Sivu 6 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456
Näyttää tulokset 151 - 165 / 165

Aihe: Uusi ryhmä taittopyöräilijöille

  1. #151

    Uusi ryhmä taittopyöräilijöille

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sillanalta Katso viesti
    6-vaihteisen Bromptonin kolmanteen vuosihuoltoon upposi 220e. Takavanne pitänee uusia ensi vuonna hintaan 250e(!) - sisältää toki myös uuden napavaihteiston.

    Kalliiksi tulee ajaa talvella. Ulkovaihteisto varsinkin.
    Mitä tuo huolto sisälsi? Purettiinko napavaihteisto tms. Kuulostaa arvokkaalta. Itselläni tulee bromptoniin kilometrejä melko reilusti, mutta toistaiseksi selvinnyt lähinnä osien kiristelyllä ja rasvauksilla.

    Tällä viikolla tuli vielä työmatkat ajettua, mutta nyt pistin talviteloille. Ei tuolla voi talvella polkea. Niin ahtaat paikat, että peräpää on yhtä lumipalloa parin kilometrin jälkeen.

    Jmartika, mustat vanteet!? Täälläkin olisi black edition fillari. Mistä!?

    Sent from my iPad using Tapatalk

  2. #152
    Olen ajanut erityisesti talvella ja siihen brompton ei selkeästikään ole suunniteltu kestävyyden näkökulmasta. Hyvin kyllä toimii kunhan ei ole uutta pöllyävää lunta. Suolaa ei kyllä kestä normipyörätkään.

    En tiedä mitä huolto sisältää, sitä ei ole koskaan kerrottu. Pitää kysäistä. Tällä kertaa uusiksi meni myös takakolmion runkoon kiinnittävä akseli.

    Tähän mennessä vuosihuolto on vaatinut 1-2 ylimääräistä käyntiä, kertaakaan ei ole tainnut onnistua kerrasta. Muut pyörät huollan itse, tämän kanssa olen ottanut rennosti koska on säästänyt yhden auton ostamiselta.

    Jmartikalle kiitos kiekoista, nyt on taas vanteen kylkeä jarrutukseen ja uusi napa.

  3. #153
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jii.haanpaa Katso viesti
    Mitä tuo huolto sisälsi? Purettiinko napavaihteisto tms. Kuulostaa arvokkaalta. Itselläni tulee bromptoniin kilometrejä melko reilusti, mutta toistaiseksi selvinnyt lähinnä osien kiristelyllä ja rasvauksilla.

    Tällä viikolla tuli vielä työmatkat ajettua, mutta nyt pistin talviteloille. Ei tuolla voi talvella polkea. Niin ahtaat paikat, että peräpää on yhtä lumipalloa parin kilometrin jälkeen.

    Jmartika, mustat vanteet!? Täälläkin olisi black edition fillari. Mistä!?

    Sent from my iPad using Tapatalk
    Brilliantbikes toimitti (http://brilliantbikes.co.uk/17-wheels). Sieltä löytyy kattavasti muitakin Brompton osia.

  4. #154

    Cool Brompton otettu käyttöön

    En malttanut odottaa kevättä, laitoin nastarenkaat alle, ja pääsin kokemaan työmatkailua Bromptonilla. Onhan tämä aivan mainio peli tähän tarkoitukseen.
    Malli on S3L v. 2017, eli uudella vaihdevivulla & lock-on gripeillä. Asialliset gripit tosin vaihdoin Ergon GP3:een. Toistaiseksi vakiovälitys on ollut aika ok.
    Bromptoniin päädyin parhaan "taitettavuuden" perusteella, mahtuu mm. IC-junan yleisimpään lukittavaan matkatavaralokeroon. Pääkaupungin vähälumisessa talvessa pienet pyörät toimii ongelmitta, mutta kehittymättömien kuntien pyöräteiden lumipöperö on rengaskoolle myrkkyä, joten ajellaan nyt ne kelit mitä pystytään. Sulana aikana ajallinen säästö per pendelöintipäivä tulee olemaan n. 40 minuuttia.

  5. #155
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    853
    Onkos muilla Bromptonin omistajilla ongelmaa, että ketjut putoilee takaa ketjuohjaimien sivulle ja pahimmillaan kokonaan jousiohjaimen ohi? Omassa M3R:ssä alkoi tuota ongelmaa syksyllä pian hiekan kylvämisen jälkeen. Ketjun puhtaana pitäminen auttaa jonkun verran hiekkaan, mutta tänään lumi sekoitti pakan ihan totaalisesti taas vaikka oli juuri putsattu ketjuja.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  6. #156
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Onkos muilla Bromptonin omistajilla ongelmaa, että ketjut putoilee takaa ketjuohjaimien sivulle ja pahimmillaan kokonaan jousiohjaimen ohi?
    Sopivalla lumella kyllä. Ongelmaan on auttanut itse leikattu pidempi roiskeläppä eteen ja takalokarin asettelu kohdilleen. Vaikutti myös siltä että nastarengas nostaa vähemmän lunta kuin kesärengas. Kuusivaihteinen versio.

    Onko muuten ketju venynyt?

  7. #157
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    853
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sillanalta Katso viesti
    Onko muuten ketju venynyt?
    En taida edes mitata, kun ostin tämän syksyllä ja ajokilometrejä on kertynyt luokkaa 200-300.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  8. #158
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    En taida edes mitata, kun ostin tämän syksyllä ja ajokilometrejä on kertynyt luokkaa 200-300.
    Omaan pyörään ketju vaihdettu syksyllä, nyt venynyt ohi mitta-asteikon. Ketjuja(kin) kuluu jostain syystä tavallista enemmän.

  9. #159
    Bromptonilla näköjään menossa keskiön huoltokutsu: http://brompton.fi/brompton-fag-bott...tary-recall-fi

    Brompton pyörien vapaaehtoinen huoltokutsu

    Brompton -pyörissä jotka on valmistettu välillä huhtikuu 2014 – toukokuu 2017 on Bromptonin omassa laaduntarkkailussa havaittu keskiökasetin ongelma. Kaikkia Brompton-pyörän tällä aikavälillä valmistetun pyörän ostaneita asiakkaita pyydetään vapaaehtoiseen ja maksuttomaan keskiökasetin vaihtoon liikkeeseen josta pyörä on ostettu. Kyseessä ei ole laaja ongelma, se on havaittu 0,02%:ssa tänä aikana valmistetuista pyöristä. Kyseinen osa täyttää edelleen kaikki turvallisuusvaatimukset, mutta ei Bromptonin omaa hyvin tarkkaa laatukäsitystä. Tarvittaessa Classic Bike:n henkilökunta auttaa kaikissa kysymyksissä info@classicbike.fi.

    Kyseisen takaisinkutsun piiriin kuuluvat pyörät, joiden sarjanumero on väliltä 1403284144 – 1705150001. Sarjanumero on ainoa tapa tunnistaa kyseiset pyörät.

  10. #160
    Mainitaan tännekin että tuli testattua keväällä Brompton Electric:iä Lontoossa.


    Koska akku oli lähes tyhjä lenkki jäi lyhyeksi. Itse pyörä on sama kuin ennenkin eli vanhat kokemukset pätevät. Sähköistys toimi varsin luontevasti. Yhdessä vaiheessa huomasin vetoa vaikka olin lopettanut polkemisen. Paino ei häirinnyt, koska akun voi ottaa olalle/toiseen käteen kantaessa. Lisääntyneen painon kyllä huomaa. Kustoimointivaihtoehdot todella rajalliset - saisiko olla musta vai valkoinen?


    Hinta toki arveluttaa, mutta vaikuttaisi olevan linjassa muiden sähköpyörien kanssa muuten paitsi akun koon suhteen. Olisi mielenkiiintoista testata miten pitkiä matkoja tällä on kiva ajaa.


    Antoivat mukisematta testattavaksi vaikkei ollut paikallinen eikä tilaamisenkaan kanssa olisi ollut ongelmia kunhan olisi vaan sieltä noutanut. Huhtikuussa toimitukset olisivat menneet marraskuulle, joten jäin vielä odottelemaan. Nyt voi tilata netistä ja sielä lukee 4-6 viikkoa.


    Hiljattain Bikeradar myös kirjoitti aiheesta: https://www.bikeradar.com/road/gear/...-review-52189/

  11. #161
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    85
    Tarvitsisin teräksisen tavaratelineen joka sopisi Dahoniin. Tarkoituksena on sovittaa telineen päälle reppu ja kiinnittää yläosasta satulaan tai sen alle. Alumiinisten telineiden ongelmana on kuulemma, että ne murtuvat yllättäen väsymisen seurauksena. Ylikuormitteassa tosin.

  12. #162
    Löytyykö Suomesta järkevähintaista Bromptonin varaosamyyjää? Classicbike ei näköjään enää vastaile puhelimeen tai sähköposteihin.

  13. #163
    Yleensähän Bromptonilla vedetään niitä tylsimpiä arkiajoja ja kilometrejä tulee runsaasti junan kyydissä. Nyt himotti taas lähteä johonkin vähän haastavampaan, eli Sellaronda Bike Day:n yhteydessä järjestettävä Brompton Climb Dolomiti 2019. Tähän mennessä haastavin ylämäki on ollut luultavasti stadissa Hakamäentien läpi ajaminen, eli jotain mielenkiintoista olisi varmaan luvassa. 58km, 4 passoa, n. 1600 nousumetriä.

    Brompton Climb Dolomiti 2019

    Paras tapa treenata urheilusuoritukseen on tietysti kaluston virittäminen, eli normaaliin vm. 2012 S2L:ään laitettiin Ergonin GP2-gripit, alumiiniset Shimanon jarrukahvat, takajousen jäykistys letkuklemmareilla, 175mm kammet (53/39) MegaExo-keskiöllä, maantielukot ja uudempi musta etujarrulänki (tämä ei tosin ole merkittävästi vanhaa parempi, jarrupalat+kahvat+vaijerin rasvaus ovat paljon tärkeämmät). Sitten kun pelotti että jään jumiin ylämäkeen tai lennän rinnettä alas, viime hetken hätäratkaisuna rälläköin takarunkoa sen verran että sain sinne 17t rattaan ja laitoin vielä ihan uudet jarrupalat ja tuplavannenauhat. Näin toivoin että jarrut ja sisäkumit kestäisivät alamäet. Lokasuojat jätin kotiin, koska onhan pyörä paljon paremman näköinen ilman niitä. Motivoinnin vuoksi laitoin Suunnon Traversen tankoon, niin näkisi miten korkealla ajetaan. Videolla jollain paikallisellakin semmoinen on, oli todella näppärä kun näki missä kohtaa mäkeä mennään.

    Ratsu lähes lähtövalmiina

    Suurena päivänä tietysti satoi. Tosin kaatosateessakin vanteet ja renkaiden kyljet pysyivät alamäet kuivina, eli jonkun verran lämpöä siinä syntyy... Etulaukussa oli vettä, ruokaa, varakumi+työkalut ja kävelykengät (sekä tietysti avaimet, lompsa, Eurooppalainen sairaanhoitokortti yms. romut), satulapussissa ohut sadetakki ja ohuet hanskat nousuihin ja talvitakki+pitkäsormiset hanskat laskuihin. Ennen lähtöä yhdellä kävi se perinteinen, eli taittoi pyörän auki ja takarengas oli posahtanut kun oli noustu vuorelle. Itse pumppasin renkaat merenpinnalla n. 10% alle maksimipaineen ja perillä olivat just hyvät. Vaihtotyö vilahtaa videossa. Paikalla oli suunnilleen kaikki mahdolliset nousemista helpottavat viritykset. Schlumpf, Alfine 11 Di2, 6-vaihteisia pienillä eturattailla, Brompton E, jotkut olivat panostaneet jopa kuntoiluun. Yksi kaveri ajoi flipflopeilla+vakiopolkimilla ja tapasin sen vielä maalissakin... Käsittämätön suoritus.

    Eka nousu meni kivasti, toka myös, siellä huipulla ostin ennakoivasti (onneksi, paljastui reitin ainoaksi viralliseksi juomapisteeksi...) 2 mukia lämmintä teetä ja pekonicroissantin. Maistui muuten hyvältä! Laskussa tuli jo viileä, muttei mitään ihmeellistä. Kolmas nousu otti koville, jyrkimmissä kohdissa joutui ottamaan juomatauon tien laidassa. Sitten jotenkin se kolmas lasku meni kovasti ihon alle. Kylmä, sataa, se sade on kylmää, sormet kramppaa, jalkoja hapottaa, jarrut ei pidä, vettä silmissä ja muutenkin huono happi. Kuten kartasta ennakoin, senkään laskun alla ei ollut juomapistettä. Jälkiviisaana olisi tietysti pitänyt mennä tässä vaiheessa johonkin hotelliin tai ravintolaan hakemaan vettä, mutta eihän sitä väsyneenä tajunnut. Viimeiset eväät (suklaakeksi ja vedet) vedin 2km ennen huippua. Tämä yhdistettynä muhkeaan (+100kg) fyysiseen kokooni herätti tietysti huomattavaa hilpeyttä maantiepyörillä ohiajaneissa sukkistelijoissa, mutta mulla meinasi oikeasti valot sammua. Kalorinkulutus oli vähän eri tasoa kun normaalilla 58km lenkillä Suomessa. Aurinkoisena päivänä olisin varmaan juonut niin paljon kun vettä maailmassa on, mutta sadepäivänä sitä ei tajunnut. Viimeiset kilometrit mentiin 200m pätkissä, mutta ajoinpa koko matkan. Viimeinen lasku oli märkä, mutta onneksi aurinko alkoi paistaa. Harvoin olen ollut niin onnellinen 17t rattaasta, mutta tänä päivänä se oli se ratkaiseva voiton ja tappion välinen ero.


  14. #164
    ^
    Sir, I salute you!

    -Garth


    Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

  15. #165
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.996
    Muistiinpainuva reissu varmasti. Vähän nauratti seuraava (editoin oleellisen näkyviin):

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kupla Katso viesti
    .. pelotti että .. lennän rinnettä alas .. rälläköin takarunkoa ..

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •