HuntteriElectrobikeCanyonRideHelkamaGiant
Sivu 3 / 234 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 13 53 103 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 7004

Aihe: Hiihtojutut

  1. #61
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.388
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jussi T. Katso viesti
    Tuurissa se on kuitenkin.
    Niinpä ja käytännössä homma menee niin että vaihtoehdoista toinen pelaa paremmin toisella kelillä, toinen jollain toisella kelillä.

    Siteineen tallisuksia voinee kanssa testata ennen ostamista.
    Olen ostanut kolmet pertsan tallisukset. Yksilläkään ei ollut paljon hiihdetty, yhdet oli vain testattu. Jos edes sitä? Edes pitoaluetta ei ollut karhennettu. Mulle ne sopi
    Kaikissa on ollut vaihto- ja palautusoikeus. Keskimmäisten kanssa meni niin, että hain liisterisuksea kostealle kelille. Sain ne, mutta myyjä soitti mulle muutaman päivän päästä, että tules hakemaan toiset testiin, nämä on varmasti paremmat. Vaihdetaan jos tykkäät. Hainkin ne, ja olikin niin erilaiset, että pidin ne molemmat
    Kaar ittelles vaa

  2. #62
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.902
    Mulla on muutaman vuoden vanhat Karhun luikkarit. Parhaat mitä mulla on koskaan ollu, mutta alkavat olla jo niin kuluneet, että enää ei voi hioa.
    Otan ne mukaan ja mittaillaan lähes samanlaiset.
    Hiihtelen vapaata vain 0- -5 asteen pakkasilla ja ehkä joskus mökillä Lapissä vähän kylmemmällä. Kuvio on ollut juuri siihen nollan miinuspuolelle vähän.
    En jaksa suksia mistään h-von kuusesta lähteä hakemaan. Kuopion Kesportissa on parikymmentä minulle lähes sopivaa paria, joista parhaan voisi valita juuri noihin vanhoihin suksiin vertaamalla.
    Jos et aja et voi ottaa!

  3. #63
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.388
    Onhan siellä Heiskanenkin, jos sen edustama suksimerkki ei epäilytä. Se ainakin varmasti tietää suksista.
    Kaar ittelles vaa

  4. #64
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Onhan siellä Heiskanenkin, jos sen edustama suksimerkki ei epäilytä. Se ainakin varmasti tietää suksista.
    Joo mutta se on myyntimiehiä. Olen ostanut siltä sekä huonot sauvat, että huonot monot. Tosin vähän omaa itaruuttani.
    Kehui se kyllä molemmat hyväksi ennen ostamista.
    Jos et aja et voi ottaa!

  5. #65
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.902
    Mitä mieltä muuten ootte Rexin pohjustusöljystä. Kaveri kehui hyväksi tavaksi pohjustaa.
    Jos et aja et voi ottaa!

  6. #66
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.388
    Vapaan suksien pohjustus?
    No tästä on aikamoisen ekspertin kanssa juteltu. Johan Lind. Sanoi, että aivan turhaa hommaa ne perinteiset pohjustukset, parafiinia-sikliä-harjaa... ties miten monta kerrosta. Se voide imeytyy pohjaan hyvin rajallisesti, vain ~0,2mm syvyyteen. Riittää kun sulattaa reilun kerroksen parafiinia (esim. lila) pohjaan ja lämmittää hyvin. Antaa jäähtyä ja lämmittää SAMAN parafiinin ja antaa taas jäähtyä. Kerran vielä, sitten siklaus ja harjaus ja se on siinä. Kelivoiteet pohjaan ja baanalle.
    Olivat tehneet näin mm. parille uusia suksia, joilla hiihdettiin 15km kisa. Hiihtäjä ei sitä tosin tiennyt, että oli uudet sukset, sanoi kisan jälkeen että suksi toimi ja kysyi että mikäs pari tämä oikein on kun ei nyt muistu... silloin vasta paljastivat. Oli toki testannut niitä ensin ja valinnut ne kisaan. Kansallisen tason paremman pään hiihtäjä Valkeakoskelta.
    Tietysti kisavoitelu oli pohjassa. Mutta moni on edelleen sitä mieltä, että uusi suksi luistaa huonosti ja vaatii luistaakseen monta voitelua. Että esim. nukka lähtee, mutta ei nykyajan suksissa mitään nukkaa tehtaan jäljiltä ole.

    Muoks: Tuossa Lindin ohjeet pohjustukseen.
    http://johanlind.net/index.php?page=voitelu
    Puhuu siinä kyllä vielä sinisestä 3 kerrosta pohjavoiteen päälle, mutta olen merko varma ettei niin sanonut kun naamatusten sitä selitti Häijäällä. Voin kyllä muistaa väärinkin.
    Itse en ole suurta painoa pannut pohjustuksessa sille, että se on juuri pohjavoidetta, kunhan on pehmeää parafiinia. Voitelen kumminkin sukset käytännössä jokaiselle lenkille. Sillä tavalla ne pysyy paremmassa kunnossa.
    Pekka L muokkasi tätä : 14.01.2009 at 21.28
    Kaar ittelles vaa

  7. #67
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Noormarkku
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Vapaan suksien pohjustus?


    Itse en ole suurta painoa pannut pohjustuksessa sille, että se on juuri pohjavoidetta, kunhan on pehmeää parafiinia. Voitelen kumminkin sukset käytännössä jokaiselle lenkille. Sillä tavalla ne pysyy paremmassa kunnossa.
    Juuri näin minäkin teen.
    http://www.fitlandia.fi/blogit/maantiepyoralla-eteneva-lotta/

  8. #68
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.219
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Mitäs eroja niissä sitten on?
    Niin kun tuo polkupyöräilijä kommentoi niin Fischerit yleensä vakaammat kuin Madshusit. Isot pojat kertoi näin ja omatkin kokemukset tukee tätä. 2x Mads ja 1x Fisserit löytyy.
    edit: ja se on sitten eri juttu mitkä luistaa parhaiten... Omaksi huviksi hiihdellessä hyvä luisto riittää enkä edes tavoittele parasta luistoa.
    marco1 muokkasi tätä : 15.01.2009 at 11.06

  9. #69
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Kummat hankin luistelusuksiksi Fisherit vai Atomicit. Molemmat ovat 2009 mallia ja valmistajan parhaat kilpasukset. Molempien hinta siteillä on 320 euroa
    Ihan vaan Hannulta kysyisin, että mistä noita Fischereitä siteineen saa tuolla hinnalla. On melkoisen edullinen hinta ja varmaan pitäisi heti mennä itsekin kaupoille.

    Kokemusta on Fischereistä (3 paria tällä hetkellä) ja kyllä niiden laatu on tasaisempi kuin muilla. Periaatteena on se, että Fischerit ostetaan aina, jos jostakin halvalla saa.

  10. #70
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.902
    Kuopion intersport megastoressa on viisikymmentä paria tuohon hintaan.
    Siispä ostin. 350 euroa pilotsiteineen.
    Vähän pelottaa tulivatko liian löysät kun ovat löysemmät kuin entiset.
    Sanoivat, että Fischereiden tulee olla alkujäykkyydeltään löysemmat kuin Karhut.
    Jos et aja et voi ottaa!

  11. #71
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Oulu, Ahvenoja
    Viestit
    0
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TKN Katso viesti
    Laita luistovoiteeksi matalafluorinen vihreä.
    Tätä neuvoa on nyt noudatettu. Huomenna selviää, kuinka toimii. Ensimmäinen fluorikokeilu alkamassa. Olipahan kovvaa kammaa normivoiteeseen verrattuna.
    Keep it succis.

  12. #72
    --+MM+-- Guest
    Kaikkihan varmasti tiesi, että flouri pehmentää voidetta.

    µ

  13. #73
    Liittynyt
    01/2008
    Viestit
    1.543

    Kyllä luistaa ja pitää

    Mulla on uudet Atomicin perinteisen sukset ja täytyy sanoa, että eilen oli -16 asteen pakkasessa todella hyvä luisto ja pito. Pohjassa oli sinistä perus-Rexiä ja Roden pitovoide, olisko asteet tuossa Rodessa -6 tai -8 saakka, mutta toimii todella paljon kylmemmässä! Sinänsä toi pertsasuksipari taitaa olla mulle just sopiva, sillä etsin pakkaskelin suksia ja sellaiset siis sain. Kannatti ostaa asiantuntijalta

    Oon opetellut voitelemaan suksia tänä talvena, nyt sujuu toi pitopuolen voitelukin Toi voiteluhomma ei ole vaikeeta (edes näin blondille), mutta vaatii kyllä hyvät vinkit että pärjää. Pulverivoitelu on vielä opettelematta, mutta eipä taida sitä pulverinappiakaan vielä pakista löytyä...
    - pyörä kulkee, kun sitä polkee -

  14. #74
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Noormarkku
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HiMa Katso viesti
    Mulla on uudet Atomicin perinteisen sukset ja täytyy sanoa, että eilen oli -16 asteen pakkasessa todella hyvä luisto ja pito. Pohjassa oli sinistä perus-Rexiä ja Roden pitovoide, olisko asteet tuossa Rodessa -6 tai -8 saakka, mutta toimii todella paljon kylmemmässä! Sinänsä toi pertsasuksipari taitaa olla mulle just sopiva, sillä etsin pakkaskelin suksia ja sellaiset siis sain. Kannatti ostaa asiantuntijalta

    Oon opetellut voitelemaan suksia tänä talvena, nyt sujuu toi pitopuolen voitelukin Toi voiteluhomma ei ole vaikeeta (edes näin blondille), mutta vaatii kyllä hyvät vinkit että pärjää. Pulverivoitelu on vielä opettelematta, mutta eipä taida sitä pulverinappiakaan vielä pakista löytyä...
    Rode on aina ollut voide joka pelaa kylmässä hyvin. Joskus kisoissa oli uutta lunta ja pakkasta 16 astetta. En saanut pitämään omilla systeemeillä, koska latu oli pehmeä.

    Mietaan Juha oli vieressä voitelemassa ja sanoi, että pistä tosta. Oli -3--7 Rodepurkki. Pikkasen epäilin mutta Jussi sano: " Poika mää oon voirellu ennenki". Seinäpito ja luisto hyvä. Osoittaa muutenkaverin luonteesta jotain. Harva neuvoo kisatilanteessa.
    Mutta täällä Porissa kun usein on kosteaa ja jäähileestä tehdyt ladut niin jos sitä pakkasta on alle -8 , pelaa nämä Swixin VR,t hyvin. Toki varmaan muitakin ,mutta itse olen noihin ollut tyytyväinen.
    http://www.fitlandia.fi/blogit/maantiepyoralla-eteneva-lotta/

  15. #75
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    300
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti --+MM+-- Katso viesti
    Kaikkihan varmasti tiesi, että flouri pehmentää voidetta.

    µ

    Kaikkihan varmaan tietää, että voidetehtaat(en kyllä ole varma kuin yhdestä firmasta) kompensoivat fluorin pehmentävää ominaisuutta tekemällä voiteesta hieman kovempaa.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

    www.rex.fi/bike

  16. #76

    Fischer vastaan Madhus

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Niin kun tuo polkupyöräilijä kommentoi niin Fischerit yleensä vakaammat kuin Madshusit. Isot pojat kertoi näin ja omatkin kokemukset tukee tätä. 2x Mads ja 1x Fisserit löytyy.
    edit: ja se on sitten eri juttu mitkä luistaa parhaiten... Omaksi huviksi hiihdellessä hyvä luisto riittää enkä edes tavoittele parasta luistoa.
    Olen käyttänyt jo varsin monet perinteisen Fischer sukset ja ollut niihin tyytyväinen. Kun kuitenkin hiihdän joko tasatyöntöä tai nousuissa luistelua melkein kokonaan, ostin viime kevättalvella paikallisesta Intersportista luistelusukset, joita myytiin tarjouksella. Ne olivat aktiivihiihtäjien käytettyjä kilpasuksia Madhus merkkisiä. Ostámani suksia oli käyttänyt norjalainen Stensen. Ohjehinta oli 572 euroa ja ne myytiin 299 eurolla. Kun en oikein ollut tyytyväinen niiden luistoon, kokeilin tänään pari vuotta sitten ostamiani Fischer RCS perinteisen suksia.Fischerien luisto oli parempi, joten olen Fischerien kannattaja.

  17. #77
    Liittynyt
    12/2008
    Viestit
    405
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joenranta Katso viesti
    Kun en oikein ollut tyytyväinen niiden luistoon, kokeilin tänään pari vuotta sitten ostamiani Fischer RCS perinteisen suksia.Fischerien luisto oli parempi, joten olen Fischerien kannattaja.
    Kokeilin itse yksiä Madshusin suksia ja täyty sanoa, että oli niin kuin olisi vastakarvaan silitellyt. Suksi oli pettymys, enkä itse sitä merkkiä ostaisi. Minulla ykkössuksena Atomic, alkutalven hiekkakeleille Fischerin halpis.

  18. #78
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Noormarkku
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joenranta Katso viesti
    Olen käyttänyt jo varsin monet perinteisen Fischer sukset ja ollut niihin tyytyväinen. Kun kuitenkin hiihdän joko tasatyöntöä tai nousuissa luistelua melkein kokonaan, ostin viime kevättalvella paikallisesta Intersportista luistelusukset, joita myytiin tarjouksella. Ne olivat aktiivihiihtäjien käytettyjä kilpasuksia Madhus merkkisiä. Ostámani suksia oli käyttänyt norjalainen Stensen. Ohjehinta oli 572 euroa ja ne myytiin 299 eurolla. Kun en oikein ollut tyytyväinen niiden luistoon, kokeilin tänään pari vuotta sitten ostamiani Fischer RCS perinteisen suksia.Fischerien luisto oli parempi, joten olen Fischerien kannattaja.
    Itsekin olen vannoutunut Fischer -mies, mutta omistan myös yhdet Björndalenin EX-Madhusit. Ne ovat erittäin jäykät kovalle alustalle tehdyt sukset. Pelaavat siinä kelissä hyvin. Mutta eivät tietenkään missään muussa kelissa. Lumikelillä puree kiinni ylämäessä niin ,että haarakäynniksi tahtoo mennä.
    Eli mitä enemmän on erikoissuksi, sitä huonommin ne pelaavat ns joka kelillä.

    Eli ei se nyt merkistä kiinni ole kuitenkaan, jos jonain päivänä toinen suksi luistaa paremmin. Kokeile jollain toisella kelillä.
    Ja luistelusuksi on tehty uralle, ei ladulle joten kokeile myös luisto uralla. Nimittäin siinä se työkin tehdään ja luistolla on suuri merkitys luikkareilla juuri ylämäessä!!
    Ja kuviolla on myös merkitystä tai toiset puhuu hionnasta.

    Itse olen vaan aina jotenkin tykännyt Fischereiden jämäkkyydessä. Mutta osittain se on tottumustakin.
    http://www.fitlandia.fi/blogit/maantiepyoralla-eteneva-lotta/

  19. #79
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    5.315
    En ole hiihtoasiantuntija, mutta hevosmiesten tietotoimistosta saamieni tietojen mukaan suksen jäykkyys (ei siis suksen merkki) suhteessa keliin ja henkilökohtaiseen hiihtotyyliin vaikuttaa suksen kulkuun eniten, pohjan uritus samoin. Huippuvoiteiden suorituskyky tulee monesti esiin vauhdeissa, joita moni harrastaja ei saa mittariin kuin alamäessä. Oikean jäykät sukset koetaan niin tärkeiksi, että joihinkin suksiin maalataan uuden kauden värit pintaan.

  20. #80
    Kyllähän kilpasuksi ylipäänsä on suunniteltu kovaan vauhtiin, johon harrastelija pääsee aniharvoin kovalla ponnistuksella. Suksen kaikki ominaisuudet on silloin tietenkin optimoitu tätä vauhtia varten.

    Tämä tarkoittaa sitten valitettavasti sitä, että moiset välineet eivät ole välttämättä kovin mukavat hitaassa vauhdissa. Muistelen aikanaan, kun tuli enemmän hiidettyä perinteistä jopa kilpaa, piti olla eri sukset rauhalliseen lenkkeilyhiihtoon. Kilpavehkeillä ei kerta kaikkiaan hiljaa hiihtämisestä tullut yhtään mitään.

  21. #81
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.388
    Tässä nyt sekoaa suloisesti pertsa- ja luistelusukset. Se on totta että samanpainoinen harrastaja ei pysty käytännössä hiihtämään kilpahiihtäjän pertsasuksella, ainakaan laittamatta liikaa pitovoidetta. Sitä pesää ei vaan saa latuun kiinni. Tuosta kai juontuu legenda, jonka mukaan kilpahiihtäjät hiihtää pertsaa minimaalisella pidolla. Ei. Niillä on seinäpito, harrastaja vaan ei sitä samaa suksea saa pitämään.

    Mitä Fisserin ja Matukan eroon tulee, niin lauantaina hiihdin kaverin kanssa lenkkiä. Itsellä Matukat ja kaveri ei pysynyt Fisuilla peesissä imussa alamäessä. Itse tulin alamäet seisoskellen kaverin takana. En ikinä ostais noin huonoa merkkiä
    Kaar ittelles vaa

  22. #82
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.388
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Oikean jäykät sukset koetaan niin tärkeiksi, että joihinkin suksiin maalataan uuden kauden värit pintaan.
    Ei kai se nyt noin sentään ole. Jos aarrepari löytyy, niin kyllä ne niillä vanhoilla kilpailee. Varsinkin Fisuilla näkee ladulla hyvinkin vanhoja pareja. Seuratkaas vaikka millä Björgen hiihtää pertsaa. Podiumilla patsastellaan sitten meneillään olevan kauden mallisen parin kanssa. TV:ssä näkee joka kisassa kun kärkipään kilpailija tulee maaliin, niin siltä otetaan sukset pois jalasta ja lyödään uusi puhdas pari kouraan haastatteluja varten, sidottu sillailla rinnakkain.
    Kaar ittelles vaa

  23. #83
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    322
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Seuratkaas vaikka millä Björgen hiihtää pertsaa. Podiumilla patsastellaan sitten meneillään olevan kauden mallisen parin kanssa. TV:ssä näkee joka kisassa kun kärkipään kilpailija tulee maaliin, niin siltä otetaan sukset pois jalasta ja lyödään uusi puhdas pari kouraan haastatteluja varten, sidottu sillailla rinnakkain.
    Odotan sitä päivää, kun joku keksii ottaa maaliintulon jälkeen olkapäille mäkisuksen levyiset visserit tai mädshyyssit. Kun tuo mainostus on niin tärkiää.. Aika usein kyllä kuvaavat lähihaastatteluja niin, että olkapäähän nojaavat sukset ei juuri näy

  24. #84
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    390
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Se on totta että samanpainoinen harrastaja ei pysty käytännössä hiihtämään kilpahiihtäjän pertsasuksella, ainakaan laittamatta liikaa pitovoidetta. Sitä pesää ei vaan saa latuun kiinni. Tuosta kai juontuu legenda, jonka mukaan kilpahiihtäjät hiihtää pertsaa minimaalisella pidolla. Ei. Niillä on seinäpito, harrastaja vaan ei sitä samaa suksea saa pitämään.
    Ihmettelen, mistä on saanut alkunsa legenda, jonka mukaan kilpahiihtäjät hiihtävät jäykillä suksilla pertsaa. Kyllä kuntoilija saa huippupidon kilpahiihtäjän suksella. Kilpasuksen pitää olla helppohiihtoinen. Niinkuin Punkkinen totesi juuri viikonloppuna Cänädän maailmacuppia selostaessaan, ettei semmoista hevosta olekaan joka jaksaa liian jäykällä suksella paahtaa koko kisan.

    Toki hyvä hiihtäjä voi hiihtää jonkun matkaa liian jäykälläkin suksella, siinä tapauksessa joutuu vaan "hyppäämään" suksen päälle saadakseen pidon, joka johtaa turhan nopeaan väsymiseen. Tietysti mitä kovempi kaveri, sitä pitempään sitä jaksaa. Itse kun en ole niin kovakuntoinen, testaan kisasuksen pidon melko löysällä potkulla. Jos suksi pitää siinä niin on toivoa, että sen saa pitämään vielä 10 km tai jopa 40 km hiihdon jälkeen.

    Nää huippuparit ovat siitä jänniä, että niillä saa tosi helposti pidon ja ne pirut vielä luistavatkin hyvin! Erityisesti tämä helppohiihtoisuus-vaatimus pätee pakkas/lumikelin suksille. Omien havaintojen ja kokemusten perusteella liian jäykkiä suksia on hiihtäjillä paljon enemmän kuin liian löysiä, joten ehkä ym. legenda johtuu siitä...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka L Katso viesti
    Mitä Fisserin ja Matukan eroon tulee, niin lauantaina hiihdin kaverin kanssa lenkkiä. Itsellä Matukat ja kaveri ei pysynyt Fisuilla peesissä imussa alamäessä. Itse tulin alamäet seisoskellen kaverin takana. En ikinä ostais noin huonoa merkkiä
    Jep, ironia osuu oikeaan eli kyllä saman merkin eri suksien välillä on niin suuria yksilöllisiä eroja, että eri merkkien väliset erot ovat pienempiä. Jonkinlaisia merkille tyypillisiä ominaisuuksia ja niistä johtuvia eroja varmaan löytyy, mutta tärkeintä on löytää se kullekin henkilölle (=painolle) ja halutulle kelille sopiva yksilö.

  25. #85
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    390
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Proj.nro Katso viesti
    Odotan sitä päivää, kun joku keksii ottaa maaliintulon jälkeen olkapäille mäkisuksen levyiset visserit tai mädshyyssit. Kun tuo mainostus on niin tärkiää.. Aika usein kyllä kuvaavat lähihaastatteluja niin, että olkapäähän nojaavat sukset ei juuri näy
    Muistelen kuulleeni huhuja, että ne "mainossukset" ovat tosiaan vähän leveämmät kuin varsinaiset sukset, logot näkyvät paremmin...

  26. #86
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.388
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti o.j. Katso viesti
    Ihmettelen, mistä on saanut alkunsa legenda, jonka mukaan kilpahiihtäjät hiihtävät jäykillä suksilla pertsaa. Kyllä kuntoilija saa huippupidon kilpahiihtäjän suksella.
    Niin saa, kun ne painaa usein 20kg enemmän. Ei se mitään legendaa ole. Voidepesä on varmasti korkeampi. Kun tasatyöntö korostuu niin pitovoide ei saa hipaistakaan latuun. Samoin laskuissa vaudista ei voi tinkiä. Kuntoilijalla asialla ei ole merkitystä.
    Olen kolmet pertsan ns. tallisukset ostanut yhdeltä hiihtovalmentajalta, joka välittää niitä isommasta liikkeestä. Sen poika (~19v) hiihtää kilpaa, painaa ainakin 10kg minua vähemmän ja hiihtää pertsaa jäykemmillä suksilla kuin minä, vaikka itselläkin aina joskus se lappu on rinnassa.
    Kaar ittelles vaa

  27. #87
    Väittäisin melkein, ettei tuo Pekan 20 kg painoerokaan taida vielä kuntoilijaa pelastaa, koska suurin ero on kuitenkin potkun voimassa ja terävyydessä.

    Jos on tilaisuus, kannattaa käydä kokeilemassa hiihtää perinteistä oikein todella lujaa, vaikkapa tuollainen sprinttimatka. Siinä rupeaa ymmärtämään, minkälaisen suksen se vaatii.

  28. #88
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Noormarkku
    Viestit
    2.142
    [QUOTE=o.j.;1063009]Ihmettelen, mistä on saanut alkunsa legenda, jonka mukaan kilpahiihtäjät hiihtävät jäykillä suksilla pertsaa. Kyllä kuntoilija saa huippupidon kilpahiihtäjän suksella. Kilpasuksen pitää olla helppohiihtoinen. Niinkuin Punkkinen totesi juuri viikonloppuna Cänädän maailmacuppia selostaessaan, ettei semmoista hevosta olekaan joka jaksaa liian jäykällä suksella paahtaa koko kisan.

    Kilpahiihtäjän jäykkä suksi on eri kuin kuntohiihtäjän jäykkä.
    Eli jos kaveri painaa 80 kg ja kokeilee saman painoisen kilpahiihtäjän suksia, on todennäköistä ettei sitä pitoa saa ollenkaan. Potkun ajoitus on tod,näk pielessä eikä se voimantuottokaan ole niin nopeaa ja voimakasta kuin tarvitsisi. Olen kokeillut monta kertaa eri kisahiihtäjien välineitä.

    Eli kyllä se kilpahiihtäjä menee jäykemmällä suksella kuin kuntoilija. Mutta Punkkinen tarkoittikin sitä"kilpahiihtäjän" jäykkää.


    Ja mitä maalaamiseen tulee niin sellaistakin on tehty. Aki Karvonen mm. Sarajevon hopeakisassaan hiihti 10 vuotta vanhalla Peltosella ja uusilla maaleilla. Miataa taas värjäsi Ficherit valkoisiksi, kun ei Järviseltä löytynyt kunnon paria ja sopimus oli heillä.

    Mutta sitä -01 Ficheriä näkee nykyäänkin paljon alkuperäisissä väreissään. Muistaakseni myös Björkenillä.
    http://www.fitlandia.fi/blogit/maantiepyoralla-eteneva-lotta/

  29. #89
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.388
    Ai se maalausjuttu oli noin vanha.
    Olihan jollain (saksan?) mäkimiehillä tässä joku vuosi sitten Jalaksen monot muutettu "Adidaksiksi"
    Siitä taisi tulla joku pikku vääntökin, jos oikein muistan.
    Kaar ittelles vaa

  30. #90
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.388
    Björgen Torinossa 2006
    Kaar ittelles vaa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •