RideImatraHuntteriHelkamaContinentalElectrobike
Sivu 41 / 52 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 39 40 41 42 43 51 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.201 - 1.230 / 1533

Aihe: Satula vaihtoon

  1. #1201
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Löytyykö SQlabin 612 kokemuksia? Suositteletko?
    Ainakin monessa lähteessä kehutaan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kannattaa tutustua myös Ergon satuloihin jos tuollainen ergonoomisesti muotoiltu satula kiinnostaa, itselläni on tuollainen ja suosittelen lämpimästi. https://www.bikester.fi/ergon-smc4-l...ta-476280.html

  2. #1202
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.714

    Satula vaihtoon

    ^^612 olis tarkotus laittaa maantiekiituriin. Kapeempi ja lyhempi nokka kuin 611, jota mainostetaan maastosatulana. Onko ollut ’osastolla’ (aiemmin) puutumisonkelmaa/ongelman haihtumista?

    ^Ergonin satuloitakin miettinyt. Pitäisi katsoa ensi kesäksi uutta satulaa, mutta ei nyt hirveen montaa viittis, kun ei noikaan ilmasia oo.

    Mahtaako kivijalkapuodeista päästä kokeilemaan satuloita ennen ostoa? Toisaalta satulaakin pitäisi testata kuukausi tai vähintään viikko, ennen kuin osaa sanoa onko hyvä vaiko huono omalle pyrstölle. Tai sitten tilaa ulkomailta ja palauttaa. Siinä on sitten aina vain oma pieni rumbansa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kanuuna muokkasi tätä : 18.11.2018 at 18.19

  3. #1203
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    427
    ^ Tampereella Signaturesta ainakin saa satuloita testiin ennen ostopäätöstä. Viikon lainat ei oo ollu ongelmia. En tiä miten muissa kaupungeissa tilanne on.

    Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

  4. #1204
    Noissa molemmissa satuloissa on sama piirre johon ne perustuu eli molemmat on muotoilultaan tasaisia, tällä pyritään siihen että satula vastaa hyvin istuinluihin ja valintaan vaikuttaa pelkästään istuinluiden etäisyys toisistaan joka määrää istuimen leveyden. Jos pitää tasaisesta voimakkaasti istuinluihin vastaavasta istuimesta verrattuna kaarevapintaiseen satulaan niin mitä ilmeisemmin tulee pitämään näistä satuloista valitsi sitten kumman tahansa. Ergo toimii todella hyvin ja siihen tottuu nopeasti, satulan takareunan nosto toimii ja tuntuu tukevuutena ja tuntumana että istuu oikealla kohtaa satulassa. Ainakin omakohtainen kokemus oli kaarevapintaisesta satulasta oli todella puuduttava ja kun vaihdoin ergoon koko pyöräily kokemus oli kuin uusi, kaikki satula harmit jäi sikseen.

  5. #1205
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    ^^612 olis tarkotus laittaa maantiekiituriin. Kapeempi ja lyhempi nokka kuin 611, jota mainostetaan maastosatulana. Onko ollut ’osastolla’ (aiemmin) puutumisonkelmaa/ongelman haihtumista?

    Mahtaako kivijalkapuodeista päästä kokeilemaan satuloita ennen ostoa? Toisaalta satulaakin pitäisi testata kuukausi tai vähintään viikko, ennen kuin osaan sanoa onko hyvä vaiko huono omalle pyrstölle. Tai sitten tilaa ulkomailta ja palauttaa. Siinä on sitten aina vain oma pieni rumbansa.

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Oli puutumista ja tuolla satulalla saanu ajaa niin kauan kuin haluaa. Toki maasto vs. asfaltti aika iso ero, mutta on tuolla vedetty +50km metsäautotie lenkkejä ihan huoletta.
    Itsellä riesana vielä alimmaiset välilevyt niin sillä päädyin tuohon "active" satulaan, kun järkeilin et tuo vois olla fiksu apu tuohonkin vaivaan ja selänkin puolesta saanu ajaa ilman ongelmia.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

  6. #1206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    ^611 on Orangessa ja omaan persiiseen oikein hyvä. 612 ilmeisesti pikkasen maakaavampaan asentoon käypänen.
    Eipäs lähdetä turhan takia lehtijuttujen tai esittelyjen pohjalta arvailemaan ja hataria johtopäätöksiä tekemään! Tai ainakin haetaan ensin edes yksi maininta tai seikka joka jotenkin perustelisi mainittujen satuloiden valinnan makaavamman tai ei-makaavamman ajoasennon pohjalta.

    Kyllähän 611 Ergowave kuvataan enemmän maasto- ja 612 Ergowave enemmän maantiekäyttöön tarkoitetuiksi, mutta eroahan on käytännössä vain satulan nokassa (eli 611:ssa se on pitempi ja leveämpi, minka katsotaan olevan hyvä juttu pyörän hallinnan kannalta) ja pehmusteessa (eli 612:ssa se on ohuempi, minkä katsotaan olevan hyvä juttu pyörän keveyden kannalta).

    Mainitut ominaisuudet eivät suoraan sanele sitä kumpi sopii paremmin tai huonommin makaavampaan tai ei-makaavampaan asentoon. Käyttäjien väliset erot fysionomiassa ja mieltymyksissä ovat varmasti paljon merkittävämpiä ja ratkaisevia.

    PS Mulla on maantie/cyclo-käytössä "vanha" (eli ei-Ergowave) 611 ja olen siitä tykännyt. Mutta ilmeisesti moni samoihin aikoihin joko samaa mallia tai sen Active-versiota kokeillut fillarifoorumilainen ei päässyt sinuiksi satulan kanssa, etenkään jos ei millään oppinut tai tottunut istumaan satulan takaosan "hyllyllä". Toisaalta k̶i̶i̶h̶k̶ hyvinkin vannoutuneita kannattajia satulamallille löytyi, esimerkiksi nimimerkki h̶i̶i̶l̶i̶k̶ orc biker.

  7. #1207
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SBIAN Katso viesti
    Noissa molemmissa satuloissa on sama piirre johon ne perustuu eli molemmat on muotoilultaan tasaisia,
    Totta, mutta on niissä kuitenkin yksi hyvin olennainen ero: SQlabissa istuinluiden kohta on porrastettu ylemmäs. Ergon on aika tasainen myös siinä suunnassa. Näissä Ergowaveissa kuvien perusteella tosin on minun silmiini vähemmän porrastusta kuin ennen.

  8. #1208
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.714

    Satula vaihtoon

    Kiitoksia vastauksista.

    ^Kookkailla taka- ja sisäreisillä on itse asiassa taipumusta hinkata kohtaan, josta satula levenee, ja puutua, kun istuu satulassa tarpeeksi takana( istuinluilla). Tämä taas johtaa siihen, että pyrstö alkaa hakeutua eteen päin, jottei takareidet lopeta verenkiertoaan. Silloin taas paino tulee istuinluilta perineumille. Satulaa ei voi kallistaa liikaa eteenkään, koska silloin lähtee valumaan eteen päin. Satulan säätöjä on koitettu monia, ei tunnu löytyvän oikeaa kohtaa. Satulana Adamo.
    Koekaniinina ja kookkaiden reisien omistajana en toimi valitettavasti minä, vaan velipoika, joka ei ole foorumin jäsen. Toiskohan joulupukki hälle satulan?
    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. #1209
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.714

    Satula vaihtoon

    Poistettu.

  10. #1210
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    427
    Mulla on Adamon kanssa vastaavaa ongelmaa eli siinä missä olis istuinluiden puolesta mukava istua tri-pyörässä niin sisäreidet hinkkaa ja tulee hiertymiä 1-2h kohdalla. Tämä on kai aika normaali ongelma paksureitisillä Adamojen kanssa. Signature ehdotti tåhän selle smp ttX satuloita joita heille oli tullut.

    Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

  11. #1211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Poistettu.
    Minä poistin yhden viestini tuosta, mihin näköjään ehdit vastata, koska aloin miettiä, muistinko sittenkään mittoja oikein. Mitä tuohon asiaan tulee, niin satulan kaareutuminen on toki yksi kriittisiä kohtia, mutta myös itse nokka. Sehän myös hieman on kiinni siitä, missä kohtaa jalat ovat polkimilla. Minä en pystyisi ajamaan 612:lla, koska sen nokka aivan varmasti osuisi niin paljon, että hulluutta kohtihan siinä ajettaisiin jokaisella polkaisulla.

    Kuvien perusteellahan noissa uusissa SQlabeissa voinee istua aika edessä, koska takaosa on korotettu niin ylös ja on niin lyhyt, että tuskinpa istuinluut siihen osuvat tai muuten pylly tulee hyvin kauas satulan ulkopuolelle. Eli jos tuossa istutaan kuitenkin tuossa rinteessä, niin luulisi, että siinä voi asettua aika helposti vähän eteenpäinkin ja näin ehkäistä takareisien osumista satulaan?

  12. #1212
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    661
    Mikä olisi hyvä satula talvikäyttöön maastopyöräilyyn? Nyt ollut Specialized Phenom, jossa keskellä reikä ja siten viilentää jonkin verran. Edellinen oli brooks cambium ja siinäkin ne ruuvit kylmiä.
    Onko muuten olemassa sellaista, jossa nuo kiskot kestäisi vähän kovempaa vääntöä?

  13. #1213
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    427
    Itte käytän spessun poweria ja rei'iän tuki vanhalla sukalla tai jollain rätillä. Ei se umpinaiseksi tule mutta parempi hanurille johon ei ole löytynyt satulaa jossa ei olis halkiota

    Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

  14. #1214
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Nyt kun uuden satulan haarukointi alkaa, kannattaako valmistajien suosituksiin luottaa? Katsoin Velogin videon satuloista ja ohjeena oli valita 2-3cm istuinluiden väliä leveämpi satula. Tässä esim https://www.rosebikes.fi/ergon-sfc3-...cle_size=Large suositellaan 15cm leveää satulaa jopa 15 cm luiden välillä. Noi mitat ei tietenkään takaa istuvuutta mutta jostain pitää lähteä liikkeelle. Mulla on istuinluiden väli 14 cm eli melko leveä tapaus, saa suositella myös jos kokemusta on. Tällä hetkellä ongelmana kova puutuminen, kun MERIDA Comp SL 140mm leveänä alla, tuntuu että istun sen satulan ympärillä

  15. #1215
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.867
    Omiin mittoihini suositukset ovat sopineet, aaltopahvitekniikalla mitaten luut 95 mm keskeltä keskelle, satula 130 mm, jokseenkin toppaamaton satula ja istua pitää melkoisen takana. Velogin ohjeet hyviä ja käytännönläheisiä. Muutoinkin suosituksilla ajoasennon on saanut lähelle sopivaa.

  16. #1216
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Eli samalla idealla pitäisi itse löytää 160mm+ levyinen satula. Miten PK painotteisessa maantieajossa toimii tämän tyyliset satulat https://www.rosebikes.fi/ergon-st-co...cle_size=M%2FL ? Tuntuu olevan vaikea löytää noita yli 160mm olevia maantiesatuloita

  17. #1217
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.120
    Kannattaa kokeilla PROn 152mm tai Spessun 155mm leveitä satuloita. Tai sitten jopa Brooksin C17 mutta se menee jo aika leveeks.

  18. #1218
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.867
    ^ Noita vois saada kokeillakin, jos kauppa löytyy läheltä, muutoin luulisin noiden Rosen satuloiden suositusten toimivan jos satulatyypit miellyttävät. Keveys maksaa.

  19. #1219
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    427
    Spessun powerista on 168mm versiokin https://www.bike24.com/p2126193.html. ittellä tuosta kahdessa pyörässä 143mm versio.

    Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

  20. #1220
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.320
    Ihan vain varmuuden vuoksi ja kai vähän siksikin ettei asia aikanaan ollut mulle itselleni mitenkään itsestäänselvä:

    Kun istuinluidensa väliä mittaa, pitäisi aaltopahvista löytyä selvät painaumat - mikä yleensä vaatii sen että vetää itseään voimakkaasti penkistä kiinni pitäen tai että joku avustaja painaa alaspäin.

    Jos painaumissa erottuu syvimmät kohdat, hyvä niin, mutta muuten täytyy vain arvioida painaumien keskipisteet ja mitata niiden väli.


    Valehtelen, kun en tarkkoja lukuja muista, mutta tällä oikeaoppisella mittausmenetelmällä sain pari-kolme senttiä pienemmän istuinluiden välin ja oikeaksi satulanleveydeksi on osoittautunut noin + 1 cm molemmin puolin eli eli nimellisissä mitoissa + 1,5-2,0 cm. Eli virheellisen ensimittauksen perusteella olisin valinnut liiankin leveän satulan.
    Firlefanz muokkasi tätä : 03.06.2019 at 19.41

  21. #1221
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.867
    Katselin kerran spessun myymälässä kyhmyjen mittauslaitetta, ei oikein vaikuttanut aaltopahvimittausta tarkemmalta, molemmat menetelmät antavat tuollaisen noin-arvion. Tuota välimatkaa vaikea muutenkaan sen tarkemmin mitata, useampi mittaus ja niistä arvio. Istuinkyhmyt tottuvat vasta pitkän ajan kuluttua hyvin sietämään pidempää istumista.

  22. #1222
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Kannattaa kokeilla PROn 152mm tai Spessun 155mm leveitä satuloita. Tai sitten jopa Brooksin C17 mutta se menee jo aika leveeks.
    C17:han on itse asiassa speksin mukaan 164 mm leveä. Pelagolla on Brookseja tarjouksessa ja jäljellä näyttää olevan esimerkiksi C17S (siis naisten malli, ilmeisesti vähän lyhyempi). Jos nahkasatula sopii tyyliin eikä paino pelota hirveästi, niin Brooksin Team Pro on 160 mm leveä ja se sietää ihan hyvin droppia satulasta ohjaustankoon.

  23. #1223
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    C17:han on itse asiassa speksin mukaan 164 mm leveä. Pelagolla on Brookseja tarjouksessa ja jäljellä näyttää olevan esimerkiksi C17S (siis naisten malli, ilmeisesti vähän lyhyempi). Jos nahkasatula sopii tyyliin eikä paino pelota hirveästi, niin Brooksin Team Pro on 160 mm leveä ja se sietää ihan hyvin droppia satulasta ohjaustankoon.
    Kiitos hyvästä keskustelusta, osaatko selventää mistä tietää että satula juurikin "kestää droppia"? Vaikka endurance geo pyörässä niin tällä hetkellä jo kaikki shimmit otettu pois ja todennäköisesti hankin vielä isommalla laskulla olevan stemmin

    Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla

  24. #1224
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sampo12 Katso viesti
    Kiitos hyvästä keskustelusta, osaatko selventää mistä tietää että satula juurikin "kestää droppia"? Vaikka endurance geo pyörässä niin tällä hetkellä jo kaikki shimmit otettu pois ja todennäköisesti hankin vielä isommalla laskulla olevan stemmin

    Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
    Tässä Team Pron tapauksessa valmistajan ilmoittama käyttötarkoitus ja yleinen nettikommentointi. Lisäksi oma kokemus tukee tuota ajatusta matalahkoon ajoasentoon sopimisesta. Yleisemmin en osaa sanoa. Jos asut Haminan lähistöllä ja kiinnostaa, minulla on sisäänajettu Team Pro Imperial tuossa irrallaan; sen saisit muutamaksi päiväksi lainaksi kokeiluun. Eestaas postitushommiin en viitsi ryhtyä. (Yritän saada halkiottomalle Team Prolle sen verran kilometrejä että voisi sanoa, sopiiko se minun hanurini alle enkä ole tuota Imperialia viitsinyt lähteä myymään vielä pois.)

  25. #1225
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.320
    Mä kun esitän mielelläni myös vastakkaisia mielipiteitä tai ainakin muita mahdollisia vaihtoehtoja, niin lähtisin lähtökohdista:

    sampo12 kirjoitti eli kuvasi tilannettaan näin: "Tällä hetkellä ongelmana kova puutuminen, kun MERIDA Comp SL 140mm leveänä alla, tuntuu että istun sen satulan ympärillä."

    Analyysi voi olla aivan oikea eli satula voi olla liian kapea, mutta voihan vika olla satulan mallissakin?

    Eli mitä mieltä foorumin koottu viisaus on kuvien perusteella?







    Mä olen ehkä poikkeustapaus, mutta minusta tuonmallinen satula etenkin pehmustettuna on mitä tyypillisin ongelmasatula. Sitä en osaa sanoa monelleko kymmenestä, mutta aivan varmasti useammalle kuin yhdelle tai kahdelle.

    Eli en edelleenkään pitäisi leveämpää satulaa ainoana mahdollisena hyvänä, mukavana ja ongelmia aiheutttamattomana satulana.


    PS Jos sampo12 elää ja vaikuttaa jossain pääkaupunkiseudulla, niin mullakin voisi olla pari kokeiltavaa (vaikkakin kapeampaa) satulaa lainattavaksi, jos kiinnostusta ja kokeilunhalua on.

  26. #1226
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Kiitos tarjouksista, elän Lappeenranta-Kouvola akselilla. Nii mietin itsekin, kun lähinnä puutuminen ongelmana niin voisiko auttaa esim tuo keskihalkio. Tyttöystävä nykyään XXL töissä niin sieltä saisin todella sopuhintaan ostettua jonkun 145 leveän, tasaisemman (mietin samaa, että pyöreä muoto voi olla ongelma ja voiko olla niin pehmeä=puutuminen) ja halkiolla varustetun. Pääsehän siitä varmaan fillaritorilla eroon jos on vähän käytetty ja - 50% ovh myy

    Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla

  27. #1227
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    779
    Itellä kun aloitteli niin kesti tonni pari kunnes perse kesti hyvin "kovat" satulat. Viime kesän ajelin fizik arionella autuaana ilman vaivoja ja nyt perse punottaa istinluiden kohdalta ja iho kesi irti. Onneksi menee näköjään pikkuhiljaa ohi jo ilman mitään taukoja.
    Olen itellä haarukoinut vaivoja siihenkin suuntaan että mulla oma hiki ei tee hyvää iholle kun se hautuu siinä. Tosta omalle hielle "allergisuudesta" löytyy myös juttua lääkäripalstoilla. Antihistamiini vaikuttaa positiivisesti mulla noihin ihovaivoihin.

  28. #1228
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sampo12 Katso viesti
    Kiitos tarjouksista, elän Lappeenranta-Kouvola akselilla. Nii mietin itsekin, kun lähinnä puutuminen ongelmana niin voisiko auttaa esim tuo keskihalkio. Tyttöystävä nykyään XXL töissä niin sieltä saisin todella sopuhintaan ostettua jonkun 145 leveän, tasaisemman (mietin samaa, että pyöreä muoto voi olla ongelma ja voiko olla niin pehmeä=puutuminen) ja halkiolla varustetun. Pääsehän siitä varmaan fillaritorilla eroon jos on vähän käytetty ja - 50% ovh myy

    Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
    Itse en ole oikein saanut vielä Brooksin halkiokäytäntöä sovitettua paikalleen U/M-akselilla. Toisaalta tuo halkiollinen vaati jonkin verran kireyden säätöä nauhoilla, ennen kuin se alkoi olla hyvä, ja sen jälkeenkin halkio tuntuu alkavan nipistellä ns. arkoja alueita, kun on jonkin aikaa istunut satulassa, tuollaista tunnin luokkaa ehkä. Toisaalta tuo halkioton tuntuu aiheuttavan painetta samoille alueille, mutta sen sisäänajo on vielä kesken enkä ole saanut satulan kulmaa vielä viilattua ihan vimosen päälle.

    Tuo kokemani halkion eläminen lienee kuitenkin enempi joustavan nahkasatulan ominaisuuksia kuin rungoltaan kovemman satulan.

  29. #1229
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    199
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sampo12 Katso viesti
    Kiitos tarjouksista, elän Lappeenranta-Kouvola akselilla. Nii mietin itsekin, kun lähinnä puutuminen ongelmana niin voisiko auttaa esim tuo keskihalkio. Tyttöystävä nykyään XXL töissä niin sieltä saisin todella sopuhintaan ostettua jonkun 145 leveän, tasaisemman (mietin samaa, että pyöreä muoto voi olla ongelma ja voiko olla niin pehmeä=puutuminen) ja halkiolla varustetun. Pääsehän siitä varmaan fillaritorilla eroon jos on vähän käytetty ja - 50% ovh myy

    Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
    Innostuin tänä keväänä Selle Italian SLR Superflow satulasta. Siinä on leveä halkio, mutta (tai juuri siksi) se toimii hyvin. Vaihdoin kahteen pyörään. Ne on hankittu XXL:stä kilpailukykyiseen hintaan. Jos saat edullisesti, suosittelen kokeilemaan. Selle Italialla ei liene nykyisin maahantuojaa, joten niitä näkyy kivijalkakaupoissa aika vähän.

  30. #1230
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    ^ Oletko mitannut istuinluiden väliä? Oliko ongelma vanhassa satulassa paineen tunne vai joku muu? Toi oli itseläkin ykkösvaihtoehto noista XXL myymistä, vaikuttaa kovapintiaselle?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •