänkö itselleni ongelmia, kun olen viime aikoina pitänyt sisärenkaallisessa paineina alle 2baria(menee juurakot helpommin..)? Renkaat ovat Schwalben Racing Ralph ja Nobby Nic, painoa kuskilla ~76kg.
    Tämä on näitä nöösikysymyksiä..

  14. #44
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.267
    Sisärenkaalisella esim:1.6 paineilla kumirikonvaara/snakebite aika ilmeinen.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  15. #45
    Chinook Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    kumirikonvaara/snakebite aika ilmeinen.
    Ok... kiitti Ellmeri nopeasta vastauksesta. Lisäänpä siis painetta renkaisiin ja opettelen ajamaan.

  16. #46
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    30
    elä suotta jos ei kolise, ei mullakaan oo sisärenkaitten kanssa ollu ilmaa ku just sen verran ettei kiekot kolahtele kivii, mikä tarkottaa mun painolla & ajotyylillä jopa alle puoltatoista baria. Eikä oo ollu kovin yleinen toimenpide toi renkaanvaihto kesken lenkin..

  17. #47
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.046
    Minä tiputin Seinäjoen mara-kisassa takarenkaan paineet 2,7 -> 2,5 bar, niin puhkeshan se niissä kivissä. Rengas oli Kenda Karma 2.0 * 29" ja sisuri tavallinen paksukuminen.

    Kuskilla painoa 78 kg. Minulla pitää edessä olla 2,5 bar ja takana tuo 2,7-2,8 bar, tai muuten kärmes iskee...
    XT-vaihtajia vuodesta -95.

  18. #48
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.027
    Min en vaan vieläkään ymmärrä tubelesseja. Kertokaa mikä se etu on, mitä sillä haetaan asennuksessa menetetyn ajoajan takia?? Painon säästön ymmärrän, mutta kaikki muu menee yli hilseen.

    Mää haluun ainakin, että fillari kulkee kevyesti poluilla, se vaatii min 2.3bar> paineet (painoa 83kg täyttä terästä). Siinä ei kait ole eroa, onko sisäkumillinen, vai tubeless. Tekniikkaa tarvitaan juurakoissa ja kivikoissa, ei matalia paineita, näin mää asian ymmärrän ja käytännössä sovellan. Minä en lähtis sinne sohimaan matalilla paineilla, vaikka ois kokokumirenkaat....
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  19. #49
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.105
    Itse ajelen sisärekallisella noin 2bar paineilla, kuski ajokamoineen noin 90 kg, eikä maastossa yhtään snakebiteä. Reitteinä suosin enskahenkistä teknistä mielummin kuin marathon tyyppistä nopeaa tykitystä.

    Mitä tästä voidaan päätellä? Ainakin se, ettei kuskin painolla ja rengaspaineella ole mitään suoranaista yhteyttä. Ajotyyli ja -teknikka sekä käytettävä rengas ratkaisee.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  20. #50
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Min en vaan vieläkään ymmärrä tubelesseja. Kertokaa mikä se etu on, mitä sillä haetaan asennuksessa menetetyn ajoajan takia?? Painon säästön ymmärrän, mutta kaikki muu menee yli hilseen.

    .
    En mäkään tarkalleen ymmärrä mutta 9 vuotta tubeless kumeilla menty,pienillä paineilla 1.6 takana ja edessä,pito aivan julmettua tietenkin renkaissakin on eroja ollut mutta se perstuntuma on ihan toisenlainen kuin sisurilla.
    Sisärenkaallinen on profiililtaan pienenpi maastossa tutkitun jäljenkin perustella ja tubessa taas kallistuksessa pitoalue suurenpi ja märässä juurakossa kumminkin paras ratkaisu,ainakin toiset on jääneet sinne taakse arpomaan ajolinjoja.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  21. #51
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.027
    Tunnusta rohkeesti pois ellmeri, että sulla on huomattavasti parempi ajotekniikka, kuin sun kanssa ajajilla
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  22. #52
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Tunnusta rohkeesti pois ellmeri, että sulla on huomattavasti parempi ajotekniikka, kuin sun kanssa ajajilla
    En,oon ihan velliperse ajamaan.
    Ainoastaan ryyniä jaloissa polkea läpi juurakoiden.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  23. #53
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    VIERUMÄKI
    Viestit
    947
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    En,oon ihan velliperse ajamaan.
    Ainoastaan ryyniä jaloissa polkea läpi juurakoiden.
    Ja taas vatsa kuralla ja ryynitkin puntissa
    www.korsonkaiku.fi/maastopyoraily
    korsonkaikumtb.sporttisaitti.com

  24. #54
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eskoaa Katso viesti
    Ja taas vatsa kuralla ja ryynitkin puntissa
    Jätkä vaklaa mua mistä tiesit.....joo vatta sekasin kun woksin etukeula rikki.

    Oikeesti hiano homma,taas pääsee kaupoille!!!
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  25. #55
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    VIERUMÄKI
    Viestit
    947
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    Jätkä vaklaa mua mistä tiesit.....joo vatta sekasin kun woksin etukeula rikki.

    Oikeesti hiano homma,taas pääsee kaupoille!!!
    Nii-i
    Etukeulimisen jälkeinen maanvetovoiman aiheuttama suunnan muutosko woksin poksautti
    Se on taitolaji muuttaa negatiiviset asiat positiivisiks
    www.korsonkaiku.fi/maastopyoraily
    korsonkaikumtb.sporttisaitti.com

  26. #56
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.267
    Tubeless renkhaaassa aivan tautinen pito niin jos-tain-han "sen" on joustettava ja Woksin liukuputket loppu..
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  27. #57
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.328
    Itse asensin juurin ensimmäiset tubeless-renkaat. Saippuavettä en käyttänyt ollenkaan, renkaat meni ihan helposti käsin vanteelle, mutta ilmaa oli turha yrittää jalkapumpulla laittaa. Huoltoasemalla kävin kompuralla täyttämässä ja 4 barin paineella napsahti mukavasti paikoilleen.

    Kerjäänkö verta nenästä nyt kun mulla ei ole mitään litkua tuolla sisällä? Vanteena on Mavicin CrossMax SLR, mikä on ihan oikea tubeless-kehä ja renkaana Schwalben valmistama oikea UST-rengas. Stanin litkua mulla on pieni pullo varmuuden vuoksi aina lenkillä mukana, mutta onko tarvetta laittaa sitä jo valmiiksi renkaan sisälle? Miten sitä edes laitetaan? Raottamalla renkaan reunaa ja siitä ruiskuttamalla vai jotenkin venttiilin kautta?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  28. #58
    mutanaama Guest
    Saippuavesi auttaa renkaan asettumisessa paikalleen paremmin eli tiiviimmin. Samalla näet, onko vuotoja.

    Voita ottaa venasta sielun pois, jos lähtee, tai sitten tyhjennät renkaan ja lorotat litkua sivusta sisään.

  29. #59
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.046
    Taitaa olla se litkun mukana kantaminen hiukan turhaa. Voi olla hankala laittaa sitä siellä kenttäolosuhteissa. Vielä kun se kompurakaan ei ole mukana.

    Ja eikös yksi sen litkun tarkoituksista ole tukkia reikiä ajon aikana, niin ettei se reikä keskeytä ajamista. Siellä taskussa tuo homma ei oikein pelaa, samalla vaivalla, ellei nopeammin, sinne sitten sujauttaa taskusta sisärenkaan...
    XT-vaihtajia vuodesta -95.

  30. #60
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    901
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Min en vaan vieläkään ymmärrä tubelesseja. Kertokaa mikä se etu on, mitä sillä haetaan asennuksessa menetetyn ajoajan takia?? Painon säästön ymmärrän, mutta kaikki muu menee yli hilseen.

    Mää haluun ainakin, että fillari kulkee kevyesti poluilla, se vaatii min 2.3bar> paineet (painoa 83kg täyttä terästä). Siinä ei kait ole eroa, onko sisäkumillinen, vai tubeless. Tekniikkaa tarvitaan juurakoissa ja kivikoissa, ei matalia paineita, näin mää asian ymmärrän ja käytännössä sovellan. Minä en lähtis sinne sohimaan matalilla paineilla, vaikka ois kokokumirenkaat....
    Mitä nyt joitain viikkoja olen ajanut tupelesseilla niin silmät avautui: maastossa kova rengaspaine ei olekaan yhtä kuin hyvä rullaavuus.
    Peikkomainen flaksi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •