Sivu 2 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 162

Aihe: Uusi ryhmä taittopyöräilijöille

  1. #31
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    14

    Jopo jaksaa vielä

    Traditional Jopo Mobil (siis ei se exxon) on ollut itsellä käytössä ja aivan loistava vehjehän se on. Uusia ei tietysti enää nykyisin saa, mutta kyllä vanha kotelorunkoinenkin tuntuu kestävän sen verran, että taidan viedä tämän kamelin vielä maalaukseen.

    Junassa kahden taittojopon kuljetus osoittautui tulkinnanvaraiseksi. Yhdellä kerralla konnarit vaan ihmetteli hienoja fillareita ja toiseen suuntaan meinattiin käydä junasta poistuessa vielä kurkkuun kiinni. -siis kun pyörät ei olleet sikahintaisessa ja täydessä pyöräpaikassa, vaan yhdessä käyttämättömässä lastenrattaiden hyllyssä. Juna oli IC2 välillä Tre-Helsinki. Seuraavalla kerralla jotain rättiä päälle, niin se on sitten varmaan "matkalaukku".

    Joskus hämyisessä tulevaisuudessa titskurunkoinen brompton voisi olla kiva. Ovat vaan vähän hinnakkaita. -aika haipakkaa tuollaisella bromptonillakin näyttää tosiaan pääsevän, kuten jopollakin alamäkeen.

  2. #32
    Tämmöisen vertailun erilaisista taittopyöristä löysin: http://www.atob.org.uk/Buyers'_Guide.html
    Oli pidetty bromptonia ihan ykkösenä. Taitaa olla minullakin tuollaisen koeajo edessä.

    Kyselin eilen vähän yksityiskohtia toisaalla: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=32905

  3. #33
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avaruuslehmipoika Katso viesti
    Junassa kahden taittojopon kuljetus osoittautui tulkinnanvaraiseksi. Yhdellä kerralla konnarit vaan ihmetteli hienoja fillareita ja toiseen suuntaan meinattiin käydä junasta poistuessa vielä kurkkuun kiinni. -siis kun pyörät ei olleet sikahintaisessa ja täydessä pyöräpaikassa, vaan yhdessä käyttämättömässä lastenrattaiden hyllyssä. Juna oli IC2 välillä Tre-Helsinki. Seuraavalla kerralla jotain rättiä päälle, niin se on sitten varmaan "matkalaukku".
    Romptonin kanssa paikallisjunissa konnarit ovat olleet aika ymmärtäväisiä. Elän siinä uskossa, että Vr:n virallisen kannan mukaan nippuun taitettu brompton on käsimatkatavaraa eikä varsinaisesti polkupyörä. Yksi konnari on tosin ollut eri mieltä mutta tyytyi ainoastaan vähän jupisemaan asiasta. Tarvittaessa voi tosiaan laittaa muovipussin pyörän päälle ja pitäisi saada olla rauhassa.

  4. #34
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    398
    Täytyy varmaan liittyä Jättiläisen kanssa listalle


    Täällä Pekingissä valikoimaa taittopyörien suhteen löytyy. Merkkeinä Dahon, Giant ja koko joukko muita tuntemattomia suuruuksia. Hinnat muutamasta kymmenestä eurosta alkaen. Tässä omani, jolla tuli viikonloppuna jo kolmisenkymppiä ajeltua.

    En mä tolla maantie- tai maastolenkille lähtis, enkä oo kokeillu kuinka hyvin omalla 90 kg:n elopainolla runttaamista kestää. Mutta soveltuu ihan loistavasti leppoisaan paikasta toiseen siirtymiseen kaupunkioloissa .

  5. #35
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647
    Moron,

    Youtubessa loistavia Bromptonin huoltoviteoita, joista oletettavasti hyötyä myös muiden pyörien kanssa huoltoa opetteleville:

    etupyörän laakerit
    http://www.youtube.com/watch?v=0zroj4LFG_w

    ohjainlaakeri
    http://www.youtube.com/watch?v=gMgxx1JrTys

    napavaihteen avaus
    http://www.youtube.com/watch?v=Pj8yDAbHKKY

    osien vaihtoa ja vertailua
    http://www.youtube.com/watch?v=JdRoqiXx6nY

  6. #36

    Kymysys Taitopyörä vuokrattavaksi PK-seudulta?

    Löytyykö?
    Ideana on kokeilla, miten läheisten pitkät työmatkat sujuvat osittain pyörällä. Paremmat mallit, kuin esim. Brompton ja Birdy, kiinnostavat ensisijassa, siksi tarkoituksena on houkutella ei-pyöräilijöitä kevyeen, rullaavaan ja pienikokoiseen ihmeen . Asemalle pyörän jättäminen ei ole vaihtoehto (kotoa ensin ajetaan bussilla ja sitten loppuosan omin voimin).

    Kiitos vinkeistä.

  7. #37
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KonstantinShemyak Katso viesti
    Löytyykö?
    Ideana on kokeilla, miten läheisten pitkät työmatkat sujuvat osittain pyörällä. Paremmat mallit, kuin esim. Brompton ja Birdy, kiinnostavat ensisijassa, siksi tarkoituksena on houkutella ei-pyöräilijöitä kevyeen, rullaavaan ja pienikokoiseen ihmeen . Asemalle pyörän jättäminen ei ole vaihtoehto (kotoa ensin ajetaan bussilla ja sitten loppuosan omin voimin).

    Kiitos vinkeistä.
    Kysy Greenbikesta. Ainakin myyvät Bromptonia, vuokraustilanteesta en tiä.

  8. #38
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647
    Terveterve.
    Huomenna on Helsingissä, Rautatientorilla, Ihmistulva niminen tapahtuma. Siellä on koju missä voi tutustua Bromptoniin. Tilaisuudessa myös arvotaan yksi Brompton kilpailuun osallistuneiden kesken. Kilpailuun ehtinee vielä osallistua. Tervetuloa.
    mpesu muokkasi tätä : 04.09.2009 at 17.15

  9. #39
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Ylöjärven kaupunki Suomalian maassa
    Viestit
    169

    Nostan aihetta

    On alkanut kiinnostamaan kovasti taittopyörän hankinta. Pyörällä olisi tarkoitus liikkua linja-autosta töihin ja opistolle. Pyörä mahdollistaisi myös ruokatunnilla sen, että pääsisi vapaammin valitsemaan ruokapaikan.
    Pyörän pitäis olla sellainen melko huomaamaton jotta sen vois ottaa mukaan koulun luentosaliin. Sais se kans kestää painoakin, jos pomon perkele haluaa sitä kokeilla Lokasuojat olis kiva olla ja tarakka on plussaa.

    Tällaista Tunturi Chipiä olen katsellut sillä silmällä. Siinä on lokasuojat ja tarakka sekä säilytyspussi/olkalaukku, johon se voisi piilottaa. Olen mielummin "se isolaukkuinen mies" kuin "se aikuinen mies, joka roudas polkupyörän luentosaliin ja jolle ope joutu huomauttaan asiasta...". Eli se piilotettavuus, stealth, on tärkeää. Pyörää kuskaisin säännöllisesti myös ruuhkabussissa ja otan mielummin ne mahdolliset paheksuvat katseet epämääräisen laukkuni koosta, enkä siitä että olen se ihme tyyppi, joka kuskaa aina polkupyörää ruuhkabussissa!. Onko Chipistä kellään kokemuksia?

  10. #40
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OmsiL Katso viesti
    Tällaista Tunturi Chipiä olen katsellut sillä silmällä.
    (....)
    Onko Chipistä kellään kokemuksia?
    Omaa kokemusta ei oo. Mutta kun katsoin sen suositushinnan 699€, heti tuli mieleen että +20% rahalla saat Bromptonia (L3 malli 839€ + rahti Saksasta, tai vähän enemmällä Helsingin Greenbike:sta). Jälkimmäisellä on kaikki mainitsemasi ominaisuudet, ja koko taitettuna on paljon pienempi kun 20-tuumaisella, yksi-nivelisellä Chipillä. Bromptonin voi jopa laittaa city-reppuun. Tunturin sivu ei anna luvut koosta, mutta kai se taitaa olla suunnilleen sama kun muilla 20":silla. Tässä kuva samatyyppisestä Dahon Mµ:stä olkalaukussaan, "paheksuvat katseet epämääräisen laukkusi koosta" tulevat takuulla



    Toki ei minulla ole omaa kokemusta Bromptonistakaan enemmän kuin yksi koeajo Greenbike:ssa (kiitos mpesu vinkistä). Omalla puolellani ostoa ehkäisee mahdottomuus (tai ainakin hankaluus) käyttää tällaista pyörää talvella.

  11. #41
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647
    Chip ei vaikuta ollenkaan pässimmältä, kokemuksia ei ole. 20 tuumaiset renkaat auttavat etenemistä etenkin lumessa, mutta toisaalta taitettuna pyörä on melko kookas. Kannattaa myös selvittää, kuinka helppoa ja nopeaa pyörän taittaminen tosiasiassa on. Helppous siinä kohdassa on todella tärkeää koska taiton saattaa tehdä > 10 kertaa päivässä.

    Bromptonin "naamiointi".
    http://www.youtube.com/watch?v=9ic6cssX_50

  12. #42
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Keski-Karjala
    Viestit
    260
    Miula on mm. käytettävissä musta Jippo. Kätevä vehje. Liityn ryhmään. ^^
    Riittääkö rautalanka, vai haenko ratakiskoa?

    No shit, Sherlock.

  13. #43
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Ylöjärven kaupunki Suomalian maassa
    Viestit
    169
    Kyllä toi Dahonin kassi on liian suuri. Tunturin kassi vienee saman tilan. Tunturi taittuu kokoon 29x66x77. Brompton olis siitä hyvä, että sen saa yksvaihteisenakin.
    Polkupyörä selkärepussa ei kuulosta pahalta.

  14. #44
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647
    Eipä unohdeta "ultrapieniä".

    Esim. http://en.wikipedia.org/wiki/A-bike

    Sitten pitää vaan olla valmis hylkäämään nopeus ja mukavuus ja muut sellaiset hyvän taittopyörän ominaisuudet. Ja seuraavana tulee sitten potkulauta.

    Löytyi muuten samalla aika hyvä linkki yleisesti näistä vimpaimista:
    http://www.foldingbikes.co.uk/index.html

  15. #45
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Ylöjärven kaupunki Suomalian maassa
    Viestit
    169
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    Löytyi muuten samalla aika hyvä linkki yleisesti näistä vimpaimista:
    http://www.foldingbikes.co.uk/index.html
    Mä just suunnittelin oman Bromptonin tuolla foldingbikesin sivuilla. 770€.
    Täytyy vielä kartoittaa tarvetta tosissaan.

  16. #46
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647
    Bromptonien kanssa muistakaa seuraava: niitä ei saa ulkomaisista nettikaupoista tilattua suomeen. Tämä johtuu Bromptonin tiukoista määräyksistä joiden mukaan myöskään esim. Suomen maahantuoja ei voi myydä suoraan ulkomaille. Ulkomailta voi toki käydä pyörän liikkeestä ostamassa. Tämä siis kannattaa pitää mielessä myös hintojen kohdalla: suomen maahantuojan hinnastot löytyvät Effektan sivuilta.

  17. #47
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Ylöjärven kaupunki Suomalian maassa
    Viestit
    169
    Tarkoituksena oli tosiaan laittaa kaveri tuomaan pyörä mukanaan Suomeen. Ajattelin kuitenkin vielä käydä vilaisemassa Chipiä, jos vaikka kuitenkin... Chip vaikuttaa siltä, että sen vois jättää melko huoletta uloskin säilytykseen. Runkolukolla kiinni tolppaan, niin ei katoa. Tunturissa vaan arveluttaa toi koko. Onko se riittävän pieni taitettuna, jotta ei tule esim. bussinkuljettajan kanssa ongelmia? Miten linja-autoissa yleensä suhtaudutaan taittopyöriin?

  18. #48
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647
    Linja-autoista ei minulla ole kauheasti kokemuksia. Virallinen kanta riippunee liikennöitsijästä. Helsingissä olen kyllä muutaman kerran ilman mutinoita linjurilla mennyt. Vr:n virallinen kanta on seuraava: pyörä pitää peittää jollakin pussilla tai laukulla jotta se muuttuu käsimatkatavaraksi. Jos pyörä on taitettu, mutta peittämättä, on konduktöörillä oikeus vaatia polkupyörämaksu. Itselleni tämä maksu on langennut 1 kerran kahden vuoden aikana kun en koe tarpeelliseksi peittää laitetta. Kuljen lähes joka arkipäivä junalla Bromptonin kanssa.

  19. #49
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    1.232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    Linja-autoista ei minulla ole kauheasti kokemuksia. Virallinen kanta riippunee liikennöitsijästä. Helsingissä olen kyllä muutaman kerran ilman mutinoita linjurilla mennyt. Vr:n virallinen kanta on seuraava: pyörä pitää peittää jollakin pussilla tai laukulla jotta se muuttuu käsimatkatavaraksi. Jos pyörä on taitettu, mutta peittämättä, on konduktöörillä oikeus vaatia polkupyörämaksu. Itselleni tämä maksu on langennut 1 kerran kahden vuoden aikana kun en koe tarpeelliseksi peittää laitetta. Kuljen lähes joka arkipäivä junalla Bromptonin kanssa.
    Oletko verrannut tuota Bromptoniasi ajettavuudessa muihin verrattavisa oleviin? Onko se yhtä hyvä kuin kallis?
    hevosella on viisi hevosvoimaa

  20. #50
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647
    En ole verrannut. Vertauskohtia taittopyörien parista löytyisi ainakin Dahonin mallistosta. Toki voi verrata "isoihin" pyöriin joille Brompton ei mielestäni jää joskin erilainen ajettava se toki on.

    Käyttötarkoitus ratkaisee tämän hyvyys/kalleus vertailun kunkin kohdalla yksilöllisesti. Minun mielestäni Brompton on parempi kuin kallis erityisesti, koska se mahdollistaa minulle sujuvan työmatkapyöräilyn ympärivuotisesti.

  21. #51
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    1.232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    ... Toki voi verrata "isoihin" pyöriin joille Brompton ei mielestäni jää joskin erilainen ajettava se toki on.

    ...
    Ei jää isoille pyörille missä suhteessa?
    -rullaavuus, ajamisen keveys
    -ajoasento, kehoon kohdistuvat kuormitukset
    -tukevuus, kuorman sieto, power pedalling sieto
    hevosella on viisi hevosvoimaa

  22. #52
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brewster Katso viesti
    Ei jää isoille pyörille missä suhteessa?
    -rullaavuus, ajamisen keveys
    -ajoasento, kehoon kohdistuvat kuormitukset
    -tukevuus, kuorman sieto, power pedalling sieto
    Hyvä lista, mukava vastata:

    Rullaavuus on hyvä, siis kevyt ajaa. Kiihtyy nopeasti (pienet kiekot -> tavallista pienemmät hyrrävoimat). Välitykset melko sopivat ja niiden muuttaminen takaratasta vaihtamalla melko helppoa (3 vaihteinen Sturmey Archer käytössä).

    Ajoasento pysty. Ilmanvastusta siis löytyy mutta toisaalta myötätuuleen on kiva mennä kans . Olen ajellut maks. 40 km etappeja ilman kolotuksia. Satula on Brooks.

    Tukevuus. Mjaa. Kiihdyttäessä ns. stemmin tuntee joustavan. Tähän totuin aika nopeasti ja nyt en sitä enää huomaa. Muuten ei notku liitoksistaan. Kuorman sieto on valmistajan puolesta rajoitettu 120 kilogrammaan. Itse olen 71 kg joten en ole äärirajoilla laitetta rasittanut. Tarakkaa minulla ei ole enkä ole kuormannut mitään muitakaan laukkuja joita lisävarusteena saa.

    Power pedalling. Tarkoitat sellaista himorunttausta? Sellaista teen päivittäin kun työmatkatempoilen liian kapealla aikataululla junalle. Pyöräilen muutenkin ja muillakin pyörillä joten reidestä kyllä jotain jerkkua löytyy (tosin täällä ei passaa retostella). En ole havainnut voimakkaasta polkemisesta aiheutuvan mitään ongelmia.

    Pyörään liittyvät ongelmat ovat minulla enimmäkseen olleet kaikissa pyörissä ilmeneviä kuluvien osien ongelmia. Keskiötä ja napojen laakereiden pintoja on vaihdettu. Näiden lisäksi talvella on oma problematiikkansa lumen kanssa. Tästä on höpinää muistaakseni ainakin tuolla ryhmän puolella.

  23. #53
    Liittynyt
    01/2006
    Viestit
    1.332
    Tuo liike näköjään myy Bromtonia kun oli äsken ikkuna niitä täynnä:

    http://www.janvanwijkfietsen.nl/

    Ei ollut vielä kuin joitain kilpapyöriä tarjouksessa kun täällä ei ole vielä syysale alkanut.
    Kuluttajakin voi olla oikeassa-ainakin paikassa.

  24. #54
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Taka-Töölö
    Viestit
    1.467

    Bridgestone Picnica

    Oli pakko käydä heti kellarissa ottamassa kuvat omasta, kun näin tämän keskustelun. Joten tässä. Oletteko moista nähneet?







    Ostin duunikaverilta muistaakseni 250 markalla. Piti ottaa veneeseen mukaan, mutta ei tullut koskaan käyttöä, eikä ole enää venettäkään.. Yllättävän tukeva oikeastaan. Ei mene kovin pieneen läjään, kun taittuu sateenvarjon tyyliin. Muistaakseni oli joku autokauppias (Jalonen tms.) tuonut näitä läjän 80-luvulla autojen kylkiäisiksi. Ei ole tullut toista vastaan.

    Vaihdatin jossain vaiheessa uudet sisärenkaat ja peli on ihan ajokunnossa. Takaa on yksi pinna katki. Etsinkin uutta jossain vaiheessa, mutta kyllästyin kuulemaan eioota. Ei kenlläkään olisi vinkkiä, mistä löytyisi 120 millisiä puolia?
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

  25. #55
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EePee Katso viesti
    Oletteko moista nähneet?
    Nyt on.

  26. #56
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    15
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EePee Katso viesti
    Vaihdatin jossain vaiheessa uudet sisärenkaat ja peli on ihan ajokunnossa. Takaa on yksi pinna katki. Etsinkin uutta jossain vaiheessa, mutta kyllästyin kuulemaan eioota. Ei kenlläkään olisi vinkkiä, mistä löytyisi 120 millisiä puolia?
    Tohtori tekaisee varsin vikkelästi.

    Itselläni on tosiaan se surullisen kuuluisa Fram, johon löytyi sitten kumitkin. Vekotin on tosin katkaistava eikä taitettava, mutta yllättävän tukeva laite se on. Siinä on jopa edelleen toimiva duomatic ja edessä rumpujarruksi tehokas laite.

    Sheldon-sedällä oli muiden ravistelevien pyörien lisäksi vekotin joka oli kaikilla tavoin "väärin".

  27. #57
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Taka-Töölö
    Viestit
    1.467
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti konkeli Katso viesti
    Tohtori tekaisee varsin vikkelästi.
    Tohtorin kanssa ei ole tullut vielä puheksikaan. Kiitos vinkistä! Ilmeisesti hänellä on siis kierretyökalu. (ihmettelen, ettei löydy joka pajasta)

    Hieno Fram!
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

  28. #58
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    647
    Vaihdoin Bromptoniin takakehän. Eka kesti tasan kaksi vuotta, reilut 4 tkm, ja halkesi sopivasti tiistaina kun olin maanantaina noutanut varaosan tilalle. Raakaa on vannejarruilla jurnuttaminen tuollaiselle pienelle kiekolle.

    Harjoitukset täydellisten jarrupalojen löytämiseksi jatkuvat.

  29. #59
    mpesu tuossa aikaisemmin mainitsi, että Bromptoni on määräyksillään estänyt pyöriensä nettitilaukset ulkomailta. Onkohan tietoa onko noiden muiden pyörämerkkien suhteen samankaltaista natseilua? Itseä houkuttelee lähinnä tuo bike fridayn tikit hämmentävän nopeine taittoineen. Voikohan sitä esim. siis tilata vaikkapa tuolta foldingbikes.co.uk:sta ilman ongelmia? Pikaisen nettiselailun tuloksena ei vaikuttanut Suomesta vielä löytyvän jälleenmyyjää. Tästä päätellen voisi olettaa kotimaisten käyttäjien olevan muutenkin harvassa mutta onkohan kenelläkään kokemusta kyseisestä pyörästä? Bromptoniahan aina hehkutellaan, mutta harvemmin on tullut kuultua vertailua näihin muihin hintavampiin pyöriin verrattuna.

  30. #60
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kylanmies Katso viesti
    onkohan kenelläkään kokemusta kyseisestä pyörästä? Bromptoniahan aina hehkutellaan, mutta harvemmin on tullut kuultua vertailua näihin muihin hintavampiin pyöriin verrattuna.
    Omasta kokemusta BikeFriday:sta ei ole, ja Bromptonista vain 3 päivää (viikonlopuksi oli vuokrattu GreenBike:sta). Mutta tässä on asiallinen vertailu nimenomaan noiden kahden välillä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •