Sivu 158 / 158 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 58108148156157158
Näyttää tulokset 4.711 - 4.722 / 4722

Aihe: Hiihtojutut

Mahollisesti. Altait alko häviämään markkinoilta ku OAC tuli. Oisivatkohan tehneet jonku diilin. Alettu valmistamaan vaan suomessa erillä nimellä.

edit: Jaa löytyhän sitä historiaaki https://retkipaikka.fi/vapaa/karvapo...lta-oac-kar-2/

Itse OAC:n suksesta mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Siteisiin en ole täysin sinut mutta ehdottomasti ne ovat toimivammat mitä ensin kuvittelin. Mulla ei ole edes ollut ongelmia lumen siteen alle pakkautumisessa. Viime viikkoina tosin tavalliset sukset ja työt ovat häirinneet OAC:llä hiihtämistä.

Onkos Usko millä tavalla voidellut OAC:n suksia? Luistot on pohjissa mutta karvan hoitoaine on mulla vielä hankkimatta.

Tuokin side toimii nuinkin eli että jättää eteen tilaa ja ei sitä edes huomaa.
    Ehkä jos parhaita hakis niin Rottefella siteet ja Alpina alaska monot vois olla testaamisen arvoiset.

Kar 147 ja nuo ea siteet niin itse kaipaisin suksen perään hivenen painoa että suksea nostettaessa kärjet nousis niin olis helpompi ylittää mättäitä yms.

Tein tänä talvena voitelutestin. Jätin siis voitelun tyystin tekemättä.

Vapaan suksista sentään olassiklillä työnsin olaksen puhtaaksi viime keväänä sulatetuista suojavoiteista ja noin minuutin hinkkasin pohjia messinkiharjalla, ja sitten ladulle.

Perinteisen suksille en tehnyt yhtään mitään. Sukset käteen ja hiihtämään. Ei edes siklausta, parafiinit oli suoraan keväisen voiteluraudan jäljiltä. Vain Rexin sinistä pitoa pohjiin.

Ja tulos oli yllätys. En huomannut hiihdossa kovin suurta eroa hitaalla lumisella pöperökelillä.

En väitä että joku muu ei huomasi sitä eroa, mutta omalla kohdalla se voiteluun panostaminen taitaa olla ihan turhaa hommaa.

Kappas vaan noi OAC:n läpsyttimet valmistellaan tossa mansesterin toisella puolella Kangasalla. Olispa sitten huvittavaa tilata ne rollosta ku taitaa olla siellä edullisimmat. Siis oikeesti toi hinta hiukan jarruttaa mutta kun taas sai tän idean tonne korvien väliin ni ei se tunnu sieltä poistuvan. Itseäni hieman tuntien se poistuu vain tilausnapilla...

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Äääh...perun puheeni, hermo menee nuiden siteiden kanssa. 2h käytiin koiran kanssa metsässä ja jäällä. Alla kova hanki ja päällä n.10cm pakkaslunta, niin vajaa 10x jalat irti ja puhdistus.
    Jäällä kun yritti hiihtää voimakkaammalla potkulla niin potkastaessakin se kumi antaa periksi.
    En tiedä toimisko nuo siteet paremmin jos tuo nivelpiste olisi sen etummaisen remmin etupuolella eli siellä keulalla niin silloin se kumi ei joka taakse viennillä venyisi.

Olen yrittänyt analysoida tuota Oac:n siteiden sielunelämää ja olen tullut siihen tulokseen että etummainen remmi pitää olla niin löysällä että kengän eestaas liike onnistuu muutoin siteet pumppautuu auki. Mitä löysempi kengän kärki, sen parempi. Susipaskat vehkeet, sano.

Lainasin 160 OAC:t viikonlopuksi kaverille, joka on koko ikänsä puljannut hiihtovehkeiden kanssa. Mukaanlukien metsä- ja tornisukset.
    Testiraportti oli varsin lyhyt. Ei kahta sanaa, millä vehkeillä lähtisin ryteikköiseen metsään tykkylumivaurioita katsastamaan. Huopakumisaappaat jalassa, eikä mitään ongelmia siteiden kanssa.
    Tällä en yritäkkään väittää, etteikö siteissä olisi edellisissä postauksissa kuvattua ongelmaa.

Asiasta toiseen, eli spadex-vehkeiden säätämistä:
    Kopistelin Salomonin luistelumonoista kantapalan kulutuspinnat pois, koska osa oli jo hävinnyt sepelillä kävelyn seurauksena.
    Tavaraa lähti n. 4mm joten nyt monon kanta on vastaavan määrän alempana. Tämän operaation seurauksena siteen alla olevat korotuspalat poistettu yhdestä parista.
    Lopputulos vaikutti varsin onnistuneelta, eli hiihtotuntuma parani. Uudemmissa saman merkin monoissa kanta onkin selvästi vanhaa mallia matalampi.

Mitään peruuttamatonta ei tapahtunut, koska kantapalan saa tarvittaessa vaihdettua. Pala on ruuvattu kiinni monon sisäpuoleta. Kärkipalikat on jo kerran uusittu.
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

Mää tänään tua mettässä läskeillessäni kattelin ja mietin noita suksia. Varvut näkyy osassa metsää ja kuinkahan löytyis ne kivet? Enkä varsinaisesti reissaa vuodessa kun 1-2 kertaa Tahkolle tai ylemmäs ja silloin yleensä mennään ihan hissillisiin rinteisiin. Ja silti tekis mieli! Olis ainakin kotona rauhallista olla ku ei tarvis rouvan kans puhella jahka hänelle selviäis suksien hinta. Tosin ikkunat vois olla jäässä (sisäpuolelta).

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Löytyy kivet. Ei ollut omat sukset mutta pääsin testaamaan niin ekalla lenkillä molemmissa suksissa päästä päähän aika syvät naarmut ja lunta kuitenkin 30-40 senttiä. Sinänsä jos ei niistä välitä niin antaa mennä. Noi mainosvideot on ehkä pikkasen harhaanjohtavia kun on kuvattu tasaisessa kangasmaastossa jossa ei semmosta kivikkoa kauheasti ole. Etelässä sitä löytyy ja oma ansio tietysti metsätaloudella kun isot koneet möyrivät metsät rullalle. Riippuu käyttäjästä mutta lunta noi omasta mielestä ainakin etelän vaikeammissa maastoissa vaativat. Vaikeissa maastoissa lumikengät varmaan paremmat ja helpommissa noikin varmaan ihan hyvät.

Vehkeet on tehty käyttöä varten eikä tollaisissa OAC suksissa naarmut maata kaada kun optimaalista luistoa ei kuitenkaan haeta. Toistaiseksi karvat ja kantit ovat pysyneet paikallaan mikä on tärkeintä. Edellisten, aina vaan hiihtokunnossa olevien tunturisuksien kokemuksella sanoisin että pohjat ovat ilman havereita ja pienellä huollolla lähes ikuiset. Ja vähintään kestävät sen vuosikymmenen tai kaksi.

Tässä "mainosvideossa" oli kangasmaastossa jyrkkyyttä vähän liikaakin Kyseessä OAC Kar 147
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •