Sivu 157 / 158 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 57107147155156157158 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.681 - 4.710 / 4718

Aihe: Hiihtojutut

Onkyl hiihto tuntunu kummalta viimeaikoina. Eka tunti tuntuu raskaalta tarpomiselta ja tekniikka huteraa. Vissii jääny hankihiihtovaihde päälle ku jatkuvasti joutunu hiihtään uudessa lumessa.Tai joulu herkuttelu vieläkin vetää veronsa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Kaurikselle ja muillekkin. Minä opin joka vuosi vähän uutta teräsiklauksesta ja kuzminmetodista. Onko liikaa jos minä jaan näitä kokemuksia, sitähän varten some on ja tämäkin foorumi. Ihmettelen miksi eniten terässiklaamista ja siihen liittyvää toimintaa vihaavat ne jotka eivät ole sitä koskaan kokeilleet eivätkä edes terässiklatuilla suksilla hiihtäneet. Minä en ole haukkunut ketään tyhmäksi, mutta kylläkin ennakkoluuloisuutta pidän tyhmänä ja sen saan varmaan sanoa. Kovin arka aihe näytää tämä vaihtoehtoinen suksien liukastuttaminen olevan kun tunne tulee niin vahvasti mukaan. Kuten kuovipolku sanoi, FPC ei ole fluoria vaan fluoripolymeeriä eli muovia ja kun sukseen hieroo muovia niin siitä ei irtoa mitään myrkyllistä. Palataan taas ensivuonna asiaan jos olen jotain uutta aiheesta oppinut. Ajattelin kokeilla kyllä toista terässiklausmetodia eli Primateriaa. Erityisen kiinnostavaa siinä on tuo rillaus. Kovin erilaista suksen pohjan kuviointia kuin normaali käsikuviointi. Ohessa video tähän aiheeseen. Kaikihan me ollaan pakkoruotsia opiskelleet, joten homma varmaan selviää.

https://www.youtube.com/watch?v=UDQ9mkcKrWA
    Minä ainakin olen mielenkiinnolla lukenut näitä juttuja. Täytynee alkaa testaamaan itsekin.

Muuten nuo oac ea siteet hyvät, mutta tuo jään kertyminen tuon jouston väliin on pikkasen rasittavaa. Tuossa menty pari tuntia ja toisen kengän käytin välillä kerran irti kun rempulloitten jälkeen kantaosa irtos.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

Terässiklauksessa ei irtoa mitään epätervettä kun pölyä ei synny. Fluoropolymeeri on myös pölyämätön ja sitä laitettaessa ei irtoa mitään ilmaan.
    Miten tuo sikli pelaa, eikö se kuitenkin poista ainetta suksen pohjasta? Vai lähteekö siitä niin siisti lastu, ettei se pölyä lainkaan.

Pitkää ja lyhyttä lastua, sanoisin, mutta vähän riippuu, kovemmasta pohjamateriaalista tulee sellaista murunkaltaistakin mutta pölyämätöntä sekin on. Norjalaisen hepun sivuilta pari i-s-o-a k-u-v-a-a tässä ja tässä.

YouTubesta löytyy tietysti elävää kuvaa, esimerkiksi Kuzminin itsensä tai Skistartin "opetusfilmejä", mutta siklausjätteen koostumus ei niissä ole pääosassa

Miksi tulee oikea polvilumpio kipeäksi, kun tunnin sivakoi pertsaa? Tuntuu silleen löysältä ja vähän kuin lönksyisi jälkeen päin? Joskus olen pelannut tennista kovalla asvalttikentällä (tai jotain muuta kuvaa matskua), niin en nyt ole varma menikö oikea polvi tuosta huonoksi.

Kestääkö se juosta? Juoksussa se kertoo yleensä yli/alipronaatiosta. Ainaki jos kipeytyy jommaltakummalta syrjältä. Pertsa tekee aika samanlaista liikettä
    Ootko onnistunu joskus saamaan lumpiota pois paikaltaan? Se kertois löysistä nivelistä.

Tai sitte vaan harjotuksen puutetta. Rauhallisesti alotella. Mulla tuppaa kipeytymään nivuset kauden alussa. Ku pito lipsahtelee
    hcfreak muokkasi tätä : 14.01.2018 at 09.17

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti

Muuten nuo oac ea siteet hyvät, mutta tuo jään kertyminen tuon jouston väliin on pikkasen rasittavaa. Tuossa menty pari tuntia ja toisen kengän käytin välillä kerran irti kun rempulloitten jälkeen kantaosa irtos.
    Jäsen Jami2003 myös raportoi samansuuntaisesta ongelmasta, mutta omalla kohdalla ei ole vielä tuollaista ongelmaa esiintynyt.
    Oisko selitys kengissä, sekä siteen säädöissä? Kuten kuvassa näkyy, kenkä ei nojaa kärjestään siteeseen ja näinollen ei työnnä kenkää&sidettä taaksepäin?
    Silikonia kaikkiin siteen osiin.

Tänään tuli paarustettua muutama tunti Volokinpoluilla.
    https://photos.app.goo.gl/tW9z0vgfxBlnsifL2
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Miten tuo sikli pelaa, eikö se kuitenkin poista ainetta suksen pohjasta? Vai lähteekö siitä niin siisti lastu, ettei se pölyä lainkaan.
    Kuovipolku jo vastasi. Siklauksella ja nimenomaa terävällä siklillä pohjasta lähtee hyvin ohutta lastua. Kun suksesta poistaa hiomakuvion niin silloin on siklattava vähän enemmän, mutta jatkossa selviää hyvin vähäisellä siklauksella ja sitä tarvitsee tehdä melko harvoin. Hiihtämisestä ja välineistä riippuen vain pari kolme kertaa kaudessa.Jotku vähään halvemmat tai sanoisiko kolmannen tason sukset ovat olleet pohjasta kuperia ehkä puoli milliä, jolloin reunoista pitää poistaa enemmän, jotta saa pohjasta suoran. Nyt pari talvea olen hiihtänyt vähän paremmilla suksilla, joissa tätä kuperuutta ei ole ollut. Vanhimpia suksiani olen sikalaillut 7-8 kertaa ja pohjissa on vielä varaa, jos niillä vielä hiihtäisin.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Pitkää ja lyhyttä lastua, sanoisin, mutta vähän riippuu, kovemmasta pohjamateriaalista tulee sellaista murunkaltaistakin mutta pölyämätöntä sekin on. Norjalaisen hepun sivuilta pari i-s-o-a k-u-v-a-a tässä ja tässä.

YouTubesta löytyy tietysti elävää kuvaa, esimerkiksi Kuzminin itsensä tai Skistartin "opetusfilmejä", mutta siklausjätteen koostumus ei niissä ole pääosassa
    Olisko tuo kaikki jälkimmäisen kuvan putu tullut yhdestä suksesta. Itse en ole koskaan noin paljon jätettä saanut aikaan. Mikä muuten on tuon blogin osoite?
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Kestääkö se juosta? Juoksussa se kertoo yleensä yli/alipronaatiosta. Ainaki jos kipeytyy jommaltakummalta syrjältä. Pertsa tekee aika samanlaista liikettä
    Ootko onnistunu joskus saamaan lumpiota pois paikaltaan? Se kertois löysistä nivelistä.

Tai sitte vaan harjotuksen puutetta. Rauhallisesti alotella. Mulla tuppaa kipeytymään nivuset kauden alussa. Ku pito lipsahtelee
    Ei ole lähtenyt pois paikaltaa. Siis se voi tuntua jalkaa taaksepäin potkaistaessa. Hiihtäessä sen tuntee, että kohta kipeytyy siitä, ja lenkki jää yleensä sen takia kesken, ettei täyisn kipeytyisi.

Olisko tuo kaikki jälkimmäisen kuvan putu tullut yhdestä suksesta. Itse en ole koskaan noin paljon jätettä saanut aikaan. Mikä muuten on tuon blogin osoite?
    Luulin jo vastanneeni, mutta kai minä sitten unohdin lähettää (tai viesti vain katosi sinne bittiavaruuteen). Anyway, kuvat ovat sivulta http://wp.teameilertsen.no/?tag=stalsikling&paged=2 ja bloginpitäjä (joka oli muistaakseni kahden juniorikilpahiihtäjän isä ja itse tietenkin kova hiihtomies) kertoi että neljä paria skeittisuksia ja yhdet pertsasukset oli siklattu. En kuitenkaan mene sanomaan mitään varmaa rikkalapiossa näkyvästä määrästä - muuta kuin että (omankin kolmen parin kokemuksen mukaan) lastua tai purua syntyy pohjaa ensimmäistä kertaa tasaiseksi ja silkinkiiltäväksi siklatessa melko valtavalta *näyttävä* määrä, mutta sehän on sellaista höttöä eli suurin osa on pelkkää ilmaa.

Blogin toinen osoite on http://www.teameilertsen.no/ mutta Eilertsen on tainnut luopua bloginpidosta vuoden 2013 lopussa. Mutta asiaahan ne jutut yhä ovat (ja kouluruotsillakin tavaa melko hyvin norjaa).

Nyt pääsi keskisuomessa ensimmäistä kertaa hiihtämään järven jäällä, vapaalla tyylillä. Juuri sopivasti lunta siihen hommaan. Mutta on se vaan kumma että sama kuin maantiepyörälenkeissä. Mennessä ei ole myötätuulta mutta takaisin tullessa on vastatuuli.

Tulipa käytyä katsomassa SM-hiihtoja Vantaalla. Puhdasta tykkilunta kaikki ladut ja selvä -2 koko viikonlopun joten voitelukuviot oli varmaan kaikilla hallussa.
    Hurjat erot on kyllä kv ja SM-tason hiihtäjien välillä, taisi kärki ohittaa kierroksella jo 6/8 kierroksen kohdalla ensimmäisiä.

Hiihtokausi on avattu perinteisellä tyylillä -4°C pilvipoudassa. Eilen 10km ja tänään 11km kaupungin ulkoilureittien valaistuja latuja. Viime talvena jäi hiihtämiset kokonaan väliin. En edes muista miksi...

Voitelun tein helpoimman kaavan mukaan:luistoksi Rexin sinistä fluoria korkittamalla ja pidossa luotin toissatalvisiin pitoteippeihin. Joskus voideltiin viikonlopun kisasuksia tuntitolkulla, mutta sunnuntaihiihtäjälle riittää vähempikin niin jää aikaa enemmän hiihtämiselle. Kirvesniemen Harrin minulle valitsemat Karhu Onyxit vuodelta 2001 toimivat edelleen ja paranevat vain vanhetessaan.

Mielenkiintoisesti asuinpaikasta itään vievät ladut ovat loistokunnossa ja lunta reilusti, mutta länteen päin on lunta ohuemmin ja hiekka ja hake melkein puskee läpi.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

^^
    Katsoin teeveestä SM-hiihtoja jännäten milloin joku eksyy lumella merkityltä reitiltä. No onneksi ei niin tainnut käydä.
    Joo kyllä erot ovat suuret, vaikka rata suhteellisen helppo kilvanhiihtoon. Samoin viikon takaisen nuorten SM-kisojen mitalirohmujen ero aikuisten kärkeen on suuri. Kaikki eivät ole Kleeboja...
    Fiksu mies Matti Heikkinen kun ei alkanut selittelemään, et jos rata oisi enemmän happea vaativa niin jäejestys olisi toinen.

TV lähetyksessä näkyi taustalla joku painavan maastopyörällä pitkin sulaa pelto. Joku foorumilainen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti

Fiksu mies Matti Heikkinen kun ei alkanut selittelemään, et jos rata oisi enemmän happea vaativa niin jäejestys olisi toinen.
    Jos ois ollu iivo mukana niin se ois kyllä avautunu. Avautu rovaniemen ensilumenladuistaki. Nehä tehhään pääasiassa kuntalaisten hiihdettäviksi. Ja ne siitä maksaaki

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Miksi tulee oikea polvilumpio kipeäksi, kun tunnin sivakoi pertsaa? Tuntuu silleen löysältä ja vähän kuin lönksyisi jälkeen päin? Joskus olen pelannut tennista kovalla asvalttikentällä (tai jotain muuta kuvaa matskua), niin en nyt ole varma menikö oikea polvi tuosta huonoksi.
    Mistä kohtaa polvi tulee kipeäksi?

Polvea voi kuntouttaa niin, että teet polviojennuksia vaikkapa katsoessasi telkkua. 100 ojennusta pari kertaa päivässä lisäten niitä aina muutaman päivän kuluttaa muutaman kunnes pääset viiteensataan toistoon. Jos tuosta ei ole apua ja polvi kipeytyy liikaa niin lopeta. En ole fysioterapeutti, mutta tuolla tavalla sain itse polveni kuntoon kun se kipeytyi rullahiihdossa. Toinen polvitaive taas kipeytyi oikeassa hiihdossa. Osteopaatin käsittelyssä reiden lihaksien kiinnikkeet murjottiin irti ja siitä alkoi parantuminen ja pidän sitä kunnossa putkirullauksella. Kysessä oli ns. hanhenjalkasyndrooma. Omalla vastuulllasi näitä teet. Minä olen saanut nuo neuvot osteopaatilta ja suosittelisin, että sinäkin vierailet osteopaatilla. Sellaisella joka on suorittanut tutkinnon ammattikorkekoulussa ja jolla on toimintaansa Valviran lupa. Hän osaa patistaa Sinut lääkärille, jos polvessa on jotain vikaa, jossa hän ei voi auttaa.
    Jos et aja et voi ottaa!

^ Sakari Orava neuvoi myös minulle tuon, mutta puhutaan kymmenistä toistoista kannattaa varmaan aloittaa pienemmällä määrällä, mutta tuo voimisteluliike toimii myös ennaltaehkäisevänä ja terveellä polvella voi sitten tehdä enempi toistoja.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Tulipa käytyä katsomassa SM-hiihtoja Vantaalla. Puhdasta tykkilunta kaikki ladut ja selvä -2 koko viikonlopun joten voitelukuviot oli varmaan kaikilla hallussa.
    Hurjat erot on kyllä kv ja SM-tason hiihtäjien välillä, taisi kärki ohittaa kierroksella jo 6/8 kierroksen kohdalla ensimmäisiä.
    Niin olisi voinut luulla, mutta ei ollut kaikilla pidot hallussa Kuuntelin maalialueella muutaman häntäpään kaverin jutustelua. Sanotaanko, että ei hirveästi kiitosta toinen antanut huoltotiimilleen...

^Tottuneet voitelemaan luonnonlumelle eikä tykkimuhjulle kenties?

^Kyllä maailman kärjen ja kansallisen kärjen ero on hirveä, olen joskus ollut latupartiossa SM-kisoissa hemohes-miesten aikaan ja voi herranjumala ku
    Myllylä ja co. veti hirveetä kyytiä verrattuna muihin...

Tänään vihdoin pääsi itsekin avaamaan hiihtokauden hakunilassa. On se vaan raskas tuo kisarata, joten pääosin tuli pyörittyä lämmittelyreitillä ja juoksurataa ympäri. Porukkaa oli reilusti, mutta ihan hyvin näytti kaikki mahtuvan tasoeroista huolimatta. Huomenna uudestaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Jäsen Jami2003 myös raportoi samansuuntaisesta ongelmasta, mutta omalla kohdalla ei ole vielä tuollaista ongelmaa esiintynyt.
    Oisko selitys kengissä, sekä siteen säädöissä? Kuten kuvassa näkyy, kenkä ei nojaa kärjestään siteeseen ja näinollen ei työnnä kenkää&sidettä taaksepäin?
    Silikonia kaikkiin siteen osiin.
    Tähän asti säätö ollu semmonen et ahistamatta menee kenkä paikalleen eli joku milli väljää ja tulos tuo. Tänään kokeilin reilummalla välillä ja sama homma.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

Eilen tuli kokeiltua hiihtoa muutaman vuoden tauon jälkeen. Mukavaa kuntoilua, kun malttoi mennä rauhallista vauhtia. En muista mitä voitelua pohjiin on kolme vuotta sitten laitettu, mutta luisto oli ok. Pitoa ei ollut ja hiihtäessä tulikin mieleen, että taisin raapia pitovoiteet viimeksi pohjista pois, kun jäätyivät nollakelissä lumisateessa. Tänä talvena näyttää pääsevän hiihtämään useamminkin.

Testien lopputulema nuiden oac ea siteiden kanssa se että pituus säätö niin löysäksi että vasta kun jalan vie taakse ja ojentaa nilkkaa niin silloin vasta kenkä ottaa kiinni siteen keulaan. Näin ollen se kumi ei veny ja tee sitä jäätä kerryttävää rakoa siihen siteeseen joka potkasulla.

Onkos altai hok:in siteet samaa laatua? Kukaan niitä testannu?
    Näyttää ainaki samanlaisilta

Onkos uskolla tai jami2003 tullu vielä mitään miinusmerkkisiä aatteita OAC:n uusista suksista? Uskon kuvia ja näitä juttuja lukeneena aivan hirvee syyhy osta-napilla. Hinta on kova mutta ihmeesti se silti kuiskii koko ajan...

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Oman kokemuksen pohjalta, jos nyt verrataan 160 vs 147 OAC kallistun 160 puoleen. Toistaiseksi ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa noilla ei pärjäisi.
    Ehkä joku tekninen tiheikkö/jyrkkä rinne kääntäisi tilapäisesti vaa`an lyhyemmän puoleen. Hiihdettävyys paranee pituuden lisäyksen myötä. Omaa kokemusta on 3. erimitaisista liukulumikengistä.
    Stumpy 120cm, OAC 147 ja 160
    Tännekkin Savon perukoille tuli suojasään jälkeen jonkunlainen hankikanto, joten paksun puuterilumen kokemukset toistaiseksi puuttuvat.

En kyllä keksi mitään miinusmerkkistä, paitsi ettei kerkeä noita karvasuksia ulkoiluttamaan niin usein kuin haluaisi

Pitäskö perustaa koeajopankki OAC:lle fillareiden tapaan

hcfreak@
    Katoppa vaikka Skandinavian Outdoor sivuilta noita Altai siteiden kuvia. Eivät ole aivan samanlaiset?
    https://scandinavianoutdoor.global.s...d964b9eea.jpeg

Eikös nuo ole nuiden ea siteiden aikasempi versio eli x-trace?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •