Sivu 1 / 5 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 130

Aihe: Pyörän maalaaminen

  1. #1
    Biker Guest

    Pyörän maalaaminen

    Onnistuuko mattapintaisen fillarirungon maalaaminen ilman hiekkapuhallusta tms, siis pysyykö maali ollenkaan jos pistää vain jotain sprayta suoraan päälle?

  2. #2
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.510
    Mikäli nykyinen maali on hyvässä kunnossa kyllä sen voi maalta, mutta uuden maalin pysymisestä en mene takuuseen. Kannattaa vetää muutama kerros lakkaa vielä siihen päälle niin se auttaa maalin kiinnipysymistä.

    EDIT: muista putsata runko huolella ennen maalaamista
    Still rides with 26er

  3. #3
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.249
    ei se nappimaali siinä kovin hyvin pysy, saa laittaa useamman kerroksen(5->) välihionnalla niin sitten voi jo kohtuullisesti pysyä.
    Vanha mutta lihava.

  4. #4
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.529
    Materiaali kannattaa huomioida , jos on terästä niin vanhat pois ja pohjat kunnolla . Alumiinin maalaaminen (Pysyvästi) on ongelmaisempaa , jos vanha maali on ok niin ei hiota puhki , vain karhennetaan ja maalataan yli .

  5. #5
    Liittynyt
    06/2007
    Viestit
    153
    Heittäkääs vinkkiä missä voisi teettää maalauksen asiantuntevasti? Mieluiten myös niin että fillarin purku ja kokoaminen hoituisi samaan pakettiin.

    Kyseessä on Nishikin vanha maantiepyörä, jonka maalipinta on kärsinyt pahasti. Ruostetta ei ole, mutta nuhjuinen olemus kaipaisi vähän tuunausta.

    Varmaan hiekkapuhallus / liuotinkäsittely + maalaus + teipit(?) + lakka tekisi kutaa.

  6. #6
    Nostetaan tämä... Onko vinkkejä, missä Turun talousalueella fillarin teräsrungon pohjustus(hiekkapuhallus?) ja maalaus onnistuisi hinta/laatu-suhteessa ok. Alkavaan projektiin olen miettinyt yhdeksi kandidaatiksi maalariammattikoulua (mikähän senkin nimi nykyään lienee?).
    Kampi laskee, kampi nousee. Pyöräilyä pyöräilyn ilosta.

  7. #7
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    161
    Samantien saa laittaa myös pääkäypynkiseudun edullisia paikkoja.

    Kysyin hetki sitten VTM:ltä hintoja, ja antoivat pelkälle pulverivärille satasen hintaa, lasikuulapuhalluksesta veloittaisivat toisen mokoman...
    Alumiinirunko on siis tämä.

  8. #8
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    202
    Tampereella teetin pari vuotta sitten vastaavan homman. Nuhjuinen alumiinirunko puhtaaksi, teräksinen jäykkä haarukka samaan väriin (uusi, maalattu mutta hirveän värinen), hiekkapuhallus, jauhemaalaus ja sitä ennen pohjatyöksi laakeripaikkojen ym. arkojen kohtien peittely.

    Kahdeksankymppiä koko homma, firman nimi oli Tamcorro Tampereella. Kokeiltuani hetken rungon puhdistamista teräsharjalla (koneella ja käsinkin) ja hiomapapereilla, en pidä kalliina. Aikatauluksi tosin sovittiin "näillä lumilla", se kuulemma vaikutti hintaan kun ei pantu mitään päivämääriä ylös. Lopulta oli vain parin viikon keikka "kun sattui hyvä väli".
    Foorumipyöräilyn "Lanterne Rouge"

  9. #9
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    20
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Narujalka Katso viesti
    Nostetaan tämä... Onko vinkkejä, missä Turun talousalueella fillarin teräsrungon pohjustus(hiekkapuhallus?) ja maalaus onnistuisi hinta/laatu-suhteessa ok.
    Yksivaihde.netissä on jotain asiasta puhuttu.

  10. #10

    Peukalo ylös

    Kiitos Malkuthille vinkistä!
    Kampi laskee, kampi nousee. Pyöräilyä pyöräilyn ilosta.

  11. #11
    Liittynyt
    03/2009
    Paikkakunta
    Tampester
    Viestit
    33
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuparinen Katso viesti
    Nuhjuinen alumiinirunko puhtaaksi, teräksinen jäykkä haarukka samaan väriin (uusi, maalattu mutta hirveän värinen), hiekkapuhallus, jauhemaalaus ja sitä ennen pohjatyöksi laakeripaikkojen ym. arkojen kohtien peittely.
    Alumiinirungon hiekkapuhaltaminen kuulostaa meikäläisestä aika hurjalta. Miten kävi rungon jäykkyyden? Tuliko huomattavasti löysempi? Käsittääkseni soodapuhallus olisi alumiinirungolle huomattavasti hellävaraisempi. Onko kellään kokemusta ko. toimenpiteestä ja sen vaikutuksesta rungon jäykkyyteen?

  12. #12
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.249
    Alumiini pitää lasikuulapuhaltaa tai poistaa vanhat maalit maalinpoistoaineella(esim nitromors).
    Vanha mutta lihava.

  13. #13
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    70100
    Viestit
    86
    Jep. Alumiinille lasikuulapuhallus, joka on hellävarainen. Tuo nitromorssi menee aika nyhräykseksi varsinkin epätasaisilta pinnoilta (esim.saumat ja viennit) poistettaessa. Jos metallipinnalla on yhtään mitään ylimääräistä, niin pulverimaalijauhemuovihässäkkä ei siihen tartu.

  14. #14
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    238

    hiilikuiturunko

    Olisin puhdistamassa vanhaa Trek 9900 -hiilikuiturunkoa. Mitä liuotinta kannattaa käyttää maalin poistamiseen? Tarkoitus ei ole maalata runkoa sitten lainkaan, vaan laitan pelkät tarrat, jos niitäkään.

    Kannattaako tarrojen päälle laittaa lakkaa vai kannattaako ylipäätänsä lakata koko runko, onko siitä käytännön hyötyä? Ja mitä lakkaa kannattaa hiilikuiturungoissa käyttää?

  15. #15
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Mikkeli
    Viestit
    957
    Hiomalla.
    Weight Weeniesin foorumilla moni on poistanut lakat/maalit ja jättänyt puhtaalle hiilarille.
    Puhtaanapito voi tuolla mattapinnalla olla vaan hankalempaa kuin lakatulla.
    Tuossa yksi rojekti: http://weightweenies.starbike.com/fo...6a4ba546538f5d
    Cycling El Burro
    Hitaasti mutta epävarmasti.

  16. #16
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    912
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Muko Katso viesti
    Samantien saa laittaa myös pääkäypynkiseudun edullisia paikkoja.

    Kysyin hetki sitten VTM:ltä hintoja, ja antoivat pelkälle pulverivärille satasen hintaa, lasikuulapuhalluksesta veloittaisivat toisen mokoman...
    Alumiinirunko on siis tämä.
    Saitko vastauksia pääkaupunkiseudun liikkeistä?
    Itsekin voisin olla kiinnostunut teräskilpurin maalauttamisesta, jos se onnistuu hyvään hintaan.

    Etsin joskus viime vuonna näitä liikkeitä ja aika nihkeesti oli infoa netissä. Muutamaan liikkeeseen soitin ja hinnat pyörivät noissa samoissa lukemissa kuin mitä mainitsit tuossa yllä...
    "When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin

  17. #17
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Kumikylä
    Viestit
    432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti znood Katso viesti
    Alumiini pitää lasikuulapuhaltaa tai poistaa vanhat maalit maalinpoistoaineella(esim nitromors).
    Mä oon puhaltanut useita alurunkoja keraamisella hiekalla pienellä paineella.
    Kaikki ovat edelleen ajokuntoisia, jaa mutta yks ei ole mutta se ei ole puhalluksen ansiota/syytä.
    http://www.promtb.info

  18. #18
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jazman Katso viesti
    Saitko vastauksia pääkaupunkiseudun liikkeistä?
    Itsekin voisin olla kiinnostunut teräskilpurin maalauttamisesta, jos se onnistuu hyvään hintaan.
    En ole saanut vinkkejä, en ainoatakaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -mustikka- Katso viesti
    Mä oon puhaltanut useita alurunkoja keraamisella hiekalla pienellä paineella.
    Kaikki ovat edelleen ajokuntoisia, jaa mutta yks ei ole mutta se ei ole puhalluksen ansiota/syytä.
    Itsekö olet puhaltanut? Haluaisitkos puhaltaa meikäläisen ja Jazmaninkin runkoja?
    Tosin edelleen pitäisi saada pulverit pintaan sen jälkeen...

  19. #19
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    100
    Tattarisuolla oleva Taximo hiekkapuhaltaa ja maalaa 80 eurolla, lasikuulapuhalluksesta pyysivät parikymppiä lisää. Jäljessä ei ole moittimasta ja tuntuu pysyvän kiinni

  20. #20
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    238
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Terwis Katso viesti
    Hiomalla.
    Weight Weeniesin foorumilla moni on poistanut lakat/maalit ja jättänyt puhtaalle hiilarille.
    Puhtaanapito voi tuolla mattapinnalla olla vaan hankalempaa kuin lakatulla.
    Tuossa yksi rojekti: http://weightweenies.starbike.com/fo...6a4ba546538f5d
    Märkähionta onkin ollut tiedossa, mutta jollakin liuottimella kun vain saisi homman hoidettua nopeammin ja mahdollisesti jättämättä mitään jälkiä maalinpoistosta itse runkoon. Esim. tuossa Trek 9900:ssä on monokokkirunko, joten liimausten suhteen ei pitäisi olla oikein ongelmia, mutta OCLV-rungoissahan itsessään on sitten toisaalta käytetty epoksia, jos tuohon on luottaminen: http://teamcyclingandfitness.com/art...tter-pg509.htm, joten kysymys kuuluukin, että kuinka hyvin asetoni tai muut maalinpoistoaineet tehoavat jähmettyneeseen epoksiin.

  21. #21
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    202
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -JT- Katso viesti
    Alumiinirungon hiekkapuhaltaminen kuulostaa meikäläisestä aika hurjalta. Miten kävi rungon jäykkyyden? Tuliko huomattavasti löysempi? Onko kellään kokemusta ko. toimenpiteestä ja sen vaikutuksesta rungon jäykkyyteen?
    Tuo Nishiki ei varmaan ollut alkuaankaan kevyimpiä runkoja... en kyllä ajanut sillä ennen putsausta, koska tämä runko oli kotoisin roskalavalta pelastetusta raadosta.

    Mielestäni ajoltaan ihan normaali ja minun käyttööni riittävän jäykkä. Pinta oli ennen maalausta varsin karhea, mutta ainakin jauhemaali tarttui hyvin.
    Foorumipyöräilyn "Lanterne Rouge"

  22. #22
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Kumikylä
    Viestit
    432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Muko Katso viesti
    Itsekö olet puhaltanut? Haluaisitkos puhaltaa meikäläisen ja Jazmaninkin runkoja?
    Tosin edelleen pitäisi saada pulverit pintaan sen jälkeen...
    Joo, ihan itse puhaltanut.
    Ei vaan onnistu enää kun vaihdoin mielekkäämppän työhön.
    http://www.promtb.info

  23. #23

  24. #24
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    5.234
    Mitenkäs eloksointi ja Nitromors sopii yhteen? Rungossa on kaikenlaista maalausta eloksoinnin päällä ja mielellään pitäisin sen alla olevan tyylikkään mattamustan.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  25. #25
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Netissä isot pojat sano ettei paukulla voi maalata runkoa, maali kuulemma katoaa ja murskaantuu heti.

    Onneksi olin juntti ja tein asiat toisin, muutamia kerroksia vanhan maalin päälle paukkua ja 5 vuotta aktiivikäytössä villari, vieläkin maalit pinnassa yhtä hyvänä.

    Tämä vain oma kokemus.

    ps. samanlailla olen vetänyt viiteen eri pyörään maalit ja hyvin pysyy.

  26. #26
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    5.234
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    Netissä isot pojat sano ettei paukulla voi maalata runkoa, maali kuulemma katoaa ja murskaantuu heti.
    Ja ovat oikeassa, koska sama pätee kaikkiin muihinkin maaleihin. Maalien kemiallinen reaktiot eivät ole riippuvaisia siitä miten aine roiskitaan pintaan. Epäyhteensopivat aineet aiheuttavat kuplimista ja muuta ikävää. Kilikalipulloista kun ei tiedä mitä niissä on sisällä niin vaikea on edes arvata käykö hyvin vai huonosti jos ei kokeile ensin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    Onneksi olin juntti ja tein asiat toisin, muutamia kerroksia vanhan maalin päälle paukkua ja 5 vuotta aktiivikäytössä villari, vieläkin maalit pinnassa yhtä hyvänä.

    Tämä vain oma kokemus.
    Tuurilla ne laivatkin seilaa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    ps. samanlailla olen vetänyt viiteen eri pyörään maalit ja hyvin pysyy.
    Sitä tuuria on ollut näköjään paljon.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  27. #27
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    649
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Mitenkäs eloksointi ja Nitromors sopii yhteen? Rungossa on kaikenlaista maalausta eloksoinnin päällä ja mielellään pitäisin sen alla olevan tyylikkään mattamustan.
    Hyvin sopii, viime vuonna poistin Stevensin rungosta ylimääräiset nettiosoitteet ym. tekstit. Tosin jouduin käyttämään lisäksi asetonia ja silti vielä sopivassa valossa saattaa nähdä haamukuvan tekstistä.
    Johtunee siitä että eloksoitu pinta on niin röpelöinen että maali on vähän imeytynyt kiinni koloihin.
    Eloksointi ei kärsinyt käsittelystä.

    (Pieni takaisku tosin tuli kun laitoin mörssit etuhaarukkaan joka ei yllättäen ollutkaan eloksoitu vaan maalattu...)

  28. #28
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Sitä tuuria on ollut näköjään paljon.
    Tuuria on ollut tässä talossa niin kauan kun spraymaaleja on ollut. Toki aina ei voi voittaa.

  29. #29
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    5.234
    Tarvitseeko eloksoinnin päälle vetää joku erillinen tartuntamaali ennen pohjamaalia, kuten paljaalle alumiinille suositellaan?
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  30. #30
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Malaga, Spain
    Viestit
    1.188
    Nostetaas.

    Cyclo on saanu sikaa mun käsittelyssä (4 kk vanha alu pyörä) ja maalia on alkanyt rapisemaan pois sieltä täältä.

    1. Pitääkö/kannattaako paljastunut alumiini suojata jotenkin?

    2. harkinnassa uusi maalaus, millä tekniikalla nuo vanhat maalit poistetaan? mihin pääkaupunkiseudun maalaamoon runko kannattaa viedä sillä maalin poisto/pohjatyöt jäävät myös liikkeen huoleksi.

    4. Ei kai rungon takuu mene uudelleen maalauksessa?

    3. mitä tommonen kustantaa?
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

    www.pauliinapohtii.blogspot.com

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •