Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 51

Aihe: Etuvaihtajan säätäminen

  1. #1
    Pyöräpummi Guest

    Etuvaihtajan säätäminen

    Näyttää että rungossa olevaan kaapelipysäyttimeen (cable stop) on vaikea saada säätöruuvia (ei kierteitä). Minulla on niitä STI-kahvoihin tulevia Jagwiren säätimiä, mutta nyt on kyseessä Rival-kahvat.
    On myös olemassa sellaisia inline-säätimiä, jotka tulevat keskelle vaijeria.

    Mitkä ovat muut mahdolliset säätötavat etuvaihtajalle?

    Olen säätänyt etuvaihtaa kaapelin kiinnitystä muuttamaalla itse vaihtajasta, mutta se tuntuu aika hankalalta toimentiteeltä.

  2. #2
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.015
    Ei kait etuvaihtajaa tarvitse koskaan säätää kun lähtee kerran kunnolla nollasta liikkeelle. Alarajoitin täsmälleen paikalleen, kahvasta pienin päälle ja vaijerista löysät pois. Pitäisi toimia ilman hienosäätöä.

  3. #3
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ei kait etuvaihtajaa tarvitse koskaan säätää kun lähtee kerran kunnolla nollasta liikkeelle. Alarajoitin täsmälleen paikalleen, kahvasta pienin päälle ja vaijerista löysät pois. Pitäisi toimia ilman hienosäätöä.
    Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia?

  4. #4
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.839
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia?
    Jep,näin on.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  5. #5
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    6.041
    Kyllä. Ei tarvi säätää. Edellyttäen tosiaan että se on kerran oikein säädetty.
    Se on vähän kuin mersun ratti. Niissähän ei ollut mitään säätöjä ennen kuin vasta 2000-luvulla. Se oli tehtaalla laitettu oikeaan paikkaan.
    Kaar ittelles vaa

  6. #6
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Kyllä. Ei tarvi säätää. Edellyttäen tosiaan että se on kerran oikein säädetty.
    Se on vähän kuin mersun ratti. Niissähän ei ollut mitään säätöjä ennen kuin vasta 2000-luvulla. Se oli tehtaalla laitettu oikeaan paikkaan.
    Nythän on kysymys juuri siitä ensimmäisestä kerrasta.
    Siihen kaipaisin neuvoja.
    Kokemusten perusteella se on aika hankalaa. Vaijerin asettaminen oikeaan paikkaan on sattumankauppaa.

    Sitten on vaijerin venyminen, vaikka väitetään että ne olisivat esivenytettyjä.

  7. #7
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.018
    Vaijerin saa oikeaan paikkaan, kun kiristää sen pihdeillä tiukalle ja sitten kiristää pultin. Edellyttäen toki, että alarajoitin on oikein säädetty ja muutenkin säädöt oikein.

    Itse huomasin krossarissa sellaista, että ylläkuvatulla tavalla kiristetty vaijeri löystyy ajan mittaan siitä syystä, että vaijerin ohjuririssa keskiön takana kuluu ja antaa sitten vaijerille löysää. Onneksi vaijeria voi aina kiristää vähän lisää, eli en pidä tuota minään ongelmana.
    http://otc.kompassi.com

  8. #8
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juide Katso viesti
    Vaijerin saa oikeaan paikkaan, kun kiristää sen pihdeillä tiukalle ja sitten kiristää pultin. Edellyttäen toki, että alarajoitin on oikein säädetty ja muutenkin säädöt oikein.

    Itse huomasin krossarissa sellaista, että ylläkuvatulla tavalla kiristetty vaijeri löystyy ajan mittaan siitä syystä, että vaijerin ohjuririssa keskiön takana kuluu ja antaa sitten vaijerille löysää. Onneksi vaijeria voi aina kiristää vähän lisää, eli en pidä tuota minään ongelmana.
    Jos oikein ymmärsin ohjeen niin yleisesti ottaen etuvaihtajat ovat rakennettu niin että kaapelissa ei ole löysää lainkaan kun se on sisimmäisessä asennossa. Siitä asennosta kahva vetää kaapelia juuri sopivasti niin että vaihtaminen onnistuu ja ketjuhankausta ei tapahdu.

    Naksujen määrä vaikuttaa myös oleellisesti etuvaihtajan toimintaan:
    Campassa on kaksi asentoa kummallekin rattaalle.
    Rivalissa on kaksi asentoa pienelle ja yksi isommalle.
    Redissä on yksi asento pienelle ja kaksi isommalle.
    Uudessa DA 7900 on ainoastaa yksi asento kummallekin rattaalle!

  9. #9
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    6.041
    Onhan noita ohjeita netissä. Tässä kuitenkin.
    1. Katsot että häkki on 100% yhdensuuntainen eturattaiden kanssa.
    2. Väännät häkkiä (joissain on uutena sellainen muovipalikka vipujen välissä, ettei asentaessa tarvi vääntää) ylöspäin siten että häkin ulkoreuna on keskellä isoa ratasta. Häkin ulkoreunan alareunasta rattaan piikkeihin tulisi olla 1-2mm. Säädä korkeutta tarvittaessa ja tarkista taas suoruus suhteessa rattaisiin. Uusissa shimanon vaihtajissa on sellainen läpinäkyvä tarra jossa on tuo väli on konkretisoitu.
    3. Ketju paikalleen ellei ole jo. Pienin vaihde päälle.
    4. Säädä alaruuvi siten että häkin sisäreuna on 1mm päässä ketjusta.
    5. Vaijeri kiinni. Vaihtajasta pieni päälle ja vedät sormin löysät pois. Vaijeri saa olla hiukan löysä pienellä eturattaalla, ei tarvi hulluna repiä siitä vaijerista. Siis "löysä" tarkoittaa sitä sormikireyttä, ei tarvi eikä mielestäni edes saa soida. Ruuvi kireälle.
    6. Vaihda ketju isolle eturattaalle ja paina vaihtajasta ylöspäin ja säädä samalla yläruuvi niin, että häkki ei mene liian ylös ja pudota ketjua isolta rattaalta. Häkin pitää kuitenkin päästä liikkumaan pidemmälle kuin mitä se isolla rattaalla on, jotta vaihtaa hyvin.

    Pitäisi toimia koko kesän pitelemättä. Pidempään ei tarvi.
    Kaar ittelles vaa

  10. #10
    Pyöräpummi Guest
    Kiitos vaan! Tuo kohdan viisi(5) selostus oli se mitä hain.
    Kompaktirattailla (50/34) säätö on hiukan tarkempaa.
    Kysymys oli Rival-vaihtajasta.

    Hyvä että tämä tulee perusteellisesti.
    Pitää vaan tehdä kaikki entistäkin huolellisemmin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Onhan noita ohjeita netissä. Tässä kuitenkin.
    1. Katsot että häkki on 100% yhdensuuntainen eturattaiden kanssa.
    2. Väännät häkkiä (joissain on uutena sellainen muovipalikka vipujen välissä, ettei asentaessa tarvi vääntää) ylöspäin siten että häkin ulkoreuna on keskellä isoa ratasta. Häkin ulkoreunan alareunasta rattaan piikkeihin tulisi olla 1-2mm. Säädä korkeutta tarvittaessa ja tarkista taas suoruus suhteessa rattaisiin. Uusissa shimanon vaihtajissa on sellainen läpinäkyvä tarra jossa on tuo väli on konkretisoitu.
    3. Ketju paikalleen ellei ole jo. Pienin vaihde päälle.
    4. Säädä alaruuvi siten että häkin sisäreuna on 1mm päässä ketjusta.
    5. Vaijeri kiinni. Vaihtajasta pieni päälle ja vedät sormin löysät pois. Vaijeri saa olla hiukan löysä pienellä eturattaalla, ei tarvi hulluna repiä siitä vaijerista. Siis "löysä" tarkoittaa sitä sormikireyttä, ei tarvi eikä mielestäni edes saa soida. Ruuvi kireälle.
    6. Vaihda ketju isolle eturattaalle ja paina vaihtajasta ylöspäin ja säädä samalla yläruuvi niin, että häkki ei mene liian ylös ja pudota ketjua isolta rattaalta. Häkin pitää kuitenkin päästä liikkumaan pidemmälle kuin mitä se isolla rattaalla on, jotta vaihtaa hyvin.

    Pitäisi toimia koko kesän pitelemättä. Pidempään ei tarvi.

  11. #11
    Liittynyt
    03/2004
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    50

    rivalin etuvaihtajan säätö

    Eli kysymys koskien rivalin etuvaihtajan säätämistä. Rivalissa on mainospuheiden mukaan
    kaksi naksua pienmmälle rattaalle, sekä yksi isommalle. Vaihtajan saan kyllä säädettyä siten että naksut löytyvät isommalta rattaalta, muttei pienemmältä. Ja juuri pienemmälle rattaalle niillä olisi käyttöä.

    Säätämistä viellä hankaloittaa vaijerinkiristimen puuttuminen, joten kaikki vaijerin kiristys on tehtävä kuusiokololla. Olen kokeillut löysätä jaijeria todella paljon, jolloin naksut ovat pikkurattaalle, siinä tapauksessa vain isoa eturatasta ei saa kunnolla toimimaan. Joten kysymys kuuluu, miten saada naksut oikealle paikalle???

  12. #12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Uudessa DA 7900 on ainoastaa yksi asento kummallekin rattaalle!
    Nope. Pikkurattaalla on välinaksu. Ainakin minulla.
    "pohjolassa kansa on sen kaamoksensa vanki"
    ______polkuliikunta.blogspot.fi

  13. #13
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Lapua / Kuopio
    Viestit
    5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti naukku Katso viesti
    Rivalissa on mainospuheiden mukaan
    kaksi naksua pienmmälle rattaalle, sekä yksi isommalle.
    Hmm. Minulla on kyllä Rivalissa yksi naksu pienelle rattaalle ja kaksi isolle... erikoismalli??

  14. #14
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Luvia
    Viestit
    175
    Ei nyt meinaa etuvaihtajan säätäminen onnistua millään. Säätöruvit on kohillaan, mutta vaijeria en saa millään oikeelle kireydelle. melkein 2 tuntia sitä koitin, eli luulis, että olis jo tuurilakin mennyt oikein=)

    Miten saan helpoiten ton vaijerin oikeelle kireydelle?

    Alkaa jo tuntumaan että onko mun slx-vivuissa jotain vikaa, kun ei homma luista. Vaikka vika taitaa olla miehessä

  15. #15
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.015
    Miten saan helpoiten ton vaijerin oikeelle kireydelle?
    Vivusta pienin eturatas käyttöön, vaijerin pitää olla melko löysällä ei kuitenkaan notkolla. Siitä se lähtee.

    Mutta jos ongelma ei poistu niin voi kysyä: Kulkeeko vaijeri koko matkan oikein? Onko vaihtaja oikealla korkeudella ja oikein suunnattu? Onko vaijeri asettunut kahvaan oikein? Onko vaijeri ollut ulkona kuorestaan niin että siihen on voinut tarttua likaa?

  16. #16
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Luvia
    Viestit
    175
    Kun vaan tietäis. kaikki lähti siitä kun ei nostanut enää kunnolla 3 rattaalle. Menin sitten ruuvaaman vaijerin irti vaihtajasta ja ajattelin alusta lähtien säätää vaihtajan. Jälkeenpäin ajateltuna olis pelkkä vivunpuolen säätimen kiristys riittänyt.

    Nyt tuntuu että menee vaijeri helposti liian kireälle. Eli esim. kun laskee 3:lta alaspäin, niin hyppää suoraa pienimmälle... Eikä vaijerin säätimen pyöritys tunnu vaikuttavan mitenkään..

    No eniveis. Ajattelin huomisen vielä tapella ton kanssa ja jos ei onnistu, niin vien konkelin häntä koipien välissä pyöräliikkeeseen...ei saa****

  17. #17
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.015
    Nollasta se lähtee. Pyöritä ensin kahvan yhteydessä oleva hienosäätöruuvi pohjaan, pane vivusta pienin ratas päälle, ota vaijerista ns. löysät pois ja kiristä vaijeri uudelleen etuvaihtajaan. Pitäisi toimia suoraan ilman mitään hienosäätöä. Vaijeri on nyt kireällä kun vaihde on isommilla rattailla, mutta pienimmällä rattaalla se on melko löysällä.

  18. #18
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumu Katso viesti
    Hmm. Minulla on kyllä Rivalissa yksi naksu pienelle rattaalle ja kaksi isolle... erikoismalli??
    Tuo riippuu vuosimallista. 2009 Rivalin trimmi siirrettiin isolle rattaalle teknisen päivityksen yhteydessä.

  19. #19
    Liittynyt
    03/2004
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    50
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NHB Katso viesti
    Tuo riippuu vuosimallista. 2009 Rivalin trimmi siirrettiin isolle rattaalle teknisen päivityksen yhteydessä.
    kiitos! tämä selittäneekin asian, kyseessä kun oli juuri 2009 malliset kaffat käytössä.

  20. #20
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    75

    Etuvaihtaja ei vaihda

    Vein pyöräni kausihuoltoon. Etuvaihtaja vaihtoi heikosti pieneltä isommalle. Huollon jälkeen rattaat osuivat häkkiin ja vein uudelleen huoltoon. Vaihtaja toimi heikosti vähän aikaa ja nyt ei ollenkaan. Yritin korjata vikaa Pekka L:n vinkkien avulla mutta vaihtaminen pieneltä isolle ei onnistu. Vaijeri menee pirun kireäksi, mutta mitään ei tapahdu.

    Veisin pyöräni huoltoon, mutta tuntuvat olevan kiireisiä ettei päivässä ehdi.

    Osaako kukaan auttaa? Kiva olisi oppia säätämään omaa fillaria ettei tarttis muilta anella.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Onhan noita ohjeita netissä. Tässä kuitenkin.
    1. Katsot että häkki on 100% yhdensuuntainen eturattaiden kanssa.
    2. Väännät häkkiä (joissain on uutena sellainen muovipalikka vipujen välissä, ettei asentaessa tarvi vääntää) ylöspäin siten että häkin ulkoreuna on keskellä isoa ratasta. Häkin ulkoreunan alareunasta rattaan piikkeihin tulisi olla 1-2mm. Säädä korkeutta tarvittaessa ja tarkista taas suoruus suhteessa rattaisiin. Uusissa shimanon vaihtajissa on sellainen läpinäkyvä tarra jossa on tuo väli on konkretisoitu.
    3. Ketju paikalleen ellei ole jo. Pienin vaihde päälle.
    4. Säädä alaruuvi siten että häkin sisäreuna on 1mm päässä ketjusta.
    5. Vaijeri kiinni. Vaihtajasta pieni päälle ja vedät sormin löysät pois. Vaijeri saa olla hiukan löysä pienellä eturattaalla, ei tarvi hulluna repiä siitä vaijerista. Siis "löysä" tarkoittaa sitä sormikireyttä, ei tarvi eikä mielestäni edes saa soida. Ruuvi kireälle.
    6. Vaihda ketju isolle eturattaalle ja paina vaihtajasta ylöspäin ja säädä samalla yläruuvi niin, että häkki ei mene liian ylös ja pudota ketjua isolta rattaalta. Häkin pitää kuitenkin päästä liikkumaan pidemmälle kuin mitä se isolla rattaalla on, jotta vaihtaa hyvin.

    Pitäisi toimia koko kesän pitelemättä. Pidempään ei tarvi.

  21. #21
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.015
    Ohjeet ovat kirjoitettuna paljon vaikeammat kuin asia konsanaan. Pekka L antaa hyvät seikkaperäiset ohjeet. Asentajan täytyy kylläkin ymmärtää ensin etuvaihtajan toiminta. Kaikkinensa se on pyörän yksinkertaisimpia osia. Istu pyörän ääreen, tarkkaile toimintaa, selvitä rajoittimet, suuntaus, korkeus ja totea se että vaijeri on melko löysällä pienimmällä rattaalla. Kun toiminnan kerran selvittää itselleen ongelmat loppuvat. Säädöt ja uudelleen asennus on helppoa tämän jälkeen!

  22. #22
    Pyöräpummi Guest
    Tosiaan, säätöruuvi on tarpeeton etuvaihtajassa.

    SRAM (road) vaihtajassa sekä takana että edessä on se etu että pystyy näkemään rajoittajaruuvien toiminnan. Säätäminen on helppoa koska omin silmin näkee mitä tapahtuu.

    Shimanon uusi 7900 (ja varmastikin myös 6700) ketju on aivan taivaallinen mitä tulee etuvaihtajan toimintaan (Chorus 34/50 ja Force vaihtaja).
    Ketjun päätylevyjen muotoilun on täytynyt olla hyvin onnistunut. Ketjun pyörän puolella oleva päätylevyssä on erilainen muotoilu kuin ulkopuolella olevassa.

    7900-ketju ei ole saanut ansaitsemansa huomiota. Shimano on näyttänyt taas osaamisensa! Nyt voi toistenkin valmistajien etuvaihtajat toimia kunnolla.

  23. #23
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    283
    Laitanpa samaan ketjuun. Pyörä uusi, ehkä 300km ajettu. Deore XT etuvaihtaja, 3 eturatasta. Kahdella pienemmällä vaihteella alkanut etuvaihtaja laahaamaan. Korjaantuuko vaijeria kahvasta kirimällä, kumpaan suuntaan ja useempiako naksuja tarttee kääntää? Tähän asti pelannut muuten hyvin.

    Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla

  24. #24
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wilgios Katso viesti
    Laitanpa samaan ketjuun. Pyörä uusi, ehkä 300km ajettu. Deore XT etuvaihtaja, 3 eturatasta. Kahdella pienemmällä vaihteella alkanut etuvaihtaja laahaamaan. Korjaantuuko vaijeria kahvasta kirimällä, kumpaan suuntaan ja useempiako naksuja tarttee kääntää? Tähän asti pelannut muuten hyvin.

    Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
    Herrapa on hyvä ja vaivautuu tuolta hieman itse opiskelemaan ko. asiaa.
    http://si.shimano.com/#categories/31

    Sieltä samaiselta sivustolta löytyy aivan kaikki ohjeet Shimanon komponenteista ja jälleenmyyjien huolto-ohjeet.
    Antoisaa tutustumisretkeä sivustolle.

  25. #25
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.532
    Uudessa jäykkäperä-Marlinissa takavaihtaja jumittelee samaan tapaan kuin krossarissakin teki. Etuvaihtajaa en ole edes tainnut käyttää vielä. Kun vaihtaa isommalle (raskaammalle) ei aina mene, jää joissain kohtaa ikäänkuin hankaamaan, semmoinen pieni ääni kuuluu. Pienemmälle vaihtaessa ei myöskään joka kohdassa aina mene, vaan jumittaa ja toisella napsautuksella voi mennä useamman pykälän pienemmälle. Täytynee käydä näyttämässä niitä jollekin. Osa tuntuu olevan aika kohdillaan, mutta joissain kohdissa nuo jumitukset.

    Muoks. Tuli näköjään vahingossa puolinukuksissa laitettua tämä etuvaihtaja topikkiin, pahoittelen. tarkoitus oli laittaa takavaihtaja/vaihtaja-topikkiin
    Nana muokkasi tätä : 04.07.2015 at 00.51
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  26. #26
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.302
    Eikös tuo ole takuuasia?

  27. #27
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    283
    Mie sain omani kuntoon. Rajoitinruuvin L säätö. Toki nuo ohjeet Shimanon sivulta löysin ja taitaa olla videoitakin juutupessa, lähinnä olisin toivonut suoraan kokemusperäistä ohjetta.

    Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla

  28. #28
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.532
    ^^
    Kyllä varmasti uusissa pyörissä vaihteiden säätö kohdalleen onnistuu ihan liikkeessä (ilman eri veloitusta), josta ostettu, pyörähän myydään ajokuntoisena. Pitää tuokin kyllä jossain vaiheessa videoiden ym. avustuksella opetella, että voi säätää myös itse kun tarvetta.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  29. #29
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.532
    Käväsin siellä mutkan ja säätivät oitis kohdilleen.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  30. #30
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.302
    Nuo säätämiset voi opetella kuivaharjotteluna eli lukemalla ja videoista. Kun vaihtajien toiminta tulee tutuksi, on ohjeet sitten helpompi ymmärtää kun asia tulee eteen. Aina kannattaa säätää ensin vaijerit ja vasta jos se ei auta niin sitten vasta vaihtaja joka pysyy aika hyvin säädöissään jos se ei saa kolhuja.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •