Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 38

Aihe: Pyörätien jatkeena oleva suojatie

  1. #1
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Naantali
    Viestit
    671

    Pyörätien jatkeena oleva suojatie

    Pyöräilijä ei saa ajaa suojatiellä jollei se ole pyörätien jatkeena oleva suojatie. Jos suojatie on pyörätien jatke, niin saa ajaa. Mutta mistä tietää, miloin suojatie on pyörätien jatke?

    Tutun tutun lapsi törmäsi autoon liikenneympyrässä suojatiellä ja poliisi piti lasta osasyyllisenä, koska hän ajoi suojatiellä. Poliisin mukaan siinä ei saisi ajaa. Haluaisin käydä katsomassa onko tuossa kohtaa pyörätien jatke vai ei. Itse olen ko, kohdassa aina ajanut.

    Lasta pidettiin osasyyllisenä myös koska hän oli myontänyt ajaneensa lujaa. On kuitenkin sen ikäinen, ettei ihan oikeasti edes pysty ajamaan lujaa. Siitä toinen kysymys. Tuossa kohdassa ajaradalla on 40 km/h rajoitus ja näkyvyys esteetön. Mikä vauhti mahtaa olla lujaa tai liian lujaa?

    Ei käynyt pahasti ja autoilija maksaa. Siinä mielessä ei hätää.
    Markku N

  2. #2
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Länsi-Vantaa
    Viestit
    1.749
    Jos suojatien kummallakin puolella kulkee pyörätie / kevyen liikenteen väylä, silloin suojatie on pyörätien jatke.
    Festina lente

  3. #3
    mutanaama Guest
    Jos siinä on molemmilla puolilla pyörätie, niin eiköhän se silloin ole jatke.

  4. #4
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Poliisin nettisivuilta löysin aikoinaan viittauksen Korkeimman Oikeuden päätökseen, jonka mukaan riittää että suojatien toisella puolella on pyörätie.

    edit: näin se Korkeimman Oikeuden perustelu meni:
    --------------------------------
    B on ajanut omistamallaan polkupyörällä asianmukaisella määräysmerkillä (merkki 423) osoitetulta yhdistetyltä pyörätieltä ja jalkakäytävältä sen jatkeena olleelle, tieliikenneasetuksen 37 §:n 1 ja 3 momentin mukaisesti valkoisella ajoradan suuntaisella juovituksella koko leveydeltään suojatieksi merkitylle risteävän ajoradan osalle. Mainitun 3 momentin mukaan polkupyöräilijä ja mopoilija saavat käyttää näin merkittyä yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jatkeena olevaa suojatietä tien ylittämiseen. Tieliikennelaissa tai sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä ei ole rajoitettu tätä oikeutta sellaisessakaan tapauksessa, että yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä jatkuu risteyksen jälkeen pelkkänä jalkakäytävänä. Myöskään vastakkaisesta suunnasta tuleville tarkoitetuilla liikennemerkeillä ei ole merkitystä suojatien luonteeseen B:n käyttämästä ajosuunnasta käsin arvioituna.

    http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/k...A4tien%20jatke
    --------------------------------
    perttime muokkasi tätä : 10.05.2009 at 18.45

  5. #5
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Naantali
    Viestit
    671
    Kiitos olette nopeita. Olisko kellään tiedossa lain pykälää tai jotain muuta lähdettä, joka vahvistaisi asian?
    Markku N

  6. #6
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku N Katso viesti
    Kiitos olette nopeita. Olisko kellään tiedossa lain pykälää tai jotain muuta lähdettä, joka vahvistaisi asian?
    Huomasitko linkin

  7. #7
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.631
    Pistetäänpä pari lisäprobleemaa:

    Jos ajoradan viertä kulkee pyörätie, ja se ylittää risteävän ajoradan suojatienä, kyseessä on ilmiselvästi pyörätien jatke.

    Entäpä jos suojatie ei olekaan aivan risteyksessä, vaan esim. 10-15 metriä sivussa, ollen kuitenkin ainoa reitti jatkaa pyörällä tuon risteyksen ohi, jos ei poikkea ajoradalle. Pyöräilijä joutuu siis kääntymään risteävän tien pyörätielle, ylittämään siellä suojatien, ja palaamaan toista puolta takaisin risteykseen.

    Toinen tapaus: Ajoradan oikealla puolella kulkeva kaksisuuntainen pyörätie päättyy, suojatie ylittää ajoradan ja pyörätie jatkuu vasemmalla puolella tietä, edelleen kaksisuuntaisena. Onko pyörätien jatke?
    -

  8. #8
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Tieliikennelaki
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...y%C3%B6r%C3%A4

    ja -asetus
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...y%C3%B6r%C3%A4

    vähän tilanteesta riippuen noista voi sitten etsiä väistämisvelvollisuuteen, pyörätiehen, pyörätien jatkeeseen yms. liittyviä kohtia.

  9. #9
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Naantali
    Viestit
    671
    Finlexistä löytyy haulla pyörätien jatke


    Tieliikenneasetus
    Muut tiemerkinnät
    37 § (21.2.1992/163)

    Suojatie

    Suojatie voidaan osoittaa valkoisella ajoradan suuntaisella juovituksella.

    «Pyörätien» «jatke»

    «Pyörätien» «jatke» voidaan osoittaa jatkeen molemmin puolin olevalla valkoisella katkoviivalla.
    Yhdistetyn tai rinnakkaisten «pyörätien» ja jalkakäytävän «jatke» voidaan merkitä koko leveydeltään suojatieksi. Polkupyöräilijä ja mopoilija saavat tällöin käyttää suojatietä tien ylittämiseen.

    Muistaakseni tässä kolarointi paikalla on yhdistettu jalkakäytävä ja pyörätie ja merkitty suojatieksi koko leveydeltään. Pitää käydä katsomassa

    edit: No en käynyt vielä katsomassa, mutta tuolla paikalla on joko yhdistetyt tai rinnakkaiset pyörätie ja jalkakäytävä.


    Ja Liikenneministeriön päätös

    31 § (23.12.1998/1134)

    Suojatiemerkintöjen juovien leveys ja väli on 50 cm. Juovien pituus on vähintään 2,5 metriä.
    «Pyörätien» «jatke» merkitään kahdella 50 cm leveällä katkoviivalla. Katkoviivan viiva ja väli ovat 50 cm.
    Milloin suojatie ja «pyörätien» «jatke» sijaitsevat rinnakkain, jätetään «pyörätien» jatkeen suojatien puoleinen katkoviiva merkitsemättä.
    Milloin «pyörätien» «jatke» sijaitsee suojatiemerkinnän keskellä, suojatiemerkintä korvaa katkoviivat. Jatkeen molemmilla puolilla olevien suojatiemerkintöjen juovien pituus on tällöin vähintään 1,25 metriä.

    Tässä päätöksessä ei puhuta mitään yhdistetystä pyörätiestä ja jalkakäytävästä.

    Tuleeko kenellekään mieleen mitään muuta perustetta, jolla ajaradan ylittäminen ajamalla voisi olla jossain tilanteessa kielletty paikassa jossa pyörätie jatkuu risteyksestä molempiin suuntiin.
    Markku N muokkasi tätä : 10.05.2009 at 20.12
    Markku N

  10. #10
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Kannattaa äkkiä vilkaista väistämissäännöt: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Li...C3%A4nn%C3%B6t

    Käsittääkseni liikenneympyrästä/kiertoliittymästä poistuva auto kääntyy joten se on väistämisvelvollinen? Fiksummat saa korjata.

  11. #11
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    122
    On toki väistämisvelvollinen, mutta käsittääkseni kysymys oli siitä saako kohdassa ajaa suojatien yli pyörällä,

  12. #12
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Ja kiertoliittymään ajava väistää kaikkea mikä liikkuu, koska tulee "kolmion takaa".

    Muuten kysymys on helppo: jos siihen kohtaan johtaa pyörätie ja siinä on suojatien liikennemerkki, siitä saa ajaa. (vrt. ennakkopäätös viestissä 4)

  13. #13
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.018
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    Ja kiertoliittymään ajava väistää kaikkea mikä liikkuu, koska tulee "kolmion takaa".
    Oulussa on muuten ainakin yksi kiertoliittymä, missä liittymään tulevien kärkikolmio on vasta suojatien jälkeen. Paikka on hämäävä, sillä yleisestihän kolmio on aina ennen suojatietä. Pyörätie kyllä jatkuu suojatien molemmilla puolilla, joten paikassa saa ajaa pyörällä. Mielestäni väistämissääntö tuossa kohdassa menee siten, että liittymään tulevan auton ei tarvi väistää suojatiellä ajavaa pyöräilijää, mutta liittymästä poistuvan taas tulee väistää. Onko muita mielipiteitä tai jopa faktaa?

    En ole perehtynyt asiaan tarkemmin, onko kyseinen järjestely jopa laiton, mutta hämäävä se ainakin on koska poikkeaa yleisestä kiertoliittymän järjestelystä.

    Itse topicin asiaan, vastauksia on tullut eikä asiassa mielestäni pitäisi olla epäselvyyksiä.
    http://otc.kompassi.com

  14. #14
    Liittynyt
    08/2004
    Paikkakunta
    Kangasala
    Viestit
    281
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juide Katso viesti
    Oulussa on muuten ainakin yksi kiertoliittymä, missä liittymään tulevien kärkikolmio on vasta suojatien jälkeen. Paikka on hämäävä, sillä yleisestihän kolmio on aina ennen suojatietä. Pyörätie kyllä jatkuu suojatien molemmilla puolilla, joten paikassa saa ajaa pyörällä. Mielestäni väistämissääntö tuossa kohdassa menee siten, että liittymään tulevan auton ei tarvi väistää suojatiellä ajavaa pyöräilijää, mutta liittymästä poistuvan taas tulee väistää. Onko muita mielipiteitä tai jopa faktaa?
    Jos en täysin väärin muista, Kangasalantien kiertoliittymissä kolmiot on sijoitettu lähes samoin: Kangasalantielle tulevien teiden kolmiot ovat ennen suojatietä ja itse Kangasalantiellä suojatien ja ympyrän välissä (suojatie hivenen kauempana ympyrästä). Täytyypä huomenna tarkistaa. Ainakin ajamiseni olen mukauttanut juuri noin, joten toivottavasti en ole väärässä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juide Katso viesti
    Itse topicin asiaan, vastauksia on tullut eikä asiassa mielestäni pitäisi olla epäselvyyksiä.
    Jep, juuri näin.

    EDIT: Tarkistin tänään Pikkolan, Suoraman ja "Lidlin" ympyrät ja kas: kolmiot olivat sijoitettu joka suunnasta oikein! "Sivuteiltä" tulevat autoilijat saattavat jopa huomata kolmiot, mutta Kangasalantiellä suojatien ylitystä täytyy tehdä varoen...
    ville m muokkasi tätä : 11.05.2009 at 23.21
    M: Islabikes Cnocc 14", vitosella wanha teräksinen Tunturi Retki-Super runko.

  15. #15
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Toombere
    Viestit
    575
    Offaria: Lempäälän Kuljussa on risteys, jossa on ennen suojatietä kolmio, jonka alla pyöräilijä ja kaksi nuolta-lisäkilpi sekä suojatien jälkeen vielä stop-merkki. Se on melko selvä tapaus, kuka väistää ja ketä.
    Pyörätien väkeä.

  16. #16
    Liittynyt
    12/2005
    Paikkakunta
    Lappi
    Viestit
    342
    ja nopeudesta. Muistiin perustuen kylläkin, mutta joku tämän varmasti vahvistaa tai sitten kertoo vääräksi.
    Kevyen liikenteen väylällä noudatetaan viereisen ajoradan nopeusrajoutusta. Eli siis kaikki alle 40km/h on kuitenkin siis hyväksyttävää ja pyöräilijä osasyyllinen jos on ajanut ylinopeutta. Eli yli 40km/h joka tuntuu melko epätodennäköiseltä.
    Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa

  17. #17
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.949
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hunvo Katso viesti
    Eli siis kaikki alle 40km/h on kuitenkin siis hyväksyttävää ja pyöräilijä osasyyllinen jos on ajanut ylinopeutta. Eli yli 40km/h joka tuntuu melko epätodennäköiseltä.
    Paitsi paikoissa jossa ajoradalla on 30km/h rajoitus.
    Kaar ittelles vaa

  18. #18
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juide Katso viesti
    liittymään tulevien kärkikolmio on vasta suojatien jälkeen.
    Kas, eipäs ole osunut kohdalle, mutta aika harvoin kuljenkin kiertoliittymissä...

    Taisi olla tieliikennelaki jossa on se kohta, että pyöräilijä väistää, jos ei joku merkintä, kääntymissääntö tms. muuta määrää. Sitten joutuukin pyöräilijä väistämään niitä liittymään meneviä, jos kolmio on vasta kevyenliikenteenväylän jälkeen.

  19. #19
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Jkl
    Viestit
    830
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juide Katso viesti
    Oulussa on muuten ainakin yksi kiertoliittymä, missä liittymään tulevien kärkikolmio on vasta suojatien jälkeen.
    Jyväskylästä bongasin samanlaisen ratkaisun uuteen ostosparatiisiin saavuttaessa. Onkohan uusi trendi, jotta autoilua saadaan sujuvammaksi.
    ---
    Parempi pipo taskussa kuin oksalla.

  20. #20
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    11
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hunvo Katso viesti
    ja nopeudesta. Muistiin perustuen kylläkin, mutta joku tämän varmasti vahvistaa tai sitten kertoo vääräksi.
    Kevyen liikenteen väylällä noudatetaan viereisen ajoradan nopeusrajoutusta. Eli siis kaikki alle 40km/h on kuitenkin siis hyväksyttävää ja pyöräilijä osasyyllinen jos on ajanut ylinopeutta. Eli yli 40km/h joka tuntuu melko epätodennäköiseltä.
    Mielestäni ole aivan oikein sanoa, että kaikki alle 40 km/h olisi hyväksyttävää, sillä liikuttaessa tieliikennelaissa tarkoitetulla tiellä tienkäyttäjän on otettava huomioon muun muassa myös TLL 3.1 ja TLL 23.1 myös pyöräilijää, kuten autoilijaakin koskevina.

    Näiden lisäksi tieliikennelaissa on liuta spesifejä pykäliä miten esimerkiksi risteystä tai suojatietä tulee lähestyä.

    Nämä siis tulee myös huomioida ajonopeutta sovitettaessa liikennemerkin tai liikenneministeriön päätöksellä asetetun nopeusrajoituksen (50/80) ohella.


    Alla vielä kaksi nimeltä mainitsemani:

    TLL 3 § 1. mom

    Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

    Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi."

    ja myös

    TLL 23 § 1. mom

    Tilannenopeus

    Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...ieliikennelaki

  21. #21
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    102
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaitainen Katso viesti
    Offaria: Lempäälän Kuljussa on risteys, jossa on ennen suojatietä kolmio, jonka alla pyöräilijä ja kaksi nuolta-lisäkilpi sekä suojatien jälkeen vielä stop-merkki. Se on melko selvä tapaus, kuka väistää ja ketä.
    Joo, ja muutaman sadan metrin päässä Kuljun kartanon risteyksessä on malliesimerkki näkyvyyden tuhoamisesta puilla. Siinä risteyksessä ihan näkyvissäkin olevilla tuntuu olevan vaikeuksia huomata, että tässä menee muitakin ajoneuvoja.

  22. #22
    Vanha juttu mutta pointti on siinä että tieliikenneasetus on muuttunut.


    "37 § (23.6.2010/625)

    Suojatie voidaan osoittaa valkoisella ajoradan suuntaisella juovituksella.

    Suojatie (http://www.finlex.fi/data/sdimages/5817.gif)


    Pyörätien jatke merkitään kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkinnällä osoitetaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa.
    Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei merkitä.

    Pyörätien jatke (http://www.finlex.fi/data/sdimages/5818.gif)"


    Suojatie ei siis toimi pyörätien jatkeena vaan pyörätien jatke on itsenäinen osa joka voi olla olemassa yksistään tai sijaita täysin samassa kohtaa kuin suojatie (merkitään tällöin suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle).

  23. #23
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    593
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku N Katso viesti
    Pyöräilijä ei saa ajaa suojatiellä jollei se ole pyörätien jatkeena oleva suojatie. Jos suojatie on pyörätien jatke, niin saa ajaa. Mutta mistä tietää, miloin suojatie on pyörätien jatke?

    Tutun tutun lapsi törmäsi autoon liikenneympyrässä suojatiellä ja poliisi piti lasta osasyyllisenä, koska hän ajoi suojatiellä. Poliisin mukaan siinä ei saisi ajaa. Haluaisin käydä katsomassa onko tuossa kohtaa pyörätien jatke vai ei. Itse olen ko, kohdassa aina ajanut.

    Lasta pidettiin osasyyllisenä myös koska hän oli myontänyt ajaneensa lujaa. On kuitenkin sen ikäinen, ettei ihan oikeasti edes pysty ajamaan lujaa. Siitä toinen kysymys. Tuossa kohdassa ajaradalla on 40 km/h rajoitus ja näkyvyys esteetön. Mikä vauhti mahtaa olla lujaa tai liian lujaa?

    Ei käynyt pahasti ja autoilija maksaa. Siinä mielessä ei hätää.
    Miten poliisi voi olla noin tietämätön liikennesäännöistä? Tietenkin siinä on pyörätien jatke, jolla saa ajaa. Ja lapsi ei takuulla ajanut siinä liian lujaa eli yli nopeusrajoituksen. Onneksi syyllisyys meni kuitenkin autoilijan piikkiin.

    Olis se aika kurjaa jäädä liikenneympyrässä auton yliajamaksi ja sitten poliisi tulee selittäämään jotain roskaa suojatiestä. No, eipä olisi ensimmäinen kerta, kun poliiseja saa olla neuvomassa liikennesääntöjen suhteen.

    Liikenneympyrärät rakennetaan Suomessa väärin. Tuosta löytyy HePon kirjelmä ja katsaus tutkimuksiin
    Tarvittaessa vaikka taluttaen.

  24. #24
    Voisitteko laittaa näistä epäselvistä / kiistanalaisista liikennepaikoista ja risteyksistä valokuvia niin voisi ihan itse ottaa silmän käteen ja ihmetellä tätä liikennemerkkien ja lakipykälien viidakkoa muutenkin kuin finlexiä tavaamalla. Epäselviä paikkoja kun löytyy taatusti joka taajamasta.

  25. #25
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matsuma Katso viesti
    Liikenneympyrärät rakennetaan Suomessa väärin. Tuosta löytyy HePon kirjelmä ja katsaus tutkimuksiin
    Taitaa kyllä olla niin, että liikenneympyröitä rakennetaan nykyään enää aniharvoin. Nykyään tehdään kiertoliittymiä. Vanhastaan on olemassa kyllä liikenneympyröitä, kuten esim. tämä: http://goo.gl/maps/RcxgC

    Tästä puuttuvat kärkikolmiot ja kiertoliittymän merkki, joten väistäminen menee normaalien sääntöjen mukaan. Tämä ei tietysti vaikuta mitään topicin keskusteluun pyörätien jatkeesta.

  26. #26
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    593
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    Taitaa kyllä olla niin, että liikenneympyröitä rakennetaan nykyään enää aniharvoin. Nykyään tehdään kiertoliittymiä. Vanhastaan on olemassa kyllä liikenneympyröitä, kuten esim. tämä: http://goo.gl/maps/RcxgC

    Tästä puuttuvat kärkikolmiot ja kiertoliittymän merkki, joten väistäminen menee normaalien sääntöjen mukaan. Tämä ei tietysti vaikuta mitään topicin keskusteluun pyörätien jatkeesta.
    Jep, käytin termiä väärin. Juuri nämä kiertoliittymät rakennetaan Suomessa väärin, mutta kaiketi ainakin Helsingissä siihen on tulossa parannus. Uutta ohjeistusta voi lukea esim. täältä, s. 172.
    Tarvittaessa vaikka taluttaen.

  27. #27
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti gts/R Katso viesti
    Voisitteko laittaa näistä epäselvistä / kiistanalaisista liikennepaikoista ja risteyksistä valokuvia niin voisi ihan itse ottaa silmän käteen ja ihmetellä tätä liikennemerkkien ja lakipykälien viidakkoa muutenkin kuin finlexiä tavaamalla. Epäselviä paikkoja kun löytyy taatusti joka taajamasta.
    Tässä eräs jännittävä kohta Lappeenrannasta:



    Ulkopaikkakuntalaisia pyydetään kuvan perusteella arvaamaan, mikä osa edessä olevasta kadusta on pyörätietä.

    - Tomi

  28. #28
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    593
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Tässä eräs jännittävä kohta Lappeenrannasta...
    - Tomi
    Tuossa on pielessä kaikki mahdollinen
    Voitko antaa linkin Google-mapsiin?
    Tarvittaessa vaikka taluttaen.

  29. #29
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    1.347
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tubelix Katso viesti
    Vanha juttu mutta pointti on siinä että tieliikenneasetus on muuttunut.

    -snip-

    Suojatie ei siis toimi pyörätien jatkeena vaan pyörätien jatke on itsenäinen osa joka voi olla olemassa yksistään tai sijaita täysin samassa kohtaa kuin suojatie (merkitään tällöin suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle).
    Ongelmallisen tästä tekee se että noita jatkeita ei ole keritty/ei ole varaa tehdä jokaiseen kohtaan minne ne kuuluisivat, joten jatke voi sijaita myös paikassa missä sitä ei ole erikseen merkitty. Eli sinänsä tilanne on edellee ristiriitainen ja sekava ja käytännöt menee ennakkopäätösten mukaan.

  30. #30
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matsuma Katso viesti
    Tuossa on pielessä kaikki mahdollinen
    Voitko antaa linkin Google-mapsiin?
    Tässäpä tämä: http://goo.gl/maps/Jg9zS

    - Tomi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •