Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 43

Aihe: Keula ei toimi

  1. #1

    Keula ei toimi

    Ostin muutama kuukausi sitten uuden nishiki bushwhacker-polkupyörän. Olen aina käytön jälkeen laittanut vajaan, jossa pitäisi olla lämpimämpää kuin ulkona. Ongelma on siis nyt se, että joustohaarukka liikkuu hyvin nihkeästi ja palauttaa vielä huonommin. Voiko ongelma johtua siitä, että pyörä on ollut pakkasessa? Kaverilla on Bilteman pyörä eikä sen haarukkaan pakkanen mitenkään vaikuta. Ainakin sen olen huomannut, että pakkasaamuna jos haarukka joustaa niin joutuu sen jälkeen kädellä työntämään takaisin ylös.

    P.S haarukka on Suntour SR XCM-HLO

  2. #2
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.276
    En tiedä missäpäin asut, mutta onko esimerkiksi lähtöä edeltävänä yönä ollut pakkasta? Itsellä oli Dart2 vanhassa pyörässä ja sitä lämpimässä varastossa ja kun fillarin vei pakkaseen se oli lähes tulkoon heti todella jähmeä. Hyvin usein öljyvaimenteiset keulat jähmettyvät talvisin. Se on ihan normaalia kun on vielä tehdas öljyt keulassa. Bilteman pyöriin en ota kantaa.
    #fillarifoorumi - foorumin seuraajien epävirallinen keskustelukanava ircnetissä. Tervetuloa jutustelemaan!

  3. #3
    Etelä-Suomessa asun. Onhan täälläkin sentään jo yöpakkasia ollut
    Saiskos laadukkaammilla öljyillä parempaa tulosta (tosin en tiedä miten ne vaihdetaan/vaihdetaanko itse ollenkaan)?

  4. #4
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Hilsinki
    Viestit
    790
    Laittamalla keulan roskiin ja ostamalla jäykän keulan, saat toimivan ja kevyemmän pyörän.

  5. #5
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Jojensuu
    Viestit
    730
    Näin se vaan menee. Noiden hybridien "jousto"keuloilla ei tee yhtään mitään...painavat vaan aivan p*rkeleesti
    Nimin. "joskus tunturi S6000:n omistanut"

  6. #6
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.276
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VAI Katso viesti
    Etelä-Suomessa asun. Onhan täälläkin sentään jo yöpakkasia ollut
    Saiskos laadukkaammilla öljyillä parempaa tulosta (tosin en tiedä miten ne vaihdetaan/vaihdetaanko itse ollenkaan)?
    Tehdas öljyt ovat yleensä sen verran jäykkää tavaraa, että niin saattaa just kesän pärjätä. Kevyempää äljyseosta sinne voi pistää, mutta itsekin suosittelen heittämään tuon keulan roskikseen. Otat tilalle jäykän ja näin saat painoa pois ja vauhti kasvaa
    #fillarifoorumi - foorumin seuraajien epävirallinen keskustelukanava ircnetissä. Tervetuloa jutustelemaan!

  7. #7
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    280
    Bilteman pyörässä on luultavasti pelkkä vieteri. Sun keulassa on luultavasti lisäksi elastomerit, ne jäykistyy kylmässä. Laita siihen Fox ta sid niin alkaa toimia ja pyörän arvo tuplaantuu.

  8. #8
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    4.728
    Mukavia kavereita täällä, kun käskevät nakella uudet ostokset roskikseen ?
    Vauhti kasvaa pyörittämällä kampia nopeampaa.

    Monet keulat hyytyy pakkasella. Oma kokemus asiasta, että teräsjousella toteutetut ei hyydy.

    µ

    Ps: SID race oli ihan paska pakkasella.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Hilsinki
    Viestit
    790
    REBA on myös aika jäykkä talvella, ainakin tehdasöljyillä.

  10. #10
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    4.728
    Alko v_tuuttaa jo tossa illalla enkä aatellu avautua, mut avaudun silti.

    Mietikkääs nyt omalle kohdalle, jos olet aloittanu harrastuksen tai muuten vaan päivittäny kalustoa ja jostain kumman syystä ihmetyttää joku asia ja tulet siitä kyselemään tänne ffoorumille. No "konkarit" heittää ekana viestii et heitä vehkees roskikseen ja osta tonnilla osia tilalle. Jees, kyllä siinä motivaatio paranee. Kaikilla ei ole vältämättä rahkeita tai haluja panna haisee vitusti rahaa yhteen osaan.
    Foksit ja sidit ei tee ajomiestä sitten yhtään.

    µ

  11. #11
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti --+MM+-- Katso viesti
    Alko v_tuuttaa jo tossa illalla enkä aatellu avautua, mut avaudun silti.

    Mietikkääs nyt omalle kohdalle, jos olet aloittanu harrastuksen tai muuten vaan päivittäny kalustoa ja jostain kumman syystä ihmetyttää joku asia ja tulet siitä kyselemään tänne ffoorumille. No "konkarit" heittää ekana viestii et heitä vehkees roskikseen ja osta tonnilla osia tilalle. Jees, kyllä siinä motivaatio paranee. Kaikilla ei ole vältämättä rahkeita tai haluja panna haisee vitusti rahaa yhteen osaan.
    Foksit ja sidit ei tee ajomiestä sitten yhtään.

    µ
    no mutta jos ostat ladan ja ajat ferrareiden kanssa ja sitten ihmettelet että miksi annetaan kehotuksia vaihtaa auto niin...
    eikä uusi hyvä keula maksa tonneja.. jopa 100 eurolla voi ostaa hyvän mutta ennen sitä pitää ostajankin tietää mitä haluaa ja mitä ei kannata ostaa..
    jos joku ostaa uudenpyörän kaupasta ja luulee saavansa rahoilleen vastinetta erehtyy kyllä pahasti tai sitten hintalappu on nelinumeroinen ja varsinkin kun kaikki mainostavat liikkeet mainostavat pyöriään esim sillä tavalla että mainitaan että ko pyörässä olis vaikka 100e sram x.0 kultainen vaihtaja ja sitä ei mainosteta että ko pyörässä olisi sitten tuon kalliin vaihtajan takia 5euron halpis navat jotka laukeavat tunnin sisällä niin ihan samalla tavalla käy valmispyörien keskiöiden jarrujen ymsyms keulojen kera...
    pyörä voi olla uusi ja hieno ja täynnä "kalliita" osia jolloin jotkut osat vain ovat kuraa ja sitten ihmetellään että ohhoh kuinkas nyt näin kävikään...

    mutta itse asiaan ja alkuperäiseen kysymykseen
    jos keula on bilteman 5euroa oikeasti maksava hyppykeppi niin ei ihme ettei se jäykisty talvella kun siinä keulassa ei ole mitään muuta kuin jousi ja... ei mitään muuta.. jousihan on immuuni sään vaihteluille..
    jos keula on vähän kalliimpi eli oikeasti 30+e maksava niin jousen kaverina on elastomeeri (pehmeä sienimäinen kumiaines) jolla hyppykeppi ei pauku ja kolise niin paljoa ja tämä elastomeeri muuttuu kivikovaksi noin 0 asteen alapuolella.
    jos keula on taas vähän parempi 70+e niin edellämaitut voi olla yhdistettynä öljyyn joka toimii vaimentimena eli nyt keulaa pystyy jo vähän säätämään ja rengas pysyy tiessä paljon paremmin kuin pelkkä hengenvaarallinen jousi joka pompottaa pyörää jokaisen kolon takia
    ja sitten kaikkein parhaissa 100+e korvataan jousi kokonaan ilmalla (siis ilmajousella)

    tietysti valmistajat pyytää noista ilmakeuloista useimmiten 500+ euroa johtuen huipputeknisistä termeistä joita on keksitty vartavasten aina uusiin malleihin ja kuun asentoon saturnukseen nähden.. ei se ole tyhmä ketä pyytää vaan se ketä maksaa..
    ensiavuksi kuitenkin ko keulalle voisi kyllä tehdä täydellisen huollon öljynvaihtoineen ja jos ongelmat jatkuvat niin ainoa ratkaisu on ostaa uusi keula (käytettynä tai tarjouksia seuraamalla voi saada huippumalleja todella halvalla)
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  12. #12
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Orimattila
    Viestit
    106
    Minulla on samainen keula (Suntour XCM) omassa fillarissa. Havainto on, että keula muuttuu jäykäksi jo silloin, kun lämpöä on muutama plus-aste. Siis suhteellisen käyttökelvoton härveli Suomen oloissa tähän aikaan vuodesta, jos siis joustokeulaa haluaa.

    Ongelmaan olen hakenut ratkaisua CRC:n Flood salesta. Tämän hetken tilanne on seurantakoodin mukaan "out for delivery", että eiköhän se piakkoin helpota.

  13. #13
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    6.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viljami Katso viesti
    Minulla on samainen keula (Suntour XCM) omassa fillarissa. Havainto on, että keula muuttuu jäykäksi jo silloin, kun lämpöä on muutama plus-aste. Siis suhteellisen käyttökelvoton härveli Suomen oloissa tähän aikaan vuodesta, jos siis joustokeulaa haluaa.

    Ongelmaan olen hakenut ratkaisua CRC:n Flood salesta. Tämän hetken tilanne on seurantakoodin mukaan "out for delivery", että eiköhän se piakkoin helpota.
    Mä on voidellu meidänpihan poikien keuloja silicon-preillä,tiivistettä raottanut ja kun setä pumppailee voimalla keulaa on herkistynyt,ruostevettä parhaimmista tullu sieltä sisältä jne...mutta pojat olleet tyytyväisempiä.
    Kyllähän ne elestomeerit kun kylmenee niin ei niille mitään voi muuten kuin ottaa pyörä sisätiloihin lämpimään.

  14. #14
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    280
    Anteeksi "VAI" asiaton kommenttini.
    90- luvulla "huippukeulatkin" olivat elastomeerejä. Sain omista RS indyistä melko pakkasen kestäviä kun laitoin putkiin ompelukone öljyä, noin puolipurkkia/putki. Pelasivat melko mukavasti yli kympin pakkasissa.

    En ole yhtä mahtavaa pyöräily elämystä kokenut jälkeen päin kuin v 86 kun itse pääsi NISHIKI BARBARIAN päälle.
    Edelleen pyöräilyn pitäisi olla se juttu , pyörät on vain välineitä

  15. #15
    Liittynyt
    03/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    523
    Ei sitä Suntour SR XCM-HLO:ta ehkä tarvitse roskiin heittää, mutta talveksi voi hankkia sellaisen 700g painavan alukeulan. Ei pitäisi maksaa kuin 60 - 80,-. Keväällä voi asentaa takaisin sen joustokeulan, talvella sen ehtii rauhassa avata ja huoltaa.
    Ehkä yli kilon painonpudotus tuntuu niin kivalta että se jäykkä keula jää paikalleen.
    Terästä, alua ja kuitua www.pyorahuolto.com

  16. #16
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    75
    Olen kanssa laittanut likan pyörän elastomeeri keulaan 5W keulaojjyä, liukuputkiin ja pumpannut niin kauan että öljy menee pusliin saakka, ja elastomeerin sekaan kanssa vähän öljya niin kyllä nekin keulat jotenkin pelaa itsekin ajelin semmoisella monta vuotta.
    www.kaupinkanuunat.net

  17. #17
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Kuopion seutu
    Viestit
    351
    Muutamat kaverini ovat hybridiä hankkiessaan kyselleet minulta että millainen pyörä kannattaa ostaa. Minä sanoin että sellainen missä on jäykkä keula, on yksi harmi/huoltokohde vähemmän.

    2/4 osti jäykällä keulalla ja olivat keulan toimintaan tyytyväisiä. Loput 2/4 osti joustokeulalla minun kommenteistani huolimatta. Noin 1kk kuluttua tulivat kyselemään että "mitenkäs nyt kun mun keula ei toimi vaikka se uutena toimikin"

    Henkilökohtaisesti suosittelen että älkää ostako hybridiä jossa on ns. "pomppukeppi" keulana. Siinä tulee vaan painoa lisää ja harmia/huoltamista. Vaikkakin pyörä jossa on jäykkä keula, todennäköisesti maksaa enemmän niin on siinä muutenkin paremmat osat. Olen nähnyt jopa markettipyöriäkin saatavana samaa mallia joustokeulalla ja ilman.
    Jos ei pysy muiden mukana niin ainahan voi polkea hitaammin

  18. #18
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    5.210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VAI Katso viesti
    Ostin muutama kuukausi sitten uuden nishiki bushwhacker-polkupyörän. Olen aina käytön jälkeen laittanut vajaan, jossa pitäisi olla lämpimämpää kuin ulkona. Ongelma on siis nyt se, että joustohaarukka liikkuu hyvin nihkeästi ja palauttaa vielä huonommin. Voiko ongelma johtua siitä, että pyörä on ollut pakkasessa? Kaverilla on Bilteman pyörä eikä sen haarukkaan pakkanen mitenkään vaikuta. Ainakin sen olen huomannut, että pakkasaamuna jos haarukka joustaa niin joutuu sen jälkeen kädellä työntämään takaisin ylös.

    P.S haarukka on Suntour SR XCM-HLO
    Ei siihen pakkasta tarvita että halpishaarukasta menee mehut. Omassa pyörässäni ollut Dart 2 luovutti kesän ajojen jälkeen. Tuolla se nyt odottaa varastossa, jos vaikka alkaisin sillä harjoitella haarukan huoltotoimenpiteitä. Halpishaarukan huollattaminen ei juurikaan kannata, koska uuden saa käytännössä halvemmalla.

    Juuri nyt on hyvä hetki katsella ulkomaisia verkkokauppoja joista voi tehdä todellisia löytöjä 2008 malleista ja saada edullisesti paremman keulan tilalle, jos sille tielle päättää lähteä. Muuten kannattaa opetella ne huoltotyöt tekemään itse, niin ainakin ohuemmat öljyt vaihtamalla saa vähän talviominaisuuksia parannettua.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  19. #19
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    473
    Moro!

    Kyllä huippukeulankin voi "hyytyä" jo pikkupakkasilla. Ittelläni FOX F100X -keulassa huomaa pientä rebound-hyytymistä jo, kun lämpötila menee nollan tuntumaan.
    On käynyt niinkin, että jo pikkupakkasilla (-5C) keula on mennyt kasaan, kun vaimennus on ollut kesäsäädöissä. Eli, jousi ei jaksa palauttaa keulaa takaisin kun öljy on hiukan "paksuuntunut".

    Sitä varten ne säädöt siinä keulassa on. Muutama kierros reboundia auki, niin öljyvaimenteinen keula toimii taas hienosti. Ja on ihan sama onko jousena ilma vai jousi. Tässä on tietenkin hiukan eroja keulojen välillä - miten säädöt toimii. Koska öljyjen ominaisuudet muuttuu lämpötilan laskiessa, niin ongelma on varmasti jokaisen öljy-keulan kanssa. Toiset "hyytyy" aikaisemmin kun toiset. Tähän voi tietty vaikuttaa vaihtamalla originaaliöljyjen tilalle laadukkaammat öljyt. Jos säädöt ei riitä, niin talveksi voi laittaa hiukan ohuempaa lientä. Foxeissa taitaa olla jo uutena suht. laadukkaat öljyt, kun samat "ominaisuudet" on pysyneet myös huoltojen jälkeen.

    Eli, ennen ku heittää keulan roskiin, niin kannattaa kokeilla ruuvata niitä keulan säätöjä.

    Siitä oon kyl samaa mieltä että tietyn hintarajan alapuolella, kannattaa valita pyörään se jäykkä keula. Sanotaanko että kaikki hybridit tulisi varustaa jäykällä keulalla...

    t:Make

  20. #20
    Joo mullakin on ollut ongelmia keulan jäätymisen suhteen... Se on joko jäätynyt kokanaan(sisällä oli vettä) tai se oli jähmettynyt todella jäykäksi(elastomerit jähmettyy) eikä auttanut kun viedä lämpimään talliin. olen avannut keulan lukuisia kertoja ja aina on tullu vettä ulos muutama desilitra ja välillä se on tullut jään muodossa...

    ps. keula suntour sr xcm...

  21. #21
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Uurainen
    Viestit
    15
    kyseisessä keulassa ei tosiaan oo öljyjä, eli alapäästä vaan ruuvi ja mutteri auki ja vedät putket irti. perusteellinen puhdistus ja rasvaus hyvällä pakkasta sietävällä vaseliinilla. ja vielä kun ketjujen rasvauksen yhteydessä suihkautat tipan öljyä liukuputkiin niin kyllä se ihan hyvin pelittää.

  22. #22
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    6.020
    Tänään ei ollu herkimmillään,eikä pohjannu kuapissa.-17 pakkasta.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  23. #23
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti --+MM+-- Katso viesti
    Alko v_tuuttaa jo tossa illalla enkä aatellu avautua, mut avaudun silti.

    Mietikkääs nyt omalle kohdalle, jos olet aloittanu harrastuksen tai muuten vaan päivittäny kalustoa ja jostain kumman syystä ihmetyttää joku asia ja tulet siitä kyselemään tänne ffoorumille. No "konkarit" heittää ekana viestii et heitä vehkees roskikseen ja osta tonnilla osia tilalle. Jees, kyllä siinä motivaatio paranee. Kaikilla ei ole vältämättä rahkeita tai haluja panna haisee vitusti rahaa yhteen osaan.
    Foksit ja sidit ei tee ajomiestä sitten yhtään.

    µ
    Tossa asiassa oon aivan samaa mieltä! Kaikki saa harrastaa ja millä haluaa, ei pyörä miestä huononna mutta parempi voi vaan edesauttaa menoa. Ei se sid tai foxikaa itteksee mihkää liiku saati jokkut xtr palikat ja hiilaritangot, harrastus on kuiteski enemmän kiinni mitä siel korvien välissä tapahtuu kun mikä siinä kropan alla on. Itellä harrastus alku suunnillee samasta tilanteesta ku onstin GT Avalanchen 750e enkä oo päivääkää katunu, parannellu sitä mukaa ku on tullu himoja eikä oo pyörä hidastanu yhtään menoo kuskin taidot kasvanu huomattavasti ja tottahan se on että jollai 4500e täpäril pääsis kovempaa mutta siiihen menee aikaa. Ja jos ny tälläkin kaverilla on ongelmana se ettei keula jousta, voin kertoo että täältä löytyy yks samanlaine ongelma tapaus eikä mikää lämmittäminen auta ku on jäässä puolen tunni jälkee jollo joustaa muutama milli, mutta mitä sitten, en ainakaa mieti uuden keula laittamista vaan tuudittaudun siihe että ainaki kesällä se toimii. Ja eikä kilpailuihin mun käsitykse mukaan oo mitää rajotusta pyörille; " Joo sä et saa osallistua ku toi painaa 13kg siin ei oo hiilaritankoo ja sit toi keula mee mäkeen täältä tolla lelulla" Ajomiestä ei tee hienot ajokamppeetkaan vaan se mitä kyseinen kaveri tekee!
    www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenpm │www.twitter.com/PerttuParssinen

  24. #24
    Ei keula toimi VAI?






    xD

  25. #25
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    2.736
    En viitti uutta topickia tehä:
    Lyhyesti ja ytimekkäästi!
    Mitä rasvaa sitä nyt saikaan laittaa noille iskareiden tiivisteille? Että ne ei ala turpoilemaan, mitä se rasva ei saanu sisältää, muutako liuottimia?

    Äkkiseltään tulis mieleen joku silikonia sisältävä pitkäaikainen voiteluaine..
    Specialized enduro expert ja Solifer "mummopyörä"

  26. #26
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    114
    Sikäli kun nyt muistan oikein niin voiteluaine ei saanut sisältää litiumia. Muut lienee enemmän tai vähemmän sallittua.

  27. #27
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    2.736
    Mietin että jos laitan tuota wellditen punasta vassua.. Pitää varmistaa ennen kuin menee tuhoamaan kaiken
    Specialized enduro expert ja Solifer "mummopyörä"

  28. #28
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    4.415
    Ihan sprayvassua tai teflon-sprayta olen käyttönyt sikäli kun on ollut tarvetta. Ei kaiketikaan tavallinen vassu mitään tee, ainakin kokoonpanossa olen ruukannut rasvata stefojen liukuputkien puoleiset pinnat vassulla.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  29. #29
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.451
    Ihmettelin oman keulan (Fox talas 140 RL) tahmeutta, eli helkkyys oli hukkunut johonkin??? Huolto R-Techissä teki terää ja keula on nyt kuin uusi . Suotta kärvistelin surkeella keulalla...olis vaan pitänyt huoltaa aiemmin. Ehkäpä reilu 4000 km / reilu 200 tuntia on hiukan liian pitää huoltoväli
    Kaupin Kanuunat, Team Garmin MTB

    "Olet ehjä vasta silloin, kun olet sekä henkisesti, että fyysisesti täysin palasina": mtbSeikkailu 2012

  30. #30
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Kuopion seutu
    Viestit
    351
    Keula öljyn ei luulis tekevän pahaa tiivisteille. Huolsin tuossa kaverin pyörän ja tein seuraavaa RST Gila keulalle joka toimi nihkeästi. Purin sen ja annoin kosteuden/veden kuivua. Puhdistin liukuputket/pölytiivisteet. Elastomeeri/jousipuolen rasvat annoin olla entisellään.

    Kasauksen jälkeen työnsin ohuen taipuisan nippusiteen varovasti pölytiivisteen ja liukuputken väliin jonka kautta liruutin hiukan keulaöljyä sisään. Ja ihme kyllä keula rupesi toimimaa herkästi, jopa -1 asteen lämpötilassa. Tosin vaatii varmasti välillä öljyn laittoa sinne väliin. Ulkoa päin liuluputkia on melko turha voidella, koska pölytiiviiste ei sitä paljoakaan päästä sisään.
    Jos ei pysy muiden mukana niin ainahan voi polkea hitaammin

Samanlaisia aiheita

  1. Keula ehdotuksia
    By AnttiL in forum Jousitus
    Vastaukset: 23
    Viimeinen viesti: 23.12.2008, 15.17

Bookmarks

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •