Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 32

Aihe: Satulan korkeus

  1. #1
    Liittynyt
    03/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    102

    Satulan korkeus

    Pienestä on kiinni mutta nyt kaipaisin näkemyksiä siitä kumpaa seuraavaksi säädän. En keksinyt parempaa ryhmää tälle kuin ajotekniikka mutta moderaattorit voivat toki siirtää parempaan paikkaan jos sellainen on.

    Tausta:

    174 cm, 83 cm jalan sisäpituus
    Trek FX 7.6 (runkokoko 20" 51cm) 17,5 cm kammet taitavat olla
    Wellgo polkimet ja Shimano MT41 kengät SH51 klosseilla

    Ajettuani jonkinaikaa edellisellä satulakorkeudella huomasin, että etureiden lihas väsyi ja muutenkin oli kokoajan hiukan sellainen tunne, että pitäisi nostaa satulaa pikkuisen.

    Tein tämän korjausliikkeen nostamalla satulaa 1 cm ja kävin ajamassa uuden lenkin. Nyt ko. paikka ei rasittunut mutta tuntui hetkittäin siltä, että jos kenkä ei olisi lukolla kiinni niin se irtoisi polkimesta, ikäänkuin leijuisi pari milliä polkimen päällä. Sain jalan suoraksi polkimen ala-asennossa niin halutessani mutta en kuitenkaan polkiessa huomannut sinänsä ongelmaa ja polvikin tuntui säilyttävän pienen kulman siinä kuitenkin. Oikean jalan pohkeessa tuntui ehkä pientä venytystä. Lisäksi satulan noston jälkeen tuntui siltä, että klossit olivat ehkä hiukan liian takana ja että pitäisi ehkä hiukan siirtää niitä ulospäin, että jalat painuisivat lähemmäs polkimia.

    Nykyinen asento klosseilla on takimmaisin asento niin, että urista näkyvät kaikki 4 kiinnityskohtaa ja klossi on niissä etummaisissa rei-issä kiinni.

    Dilemmani onkin nyt, että:

    Laskenko satulaa 1/2 cm alaspäin

    vai

    Siirränkö klosseja pikkuisen eteenpäin joka mutu ajatuksella vaikuttaisi tuntumalleen samalta?

    Nykyinen satulakorkeus:

    73,5 cm keskiöstä satulan päälle.
    90 cm polkimen keskiöstä ala-asennossa satulan päälle.

    En nyt jaksa laskeskella, että onko tuossa pieni mittavirhe (73,5cm + 17,5cm kun on 91 cm vai johtuuko se mitan hiukan eri kulmasta).

    109% sääntö sanoisi 90,5 cm satulankorkeudeksi polkimesta satulaan (tuota 1/2 cm lisää ei voi missään nimessä nostaa) ja LeMond 88.3% sääntö taas tarjoaisi 73.3cm keskiöstä satulan päälle (hyvin lähellä nykyistä).

    Eli mitä pitäisi tehdä?
    Specialized Tricross Sport 2009
    Extrawheel Voyager

  2. #2
    Liittynyt
    08/2004
    Paikkakunta
    Kangasala
    Viestit
    341
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti esc Katso viesti
    174 cm, 83 cm jalan sisäpituus
    Trek FX 7.6 (runkokoko 20" 51cm) 17,5 cm kammet taitavat olla
    OT: Trekin runkokokoja sen tarkemmin tuntematta 20" kuulostaa aika isolta sulle.

    Valitettavasti alkuperäiseen kyssäriin en osaa vastata...
    M: Islabikes Cnocc 14", vitosella wanha teräksinen Tunturi Retki-Super runko.

  3. #3
    Liittynyt
    02/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    4.134
    Se on hybridi, joten runkokoko on kyllä ihan kohdallaan.
    "It doesn't get any easier - you just go faster" - Greg Lemond

  4. #4
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    468
    Maantiepyörissä satulan korkeus on jalan sisämitta x 0,883.
    Se on niinkuin perusmitta. Tuota korkeammalle tuskin kannattaa satulaa laittaa. Pikemminkin alaspäin ja hakea sieltä se mukava korkeus.
    Klossin kiinnitys on tavallisesti siinä päkiän kohdalla. Jos se on liian edessä, sattuu kohta.
    Mukavia kilometrejä.
    Onneks työ ei haittaa pyöräilyä

  5. #5
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    7.904
    Klossit niin taakse kuin saa. Akillen ja pohje rasittuvat vähemmän. Muuten Pirkon ohjeilla. Sittenhän on vielä tuo satulan vaaka-asema. Siispä polvilumpiosta vedetylle pystyakselille kun poljin on vaaka-asennossa ja jalka polkimella.
    Jos et aja et voi ottaa!

  6. #6
    Liittynyt
    12/2005
    Paikkakunta
    Ylläsjärvi, Kolari
    Viestit
    372
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Klossit niin taakse kuin saa. Akillen ja pohje rasittuvat vähemmän. Muuten Pirkon ohjeilla. Sittenhän on vielä tuo satulan vaaka-asema. Siispä polvilumpiosta vedetylle pystyakselille kun poljin on vaaka-asennossa ja jalka polkimella.
    Eikös nuo saane pyöräillessä vähän rasittuakkin? Mututuntumalta sanoisin että lähtee tangolta watteja paljon mukavammin kun laittaa ne klossit vähän etemmäksi.
    Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa

  7. #7
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Orimattila
    Viestit
    107
    Itse olen käyttänyt seuraavaa metodia; Ensin satula kohdalleen ohjeiden mukaan, Pirkkob ja Hannupulkkinen puhuvat asiaa. Sitten sopivat työkalut mukaan ja lenkille. Sinä olet kuitenkin yksilö ja yleisohjeet ei välttämättä päde täydellisesti. Ajon aikana (siis pysähdyt ennen kuin säädät. Joku olisi kuitenkin tarttunut tähän) säätelet satulan asentoa tarpeen mukaan ja hiljakseen etsit sen parhaimmalta tuntuvan kohdan. Voi vaatia aikaa ja hermoja, mutta mielestäni kannattaa.

  8. #8
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Viestit
    744
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hunvo Katso viesti
    Eikös nuo saane pyöräillessä vähän rasittuakkin? Mututuntumalta sanoisin että lähtee tangolta watteja paljon mukavammin kun laittaa ne klossit vähän etemmäksi.
    Tästähän oli jo topicci, eikä konsensusta saatu: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=28536

  9. #9
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viljami Katso viesti
    Itse olen käyttänyt seuraavaa metodia; Ensin satula kohdalleen ohjeiden mukaan, Pirkkob ja Hannupulkkinen puhuvat asiaa. Sitten sopivat työkalut mukaan ja lenkille. Sinä olet kuitenkin yksilö ja yleisohjeet ei välttämättä päde täydellisesti. Ajon aikana (siis pysähdyt ennen kuin säädät. Joku olisi kuitenkin tarttunut tähän) säätelet satulan asentoa tarpeen mukaan ja hiljakseen etsit sen parhaimmalta tuntuvan kohdan. Voi vaatia aikaa ja hermoja, mutta mielestäni kannattaa.
    Kokemuksesta voin kertoa, että kun pyöräni runko katkesi ja sain takuuseen uuden, niin sen säätämiseen kohdalleen meni koko kesä, vaikka kaikki oli laitettu mittojen mukaan paikoilleen. Syksyllä sitten pystyin ajamaan pitkiäkin matkoja kivuttomasti ja nautinto ajella palasi.
    Säätäessä ei kannata tehdä suuria muutoksia kerrallaan, vaan pieniä siirtoja ja tutkia tuntemuksia. Esim satulan siirto 5mm eteen tai taaksepäin on jo paljon. Sitäpaitsi se vaikuttaa ohjaustangon etäisyyteen jne.
    Esim. kumppanini valitteli lapojen kipeytyvän ajaessa pidempiä matkoja. Pähkäiltiin ja vaihdettiin 10 mm lyhyempi ohjainkannatin (vähäisin ohjainkannattimen mittaero) ja enää ei kipeytymistä tullut.
    Onneks työ ei haittaa pyöräilyä

  10. #10
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    7.904
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hunvo Katso viesti
    Eikös nuo saane pyöräillessä vähän rasittuakkin? Mututuntumalta sanoisin että lähtee tangolta watteja paljon mukavammin kun laittaa ne klossit vähän etemmäksi.
    Naisten maailmanmestaruus on voitettu niin, että klossi on ollut ihan keskellä kenkää.
    Jos et aja et voi ottaa!

  11. #11
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.679
    Satulan korkeus ja vaakasijainti ovat makuasioita. Säätö siihen kohtaa, mikä kuskille itselleen sopii. Aiemmin ehdotettu satulan säätölenkki on hyvä idea. Yhtä ainoaa totuutta ei asiaan ole. Luota rohkeasti omiin tuntemuksiin ja tee niin kuin hyvältä tuntuu.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  12. #12
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    9.828
    Minä yritän laitaa klossit siten, että paino jakautuu mahdollisimma tasaisesti päkiälle - niin pituus kuin poikittaissuunnassa klossin asemointia, ettei painoa mene liikaa ulkosyrjälle.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Naisten maailmanmestaruus on voitettu niin, että klossi on ollut ihan keskellä kenkää.
    Kaikki eivät aja naisten sarjoissa - seksistisesti suuntautuneet tuomarit estävät
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  13. #13
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    6.693
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Klossit niin taakse kuin saa. Akillen ja pohje rasittuvat vähemmän.
    Tämän allekirjoitan. Maastokengissä (Shimano) saan Shimanon klossit aika taakse, mutta Keo Lookit maantiekengissä (Nike) eivät mene kovin taakse. Maastopyöräilyssä ei kramppaa pohkeet koskaan. Maantiepyöräilyssä kramppaa silloin tällöin. Syytä on varmaan muissakin asioissa, mutta edellä esittämäni on omalta osaltani ihan varmasti pääsyy. Satula mielummin vähän liian eteen kuin taakse. "Keskikohtahan" se paras on ja se löytyy kokeilemalla. Satulan korkeus itsellä löytyi sillä peruskaavalla sisämitta kertaa (mikä se luku nyt olikaan). Mulla satula keskiön keskeltä noin 76 cm ja tämä mitta "löytyi" myös kokeellisesti. Tempoon nostan vähän satulaa ja siirrän sen ihan eteen.
    .

  14. #14
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    7.587
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viljami Katso viesti
    Itse olen käyttänyt seuraavaa metodia; Ensin satula kohdalleen ohjeiden mukaan, Pirkkob ja Hannupulkkinen puhuvat asiaa. Sitten sopivat työkalut mukaan ja lenkille. Sinä olet kuitenkin yksilö ja yleisohjeet ei välttämättä päde täydellisesti. Ajon aikana (siis pysähdyt ennen kuin säädät. Joku olisi kuitenkin tarttunut tähän) säätelet satulan asentoa tarpeen mukaan ja hiljakseen etsit sen parhaimmalta tuntuvan kohdan. Voi vaatia aikaa ja hermoja, mutta mielestäni kannattaa.
    Sama systeemi , asetukset sinnepäin ja muutaman kympin lenkin jälkeen kaikki kohdallaan !

  15. #15
    Liittynyt
    03/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    102
    Kiitoksia vastauksista ja rohkaisuista. Lopputuloksena siirsin nyt sitten satulaa 1/2 cm takaisin alaspäin ja annan klossien asennon olla siinä missä ne nyt ovat eli kohtuullisen takana ja yritän ensiviikolla ajella muutaman lenkin ja tutkiskella tuntemuksia.

    Yritin myös surffata ulkomaisia sivustoja aiheesta ja lopputulos näytti siellä olevan se, että mitä kovemmalla kierrosnopeudella polkee, sen edemmäs säätää ja vastaavasti mitä rauhallisemmin pyörittää niin sen taaemmas. Matka-ajoon suosittelivat myös säätämään hiukan taaemmas. Nollapiste siis päkiän keskellä ja siitä nämä säädöt sitten. Ainakaan itsellä ei ole tuossa kohtaa ollut ongelmia pohkeiden, polvien tai akillesjänteen kanssa joten senpuolesta tuntuisi olevan ok nyt.
    Specialized Tricross Sport 2009
    Extrawheel Voyager

  16. #16
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki, Kurkimäki
    Viestit
    485
    Pari linkkiä lisää luettevaa, jollei ole vielä löytynyt näitä:

    http://www.cyclefitcentre.com/further%20reading.htm

    http://kevinlippert.com/bikefit.php?...&CAmenuOpen=on

  17. #17
    Ensin raami kohdalleen, kuinka pitkä on vaakaputki ja stemmi?

    Kammet vaikuttaa myös asiaan, 175milliset on ainakin Hansin huonoille polville liian pitkät... hän ajaa 170millisillä ja satulakorkeus liikkuu 74-75cm...

    Yksilöllistä tämä on eikä sopiva setti löydy kuin kokeilemalla joka kannattaa tehdä siten että tekee jonkin säädön ja ajaa sillä sitten riittävästi ennen seuraavaa säätöä. Perusmitoitus ensin kohdalleen ja sitten vasta satulan kulma ja korkeus.

    Homma ei ole kuitenkaan niin vaikea kuin aluksi tuntuu ja tähänkin löytyy oikotie, osamistä löytyy esmes pyöräseuroista ja osaavista pyöräliikkeistä. Peruskattauksen "ammattimies" laittaa kohdalleen aika kivuttomasti eikä jäljelle jää kuin hienosäätö... mutta jos peruskattaus on pielessä niin ajoasennosta ei saa passelia vaikka kuinka vääntäisi...
    ***** KevätPolkaisu 17.5.2015 *****

  18. #18
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.734
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hans Opinion Katso viesti
    Perusmitoitus ensin kohdalleen ja sitten vasta satulan kulma ja korkeus.
    Ensin pitää saada kaikki säädöt suunnilleen oikein ennen kuin yhtään niistä kannattaa alkaa hienosäätämään.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  19. #19
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.433
    Kompataan nyt...
    Laskukaavoilla ja vatupassilla saattaa päästä liki sopivaa asentoa. Melkein aina pitää kuitenkin tehdä hienosäätöä omien tuntemusten mukaan.

    (nimim. uusi penkki kohdalleen... ja kilometrin päässä porukkalenkin lähtöpaikalla kuusiokoloavain esille kun ei ollutkaan hyvä)

  20. #20
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Ensin pitää saada kaikki säädöt suunnilleen oikein ennen kuin yhtään niistä kannattaa alkaa hienosäätämään.
    Minä kyllä lähden aina raamin oikeasta mitoituksesta, lopputulos on sitten se että kaikki on kohdallaan. Kaikkien säätöjen samanaikainen hakeminen on siitä ongelmalllista että ei oikein pääse kiini mistään vaan säätäminen jatkuu joka rintamalla. Sen suhteen olen samaa mieltä että kyllä säädöt pitää olla "sinne päin" mutta raami on se tärkein, jos se on pielessä niin seuraavaksi saa säätää itsensä raamikauppaan.

    Niin ja noilla laskukaavoilla ei juurikaan ole virkaa muuta kuin aivan karkeassa säädön hakemisessa.
    ***** KevätPolkaisu 17.5.2015 *****

  21. #21
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    816
    Kertokaas, perustuuko tämä useiden ammattimiesten käyttämä silmiinpistävän matala istumakorkeus optimaaliseen tehontuottoon/kestävyyteen vai aerodynamiikkaan? Vai edellämainittujen kompromissiin.
    MC KRAMPPI - Meillä ei venytellä!
    Mud, sweat and coffeebreaks, since 2000

  22. #22
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oz Katso viesti
    Kertokaas, perustuuko tämä useiden ammattimiesten käyttämä silmiinpistävän matala istumakorkeus optimaaliseen tehontuottoon/kestävyyteen vai aerodynamiikkaan? Vai edellämainittujen kompromissiin.
    Prot ajaa niin hillittömiä settejä että ajamisen helppous nousee etusijalle. Myös muita syitä löytyy; rasitettua koipea ei ole syytä venyttää väkisn auki säätämällä satula "liian korkealle". Toisekseen sopivan matalalta satulalta pääsee nopeammin putkelle ja pyörän ohjastaminen on myös helpompaa koska kroppaa pystyy siirtämään pyörän päällä vapaammin.
    ***** KevätPolkaisu 17.5.2015 *****

  23. #23
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    99
    Maalaisjärjeläni aloittelijan pohjalta sanoisin että klossi keskellä jalkaa olisi tehokkaampi tapa, kun onhan reisilihas huomattavasti vahvempi kuin pohje... ja pohjelihakselta menee energiaa jo siihen reisilihaksen vastustamiseen jos klossi on ihan edessä. Ja eikö melkein kaikki ihmiset laita luonnostaan jalan keskelle poljinta kun ekaa kertaa lähtevät jopolla

    Mutta, mietin ja säätelen nyt klossien oston jälkeen satulakorkeuksia ja klossien kohtia. Klossien laiton jälkeen satula tuntui omituisen alhaalla, nostin sentin ja tuntui vieläkin omituisen alhaalta...

    Eikö klossien kohtakin vaikuta siihen mikä olisi paras satulakorkeus? Ja mikä olisi paras maastopyöräilyyn satulakorkeudeksi?

    ja lisäisin vielä että aloittelijalta tuntuu melkein kaikki säädöt hyviltä, ei oikein osaa sanoa... että onhan noi säädöt kai tottumuskysymyksiäkin.

    Niin että mistä kannattaisi aloittaa totuttelemisen?
    Wallu muokkasi tätä : 12.09.2009 at 09.30 Syy: ALOITTELIJA

  24. #24
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    9.828
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wallu Katso viesti
    Maalaisjärjeläni aloittelijan pohjalta sanoisin että klossi keskellä jalkaa olisi tehokkaampi tapa,
    Evoluutio sijoitti päkiäni muualle, mutta klossi kengässä on tehokkaampaa ja päkiäkin kengässä klossin kohdalla
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  25. #25
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wallu Katso viesti
    ... Niin että mistä kannattaisi aloittaa totuttelemisen?
    fillaroi tonni tai miljoona sekunttia
    "...kiipii vuoria, päivän läpi rahisten puksuttaa - ei hyydy, mutta vauhti putoaa aina ylämäessä..." - stella

  26. #26
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    66
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wallu Katso viesti
    Ja eikö melkein kaikki ihmiset laita luonnostaan jalan keskelle poljinta kun ekaa kertaa lähtevät jopolla
    Ehkä ekalla kerralla, toisella varmaan jo osaavat paremmin.

    Kastele jalkapohja ja astu märällä jalalla paperin päälle. Siitä on sitten helppo ihmetellä mille kohtia jalkapohjaa ihmisen on tarkoitettu asettavan painonsa liikkuessa. Päkiähän on se kohta jota käyttämällä ihminen saa sekä pohjelihaksen että reisilihaksen tehon hyödykseen. Poljinta pyöritettäessä reisilihas tekee 'karkean työn' ja pohje ja säären etupuolen lihakset täydentää tehostamalla pyöritystä nilkan oikaisun ja koukistuksen myötä. Kunnon nopeaa pyöritys on mahdotonta ilman nilkan työtä ja se onnistuu vain painon ollessa päkiällä, ei suoraan jalkapohjan keskellä.
    mot

  27. #27
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Arabia
    Viestit
    5.986
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vanhapatu Katso viesti
    Kastele jalkapohja ja astu märällä jalalla paperin päälle. Siitä on sitten helppo ihmetellä mille kohtia jalkapohjaa ihmisen on tarkoitettu asettavan painonsa liikkuessa.
    Ihmisjalkaahan ei ole tarkoitettu käyttämään kenkiä lainkaan, ja astumaan vain päkiällä, ei kantapäällä. Nimim. mokkasiinit jalassa

    Ei se klossi tietysti ihan "keskellä" keskellä ole parhaimmillaan, mutta henkilökohtaisesti pidän melkein niin takana kuin kenkiin saa, tuntuu rasittavan takavedon kohdalla vähemmän.

    Satulan korkeudesta sen verran, että minun alkuperäinen ohjeistukseni sanoi n. 109% jalan sisämitasta: henk. koht. lyhytjalkaisena tämä ei ole kuin 79cm (177cm:stä), eli lähdin säätämään niin että kammen ollessa pystyputken suuntainen polkimen varresta satulan yläpintaan eli istuinalustaan on 86,1cm. Tästä sitten pienillä säädöillä - puoli senttiä max. - hakemaan parempaa, kunnes päädyin n. 87cm. Sitten voi vielä mittailla polvikulmaa, jonka pitäisi olla 25 ja 35 asteen välillä, mieluummin pienempää kohti mutta yksilöllisesti tietysti kun nuo reisi-sääri-suhteet eivät aina käy yksiin.

  28. #28
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.734
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wallu Katso viesti
    Maalaisjärjeläni aloittelijan pohjalta sanoisin että klossi keskellä jalkaa olisi tehokkaampi tapa, kun onhan reisilihas huomattavasti vahvempi kuin pohje... ja pohjelihakselta menee energiaa jo siihen reisilihaksen vastustamiseen jos klossi on ihan edessä. Ja eikö melkein kaikki ihmiset laita luonnostaan jalan keskelle poljinta kun ekaa kertaa lähtevät jopolla
    Vastaavasti perslihas on huomattavasti vahvempi kuin reisi, joten maalaisjärjellä ajatellen kannattaisi sahata jalat irti polven yläpuolelta ja tehdä hiilikuidusta varret jotka kiinnittävät reiden päät suoraan polkimiin. Normaaliäijä säästää yhdistelmän massassa fillarin tai kahden verran kun ylimääräiset heikot lihakset ja niiden tukirakenteet jää kyydistä pois.

    Vakavammin asiaa miettiessä huomaa, että kun mennään jalkaa alas ja lihakset heikkenee, samaten ne vipuvarret jota ne pyörittää lyhenee samassa suhteessa. Lopputulos on, että nivelet toimii suunnilleen optimaalisesti (ei nyt varmaan 100% optimaalisesti pyöräilyssä, kun evoluutio on sorvannut lähinnä optimia juoksussa) kun niitä käytetään yhtaikaa.

    Tästä huolimatta jollekulle sopii varmasti paremmin klossi säätövaran takaosassa ja toiselle säätövaran etuosassa. Mutta kantapää polkimella hukkaa pohkeiden olemassaolon kokonaan.
    Riding straight ahead in a forward fashion.

  29. #29
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.173
    Pyöritys vaatii nilkan käyttöä, mikä klossi takana ei onnitu kuin tietoisesti yrittäen. Menee helposti pystyjunttaamiseksi, jolloin tehoa saa kunnolla vain pienen osan kampikierroksesta. Nilkan käyttö saa voiman enemmän kehän suuntaiseksi.
    Pohkeen tuottama teho itsessään on pieni, mutta merkitys polkaisuvoiman suunnalle suuri. Pyörittämällä polkaisun pituus kasvaa merkittävästi ja tuottaa tasaisemman väännön.

    Polkaisuvoima aiheuttaa keskiöön vääntömomentin, joka on voima kertaa varsi. Jos polkaisu on kohti keskiötä, on varsi nolla ja vääntömomentti nolla.
    Jos polkaisu on kehän suuntainen, on vartena täysi kammen mitta.

    Maastossa pyörän hallinta on tärkeämpää kuin polkemistehokkuus, satula yleensä hieman alempana, jotta voi alamäessä siirtää painon taakse. Tähän voi tolpan ja satulan valinnalla vaikuttaa.

  30. #30
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    99
    Luulis niin että parempi polkemisen kannalta on se päkiän seutu. Mutt luin noista jostain vanhoista jutuista että olisi jotain maailman mestaruuksiakin plojin keskellä jalkaa. ja jos yksittäisen polkasun tehoa mitattaisi tulisi poljin keskellä varmaan enempi tehoa, jalkakyykyäkin nostaa huomattavasti enempi kantapäät maassa kuin vain päkiät ja etuvarpaat.

    No täytyy testailla vaan sitten noita klossien paikkaa ja satula korkeutta/etäisyyttä.

Bookmarks

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •