Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 82

Aihe: Peräpyöristä kokemuksia?

  1. #1
    Liittynyt
    12/2008
    Paikkakunta
    Pariisi
    Viestit
    386

    Peräpyöristä kokemuksia?

    Nyt pitäisi ostaa peräpyörä, onko kokemuksia? Onko esim. renkaan koolla merkitystä, saako satulan tarpeeksi matalalle 4-vuotiaalle? Katselin nettikaupoista ja useimmissa oli 20" rengas. Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota?

  2. #2
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.415
    Kuriiri toi perjantaina tuollaisen: (http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=18661). Launtaina oli aikomus kokeilla, mutta pyry sotki suunnitelmat. Vaikuttaa ihan toimivalta vehkeeltä. Jos jotain pitäisi kritisoida, niin ohjaustanko olisi ehkä voinut olla jotain muuta materiaalia kuin 3 mm paksua terästä. Ja pyörään kiinnitettävä pulikka on aika möhkäle. Meidän poika on aika iso 4-vuotiaaksi, pituutta nyt noin 110 cm ja jalan pituus riittää polkimille, kun satula on ihan alhaalla.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #3
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    284
    Kiva laite se on. Tuskin 4-vuotiaan alle yli 20 tuumaista rangasta mahtuu. 18 tuumaisella renkaalla en näkisi toisaalta mitään etuakaan. Omasta käytöstä peräpyörä vapautui about lapsen täyttäessä 6 v. eli samoihin aikoihin kun oma ajo alkoi sujumaan. Laite oli joku ET-Sportsista löytynyt Trail-a-bike -kaikin puolin hyvä vaikkei kenties Trekin tms. hintainen ollutkaan.

  4. #4

    Olen ihan samoja juttuja mietiskellyt.

    Esikoinen täyttää kesällä 3v. ja olenkin miettinyt hänelle tämmöistä peräpyörää:

    http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=28915

    Kun on vielä ikäisekseen pitkä niin tuon mallin pitäisi varmasti olla riittävän pieni (kunhan ei liian pieni?!?!). Meillä peräpyörä tulisi leikkipuisto/kerho/päiväkotimatkoille eli semmoisia 1-3 km matkoja kerrallaan.

    Koska mukana on kuitenkin 1v. kuopuskin niin pystyyköhän peräpyörää ja lastenistuinta käyttämään samaan aikaan? Ainakin tuossa katsomassani mallissa yhdysputki on aika matalan mallinen. Entäs onko 10kg turvaistuimessa + 15kg peräpyörällä toimiva ja ennen kaikkea turvallinen yhdistelmä? Mielelläni kuulisin kokemuksia jos joku on tuota lastenistuimen ja peräpyörän yhdistelmää kokeillut!

  5. #5
    Liittynyt
    12/2008
    Paikkakunta
    Pariisi
    Viestit
    386
    Meillä tulisi ihan jokapäiväiseen käyttöön, siksi mielellään saisi olla sopiva. Riittääkö satulanlaskentavara 105 cm tytölle?

  6. #6
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.607
    CRC:n Adventure on riittävän matala metriselle lapselle. Se ei ole ongelma. Polkimien korkeus ennemmin tulee ongelmaksi, koska aikuisen on vähän hankala auttaa pyörän päälle kiipeämisessä.

    Muuta huomioitavaa on, että vetopyörän lokasuojien tulee olla riittävät, jos vähänkään huonommalla kelillä on tarkoitus ajaa. Käytännössä peräpyörä ei kovin jokapäiväiseen käyttöön sovellu tästä syystä.

    Meillä oli kaksikin noita Adventuren (CRC) peräpyöriä. Molemmat oli rungoltaan kieroja ja lähtivät takaisin kauppaan. Itsekkäästi vaihdoin peräpyörän muistaakseni kiekkosettiin. Kunhan perheen kuopus vähän kasvaa, saattaa peräpyörä taas tulla hankintalistalle, mutta tällä kertaa ostan sen paikallisesta. Kierokin pyörä oli lasten mielestä niin hieno, että niiden takaisinlähetys ei nostanut isän suosiota. Kiero peräpyörä kampeaa yhdistelmää koko ajan.

  7. #7
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.208
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Muuta huomioitavaa on, että vetopyörän lokasuojien tulee olla riittävät, jos vähänkään huonommalla kelillä on tarkoitus ajaa. Käytännössä peräpyörä ei kovin jokapäiväiseen käyttöön sovellu tästä syystä.
    Vetopyörässä on hyvä olla kunnon kuraläppä, tyyliin pari kolme senttiä maasta ja reilusti alaspäin levenevä. Tällaisella on meidän perheessä ajettu säässä kuin säässä.

    Pätee kyllä kaikkiin peräkärryjuttuihin. Jopa tavarakärryä on kivempi käyttää, kun se ei ole täynnä rapaa.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  8. #8
    Liittynyt
    12/2008
    Paikkakunta
    Pariisi
    Viestit
    386
    Trekin löysin yhdestä kaupasta tosi edullisesti, toimisikohan se?

  9. #9
    Liittynyt
    12/1999
    Paikkakunta
    Grainvillage
    Viestit
    1.656

    Vink vink

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti blondi Katso viesti
    Trekin löysin yhdestä kaupasta tosi edullisesti, toimisikohan se?
    Kyllä toimii, muutamana vuonna ollut tuollainen 20" vaihdemalli käytössä...

    nykyään mennään +10km lenkkejä 6v- apumoottorin kanssa
    "Speksaus ja osapäivitykset ovat enemmän kuin puolet pyöräharrastusta"

  10. #10
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Jyväskylä, Vaajakoski
    Viestit
    150
    Täällä myöskin on ollut Trekin 20" vaihdemalli käytössä vuoden ajan. Joka aamu poljetaan yhdessä noin kilometrin matka pojan hoitopaikkaan ja joinakin päivinä illalla takaisin. Se on aika kiva aamun avaus 5-vuotiaan kanssa, peilistä on mukava katsella hymyilevää naamaa takana.

  11. #11
    Liittynyt
    12/2008
    Paikkakunta
    Pariisi
    Viestit
    386
    Ok. Taitaa trek lähteä tulemaan kotiin. Kiitos!

  12. #12
    Liittynyt
    12/2008
    Paikkakunta
    Pariisi
    Viestit
    386
    Trek on ollut oikein hyvä, satulatolppaa vain piti lyhentää pienemmälle käyttäjälle. Hieman reilu se kyllä on pikkuneidille, mutta eskarille oikein mainio. Pikkuneiti sitä kyllä enemmän käyttää ja molemmat tykkäävät kuin hullut puurosta.

  13. #13

    Löytyisköhän peräpyörää käytettynä?

    Löytyisiköhän tämän foorumin kautta peräpyörää käytettynä? Esikoinen ei oikein enää mahdu pikku veikan kanssa vanhaan kärryyn ja tuntuu hullulta ostaa enää uutta ja isompaa kärryä, joten harkitsin peräpyörän hankintaa. Käytäjä olisi 5 vuotias joten varmaan 20" peräpyörä olisi sopivan kokoinen. Merkillä ei meille ole niin väliä.

    Harkitsin myös Saksasta tilaamista, mutta ajattelin ensin kysyä jos jollain olisi joutava kotinurkissa.

  14. #14
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Niinu Katso viesti
    Harkitsin myös Saksasta tilaamista, mutta ajattelin ensin kysyä jos jollain olisi joutava kotinurkissa.
    Ei ole montaa käytettyä peräpyörää näkynyt myynnissä Fillarilehden torilla. Myin omaa Trekin peräpyörää torilla, ja parissa päivässä tuli kyselyjä yli 20 kpl. Joten osta uusi peräpyörä. Siitä pääsee eroon todella hyvin, ja saa viellä hyvän hinnankin.
    26 ain't dead.

  15. #15
    Sain vihdoin hankittua peräpyörän. Tilasin Englannista: http://www.weerideuk.co.uk/Weeride_copilot.asp. Postikulut olivat kotiinkuljetettuna 34 euroa, eli hintaa tuli n. 118 e (vastaava versio oli Itiksen pyöräkaupassa 259e).

    Ekan lyhyen lenkin jälkeen vaikuttaa ok peliltä. Kasaus oli nopea homma ja muksu (6 v.) viihtyi mainiosti perässä. Ylämäet tuntuivat melko raskailta meikäläiselle, eli ei kannata valita kovin mäkisiä reittejä.

  16. #16
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    241

    Vaihtoehto peräpyörälle

    Vaikkei nyt ihan täsmälleen peräpyörä olekaan, niin täytyy kehua vastaavaan käyttöön soveltuvaa Follow-Me tandemia. Meillä on ollut nyt noin vuoden verran käytössä Follow Me -Tandem (alias FM). Yhteisiä kilometrejä en ole tarkkaan laskenut, mutta lukemattomia riemukkaita yhteisiä pyöräilyhetkiä ja satoja kilometrejä on riittänyt...
    7 v poikamme on pidemmillä reissuilla polkenut omalla pyörällään isän tai äidin pyörän perässä ja nuorempi 3 v poika on samalle reissulle sattuessaan turvaistuimessa tarakan päällä. Vanhempi poikamme pyöräilee mielellään lyhyempiä matkoja jo itsekseenkin ja tällöin hänen pyöränsä on nopeasti kiinnitettävissä tai irrotettavissa tandemista, esim. pyöräteillä vs. maantiellä tai kaupungissa tai isompien mäkien kohdilla. Arkisin aamu- ja iltapäivän kyydit kouluun ja päiväkotiin sekä kauppareissut sujuvat mukavasti kolmistaankin.

    Kesällä tuli kokeiltua tandemin maastokelpoisuutta ja ajelimme lähiseudun metsissäkin mustikoiden hakureissuilla ja vähän muutenkin. Metsäteillä ja tasaisemmilla poluilla ei yhdistelmän ajo-ominaisuudet ainakaan loppuneet vaikka meno oli välillä vähän vauhdikkaampaakin. Pisimmät, osin hiekkateitäkin sisältäneet, reissut ovat olleet n. 50 km mittaisia.

    Muita vastaavanlaisia tuotteita en ole nähnyt. FM:nkin löysin nettihakujen avulla peräpyörävaihtoehtoja ja niiden Suomesta saatavuutta selvitellessäni. Perheellämme valinta kohdistui kuitenkin FM:iin parista eri syystä:
    -Matala kiinnityspiste vetopyörässä (taka-akseliin): Pienempi vaikutus tasapainoon kuin ylemmäs kiinnitettäessä
    -Mahdollisuus käyttää lapsen omaa pyörää sellaisenaan myös muuhun ajoon
    -Toisen lapsen tai pyörälaukkujen kuljetus tarakan päällä onnistuu ilman virityksiä
    -Maantiellä liikuttaessa ei perässä ole vetopyörää leveämpää kärryä, jonka toinen pyörä voisi herkästi mennä päällysteen reunan yli.

    Rajoittavana tekijänä olen havainnut yhdistelmän huonon käytettävyyden talvisemmilla keleillä silloin kun teillä on enemmän lunta tai loskaa (tai kesällä irtosoraa...). Karkeasti kuvioitu tai nastarengas ainakin vetopyörän eturenkaassa on silloin tarpeen. Hybridi-vetopyörällä pystyy kyllä yksikseen polkemaan pienessä sohjossakin, mutta takana vedettävä toinen pyörä siirtää sen verran painopistettä taaksepäin, että etupyörän huono sivuttaispito saattaa yllättää... Kesällä slicksit riittävät jos ajelut tapahtuvat enimmäkseen päällystetyillä tai kovilla tiepohjilla.

  17. #17
    Mä kehun kanssaFollow meetä... Mietin myös aikoinaan peräpyörää, mutta suurin osa niistä tulee kiinni satulatolppaan eikä salli lapsen istuimen asentamista.

    Tilasin keväällä follow me:en Saksasta. SIihen mahtuu max. 20"pyörä. Ajettiin keväällä ja kesällä eskarilaisen kanssa päiväkotimatkat (n. 9km suuntaansa) sillä ja kesällä tehtiin pyöräreissu Hollannissa, jossa yhteensä ajettiin n. 320km. Pisin päiväreissu oli 73km ja koko matkan nyt 7v. istui pyöränselässä. Viihtyi siellä erinomaisesti välillä polkien, välillä nautiskellen.
    Pienempi, himpun alle 4v. istui lastenistuimessa. Lapset ovat sen verran lähekkäin, että pystyvät hyvin myös juttelemaan keskenään.

    Follow me on tukeva, sillä voi tarvittaessa vetää vaikka tyhjääkin pyörää perässään, tosin se kolisee jonkin verran. Talvella ei ole vielä ajettu...
    Sen olen huomannut, että aika helposti siihen tulee pintaruostetta, mutta lienee helposti pyyhittävissä pois ja ehkä joku suojarasva voisi auttaa siihen.
    Follow me painaa 4kg, joten oman kokemukseni mukaan se tarvitsee suht tukevan vetopyörän. Ainakin kokeillessani sitä kevyen fitness-pyöräni perään, se tuntui liian heppoiselta.

  18. #18
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    97
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raimo R Katso viesti
    Muita vastaavanlaisia tuotteita en ole nähnyt. FM:nkin löysin nettihakujen avulla peräpyörävaihtoehtoja ja niiden Suomesta saatavuutta selvitellessäni...
    Löytyy hieman erillaisella rakenteella oleva Trail-Gator. Sukulaisukon puheiden mukaan toimii tämäkin.

  19. #19
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    496
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jokirapu Katso viesti
    Tilasin keväällä follow me:en Saksasta. SIihen mahtuu max. 20"pyörä. Ajettiin keväällä ja kesällä eskarilaisen kanssa päiväkotimatkat (n. 9km suuntaansa) sillä ja kesällä tehtiin pyöräreissu Hollannissa, jossa yhteensä ajettiin n. 320km. Pisin päiväreissu oli 73km ja koko matkan nyt 7v. istui pyöränselässä. Viihtyi siellä erinomaisesti välillä polkien, välillä nautiskellen.
    Minullakin oli FollowMe kolme vuotta sitten muutaman kuukauden. Se on teknisesti erittäin toimivan oloinen ratkaisu, jonka kanssa tavarateline jää vapaaksi kuormalle tai lapsenistuimelle. Ainoa vika on vetolaitteen paino ja hankala irrotettavuus vetopyörästä. Käytännössä se vaatii erillisen pyörän, ellei halua koko ajan rumpata kytkintä irti ja kiinni. Kiinnitys on niin tukeva, ettei mitään ongelmia ollut kokeilemissani vauhdeissa (ainakin 30 km/h), oli lasta kyydissä tai ei. Vedettävä pyörä on helppo irrottaa ja kiinnittää ilman työkaluja.

    Jouduin luopumaan FollowMe:stä, kun kuopukseni oppi apupyöristä eroon 2-vuotiaana. Hän ei suostunut vedettäväksi edes 10 kilometrin pyöräretken väsyttämänä. Minun piti pyytää esikoista ajamaan kuopuksen pyörällä vähän matkan päähän karkuun ja sitten pakottaa kuopus hinattavan pyörän kyytiin. Pisin reissu taisi olla yksi pyöränhakumatka, olisiko ollut yhteensä noin 25 kilometriä. Menomatkalla toinen oli istuimessa ja toinen hinattavassa pyörässä. Paluumatkalla pojat sitten vuorottelivat hinauksessa oloa ja uudella pyörällä ajoa. Sentään silloin kuopus suostui hinattavaksi.

    FollowMe:n tilalle tuli Santana Cabrio Quad, jota käytämme yleensä kolmipaikkaisena, vaimo kun ei sitten uskallakaan ajaa sillä. Onhan se kallis, eikä sillä uskalla ajaa ihan joka paikassa eikä talvella, mutta pitkillä matkoilla se on aivan mahtava. Viime viikonloppuna kävimme 70 kilometrin päässä. Nurmijärvellä tien 139 alamäessä lähellä Aleksis Kiven synnyinkotia kertyi tällä kertaa vauhtia 64 km/h, ja pyörä kulki kuin juna. Kuinkahan se kulkee, kun miehistö vielä voimistuu?

    Kuopus kulkee vielä yhden vuoden päiväkotiin. Jos talviajo ei vieläkään suju omalla pyörällä, niin sitten on luvassa vauvajakkarakyytiä (Hamax Kiss). Onneksi koulu on kävelymatkan päässä.

  20. #20
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Taka-Töölö
    Viestit
    1.465
    Ääni Trail-Gatorille. Keväällä hommasin kesällä kuusi vuotta täyttäneen kuopuksen avittamiseen pidemmillä reissuilla. Aivan loistava ollut ainakin meille. Alkukesän hinasin 16 tuumaista Isla Cnoccia ja lopukesän 20 tuumaista Beinn largea. Kummankin kanssa toimi. Jos on koko ajan tarkoitus hinata, eikä antaa lapsen ajaa pyörällään edes perillä, kannattaa varmaan hommata peräpyörä, mutta muuten tällainen. Kokemusta on kahdesta peräpyörästä, tukevuudeltaan TG asettuu puoliväliin, on tukevampi kuin viime kesänä Ranskassa vuokrattu loppuun ajettu peräpyörä, mutta hieman enemmän klappia kuin kavereilta lainassa olleessa uudemmassa. Onhan aisassa tietenkin yksi nivel lisää notkumassa. Irrottaminen sekä lasten pyörästä että vetopyörästäkin on yksinkertaista, kummastakin lähtee yhdellä pikalinkkupultilla. Tein omasta pyörästä irrottamisen vielä yksinkertaisemmaksi, kun oli ylimääräinen satulatolppa ja satula. Nyt lähtee pikasatulakiristimen irrottamalla. Tuntuu kohtuu laadukkaalta, mutta ainoa varaus kohdistuu nivelien kestävyyteen, jos kilsoja tulee todella paljon, sama koskee tietenkin myös mm. peräpyörien niveliä, jotka tuntuvat olevan kovilla nekin. Oma TB tuntuu ehkä 300:n hinauskilometrin jälkeen ihan pakasta otetulta. TB:n aisa on teleskooppinen ja aisan saa takakiekon pikalinkun alle kiinnitettävään telineeseen, missä ei juurikaan haittaa ajamista.

    TB on meidän perheelle se oikea apuväline. Ei haluttu ostaa peräpyörää siksi, ettei sen kanssa ole enää mahdollista ajaa yksin. Perilläkään ei ole pyörää käytettävissä. Kavereillemme kävi niin, että tytär "laiskistui" peräpyörässä niin, ettei oikein kymmenvuotiaanakaan tahdo ajella minnekään. Tehtiin kesällä pieni pyöräretki Lounais-Suomeen. Viidessä päivässä ajetuista 180 kilsasta kuopus ajoi itse 80 eli 10-25 kilsaa (helteessä tai ukkoskuuroissa vähemmän, hyvällä säällä enemmän) päivässä, loput kiskoin perässä TB:llä. Kuopus kyseli juuri, että lähdetäänhän myös ensi kesänä.
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

  21. #21
    Liittynyt
    02/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    41
    Sanokaas vielä onko toi Trail-Gatorin ajoasento lapselle miellyttävä? Esimerkiksi tässä kuvassa ajoasento näyttää aika epämukavalta, kun pyörä "keulii" jatkuvasti.


  22. #22
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Taka-Töölö
    Viestit
    1.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jaamo Katso viesti
    Sanokaas vielä onko toi Trail-Gatorin ajoasento lapselle miellyttävä? Esimerkiksi tässä kuvassa ajoasento näyttää aika epämukavalta, kun pyörä "keulii" jatkuvasti.
    Joo, tuossa kuvassa kyllä. Ei näytä muutenkaan ihan luonnolliselta, kädet suorana ja polvet suussa.. Ohjeiden mukaan eturengas piti saada muistaakseni 8-12 senttiä ilmaan. Kiinnityskappaleen kulmaa säädetään mukana tulevilla aluslevyillä. Säätelin alarajalle, eikä ole "pohjannut", tai en ole ainakaan huomannut ongelmia. Tangon säädössä olin vastaavasti maltillinen, sinne alarajalle. Näillä ihan perusjutuilla asento on ihan kohtuullinen, isommalla vielä parempi kin pienemmällä pyörällä, ei todellakaan tuollainen kuin kuvassa. (jenkkikeksintö...) Ei ole myöskään valitusta kuulunut. Ja eihän se asento liian mukava saakaan olla, kun tarkoitus on kannustaa itse ajamaan...
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

  23. #23
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.061
    Sanokaas hyvät peräpyöräilijät alkaako esikoiseni olla tämän palstan aiheiden ulkopuolella: likalla on painoa 30 kg ja mittaa 130 cm. Minulle tuli yllätyksenä se, että ainakaan Vantaalla lapsi ei saa ekalla ja tokalla (siis peruskoulun) ajella pyörällä kouluun ja takaisin. Tarpeeni on siis tämä: aamulla tyttö kouluun, josta jatkan töihin jättäen samalla peräpyörän (tai vastaavan) iltapäiväkerhon pihaan, josta otan sen mukaan tyttäreni lisäksi tultuani töistä. Kriittisinä kohtina tässä lienee tuo irrotettavuus, koska työmatkaa kertyy 40 km. Toisaalta jälkeläisen koko saattaa olla ongelma?

  24. #24
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    496
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Minulle tuli yllätyksenä se, että ainakaan Vantaalla lapsi ei saa ekalla ja tokalla (siis peruskoulun) ajella pyörällä kouluun ja takaisin.
    Eikö edes toisella luokalla huoltajien kirjallisen luvan kanssa? Sinuna kysyisin rehtorilta, miksi se ei ensimmäisellä luokalla kävisi päinsä huoltajan saattamana.
    Meiltä on koululle matkaa sen verran vähän, että nyt jo tokaluokkalainen esikoinen saa edelleen kävellä, ettei pyörää turhaan rikota tai varasteta. Lähes viiden kilometrin edestakainen päiväkotimatka kyllä pyöräillään.

  25. #25
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Taka-Töölö
    Viestit
    1.465
    Kyllä kait 30 kiloinen lapsi vielä kulkee kaikilla näillä täällä esllä olleilla laitteilla, ainakin lyhyehkön matkan. Peräpyörät ja TrailGator lienevät irroitettavissa aika nopeasti, jos on linkullisella pultilla kiinni. Ellei, niin niitä löytyy varaosina.

    Olen kuullut muualtakin, että lasten pyöräilyä kouluun on yritetty estää tai haitata. Meillä ei ole vielä kieltolinjalle menty, mutta pyöriä ei saa säilyttää koulun alueella, kiusa se on pienikin kiusa.. Asia ei ole siten tullut ajankohtaiseksi, mutta olen vaan miettinyt, että mitenköhän koulujen rehtoreilla tai mistä tuo nyt on peräisinkään, riittävät natsat kieltää sinänsä kait vielä (juuri ja juuri) laillista toimintaa Suomessa? Espoossapäin asia tunnuttaneen hyväksytyn muitta mutinoitta, kait se riviespoolaiselle kelpaa vähän huonommatkin perustelut käyttää autoa kaikkeen liikkumiseen.. No, tämä nyt ihan vaan OffT:nä..
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

  26. #26
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    5.234
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Sanokaas hyvät peräpyöräilijät alkaako esikoiseni olla tämän palstan aiheiden ulkopuolella: likalla on painoa 30 kg ja mittaa 130 cm. Minulle tuli yllätyksenä se, että ainakaan Vantaalla lapsi ei saa ekalla ja tokalla (siis peruskoulun) ajella pyörällä kouluun ja takaisin. Tarpeeni on siis tämä: aamulla tyttö kouluun, josta jatkan töihin jättäen samalla peräpyörän (tai vastaavan) iltapäiväkerhon pihaan, josta otan sen mukaan tyttäreni lisäksi tultuani töistä. Kriittisinä kohtina tässä lienee tuo irrotettavuus, koska työmatkaa kertyy 40 km. Toisaalta jälkeläisen koko saattaa olla ongelma?
    Peräpyörät on useimmat speksattu johonkin 40 kiloon asti, joten kyllä sellaista voi hyvin käyttää. Meillä tokaluokkalainen tytär kulki kesällä satunnaisesti pikkuveljensä (5v) peräpyörän kyydissä, kun se sattui olemaan paras vaihtoehto. Vaihteellinen peräpyörä olisi ollut polkemisen kannalta parempi, mutta sellaista nyt ei ole, eikä varmaan tulla hankkimaan kun käyttö on niin satunnaista.

    Rajamäellä (Nurmijärvi) pääsee tokaluokalla kouluun pyörällä, mutta joutuu sitä ennen koulussa näyttämään että osaa hallita pyöränsä. Testi järjestettiin toisella kouluviikolla ja nyt meillä tytär pyöräilee omin päin koulumatkat. Vaikka koulu olisi sallinut pyöräilyn ekaluokalla, niin minä en. Huomiokyky liikenteessä oli sen verran heikko vielä viime vuonna, että vaaratilanteita olisi tullut päivittäin.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  27. #27
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.061
    Kiitos minulle(kin) vaan vastauksista. Mitä tulee tuohon kouluunajamiseen, niin olettaisin rehtoreilla olevan muutakin tekemistä kuin katsella verhojen takaa kenen jälkeläinen tulee kouluun pyörällä. Mikäli koulumatkalla kuitenkin sattuu onnettomuus, ajankohtaistuu asian juridinen eli todellinen merkitys.

    MItä taas tulee noihin peräpyöriin, niin CRCltä näyttäisi löytyvän http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=28916 Adamsin Trail-a-bike, jossa on 24 tuuman kiekot ja joka sallii 38,5 kg elopainon. Hintakin vähän nousee 200 euron tuntumaan, mutta tuollaisen saisi sitten kätevästi linkkuun menevänä tai vaihtoehtoisesti vaihteilla varustettuna. Taidanpa tilata tuollaisen. Ja uskon minäkin, että kun rauhallisesti ajaa, nin voi isompaakin jälkikasvua perässään vetää. Rajat on vedetty varmaan tarkoituksella suhteellisen alas. Ad(d)amsin tuoperheeseen näyttäisi kuuluvan myös tandemi-peräpyörä, jolla liikkuukin sitten jo pienempi perhe http://www.trail-a-bike.com/products/trail-a-bikes/. Vaatii kuitenkin kuskiltakin kohtuullista massaa ja ilmeisesti yhdistelmäajoneuvoajokortin.
    Isä nitro muokkasi tätä : 31.08.2011 at 12.27 Syy: kirjoitusvirhe

  28. #28
    Meidän esikoisen koulussa on periaatteessa ekaluokkalaisilta pyörällä tulo kielletty, mutta opettaja vain totesi, että eihän koulu sitä oikeasti voi kieltää... Toisaalta jos joka tapauksessa viet ja haet lapsen koulusta itse, niin luulisi asian olevan soviteltavissa. Lapset toki on vakuutettu myös koulumatkoilla, mutta en oikeasti usko, että vakuutuksessa on pykälää pyöräilyn kieltämisestä. Itse luottaisin vanhempien kokemukseen. Oma kokemukseni muiden lapsista pyörätiellä on kyllä varsin vaarallinen. Ajavat usein kimpassa, juttelevat kaverin kanssa, pää kääntyy taaksepäin ja samalla pyörä on vastaantulevan puolella.

  29. #29
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.061
    Tämä menee edelleen offtopicina, mutta lasten koulupyöräilyyn liittyy ainakin kolme asiaa: koulumatkan oletetu turvallisuus (joka voi tietysti vaihdella jo yhden kaaharin toimesta), lasten kyvykkyys ajaa itsenäisesti ja kolmanneksi vanhempien luottamus kahteen edelliseen.

    Ja se Adamsin 24" oli toistaiseksi loppu CRCstä ja kaikkialta muualtakin omien hakujeni perusteella. Vinkatkaa jos tiedätte, mistä sellainen on saatavilla juuri tällä hetkellä.

  30. #30
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    166
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    MItä taas tulee noihin peräpyöriin, niin CRCltä näyttäisi löytyvän http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=28916 Adamsin Trail-a-bike, jossa on 24 tuuman kiekot ja joka sallii 38,5 kg elopainon. Hintakin vähän nousee 200 euron tuntumaan, mutta tuollaisen saisi sitten kätevästi linkkuun menevänä tai vaihtoehtoisesti vaihteilla varustettuna. Taidanpa tilata tuollaisen. Ja uskon minäkin, että kun rauhallisesti ajaa, nin voi isompaakin jälkikasvua perässään vetää. Rajat on vedetty varmaan tarkoituksella suhteellisen alas.
    Kyllä tällä Adamsin steel-folderilla ajelee ihan ilokseen. Poika ainakin on tykännyt ja pääsee sillä jopa helppoa maastoajoa..

    Itseasiassa tolla pääsee jopa sellaista vauhtia (asfaltilla), että vaihteet olisi ollut ihan hyvä juttu. Tuo kiinteä välitys toimii ehkä n. 10 km/h vauhdissa, eli ehkä juuri ylämäissä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •